The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Lillen - syyskuu 26, 2011, 17:59:24 ip
Heräsi sellainen kysymys mieleen ,että kannattaako minun latvoa oikein kunnolla nuo minun Rocoto Oranget?

Kuvaa on tuossa edellisessä kuvapäivitysviestissäni, ensimmäinen vasemmalta päin...kannattaisiko vaikka koko korkein lehtipari napsaista pois ,jotta alkaisi haaroittumaan?

Nytten se on vain kasvanut ylöspäin "haaroittumattomana".


Rocotoja ei yleensä tarvi latvoa, koska ne haaroittuu ja kasvaa leveiksi luonnostaan.

Lillen

Jaa...pitäähän kokeneempaa uskoa  :). Ihme vaan kun ei ole vieläkään haaroittuneet, Turbo Pube sen sijaan on... no katsotaan mitä aika tuo tullessaan  :).

E: Kiitoksia tiedosta!

InkRose

Itse en vaivautuisi latvomaan. Tai no ihan hyvin on toiminut latvottukin "GM", mutta en usko että se sitä olisi tarvinnut. Kaverinsakin haarautuivat kiltisti parikymmensenttisinä melkeinpä viimeistään.

Lillen

^ Annetaan luontoäidin sitten huolehtia  :)...

Iso kiitos Bluesmanille C.Flexuosumin siemenistä!

Toivotaan ,että tuottaisivat satoa  :).

Lillen

Nonniin, jostain syystä sain kipinän aloittaa bloggaamisen ja arvatkaapas aihe  ::) Juu chilit  :).

Tässä linkki blogiini jos jotain kiinnostaa lukaista tai jopa seurata, http://chiliblogini-lillen.blogspot.com/2011/09/uuden-kauden-aloittelua-ja-pohdiskelua.html hyvin paljon samanlaista materiaalia kuin täälläkin ja tarkkasilmäisimmät saattavat huomata ,että tuo ensimmäinen blogi-viestini on lähes sama kuin päiväkirjani aloitus täällä.

Että sellaista tälläkertaa...

Lillen

Lainaan blogistani uusinta julkaisua ,koska siinä on sinäänsä hyvät kuvat, että näkee kasvit yksin ja saa selvää käsitystä niiden koosta.

Lainattu blogistani:

"
Ensimmäinen fotopäivitys blogiin.

Otsikon mukaisesti aiheena on talvehtiat. Minulla talvehtii tällähetkellä seuraavat kasvit.
-Cayenne
-Ornamental Pepper
-Hungarian Hot Cherry
-Aji Cristal
-Pl260560
-Naga Morich
-Rocoto Orange
-Turbo Pube
-C.Lanceolatum
Lisäksi otan vielä sisään ulkoota Biquinhoa ja Lemon Dropia.Loput joutuvat valitettavasti jäämään ulos luonnon armoille...

Kaikki talvehtiat majailevat kirjoituspöydälläni. lamppuna toimii 15W kirjoituspöydänlamppu.



C.Lanceolatumit ovat erittäin mielenkiintoisia kasveja jos jo ajattelee kasvien historiaa ja sitä miten lähellä oli ,että koko kasvin kanta olisi kuollut sukupuuttoon. Pienenstä koostaan huolimatta ne ovat hyvin karvaisia ja niiden kasvutapa ei vastaa mitään muuta näkemääni chiliä.
Omani ovat edelleen hyvin pienet, mutta toivottavasti ehtisivät talven aikana kasvaa ja jopa podeilla kesällä.




Seuraavaksi on vuorossa Nagat, eli Naga Morichit. Näitä taimia minulta löytyy 2kpl. On hyvin jännittävää todeta kuinka eri lajeilla tuo kasvutapa ,sekä vauhti vaihtelee suuresti. Esim. C.baccatumit kasvavat taimi vaiheessa huimaa vauhtia kun taas C.Chinenset kasvavat baccatumeihin nähden paljon hitaammin.
Nagoista toivon suurta satoa jonka vuoksi asetan yhden tai ehkäpä jopa kummatkin ensi kesäksi kasvihuoneeseen kasvamaan.



Seuraavassa kuvassa on esillä kaikki talvehtivat C.Pubescensit. Ts. kuvassa on 2x Turbo pube ja 2x Rocoto Orange. Pubetkin ovat myöskin erittäin mielenkiintoisia nimittäin nekin ovat karvaisia ja osa saa (kaikki?) pyöreähköjä podeja.
Joidenkin lajikkeiden kukat ovat myöskin liiloja perus valkoisten sijasta.



Aji Cristal (C.baccatum) ja Hungarian Hot Cherry (C.Annuum) ovat juuri alkaneet haaroittua jonka johdosta olen erittäin iloinen. Kuvasta sitä tuskin näkeekään, ovat vielä niin pieniä...






Pl260560 (C.Baccatum) on hyvä esimerkki siitä miten nopeasti eräät baccatumit kasvavat. Verratkaa edellisen kuvan Aji Cristalliin. Ovat lähes samana päivänä idätetty ja saman "koulutksen" ovat saaneet, eli samat lannoitukset ,valot yms.
Kummatkin kasvit tämän tekstin alapuolella ovat PI260560.
PI260560 on hyvin jännittävä kasvi kasvuvauhtinsa ,mutta myöskin kasvutapansa ansiosta. En ole nytten 100% varma ,mutta minusta PI260560 kasvaa hyvin köynnösmäisesti. Varsi on myöskin hyvin ohut ja ainakin omat yksilöni vaativat paljon tukea.




Ensimmäinen kuva päivitys on saatettu loppuun. Toivottavasti oli mielenkiintoista lukea. Tekstissä saattoi olla muutamia tietovirheitä/kirjoitusvirheitä ,pahoittelen näin etukäteen jo niistä, mutta yritin parhaani ja enempää en voinut tehdä.  "

Täytyy kyllä sanoa, että talvettaminen on hauskaa puhaa. Näkee ainakin jotain vihreetä kun kaikki muu ulkona on kuollutta.

Otin tosiaan vielä yhden Turbo Puben sisälle talvehtimaan, kun löytyi hieman vielä tilaa.

On ollut hieman puhettä Räyhiksen kanssa Tepinin pistokkaasta, toivotaan ,että juurtuisi ja jos nyt ei juurtuisi niin ISO kiitos hänelle ,että viitsi edes yrittää  :).

Ryhis

Ekasta pistokassatsista pilkottaa pienet juuret. Kyllähän nuo postissa liikahtavat, ryhdyn kohta askartelemaan bouttonniéreä neilikasta ja jos se kestää napinlävessä koko päivän, niin vastaavalla rakenteella pakattu pistokas kestää kyllä kaksi päivää kirjekuoressa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lillen

^Mukavaa kuulla  :).

Pistätkö yksäriä vaikka sitten kun ovat valmiita niin sovitaan kulut ja osoiteet.

Mikä muuten on "bouttonniére" ? En ole ikuna kuullut tuollaista sanaa, viittaa toki Ranskan kieleen jota en ole koulussa lukenut sanaakaan  ::).

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lillen

Kyllä tuota blogiasi eilen luin ,mutta en huomannut tuota julkaisua  ::)...

Hmm...tuollaisen voisi värkätä seuraavaan koulun kesäjuhlaan  :). Olisi ainakin kavereilla ihmeteltävää.

Lillen

lokakuu 02, 2011, 14:23:16 ip #30 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2011, 14:36:16 ip käyttäjältä Lillen
Tänään oli vihdoinkin aikaa raivata noita vanhoja puskiani, ylimääräiset Cayennen taimet joutuivat kompostiin, istutin kukkivan Cayennen (joka valmistelee Cayenne x PI260560 risteytystäni) isompaan ruukkuun, mutta tein myöskin ensimmäisen bonchini  :). Sanotaanko näin ,että ei työ mikään mestariteos ollut ,mutta ensimmäiseksi bonchiksi olen aika tyytyväinen.
Omasta mielestäni se ei ollut mitenkään erityisen hastavaa. Tosin jos siitä olisin tehnyt hastavempaa olisi ehkä lopputulos ollut parempi  ::).



Minulta ei löytynyt kunnon Bonchi ruukkua ,mutta kyllähän se joten kuten meni normaalillakin ruukulla.

Nytten vain toivotaan, että tuo kyseinen Bonchi jäisi henkiin ja ,että nuo pistokkaat kasvaisivat ja tekisi siitä hieman hienomman kuin vain yksi sojottava tikku  ;D

E: Unohdin kertoa: Kaikki jotka eivät ole tuota kokeilleet: Kannattaa kokeilla! 

Lillen

Unohtui vielä tällaiset kuvat.

Tässä ainoa talvehtiva kunnon puu.



Kyseessä on Cayenne. Talvetan sen siksi ,koska se kantaa risteytys podia ,sekä se alkaa pian kukkimaan jo toista kertaa. Ei voi sanoa ,että tuo olisi mitenkään kaunis kasvi kun on pudottanut suurimman osan lehdistään, mutta olen kuitenkin siihen jotenkin tykästynyt ja se saa kasvaa yli talven sisällä. Tuskin se enään seuraavaa talvea näkee, koska silloin talvetan melkein vain villejä + joitan mahdollisesti kukkivia.

Tässä roikkuu itselleni tämänhetken tärkein podi, koska sen siemenistä sitten selviää onko risteytys onnistunut  ???  :). Täytyy antaa sen kypsyä kunnolla. Olisi tietenkin myös toivottavaa, että podi sisältäisi jonkin verran siemeniä. Paljon siis löytyy jännitettävää  :).



Kun tänään tuon edellisessä viestissä olevan bonchin tein keräsin pientä satoa. Peräti 12 grammaa! Ei paljon ,mutta tärkeä kuitenkin ,koska se 12 gr. rikkoi minun 100gr. sato tavoitteen tälle kaudelle. Nytten on siis 104gr. satoa saatu ja kaikki Cayennea.

Lillen

Viime viikolla huomasin miten suuri ero sisäkasvatetun ja kasvarikasvatetun taimella on! Sain nimittäin n. 1 kuukausi sitten luvan viedä muutaman chilin isovanhempieni kasvariin ja viime viikolla kävin katsomassa miten ne voivat. Yllätys oli minulle suuri  :o.

Tässä Aji Cristal edellistä viimeisessä kuvapäivityksessäni pitäisi löytyä kuva minun sisälläkasvavasta AC. plantusta ja ero on huima. Tuo kasvari planttu on paljon tuuheampi ja haaroittuneempi.


Ornamental Pepperkin on hyvin siellä tuuhentunut.


Vasemmalla: Hunagrian Hot Cherry
Oikealla: PI260560. Tuokin on kunnolla latvottu (½ pois) ja mukavasti on alkanut tulla noita pistokkaita.


Kuvassa Oikealla jokin jota en enään tunnista  ::) Lukee nimi ilmeisesti toisella puolella maitotölkkiä  ;D
Vasemmalla puolella taas Lemon Drop. Siinä ei mitään hirmuista eroa ,mutta hyvin näyttää kuitenkin voivan...

Lillen

Kuva päivitystä

Tässä tämä lähes legendaarinen (  ;) ) kirjoituspöydän yleiskuva.



PI260560 senkuin haaroittuvat, sekä kukkivat ja uusia nuppuja tulee päivittäin.

Myöskin Rocotot ja Turbo Pubet ovat alkaneet haaroittumaan (PP ja InkRose olitte oikeassa  :) ).


Aji Cristall on myöskin yllättänyt positiivisesti! Juurien lähettyviltä on kasvanut noin 5cm pitkä pistokas. Myöskin latvustossa on "haaroittumia". Jos tätä rataa jatkaa saattaa minulla olla mukava AC. puska keväällä  ::)


C.Lanceolatumit eivät juuri kasva ,tai kasvavat ,mutta kun ne joka päivä näkee ei ne minusta juuri kasva ollenkaan... vanhoja kuvia verratessa voi kuitenkin todeta ,että on siinä muutama lehtipari tullut lisää...


Sitten muutama kysymys  ::) :

Siemenketjukirje on juuri tällähetkellä minulla ja löysin sieltä "muutaman" kiinnostavan lajikkeen ,mutta muutama niistä jäi ihmetyttämään.
C.Microcarpum/C.Annuum CAP 1173 ja 1473  Ovatko nämä villejä,puoli villejä vai normi Annuumeja?

Samoin mietityttää tämä C.Chacoense "Luoti podi". Mikä se tarkalleen ottaen on? Eli villi Chaco. tietenkin ,mutta tuo "Luoti Podi", eikö sille ole annettu tarkempaa nimeä? Joku risteyts, randomi , vai mikä?



Kun nyt siemenistä tuli puhe niin aika paljon muutoksia on tuohon siemenlistaan tapahtunut. Laskin meinaa ,että minulla olisi n. 56 eri lajiketta kasvatettavana tällähetkellä ja joitain tietenkin useita/lajike. Sitten täytyy tietenkin ottaa huomioon ,että muutama vaihto vielä kesken ja jos tuo Räyhiksen Tepin juurtuu... taitaa tulla chili rikkain vuosi meikäläisen elämässä ensi vuonna jos ei jotain radikaaleja muutoksia tapahdu  8)

InkRose

Mähän aloitin seitsemällä lajikkeella itse. Ei mennyt kuin puoli vuotta niin lukumäärä oli lähes viisinkertainen. ::)

Tarkoitus olisi talvettaakin vain noin viisitoista kasvia ja mitähän tuota idätyslistaa olikaan... Taidan tyytyä sanomaan että riittävästi. Vaan eiköhän ketjukirjeen saavuttua ilmesty listaan vielä jokunen taas lisää...

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 06, 2011, 19:49:22 ip

Sitten muutama kysymys  ::) :

Siemenketjukirje on juuri tällähetkellä minulla ja löysin sieltä "muutaman" kiinnostavan lajikkeen ,mutta muutama niistä jäi ihmetyttämään.
C.Microcarpum/C.Annuum CAP 1173 ja 1473  Ovatko nämä villejä,puoli villejä vai normi Annuumeja?

Samoin mietityttää tämä C.Chacoense "Luoti podi". Mikä se tarkalleen ottaen on? Eli villi Chaco. tietenkin ,mutta tuo "Luoti Podi", eikö sille ole annettu tarkempaa nimeä? Joku risteyts, randomi , vai mikä?


Tietääkö joku tuohon vastausta, vai onko se niin tyhmä kysymys ettei ketään viitsi vastata  ;)

Tässä päivitetty lajikelista:

C.Annuum

Cayenne
Hungarian Hot Wax
Ramiro
Homera
Cascabel
Hungarian Hot Cherry
Ornamental Pepper
Japones
Numex Twilight
Birds eye baby
Early Jalapeno
Goats Weed
Short Yellow Tabasco
Trinidad Bush
Malawi Bird Eye
CAP 1042



C.Baccatum

Lemon Drop
Champion
Inca Red Drop
Stripe
Aji Cristal
PI 446900
PI 260560
Aji Brown
PI 441551
PI 441552
Aji Omnicolor
Starfish

C.Chinense

Pink Habanero
Naga Morich
Caterpillar(Aribi Gusano)
Biquinho
Fatalii
Caribbean Red Habanero
Peruvian White Habanero
Orange Habanero
Chocolate Fatalii
Congo
7pod
Brown Large Habanero
Habanero Sudden Death

C.Frutescens
Piri Piri

C.Pubescens

Turbo Pube
Rocoto Keltainen
Rocoto Orange
Ultra Pube
Rocoto Red

Villit/Hybridit
C. Lanceolatum
C.Flexuosum
"Luoti Podi" C.Chacoense
CAP 1473 C. Microcarpum/C.Annuum
CAP 1173 C. Microcarpum/C.Annuum
PI260567 C. Microcarpum/C. Baccatum
Dutch-Habanero F4
PI260560 x Cayenne?  (Jos siis ristetys on onnistunut)

Tasan 56 kappaletta.
Huh, on kyllä tullut vaihdettua/saatua. KIITOKSIA JOKAISELLE MINUA SIEMEN ONGELMASSA AUTTANEELLE!

Tällähetkellä on reilut 20 kasvia talvehtimassa. Suuret ovat siis odotukset ensi kaudelle. Toivottavasti en vain jossain vaiheessa tyri pahasti.  ::)

Mitäs mieltä olette onkohan hyvä lista vai muuttaisitteko jotakin?



Huru-ukko

Jos nuo olisi minulla niin muuttaisin isompaan asuntoon  ;). Kateeks käy ;D.

Lillen

Sanotaanko näin ,että en ole itsekkään 100 varma siitä ,että onnistuuko tuo. Jos ei onnistu jää lajike määrä 25 ja silloin minulla on vasta ongelma valita mitä noista kasvatan :o...toivotaan parasta ja pelätään pahinta  8)

Afasa

Minkäs lainen valaistus sulla on ens kaueks?
Onko paljonkin tilaa?
Mitä teet mahdolliselle jättiläismäiselle sadolle (esim. jos saisit satoa 75 kasvista 100g/kasvi olisi se "jo" 7500g=7,5kg)?
yms.

Tossa oli muutamia asioita joita mietin tässä syksyllä ja itelle ei ainakaan ole tulossa kuin ~20 kasvia,
koska valaistus ei riittäisi (no joo saahan sitä aina lisää)
ja olisi ihan mukava pystyä oleskelemaan omassa huoneessa ;) + ei meillä sitä chiliä nyt ihan hirvittäviä määriä syödä... :)


Toni.A

Onhan siinä melkoinen lista sullakin kasvatettavana, ilmeisesti mopedi hurahti ja karkas! Muutamia listalta itse poistaisin ainakin suosiolla pois, ihan huonon makunsa vuoksi. Cayenne ensimmäisenä, paitsi ehkä siitä saisi kohtalaista paholaisen hilloa, mutta saat niitä chinenseilläkin tehtyä ja tulee potkua ja persoonallista makua. Koriste annuumit heivaisin myös pois, sillä niillä paljon käyttöarvoa ole, ellei toista puoliskoa varten ole ajateltu. Malawi toimii jauheena ei muuten, samoiten Bird's eyet, mutta oma on valintasi ja tämähän oli minun mielipiteeni. Joku toinen voi sanoa aivan muuta. Onnea vaan idätyksiin ja kasvatuksiin! Mielenkiinnolla jään katsomaan päiväkirjaasi. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030