Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
195 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 381

Masokisti

Ekaa kertaa idättelin kivivillassa ja nyt ovat niin pitkällä että osa kasvattelee ekoja kunnon lehtipareja, tuli vaan mieleen että kun eivät nyt ole mullassa niin miten paljon noita pitää lannoittaa? Millaisella suhteella tuota Puutarhan kesää noille voi antaa? 50% normaaliannostuksesta?

-V-

Lainaus käyttäjältä: Perhonen_Kärpänen - helmikuu 20, 2011, 13:21:31 ip

Nutriforten hyötykasvilannoitetta 1-2 mitallista kahteen litraan vettä ja sillä olen kastellut noin 2 viikon välein. Tosin lannoittanut en ole sitten viime syksyn, eli korkea aika aloittaa myrkkyhommat taas.


:o
Meinaatko tuon purkin mukana tullutta mitallista? Itsellä taitaa mennä 1/10 mitallinen/l, jos nyt laskin oikein stokkilitkuni suhteessa kasteluastiaani (jaffapullo). Meni tod. näk. oikein, kun tuo meinaisi kätevää 1 mitta/10l annostusta.

MasaT

Kasvatuksen alkupuolella olen huomannut tuon nutriforten starttilannoitteen olevan aika pätevää tavaraa!
http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/starttilannoite.htm
Tekee juuria aikas hyvin. Kostutan mullat vielä joka ruukun vaihdon yhteydessä tällä lannoitteella.

Angaroth

Sellaista olisin kysynyt että mistä sitä fishmix:iä saisi ostettua?
Kaikista nettikaupoista missä sitä oli se oli loppunut tai ei enää kuulunut valikoimaan
Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, ota humala. Jos kolme päivää, mene naimisiin. Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi.

KlausH

Itse olen 100% amatööri näissä hommissa, mutta olen kuitenkin saanut 12kpl scotch bonnet kasvamaan n.50cm korkeiksi mullalla ja Kekkilän kukkaravinteella (12-6-19) nyt joku varmaa huuta että lopeta sellaisen ravinteen käyttö heti  :D

mutta ei mulla ainakaan vielä ole mitään ongelmia, sitä en sitten tiedä että pitäisikö kasvia lannoittaa kukinnan aikana...?

Niin ja sitten ikkunassa on viela 3kpl Sperling Hotfire (ei 100% tieto lajista) ja nämäkin kasvavat kauheeta vauhtia eikä pysy pystyssä ilman ihmemiehen virittämää haarukka tukea  :D

InkRose

maaliskuu 14, 2011, 15:23:55 ip #685 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2011, 16:43:58 ip käyttäjältä InkRose
Ei se selvästikään ole kasveille haitallista tavaraa, ja NPK-arvojenkin tasapaino kallistuu sadon kannalta otolliselle puolelle, eli on edes jonkin verran kaliumvoittoinen paketti. Chinensejen kohdalla on tietoa vähän kahteen suuntaan, mutta omiin silmiini luotettavan oloiset lähteet (etupäässä Inferno ja Chilivaari) tuntuvat suosivan lannoittamisen vähentämistä hedelmien alkaessa ilmestyä. Vaari varmasti korjaa jos muistan väärin. Ilmeisesti jos typpilannoitetta on rankasti liikaa, ei välttämättä kukkia muodostu ensinkään. Toisaalta yleisohje joissakin lannoitteissa taisi opastaa kevyeen lannoitteen lisäämiseen kukinnan alkaessa, oletettavasti ettei kasvu pysähdy.

Sinulla siis kuitenkin kukkii jo kasvit, joten tuskin olet liikaa evästä antanut. Kukkiminen ja etenkin hedelmien tuottaminen vie kuitenkin myös paljon ravinteita, varsinkin fosforia ja kaliumia, joten siinä mielessä on varmasti hyvä antaa edes vähän lannoitetta jatkossakin. Kannattaa kuitenkin varmaan ruveta säätämään lannoitusta vasta jos kukat tai raakileet putoilevat pois. Valon ja ravinteiden tasapaino kun on kohdallaan, syntyy "heikommissakin" oloissa satoa.

Omalla kohdallani olen lannoittanut kukkiviakin vanhaan tahtiin, tosin satoavat ovat Annuum- ja Baccatum-lajikkeiden edustajia. Ne ovat selvästi kaivanneet enemmän ravinteita nyt kun ovat ensimmäiset poditkin ilmestyneet. Itse olen lannoitteena käyttänyt Puutarhan Kesää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 14, 2011, 15:23:55 ip... on tietoa vähän kahteen suuntaan, mutta omiin silmiini luotettavan oloiset lähteet (etupäässä Inferno ja Chilivaari) tuntuvat suosivan lannoittamisen vähentämistä hedelmien alkaessa ilmestyä.

Nyt annoit väärän todistuksen ainakin minun kohdaltani.

Enhän minä tiedä tästä mitään, mutta siitä huolimatta olen yrittänyt tolkuttaa ihmisille, että älkää nyt ainakaan vähentäkö lannoitusta, kun satokausi alkaa. Silloinhan chili vasta voimaa tarvitseekin ja satoa voi kestää kuukausikaupalla, jos kasvista pitää huolta. Pienten, alle vaaksan mittaisten taimien runsas lannoittaminen ei ehkä ole kovin viisasta, ellei sitten halua äkkiä isoa kasvia. Silloin pitää muut olosuhteet kuten valo ja lämpö olla kunnossa, jotta kasvu olisi sopusuhtaista.

Tuossa tähän liittyvää pohdintaa: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9120.0

InkRose

Juurikin näin, heti ollaan jalka suussa...

Pitäisi huolellisemmin tarkistaa asiat ennen kuin kiirehtii neuvomaan. :-[ Ja pahoittelut Chilivaarille.

juksu

Itsekkin päätin vihdoin kokeilla lannoituskikkoja. Viimeiset 3 kautta ovat menneet ilman lannoistuksta alkuvuosi aina sisällä ja kesäksi kasvihuoneeseen, menetelmällä. Pohjana turve, multa, hiekkasekoitukset riippuen vähän miten on jaksanu väsäillä.
Tampereella kävästessäni nappasin BioBizzin Grow ja Bloom tuotteet, katotaas miten vaikuttaa satoon etc.
- mind is a terrible thing to taste -

Kattila

Ostin tänään Biolan luonnonravinnepuikkoja, joissa kompostoitua broilerinlantaa ja merileväjauhetta. Lannoitin tällä osan chileistä kokeiluna. Laitoin puikkoja paljon annostusohjetta vähemmän, 1,5l maitotölkissä olevat saivat 1/2 puikkoa.

Ryhis

^ Itse laitoin 1½ puikkoa per maitotölkki, mutta Chilivaarin mukaan tämä oli aika vähän, viimeisimpään kahteen purkkiin olenkin laittanut n. neljä puikkoa.

Seuraavaksi ostan Biolan Luonnonlannoitetta rakeena, annostelu on tarkempaa ja pakettikin kätevämpi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Kattila

Ok, täytyy sitten uskaltaa laittaa enemmän. Ajattelin kanssa lopullisiin ruukkuihin laittaa raetta ja myös tomaateille&muille kasveille.

PP

Miten hyvin kiinteät hydrolannoitteet säilyy liuotettuna? Minulla on 10% litkut hydroflex T:tä ja salpietaria viime kesältä. Nissä on jotain sakkaa, mutta ne on toisaalta olleet kylmässä (yli nollan kuitenkin) joten voi olla, että sakka häviäisi lämmittämällä. Jos teen niistä laimennoksen, voiko pH:sta ja EC:stä päätellä, onko lannoite kelvollista?

Daenja

Milloin kannattaa alottaa lannoitus?? Nyt on taimet kasvanu pari kolme viikkoa, voinko siis alottaa jo lannoittamaan?

InkRose

Varsinainen tarve lannoitukselle riippuu hyvin pitkälti mullan laadusta ja määrästä. Pienessä purkissa (omilla pikkuisilla on jogurttipurkeissa n. 1-1,5 dl multaa) tuon ikäisille itse annan jo mietoa Puutarhan Kesää, mutta tarve ei siinä vaiheessa ole kyllä vielä akuutti. Ja melkeinpä niitä voi tuossa 3-5 viikon iässä jo alkaa siirrellä isompiin ruukkuihinkin, jolloin tuoretta multaa tulee reilusti ja lannoittamisen tarvi sen myötä lykkääntyy ainakin muutamalla viikolla. Tässäkin asiassa eri lajikkeiden tarpeet voivat olla hyvinkin erilaisia.

proileri

Onkos joku testaillut Biolanin orkidealannoitetta? Löysin Chilivaarin hienon taulukon ja vertailin, ni orkidealannoitteessa näyttäisi olevan tuo NPK-suhde aika hyvä 2:1:3 eli samaa luokkaa kuin Puutarhan Kesässä, niin hankin nyt kokeeksi, kun ei parempaakaan ollut lähimarketilla tarjota. Ainoana huonona puolena tässä on ureaa aika paljon. Katsoin että Chili Focuksen suhteen suositellaan kukkiville tupla-annosta, joten laskeskelin että tulee sen tupla-annoksen verran eli n. 500 mg/l kaliumia veteen. Mulla onpi yksi chili ikkunalla joka on kyllä kasvanut reippaasti vihreän Biolanin typpikuormalla, mutta kukat ovat tippuneet poissa tuottamatta hedelmää, on nyt sitten koekapineena.

chiliholisti

Lainaus käyttäjältä: proileri - maaliskuu 24, 2011, 23:39:56 ip
Onkos joku testaillut Biolanin orkidealannoitetta? Löysin Chilivaarin hienon taulukon ja vertailin, ni orkidealannoitteessa näyttäisi olevan tuo NPK-suhde aika hyvä 2:1:3 eli samaa luokkaa kuin Puutarhan Kesässä, niin hankin nyt kokeeksi, kun ei parempaakaan ollut lähimarketilla tarjota. Ainoana huonona puolena tässä on ureaa aika paljon. Katsoin että Chili Focuksen suhteen suositellaan kukkiville tupla-annosta, joten laskeskelin että tulee sen tupla-annoksen verran eli n. 500 mg/l kaliumia veteen. Mulla onpi yksi chili ikkunalla joka on kyllä kasvanut reippaasti vihreän Biolanin typpikuormalla, mutta kukat ovat tippuneet poissa tuottamatta hedelmää, on nyt sitten koekapineena.

Mieki tossa alkukeväästä etin lannotteita ja törmäsin tohon,siinä oli muistaakseni ureaa.päädyin sitten puutarhan kesään.
chili päivässä pitää lääkärin loitolla...
Muista otta CHILIsti...

Jan

Lainaus käyttäjältä: proileri - maaliskuu 24, 2011, 23:39:56 ip
Onkos joku testaillut Biolanin orkidealannoitetta? Löysin Chilivaarin hienon taulukon ja vertailin, ni orkidealannoitteessa näyttäisi olevan tuo NPK-suhde aika hyvä 2:1:3 eli samaa luokkaa kuin Puutarhan Kesässä, niin hankin nyt kokeeksi, kun ei parempaakaan ollut lähimarketilla tarjota. Ainoana huonona puolena tässä on ureaa aika paljon. Katsoin että Chili Focuksen suhteen suositellaan kukkiville tupla-annosta, joten laskeskelin että tulee sen tupla-annoksen verran eli n. 500 mg/l kaliumia veteen. Mulla onpi yksi chili ikkunalla joka on kyllä kasvanut reippaasti vihreän Biolanin typpikuormalla, mutta kukat ovat tippuneet poissa tuottamatta hedelmää, on nyt sitten koekapineena.


Veljeni lannoitti tuolla aluksi omia kasvejaan. Kasvoivat todella hyvin ja paksuvartisiksi. Vaihtoi kyllä puutarhan kesään muutaman kuukauden käytön jälkeen, joten pitkäaikaisesta käytöstä ja sen myötä mahdollisista urean haitoista ei tietoa. Lisäksi tuo orkidealannoite on varsin hintavaa riittoisuuteensa nähden.

Apinamakina

Kuinkas paljon tuota Puutarhan kesää pitäisi laittaa yhteen litraan vettä jos kerran viikossa antaa kasveille?

linker


Pakkauksessa lukee, että riittää 2000 litraan.
Eli puoli grammaa litraan.