Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - huhtikuu 24, 2013, 08:07:59 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 23, 2013, 23:25:49 ip
Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - huhtikuu 23, 2013, 21:44:34 ip
Tämä parivaljakko näyttää viettäneen hieman liian kostean viikonlopun. Toipuuko yleensä ilman suurempia toimenpiteitä vai joutuuko multia vaihtelemaan tai jotain? Joko joutuu pelätä juurimätää?


Että mitä? Eihän noilla ole mitään toipumista vaan ovat mallikelposia taimia. Ei tarvi pelätä eikä tehdä mitään kunhan kastelet jatkossa normaalin maltillisesti.


Taisin siis säikähtää turhaan kun hakutuloksissa yhdistettiin niin usein lehtien riippuminen juurimätään. Mutta eiköhän nuo tuosta vielä..

itsellä kokemusta tuosta niin kyllä ne roikkuu sen näköisenä kuin se kuolisi janoon, ja sitten kun multa on kuitenkin samalla märkää niin herää epäilys... yksi hieno amppeli-ulupica (iso) kuoli siihen about vuosi sitten kun en ollut kotona hoitamassa, sisko kasteli vain ohjeen mukaan (kastele kun lehdet roikkuu).... harmitti.
Lopulta kun riensin hätiin niin mullasta törötti pelkkä varsi joka nousi mullasta kuin hups vain, ei ollut yhtäkään juurta enää estämässä nostoa  :-\
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

huhtikuu 24, 2013, 10:27:04 ap #1221 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2013, 10:29:21 ap käyttäjältä sorrii
Lainaus käyttäjältä: Jarok - huhtikuu 23, 2013, 14:21:03 ip

Metrin päästä kestää sumutella ihan huolella, ei mitään ongelmia. Metrin matkalla se tavara ehtii kuitenkin lämmetä jo hiukan.


Joo .. niin ..  :(


Lainaus Cooper Puutarha-aerosolin etiketistä:
LainausOvet ja ikkunat suljetaan ennen sisätilojen käsittelyä. Valmistetta sumutetaan 6-8 sekuntia/ 30m2. Aerosoli pidetään vähintään 80-90 cm:n etäisyydellä seinistä ja aroista pinnoista. Huone pidetään sumutuksen jälkeen suljettuna noin 10 minuuttia. Samassa tilassa voidaan vuorokauden kuluessa tehdä enintään kaksi käsittelyä.

Kotikukat ja puutarhakasvit sumutetaan kevyesti 30-40 cm:n etäisyydeltä vihannespunkin ja lehtikirvojen torjumiseksi. Kasveja ei saa sumuttaa lämpötilan ollessa yli +30oC


Ilmeisesti nuo taimet ovatkin arkoja pintoja eivätkä vielä puutarhakasveja lainkaan ...  8) ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Melchran

huhtikuu 24, 2013, 15:50:18 ip #1222 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2013, 16:00:27 ip käyttäjältä Melchran
Kaikki on tuntunut menvän hieman liiankin hyvin ja ongelmitta tähän asti, mutta nyt hirvittää että mikä on vialla. Moruga Scorpion ja Duke Pequin ovat alkaneet oireilla. Lehtien väri on muuttunut parissa päivässä.





Mahtaisiko kyseessä olla sama ongelma kuin jewellä oli, eli liian korkea ph? (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12586.260)
Mittasin vesijohtoveden ph:n ja se oli 9.1! Melkoista vaihtelua on veden ph:ssa, kun se aikasemmalla mittauksella, jokunen viikko sitten, ei ollut kuin hieman yli 7.

Edit: kasvualustana kekkilän puutarhaturve

Jakke92

Rawit. Reilun viikon välein olen koittanut Tolusuihkeella suihkutella ripsiäisiä pois. Onko Tolua ollut liikaa seoksessa? Terveitäkin lehtiä ja sileitä kirkkaan vihreitä chilejä, mutta sitten on myös näitä kuolevia chilejä. Yksikin chili oli pari päivää terveesti punastumassa, mutta sitten vihreäosa meni huonoksi eikä muuttunut punaiseksi. Kastelu on ollut melko reipasta, välillä on päässyt myös kuivahtamaankin. Nuppuja olen alkanut nyppimään pois siinä luulossa, että säästää kasvin voimia.






chilimiki

Lainaus käyttäjältä: Jakke92 - huhtikuu 24, 2013, 23:22:23 ip
Rawit. Reilun viikon välein olen koittanut Tolusuihkeella suihkutella ripsiäisiä pois. Onko Tolua ollut liikaa seoksessa? Terveitäkin lehtiä ja sileitä kirkkaan vihreitä chilejä, mutta sitten on myös näitä kuolevia chilejä. Yksikin chili oli pari päivää terveesti punastumassa, mutta sitten vihreäosa meni huonoksi eikä muuttunut punaiseksi. Kastelu on ollut melko reipasta, välillä on päässyt myös kuivahtamaankin. Nuppuja olen alkanut nyppimään pois siinä luulossa, että säästää kasvin voimia.


Itsellä oli raweissa samaa diagnoosi jokunen vuosi sitten, utelin apuja foorumilta ja Chilivaari auttoi:
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/06/ei-toivottuja-vieraita_05.html
sekä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4784.msg102160#msg102160
ja:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg49185#msg49185

Jakke92

Eli ripsiäiset aiheuttaa raakojen chilien kuolemiset?

Milton


Mikäs mun Cheiro Roxaa vaivaisi? Alalehtien väri on nuiva, kärjistänsä jo kuivuneet..Ylikastelua varonut ja ollut aika varovainen lannoittelunkin kanssa. Lannoitettu Biobizzin growlla, välillä pelkkää vettä. Hyvässä aurinkoissa paikassa, annettu rakkautta eikä mitään havaintoa öttiäisistä.

bobster

Alalehdet on varmaan tehtävänsä tehnyt ja tippuu pois. Lehtiä tippuu ja uusia kasvaa. Se on ihan normaalia.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

-V-

^^ On kyllä senverran haalean näköistä, että jos ylikastelu on poissuljettu vaihtoehto, voi sitä lannoitetta laittaa vähemmän varovaisestikin.

nwldx



Mitäs elukoita nämä ovat? Ihan perus kirvoja vai jotai muuta? Ja vielä olennaisempaa; millä tapan nämä perkeleet mahdollisimman tehokkaasti?

PP

Lainaus käyttäjältä: nwldx - toukokuu 01, 2013, 15:53:21 ip
Mitäs elukoita nämä ovat? Ihan perus kirvoja vai jotai muuta? Ja vielä olennaisempaa; millä tapan nämä perkeleet mahdollisimman tehokkaasti?


Kirvojahan nuo. Pyretriinipohjaista myrkkyä suosittelen: suihkutus kaukaa (paleltumien estämiseksi) mutta perusteellisesti ja uusintamyrkytys muutaman kerran 4-5 päivän välein.

nwldx

Kiitos, huomenna hakemaan sopivat myrkyt ja teurastus alkakoon. Jos tämän tyyppisiä myrkkyjä suihkuttaa huoneistossa, niin kauanko pitää olla evakossa ennen kuin uskaltautuu takaisin?
Hmmm... Voisihan tuon myrkytyksen tehdä vaikka lasitetulla parvekkeellakin. Onko tarpeeksi tiivis tila?

Ja kysympä vielä samaan settiin, että mitä hyväksitodettuja myrkkyjä suosittelisitte?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: nwldx - toukokuu 01, 2013, 22:02:48 ip
Kiitos, huomenna hakemaan sopivat myrkyt ja teurastus alkakoon. Jos tämän tyyppisiä myrkkyjä suihkuttaa huoneistossa, niin kauanko pitää olla evakossa ennen kuin uskaltautuu takaisin?
Hmmm... Voisihan tuon myrkytyksen tehdä vaikka lasitetulla parvekkeellakin. Onko tarpeeksi tiivis tila?

Ja kysympä vielä samaan settiin, että mitä hyväksitodettuja myrkkyjä suosittelisitte?


Cooperin puutarha-aerosoli. Ei oo edes sellaista myrkkyä, että evakkoon tarttis lähteä. Puoli tuntia olen yleensä ollut poissa, lähtenyt koiran kans lenkille esimerkiksi, jos on tarvinnut sumutella. Ei mulla kyllä harsosääskiä kummempia pirulaisia ole ollut, mutta tuon pitäis kyllä auttaa kirvoihinkin. Ja suosittelen että nimenomaan sumuttelet huoneistossa. Ja mieluiten pimeässä.

nwldx

Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 01, 2013, 23:28:13 ip
Cooperin puutarha-aerosoli. Ei oo edes sellaista myrkkyä, että evakkoon tarttis lähteä. Puoli tuntia olen yleensä ollut poissa, lähtenyt koiran kans lenkille esimerkiksi, jos on tarvinnut sumutella. Ei mulla kyllä harsosääskiä kummempia pirulaisia ole ollut, mutta tuon pitäis kyllä auttaa kirvoihinkin. Ja suosittelen että nimenomaan sumuttelet huoneistossa. Ja mieluiten pimeässä.

Prismassa näyttäisi olevan hintaan 10,50e/400ml. Käyn huomenna heti hakemassa.

Taidan nostaa kasvit myrkytyksen ajaksi vessaan, niin saa pimeään ja vähän pienempään tilaan. Kiitokset avusta!

Jani M

Lainaus käyttäjältä: nwldx - toukokuu 01, 2013, 23:59:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 01, 2013, 23:28:13 ip
Cooperin puutarha-aerosoli. Ei oo edes sellaista myrkkyä, että evakkoon tarttis lähteä. Puoli tuntia olen yleensä ollut poissa, lähtenyt koiran kans lenkille esimerkiksi, jos on tarvinnut sumutella. Ei mulla kyllä harsosääskiä kummempia pirulaisia ole ollut, mutta tuon pitäis kyllä auttaa kirvoihinkin. Ja suosittelen että nimenomaan sumuttelet huoneistossa. Ja mieluiten pimeässä.

Prismassa näyttäisi olevan hintaan 10,50e/400ml. Käyn huomenna heti hakemassa.

Taidan nostaa kasvit myrkytyksen ajaksi vessaan, niin saa pimeään ja vähän pienempään tilaan. Kiitokset avusta!


Muista sitten, että se aerosoli on kylmää ja palelluttaa hyvin herkästi kasvit. Eli, sumutus ohjeista poiketen reilun matkan päästä, jopa ihan metrin päästä, on suotavaa. Jos 30cm päästä sumuttelee, tuloksena on usein kuolleita latvoja yms. paleltumavaurioita.

nwldx

Joo, sen verran pieniä suurinosa kasveista vielä, että sumuttelen reilun matkan päästä. Ei huvita tässäkohtaa ottaa hirveästi takapakkia palelluttamisen takia.

sorrii

Komppaan. Kannattaa pitää väliä, vaika pullossa lukee että "puutarhakasveille" voi suihkuttaa 30cm päästä...

Mä sumuttelin tammikuussa ekan idätyssatsini -samoinkuin kaikki muutkin- ja koko asunnon juurikin Cooper Puutarhasprayllä. Taimista kuoli kaikista latvat ja kasvu pysähtyi kuukaudeksi. Wanhat karaistuneetkin kasvit palellutti latvoja: Lemondropkin joka teki ulkona hedelmää vielä syyskuun lopulla menetti latvansa!

Pari viikkoa sitten sumuttelin hyvin varovaisesti -mielestäni- umpilaatikkoon jossa taas viimeiset idätykset majailee ja näytti lentelevän harsosääskiä. Siinäkin lähinnä chinenset palelluttivat lehtiänsä vaikka sumuttelin vain laatikon seinille ja kasveja kohti vain metrin päästä.

Eivätkä ne harsoperkeleet edes kuole!  ??? >:( :o
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 02, 2013, 09:31:31 ap
Eivätkä ne harsoperkeleet edes kuole!  ??? >:( :o


Kuolee ne lentävät. Niitä vaan nousee mullasta vielä monen päivän ajan sumutusten jälkeenkin, koska niitä on siellä useampi ikäpolvi kasvamassa.

sorrii

Mä toivoisin että saisi tapettua sukupuuttoon kertaruiskutuksella nuo hyödyttömät inisijät ...  >:( >:( >:(

Ne muuten inisee ihan kuuluvasti kun lentävät korvaan...
[Kyä joskus tekis mieli Super-Provadoa  8) 8)]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilling Panzer

Morjes,

Tein itse diagnoosin jokin aika sitten oman Nagani huonovointisuudesta, ja päättelin että johtui liikakastelusta. Tuli kellertäviä, kuivan näköisiä läikkiä muutamaan lehteen. Sen jälkeen todella maltillisesti kastellut ja ihan hyvin näyttää kasvi muuten voivan, mutta näihin kellertävien läikkien kohdille on tullut reiät. Onko ihan normaalia että tuollaiset kohdat vain kuivuvat pois ja reikiintyvät? Kyseisten lehtien alapinnalla on myös vaaleaa "karvaa" hieman. Onko lajikkeelle ominaista tällaiset karvat?

Alla kuvat lehtien päältä, alta ja koko kasvista. Kasvi on kylvetty maaliskuun alussa ja asustaa ikkunalaudalla.





Videopelitaistelujen ja kauhistuttavan kovan metallimusiikin karaisema kärsimätön kalamies

http://kalenkasvit.blogspot.fi/
Päiväkirja Bloggerissa