Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

Michilin

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 31, 2013, 14:21:20 ip
Lainaus käyttäjältä: Michilin - heinäkuu 31, 2013, 12:24:31 ip
Jos on kesän kasvattanu kasvarissa NFT systeemissä niin onko se fyysisti mahdollista siirtää sitä ebbiin ja sisälle talvehtimaan? Vai meneekö melkein kaikki juuret poikki uudelleenasetuksessa? Ite oisin enemmän mieltyny NFT:hen koska sellasen tekee useammalle kasville halvalla mutta sellanen ei tulis ovesta sisälle saati mahtuis mihinkään.

On mahdollista muttei järkevää. Ebbikin on niin tehokas kasvatusmenetelmä, että sisällä tulee äkkiä ahdasta. Lannoituksella ja valon määrällä saa säädeltyä jonkin verran, mutta silti talvetus ebbissä on liki hullua. NFT on lisäksi niin nopea tapa, että joka vuosi voi kasvattaa helposti uudet chilit.

Selevä...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Marjis

elokuu 07, 2013, 10:29:13 ap #221 Viimeisin muokkaus: elokuu 08, 2013, 15:30:47 ip käyttäjältä Marjis
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 15, 2012, 17:10:46 ip
Baccatumit tarvitsevat talvella vähän valoa, eivätkä kuole juurilahoon kovin helpolla. Siksi jättäisin ilman muuta Cristalin ja Lemonin. Ovat komeita ensi vuonna! Jalapeno (ei siis jalOpeno, sorry pilkunviilaus  ;D ) kuolee talvella annuumien tapaan helposti, vaikkei välttämättä. Habat ja Naga chinenseinä ovat siitä välimaastosta. Kuolevat hämärään ja liikakasteluun tai ötököihin, mutta eivät ihan yhtä helposti kuin annuumit. Valonpuute on niille kriittinen ongelma kaikkina vuodenaikoina.

Lainataan tähän älyttömän vanhaa postausta, joka jollain tasolla liippaa omaa ongelmaa.
Eli kahtena talvena olen yrittänyt talvehdittaa kasveja huonoin tuloksin.  Joka kerta kasvit alkavat näivettyä ja uusi kasvu + nuput kuivuu.
Voiko sisätiloissa olla muka noin vakava punkkiongelma joka kasvit tappaa?

Mitäs mieltä olette, voiko sisätiloissa olla yksinkertaisesti liian kuiva ilma, joka vastaavasti tappaa kasvit tuohon edellä mainittuun tapaan?  Tätä vaihtoehtoa olen itse pohtinut.
Toinen mitä olen epäillyt, on että mahtaako kasvit ottaa nokkiinsa suuresta ilmaston vaihdosta - ulkoa / kasvarista sisätiloihin? Ottavat toki, mutta niin paljon että kuolevat melkein pystyyn?

Monenlaista olen koittanut talvehdittaa ja tänä vuonna olisi muutama laji ihan pakko saada säilymään - mukaan lukien whililta saatu Cajamarca joka on todella komean näköinen.  Samoin kuin Tobaco sweet.  Biquinho sekä Ulupica jää myös ensi vuodelle.  Ehkäpä myös Aji Cristal ja jokunen muu.   Annuumit on ilmeisesti todella hankalia talvehditettavia, joten niitä en taida edes yrittää.  Mites pubet, onko ne hankalia tapauksia?

Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku palstalainen jaksaa vastailla.   :)

Kiitokset vastauksista!

Thiikeri

Voisko joku kertoa, mitä on Ripen-ravinne? Joku suositteli antamaan sitä tän ketjun alussa talvehtiville chileille.

PP

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - elokuu 07, 2013, 11:35:43 ap
Voisko joku kertoa, mitä on Ripen-ravinne? Joku suositteli antamaan sitä tän ketjun alussa talvehtiville chileille.

Lmgtfy. Mainospuheiden "perustelut" tulee hamppupuolelta, ja tuon käyttö chileille aikalailla turhaa tuhlausta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Marjis - elokuu 07, 2013, 10:29:13 ap
Eli kahtena talvena olen yrittänyt talvehdittaa kasveja huonoin tuloksin.  Joka kerta kasvit alkavat näivettyä ja uusi kasvu + nuput kuivuu.

Voi, mutta ilman tarkempia tietoja ja kuvia on mahdoton pohtia, onko sinulla kyse punkeista.

LainausMitäs mieltä olette, voiko sisätiloissa olla yksinkertaisesti liian kuiva ilma, joka vastaavasti tappaa kasvit tuohon edellä mainittuun tapaan?  Tätä vaihtoehtoa olen itse pohtinut.
Toinen mitä olen epäillyt, on että mahtaako kasvit ottaa nokkiinsa suuresta ilmaston vaihdosta - ulkoa / kasvarista sisätiloihin? Ottavat toki, mutta niin paljon että kuolevat melkein pystyyn?

Ottaahan ne nokkiinsa sekä kuivasta ilmasta, että valon vähenemisestä. Nopeasti kuolemiseen tarvitaan kuitenkin muutakin, ja syistä yleisin on liian märkä kasvualusta.

LainausAnnuumit on ilmeisesti todella hankalia talvehditettavia, joten niitä en taida edes yrittää.  Mites pubet, onko ne hankalia tapauksia?

Annuumit on hankalan maineessa, koska ne on herkimpiä liikakastelulle ja tuholaisille. Väittäisin, että riittävässä valossa, jossa kasvu jatkuu koko talven, mikä tahansa laji on helppo, kunhan pitää kastelun ja tuholaiset kurissa. Monet talvettaa ikkunalaudalla ilman lisävaloa hyvällä menestyksellä, joten sekään ei ole kovin vaikeaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Marjis - elokuu 07, 2013, 10:29:13 apLainataan tähän älyttömän vanhaa postausta, joka jollain tasolla liippaa omaa ongelmaa.

Voi hyvinkin, nimenomaan talvella punkit viihtyvät kuivassa ilmassa.
Jos jättäisit tuon vinoilun viisaista pois kysymyksestäsi, voisin jopa yrittää vastata, vaikka asia onkin turhan laaja. Tuommoiset viittaukset guruihin, tietäjiin yms. karsii automaattisesti vastaushaluja useimmilta. Minä ainakin jätän nuo muiden hoidettavaksi, mutta jos nyt tyhmästi tekisin poikkeuksen. ;)

Onnistuneen talvehtimisen aloittaa oksien reipas leikkaus ja tuholaisten myrkytys ennen sisään tuontia kahteen kertaan viikon välein.
Kuiva ilma saattaa todellakin olla huonovointisuuden syy. Ruukun alta paahtava lämpöpatteri kuumentaa juuret ja se ei todellakaan ole hyväksi. Siihen väliin voi rakennella jonkin esteen.
Viileämpi ilma auttaa talvehtimisessa, reippaasti alle 20°, mutta yli 10°, jos sellaista on tarjolla.
Valo on tarpeen, mahdollisimman paljon valoa, mutta luonnonvalollakin ikkunalla jotkut chilit selviävät talvesta. Talvisatoon tarvitaan sitten paljon sähköä.
Minusta chinenset ovat helpompia talvehtimaan, baccat kasvavat niin äkkiä isoksi, mutta voihan niitä leikellä. Muutamat pubet talvehtivat hienosti, toiset kuivuvat heti syksyllä.
Tuossa on koottuna joitakin kokemuksiani chilien talvehtimisesta:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/talvehtiminen

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Marjis - elokuu 07, 2013, 10:29:13 ap

Mitäs mieltä olette, voiko sisätiloissa olla yksinkertaisesti liian kuiva ilma, joka vastaavasti tappaa kasvit tuohon edellä mainittuun tapaan?  Tätä vaihtoehtoa olen itse pohtinut.

Otan nyt riskin, ja vastaan vain yhden talven kokemuksella. Kasvatuspäiväkirjani alussa on kuvia talven pimeimmältä ajalta ensimmäisestä chilien talvetuksestani (chinense, baccatum, annuum). Muista kasveista talven pimeydessä on aiempaa kokemusta, mutta säilyivät kuin säilyivätkin chilit hengissä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12891.0

Homma ei taatusti ollut ns. 'best practice' menetelmän mukainen, toin kasvit kesän aikaisine ruukkuineen sisälle, leikkaus suht maltillinen (lue: tuskin lainkaan) ja tuholaisiakin torjuin (kirvoja) vasta sitten, kun kasvit jo liki oirehtivat.

Olennaiset asiat jotka jäivät selkäytimeen olivat:

- Kohtuullisesti keinovaloa, luonnonvaloa ei talvetuspaikka tarjoa ennen kevättalvea. Toki sijaintipaikka on myös talvella jo aavistuksen vetoinen, joten liika kuumuus ei muodostu ongelmaksi.
- Maltillinen kastelu eli pidennetyt kasteluvälit, pisimmillään venytin kasteluvälin viikkoon. Pisin kasteluväli tarkoitti samalla myös kevennettyä valaistusta.
- Ei lisäravinteita, kasvit saivat sinnitellä sillä, mitä satokauden jäljiltä mullasta löytyi, vasta ruukunvaihto maaliskuun alussa toi kevätkasvuun piristystä.

Parannettavaa varmasti löytyy tulevalle talvelle, mutta perusteet ovat monen muukin toteamat riittävä (mutta ei liiallinen) valon määrä ja maltti kastelussa.

Herpiili

Capsicum flexuosum (2007 itänyt) ja Capsicum galapagoense (2008 pistokastaimi) talvehtivat itselläni pari talvea täysin pimeässä, kasvoivat samassa n. 40L ruukussa ja kastelu oli hyvinkin vähäistä, noin 2dl kerran-kaksi kuukaudessa. Ei ongelmia.

Seppo

Viime talvena baccojen talvehtiminen onnistui ilman keinovaloa ikkunalaudalla. Verhojen takana lämpötila pysyi huoneilmaa alhaisempana, mikä saattoi auttaa asiaa tai olla auttamatta. Leikkasin kasveja roimasti kun loppu sato oli kerätty.

Asiaa auttoi varmaan myös se, että jokseenkin unohdin ne chilit koko talveksi. Kastelin harvoin ja vähän enkä lannoittanut lainkaan. Vedentarve pimeänä aikana oli hyvin vähäinen. Yhtään ne eivät talvella kasvaneet, mutta eivätpä kuolleetkaan. Tammikuussa kun päivä alkoi pidentyä, alkoivat tehdä uutta lehteä aika roimaan tahtiin.

Niillä eväillä ajattelin kokeilla pärjätä tämänkin talven.

Marjis

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 07, 2013, 12:09:46 ip
Voi hyvinkin, nimenomaan talvella punkit viihtyvät kuivassa ilmassa.
Onnistuneen talvehtimisen aloittaa oksien reipas leikkaus ja tuholaisten myrkytys ennen sisään tuontia kahteen kertaan viikon välein.
Kuiva ilma saattaa todellakin olla huonovointisuuden syy. Ruukun alta paahtava lämpöpatteri kuumentaa juuret ja se ei todellakaan ole hyväksi. Siihen väliin voi rakennella jonkin esteen.
Viileämpi ilma auttaa talvehtimisessa, reippaasti alle 20°, mutta yli 10°, jos sellaista on tarjolla.
Valo on tarpeen, mahdollisimman paljon valoa, mutta luonnonvalollakin ikkunalla jotkut chilit selviävät talvesta. Talvisatoon tarvitaan sitten paljon sähköä.
Minusta chinenset ovat helpompia talvehtimaan, baccat kasvavat niin äkkiä isoksi, mutta voihan niitä leikellä. Muutamat pubet talvehtivat hienosti, toiset kuivuvat heti syksyllä.
Tuossa on koottuna joitakin kokemuksiani chilien talvehtimisesta:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/talvehtiminen

Tosiaan,  itselläni ei ole ko. tiloissa ollut pattereita jotka tuota ruukkua olisivat kuumentaneet.  Samaten olen elänyt siinä uskossa että ko. kasvit ovat olleet ötökkävapaita.  Erityista kuuria en ole niille antanut,  toki leikannut tyngäksi.   

Voiko olla noin että siltikin olen ylikastellut niitä? Mielestäni olen kyllä tätä nykyä varsin maltillinen kastelija, enemmänkin chilit kuihtuu hengiltä kuin hukkuvat.  Yleensä kastelen isompia vasta sitten kun lehdet riippuu runsaasti. 

Tai sitten,  kyseiset kasvit ovat kärsineet kuivuudesta, vähäisestä valosta, ötököistä sekä mahdollisesta ylikastelusta.  :)

Hmm,  onpas vaikeaa.  Täytynee yrittää ensi talveksi kunnon myrkytystä, erittäin maltillista kastelua, tapiksi leikkaamista ja suihkuttelua talven aikana.

Tähän ei vaan taida olla yhtä oikeaa vastausta mikä noita kasvejani vaivaa.  Varsinkaan kun kuvia ei ole.  Mutta kovasti ne punkkien syömiltä näyttävät, eli kuten sanoin, nuput sekä uudet versot kuihtuvat hyvin nopeasti ja sen jälkeen alkaa koko kasvi kuivumaan latvasta tyveen päin.

KP78

Mulla suippopaprikat säily viime talven hengissä (kun ensin kypsyttivät vaivalla hitaasti ensimmäiset marjansa) leikkelyllä, kerran viikkoon tapahtuvalla kastelulla ja keskittymällä itse kaikkeen muuhun. Tänä kesänä parvekkeella ovat vaatineet litrakaupalla vettä parin päivän välein, viime talvena litra riitti kastelemaan ne muutamat kymmenkunta puskaa mitä oli, ja nekin enimmäkseen törröttäviä tikkuja parilla hassulla lehdellä.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: KP78 - elokuu 10, 2013, 17:39:58 ip
Mulla suippopaprikat säily viime talven hengissä (kun ensin kypsyttivät vaivalla hitaasti ensimmäiset marjansa) leikkelyllä, kerran viikkoon tapahtuvalla kastelulla ja keskittymällä itse kaikkeen muuhun.

Tällä lailla miulla on säilyny kaikenlaiset chilit hengissä, koska ne ovat olleet...
Lainaus käyttäjältä: KP78 - elokuu 10, 2013, 17:39:58 ip
tikkuja parilla hassulla lehdellä.

Keinovaloa ei tule käytettyä. Oi pimeys...

Homejuustosipuli

Onko lajeja, jotka kestävät ulkona talvehtimisen?

bobster

Ei vielä. Joidenkin tavoitteena on jalostaa sellainen.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Homejuustosipuli

Aji Inferno

Teoriassa ainakin ihan etelärannikolla jokin villichili saattaisi talvehtia paikassa missä maa ei jäädy, esim. lämpöputken päällä. Huhujen mukaan ainakin villi-annuumeilla olisi kykyjä talvehtia juuristollaan, vaikka maanpäälliset osat tietysti talveksi kuolisivat. Samoin edellytyksin hyvä kandidaatti olisi myös capsicum flexuosum, jos se suojattaisiin lumelta. Tärkeintä tässä olisi kait kasvin saaminen hallitusti ja rauhassa lepotilaan ja keväällä sitten taas siitä pois. Äkilliset lämmönvaihteluthan ne chilitkin helposti tappavat. Flexuosumia tosin eivät niin pahasti nekään.

Horna

Mielelläni lähtisin kokeilemaan moista takapihalla jos olisi flexun siemeniä - nytkohta multiin ja ensi kesänä takapihalle pysyvästi :P
Olen miettinyt eristää kasvin ympärystää jollain eristeellä? olisiko tuossa mitään järkeä? 3cm styrox tms.? älkää nyt naurako minua pihalle täältä, mutta yrittänyttähän ei tunnetusti laiteta u know? :)

Jos jollakulla on flexun siemeniä antaa muutama ylimääräistä niin lähtisin ilomielin kokeilemaan em projektia. Olen tietoinen että jotkut täältä on testaillut kaikenlaista aiheeseen liittyen, mutta ei varmaan kannata luovuttaa, kukaties jos joku meistä joskus osuu ns. kultasuoneen?
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

rami12

syyskuu 04, 2013, 22:30:24 ip #237 Viimeisin muokkaus: syyskuu 04, 2013, 22:32:16 ip käyttäjältä rami12
Eräs idea esim villiannuumin talvettamiseen voisi olla ns suuret styrox ruukut joita myydään joissakin liikkeissä toki ne eivät estä jäätymistä kokonaan mutta ainakin hidastaisivat mullan jäätymistä ja lämmönvaihteluja maaperässä ja ehkä voisivat estää täydellisen jäätymisen mikäli ruukuissa oleva styrox suojaus olisi riittävän paksu ja niitä suojattaisiin myös päältäpäin.. ruukuista toki olisi pitkä matka täydelliseen luonnon talvehtimiseen mutta tuollatavoin juuristollaan talvehtivat annuumit jos sellaisia on voisivat ehkä selvitä josei talvi olisi erityisen kova jne lisäksi maan jäätymistä hidastaa vahva lumipeite jne

jaolsten

Viinirypäleitä talvetetaan tuolla tavalla ensimmäisen talven, kun juuret eivät vielä ole tarpeeksi syvällä. Kaikki eristeet toki käyvät, mutta itse olen kuullut lasivilla-saavi-ratkaisusta.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

rami12

syyskuu 05, 2013, 00:52:30 ap #239 Viimeisin muokkaus: syyskuu 05, 2013, 00:55:03 ap käyttäjältä rami12
voisiko se toimia myös villeille annuumeille niille sitkeimille tapauksille täällä tuntuu että ihmist jotka ovat vieneet näitä ulos pakkaseen ovat laittaneet ne joko suoraan maahan tai eristämättömään ruukuun joka jäätyy luultavasti vielä pahemmin mutta miksei jotakin tavallista paremmin kylmää kestäviä lajeja koetettaisi talvehdittaa eristetyissä ruukuissa jotka estävät jäätymisen tai hidastavat sitä ainakin esimerkiksi styrox ruukuissa tai jossakin muussa ratkaisussa jne syksyllä kasvit leikattaisiin melko mataliksi ja ehkä vielä ruukun yläosaankin laitettaisiin heinää jotakin muuta kate ainetta tai muuta hieman lämpöä eristävää ainetta tällä tavalla voitaisiin testata talvehtimista ulkona mutta hieman helpotetuissa olosuhteissa vrt täysi ulkonaoleminen. ja voisihan tuolla testata esimerkiksi sitä että selviääkö juurakko esimerkiksi kuukauden mittaisesta pakkasjaksosta mikäli se ei selviäisi koko talvesta..

C Flexosumille tuollainen eristetty ruukku voisi olla hyvä testiratkaisu sehän kestää muutenkin tavallista paremmin kylmyyttä mutta uskon että vaikka varsi ja lehdet kestäisivätkin kylmää niin juurien jäätymien tappaa joten miksei sitä voisi kokeilla esimerkiksi kyseisellä lajilla. Tai no ongelmaksi muodostuisi varmasti lajin harvinaisuus ja se ettei sitä voi uhrata tuollaiseen testiin.