Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausOoolrait, kelpaako talvilannoitteeksi substral + merilevä


Substralia en ole kuullut kehuttavan .. Merileväuute on mun mielestä uskonnollinen kysymys. [Sumuttelu taimille voi olla tosi hyväkin juttu]
Helppo ja halpa sekä riittoisa lannoite on Puutarhan kesä. ..

Chilivaarilta tulee yleensä hyvää ja harkittua tietoa:
http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html

Hyvä olisi ymmärtää että kasvin ravinteiden tarve on verraannollinen olosuhteisiin. Yleensä puutarhalannoitteiden ja noiden hienojen erikoslannoitteiden ohjeet on tehty ajatellen aika ihanteellisia olosuhteita aurinkoisessa puutarhassa, kasvihuoneessa ja/tai tehokkaan valaistuksen [natikan] kanssa. Kiiluvien loisteputkien alla ja itäikkunalla keskellä talvea on se lannoitteiden tarve paljon alempi. Mieluummin siis vähän vähemmän kuin ohjeissa jos et kasvattele tehovaloilla. Kasvi reagoi aika hitaasti esim. ravinteiden puutoksiiin ja aikaa on asiaa miettiä ja tutkiskella päiviä tai viikkojakin jos alkaa kasvi näyttämään heikolta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Talviaikana olen pudottanut lannoituksen noin kymmenesosaan kasvukauden määristä.

Thiikeri

Kertokaas viisaammat tuosta juuriston leikkaamisesta. Miten se käytännössä tapahtuu - etenkin kun ruukussa olleet juurethan ovat kaikkialla ympäriinsä. Mikä multa olis paras käsitellyille chileille?

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - marraskuu 27, 2013, 09:44:12 ap
Kertokaas viisaammat tuosta juuriston leikkaamisesta. Miten se käytännössä tapahtuu - etenkin kun ruukussa olleet juurethan ovat kaikkialla ympäriinsä. Mikä multa olis paras käsitellyille chileille?

Juuret kannattaa ennen leikkaamista pestä puhtaaksi 47 asteisessa vedessä. tuolla nimittäin kuolevat mahdolliset tuholaiset ja niiden munat. Pestyä juuristoa on helppo trimmailla saksilla. Muista samalla poistaa viherkasvustoa samassa suhteessa, ettei kasvi kuivahda.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

47 asteista vettä? Eikö juuret jo kypsy tuolla lämmöllä ..  ??? ..Chilijuurikaskeittoa..

Mä luulen ettei useimmissa kerrostaloissa edes tule kuumavesihanasta noin kuumaa. Eli täytyy kattilassa keitellä. Mä olettaisin että ainakin moni kasvi tuossa käsittelyssä kuolee ... ?!? Onko tiedossa selviytymisprosenttia, arviota?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiliputti

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 27, 2013, 13:27:16 ip
Mä luulen ettei useimmissa kerrostaloissa edes tule kuumavesihanasta noin kuumaa. Eli täytyy kattilassa keitellä. Mä olettaisin että ainakin moni kasvi tuossa käsittelyssä kuolee ... ?!? Onko tiedossa selviytymisprosenttia, arviota?


Kyllä tulee! "Lämpimän käyttöveden lämpötilan pitäisi olla kaikkialla vesijärjestelmässä vähintään 50 - 55 °C (thl.fi)" Vesi pidetään riittävän lämpimänä legionellabakteerin takia.

Pavla

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 27, 2013, 13:27:16 ip
47 asteista vettä?...

Mä luulen ettei useimmissa kerrostaloissa edes tule kuumavesihanasta noin kuumaa. Eli täytyy kattilassa keitellä...

Nyt oli aika mutua? Itse mittasin juuri 58 astetta.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Pavla - marraskuu 27, 2013, 14:23:31 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 27, 2013, 13:27:16 ip
47 asteista vettä?...

Mä luulen ettei useimmissa kerrostaloissa edes tule kuumavesihanasta noin kuumaa. Eli täytyy kattilassa keitellä...

Nyt oli aika mutua? Itse mittasin juuri 58 astetta.
Mutua? Sorrilta?  ;)

Joo täällä neuvotaan käyttämään vielä kuumempaa vettä:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2308.5
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

marraskuu 27, 2013, 14:44:27 ip #269 Viimeisin muokkaus: marraskuu 27, 2013, 14:50:39 ip käyttäjältä sorrii
Mutua tottakai! En kai täällä kyselisi jos tietäisin!  ;D
Enkä oo nyt kotona että voisin mitata ...

SEN tiedän että meidän talossa on julkisivuremontin jälkeen laskettu lämmitysveden [vesikierto] lämpöjä ainakin alle 50 asteen. Tiedäsitten onko käyttövedellä eri lämmöt. Mulla voi käsiä pestä kuuman veden alla korkeintaan vähän irvistellen .. ::)

Mittaanpa kotona kuk kerkijän! Ja kokeilen tuon juurien pesun suoraan suihkusta pelkällä kuumalla. Mulla on sopivasti yksi Bhut Jolokia-tappi joka ei näytä voivan kovin hyvin ruukussaan: Nuo [chinenset] tahtovat yhdessä kesässä kasvattaa tuollaisen 17cm Pauliina -ruukun aika tiukkaan juuria ... Ötököitten munista en nyt ole kiinnostunut. Niitä on takuulla monessakin paikassa .. nou-kän-duu.

Voisikohan Subotan Ph-mittarin lukemaan luottaa lämpötilaa mitatessa. Tai pistoolimallista mittaria .... ??
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChiliPark

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 27, 2013, 14:44:27 ip
Mulla voi käsiä pestä kuuman veden alla korkeintaan vähän irvistellen


Putkistossa vesi on kyllä kuumaa. Sekoittajat on säädetty niin, ettei kädet pala.

sorrii

Mulla niin vanhanaikainen sekoittaja että päästää pelkää kuumaa ääriasennossa. Mittasin kuitenkin sulkemalla kylmän kokonaan sulkuventtiilistä:
Subotan PH-mittari näytti 47,3o - nousi pikkuhiljaa 46 asteesta kymppä kerrallaan ...
Pistoolimittari näytti mustasta ämpäristä 50-51o ...
Kuumavesiputki ei ehtinyt lämmetä kuin 38 asteeseen kun 25l. ämpäri oli täynnä. Tiedän kyllä ettei se siitä enää nouse. En viitsinyt enempää valuttaa .. Ei tossa montaa astetta heittoa ole. MuTu on oikeassa  8) 8) 8)

Joinakin päivinä kyllä vesijohtovesi on selvästi kuumempaa kuin toisina. Vaikuttaako sitten kulutus vaiko joku ulkolämpätilan vaikutus termostaatin kautta tai-jotain.
Tuo lienee sitten juuri sopivaa juurten huuhtomiseen: Aikaisempi ohje kun suositti 47 asteista ja tuo Yrttitarha.fi'n ohje 50-54 asteista  :D ...

Ehkä jo seuraavana syksynä pääsen siihen päättäväisyyden asteeseen, että hävitän tai leikkaan alas kaikki kasvit syksyllä. Sittenvasta voin tuota ohjetta käyttää kunnolla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Thiikeri

Ottaisko joku yhden tai kaks chiliraakiletta talvisäilöön kun meinaavat kuolla (ovat karahkoita) mulla? :D
Kuinka paljon viikossa tarviivat vettä näin talvella? 1-2 krt?

PP

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - joulukuu 03, 2013, 11:21:22 ap
Kuinka paljon viikossa tarviivat vettä näin talvella? 1-2 krt?


Riippu täysin lämpötilasta ja valaistuksesta, mutta hyvin vähän kesään verrattuna. Seuraa mullan kuivuutta, älä kastelutiheyttä ajallisesti.

sorrii

Mulla on kaikki talvehtivat chilit ikuisessa kesässä. Vähän varjossa ehkä ulkokasvatukseen verrattuna. Kämpässä kun on lämmöt 22-26o vuorokauden ajasta riippuen [=valoja ~1000W]
Ja kun on hiton paljon kuivempaa kuin kesällä, niin en mä suurta eroa näe veden kulutuksessa. Tapiksi leikatut toki kuluttaa vähän ja jotkut vanhuuttaan kituvat...
Mulla kaikki talvetettavat kasvit ovat joko pasiivihydrossa - sorassa, perliitissä, kookoskuidussa - tai reiällisissä ruukuissa kookoskuidussa: Ei juuri ole pelkoa liikakastelusta.

Pubet näyttävät eniten kärsivän kuivasta ilmasta ja ehkä liiasta lämmöstäkin - yleensä: Nyt niillä on vielä loppukesä  8) 8) 8) :



Nämähän eivät vielä talvehdi, vaan ovat samoissa kesän mullissa kuin olivat ulkona: Lähipäivinä korjaan loput pakkaseen ja osan kuivaan ehkä. Sitten leikkaan ja istutan kookokseen pienempiin ruukkuihin. Nuo vanhat Rocoto Red Peruvianit tekevät yleensä kesälläkin muutaman kypsän hedelmän, mutta enemmän tulee loppukesällä/syksyllä. Orange -tai Peru Cuzco- ei tehnyt ensimmäistäkään kypsää ennen syyskuun loppua!
Näyttää muodostuneen luonnostaan mulle tapa kypsytellä aika iso osa satoa syksyn aikana kotona: Varsinkin nämä Rocotot kypsyivät tosi hitaasti, kun pidin niitä syyskuun puoliväliltä viime viikkoon asti parvekkeella jossa lämmöt ~5-15 - ovi kokoajan raollaan ettei pakkanen pääse pureskelemaan. Tästä tulee kyllä tapa. Voivat olla miedompia kuin jos olisivat kypsyneet auringossa, mutta kyllä näissä mulle potkua riittää, kun ovat aika isoja, jotkut ... Ja tulihan Nagaakin pomittua vielä ½ kiloa viime viikolla  8)

Talvettaa voi monella tavalla  8)
Mä aloin suunnittelemaan kokeilua ensi kesälle, että jätän ainakin nopeiden lajien idätyksiä osittain hyvinkin myöhään [=maalis-huhtikuulle] jotta niillä riittää mukavasti valoa sisällä siihen asti kun voin siirtää ulos, kasvihuoneeseen, parvekkeelle. Nuo saavat sitten kesän parhaassa lämmössä ja auringossa kukkia ja kasvatella raakileita, ja pysyvät suht pieninä! Sitten syksyllä raaskin paremmin "teurastaa" aikasemmin kasvatetut isot kasvit joiden sato on korjattu. Syksyksi sitten siirtelen tiiviitä tuuheita puskia täynnä raakileita kypsymään sisälle. Näin se on mennyt jo vahingossa!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Awttu

Tarviiko sisäkasveja ns talvettaa sadon jälkeen? Leikellä tai muuta? Vai voinko antaa kasveilla olla kokoajan vain kesä?

PP

Lainaus käyttäjältä: Awttu - joulukuu 17, 2013, 21:49:38 ip
Tarviiko sisäkasveja ns talvettaa sadon jälkeen? Leikellä tai muuta? Vai voinko antaa kasveilla olla kokoajan vain kesä?


Ei tarvi, koska chilit on kotoisin etelästä, jossa on koko ajan kesä. Jatkuvan kesän järjestäminen täällä vaan vaatii erittäin järeän valaistuksen ja paljon lämpöä, joten osittainen leikkaaminen, vähäisempi lannoitus ja kastelu sekä kasvun hidastuminen on yleensä väistämätöntä.

Puromutka

Voisiko joku konkari laittaa pari kuvaa talvehtivistä chileistä tähän ketjuun? Saisi mielenrauhan siitä, että onko omat chilit talviteloilla vai onko ne heittäny ronttoset nurkkaan kun ovat pudottanu suurimman osan lehdistään ja muutenkin näyttävät hieman omituisilta.  :-\

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Puromutka - tammikuu 01, 2014, 17:00:55 ip
Voisiko joku konkari laittaa pari kuvaa talvehtivistä chileistä tähän ketjuun? Saisi mielenrauhan siitä, että onko omat chilit talviteloilla vai onko ne heittäny ronttoset nurkkaan kun ovat pudottanu suurimman osan lehdistään ja muutenkin näyttävät hieman omituisilta.  :-\


Jos epäilet, että jotain on vialla, niin parempi varmaan, että sinä laitat kuvan omista chileistä tänne. Katsotaan sitten, että tarviiko niille jotain tehdä.

Puromutka

 Toivottavasti ei ole liian iso kuva... Lähes kaikki kasvit näyttää samalta kun kuvan Herculenaum Pompeii, joten hieman pelottaa noiden tilanne...  :'(