heinäkuu 01, 2024, 06:43:11 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

Aku

lokakuu 09, 2011, 18:32:21 ip #60 Viimeisin muokkaus: lokakuu 14, 2011, 16:21:38 ip käyttäjältä ABK
Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 09, 2011, 18:14:28 ip
Kävin tänään isovanhempieni kasvarissa Aji Cristal voi erinomaisesti omasta mielestäni. Sitä voi tosiaankin kuivalla lähes puskamaiseksi ,koska entisten sirkkalehtien kohdilta on kasvanut 2kpl pistokasta jotka ovat yhtä korkeita kuin itse kasvi ja monesti haarottuneita.
Edelleen pähkäilen tuota Microcarpum/Annuum mysteeriä, olisiko jollain tietoa??


Pistää silmään tuo kun kirjoitat, että lehtihangoista lähtee "pistokkaita". Tarkoittanet kuitenkin varkaita?

Ja tuosta microcarpumista, itseltäni löytyy Cap 1473 (C. annuum) joka ennen luettiin lajiin microcarpum. Kuvia voin laittaa siitä päiväkirjani puolelle, jos jotakuta kiinostaa. Nykyään tuo nimitys microcarpum ei kuitenkaan ole enää vakiintuneessa käytössä. Ennen chilien nimet olivat melkoinen soppa. Chilejä nimettiin pelkästään hedelmän muodonkin mukaan esim. C. longum.

Lillen

Oikeassa olet, varkaiksihan niitä kutsutaan  ::). Pahoittelen kirjoitusvirheitänim, sekä vääriä sananvalintoja  :-[.

Kiinnostaa kyllä, minulta löytyy meinaa kyseisen lajin siemeniä.
Ts. ne ovat siis normaaleja Annuumeita, ei villejä tai edes puolivillejä(?)

Kiitoksia tiedosta!


Lillen

Tänään sain postissa Tepinin pistokkaan Räyhikseltä. Lisäksi sain myöskin siemeniä. Kiitokset Räyhikselle siis!
Sain mm. kokonaisen Tobago Sweetin podin. Toinen puolisko meni makaroonilaatikon sivussa. Toinen nytten.
Täytyy kyllä myöntää ,että on yksi parhaimmista chileistä mitä olen itse syönyt. Aromikas ja makea. Poltetta löytyy myös mukavasti ja näin uutena kapsaisiini-friikkinä täytyy myöntää, että aika rajamailla ,että tarviiko maito-tuotteita vai ei ,mutta ilmankin pärjää aika hyvin. Hiki tulee ainakin  ;D.

Tepinin pistokas pääsee multaan muutaman päivän kuluttua ja silloin varmasti seuraavaa foto-päivitystä.

Ensi kauden kasvualustoja(?) miettiessä sain aika hyvän idean (tai ainakin omasta mielestä  :)) ,ajattelin nimittäin rakentaa kasvupenkkejä (en tiedä mikä niiden virallinen nimi on ,mutta kasvupenkeiksi tai lavoiksi olen niitä itse kutsunut). Päälle olisi tarkoitus vetää muovia ,jotta saisin sellaista pientä "kasvihuone efektiä" aikaiseksi.
Muovi-tilan korkeutta en ole vielä päättänyt, riippuu minkä kokoista muovia on käytettävissä.
Tein tuosta suunnitelmastani "pienen" PAINT-piiroksen, pahoittelen huonoja PAINT taitojani ,toivottavasti kuitenkin ymmärrätte...



Materiaalina käytän puuta.
Se mikä eniten askarruttaa on se ,että kuinka syväksi tuollaisen kannattaisi tehdä? 6 chiliä olen ajatellut ,että tuollaiseen pitäisi mahtua, sen verran kookas on omasta mielestäni.

Noita olen ajatellut keväällä rakentaa 5-10kpl. Kehitysideoita otan vastaan ,mutta mitään kovin kummoista en osaa rakennella (puutyöt-eivät olleet vahvimpia puoliani  ::)).

Aku

Jos väsäät tuollaisen, niin ilmanvaihdosta on syytä huolehtia. Tuppaa pienet "kasvihuoneet" ym. muovihökötykset lämpenemään liikaa. Myös liika ilmankosteus voi olla ongelma.

Lillen

Tuo on joo koettu ongelma, mutta ajattelin tehdä tuollaiset "ilmaistointi aukot" päihin ,jotta ilma pääsee kiertämään.

Rucolat meinas tänä vuonna mädäntyä juuri tuon takia.

Huru-ukko

Eli tarkoitatko kasvulavaa jonka päälle tulee erillisellä kehikolla oleva muoviteltta ?. Sellaisen hyvä puoli ainakin on että kesällä sen voi nostaa pois päältä, jolloin kasvit saa aurinkoa. Kyllä vastaavia on muistaakseni esitelty jopa jossain puutarha ohjelmassakin. Ei huono idea.

exa

Meinaatko, että 66 cm riittää leveydeksi? Nojoo, kyllähän se riittää vallan mainiosti nyt kun tarkemmin ajattelee. Itse olen myös kaavaillut pihalle tuommoista raised beds-tyyppistä kasvutilaa. Kaavaillut laitani tulevat olemaan paljon matalammat (mitä kuvasi antaa ymmärtää, toki huomaan, että se osuus ei ole vielä täysin tiedossa), pyöreesti 15 senttimetrin luokkaa, riippuu aivan käytettävästä puutavarasta. Aion poistaa nurmikon pois alueelta, johon tuon ratkaisun aion sijoittaa ja reunustaa sen siis puutavaralla. Näin lautojen (tms.) alareuna on noin 5-10 cm alempana, kuin ruoho ja toivottavasti estää ruohon ym. leviämisen penkkien sisään.

Onko sinun ratkaisussa tarkoituksena kaivaa kuoppa chileille, jolloin kasvit kasvaisivat ihan oikeasti maassa, vai aiotko tehdä reunoista korkeat ja täyttää laatikon mullalla? Jälkimmäinen vaihtoehtohan on tavallinen kasvilava. Itse ajattelin viisaana poikana säästää multakustannuksissa (kompostia kun ei ole...) ja istuttaa chilit maahan.

Tuo muovikatos on loistava idea, riippuu toki siitä miten sen saa toteutettua. Oletko harkinnut x metriä korkuisen kehikon rakentamista, jonka sitten peittäisit muovilla? Tähän tapaan.

/EDIT: Huru-ukko ehti ensin.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Huru-ukko

Vanhakin ehtii, kun on ajoissa liikkellä  ::).
exa noin 20cm tarvitaan estettä alaspäin jotta esim. juolavehnä ei kasvata juuriaan alitse. Nurmikko pysyy varmaan jo 10 sentillä poissa.
Itse olen miettinyt mahdollisuutta jossa istuttaisin edelleenkin kesällä chilit maahan kasvihuoneeseen. Kastelun ja lannoituksen hoitaisin kaivamalla etukäteen noin 8cm salaojaputken maahan obauttiarallaa 10 cm syvyyteen. Tähän putkeen kastelu tapahtuisi tankista 50-100 litraa, josta pumppu räkäisi vaikka minuutin annoksen kerran tai kahdesti päivässä.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 12, 2011, 17:03:22 ip
Eli tarkoitatko kasvulavaa jonka päälle tulee erillisellä kehikolla oleva muoviteltta ?. Sellaisen hyvä puoli ainakin on että kesällä sen voi nostaa pois päältä, jolloin kasvit saa aurinkoa. Kyllä vastaavia on muistaakseni esitelty jopa jossain puutarha ohjelmassakin. Ei huono idea.


Juuri sellaista ajattelin  :).

Lainaus käyttäjältä: exa - lokakuu 12, 2011, 17:05:51 ip
Meinaatko, että 66 cm riittää leveydeksi? Nojoo, kyllähän se riittää vallan mainiosti nyt kun tarkemmin ajattelee. Itse olen myös kaavaillut pihalle tuommoista raised beds-tyyppistä kasvutilaa. Kaavaillut laitani tulevat olemaan paljon matalammat (mitä kuvasi antaa ymmärtää, toki huomaan, että se osuus ei ole vielä täysin tiedossa), pyöreesti 15 senttimetrin luokkaa, riippuu aivan käytettävästä puutavarasta. Aion poistaa nurmikon pois alueelta, johon tuon ratkaisun aion sijoittaa ja reunustaa sen siis puutavaralla. Näin lautojen (tms.) alareuna on noin 5-10 cm alempana, kuin ruoho ja toivottavasti estää ruohon ym. leviämisen penkkien sisään.

Onko sinun ratkaisussa tarkoituksena kaivaa kuoppa chileille, jolloin kasvit kasvaisivat ihan oikeasti maassa, vai aiotko tehdä reunoista korkeat ja täyttää laatikon mullalla? Jälkimmäinen vaihtoehtohan on tavallinen kasvilava. Itse ajattelin viisaana poikana säästää multakustannuksissa (kompostia kun ei ole...) ja istuttaa chilit maahan.

Tuo muovikatos on loistava idea, riippuu toki siitä miten sen saa toteutettua. Oletko harkinnut x metriä korkuisen kehikon rakentamista, jonka sitten peittäisit muovilla? Tähän tapaan.

/EDIT: Huru-ukko ehti ensin.



Juu nuo kuvan mittakaavat ovat vähän sinne sun tänne, mutta tuo oli sellainen raapustus ,että antaisi hieman kuvaa siitä mitä olisi tulossa (olen huono selittämään, joten ketään ei olisi ymmärtänyt mitään jos olisin vain sanoilla yrittänyt selitellä  ;)).

Itse säästäisin mieluiten mahd. paljon ,mutta kun maa on ns. savimaata, joten pakko käyttää turvemultaa. Komposti tosin löytyy niin sitä saa jonkin verran hyödynnettyä.
Eli reunat saa kyllä olla aika korkeat... about 40-50cm (?)

Juuri tuollaista olen aikoinut rakentaa, mutta tuo muovikehikko olisi ehkä puolet tuosta matalempi.

Itsekin ajattelin poistaa nurmikon alta ,mutta käyttää hyväksi noita tyhjiä turvemultasäkkejä ja tehdä niistä pohjaa, jotta juuri rikkaruohot ym. ylimääräiset tunkeiliat pysyvät poissa.

exa

Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 12, 2011, 18:11:06 ip
Itse säästäisin mieluiten mahd. paljon ,mutta kun maa on ns. savimaata, joten pakko käyttää turvemultaa. Komposti tosin löytyy niin sitä saa jonkin verran hyödynnettyä.
Eli reunat saa kyllä olla aika korkeat... about 40-50cm (?)


Maa, johon aion omat puskat istuttaa, on myöskin melko ravinteetonta (onneksi ei sentään savimaata). Jokaiselle kasville kuoppa, johon reilusti multaa ja kasvi keskelle. Säästyy kuitenkin huomattavasti enemmän multaa, kuin että täyttäisi koko alueen mullalla.

Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 12, 2011, 18:11:06 ip
Juuri tuollaista olen aikoinut rakentaa, mutta tuo muovikehikko olisi ehkä puolet tuosta matalempi.


Omatkin mittasuhteet havainnollistavassa kuvassa hakusessa, kun väänsin melko kiireellä. Ihan hirveen matalaahan siitä ei kannata tehä, jotta pystyy hyödyntämään sitä mahdollisimman pitkään. Tavallinen suojamuovi ei varmaankaan mansikoita kustanna.

Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 12, 2011, 18:11:06 ip
Itsekin ajattelin poistaa nurmikon alta ,mutta käyttää hyväksi noita tyhjiä turvemultasäkkejä ja tehdä niistä pohjaa, jotta juuri rikkaruohot ym. ylimääräiset tunkeiliat pysyvät poissa.


Tuohan on aivan loistava idea! Ylimääräistä kehikon tekemiseen tarvittavaa muovia voit varmaan myös käyttää.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Lillen

Lainaus käyttäjältä: exa - lokakuu 12, 2011, 18:30:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 12, 2011, 18:11:06 ip
Itse säästäisin mieluiten mahd. paljon ,mutta kun maa on ns. savimaata, joten pakko käyttää turvemultaa. Komposti tosin löytyy niin sitä saa jonkin verran hyödynnettyä.
Eli reunat saa kyllä olla aika korkeat... about 40-50cm (?)


Maa, johon aion omat puskat istuttaa, on myöskin melko ravinteetonta (onneksi ei sentään savimaata). Jokaiselle kasville kuoppa, johon reilusti multaa ja kasvi keskelle. Säästyy kuitenkin huomattavasti enemmän multaa, kuin että täyttäisi koko alueen mullalla.

Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 12, 2011, 18:11:06 ip
Juuri tuollaista olen aikoinut rakentaa, mutta tuo muovikehikko olisi ehkä puolet tuosta matalempi.


Omatkin mittasuhteet havainnollistavassa kuvassa hakusessa, kun väänsin melko kiireellä. Ihan hirveen matalaahan siitä ei kannata tehä, jotta pystyy hyödyntämään sitä mahdollisimman pitkään. Tavallinen suojamuovi ei varmaankaan mansikoita kustanna.

Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 12, 2011, 18:11:06 ip
Itsekin ajattelin poistaa nurmikon alta ,mutta käyttää hyväksi noita tyhjiä turvemultasäkkejä ja tehdä niistä pohjaa, jotta juuri rikkaruohot ym. ylimääräiset tunkeiliat pysyvät poissa.


Tuohan on aivan loistava idea! Ylimääräistä kehikon tekemiseen tarvittavaa muovia voit varmaan myös käyttää.


Tuo on totta...täytyy hieman tuumailla, koska multa on aika kallista loppujen lopuksi ja jos noita rakentaa paljon tulee multa maksamaan aika paljon...

Juu eipä tuo muutama lisä sentti mansikoita maksa, mutta on vaan niin pirun ruma jos todella korkea on...tietenkin jos tekee tuon sinun versiosi jossa nuo reunat eivät ole niin korkeita voisi muovirakennelma olla korkeampi ilman ,että tekee pahaa näköestettä.

Itse rakennan kaiken...tai suurimman osan ns. rimapaloista, eli kun sahataan tukkeja tulee aina noita rimapaloja. Niitä saisin jonkin verran ilmaiseksi. Eihän ne reunat mitään A-luokan lautoja tarvitse olla ja varsinkin jos jäävät maanpinnan alapuolelle niin voi hyvin käyttää sellaisia rimalautoja käyttää. Tai ainakin omasta mielestäni...

Ryhis

^ Tarkoitat varmaan "jämäpaloja" eikä "rimapaloja"?

Itse ostan puutavarani Sahakonttorilta, eli Vallilan puutavaralta. Niillä on sellainen "hävikkilava" jonne päätyvät kaikki laudan- ja levynpätkät. Joskus kun on tarvinnut 10cm * 50cm vaneripätkää, paksuudella ei väliä, olen tyynesti morjestanut "poikia" ja ilmoittanut, että tänään en osta vaan varastan roskiksesta.  ;D

Periaatteessa tuollaisen kasvilavan voi rakentaa ihan siistiksi jämäpaloista, mutta se vaatii aikaa ja vaivannäköä, materiaalin voi saada ilmaiseksi jos nätisti pyytää.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Huru-ukko

Ehkä siinä tarkoitetaan sahatavarasta tulevaa hylkyä, jota kutsuttiin Oikeitten ihmisten maassa "pinnoiksi" ja täällä Satakunassa ainakin Rauman suunalla "kelteiksi", ( siis ei tarkoita  vähemmistoä Englannissa). Eli osa tukista jossa on sahattu osa toisella puolella ja kaarnainen puoli toisella puolella. Huonoimmat vajaakanttiset laudat ovat samaa tavaraa.....
Joka tapauksessa halpaa tavaraa ja sopivaa tuohon tarkoitukseen.

Lillen

^Juuri tuollaisia tarkoitin joista Huru-Ukko kertoi.

Olen huomannut ,että noille on HIRMUISEN paljon eri nimityksiä. Tuntuu siltä ,että jokaisella on oma nimityksensä niille, itse kutsun niitä "Lumppupaloiksi" tai "rimoiksi". Mutta kuitenkin sellaisista ajattelin rakentaa n. 5-10 tuollaista penkkiä (riippuu kuinka suuri innostus, materiaali ja taidot ;D)

Minusta tuntuu ,että tästä kaudesta tulee aika jännittävä, paljon on idätettävää, tehtävää. Kasvihuonekin pitäisi korjata keväällä ,koska lasit ovat siitä rikki.

Mutta jos ei olisi tehtävää kävisi elämä aika piakkoin tylsäksi...

Lillen

Tänään on minulle se päivä teinin elämässä jolloin voisin hypätä mopon selkään ja lähteä ajelulle. Tietenkin tähän vaadittaisiin ajokortti ,sekä mopo joita minulla ei ole kumpaakaan  ;D.

"Hirmuisten bailujen" kunniaksi pientä kuvapäivitystä.
Omasta mielestäni tämä talvehtiminen on edennut varsin lupaavasti. Suurin osa kasveista voi hyvin ja paksusti. Ainoastaan Hungarian Hot Cherryä olen ajatellut ,että kannattaisikohan tapaus laittaa puoliksi...on sen verran hujoppi ja haaroittumaton.

Mutta kuvapäivitys alkakoon normaalilla kirjoituspöydän yleiskuvalla:


Räyhiksen lahettämä Tepin näyttää, seuraavalta:

Omasta mielestäni tuo pärjäsi mainiosti postituksen ja vaikuttaa hyvin elinvoimaiselta. Huomenna tuo pääsee multaan lepäämään. Kunhan järkytys ei olisi liian suuri, koska jos se on ollut ylikuukauden "vesi-tilassa". Saapahan heti aluksi oppia meikäläisen armottomasta kasvatuksesta.  ;D


Juuria kaverilta ainakin löytyi. Mukavaksi onnekseni tuo vesilasi nappaa myöskin kovan onnen haarosääskiä. Yksi löytynyt jo hukkuneena.

Turbo Pube voi paksusti. Senttejä on tullut kovaa vauhtia lisää ja "haaroittumia" kasvaa pikku hiljaan lisää ja lisää...


Aji Cristalkin on edistynyt paljon. Kasvin koko ei ole mikään erittäin suuri, mutta nopsaa on sekin haaroittunut.
Nyt harkitsen sitä ,että pitäisikö tuo sirkkalehtien kohdalta kasvava varas latvoa?




Rocoto Orange voi myöskin oikein hyvin. Suunnilleen yhtä korkea kuin Turbo Pube ,mutta kaipaisi hieman enemmän "haaroja" ,jotta pääsisi aivan rinnalle.





Toinen Rocoto Orange ei voi ihan yhtä hyvin. Ei meinannut millään haaroittua ,joten ennenkin PP ja InkRose vakuutti minulle että kyllä ne automaattisesti harroittuvat latvoin tuon yhden. Kyllä tuokin yksilö on nytten muutaman päivän sisällä saanut pienen kasvupyrähdyksen ,mutta jotenkin on vain niin hujopin ja velton tuntuinen ,että jouduin jopa pistää sen kaapin viereen jotta pysyisi pystyssä kun kuvasin.



Karvaisia "haaroittumia"  :D


Lancet voivat niinkuin kertoja ennenkin. Eli hitaasti ,mutta varmasti kasvavat.


Nagata eivät ole juuri kasvaneet viimeisestä kerrasta. Nyt saatta kuitenkin olla näkyvissä uusi lehtipari (?)




Tässä oikeastaan pahin tapaus kaikista, eli juuri tuo Hungarian Hot Cherry jonka jo tuossa alkutekstissä mainitsin.




Muutama "haaroittuma" latvassa, mutta kasvi on aivan hujoppi. Kannattaisikohan tämä poikkaista puoliksi ja katsoa jos saisi aikaiseksi kunnon haaroittumisen siitä uudesta latvasta?

Kummatkin PI260560 voivat aivan niinkuin ennekin ,ei podeja, mutta pirun paljon kukkia.





Yksi pieni podin alku tuossa on ,mutta ilmeisesti sekin putoaa pois kun ei ole kehittynyt pätkääkään siitä kun kuka putosi.



Bonchi projekti on alkanut oikein lupaavasti, paljon ("varkaita", "haaroja" vai miksi h+*vetiksi niitä kutsutaankaan).



Paljon on tapahtunut jälleen. Siemenlista päiväkirjan aloitusviestissä on jälleen päivitetty. Siinä pitäisi olla lähes se virallinen kasvatuslista ensi vuodeksi, kaikki oikeudet muutoksiin tosin pidetään  ;D.





Lillen

lokakuu 13, 2011, 15:59:04 ip #75 Viimeisin muokkaus: lokakuu 14, 2011, 09:55:59 ap käyttäjältä Lillen
Tänään tippuivat viimeiset siemenet kaudelle 2012 postilaatikkooni.
Kiitokset Sudelle, sekä Ihmemaalle vaihtareista!

Tässä nyt viimein 90% varmuudella lopullinen lajike-lista. Enempää ei tule, ainoastaan voi olla ,että tuosta katoaa joitain lajikkeita.

Päädyin muutaman lasku kerran jälkeen ,että lajikkeita olisi 65, hieman epäilyttää tuo tulos, mutta saattaa olla oikeassa.

Teinkö oikein kun luokittelin seuraavat lajikkeet villeiksi?:
PI 441552 (C.Baccatum)
CAP 1473 C. Microcarpum/C.Annuum
CAP 1173 C. Microcarpum/C.Annuum
PI260567 C. Microcarpum/C. Baccatum

LAJIKE-LISTA 2012

    Lajike                         Talvehtija              Idätys             itänyt             Kukinta              Kypsä podi

C.Annuum

Cayenne                             X
Hungarian Hot Wax
Ramiro
Homera
Cascabel
Hungarian Hot Cherry            X
Ornamental Pepper               X
Japones
Numex Twilight
Birds eye baby
Early Jalapeno
Goats Weed
Short Yellow Tabasco
Trinidad Bush
Malawi Bird Eye
Bolivian Rainbow
CAP 1042


C.Baccatum

Lemon Drop                      X
Champion
Inca Red Drop
Stripe
Aji Cristal                        X
Aji Brown
Aji Omnicolor
Starfish
PI 260560                       X
PI260567 C.Microcarpum
PI 441552
PI 446900

C.Chinense

Pink Habanero
Naga Morich                       X
Caterpillar(Aribi Gusano)
Biquinho                             X
Fatalii
Caribbean Red Habanero
Peruvian White Habanero
Orange Habanero
Chocolate Fatalii
Congo
7pod
Brown Large Habanero
Habanero Sudden Death
Tobago Sweet
Cili Coronong
Cajamarca
Bonda ma Jaques
Trinidad Scorpion Morouga Blend
PI281429

C.Frutescens
Piri Piri

C.Pubescens

Turbo Pube                    X
Rocoto Keltainen
Rocoto Orange               X
Ultra Pube
Rocoto Red

Villit/Hybridit
C. Lanceolatum              X
C.Flexuosum
"Luoti Podi" C.Chacoense
Tepin (Capsicum annuum var. glabriusculum)  X
CAP 1478 (C. Praetermissum)
CAP 1473 C. Microcarpum/C.Annuum
CAP 1173 C. Microcarpum/C.Annuum
Dutch-Habanero F4
PI260560 x Cayenne?
Random??(Jokin Aji Habaneroa muistuttava)

JohnnyBlade

Eikait se haarautuminen tapahdu vaikka katkaseekin kirahvitauti iskee silti jos ei valoa ole riittävästi. Ja jotkut vaan luonnostaan kasvaa korkeammaksi ennen kuin haarautuu.
Itelle ainaki on joskus käyny että on saattanut kasvaa ensiksi vaikka 80cm korkeaksi ja sen jälkeen vasta alkaa haarautumaan ihan tyvestä

exa

Itse poistin vähän huonommassa valossa kasvaneelta ~3kk nuorelta Aji Cristalilta pituutta. Ihan ronskisti ensimmäisen kunnon haarauman alapuolelta (~1cm) ja nyt on lähtenyt leviämään.

Linkin takaa löydät ennen ja jälkeen kuvat. Kuvien ottoajankohtien välillä kului noin viikko. Latvomisen jälkeen annoin kasville runsaasti valoa. YouTubesta katsoin videon, joka käsittelee samaa aihetta.

Tilanpuutteen takia toistin saman kaikille kasveilleni tuossa kolmen kuukauden (idätys mukaan lukien) kieppeillä.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Lillen

Taidan kuitenkin kokeilla kunnon latvontaa. Kun ei ole mikään kiire saamaan podeja niin kaikkea voi "talvi-sesongin aikana kokeilla.
Otan suunnilleen puolet pois kasvista ja katsotaan mitä tapahtuu.

Tuo video oli aika hyvä, täytyy katsoa hepun muutkin videot  :).

Hieno tuo Aji Cristallisi!

InkRose

PI 260567 ei villi liene - muistaakseni Kouvostomiitissä oli siitä puhettakin, että se olisi muutoin melko lailla samanlainen kaveri kuin 260560, mutta tulisempi.

PI 441552 ei sekään ymmärtääkseni ole villi: USDA-tunnuksella ystävämme iso-G löysi tämän, jonka jälkeen nimellä osumista ykkösenä olisi tämmöinen, muodoltaan starfish, mutta keltainen. Toisaalta myös pieniä punaisia löytyy tuolla nimellä kuvissa ja esim. Nicky's Nurseryllä se on villiksi baccaksi luokiteltu. Mene tiedä sitten taas tästäkin.