toukokuu 19, 2024, 06:03:59 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Valkosipuli

Aloittaja hessi, toukokuu 15, 2011, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

 

Tällaisia on naposteltu jo kauan. Jo heinäkuun puolivälissä oli suht kivankokoisia valkkareita.

tonaal

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 07, 2013, 19:40:13 ip
Tällaisia on naposteltu jo kauan. Jo heinäkuun puolivälissä oli suht kivankokoisia valkkareita.


Millaisessa maassa sinulla kasvaa? Lannoitatko syksyllä / keväällä miten? Käytätkö penkeissä katetta kesällä?

Ihan mielenkiinnosta kyselen kun syksy taas lähenee. Itse meinasin kokeilla ihan oikeaoppista lämpöpenkkiä seuraavaksi. Google antaa tarkemmat speksit "hugelkultur" hakusanalla. Luulis ainakin ravinteiden piisaavan ensi kaudelle..

bluesman

 Ripautan parikymmentä raetta kanap:tä syksyllä ja ennen juhannusta viskon lisää. Katetta oon käyttänyt mutta ko. kuvan sipuli kasvoi turpeessa ilman katetta.

Paawi

Komea sipuli bluesmanilla.
Tosi hieno oli kyllä sekin minkä sulta sain. Kaikki ne itusilmut laitoin sillon heti maahan ja ne kynnet menee sitten vähän syksymmällä. Toivottavasti sitten ensi keväänä nousee edes jotakin. :)

Huru-ukko

syyskuu 26, 2013, 10:50:17 ap #164 Viimeisin muokkaus: syyskuu 26, 2013, 10:51:52 ap käyttäjältä Huru-ukko

Talvivalkkaria säilykkeenä etikassa.
Mausteliemeen meni pelkkää etikkaa, laakerinlehtiä, hunajaa, viher- ja rosepippuria sekä kokonaisina savustetut canariot CAP 363. Ripaus suolaa....




Tämä jäi syksyn suurimmaksi. Luullakseni. En viitsinyt punnita niitä se paremmin kun pääsadon keräsin.




Kun näistä otin ensi vuoden siemenet ja tein nuo säilykkeet, niin loput ison kourallisen verran kuorin valmiiksi ja laitoin pakastimeen.
Iso osa tuli käytettyä säilykkeisiin ja tahnoihin. Viime vuonna istutin 60 kynttä, joista laskin 55  sipulia tänä vuonna. Tällä viikolla istutan talvisipulit taas noin 100 kappaletta...

Nettiä olen tonkinut hiukan, ja sieltä löysin väitteen, että tuo punasävyinen viirukas kuori olisi Aleksandran tuntomerkki...

x46900

^ Onko nyt oikea aika istuttaa talvivalkosipulia? Olen jotenkin kuvitellut, että ainakin maan eteläosissa pitäisi vielä pari viikkoa odotella, ennenkuin istuttaa?

Asiaa kyselee Kouvolasta nimimerkki: Ensimmäistä kertaa talvivalkosipulia istuttamassa....

jaolsten

Voi istuttaa jo nyt, ja mielellään ainakin kaksi viikkoa ennen maan jäätymistä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

Istutin viikko sitten, maa jäätyy ensi viikolla tai ei.... ;).

Jahvetti

Minä taas odotan vielä muutaman viikon, kokemuksesta mieluummin jäiseen maahan, kun liian aikaisin.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Jonna.K

Viikonloppuna muutto...
Sitten van äkkiä piha kuntoon, odottelemassa olisi melkein 100 talvivalkosipulin kynttä :)

HotVelo

Katovuosi.

Keväällä jo ihmettelin, kun talvivalkosipuleista nousi maan pinnalle enintään neljäsosa. Viime viikonloppuna nostin sipulit maan alta päivänvaloon. Pieneksi olivat jääneet, vaikka kasvuvoimaa olisi kyllä pitänyt tulla syvemmällä olleesta kompostoidusta hevosenlannasta. Tässä vaiheessa ei enää sitten tunnu löytyvän talvivalkosipulia ostettavaksi, joten täytyy koittaa nyt viikonloppuna valita pienistä sipuleista joitain isoimpia kynsiä maahan laitettavaksi. Jospa saisin sillä tapaa edes osan omasta valkosipulikannasta vielä säilymään.

HotVelo

Ei tämä pitkään jatkuva syksyinen sää nyt niin pahasta ole. Luulin jo, että missasin sen viimeisenkin mahdollisuuden laittaa valkosipuleita maahan edes pientäkään määrää, kun edellinen pakkasjakso alkoi. Vaan eipä hätiä mitiä. Tänään oli just sopivasti aikaa tehdä minipenkki vähäisestä sadosta valituille kynsille (16kpl, täytyi muutamia sipuleja jättää syötäväksikin). Maa pysyy sulana tällä tietoa vielä niin pitkään, että ehtivät aloittaa juurtumisen ennen routaa. Jospa noiden turvin saan pelastettua oman aiemman valkosipulikantani.

Ensi kaudelle on tarkoitus varata uutta istutusvalkosipulia Uuraisilla olevalta viljelijältä, saman kasvuvyöhykkeen alkuperän ei pitäisi ainakaan haitata.

Hubert

Minä heitin myös tänään 66 kynttä ja pari kymmentä itänyttä itusilmua multiin. Viikolla pitäisi laittaa vielä "palstalle" (eli porukoiden pihalle) muutama sata lisää.

Kuoleeko valkosipuli, jos kasvukausi nyt jatkuu vielä kuukauden ja se ehtii versota maan pinnalle?

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Hubert - lokakuu 27, 2013, 22:57:52 ip
Kuoleeko valkosipuli, jos kasvukausi nyt jatkuu vielä kuukauden ja se ehtii versota maan pinnalle?


Minulla on vuosikausia ollut valkosipulin istutusaika lokakuun puoliväliin mennessä, yleensä heti alkupuolella. Sikäli tämä vuosi oli poikkeus. Mutta ei se sulan maan kauden jatkuminen joulukuulle asti varmaan itsessään valkosipulia rohkaise pintaan asti tulemaan. Kyllä niillä taitaa olla kasvien syvempi tietoisuus siitä, mikä on kasvukautta ja mikä ei. Aiempina syksyinä, kun satoa on ollut reilusti, on välillä hukkaantunut irtonaisia kynsiä tai jopa kokonaisia pienempiä valkosipuleita pintamultaan. Keväällä ne sitten siitä ovat ilmaisseet olemassaolonsa, ja olen siirtänyt ne syvempiin multiin.

Vähän sama kuin keväisillä sipuleista kasvavilla kukilla. Kyllä nekin vaan tietävät milloin oikeasti pitää herätä. Puskevat kasvustojaan sitten vaikka paksun hangen läpi siinä vaiheessa, kun valon määrä on oikea, oli maanpinnalla tilanne muuten mikä hyvänsä.

bluesman

 Melkoisen outoa istuttaa talvivalkosipulia päivää ennen vuodenvaihdetta. Laitoin lisäsatsin, reilu sata kynttä eri alueelle kuin marraskuussa laitetut kun on noita vesimyyrien tekemiä kasoja ilmestynyt ensin istutetulle alueelle.

Huru-ukko

Ensimmäinen piikki ilmestynyt talvivalkosipuli maalle  :o. Muutaman metrin päässä on vielä maa roudassa, tämän päivän ajaksi luvattu vesisadetta, se tuo kevättä lähemmäksi pitkin harppauksin......

sorrii

Onko kokemusta pajonkin noista talvivallkkareista??

Mä sain eukon veljeltä komeita kynsiä jotain venäläistä lajia viime kesänä, ja taitamattomasti upottelin ne loppusyksystä maahan plantaasillani. Paltolammiseuran vuokrapalstoilla ei yleensä voi mitään istutella syksyllä, kun koko maa kynnetään syksyllä [tammikussa 2014] ja jyrsitään keväällä - viimeksi toukokuun lopussa. Mulla kuitenkin on palstani keskellä vanha kivikko, eli saareke jota ei voi kyntää.

Lapioin äkkiä maata kesän chilipenkeistä johon nuo sipulit istutin. Päälle laitoin hätäisesti suojaksi maanpeitekankaat ja johonkin kohtaan hallaharsoja, pressua ja jotain vanhoja multasäkkejä. Arvaan siis että olisi nyt aika viimeistään poistaa ne peitteet sieltä maasta ...
Mietin nyt vaan, että jos ovat sipulit alkaneet työntää orasta peitteiden alla pimeässä, niin kuinkahan ollenkaan arkoja ne mahtaa olla kylmälle ja auringolle. Lienee olisi viisasta kasata monta kerrosta harsoja päälle. Tai ehkä kuplamuovista talvisuojaa, josta pääsisi vala läpi ja joka ehkä lämmittää maata.

Tulisikohan kuplamuvien alla auringossa jo liiankin kuuma??
Ja miten mahtavat pärjätä sipulit jotka on jo helmikuussa kasvatelleet oraita? Jotkut istuttamani ei-valkosipulit näyttivät tekevän kevättä helmikuussa ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko


Horna

"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

sorrii

Vähän piti vaivata päätä että sain vastauksen  8) ..kitoos!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`