toukokuu 13, 2024, 17:04:59 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Äänentoistovehkeet: mikä saa musiikin kuulostamaan hyvältä?

Aloittaja Aji Inferno, heinäkuu 17, 2012, 19:25:17 ip

« edellinen - seuraava »

chili_maestro

Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 24, 2013, 07:56:03 ap
Lainaus käyttäjältä: Tunari - maaliskuu 24, 2013, 00:34:38 ap
Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 01, 2013, 15:11:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - joulukuu 19, 2012, 15:37:08 ip
Hyviä testibiisejä on paljon. Tässä joitakin:

- Dire Straits: Calling Elvis, Telegraph road, Man's too strong
- Eagles: Hotel California (live), No more walks in the wood
- Poco: Days gone by (armoton: jos tämä riipii korvaa, systeemissä on ongelmia!)
- Massive Attack: Teardrop
- Daiqing Tana: koko Silent Sky -levy
- Metallica: Black Album


Tohon vois lisätä Béla Fleck and the Flecktonesin tuotannosta vaikka ja mitä. Bassotoistoa kannattaa testailla esimerkiksi biisillä Flight of the cosmic hippo, mikä löytyy saman nimiseltä cd-lätyskältä. Paljastaa aika armotta akustiset ongelmat kuuntelutilassa, kaiuttimien ongelmista puhumattakaan.


Béla Fleck ok.. Jos oikeasti bassontoistoa/kuulokkeita tahtoo testata, niin suosittelisin: Artisti: Al-Di Meola (==Stanley Clarke, Jean-Luc Ponty etc).. Kappale: Indigo...
Jos kappale kuulostaa kuralta, heitä helv** vahvari / kuulokkeet.... Tuo kappale (siis CD, ei todellakaan mikään netti-download) basso yltää siis < 6-10Hz; harvinaista herkkua, mutta kappale suorastaan helmi bassotestin / subbaritestin tiimoilta..

-Teemu


Minä taas en näe mitään syytä, miksi musiikissa toiston pitäisi ulottua alle 20Hz tasolle. Subwooferin käyttö musiikin kuuntelussa on muutenkin vähän omituista.


Itse olen Jarokin kanssa täysin päinvastaista mieltä. Subbari tuo runsauden ja täydentää ison äänikuvan tuntua sekä tuo potkua musiikkiin tarvittaessa.
(Velodydene DD15, reilu 1kW + sisäinen ekvalisaattori)
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - huhtikuu 26, 2013, 00:20:40 ap
Itse olen Jarokin kanssa täysin päinvastaista mieltä. Subbari tuo runsauden ja täydentää ison äänikuvan tuntua sekä tuo potkua musiikkiin tarvittaessa.
(Velodydene DD15, reilu 1kW + sisäinen ekvalisaattori)


Subwoofer pitäisi säätää aivan järkyttävän tarkasti, ettei se korostaisi bassoa liikaa. Joka ikisellä, jolla olen subbarin musiikkikäytössä nähnyt (ja kuullut), basso on korostunut aivan jonnekin järkyttäviin sfääreihin. Toistossa pitää muistaa tasapaino. Toki toiston pitää ulottua alas, 20Hz on oikeasti jo niin matalaa taajuutta, että sitä harvemmin musiikissa käytetään. Joku bassovoittoinen nykymusiikki nyt on täysin eri asia, eikä sitä musiikiksi oikein tule laskettua. :D

akselsson1

joissain leffoissa on hieno kun tanner tömisee niin subi toistaa sen hienosti
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

chili_maestro

...lisäksi ihmettelen vallan kauhiast edellä mainittuja testikappaleita.  :o
Moni mainitsee aina Dire Straits, instrumentit äänitetty hyvin, mutta äänikuva kovin eloton, kuiva,kliininen (pysyy paikallaan)verrattuna esim Jarren kappaleisiin.
Jean Michel Jarren kappaleet on hyvin äänitetty, varsinkin äänikuva on iso ja se elää kappaleen aikana. 8)

yllättävän hyvä Bonamassan livetaltiointi: (äänikuvaltaan parempi kuin yksikään esim.Straitsin kappale)
http://www.youtube.com/watch?v=-AOsP8KBp8g

ja tottakai subjektiivinen arvio tämä, lisäksi kaiuttimetkin ym vaikuttaa asiaan...
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Jani M

Miten tämä kuulostaa nyt siltä, että täällä on sellaisiakin, jotka vääntävät vahvistimesta diskantti- ja bassosäätimet aivan tappiin? :D Neutraali on se asia, mitä musiikkiäänentoistossa haetaan. Sitä, ettei mikään komponentti koko järjestelmässä väritä sitä soundia mihinkään suuntaan. Mielummin vajaa toisto, kuin yliampuva toisto.

Lillen

Pienen tapaturman jälkeen meni tietokoneen kajarit tsököks.
Nytten sitten pohdin uusia hyviä hinta/laatu suhteella.

Musiikista siis enimmäkseen nautin, peliäänistä en niinkää koska pelaaminen koneella rajottuu NHL 09 , tv:hen voi toki liittää, koska PS2 pelailen välillä suht koht paljonkin...

mutta joka tapauksessa onko suosituksia?

Tuollaisia itse katsoin http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/tietokoneen-kaiuttimet/CTT6300/creative-inspire-5-1-kaiutin-t6300-musta

Mitäs sanotte?  :)

akselsson1

Ei varmaan Lillen ole nuo mitään hifiä, mutta omalla kokemuksella creativen sarjat ovat ihan okei, hinta-laatusuhde on aika hyvä, ja bassoakin varmaan irtoaa. Mulla on ollut joskus vastaavanlaista sarjaa ja kyllä niitä kuunteli. Nyt tosin on vähän kaikkea muuta.. :D
Itsetehdyt ovaalinmuotoiset pöytäkajarit sekä 12" itetehty subi  ;D irtoo hieman enempi mökää ;)

Loppujen lopuksi kuitenkin: Creative on ihan ok ostos, itse hajoaisin 6:n kaiuttimen johtoihin, mutta kukin tavallaan :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 16, 2013, 22:10:02 ip
Pienen tapaturman jälkeen meni tietokoneen kajarit tsököks.
Nytten sitten pohdin uusia hyviä hinta/laatu suhteella.

Musiikista siis enimmäkseen nautin, peliäänistä en niinkää koska pelaaminen koneella rajottuu NHL 09 , tv:hen voi toki liittää, koska PS2 pelailen välillä suht koht paljonkin...

mutta joka tapauksessa onko suosituksia?

Tuollaisia itse katsoin http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/tietokoneen-kaiuttimet/CTT6300/creative-inspire-5-1-kaiutin-t6300-musta

Mitäs sanotte?  :)


Minä menisin hetken aikaa kuulokkeilla ja pistäisin massini esimerkiksi tommosiin: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7562/djsxm/Audio-Pro-Addon-Five-aktiivikaiutinpari-musta

PP

Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 16, 2013, 22:36:40 ip
Minä menisin hetken aikaa kuulokkeilla ja pistäisin massini esimerkiksi tommosiin: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7562/djsxm/Audio-Pro-Addon-Five-aktiivikaiutinpari-musta


Jos menee tuohon hintaluokkaan, kannattaa laittaa muutama kymppi lisää ja ostaa samantien Genelecin pienimmät lähikenttämonitorit. Niistä ei sitten enää paremmaksi voi laittaa tietokonekäytössä paitsi subbarin lisäämällä bassopuolen täydelliseksi.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 17, 2013, 00:57:47 ap
Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 16, 2013, 22:36:40 ip
Minä menisin hetken aikaa kuulokkeilla ja pistäisin massini esimerkiksi tommosiin: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7562/djsxm/Audio-Pro-Addon-Five-aktiivikaiutinpari-musta


Jos menee tuohon hintaluokkaan, kannattaa laittaa muutama kymppi lisää ja ostaa samantien Genelecin pienimmät lähikenttämonitorit. Niistä ei sitten enää paremmaksi voi laittaa tietokonekäytössä paitsi subbarin lisäämällä bassopuolen täydelliseksi.


Totta. Noita Audio Pro:n addon-ämyreitä löytyy pienempiäkin, mutta noista sentään saa jo vähän sellasta äänenpaineentynkää ulos, toimii hevimusiikissa varsin mainiosti. Genelecin pikkuämyrit on kyllä hunajaa korville, mutta ne kyllä vaatii sen subbarin jos meinaa saada jotain fiilistä musiikkiin. Ja sitten mennäänkin jo aivan toisessa hintaluokassa. :D

Aji Inferno

Mikä on todellinen maksimibudjettisi, Lillen? Miten hyvää ääntä haluat?

Ellei tietokoneesi ääniulostulo ole todella täyttä paskaa (toisinaan on), esim. Genelecin halvimmat aktiivikajarit ovat luultavasti yksi parhaista investoinneista mitä voit tehdä. Creativeen en kajoaisi, jos vain voin sen välttää - ihan oikeasti.

Tämä ei ole mitään hifistelyä, vaan täyttä totta: pieni lisäpanostus esim. kelvolliseen äänikorttiin ja kaiuttimiin tuottaa yllättävän paljon upeampaa ääntä. Harva katuu jälkeenpäin. Nuo nykytietokoneiden ja emolevyjen integroidut äänipiirit mallia (yleensä) Realtek esittävät massiivisen vaikuttavia lukemia teknisissä asioissa. Mutta... Ne eivät koskaan aja asiaansa kovin hyvin.

Miksi? Jokainen vähänkään äänentoistoa ja sen teknologiaa seurannut tietää, ettei hyvä ääni synny pelkistä numeroista malliin "124 dB häiriöetäisyys". Moni taivaallisesti soiva putkikäyttöinen vahvistin kohisee perkeleesti enemmän, mutta soi kuin enkeli. Äänen - ja ennen muuta musiikin - laatu syntyy pienistä yksityiskohdista, joita on vaikea mitata. Esimerkki: kondensaattorit paitsi suodattavat häiriöitä, myös vakauttavat asioita äänentoiston reitillä. Tietokoneiden emolevyille integroiduissa ääniratkaisuissa ei ole tilaa kunnollisten kondensaattorien käyttöön, eikä yleensä myöskään suojausta esim. radiotaajuuksisilta häiriöiltä.

Mitä tuollaisen tyypillisen, paperilla hyvältä näyttävän tietokoneen "säästö" kondensaattoreissa sitten merkitsee? Se voi tarkoittaa esim. kummallisen "latteaa" ääntä, vailla dynamiikkaa. Basson iskut esim. saattavat latistua löysäksi paskaksi, koska kunnollisten kondensaattorien puuttuessa virtaa ei yksinkertaisesti löydy väkevien, tehokkaiden musiikin kohtien toistamiseen kunnolla! Se voi tarkoittaa myös kummallisia häiriöitä äänessä.

Siksi suosittelen musan ystävälle joko aika hyvää erillistä äänikorttia, tai sitten kelvollista ulkoista A/D-muunninta, joka muuntaa bitit laadukkaasti musiikiksi! :)

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 16, 2013, 22:10:02 ip
Pienen tapaturman jälkeen meni tietokoneen kajarit tsököks.
Nytten sitten pohdin uusia hyviä hinta/laatu suhteella.

Musiikista siis enimmäkseen nautin, peliäänistä en niinkää koska pelaaminen koneella rajottuu NHL 09 , tv:hen voi toki liittää, koska PS2 pelailen välillä suht koht paljonkin...

mutta joka tapauksessa onko suosituksia?

Tuollaisia itse katsoin http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/tietokoneen-kaiuttimet/CTT6300/creative-inspire-5-1-kaiutin-t6300-musta

Mitäs sanotte?  :)


http://www.verkkokauppa.com/fi/product/20064/cgshk/Genelec-6010A-aktiivinen-2-tiekaiutin-vari-mattamusta-1-kpl

Tuossa ois parhaat. hinta on kappaleelta joten painii vähän eri sarjassa verrattuna creativeen. Mutta näitä voi käyttää varsin hyvin myös kotiteatterissa.

Ryhis

Jos passiivikajarit kelpaa, niin niitä löytyy. Laita yksäriä jos kiinnostaa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - toukokuu 17, 2013, 08:32:49 ap
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/20064/cgshk/Genelec-6010A-aktiivinen-2-tiekaiutin-vari-mattamusta-1-kpl

Tuossa ois parhaat. hinta on kappaleelta


Unohdin tuon, kun vertasin Audio Prohon. :)

Kahdella-kolmellasadalla saa (jos ei Suomesta niin Saksasta) ihan eri luokan aktiivikaiuttimet kuin mitkään Creativet.

Lillen

toukokuu 17, 2013, 20:48:49 ip #94 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2013, 21:03:46 ip käyttäjältä Lillen
Huh, kun tuli paljon tekstiä.

Mitä minä etsin? Jaa-a, no itse olen aika nolla kaiken elektroniikan kanssa, jotain ymmärrän, koska se kiinnostaa, mutta suurin osa menee yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mutta tosiaan, älkää nyt flipatko kun tämän kerron ,mutta tätä ennen minulla oli jotkut lähes kymmenen vuotta vanhat Labtecin kajarit, http://www.guilio.com/img/bargain/Labtec%20speakers.jpg

"    Labtec LCS 1060 amplified stereo speakers.

    5 watts RMS power output
    Microphone and headphone jacks
    Space saving design
    Variable volume,bass and treble controls "

Omasta mielestä nämä olivat suhtkoht jees, mutta vähän saisi kyllä olla enemmän laatua.  En etsi mitään huippulaatu kamaa koska siihen minulla on stereon kajarit, vaan pikemminkin perus kajareita jotka toistavat Youtube-kamaa hyvällä äänenlaadulla.

Siksi ajattelin Creativea...

Budjetti on alle 100€, sen verran saivat maksaa...itsehän en noita maksa kun en niitä itse rikkonutkaan :D.

Koneena toimii Compaq 615 läppäri mihin en kyllä ajatellut panostaa mitään äänikortteja tai muuta lisäosia.
Tosiaan mitään sulosointuja en tarvitse ,mutta kunhan äänenlaatu on suhteellisen hyvä.
Niin ja tosiaan jos musiikki maulla on tässä jotain merkitystä niin metallimieh...poikia siis ollaan.

Akselssonin kertoma kuulostaa suunnilleen sellaselta mitä uskon etsiväni, ei mitään hirveetä hifistelyä (koska se maksaa...muuten ottaisin kyllä mielelläni), vaan perus settiä.

//: Niin ja kiitos tarjouksesta Räyhä-setä, mutta en ole oikein käytetyn elektroniikan ystävä, tiedä sitten onko se huono tapa vai mikä mutta se tuntuu jotenkin huonolta ostaa käytettyä elektroniikkaa. Tein jo ihmeen suuren poikkeuksen kun ostin muutaman käytetyn PS2 pelin, mutta niistäkin toinen hajalla->palautettu.

Dethlock

Itsellä tietokoneessa Königin sarja kiinni, hinta about 80€ ja äänenlaatu on aika sopiva pieneen musailuun ja elokuviin. Kajarit ja subbari on mustaa kantti-kertaa-kantti-designia mutta toimii yllättävän hyvin.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 17, 2013, 20:48:49 ip
Budjetti on alle 100€, sen verran saivat maksaa...itsehän en noita maksa kun en niitä itse rikkonutkaan :D.


Minä nyt ihan vähän vielä yritän venyttää budjettia, 109€ oli hinta ku viimeksi tarkistin: http://www.jimms.fi/tuote/MS20

Taatusti soivat tasapainoisemmin kuin Creativet.

Dethlock

I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Ryhis

Lillen: Mistä päättelit, että kajauttimeni olisivat käytettyjä? ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Aji Inferno

Useimmat äänentoistolaitteet eivät juurikaan kulu käytössä - laatulaitteet kaikkein vähiten. Kaiuttimet uskaltaa kyllä esim. ostaa, etenkin jos pääsee ne itse katsomaan ja kokeilemaan. Mahdolliset ongelmat (yleisimpiä: bassoelementin kartion ripustuksen haurastuminen, uteliaiden sormien tekemät klommot elementteihin tai niiden pölysuojuksiin, ja hyvin vanhoissa kaiuttimissa myös erilaiset kontaktihäiriöt säätimissä ja johdotuksissa) näkee ja kuulee hetkessä.

Ainoat todella kuluvat osat edes suht' moderneissa (eli 80-luvulla tehdyissä tai uudemmissa) audiolaitteissa ovat nämä:
- Mekaaniset säätimet ja kytkimet (Vain oikeasti vanhoissa laitteissa. Rahinat ja pätkimiset usein korjattavissa helposti vitosen kontaktispray-pullolla)
- Elektrolyyttikondensaattorit (halvimmissa vehkeissä huonoja tänä päivänäkin, syynä esim. Topfield -digiboksien valtavaan hajoamisprosenttiin, mutta nykyään yhä useammin jopa vuosikymmeniä ongelmitta kestäviä. Tältä välttyy kun hankkii laatumerkin ei-aivan-halvinta skeidaa.)
- Virtalähteet (nämäkin posahtavat useimmiten juuri halpoihin, heikkolaatuisiin kondensaattoreihin)
- Putket (tyhjiöputki kuluu käytössä, toisin kuin hyvin kohdeltu transistori, mutta putkia ei useimmissa laitteissa käytetä)

Toisin sanoen: alle 10 vuotta vanha nimimerkin alkujaan edes kohtuuhintainen audiolaite on hyvin todennäköisesti mainio ostos käytettynäkin. Ja usein voi toimivuuden itse kokeilla ennen ostoa.