Tästä pitänee aloitella uutta päiväkirjaa ihan itseni ja muiden kiusaksi, kun sattuu olemaan sellainen hätähousu. Kauden aloitus olisi siis tarkoitus polkaista käyntiin ensiviikolla, idättelemällä noita hieman epävarmempia lajikkeita, eli pubeja ja frutea. Eihän ne välttämättä mitään epävarmoja ole, mutta itselleni uusia tuttavuuksia kaikinpuolin, paitsi nuo kaksi, mitä on jo talvetuksessa (Duke Pequin ja Tobasco).
c.annuumit
- Serrano (talvetuksessa)
- Rawit
- Early Jalapeño
- mestnyj iz ternovka
- Jalapeño DRH7400 (Tammisillan puutarhasta)
- Jalapeño Hercules
- Poblano
- Guajillo
- Purple Jalapeño
c.baccatumit
- Aji Habanero
- Aji Verde
- Aji Cristal (talvetuksessa)
- Criolla Sella
- Cap 832
- Aji Cito
- Inca Red Drop
- Inca Berry
- Heart Throb
c.chinenset
- Naga Morich (talvetuksessa)
- PI 281429
- Peruvian White Habanero(talvetuksessa)
- Pink Habanero (talvetuksessa)
- Brown Large Habanero
- Cili Coronong
- Congo Trinidad
- Yellow Pointed Habanero
- Tobago Sweet
- Sudden Death Habanero (talvetuksessa)
- Harolds st Bart`s
- Trinidad Scorpion Morouga Blend
- Limon
- Torenog
- Orange Lantern
- Clavo (itämässä)
- Bonda ma Jaques (itämässä)
- Arriba a Saia
c.pubescensit
- Rocoto Peru Bitdumi
- Turbo Pube
- Turbo Pube, red
- Brown Rocoto (Tammisillan puutarhasta)
- Rocoto Manzano
- Red Peruvian Rocoto
- CO 4897
- Rocoto Rojo
- Rocoto Peron
- PI 585262
- Rocoto Peru Puno Marki
- Rocoto Peru Cusco
- Rocoto Grande, taikka Orange?
- Rocoto Peru Bitdumi
- PI 585261 (Ultra Pube)
- CAP217 (Hyper Pube)
c.frutescensit
- CGN 23210
- Tobasco (talvetuksessa)
- Duke Pequin (talvetuksessa)
- Cap 502(itämässä)
- CGN 16985 Parvoacuminatum (itämässä)
- PI 238059 (itämässä)
- Pene de Diablo (itämässä ja ehkä annuum)
- Bradleys Bahamian (itämässä)
Villit
c.chacoënse
- CO 1403 (talvetuksessa x 2) tästä taidan vielä tehdä myöhemmin pistokaskokeiluja.
- C.Exile
- CAP499
- Putapario (itämässä)
- CAP1445
C.annuum var. Glabriusculum
- PI593491
- Tepin Guatemala
C.annuum var.aviculare
-Marjapaprika (itämässä)
c.chinense
- Charapita
- CGN 24333
- Mata Frade (itämässä)
c.lanceolatum
c.galapagoense
c.praetermissum
- Cap 1487
- Cumari Pollux 1/5 itänyt
- CGN 22795(itämässä)
c.sp
- Cgn 19198 #2
- Manaus (Taitaapi olla sama, kuin Aji Gusanito c.frutescens)
- Mini Mini(itämässä)
- CGN 24332(itämässä, ehkä eximium, tai jopa buforum)
C.eximium
- CGN 21502(itämässä)
- CGN 19198
C.tovarii
- Capsicum.Tovarii
C.baccatum var. baccatum
-PI 337524
C.rhomboideum
- Mysteeri
- PI645680
C.baccatum
- Chaco Yellow, villi tai puolivilli tämäkin
- CO 4318
c.cardenasii var.pendulum
-Ulupica Large (talvetuksessa)
C.cardenasii
- CAP 1530(itämässä)
Pikkunättinä voisi yrittää ihan sisällä pitää ja kasvattaa
c.chinense
- Chupetinho
- Arriba a Saia
Muutaman lajikeen siemenet puuttuu siis vielä listalta, tosin uusia voi tulla myös ja osa karsiutua. Tähän se on kuitenkin nyt sitten helppo muokata! ;)
Ja sitten pari otosta tältäpäivältä, kun sattui kamera käteen. Kuvauksen kohteena olivat seuraavat, jotka on viimeaikoina saaneet itseltäni paljon huomiota. Ensimmäiseksi tämä Naga Morich, mikä alkuvaikeuksien kautta heräsi podittamaan myöhään kesästä ja nyt alkaa olla kypsää satoakin luvassa. Yhden podin olen kyllä ajatellut pistää huiviin tuollaisenaan satonsa ja uuden päiväkirjan kunniaksi.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKL6HFDm7HI/AAAAAAAABRQ/t3_gVULsUiQ/s912/IMG_1305.jpg) 6 melkein kypsää ja puolenkymmentä vielä raakana!
Toiseksi kuviin pääsee tämä villinuorukainen c.chacoense CO1403 ja kahden pikkuruisen podin voimalla. Tästä meinasin kokeilla niitä pistokkaita tehdä, josko saisi ensikesäksi vantterampana ulos sitten. Nämä on kieltämättä hyvin hentoja risukasoja ja saattavat vielä saada pakkastalvenkin.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKL6IQHZLZI/AAAAAAAABRY/09xEMJ5bE4E/s912/IMG_1307.jpg)Kyllä ne poditkin siitä erottuu, kun oikein tarkkaan katsoo. Hieman kieltämättä tuo takana oleva puska hämää kuvaa.
Ja viimeisenä, mutta ei vähäpätöisimpänä kuvaan on pakko tunkea yksi ehkä lempi chileistäni Aji Cristal. Tämä on herännyt katkaisuhoidon jälkeen todellakin kasvuu ja taitaa pian kaivata vähän harvennusleikkuuta uudemman kerran.
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKL6JLY1x-I/AAAAAAAABRc/y04GyF9v-Gs/s512/IMG_1308.jpg) Tässä on muuten jo mahdoton kasa kukannuppuja ja viittävaille niistä osa jo aukeamaisillaankin. Voi olla, että tuoretta Aji Cristallia vielä pääsee talvellakin maistamaan. ;)
Pistetäänpäs tähän kuvaa tämänpäivän sadonkorjuusta. Piti kerätä noista yllärikasveista, mistä en ole kuvaakaan näyttänyt vielä kertaakaan, kypsää satoa. Harmi vaan, kun taitavat hapata tuonne puskiin loput, kun pakkaset syö, jos en minä syö! ;D Kuvassa on Rocotoja Peru Cuscoa, Peru Puno Markia, Peronia ja rojoa jne... Mitähän hyvää noista voisi tehdä :P
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKSLXak4qCI/AAAAAAAABSA/gQ44OnLQPkw/s912/IMG_1310.jpg)
No ei suinkaan nää minun kasvattamia ole, tulin hommanneeksi nämä hyvältä kaverilta, joka taitaa nämä hommat paremmin, kuin allekirjoittanut. Maistiaisena täytyy sanoa, että hyvää on ja tulisuuttakin riittää omiksi tarpeiksi.
Kokeilepa rocotohilloa; kanta ja siemenet pois, keittelet tilkassa vettä ja kun pehmenevät lisäät hillosokeria ja hunajaa. Umpiotölkki on turhaa koska syöt hillon alta aikayksikön. Tai sitten leivän päällä sellaisenaan pilkottuna aamupalalla niin herää mukavasti.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 30, 2010, 20:26:14 IP
Kokeilepa rocotohilloa; kanta ja siemenet pois, keittelet tilkassa vettä ja kun pehmenevät lisäät hillosokeria ja hunajaa. Umpiotölkki on turhaa koska syöt hillon alta aikayksikön. Tai sitten leivän päällä sellaisenaan pilkottuna aamupalalla niin herää mukavasti.
Joo, ei täällä salsat pääse homehtumaan, kun chilit maistuu hyvälle. Ruoalla vetäsin pari jo raakana ja iltapalalla leivälle, hyviä tuntuu olevan. Muutamasta voisi ottaa siemeniäkin talteen, kun näyttäisi itävän näköisiä siemeniäkin olevan..
Viimeiset kuivatukset on saatu päätökseen, mitä kuivauksessa oli. Leivinuunin lempeä lämpö toimi siis kuivurina. Vertailun vuoksi kuva tuoreeltaan ja kuivauksen jälkeen. Kyllä ne vaan hupenee kovasti, mutta yty säilyy.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TJx0NbDA1rI/AAAAAAAABOQ/-pF32c45s-8/s912/IMG_1281.jpg) Tuoreeltaan sekalaista chiliä.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKWNcp5nLJI/AAAAAAAABS8/NsYWg1TgI5o/s912/IMG_1313.jpg) Kuivauksen jälkeen
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TJx0Lm2DvdI/AAAAAAAABOI/rKrc7xgH6bA/s720/IMG_1279.jpg) Lemon Dropia tuoreeltaan
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKWNbEMtWCI/AAAAAAAABS4/-jmMvmnOMc0/s912/IMG_1312.jpg) ja kuivauksen jälkeen.
Ei noista kummosta purkkia tule, mutta kuitenkin!
Hieman lisää tämänpäivän puuhasteluista. Piti siis keksiä, mitä noista Rocotoista tekisi säilyvyyden kannalta ja tulin siihen tulokseen, että noista punaisista minä teen Sitrushedelmä chilisäilykettä. Elikkäs laitoin pari mandariinia ja sitruunanmehua ja hunaja-omenaviinietikkaa ja hillosokeria ja tilkka vettä. Varmuudeksi kuitenkin päätin umpioida ne, jos niitä jäisi vähän myöhemmäksikin, sillä tuli aivan mielettömän hyvää. Taisinpa bongata samankaltaista reseptiä Hessin kirjoituksista.
Toisesta säilykkeestä, eli keltaisista Rocotoista tein, ihankuin Bluesman neuvoi aikaisemmassa kirjoituksessaan. Tilkka vettä, hunaja-omenaviinietikkaa ja hillosokeria, eikä mitään muuta. Täytyy sanoa, että hyvää tuli tästäkin, vaikka kauheasti sitä ei tullutkaan. Maistiaisia vain syksyiltoihin.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKYcPMiggGI/AAAAAAAABTU/ycYiqU_ffCc/s912/IMG_1314.jpg)
TSMB:t saivat tänään vielä jäädä rauhaan. Niistä pitää toisena päivänä keksiä jotain hyvää, mutta vahvasti chilistä juttua! ;) Rocotoja jäi vielä leivänpäällisiksi noin 10 podia, ruokaisia kun ovat.
Hmm... rocoto hillot ovat hyviä oli ne sitten punaista tai keltaista viime vuonnahan tein yhden satsin
juuri noin pelkkää rocotoa etikaa sokeria ja huh aikas tuimaa tuli :)
ja muutaman rocoton jos sinulla vielä on suosittelen pakastamaan,
niistä tulee ihan järkky hyvää piirakkaa :)
ja jos satoa on enemmän niin säilöminen puolikkaina etikkaliemeen on erittäin hyvä,
sieltä vaan nappaa sopivan määrän ruokaan kuin ruokaan :)
Luulin olevani aikaisessa kun aloittelin tämän vuoden päiväkirjaani marraskuun lopussa mutta mutta...
Täytyy sanoa että kunnioitusta herättävä kasvatuslista, itse en pääse lähellekään tuota määrää ensi vuonna. :)
Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 01, 2010, 22:17:16 IP
Luulin olevani aikaisessa kun aloittelin tämän vuoden päiväkirjaani marraskuun lopussa mutta mutta...
Täytyy sanoa että kunnioitusta herättävä kasvatuslista, itse en pääse lähellekään tuota määrää ensi vuonna. :)
Sitä, kun on tällainen suoranainen hätähousu, niin ei malttanut enää olla julkaisematta tuota uutta päiväkirjaa! ;D Toivottavasti tuosta listasta satoakin saisi! Meinasin ruveta kokeilemaan myös vesiviljelyäkin pienimuotoisesti, ehkä jokin ebbi systeemikin mahdollinen, ainakin bubblerissa ja passiivihydrossa kuitenkin. Nälkä vaan kasvaa näitä syödessä. ;)
Pakko on kyllä mainita, että toi keltainen Rocoto-säilyke maistuu erittäin hyvälle sipsien dippikastikkeena. Sopivasti löytyy potkua. :P
Tulipahan tuota tänäänkin otettua itsestään niskasta kiinni ja lähdettyä pienelle metsäraippailulle. Reilussa tunnissa tuli käveltyä jonkinverran ja tulihan sieltä jotain löydettyäkin matkaan. Muutama kilo näitä herkullisia Lampaankääpiä, siitä vakiopaikalta, muuten tyhjää täynnä. Sitten kävin katsomassa toisesta paikasta toista lajiketta, kun joka vuosi on sieltäkin tavannut löytää noita Ukonsieniä. On ne vaan todella nättejä sieniä ja mikä parasta, ovat kyllä mielettömän hyviäkin. Harmi vaan, kun ei löytynyt, kuin kaksi nuorta yksilöä ja kasa jo piloille menneitä. No Noista kyllä pienen kastikkeen loihtii viljapossun fileille.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKhMDKgYW1I/AAAAAAAABTw/Ad5bZpGkbXY/s912/IMG_1317.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKhMD4w_ptI/AAAAAAAABT0/sOTKD7PXBuo/s912/IMG_1318.jpg) Ukonsieni
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKhMERcyJ4I/AAAAAAAABT4/s_CoENNpxj4/s912/IMG_1319.jpg)
Katoin äkkii, että oletko kerännyt valkokärpässieniä ;D
Noilla on antabusvaikutus, kuten mustesienilläkin, että kannattaa välttää alkoholin nauttimista ukonsienien syönnin jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: saulir - lokakuu 03, 2010, 14:47:14 IP
Noilla on antabusvaikutus, kuten mustesienilläkin, että kannattaa välttää alkoholin nauttimista ukonsienien syönnin jälkeen.
Antabusvaikutus?
Lainaus käyttäjältä: Tinsa - lokakuu 03, 2010, 19:28:02 IP
Lainaus käyttäjältä: saulir - lokakuu 03, 2010, 14:47:14 IP
Noilla on antabusvaikutus, kuten mustesienilläkin, että kannattaa välttää alkoholin nauttimista ukonsienien syönnin jälkeen.
Antabusvaikutus?
Suuri ja mahtava wikipedia kertoo näin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Antabus).
Eli tulee paha olla. ;)
Tarkasteltuani http://www.luonnossa.com/Sienilajit/Ukonsieni/ukonsieni.html (http://www.luonnossa.com/Sienilajit/Ukonsieni/ukonsieni.html) ja wikipediaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukonsieni (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukonsieni) osalta, ei kyseistä antabusvaikutusta mainittu ollenkaan. Turvallinen sienilajike ja herkullinen on kyseessä jokatapauksessa. Hyvää oli muuten kastikekin. :P
Upea löytö. Nuo ukonsienet. Oon mökin vierestä löytänyt monta vuotta sitten muutaman ja oli pähkinänmakuista voissa paistettuna. Renkaan jalasta voi syödä raakana.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 04, 2010, 00:27:27 AP
Upea löytö. Nuo ukonsienet. Oon mökin vierestä löytänyt monta vuotta sitten muutaman ja oli pähkinänmakuista voissa paistettuna. Renkaan jalasta voi syödä raakana.
Meillä on aina vakiopaikka, mistä me niitä on löydetty. Nyt vaan ei jostain kumman syystä löytynyt, kuin nuo pari. :( Muutama vuosi taaksepäin, löytyi todella paljon, hyvä että sopi pakastimen kannen päälle. Mulla saattais olla jossain valokuvakin, jos penkoisin koneen kätköistä.
Löytyihän niitä pari kappaletta. Johan tuostakin on näköjään lipsahtanut aikaa enemmänkin, kuin pari vuotta. No on niitä senkin jälkeen tosiaan löytynut! ;)
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKnSKIKVTDI/AAAAAAAABUU/zLjCWOazkoI/s512/Sienireissu%20034.jpg)(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKnSUGKNZUI/AAAAAAAABUo/DM9fi-dyK40/s720/Sienireissu%20041.jpg)
:o Komea saalis!
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 03, 2010, 22:39:50 IP
Tarkasteltuani http://www.luonnossa.com/Sienilajit/Ukonsieni/ukonsieni.html (http://www.luonnossa.com/Sienilajit/Ukonsieni/ukonsieni.html) ja wikipediaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukonsieni (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukonsieni) osalta, ei kyseistä antabusvaikutusta mainittu ollenkaan. Turvallinen sienilajike ja herkullinen on kyseessä jokatapauksessa. Hyvää oli muuten kastikekin. :P
Voipi olla tosiaan että eräässä vanhahkossa sienikirjassa, josta tää tuli luettua, on virheellistä tietoa :)
Pitää varmaan joskus maistaa itsekin, tiedän mistä noita löytyy täältä päin :)
Muutama sieni... Olin tänään n. 1,5h etsimässä sieniä metsästä. Saaliiksi kertyi 2 voitattia ja 7 pientä kangastattia. Ja kun vähän tarkemmin tutki, niin huomasin niiden olevan vähän liian huonokuntoisia. Joten heitin pois. Ehkä vähäinen kokemus vaikuttaa, mutta silti.
Tuota antabus vaikutusta käytettiin ennen yleisesti pelotteena, varsinkin lajeissa jotka voi sekottaa myrkyllisiin. Tarkoituksena oli kai että isännät pitäis järjen paremmin mukana keräilyssä, syömisen jälkeen ensimmäiset myrkytysoireet taas jää helposti piiloon ruokaryyppyjen alle.
Vie uskottavuuden moisista varoituksista helpolla, kun ei tullu antabus reaktioita kantarellikastikkeesta.
Toisaalta onpahan puolustus valmiina aamua varten, jos punkku pullo onkin vaihtunut viskiin ja joutuu juttelemaan posliinikupille ;)
Sitten on pakko laittaa muutama kuva, kun melkein kuukausi sitten nakkasin möykkyineen päivineen chilit tunkiolle. Tänään sitten kävin katsomassa, mitä niille kuuluu, kun näytti ikkunasta, että siellä on kavereita vielä pystyssä.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKrshMZgK3I/AAAAAAAABVI/tWzA_T67TY0/s912/IMG_1320.jpg) Lemon Drop podittaa yhä ja muutamia kukkiakin näkyy vielä tulevan ja olevan auki. :)
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKrsifd6LMI/AAAAAAAABVM/G7qDhAKOk6k/s912/IMG_1321.jpg) Inca Berrykin on näyttänyt vielä tekevän podejansa! :)
Ja sitten luulin, ettei c.chinense viihdy kylmässä, mutta pakko on uskoa, että jotkut lajit mennä porskuttaa melkein täyttä häkää! Kuvan Brown Large Habanerokin on tehnyt lisää podeja. :o
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TKrsmoY0swI/AAAAAAAABVY/Sc9IrkH-7D8/s912/IMG_1324.jpg) Lehtä on toki karissut, mutta podit ovat tulleet sen jälkeen, kun nakkasin tunkiolle. Pakkasöitä ovat kokeneet tosi monta jo tähänkin mennessä, joten ei voi sanoa pakkasaraksi lajikkeiksi ainakaan noita. Muut olivat kyllä jo menneet täysin rusinoiksi ja kuolleet pois.
Tunkiolta löytyi täälläkin sunnuntaina sudeen death- habaa. Paiskatessani ne sinne joskus kuukausi sitten, puskat olivat tyhjiä. Mutta nyt kokosin kypsää hedelmää.
Varsinaista soutamista ja huopaamista, ja haba kestää näköjään melkein mitä vaan :)
..
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 05, 2010, 12:23:58 IPPakkasöitä ovat kokeneet tosi monta jo tähänkin mennessä, joten ei voi sanoa pakkasaraksi lajikkeiksi ainakaan noita.
Oletko huomioinut, paljonko pakkasta on ollut pahimmillaan?
Tampereen rinteillä puutarhan chilit porskuttavat vielä täysillä, mutta meillä ei ole kuin käväissyt nollan alapuolella.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 05, 2010, 12:53:28 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 05, 2010, 12:23:58 IPPakkasöitä ovat kokeneet tosi monta jo tähänkin mennessä, joten ei voi sanoa pakkasaraksi lajikkeiksi ainakaan noita.
Oletko huomioinut, paljonko pakkasta on ollut pahimmillaan?
Tampereen rinteillä puutarhan chilit porskuttavat vielä täysillä, mutta meillä ei ole kuin käväissyt nollan alapuolella.
Parhaillaan, taikka pahimillaan pakkastakin on ollut jo 3.5-4 astetta. Melkein viikonajan oli joka yö pakkasta, yhdessä vaiheessa.
Nyt on maistettu tuore Naga Morich ja mielettömän hyvää oli. Täytyy vaan tunnustaa, että en pistänyt kokonaisena suuhun vaan pilkoin nätisti omaan ruoka-annokseeni. Mukavasti tuli pirteä olo, eikä työ uuvuttama päivä tuntunut enää niin väsyttävältä. Mutta loppuuhan nuo melko nopeasti kesken, jos tahti on Naga/ruoka-annos. ;)
Tästä se lähti sitten virallisesti käyntiin tulevan kausi 2011. Idätyksessä ovat siis c.pubescensit ja Cap 502 ja mahdollinen c.frutescens?
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TK7md9HRiLI/AAAAAAAABV4/jn2grzB-eJ4/s912/IMG_1326.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TK7mfCyWUHI/AAAAAAAABV8/gOjKorOELYQ/s912/IMG_1327.jpg)
Yksi noista siemenistä on tuolla reunassa itämässä, kun jostain siemenpussista putosi siemen pöydälle, kun niitä auoin. Vaikuttaisi näkemyksen perusteella kuitenkin Canarion siemeneltä. Listalta puuttuu vielä Rocoto Peru Bitdumi, muuten taitaa olla se osasto valmiina. Kyllä lähtee! Ja, jos ei lähe, niin laitetaan lisää sitten! ;)
Siitähän se komeasti uusi kausi lähtee käyntiin useamman puben voimalla. Itse en laita kuin kaksi pubea kasvamaan, Turbo Pube ja Manzano Rojo. Ensimmäistä kertaa kokeilen pubeja kasvattaa. Ikinä en ole edes maistanut, joten varovasti aloittelen. Yritän malttaa vielä idätyksen aloitusta tuonne ens kuun alkuun, vaikka kovasti jo paikat syyhyävät. :D
On komea aloitus ToniPetterillä ja hyvissä ajoin.
Ulkonako aiot nuo kasvatella? Ehtivät aika isoksi ennen kesää.
Ajattelin, että jos ei kasvihuoneeseen mahdu kaikki, niin onhan mulla pihaa mihin ripotella aurinkoiselle paikalle, taikka sitten teen kasvihuoneen jatkoksi erillisen lipan, mihin laittelen hilejä kasvamaan. Lisäksi vielä onhan se laiturikin, minkä väsäsin viimekesänä, ennen kasvihuonetta ja onhan se grillikatos, minkä suojiin sopii ja talon seinustoja.
Lopuksi voisi laittaa kuvan vielä tuosta viimekesän kasvatuksesta Tabascosta, kun tuli räppäytettyä siitäkin. Podit alkaa olla kypsiä kohta viimeisetkin. Toivottavasti ensikesänä tekee vielä mahtavamman sadon, kuin nyt tuli. Siemeniähän noistakin riittää jakoon, vaikka millä mitalla.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TK7x2fOmIhI/AAAAAAAABWQ/Jz4nYXLnghU/s912/Tabasco%20002.jpg) Vieressä näkyy vielä muutamia podeja Nagasta, mistä tuli eilen maisteltua yksi.
Meinaatko Chilivaari, että vesurilla olisi töitä vielä ennen ensikesää? ;)
Selviäähän siitä kynsillä nipsaisemalla tai saksilla ennen kuin niistä tulee ryteikkö, mutta melkoisella varmuudella nuo ovat toukokuussa yli metrin leveitä. Joulukuun puolivälissä idätetty Riesen oli huhtikuussa jo 70 cm leveä. Ikkunalla rajoitin sitten leveyskasvua. Muuten ne eivät olisi mahtuneet minnekään.
http://chilivaari.blogspot.com/2010/04/kevatkauden-suuryllattaja-rocoto-riesen_06.html
Tuosta vielä kehiin viimeisin hankinta! Tuli itsekin ostettua tuo kirja ja aika veikeältähän tuo vaikuttaa. Alussa kerrottu yleisimmistä chililajikkeista "faktaa" ja sen jälkeen alkavat ohjeet kaikille mahdollisille ruuille ja jälkiruuille, sekä tietysti juomille. Täytynee tutustua tarkemmin tuohon opukseen. ;)
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TK8iVxOaloI/AAAAAAAABWk/WXDPS8-5xkQ/s912/Sitsoa%20ja%20kirjallisuutta%20002.jpg)
Hmm.. Multakin löytyis noita vihreitä boxeja, mutta uskaltaisinko niissä yrittää idättää? :D Olisivat meinaan erittäin hyvin turvassa karvapalleroilta, jotka veivät tässä hiljattain 2 kasvia taivaaseen.. Mistäs muuten tuon kirjan löysit?
Onneksi ei täällä tarvitse pelätä mitään karvapalleroita, ainoastaan ihmislapsia saa varoitella. ;) Tuo kirja on ostettu huuto.netin kautta ja oli aika edullinen, kun maksoi uusi kirja vain 25 euroa postikuluineen.
Sitten vähän lisää idättelyjä tältäpäivältä, jotka käsittelee vähän villiä osastoa!
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TK9KYDL0HUI/AAAAAAAABXA/wYHiruH53o8/s912/Id%C3%A4ttely%C3%A4%20003.jpg)
Ylärivi siis, jos ei tekstistä saa selvää c.lanceolatum. Keskellä Charapita c.chinense ja alarivissä se jokaisen perkele, Tepin c.annuum. Näistä viimeisimmistä villeistä saa syyttävällä sormella osoittaa Masa.T:ä! ;)
Teinpä tuossa aamupäivän ratoksi chilisosetta vaihteeksi. Tällä kertaa pääosissa olivat Trinidad Scorpion Morouga Blend ja Naga Morich. Molemmat yhdessä ja samassa soseessa olivat aikamoinen pari ja sitä ei ehkä lusikka tolkulla kehtaa palaselle pistääkään, vaan hiukan kunnioituksella ja harkiten! ;) Tehdessäni sitä, tuli pikkuhiljaa selväksi myös se, että aika hankalaksi meni hengittäminen samassa huoneessa. Saman kohtalon saivat kokea koko muukin perhe, voi sitä yskän paljoutta, minkä se teki. Vahingosta viisastuneena ja pienen ripityksenkin saaneena, jatkossa tuon luokan chilit täytyy käsitellä ulkona, vaikka pakkasta olisi minkä verran talvella. :)
Meillä on sama juttu. Puoliso tietää jo ennen kuin avaa ulko-oven että siellä on taas keitelty sooseja ;D ja sit alkaa yskimenen ja muut oireet. Pahin oli kun keitin silputtua nagaa pienessä määrässä vettä, aivan hirveet höyryt tuli kämppään. Meillä kun ei ole edes liesituuletinta.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 08, 2010, 19:51:21 IP
. ;) Tuo kirja on ostettu huuto.netin kautta ja oli aika edullinen, kun maksoi uusi kirja vain 25 euroa postikuluineen.
On muuten noita kirjoja tarjolla tarjolla ihan useampiakin Huuto Netissä tai Antikka.net: n kautta. Tilasin yhden..
Lainaus käyttäjältä: jortikka71 - lokakuu 09, 2010, 23:17:23 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 08, 2010, 19:51:21 IP
. ;) Tuo kirja on ostettu huuto.netin kautta ja oli aika edullinen, kun maksoi uusi kirja vain 25 euroa postikuluineen.
On muuten noita kirjoja tarjolla tarjolla ihan useampiakin Huuto Netissä tai Antikka.net: n kautta. Tilasin yhden..
Tuo kirja on ostettu Vantaan antikvariaatista. Tosiaan 25 euroa postikuluineen, ei paha! Kappas, taitaa olla samaa perhettä tuon Antikka.netin kanssa, kun tarkemmin katsoo.
Sitten vähän idättelystä päivitystä! Laittelin siis itselleni noita oudompia ja uusia lajikkeita 8.10 itämään ja tänä aamuna tsekkasin tilanteen, niin siellähän oli tapahtunut muutoksia. Itämään ovat käyneet jo nyt seuraavat lajit! :o
Rocoto Peru Puno Marki 1/2
Turbo Pube 1/2
Rocoto Peron 1/2
Muissa ei silminnähden mitään muutoksia vielä ole tapahtunut. RPPM ja Rocoto Peronin siemenet ovat pariviikkoa sitten peratuista podeista otetut siemenet. Kyllä se silmä näköjään vähän sanoo, mitkä siemenet voisi itää ja mitkä ei, sillä valitsin useasta podista ne siemenet, jotka katsoin sen näköiseksi, mitkä voisi itääkin.
Juu kannattaa valita melkein mätä hedelmä. Tai siis mieluummin ylikypsä kuin vähänkään raaka. Liian kypsä taas voi olla sisältä homeessa eikä sekään tietysti ole hyvä. Jos on vara mistä valita niin kannattaa koeidättää jos ei ole tulenpalava hoppu niinkuin eräillä tuntuu olevan.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 13, 2010, 10:15:48 AP
Juu kannattaa valita melkein mätä hedelmä. Tai siis mieluummin ylikypsä kuin vähänkään raaka. Liian kypsä taas voi olla sisältä homeessa eikä sekään tietysti ole hyvä. Jos on vara mistä valita niin kannattaa koeidättää jos ei ole tulenpalava hoppu niinkuin eräillä tuntuu olevan.
Aika paha piikki mr. Bluesman, olisiko tuo minun ensimmäinen todellinen kömmähdys! ;D ;D Ollakko, vaiko eikö olla, siinä vasta pulma? Pitäisikö katsoa, mitä tulee, vaiko laittaisiko itäneet sivuun ja pistäis myöhemmin uutta, kun näköjään toimivat? Osasta lajikkeista ei tosin montaa siementä ole, että varmaan osa pitää antaa olla ja kasvaa, osassa lajikkeissa on taas siemeniä, vaikka millä mitalla, eikä kaikkia itse saa millään idätettyä. Pakko mainita myös tähän rakoon, että viimeyönä tuossa olin yhden kaverin kanssa juttusilla ja sain taas yhden ukon käännytettyä chilinkasvattajaksi. Kyllä lämmittää mieltä, kun on saanut onnistumisen kokemusta siltäkin saralta useampaan otteeseen.
No oot sinä aika veikko. Joku oveltaovelle uskoaan kauppaava liike ottais sut varmaan mielellään joukkoonsa. Mutta pysy chileissä.
Eiku sitä vaan meinasin että sun pubet on melko kookkaita jo tammikuussa. Ilmeisesti tilaongelma on ratkaistu? Ja valaistus.
Viime syksynä koeidättelin mm.vihreinä poimituista ja sisällä kypsyneistä podeista siemeniä. Itävyys esim Starfishillä yllätti; 3/10 vaikka vihreänä poimittu.
Jos on selkeästi liikaa siemeniä niin voi tietysti kylvää viiden sijaan 25. Varmaan joku itää. Ei sitten tartte koeidätellä.
Lisää itäneistä!
Manzano 1/2
Rocoto Rojo 0/2
PI 585262 1/2
Canario 0/2
PI 614001 1/2
R.Peron 1/2
CO4897 2/2
Turbo Pube 2/2
R.P.R 1/2
Peru Cusco 1/2
R.P.P.M 1/2
Orange,Grande?? 2/2
CAP 502 0/2
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMGzW923knI/AAAAAAAABa4/4CN8ilEfYpY/s912/IMG_1371.jpg)
Villiosastolla itämässä siis ja itänyt!
C.Lanceolatum 3/4
Charapita 1/3
Tepin 1/4
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMGzenIKgCI/AAAAAAAABbg/PUMFuCSUZBg/s912/IMG_1381.jpg)
Kohtalaisen hyvin ovat itäneet, paitsi Canario ja Rocoto Rojo, sekä CAP502 eivät ole näyttäytyneet?
Karu näkymä tältä aamulta. Ensilumi tullut 15.10. tänä talvena, eikä nastarenkaista omassa autossa tietoakaan! :( Katse kasvihuoneelle päin on tyly, kuva puhukoon puolestaan!
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TLfsbjlVS4I/AAAAAAAABXU/d-cgElUYWIs/s912/IMG_1336.jpg)
Sitten vähän kesäisempiä otoksia, taikka keinokesäisiä. Jo kertaalleen alasajettu Aji Cristal alkoi nyt kukistaan tekemään paria podinalkua. Taitaa olla edessä vielä toinen alasajo, ennen ensi kesää!
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TLfscwW9q4I/AAAAAAAABXc/UPL9Ye1Bp5A/s512/IMG_1338.jpg)
Sama taitaa koskea Chacoa CO1403:sta, kunhan ensimmäiset maistiaiset ovat tulleet kypsiksi. Ennen sitä ei, mitään parturointia tapahdu, sillä en ole ennen tuota maistanut. Hirveä risukasa on kyllä olemukseltaan! ;D
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TLfsd_BbXTI/AAAAAAAABXg/FrJ38IwGgTs/s912/IMG_1339.jpg) Näkyy siinä osa podeista ainakin! Takana alkaa Nagan alimmat lehdet muuttumaan noista ruodoistaan keltaisiksi, latvassa kuitenkin kasvaa hyvän näköistä lehteä. Ulupican kaksi marjaa eivät vielä näytä mitään merkkejä siitä, että kypsymistä olisi tapahtumista! :-\ Odottavan aika on pitkä!
Hyyyyiiii ku näyttää ikävältä ja kurjalta ja kamalalta!!! Siis tuo luminen kasvihuone!
Sitten pieni päivitys viikonlopusta. Tuli käytyä reissussa ja käytyä kotona pitkästä aikaa. Samalla tuli tehtyä katselmus isäni kasvattamiin chileihin. Enää oli useasta puskasta sisälle jäänyt Habanero ja Aji Verde, loput olivat jo saaneet paikkansa kompostista.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TLrtPtQdoOI/AAAAAAAABX8/NcM_Jgf6tEs/s912/IMG_1340.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TLrtpC7FEjI/AAAAAAAABZU/MnIETxh45y0/s912/IMG_1361.jpg) Habanero oli luonnossa aika komean näköinen. Tuottoisakin on ollut, varmaan toistasataa podia on kasvanut, josta on saanut omena-chilihilloa, kylmäsavustettua ja kuivattua, kurpitsa-chilisäilökettä jne... Keräsin kypsiä podeja reilun litran verran tänään mukaani.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TLrtlPdkrSI/AAAAAAAABZA/NPm3jZX8DBc/s512/IMG_1356.jpg) Aji Verde ja muutama melkein kypsä podi.
Piti myös ensikesän chileille väsäillä muutamia nimikylttejä, kun pääsi laminointikoneen kimppuun.
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TLrtuq9vY3I/AAAAAAAABZ8/hd6ZrFrwc_s/IMG_1370.jpg)
Kaikki lajit eivät ole vielä ihan siinä, kun osassa on jo nimikyltit valmiina. Muutama lajike siinä on vielä muutenkin, mistä ei puuttuu tällähetkellä siemet, mutta tarkoitus olisi, että ne tulevat kasvatuslistalle!
Idätyksiä hieman päivitetty http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8253.msg118944#msg118944 (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8253.msg118944#msg118944)
Komean näköinen habanero, ihan tulee vesi kielelle. Oliko kasvarissa vai pihamaalla vai kuinka? Omia odotellessa...tänään pääsee multiin caribbean red.
Lainaus käyttäjältä: Mikho - lokakuu 17, 2010, 18:55:22 IP
Komean näköinen habanero, ihan tulee vesi kielelle. Oliko kasvarissa vai pihamaalla vai kuinka? Omia odotellessa...tänään pääsee multiin caribbean red.
Se oli kasvihuonemuovista rakennetussa chilikojussa, missä oli rinnakkain useampi puska. Sisälle otti kylmäntultua kypsyttelemään satoaan. Nyt on rupeamassa kukkimaan uudelleen ja raakoja podeja puskassa useita. Sain houkuteltua, että talvettaa vielä tuon ensikesään ainakin. Keinovaloja ei ole sisällä ollut ollenkaan, kun on sellaisella ikkunalla, mihinkä paistaa aurinko takuuvarmasti silloin, kun se vaan sattuu näkymään.
Eilen iti ensimmäinen c.lanceolatumin siemen ja juuren häntä näkyy. Positiivisesti yllätti tuo itämisnopeus! :)
Pistetääs tuosta vielä pari kuvatusta talvetuksessa olevista chileistä, taikka muutamasta niistä. Kimpulle terveisiä, alkaa pikkuhiljaa Ulupicassa olla havaittavissa punertumista.
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMGzf-Fj5bI/AAAAAAAABbo/7PrdrsHPm3c/s912/IMG_1383.jpg) Ehkä pariviikkoa vielä ja maistiainen on valmis ja tietysti siemeniä talteen, toivottavasti niitä on? ::)
Toinen kuva laitetaan talvetuksessa olevasta Serranosta, mikä alkaa kukkimaan ja tekee nuppuja lisää kokoajan. :-\
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMGzgQgd9kI/AAAAAAAABbs/nTeS9SpJKGY/s912/IMG_1384.jpg) Jos noista pari saisi talvella, niin enpä välttämättä pistä pahaksi, sillä hyvänmakuinen chili on kyseessä ja kesään on vielä pitkä matka! :P
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 22, 2010, 18:40:28 IP
Eilen iti ensimmäinen c.lanceolatumin siemen ja juuren häntä näkyy. Positiivisesti yllätti tuo itämisnopeus! :)
Hienoa kuulla, että siemenissä on vielä voimaa! ;D
Käsitinkö oikein, että yksi tepininkin siemenistä olisi jo itänyt? :o Lancella ei tuo itämisnopeus niin yllätä mutta tepiniä on yleensä pidetty oikein pirullisena idätettävänä! Tämän emopuskan siementä idätin varmaan 1 1/2 kuukautta. :)
Lainaus käyttäjältä: MasaT - lokakuu 22, 2010, 19:52:55 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 22, 2010, 18:40:28 IP
Eilen iti ensimmäinen c.lanceolatumin siemen ja juuren häntä näkyy. Positiivisesti yllätti tuo itämisnopeus! :)
Hienoa kuulla, että siemenissä on vielä voimaa! ;D
Käsitinkö oikein, että yksi tepininkin siemenistä olisi jo itänyt? :o Lancella ei tuo itämisnopeus niin yllätä mutta tepiniä on yleensä pidetty oikein pirullisena idätettävänä! Tämän emopuskan siementä idätin varmaan 1 1/2 kuukautta. :)
Kyllä vain ja iti jo alkuviikosta ja mullissa majailemassa jo toista päivää. Sirkkalehdet melkein auki, kun kypärä hidastaa aukeamista! ;)
Niin siis itämään laitoin kaikki nuo siemenet silloin 8.10 ja tuo Tepin iti noin puolessatoista viikossa, joten voimaa on hyvinkin noissa siiduissa, paitsi katsotaan nyt, miten nuo loput itävät. Oliko sitten jokin vahinko tapaus eksynyt joukkoon.
Vielä puuttuisi villeistä tuon c.galapagoensen siemenet, elikkäs jos jollakulla on kyseisiä siemeniä, voisin ostaa sopivaan hintaan niitä! Toki, muitakin villejä voi tarjotella, mutta ehkä tälle kasvatuskaudelle ei enää mahdu?
On näköjään toinenkin c.lanceolatumin siemen itänyt. Hyvin itäviä siemeniä tuntuvat olevan.
Nyt on kaikki puskat tyhjennetty kypsistä chileistä ja aika tehdä niistä vaikka kuivattua chiliä! :D
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMLc0HJi30I/AAAAAAAABcM/-rN66DgN5Hc/s912/IMG_1386.jpg) Paperilla on Mystistä Habaneroa, reilu puolenkymmentä Nagaa, Duke Pequinia, Tobascoa ja jokunen äkkikuolema(Sudden Death Habanero).
Ainoastaan Peruvian White Habaneroon, Serranoon ja Ulupica Largeen jäi muutama podi kypsymään, muuten ovat jo tyhjiä. Aji Cristal ja Tobasco alkoivat uudelleen kukkimaan ja podittamaan!
Eikös oo aika tömäkän makuinen tuo Duke pequin.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 23, 2010, 21:16:29 IP
Eikös oo aika tömäkän makuinen tuo Duke pequin.
Kieltämättä on aika kitkuinen maku, aika annuumimainen. Saattaapi olla parhaimmillaan kuivattuna. Meinasinkin tästälähtien kuivattaa kaikki podit, mitä siitä saa irti. Hieno ja kaunis muuten kyllä!
Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 23, 2010, 21:16:29 IP
Eikös oo aika tömäkän makuinen tuo Duke pequin.
Dukessa tosiaan riittää poltetta.
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - syyskuu 26, 2010, 04:43:26 AP
Kyllä tuli maisteltua erilaisia chilejä, mutta pahin kaikista oli willen tarjoama frutecens. Hey Inferno! Tepin ei ole mitään verrattuna siihen.
Omaa Dukeani tosin epäilen joksikin muuksi fruteksi. Hedelmä on mielestäni liian iso Dukeksi, enemmänkin Tabascon kokoluokkaa.
Tuossa pellillä on Wille vasemmassa yläkulmassa Dukea ja alareunassa oikealla Tobascoa. On niissä podeissa selvä koko ero ja poltetta riittää kyllä molemmissa. :D
Nyt on Ulupican marja muuttunut kokonaan punaiseksi ja kohta toivottavasti on niitä siemeniä siitäkin! ;)
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMbdMYmN_JI/AAAAAAAABcw/yvXlhDtroEw/s912/IMG_1387.jpg) Näytti vaan vähän tarkennus menevän näköjään Serranon kukille ja nupuille. :D
Sitten siitä Tepinistä! Taisi olla vähän ennenaikainen riemu saada jo siitä kasvi kasvamaan, kun on näköjään kypärä niin pahasti juuttunut kiinni, että taitaa kuivua koko tappi pystyyn. No ei vielä heitetä kirvestä kaivoon, vaan koitellaan sumutella kypärää, jos se siitä pehmenisi.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMbdPsDV9XI/AAAAAAAABc8/GBS8ge4T8mg/s912/IMG_1390.jpg)
Lopuksi kuva Aji Cristalin podista, mikä oli yllättäen ruvennut kasvamaan loistarin suojassa, ettei sitä meinannut erottaa, ennenkuin kumartui katsomaan!
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMbdRkDE74I/AAAAAAAABdM/JkXMwnhqrws/s912/IMG_1394.jpg)
Villi chili c.chacoense CO 1403 on ruvennut vaihtamaan marjoissa myös väriään. Tälle tyypillistä on varmaankin vaihtaa väri keltaisen kautta, ennenkuin muuttuu punaiseksi?
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMfPWPUfjfI/AAAAAAAABds/stSrNaRV1cw/s912/IMG_1396.jpg) Siemeniä on tästä lajikkeessa tulossa kivasti, sillä marjoja on tulossa ja kypsymässä reippaanlaisesti, elikkäs noin. 20 kpl:ta
Joo, keltaisen kautta vaihtuu väri ja taitaa jäädä vähän hailakan punaiseksi. Mä sain yhden podin puskassa kypsytettyä :o, kun oli niitä öttiäisongelmia.
Lainaus käyttäjältä: Mikho - lokakuu 27, 2010, 10:17:29 AP
Joo, keltaisen kautta vaihtuu väri ja taitaa jäädä vähän hailakan punaiseksi. Mä sain yhden podin puskassa kypsytettyä :o, kun oli niitä öttiäisongelmia.
Noista olis varmaan tulossa ylimääräisiäkin siemeniä, jos tarvitset, kunhan vaan kypsyvät? Muistatko Mikho mitä lajikkeita voisi olla tuossa mysteeripussissa, mitä laitoit mullekin?
No nythän tämä menee entistä villimmäksi ja villimmäksi. Laittelin tuossa lisää villejä lajikkeita itämään neljää eri lajiketta, kaksi siementä kutakin. Katsotaan mitä niistä saadaan!
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TMgoaYGERbI/AAAAAAAABeM/cSRH5Gpv7Bo/s912/Id%C3%A4ttely%C3%A4%20006.jpg)
C.Galapagoense 1/2
C.Exile C.Chacoënse 0/2
Cap 1487 C.Praetermissum 0/2
Cgn 19198 #2 C.Sp 1/2
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 27, 2010, 12:41:34 IP
Lainaus käyttäjältä: Mikho - lokakuu 27, 2010, 10:17:29 AP
Joo, keltaisen kautta vaihtuu väri ja taitaa jäädä vähän hailakan punaiseksi. Mä sain yhden podin puskassa kypsytettyä :o, kun oli niitä öttiäisongelmia.
Noista olis varmaan tulossa ylimääräisiäkin siemeniä, jos tarvitset, kunhan vaan kypsyvät? Muistatko Mikho mitä lajikkeita voisi olla tuossa mysteeripussissa, mitä laitoit mullekin?
Siemeniä yhdessä podissa oli 20kpl, eiköhän niistä itämiskykyinenkin löydy..ja jos ei, niin käännyn sitten sun puoleen.
Ja mysteerit ovat mysteereitä ;)
Taitaa Tepinille käydä köpsästi, mille jäi kypärä päähän, sillä näyttää siltä nyt, että tappi kuivaa pystyyn! Onneksi noita siemeniä löytyy enemmänkin, ettei tarvii kirvestä heittää kaivoon sen takia. Olisihan se ollut kiva, että kerralla pystyyn noussut yksilö olisi jotain enemmänkin näyttänyt!
Nyt olisi sitten viimeisetkin chilit kuivattu ja purkitettu, tosin jauhamatta ovat vielä.
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNAZivYNRHI/AAAAAAAABe4/fATkOMAHh-M/s912/IMG_1444.jpg) Kyllä täytyy sanoa, että lempeä kuivausmenetelmä on tuo leivinuunin päällinen, värit pysyvät kauniina. :)
Pakko myös laittaa kuva tällaisesta kaunistuksesta!
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNAZsojWxiI/AAAAAAAABfI/PcUOTSzb9iU/s912/IMG_1448.jpg) Serranon kukinnasta! Voi, kun kasvaisi edes pari pötkyä noista. Kun se vaan on niin hyvvee!
Niin ja arvatkaapa kahdesti raaskiko niitä idätyksiä laittaa mäkeen! ;D
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNAZvPNggDI/AAAAAAAABfc/dMdJUUaL4tc/s912/IMG_1452.jpg) On niin herkkää, ettei vaan raaski! :'(
Sitten se vihonviimeinen viritys, mikä se keino aurinko nyt olikaan? Ajastin sen 8 tuntia palamaan ja loppupäivä menee sitten pelkillä loistareilla. ;)
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNAZwYjEUXI/AAAAAAAABfg/WpxIFXRdOZY/s912/IMG_1453.jpg)
Niin ja kohta lähtee pumppua ja muuta mukavaa tilipehööriä tilaukseen. Siitä se värkkäily jatkuu!
Nyt on tilattu pari kappaletta tällaisia pumppuja vesiviljelyn aloittamiseen! Ei pahan hintaisia.
(http://www.petshop.fi/img/large/pv-19405970194c3d8166cd9b8.jpg)
Seuraavaksi pitänee käydä tutustumassa Kärsän chilitarvike tarjontaan! ;)
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 02, 2010, 18:10:42 IP
Nyt on tilattu pari kappaletta tällaisia pumppuja vesiviljelyn aloittamiseen! Ei pahan hintaisia.
Hyvä valinta, samaa pumppua käytin tänä kesänä ja erittäin laadukas laite.
Tää on kyllä paha katella näitä ensimmäisiä aloituksia kun pitäisi itse vielä malttaa jonkun aikaa. Ajattelin itse laittaa vasta tossa joulun jälkeen mutta katotaan nyt miten malttaa... ;D
Sama juttu. Pelottaa jo ajatuskin kylvöistä. Jonkun pitäis sitoa kai mut tolppaan kiinni ettei käy niinkuin viime (ja sitä edellisellä) kaudella.
Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 02, 2010, 18:36:07 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 02, 2010, 18:10:42 IP
Nyt on tilattu pari kappaletta tällaisia pumppuja vesiviljelyn aloittamiseen! Ei pahan hintaisia.
Hyvä valinta, samaa pumppua käytin tänä kesänä ja erittäin laadukas laite.
Hyvä kuulla, että on toimiva paketti. En välttämättä olisi itse edes hokassut tuota, ellei vinkkiä olisi tullut tuolta Nurmijärven chilinkäsittelylaitokselta, vai pitäisikö sanoa tehotuotantokeskukselta! ;D
Eikun MadDog ja Bluesman siementämään, sillähän siitä tuskasta pääsee ja voin sanoa, että helpottaa vähän. On, kuin puhuisi jostain muusta aiheesta kokonaan! ::) No leikki sikseen! Voin minä sitoa sinut kasvihuoneeseenkin johonkin, niin voisi raastaa vielä enemmän mielessä viimekesän muistot! ;)
No jospa laitan vaan huonosti pieniä ja pahanmakuisia chilejä tuottavia lajikkeita kasvamaan niin tämänvuotisenkaltaisesta ylituotanto-ongelmasta ei tule toisintoa.
Täällä tuplaitäneet eli "ylimääräiset" kasvattavat sirkkalehtiä talouspaperilla, ku en osaa (raaski) päättää mitä tehdään :D
Lainaus käyttäjältä: Mikho - marraskuu 02, 2010, 21:59:54 IP
Täällä tuplaitäneet eli "ylimääräiset" kasvattavat sirkkalehtiä talouspaperilla, ku en osaa (raaski) päättää mitä tehdään :D
Pistä vaan multiin nekin ylimääräiset, voit myöhemmin valita sitten kumman pidät itselläsi. Toisen voit antaa pois jollekin toiselle, taikka nakata muuten mäkeen. Itse meinasin katsoa, noista kaikista itävistä ja valkata myöhemmin.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 02, 2010, 22:07:07 IP
Lainaus käyttäjältä: Mikho - marraskuu 02, 2010, 21:59:54 IP
Täällä tuplaitäneet eli "ylimääräiset" kasvattavat sirkkalehtiä talouspaperilla, ku en osaa (raaski) päättää mitä tehdään :D
Pistä vaan multiin nekin ylimääräiset, voit myöhemmin valita sitten kumman pidät itselläsi. Toisen voit antaa pois jollekin toiselle, taikka nakata muuten mäkeen. Itse meinasin katsoa, noista kaikista itävistä ja valkata myöhemmin.
Kokemuksesta tiedän, että multiinlaiton jälkeen se on vaan hankalampaa..on ne niin rakkaita..
Lainaus käyttäjältä: Mikho - marraskuu 02, 2010, 22:11:12 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 02, 2010, 22:07:07 IP
Lainaus käyttäjältä: Mikho - marraskuu 02, 2010, 21:59:54 IP
Täällä tuplaitäneet eli "ylimääräiset" kasvattavat sirkkalehtiä talouspaperilla, ku en osaa (raaski) päättää mitä tehdään :D
Pistä vaan multiin nekin ylimääräiset, voit myöhemmin valita sitten kumman pidät itselläsi. Toisen voit antaa pois jollekin toiselle, taikka nakata muuten mäkeen. Itse meinasin katsoa, noista kaikista itävistä ja valkata myöhemmin.
Kokemuksesta tiedän, että multiinlaiton jälkeen se on vaan hankalampaa..on ne niin rakkaita..
Eikun vaan multiin. Itse jaoin keväällä melkein puolimetrisiäkin taimia pois, että tilaa tuli ja kun kerran oli luvannut antaa. On niissä vaan kumma vetovoima, mikähän se oikein on? ::)
Mietittyäni hiukan tätä vesiviljelykasvatusta, ajattelin ihan pilottikokeiluna testailla vielä tämän tulevan kauden Bubbleri ja passiivihydro kokeiluna. Jotain uutta pitää jättää vielä tulevaisuuteen, joten Ebbi systeemit voisi olla haasteena myöhemmin. Puutelistalle päätyivät tässävaiheessa seuraavat tarvikkeet.
- Hydrolannoitteet
- Verkkoruukut
- Passiivihydro lannoite
- Hydrosora
- Ilmaletkut
- Ilmakivet
- Ph-kalibrointi aine
- Kivivillakuutiot (Mitenkähän toimisi vuorivilla tässä, kun olisi ennestään sitä ja leikata vaan levystä paloja?)
Bubblereita olisi tarkoitus pilottikokeilussa testata noin 10 pöntöllä, joista valtaosan valloittaa chinenset, makunsa ja tulisuudensa takia, toki jonkun baccan ja annuuminkin voisi testata. Passiivihydroon mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan, mitkä lajikkeet toimisivat ja satoaisivat niissä parhaiten, kuitenkin kasvatuslistaltani olevista lajikkeista? Passiiveja ajattelin kokeilla 5-10 astian voimin.
Passiivihydroon voisi sopia Charapita. Itsellä oli C.baccatum CAP832 litran Mimosaruukussa heinäkuulle ilmakivibubblerissa ja viime viikkoon saakka passiivihydrona. Satoakin tuli mutta 5 litran ruukku vois olla sopivan kokoinen. Alkuvaiheessa juurten muodostuessa kannattaa ilmastaa. Lopettaa sitten kun on lähtenyt hyvin kasvuun.
Parocin kivivilla on toiminu. Puristin kasaan lämpösessä vedessä ja laitoin kumilenkin ympärille pitämään koossa. Imee vedet kerran läpi kastuttuaan hyvin, eikä hajuhaittoja.
Short yellow tabasco kuukahti mulla passiivissa kaksin kappalein, de arbol viihtyy ainakin kuivassa, joten sitä en ainakaan itse kokeile passiivihydroon.
Noitahan sulla ei vissiin olekkaan, mutta hercules jallu viihtyi aika kuivassa kanssa, ja kasvu pysähtyi hukkumiskuolemalta pelastuttuaan.
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - marraskuu 03, 2010, 11:55:42 AP
Parocin kivivilla on toiminu. Puristin kasaan lämpösessä vedessä ja laitoin kumilenkin ympärille pitämään koossa. Imee vedet kerran läpi kastuttuaan hyvin, eikä hajuhaittoja.
Short yellow tabasco kuukahti mulla passiivissa kaksin kappalein, de arbol viihtyy ainakin kuivassa, joten sitä en ainakaan itse kokeile passiivihydroon.
Noitahan sulla ei vissiin olekkaan, mutta hercules jallu viihtyi aika kuivassa kanssa, ja kasvu pysähtyi hukkumiskuolemalta pelastuttuaan.
Kiitokset vinkistä, piti ihan käydä katsomassa varastosta tuota villaläjää ja Parocin kivivillaahan siellä oli. Taidan tyytyä kokeilemaan tuota ensin, ennenkuin lähden kivivillakuutioita tilailemaan. Ei se ota, jos ei annakaan. Joo, vinkkejä otan edelleen noista passiivihydrokasveista vastaan mielellään.
Pakko lisätä vielä samaansyssyyn, että kävin myös tsekkaamassa paikalliset puutarha-alan liikkeet, eikä kummassakaan ollut enää jäljellä yhtään säkkiä puutarhan turvemultaa. Olisin talvenvaralle ostanut sitä, ettei olisi kun tarvinnut varastosta ottaa sulaa tavaraa kasveille, mutta kun ei, niin ei. Pitää jostain reissunpäältä ostaa sitten sitäkin. On tää niin tätä! Alkuun saa riittää vajaa säkki.
Nyt on saatu itseä niskasta kiinni ja pesty ja puunattu kasvihuone ensikesää varten. Desinfioitu Virkonilla seinät, töpäkällä mäntysuopaliuoksella pesty astiat. Puhtaalta pöydältä on keväällä hyvä aloittaa! ;)
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNKWdtNheEI/AAAAAAAABgA/K64vgiIAjuQ/s912/IMG_1455.jpg)
Sitten maistiaisia Ulupica Largesta! Täytyy sanoa, että on todella mielenkiintoinen hedelmä. Mehukkuutta riitää pienessä marjassa, vaikka toisille jakaa ja löytyyhän sieltä sellainen hento poltekin(ehkä chilillä kyllästetty ukko ei pieniä poltevivahteita enää tunnista) Niin jännä maku oli, että ehdottomasti kasvattamisen arvoinen kasvi on!
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNKWgdbjxJI/AAAAAAAABgQ/ApQ2j8w6q_M/s912/IMG_1459.jpg)Täytyy ehdottomasti saada lisää!
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNKXAX8OBCI/AAAAAAAABhc/03yA4b3VzH8/s912/IMG_1478.jpg) Kauheasti ei siemeniä saatu yhdestä hedelmästä, mutta 7 on hyvä luku. Tummanpuhuvia ovat, täytyykö niiden olla täysin mustia?
Ei. Kypsät Ulupican siemenet ovat juurikin tuollaisia tummanruskeita. ;)
Tosin itselläni kasvaa erikoisempi vaaleakukkainen Ulupica, josta viimeksi poimimani kypsän hedelmän sisällä oli 3 vaaleaa, 2 tummanruskeaa ja 1 pieni tummanruskea siemen.
Tepin ei koskaan selvinnyt alustaan, vaan halusi pitää kypäränsä päässä loppuun saakka. Kuihtui lopulta ja kuoli saaminsa vammoihinsa! :D No eikun uutta matoa koukkuun. Taidankin laittaa pari muutakin villiä tänä viikonloppuna itämään ja katsotaan tuleeko niistä muuta, kuin suutareita.
Nyt, kun kerran päivittelin tuosta Tepin raukasta, niin voisi laittaa kuvan parista annuumista, kun äitityivät kukkimaan.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNVwxk6zAvI/AAAAAAAABiE/Hj2Y2t-NM4U/s912/IMG_1480.jpg) Serrano herkkua luvassa jo talvella. Ainakin kolme podia tulossa ja kukkii vaan lisää.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNVwzQlOGRI/AAAAAAAABiM/lfdwcJjuw40/s912/IMG_1482.jpg) Riotkin heräsi horroksesta ja rupesi kukkimaan. Itse olen sitä kyllä tykännyt sanoa "Onneton Riätti".
Ja sitten viimeiseksi kuva kahdesta kypsästä CO1403 podista ja lisää on ruvennut kellertämään. Laskin noin kymmenkunta podia vaihtaa väriään.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNVwy2WE6MI/AAAAAAAABiI/Wx1ex0CqbsY/s912/IMG_1481.jpg) Melkein tekisi mieli aukaista nuo kaksi podia ja katsoa onko siellä niitä siemeniä, vaan taidan antaa olla ainakin viikonlopun yli.
Putsaa sitten siemenet siten etä heität podin suuhusi ja imeskelet maun ja hedelmälihat joita ei chacossa nyt paljoa ole. Syljet siten puhtaat siemenet talouspaperille ja kuivaat. Toimii muuten yllättävän hyvin eikä ole mikään vitsi. Ainakin Pea, Tepin ja Chaco on tullut putsailtua tällä konstilla.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 06, 2010, 19:15:10 IP
Putsaa sitten siemenet siten etä heität podin suuhusi ja imeskelet maun ja hedelmälihat joita ei chacossa nyt paljoa ole. Syljet siten puhtaat siemenet talouspaperille ja kuivaat. Toimii muuten yllättävän hyvin eikä ole mikään vitsi. Ainakin Pea, Tepin ja Chaco on tullut putsailtua tällä konstilla.
Tuohan saattaa olla toimivakin juttu, kiitos vinkistä. Onko Chacossa minkä verran potkua, ettei tule vahingossa nielaistua siemeniä kurkusta alas? Oletkos tällaiseen törmännyt koskaan, kun tuossa aukaisin jonkinaikaa kasvissa kiinniolleen podin Cheyennestä? Mulle oli kyllä ekakerta, kun näen, että siemen on itänyt sisällä ja tehnyt sirkkalehdetkin, jopa kahdetkin! Harmi vaan, kun ei kestänyt ehjänä irrotella, niin ei parempaa kuvaa siitä saanut. Toinen siemenkin puuttuu kuvasta.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TNWMZDflayI/AAAAAAAABio/J3CppGJ_S4Y/s912/Id%C3%A4ttely%C3%A4%20008.jpg)
Filagolla taisi käydä samalla tavalla. Oli mulla muistaakseni Early jalapeno jossa oli sisällä podissa eläviä poikasia muttei montaa.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 06, 2010, 19:22:46 IP
Onko Chacossa minkä verran potkua, ettei tule vahingossa nielaistua siemeniä kurkusta alas?
Sitten suodattelemaan vessanpöntöstä siemenet :p
EDIT: ääkköset unohtu
Lainaus käyttäjältä: Azukki - marraskuu 10, 2010, 09:01:40 AP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 06, 2010, 19:22:46 IP
Onko Chacossa minkä verran potkua, ettei tule vahingossa nielaistua siemeniä kurkusta alas?
Sitten suodattelemaan vessanpöntöstä siemenet :p
EDIT: ääkköset unohtu
Niin no varmaankin siemenet itäisivät astetta nopeammin! ;D Luonnossahan linnut hoitaa saman asian, joten miksipäs ei voisi toimia ihmisenkin kohdalla! :o ;)
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 10, 2010, 13:13:00 IP
Lainaus käyttäjältä: Azukki - marraskuu 10, 2010, 09:01:40 AP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 06, 2010, 19:22:46 IP
Onko Chacossa minkä verran potkua, ettei tule vahingossa nielaistua siemeniä kurkusta alas?
Sitten suodattelemaan vessanpöntöstä siemenet :p
EDIT: ääkköset unohtu
Niin no varmaankin siemenet itäisivät astetta nopeammin! ;D Luonnossahan linnut hoitaa saman asian, joten miksipäs ei voisi toimia ihmisenkin kohdalla! :o ;)
Jonkun pitää nyt selvästikin suorittaa tieteellisiä kokeita eri lajien siemenillä. Puolet suoraan itämään ja puolet sisäisesti nautittuna.
Kuka haluaa ryhtyä chilinkasvatuksen suunnannäyttäjäksi ja tulevien vuosien guruksi? Paskametodi (tm) toisi mainetta ja veisi kunniaa, mutta kerranhan sitä vaan eletään! 8)
Kyllähän jotkut syöttävät esimerkiksi papukaijoilleen hankalammin itävien kasvien siemeniä helpottamaan itämistä, niin mikset sitten perustaisi oikein idätystehdasta. Aji Infernon pitää kyllä jakaa reaktori panoksensa tässä :D
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - marraskuu 10, 2010, 14:15:45 IP
Kyllähän jotkut syöttävät esimerkiksi papukaijoilleen hankalammin itävien kasvien siemeniä helpottamaan itämistä, niin mikset sitten perustaisi oikein idätystehdasta. Aji Infernon pitää kyllä jakaa reaktori panoksensa tässä :D
Voi olla että reaktorin jälkeen kukaan ei enää halua niitä siemeniä? ::)
Mutta ny häivyn offtopicoimasta koko ketjua..
Nyt on kaksi podia co1403:sta testattu ja siemeniä töpeksitty suuntäydeltä. 5mm x 10mm kokoiseen, taikka siis kahteen sellaiseen mahtui yli 30 siementä. Suvunjatko siis taattu, jos vain ovat itäviä. Podissa yllättävästi poltetta kokoonsa nähden, mutta minkäänlaista makua en päässyt huomioimaan. :D
Rocoto Peru Bitdumi on itänyt parin siemenen voimin viikossa ja pitkään odotettu Ultra Pube (PI 585266) iti sittenkin ja on ensimäiset lehdet, eli sirkkalehtensä kasvattanut. PI 614001 on myös itänyt. Villeistä ei ole vielä kuulunut, eikä näkynyt toistaiseksi mitään uutta!
Lainaus käyttäjältä: Mikho - marraskuu 13, 2010, 11:21:55 AP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - marraskuu 13, 2010, 10:17:26 AP
pitkään odotettu Ultra Pube (PI 585266) iti sittenkin
Hienoa!
Juu, Mikho ei kannata huolta kantaa enää, siemenet näyttivät voimansa sittenkin! ;)
Ja tänään varmistukseksi siitä, että mopoa ei löydy enää koskaan, piti laittaa paria uutta pubescensiä itämään. Lajikkeina olivat Rocoto Largo San Isidro ja Grif 9345. Nyt alkaa sitten olla jo pubescensejä melkoinen kavalkaadi, jos vaan kaikki lähtevät kasvuun. :)
Taitaa olla talon laajentaminen sulla seuraava projekti?
Toiset ne ehtii pistään uutta, mä en ole onnistunu vielä tappamaan kaikkia edellisiäkään ???
Laitoin viimeinkin ulkohydroihin kannet päälle ja totesin, että siellä oli harsojen alla kypsynyt vielä pakkasillakin tomaattia ja chiliä. Viikkoa aikaisemmin olis saanu vielä ilmeisesti kasvitkin pelastettua, laiska pääsee helpommalla talvetuksessa ;)
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - marraskuu 15, 2010, 20:11:45 IP
Taitaa olla talon laajentaminen sulla seuraava projekti?
Toiset ne ehtii pistään uutta, mä en ole onnistunu vielä tappamaan kaikkia edellisiäkään ???
Laitoin viimeinkin ulkohydroihin kannet päälle ja totesin, että siellä oli harsojen alla kypsynyt vielä pakkasillakin tomaattia ja chiliä. Viikkoa aikaisemmin olis saanu vielä ilmeisesti kasvitkin pelastettua, laiska pääsee helpommalla talvetuksessa ;)
Taikka siis miettiä, minne tuosta huoneesta siirtää kamppeet pois! ;D Tontillehan saa puskan nakattua sinne, jos tänne, se ei ole ongelma! Vielähän noista lajikkeista olisi melkein 3/4 idättelemättä! ::)
Näyttäisi ensimmäiset siemenet itäneen c.galapagoensesta ja Cgn 19198 #2:a. C.Lanceolatumin multiin siirto, taas ei näytä onnistuneen, kun ei ole näkynyt elämää mullanpinnalla moneen päivään. Täytynee laittaa vielä uutta siementä itämään sen osalta!
Pistetääs poimintaa tältä päivältä! Satoa hieman villeisä poimittu. Kuvassa Ulupica Largen kypsä podi, sekä CO1403 c.chacoënsen 8 kypsää podia. Chacoon jäi vielä raakileiksi samanlainen määrä. Kypsiä olivat, kun istukat irtosivat melkein itsestään jo.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TOp6iFeoE_I/AAAAAAAABjs/tfPwqKX39M4/s640/IMG_1486.jpg)
Sitten vähän perkausta ja aloitetaan Ulupicasta! Halkaistu podi samasta hedelmästä!
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TOp6m-bwHRI/AAAAAAAABj8/PgQ9xWj5KdI/s720/IMG_1490.jpg)
Sitten siemensatoa samasta! Yllättävän monta siementä sopi yhteen hedelmään. ;)
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TOp7BsL5TpI/AAAAAAAABkg/6CayKIDa9u4/s512/IMG_1498.jpg)
Sitten kuvaa halkaistusta CO1403:n marjasta, mikä oli yllättävän hankala halkaista, kun oli niin ohut kuori ja täynnä siementä! Hieman pääsivät siemenet tursuamaan ulos.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TOp61raRPqI/AAAAAAAABkM/uUjWTwqiLEg/s720/IMG_1494.jpg)
Ja lopuksi kuvaa 8 hedelmän siemenistä. Tietenkin talteen menevät!
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TOp66dmSjEI/AAAAAAAABkY/q447eR1c3ZQ/s800/IMG_1496.jpg)
Kyllä näillä siemenillä varmaankin uutta saadaan aikaiseksi taas, kun niiden aika koittaa seuraavan kerran. :)
Jatketaas villejä päivityksiä!
Tänään pääsee multiin itäneen C.galapagoensen siemenet x2, samoiten näyttäisi, että toinen Charapita on itänyt ja saa saman kohtalon, eli multiin vaan. Siis oikeasti ei ole multaa, vaan turvemultaa! ;)
Lisäksi tänään on laitettu uutta villiä itämään, joten voi sanoa, että villiksi se meni tämä kausi todenteolla! ::)
-CGN24333 C.chinense, eli villi lajike tämäkin x 2
-PI 337524 C.baccatum var. baccatum x 2
-CAP499 C.chacoënse x 2
-C.rhomboideum x 2
-Yellow Chaco C.baccatum, villi tai puolivilli tämäkin x 2
Sitten pieni lupaus!!! Lupaan ja vannon, kautta kiven ja kannon. Jos sanani syön, niin mörökölli minut vieköön! Siis loput lajikkeet itämään vasta vuoden vaihteessa, taikka aavistuksen ennen. ;D
Nythän on aavistuksen ennen vuodenvaihdetta ;)
Uusi päivä näyttäisi alkaneen huonosti. Serrano, mikä alkoi sadotuksen uudelleen, taitaa kärsiä sen verran pahasta ötökkä hyökkäyksestä, että taitaa sen puskan päivät olla luetut. Toki eristykseen ensin ja kunnon myrkytys päälle ja katsotaan, mitä tulee, vai tuleeko yhtään mitään. Onneksi siemeniä riittää, joten kivivilla ja vesipöntöt kutsuu seuraavana Serranoa, jos ei tuo elvy.
Sitten vähän mukavempi ylläri, vaikka enemmän se vaikutti shokilta lähinnä. Minun n.10 cm korkeaan Turbo puben taimeen oli tullut muutama kukan nuppu. Tässä yksi niistä. Anteeksi hieman epätarkka kuva! Mikähän säätö on nyt pielessä, kun ei suostu tarkkoja lähikuvia ottamaan?
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TO42a8cLQ2I/AAAAAAAABlY/T9hq3_-KMaQ/s1024/IMG_1501.jpg)
Älä pahastu, vaikka on "onko töpseli seinässä" -tyyppinen kysymys, mutta muistitko laittaa makron päälle? Itse nimittäin tänä aamuna väsyneenä ihmettelin pitkään kuvien epätarkkuutta kunnes muistin painaa sitä makro-nappia ::)
Lainaus käyttäjältä: Jan - marraskuu 25, 2010, 12:55:20 IP
Älä pahastu, vaikka on "onko töpseli seinässä" -tyyppinen kysymys, mutta muistitko laittaa makron päälle? Itse nimittäin tänä aamuna väsyneenä ihmettelin pitkään kuvien epätarkkuutta kunnes muistin painaa sitä makro-nappia ::)
Erittäin paljon kiitoksia vinkistäsi! Makro ei todellakaan ollut päällä. :)
Aina ilo auttaa :) Ja kyllä olen joskus toiminut atk-puhelintukena ja tuo töpseli seinässä ongelma ei todellakaan ole pelkkää urbaania legendaa ;D
Sitten hieman tarkempi kuva niistä kahdesta nupusta, joista puhuin. Tarekennus on mennyt näköjään tässäkin oikeanpuoleiseen nuppuun, mutta onhan tämä huomattavasti parempi kuva, kuin edellinen räpellys! ;D
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TO5GTC5mMuI/AAAAAAAABl0/IkH0G394APM/s912/IMG_1504.jpg)
Kiitokset Jan:lle vielä kerran! ;)
Juu, ihan hauska strateginen vaihe chilin elämässä tuo haaroittuminen ja yleensä siinä yhteydessä nuppuilun aloittaminen :) "murkkuikään" siirtyminen.
Itsellänikin aikoinaan kävi tuolla tavalla Ultra Puben kanssa (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3846.msg39486#msg39486) :D Turbokin haaroittui aikaisessa vaiheessa juu.
Ei tuo nyt niin outoa ole. Viime tammikuussa ihmettelin nuppuja viisiviikkoisessa pubessa. Se kukki sitten parin kuukauden iässä, teki raakileita kuukauden myöhemmin ja kypsyttikin ne. Tuo ei ollut Turbo, vaan tunnistamaton Fataliin ylläri.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg55780#msg55780
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 25, 2010, 14:18:58 IP
Ei tuo nyt niin outoa ole. Viime tammikuussa ihmettelin nuppuja viisiviikkoisessa pubessa. Se kukki sitten parin kuukauden iässä, teki raakileita kuukauden myöhemmin ja kypsyttikin ne. Tuo ei ollut Turbo, vaan tunnistamaton Fataliin ylläri.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg55780#msg55780
Noin viisi viikkoisesta on tässäkin suunnilleen kyse. Eihän nuo tosiaan mitään outoa ole, mutta ihmetystä herättää hyvinkin, kun kasvilla kokoa n.10 cm. No se siitä ja sen kestävyydestä. Lisää ripsiäisen tekemiä tuhoja löytyy Aji Cristalista. Kaikki kasvit on myrkytetty ja pari siirretty eristykseen, mutta Cristalista leikkasin kaiken pois. Se on taas samanlainen tumppi, kuin talvetukseen otossa leikkasin. Muutama lehti jäi paikallaan. Kolme podia kerkesin siitä talteen ottaa, ennenkuin kaato ja myrkytys kävi. :-[ Jos ei pure ja selviä, niin idätellään uutta, sillähän siitä selviää!
Ostin kokeeksi ja maistiaiseksi parisataa grammaa Goji-marjoja. Hyvän makuisia omalla tavallaan, joten voisi koettaa idätelläkin niitä. Myyjä sanoi, että hänellä ei ollut kunnolla lähtenyt kasvamaan, mutta tuttavallaan oli lähtenyt hyvin, kun kokonaisen marjan oli vaan multaan tökännyt. Kasvi oli kasvanut ihan reippaan kokoiseksi pensaaksi. Onkohan ylipäätänsä miten vaikea saada kasvamaan? :P
Kyllä Goji kasvaa melko helposti =)) Kasvualustan varmaan kantsii olla vettä läpäisevä ja ilmeisestikin vähän hapan niinku tyrnilläkin... muista kastella :D
Kannattaa liottaa siemeniä hetken aikaa vedessä niin saa siemenet irtoamaan hyvin kuivatun marjan ympäriltä. Sen jälkeen multiin samaan tapaa mitä chilitkin. Itsellä itivät 100%. Tuntuu goji olevan todella hidaskasvuinen ja satoa varmaan saakin odottaa parin vuoden päästä.
Juu itse taisin tappaa siemenestä kasvatetun gojin juurikin kuivuuteen ja latvomiseen. Kannattaa siis kastella enemmän kuin chilejä.
Gojia tosiaan ei kannata päästää hetkeskään kuivahtaan. Pudottaa herkästi lehtensä. Itse ole latvonnut rajusti, mutta goji on hankala lähtemään haarottuun. Lähinnä vain runko paksuuntuu.
Okei, kiitokset vinkeistä, yrittänyttä ei laiteta! Joku oli tosiaan saanut puskan kasvamaan, kun oli tökännyt kokonaisen kuivatun marjan multiin.
Sitten hieman ällistyttävän pöyristyttävän positiivinen ylläri itselle, kun olin perjantaista sunnuntaihin reissunpäällä. Oli nimittäin 24.11 laittamat villit Yellow chaco ja C.rhomboideum itäneet, eli 3-4 vuorokaudessa, mikä on villeille lajikkeille melko nopea suoritus. :o
Mitä ihme siiduja ihmisillä on kierrossa?
Tää on tällä foorumilla jo toinen rhomboideum, joka on itänyt kolmessa päivässä.
Hillitön tahti! Mulla on vielä yks villi itämättä ja pikku hiljaa rupee pelottamaan, ehtiikö se itää ennen etelänreissua.
Marraskuun 1 päivänä piti laittaa Tepiniä lisää itämään, kun se kypäräpäinen yksilö ei halunnut luopuakaan siitä kirotusta potastaan. Tänään siemenet olivat näyttäneet mahtinsa ja itäneet kahden siemenen voimin. Tälläkertaa ei voi molemmille käydä yhtä köpelösti, kuin heidän tienraivaajalleen! :)
Tällä kertaa Tepinit saivat, kuin saivatkin luvuttua niistä kypäristään ja ottavat ensikosketukset valoon omissa mullissaan.
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TPtOF2R5QgI/AAAAAAAABmo/Tz6P9M9gaQ8/s640/IMG_1554.JPG)
Sitten hieman näkyymää muista uusista kasveista. Kohta voisi osalla edessä ensimmäinen ruukunvaihto. Osa saa olla vielä pidempäänkin samoissa kupeissa.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TPtOGVBO8rI/AAAAAAAABms/IpDPCPMxhPg/s640/IMG_1555.JPG)
Kaikki taimet eivät ole päässeet kuviin vielä, mutta laitetaan joskus sitten niistä lisää!
Uutena itänyt Capsicum.exile!
Melko saman kokoisia taimia minullakin, ja samanlaisissa kirkkaissa "laseissa". Mietin myös ensimmäistä purkinvaihtoa, mutta olkoot vielä jonkin aikaa noissa. Tulee muuten tilaongelma kun ajoissa on tullut istutettua ensimmäiset. Hieno valaistus sinulla.
Hyvännäköisiä taimia ja ovat melko pitkällä kasvussaan. Omat ekat rocotot ovat vasta lenkkinsä oikaisseet ja siis sirkkalehtivaiheessa. Täytyy pitää käsijarru ainakin päällä. Kasvavat muutoin turhan suuriksi ja tila loppuu kesken.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 05, 2010, 12:11:21 IP
Hyvännäköisiä taimia ja ovat melko pitkällä kasvussaan. Omat ekat rocotot ovat vasta lenkkinsä oikaisseet ja siis sirkkalehtivaiheessa. Täytyy pitää käsijarru ainakin päällä. Kasvavat muutoin turhan suuriksi ja tila loppuu kesken.
Kiitti kiitti, tuollaisiahan nuo, suhteellisen eläväisen näköisiä. Turbo Pubessa vieläkin ne kaksi nuppua kiinni ja pari tullut lisääkin. Katotaan mihin mittoihin nuo pääsee ja mietitään sitten, mitä tehdään. Ruvetaanko keväällä parturihommiin. ;)
Linkerille: Nuo valot on ollut mulla nyt tuossa taimikasvatuksessa, eikä nuo ehkä kasvuvaiheessa mitkään parhaimmat ole värisävyltään. Hyvin noilla tosin viime talvena jotain satoakin sai. Natikka ja tehokkaammat loisteputket ja muutama esli on vielä muille käytössä. Eikun eslit on vielä toistaiseksi poissa pelistä.
Kärsän putiikista tuli tilaukset perille ja pikkusen jo syyhyttäisi ruveta testailemaan noita systeemejä, mutta taidan jättää vielä tänävuonna ne laittamatta. ;) Kiitokset tilauksesta ja toimituksesta Kärsälle! Ei noihin kummoista soramäärää mene noihin 8cm verkkoruukkuihin, joten monta passiivihydroa on laitettava testaukseen, kunhan ajankohta on sopiva. Eli itämään joskus vuodenvaihteen tienoilla ja sitten vesikasvatukset testaukseen!
Lapin chilipään siemenvaihtareista tullut villi chinense, CGN 24333 on näyttänyt elonmerkkinsä ja pistänyt häntää näkyviin. Yllättävän hyvin villit näyttää itävän ja jotkut todella nopeastikin. :o
Talvi on näköjään jo edennyt sen verran, että sai ensimmäistä kertaa puotaltaa kasvihuoneen katolta lumet pois. Johan tuota oli kertynyt jo melkein 20cm. :-[ Ensitalveksi pitänee viritellä jotain kannattavampaa materiaalia katolle, ettei lumet ole joku päivä kasvihuoneessa.
Sitten offtopicina; Salaa idättelemät Trinidad Scorpion Morouga Blend ja CGN 23210 C.frutescens ovat jo itäneet. Manaus antaa odotella itseään vielä, tosin laitettu nämä kolmikko itämään 30.11. Mörökölli minut vieköön, ei sitä näköjään pysty olemaan idättelemättä, kun kerran vauhtiin pääsee. ::) ;D
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - joulukuu 08, 2010, 10:54:02 AP
Talvi on näköjään jo edennyt sen verran, että sai ensimmäistä kertaa puotaltaa kasvihuoneen katolta lumet pois. Johan tuota oli kertynyt jo melkein 20cm. :-[ Ensitalveksi pitänee viritellä jotain kannattavampaa materiaalia katolle, ettei lumet ole joku päivä kasvihuoneessa.
Täällä etelämpänä olen poistanut lumet kasvarin katolta jo kahdesti. Ajattelin vetää siihen päälle kevytpeitteen niin voi putsata huolettomammin, eikä lumi ehkä edes pysy peitteen päällä.
Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 08, 2010, 10:58:45 AP
Täällä etelämpänä olen poistanut lumet kasvarin katolta jo kahdesti. [/quote]
Täälä vielä etelämpänä pudotellaan lumia jo kivitalojenkin katolta.
Pistetääs vapaapäivän kunniaksi pari kuvatusta syksyn muutamasta idättelystä! Ekana Turbo Pube, jonka nuppu alkaa aukeamaan ja näkymään jotain kukallekin ominaista väriä.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQDeW-Yt7NI/AAAAAAAABnc/9VfBrJYnMMI/s640/IMG_1557.JPG)
Sitten seuraavaksi kuvatus CO 4897:a, hyvin näyttää kasvit kehittyvän!
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQDeaLMlcAI/AAAAAAAABns/2Ff2SM5FLm8/s640/IMG_1561.JPG)
Sitten seuraava karvakasa onkin Rocoto Manzano. Hieno aromi irtoaa lehdistä, kun vähän hypistelee kasvia.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQDecXHspLI/AAAAAAAABn8/2HPlZbmQHYU/s640/IMG_1565.JPG)
Laitetaas villiosastolta kuvaa Charapitastakin.
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQDefXIq6HI/AAAAAAAABoM/x6n31uHWCcU/s640/IMG_1569.JPG)
Hieman suurentaa kuvat kasveja, vaikka todellisuudessa ovat vielä suht. pieniä! ::)
Lopuksi kuva viimeisimmistä villeistä, mitkä itivät ja pääsivät ekoihin multiinsa!
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQDeh8g00XI/AAAAAAAABog/RBzrO2jDVRc/s640/IMG_1573.JPG) Ja tietenkin kamera näkyy heilahtaneen aavistuksen ottamishetkellä. Vasemmassa kipossa on C.rhomboideum ja oikeassa C.exile.
Upeat on ToniPetterin rocotot.
Olispa jo tuossa vaiheessa, oma Turbo Pubekin vasta sirkkalehdillä ja pari senttinen kun pari viikkoa sitten vasta kylvin...mutta perässä tullaan.
Listan mukaan sulla on aikamoinen määrä pubeja tulossa ensi kesäksi ja mikäs siinä, itselleni pubet kolahti viime kesänä ja nyt kokeillaan vähän isommalla joukolla, tilat vaan rajoittaa ettei voi enempääkin laittaa. :)
Muutamista Pubescenseista on pitänyt lupua idätyksen kannalta, kun ei kaksi kuukautta ole näyttänyt elonmerkkejä. Rocoto Largo San Isidro, Grif 9345 ei itänyt, vaan homehtuivat. Muutama muu, voi olla kanssa, ettei siemenissä vaan riittänyt yksinkertaisesti potkua itää. :-[ Onneksi taimina on jo useaa lajiketta valmiina, tosin siemeniäkin vielä riittää, jos mielikin sattuu muuttumaan.
Lista alkaa hieman jo sitten elämään lajikkeiden osalta, joten uutta siementä piti ruveta koittamaan, miten ne mahdollisesti olisivat itämiskelpoisia. Lajikkeita laitoin uusia taas ja katsotaan mitkä niistä näkee päivänvalon. Lista päivitetään sitten loppulliseen muotoonsa, kunhan kaikki tarpeellinen kokeilu ja idättelyt tehty.
Uusia itämässä!
- PI 281429
- Torenog
- Limon
- Aji Umba
- Orange Lantern
- Tepin Guatemala
Turvemulta kippoihin pääsi tänään sirkkalehteineen Trinidad Scorpion Morouga Blend, villi chinense CGN 24333 ja frutescens CGN 23210
Lisää itäneitä Scorppareita ja villien puolelta C.Exile, sekä uudelleen idätykseen laitettu C.Lanceolatum. Vielä, kun tulisi loput villien siemenet, niin sitten olisi villien osastokin valmis tulevalle kaudelle. Kohta idätykseen lähtee loppurysäys 30-40 lajiketta, mitkä odottavat vanhassa uistinpakissa vuoroaan. 8)
Jokunen noista ylimääräisistä taimista tulee jakoon tutuille ja jokunen naapurillekin. Zabille on varattuna sitten myös jokunen taimi, kunhan kaikki ovat itäneet.
Pistetääs pari fotoakin muistoksi tämän syksyn idättelyn tuloksista, taimien muodossa!
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQov0LOxJUI/AAAAAAAABo8/_-QFDrCYEEk/s640/IMG_1586.JPG) Suurinosa noista kaipaa edelleen uutta astiaansa, josko ne seuraavilla vapailla saisi tehdyksi. ::)
Sitten vähän muutamia muita taimia.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQov2P4zXaI/AAAAAAAABpE/By9BYZ2dlmA/s640/IMG_1588.JPG) Tepinikin on lähtenyt hyvin etenemään, eikä tälle tapaukselle käynyt yhtä ohraisesti, kuin edeltäjälleen.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQov3tCO0xI/AAAAAAAABpM/pQ1QcspAqyM/s640/IMG_1590.JPG)Trinidad Scorpion Morouga Blend ja kolmisirkkainen taimi. :)
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQov4AAYKnI/AAAAAAAABpQ/dvVg7wZlVdM/s640/IMG_1591.JPG) Frutescensin veljekset!
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQov44tMlhI/AAAAAAAABpU/iYAcGm16mAw/s512/IMG_1592.JPG) Taitaapi olla viimeinen rocoto, mikä on itänyt, ellen väärin muista. Hyvällä alulla kuitenkin!
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQov50QFpHI/AAAAAAAABpY/q5ia43kJ_Gg/s640/IMG_1593.JPG)
Ja lopuksi vaan sitten tuollainen kuva! Sekalaista seurakuntaa edelleen.
Pistetääs pieni päivitys idättely tilanteeseen. Elikkäs uusia itäneitä Limonit, Orange Lanterinit ja lisää Scorpparia. Torenog on sen näköinen, että kohta menee siemen puhki. Villeistä lisää itäneitä mm. C. Exile ja toinen Lance. Tepinissä näkyy olevan jo muutamia uusia lehtiä tullut, joten ihan kiva kasvuvauhti silläkin.
Pannaas pari kuvatusta päivityksen jatkoksi, kun sellaisia kerta on.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQ9tGLUelpI/AAAAAAAABp0/PHfzuVbej1g/s640/IMG_1596.JPG) Kuvassa Turbo Pube, joka pudotti, niinkuin vähän ounastelinkin kaikki entiset nuppunsa ja kasvattelee nyt lisää. Kohta näyttäisi yksi olevan aukeamassa, mutta tokkopa raaskii väriä enempää näyttää.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQ9tHauNNWI/AAAAAAAABp8/b6iNVdF2E_c/s640/IMG_1598.JPG) CO 4897 teki samoiten ja uudet ovat vielä terveen näköisiä nuppuja ja suht. aukikin.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQ9tK_l6UgI/AAAAAAAABqM/9kRDyfKtxNQ/s640/IMG_1602.JPG) Sekalaista seurakuntaa. Kappas on näköjään tökötti jäänyt syksyn ötökkä hyökkäyksestä kuviin. :D
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TQ9tMAPPnoI/AAAAAAAABqU/t3wzFiAVnmI/s640/IMG_1604.JPG) Charapitakin on kasvanut ihan kivasti ja tekee nuppujaan iloisesti!
Lisää itäneitä siemeniä mm. PI 281429, Torenog ja Tepin Guatemala. Uutena muiden joukkoon pääsee itämään, Biblon uusi tuttavuus Marjapaprika C.annuum var.aviculare, ihan testimielessä. Katsotaan minkälainen kasvi tämä on! ;) Loppujen idättäminen alkaa kohtapuoleen, vaikka joulun jälkeen.
Niin ja tietysti oikein hyvää ja rauhallista, sekä tietysti tulista joulua kaikille kohtalontovereille, jotka jaksavat lukea päiväkirjaani aktiivisesti! Toivotteleepi: Sushrajan chilipää ja multasormi!
Oikein hyvää ja rauhallista Joulua sushrajallekin! :)
Ja myös täältä Länsirannikon pakkasesta (-29,8) hyvää Joulua!
Laitetaas vielä se Joululahja! ;D
(http://1.bp.blogspot.com/_UHyxer334bk/TQgGv1KqN5I/AAAAAAAAAsM/CEnXnJJz5zQ/s1600/102407_01_Lg.jpg)
Tuommosta minä olenkin aina halunnut ja nyt minä saan sellaisen! Kait se myös tottelee, mitä siltä pyydetään ja millos se on muuten tänne tulossa, että tietää vaimoa houkutella, vaikka kyläreissulle? ;) ;D
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - joulukuu 23, 2010, 11:55:29 AP
Tuommosta minä olenkin aina halunnut ja nyt minä saan sellaisen! Kait se myös tottelee, mitä siltä pyydetään ja millos se on muuten tänne tulossa, että tietää vaimoa houkutella, vaikka kyläreissulle? ;) ;D
Jos oot ollu kilttinä
koko vuoden, se varmaan ilmestyy sinnepäin. ::)
;D
Nyt, kun joulut on ohi ja lahjat saatu, on aika siirtyä kasvatuksissa eteenpäin. Vähän kyllä jäi hampaankoloon, kun se lahjaksi saatu tonttutyttö ei ilmestynytkään tänne. Kaitpa sitä on sen verran ollut tuhma. :)
Mutta asiasta taas chiliruukkuun. Pannaas pari kuvatusta tämänpäivän otoksista.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRjM9jSDg7I/AAAAAAAABro/z8ob4oF01XE/s640/IMG_1666.JPG) Idätykseen lähti kaikki loput lajikkeet, mitä oli uumoiltukin listalla olevan. Ei pitäisi puuttua, jos nyt ei välttämättä mieleen juolahda jotain. ::)
Sitten kuvaa tämänpäivän Rocoto Manzanosta, joka innostuu kukkiansakin kantamaan.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRjM-wsZo4I/AAAAAAAABrw/ZPsEXVhqBSI/s640/IMG_1668.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRjM5UGrSoI/AAAAAAAABrM/47N7EUDpEFY/s640/IMG_1660.JPG)
Lopuksi sitten kuva vielä C.Rhomboideumista. Eipä ole koolla vielä pilattu.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRjM4e0pYVI/AAAAAAAABrE/PjYI91u_lZs/s640/IMG_1658.JPG)
Huomenna hommat jatkuvat ruukutuksilla ja talouspaperilla itäneiden siirtämisellä ensimmäiseen kasvupaikkaansa.
Siistit ja tyylikkäät idätyssysteemit. Nuo kaikkiko menee sitten vesikasvatukseen ?
Lainaus käyttäjältä: jewe - joulukuu 27, 2010, 19:52:17 IP
Siistit ja tyylikkäät idätyssysteemit. Nuo kaikkiko menee sitten vesikasvatukseen ?
:D Onhan nuo vähän, kuin oisivat lehtitaikinan välissä itämässä. Valkkailen tuosta vielä mielyttävimmät lajikkeet veteen, loput olkoon vielä sitten turvemulta kasvatuksessa.
Sulla on ilmeisesti ihan rautakaupan villa käytössä? Yritin itsekin mutta tuntuis ettei oikein ime vettä.( Paitsi tietysti meidän talon katossa johon piti tehdä koko katon uusiminen, oravanpesien vuoksi). Sullahan on rocotot kypsiä ennen kuin lumet sulaa. Meno on hurjaa. Oothan aikonut vielä vaimonkin mahduttaa samaan huusholliin? On noita idätyksiä joltisenkin verran.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 27, 2010, 22:12:52 IP
Sulla on ilmeisesti ihan rautakaupan villa käytössä? Yritin itsekin mutta tuntuis ettei oikein ime vettä.( Paitsi tietysti meidän talon katossa johon piti tehdä koko katon uusiminen, oravanpesien vuoksi). Sullahan on rocotot kypsiä ennen kuin lumet sulaa. Meno on hurjaa. Oothan aikonut vielä vaimonkin mahduttaa samaan huusholliin? On noita idätyksiä joltisenkin verran.
Hyvin tuo veti veden sisään, kun puristi ensin villan kasaan ja sitten päästi sen imemään vettä. Ihan märkinä noi jäi tuohon siementä vastaanottamaan. Jos ei purase tuolleen, niin sitten tilaillaan idätykseen kivivillakuutiot, taikka Rankkapandalta samaan syssyyn pistetään siementen ja passiivihydrojen kanssa.
Pitää vielä koitella noita lajeja, kun on mahdollista, ei välttämättä enää ensivuonna onnistu yhtä monen lajin voimalla. Ensivuonna voi olla, että maksimissaan 10 lajiketta on listalla, kun pitää siirtyä pois sisätiloista. Tällöin ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin lämpimään varastoon viedä kasvit ja idättelyt. En tiedä mitä tulee, mutta kokonaan ei hommia unohdeta. :-\
Nyt on osa chileistä päässyt uusiin ruukkuihin ja multiin, kasvaakseen taas reippaasti kokoansa. ;) Sitä ennen pistetääs kuva päivänkukasta, kun kerran Manzano levitti sen kunnolla auki.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRm8Sq8ZvqI/AAAAAAAABsY/KjoULYvyfNo/s640/IMG_1672.JPG)
Sitten pari kuvatusta ruukkuihin päässeistä taimista!
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRm8TnDziOI/AAAAAAAABsc/f2UtbVITfDA/s640/IMG_1673.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRm8UVpiH0I/AAAAAAAABsg/5Glt-9RdPk4/s640/IMG_1674.JPG)
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRm8VEyTwaI/AAAAAAAABsk/irdZjyIjlY0/s640/IMG_1675.JPG)
Muutamat jätin vielä kasvamaan ensiruukkuihina. Laitetaan ne sitten ruukkuihin, kun ovat sen verran kasvaneet, että tarvitsevat isomman astian.
Taimikippoihin ja valon alle pääsi tänään kasvamaan Tepin Guatemala x 1, Orange Lantern x 2, Limon x 2 ja PI281329 x 2.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TRr2ul7hcXI/AAAAAAAABtA/evnV-Ns6bdc/s640/IMG_1678.JPG)
Kivivillat ovat pysyneet todella hyvin kosteana, kun ne huolellisesti ensin kasteli. Elämäntapaista niistä jo kovasti odotellaan. :P
Nyt lisäksi villeistä kippoon pääsi Capsicum.Exile.
Idätykseen odottavaa vielä ainakin kaksi pubescensiä, kunhan siemenet tulevat perille. Elikkäs kasvatuslistaan lisää PI 387838(Locato) ja toinen CAP 217(Hyper Pube). Keväällä ehkä, jos hyvä tuuri käy, niin Rocoto Brown. ;)
Charapitassa ekat kukat auki. Voi pojat, miten osaa olla pieni kukkanen. :)
Ja nyt sitten ottaa ihan kirjaimellisesti päähän. Nostin illalla tieltä pari idätys kuppia ja unohdin ne liian lämpimään paikkaan yöksi ja päiväksi. Kehnostihan siinä kävi, kaikki itäneet siemenet ja yksi sirkoilla ollut taimi kuivivat ja menehtyivät talouspaperilla. :-[ Onneksi joistain villeistä löytyy lisää siemeniä, mutta voi kettu, että ottaa päähän. >:( Vahingosta viisastuneena, muistutus opitaan näköjään kantapään kautta.
Siinä ilmeisesti eka kunnon kömmähdys osasta: MMXI ....kele!
Tänään vihdoin se ihme tapahtui, että ensimmäisenä syksyllä itämään laitettu CAP502 on näyttänyt sitten itäneen. Eihän tuossa mennytkään, kuin melkein 3 kk. ;D Kivivillaidätyksissä on näkyviä muutoksia useissa lajikkeissa, mm. Inca Berry, Cili Coronong ja Early Jalapeño, sekä muita. Itämään laitoin tänään CAP217(Hyper Puben), jotka iteljooni kiikutti eilissä päivänä Larskin siemenpankista. :)
C.Chacoënse, Cap 499, myös itäneiden listalla.
Ihmeiden ajat jatkuu! Nyt itänyt pitkään piinannut CAP1487 C.praetermissum ja ihan kerralla kahden voimalla. Kivivillaidätyksessäkin tapahtuu kummasti uutta. Nyt jokaisesta lajista on ainakin toinen itänyt, ainoastaan muutamassa ei ole vielä mitään tapahtunut. Aji Cito on yksi niistä.
Pistetääs pari kuvatusta kehiin. Ensimmäisenä Rocoto Manzano ja ehkäpä ensimmäisen podin alku. Katsotaan jaksaako kehittyä mihinkään.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TSM_NTP106I/AAAAAAAABtc/6dGPE-SyTSQ/s640/IMG_1679.JPG)
Turbo Pubea
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TSM_Oh3npWI/AAAAAAAABtg/N_nUI4ST4Eo/s640/IMG_1680.JPG)Takana toinenkin.
Rocoto Peru Puno Markin eka auennut kukka!
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TSM_PNI9K-I/AAAAAAAABtk/ABMYbyuY4Yk/s640/IMG_1681.JPG)
Idäyspuolella syntyy jokapäivä jotain uutta!
Piti ihan tarkemmin katsoa ja yllättyä uudelleen. Siellä olikin 4 podin alkua ja yksi oli niistä jo hiukan isompi, kuin muut. Pitää vaan toivoa, että pysyisivät ja saisi maistiaiset vielä ennen kesää!
Melkomoista touhua kun vasta on vuosi vaihtunut ja jo podinalkua pukkaa! Ittellä on viimeiset tuoreet rocotot just käytetty soosiin. Pari Cuscoa taitaa vielä olla.
Suurin kiinniolevista podeista alkaa olla puolikkaan pikkurillin kynnen kokoinen, toinen on vielä pienempi. Kaksi muuta tippuivat pois. Juuri itämään ruvennut CAP502 idättyään happani pois, ei jäänyt siitä elämään kasvia. Uutena itämään pääsi Cumari Pollux C.Praetermissum.
Muita itäneitä sitten villien puolelta. PI 337524 C.Baccatum var.Baccatum x 2, CGN24333 C.Chinense ja Tepin Guatemala. C.Annuum. Lisäksi Manaus on näyttänyt häntänsä. ;)
Taas jälleen kerran on velvollisuus suoritettu ja kasvihuoneen päältä lumet puotettu. Eikö tämä jo rupeaisi riittämään pikkuhiljaa. :-\ Chililaituriltakin tuli pudotettua, mutta painosta kerkesi jo vähän notkahtamaan.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TShOs1PrbuI/AAAAAAAABuM/xMgAxo8gkpI/s640/IMG_1685.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TShOtvSr9RI/AAAAAAAABuQ/t5DIOndLIgE/s512/IMG_1686.JPG) On näköjään hallaharsotkin kevättä odottamassa valmiina. ;D
Sitten vähän kesäisempää kuvaa, vaikkakin sisältä onkin.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TShOvYxVcUI/AAAAAAAABuc/O7iKm9K0x5g/s640/IMG_1689.JPG) Manzanon suurin podi ja kasvaa hitaasti, mutta varmasti. Pari muuta pienempää vielä tulee perässä!
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TShOxi0HMeI/AAAAAAAABvY/9-EWr1yXuhE/s512/IMG_1692.JPG) Sekalaista pubescens viidakkoa. (http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TShOwP5JubI/AAAAAAAABuk/3PR5gRJXSWA/s640/IMG_1690.JPG)Rocoto Grande, taikka Orange on kaikista suurin pubescensi tällä hetkellä.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TShOz_7HyoI/AAAAAAAABu4/Ce0tvkwP_9o/s640/IMG_1695.JPG)Charapitakin on kasvanut!
Taas taisi Tepinille käydä ohraisesti, kun en kerennyt ajoissa vettä antamaan. Taisi kuivettua liikaa ja saas nähdä elpyykö enää.
Kohta pitäisi ruveta kasaamaan passiivihydroruukkuja ja pesemään soraa, että saisi laitettua kivivillassa itäneitä kasveja niihin. Bubbleritkin olisi vielä kasaamatta.
Oletko latvonut nuo pubescensit vai ovatko haarottuneet itsestään? Omani kun tuntuvat kasvavan toooooodella hitaasti ja vain suoraa vartta. Minkäs ikäisiä nuo muuten ovat?
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 08, 2011, 14:38:31 IP
Oletko latvonut nuo pubescensit vai ovatko haarottuneet itsestään? Omani kun tuntuvat kasvavan toooooodella hitaasti ja vain suoraa vartta. Minkäs ikäisiä nuo muuten ovat?
8.10 olen siemenet itämään laittanut, eikä kertaakaan ole tarvinnut saksia, taikka kynsiä näyttää. Ovat itsestään haarautuneet hyvin ja kasvavat pienen pensaan tavalla. Olisiko sinisävyisillä putkilla jotain merkitystä sitten noille, mutta hyvin tuntuvat kasvavan? Samaisista kylvöistä on myös tuo Manzano, mikä tekee jo podejakin.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 08, 2011, 14:43:22 IP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 08, 2011, 14:38:31 IP
Oletko latvonut nuo pubescensit vai ovatko haarottuneet itsestään? Omani kun tuntuvat kasvavan toooooodella hitaasti ja vain suoraa vartta. Minkäs ikäisiä nuo muuten ovat?
8.10 olen siemenet itämään laittanut, eikä kertaakaan ole tarvinnut saksia, taikka kynsiä näyttää. Ovat itsestään haarautuneet hyvin ja kasvavat pienen pensaan tavalla. Olisiko sinisävyisillä putkilla jotain merkitystä sitten noille, mutta hyvin tuntuvat kasvavan? Samaisista kylvöistä on myös tuo Manzano, mikä tekee jo podejakin.
Mun Turbo ja Riesen ovat vajaan parisen kuukautta kasvanneet ja ovat alle kymmen senttisiä. Valoa saavat 2x36W loistarita 940 putkilla. Ravinteitakin olen antanut. Voi olla että ovat liian pienessä purkissa(8x8cm). Taidampa siirtää isompiin purkkeihin nuo jos siitä sitten lähtisivät kasvamaan.
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 08, 2011, 14:51:18 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 08, 2011, 14:43:22 IP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 08, 2011, 14:38:31 IP
Oletko latvonut nuo pubescensit vai ovatko haarottuneet itsestään? Omani kun tuntuvat kasvavan toooooodella hitaasti ja vain suoraa vartta. Minkäs ikäisiä nuo muuten ovat?
8.10 olen siemenet itämään laittanut, eikä kertaakaan ole tarvinnut saksia, taikka kynsiä näyttää. Ovat itsestään haarautuneet hyvin ja kasvavat pienen pensaan tavalla. Olisiko sinisävyisillä putkilla jotain merkitystä sitten noille, mutta hyvin tuntuvat kasvavan? Samaisista kylvöistä on myös tuo Manzano, mikä tekee jo podejakin.
Mun Turbo ja Riesen ovat vajaan parisen kuukautta kasvanneet ja ovat alle kymmen senttisiä. Valoa saavat 2x36W loistarita 940 putkilla. Ravinteitakin olen antanut. Voi olla että ovat liian pienessä purkissa(8x8cm). Taidampa siirtää isompiin purkkeihin nuo jos siitä sitten lähtisivät kasvamaan.
Itse annoin vain harvakseltaan mitään lannoitteita noille taimikippoloissa ja ehkä kerran olen antanut vielä lannoitetta sen jälkeen, kun vaihdoin isompiin ruukkuihin. Huomasin, etteivät välttämättä tykänneet samaisesta suhteesta lannoitetta, kun esim. annuumit ja muut. Joo, isompiin ruukkuihin ne varmaan kannattaa laittaakin.
Lajikekohtaisia eroja taitaa olla aika tavalla. Turbo kasvoi minullakin runkoa, muut enemmän leveyttä.
Minulla jäi muutama rocoto kasvamaan marraskuun alkupuolen itävyystesteistä, eli nuo ovat vajaa 2 kk vanhoja taimia. Rocoto Red Peruvian on 17 cm, haaroittunut itsestään ja nuppuja joka haarassa. Riesen on vähän pienempi, mutta sekin haaroittuu itse ja nuput ovat isompia. Ensimmäiset nuput luonnollisesti kuihtuvat pois.
8 cm taimiruukuissa olen noita pitänyt, enkä ole vielä varsinaisesti lannoittanut, mitä nyt joskus on tullut kasteltua muiden mukana. Minulla nuo on saaneet "luonnonvaloa" joulusta lähtien, sitä ennen lämmintä taimivaloa. Luulisin kuitenkin, että ennemminkin valon määrä kuin väri vaikuttaisi haarautumiseen.
Siitä hyvästä, ettei yhtään Tepiniä jäänyt kasvatettavaksi noista MasaT:n siemenistä, sillä kaksi noista kuoli eilen kuivuuteen, kun ei ehtinyt ajoissa antamaan vettä. Noh, jos jonkun Tepinin edes saisi tulemaan. Uutta en enää niistä laita itämään, vaan jätetään seuraavalle kerralle, sillä siemeniä on onneksi siitä ihan runsaasti. Mutta sen verran jäi hampaankoloon, että kokeillaan uutta sitten moninkertaisesti. ;D Itämään lähti tänään seuraavat!
- CAP1445 C.chacoënse x 2
- Putapario C.chacoënse x 2
- PI 593491 C.annuum var. Glabriusculum x 2
- Mini Mini C.sp x 2
- PI 645680 C.ciliatum, mikä taitaa olla itseasiassa C.rhomboideum? Eri lajiketta jokatapauksessa, kuin aikaisempi kasvamassa oleva Rhombo.
No sen verran tässä on aikaiseksi saatu, että pestynä olisi hydrosoraa n.parikymmentä litraa. Täytyy nostaa hattua ja kunnioittaa herroja, jotka monia satoja litroja pistää omiin ebbeihinsä ja muihin hilavitkuttimeihinsa. On se yllättävän aikaa vievää touhua. Huomenna, jos saisi jonkun passiiviin, bubblereista puhumattakaan, niin ihan hienoahan se olis. ::) Taitaa vaan tuo jälkimmäinen jäädä toteuttamatta vielä huomenna.
Eihän kaupan soranpesu mikään homma oo. Peseppä jäätynyt kauden käytössä ollut ebbi niin hyvä on. Taidan kesällä pestä vanhat sorat rauhassa ja ostan uudet tilalle kun kasvarikausi alkaa. Sittenpähän sorassa löytyy.
pH on oikeassa hydrosorassa helppo säätää. Kun ei tarvitse säätää lainkaan.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 10, 2011, 21:27:55 IP
Eihän kaupan soranpesu mikään homma oo. Peseppä jäätynyt kauden käytössä ollut ebbi niin hyvä on. Taidan kesällä pestä vanhat sorat rauhassa ja ostan uudet tilalle kun kasvarikausi alkaa. Sittenpähän sorassa löytyy.
pH on oikeassa hydrosorassa helppo säätää. Kun ei tarvitse säätää lainkaan.
Suosittelenkin sitten tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa ja ostatkin sen kuution uutta soraa nyt. Varmasti saisit jo tuntuvat paljousalennuksetkin. Sulla pitäisi olla joku tiheäverkkoinen katiska, tai jokin muu viritys, että saisit huljuteltua ne sorat siinä lammessasi. Homma hoituisi supsikkaasti. Talvellakin vaan sahaat reiän siihen ja vot! Kesällä sitten huutelet ne jäätyneet ja teet jotain kivaa sitten niilläkin, vaikka pari uutta ebbiä, tai jotain. ;D
Viimein sain aikaiseksi tehdä muutaman testi yksilön. Nyt katsotaan, että mitä ne ovat huomenna, kun herää uuteen päivään. Jääkö jäljelle muutakin, kuin kasa soraa ja ruukut! :) Testiin pääsivät seuraavat. Mestnyj iz Ternovka, vaikkakin ihan pelonsekaisissa tunnelmissa se tulikin laitettua. Onneksi on vara taimi jäljellä ja yksi siemenkin. Muut olivat Yellow Pointed Habanero, Aji Verde, Heart Throb, Early Jalapeño ja Guajillo. Ei ehkä perinteisiä passiivi lajikkeita, mutta onko sellaisia edes. Jos ei toimi, niin laitetaan perinteiseen kasvatukseen, taikka Bubbleriin.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TS3CFHWr1GI/AAAAAAAABwA/lB-8l5aNBFQ/s640/IMG_1698.JPG)En viittinyt valaistusta ruveta himmentämään pelkän kuvauksen takia!
Kivivillassa on nyt sitten kaikki muut itäneet, paitsi edelleen Aji Cito ei ole näyttänyt mitään merkkejä elämästä. >:( Onko kellä ne itänyt paremmin? Toinen itämätön lajike on myös Fizani Sladki.
Aijuu, nyt on sitten Tabasco ja Duke käyneet parturissa ja pätkäisty ekaan haaraan saakka. Muutaman lehtivihreän jätin paikoilelleen.
Vastusteluista huolimatta on nyt 4 bubbleria päässyt testiin. Lisää olisi tarkoitus tehdä ajan salliessa sen. Testissä ovat Serrano, Congo, Cili Coronong ja Brown Large Habanero. Ph on säädetty n.6 tietämille, ehkä vähän päälle. Lannoitteeksi laitoin Hydroflex T ja kalkkisalpietaria. Lannoitteet ja ph:n alentajat olivat yönyli vaikuttamassa, ennenkuin laitoin kasvit niihin. Täytyy sanoa, että oli aavistuksen hankalaa saada Serranosta tölmyt pois ja ujutettua sen juuria tuohon verkkoruukkuun. No aikani näperreltyä sinne ne vaan meni, ainakin osa. :D
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TTANVH9ndoI/AAAAAAAABwk/TwhgeOTaq3E/s640/IMG_1701.JPG) Ei onneksi kauheata meteliä pidä pumppu.
Passiivit näyttäisi jotenkin kotiutuneen, sillä kaikki on vielä hengissä ja ehkä aavistuksen jo pientä kasvuakin havaittavissa. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin ja tilaakin tuli lisää, kun pieniä instrumenttejä sai huoneesta pois. Lisää myös tulee tilaa, kun saan noita kaksoiskappaleita jaettua muillekin chilihulluille. ;)
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 14, 2011, 10:56:09 AP
Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin ja tilaakin tuli lisää, kun pieniä instrumenttejä sai huoneesta pois. Lisää myös tulee tilaa, kun saan noita kaksoiskappaleita jaettua muillekin chilihulluille. ;)
Eiklhän se ens viikon perjantain käynti siellä järjesty tavalla tai toisella! :)
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 14, 2011, 13:43:46 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 14, 2011, 10:56:09 AP
Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin ja tilaakin tuli lisää, kun pieniä instrumenttejä sai huoneesta pois. Lisää myös tulee tilaa, kun saan noita kaksoiskappaleita jaettua muillekin chilihulluille. ;)
Eiklhän se ens viikon perjantain käynti siellä järjesty tavalla tai toisella! :)
Hyvä hyvä! Jos pystyt pienen palveluksen tehdä ja tuoda turvemultaa, kun ei täältä tuppukylästä saa ennen huhtikuuta? Ei ois tarvetta, kuin parillesadalle litralle. ;D
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 14, 2011, 14:48:21 IP
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 14, 2011, 13:43:46 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 14, 2011, 10:56:09 AP
Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin ja tilaakin tuli lisää, kun pieniä instrumenttejä sai huoneesta pois. Lisää myös tulee tilaa, kun saan noita kaksoiskappaleita jaettua muillekin chilihulluille. ;)
Eiklhän se ens viikon perjantain käynti siellä järjesty tavalla tai toisella! :)
Hyvä hyvä! Jos pystyt pienen palveluksen tehdä ja tuoda turvemultaa, kun ei täältä tuppukylästä saa ennen huhtikuuta? Ei ois tarvetta, kuin parillesadalle litralle. ;D
Jos vain jostain löytyy niin tuleehan se takarontissa. :)
Täytyy soitella ens viikolla paikkoja läpi.
Tuli sit soitettua kodin terraan, sieltä löytyy 65L, 75L ja 320L, varmaan viisain ois napata matkaan tollanen 320L?
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 14, 2011, 15:41:12 IP
Tuli sit soitettua kodin terraan, sieltä löytyy 65L, 75L ja 320L, varmaan viisain ois napata matkaan tollanen 320L?
Kyllä menee, eikä varmaan riitäkään, mutta pääsen kevääseen helposti. Saan itse täydennettyä myöhemmin huhtikuussa. ;D Kiitos jo etukäteen!
Selkeää kasvua on jo havaittavissa vesiviljeyksien puolella. Mitään mullistavaa ei kuitenkaan ole vielä ehtinyt tapahtua, vaikkakin lehdet ovat ruvenneet kasvamaankin. Serrano sen sijaan taisi tykätäkin bubbleriin pääsystä. sillä uutta versoa alkaa tulla ja kukat kehittävät näköjään jo ensimmäistä podiaan pitkästään aikaan.
Lisäksi lisää tartteisi tehdä passiiveja ja bubblereita, kunhan saisin vain ne ph- ja ec-mittarit, ettei mene ihan tippatesterien varassa. Liian työlästä mulle. Soraakin pitäisi ilmeisesti pestä lisää.
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 08, 2011, 14:51:18 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 08, 2011, 14:43:22 IP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - tammikuu 08, 2011, 14:38:31 IP
Oletko latvonut nuo pubescensit vai ovatko haarottuneet itsestään? Omani kun tuntuvat kasvavan toooooodella hitaasti ja vain suoraa vartta. Minkäs ikäisiä nuo muuten ovat?
8.10 olen siemenet itämään laittanut, eikä kertaakaan ole tarvinnut saksia, taikka kynsiä näyttää. Ovat itsestään haarautuneet hyvin ja kasvavat pienen pensaan tavalla. Olisiko sinisävyisillä putkilla jotain merkitystä sitten noille, mutta hyvin tuntuvat kasvavan? Samaisista kylvöistä on myös tuo Manzano, mikä tekee jo podejakin.
Mun Turbo ja Riesen ovat vajaan parisen kuukautta kasvanneet ja ovat alle kymmen senttisiä. Valoa saavat 2x36W loistarita 940 putkilla. Ravinteitakin olen antanut. Voi olla että ovat liian pienessä purkissa(8x8cm). Taidampa siirtää isompiin purkkeihin nuo jos siitä sitten lähtisivät kasvamaan.
Kymmenisen päivää on kulunut siitä kun vaihdoin pubet 1,5 litran maitopurkkeihin. Ovat kasvanneet huomattavasti ja turbo pube on haarautunut itsestään. Eli ei chilejä kannata kituuttaa turhan pienissä purkeissa ellei halua tarkoituksella hidastaa kasvua.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 18, 2011, 12:55:24 IP
Lisäksi lisää tartteisi tehdä passiiveja ja bubblereita, kunhan saisin vain ne ph- ja ec-mittarit, ettei mene ihan tippatesterien varassa. Liian työlästä mulle. Soraakin pitäisi ilmeisesti pestä lisää.
Mä mietin jo tossa kanssa, että olenko harvinaisen laiska litkujen kanssa puljailija, kun ekalla kerralla jo litkuja tehdessä alkoi haikailla pH-mittarin perään. Suht kätevästi sen pH:n kyllä tippatesterillä mittaa, mutta turhan tarkkana sitä aina välissä haluaa huuhtoa pipettiä, mittapurkkia jne. mittausten välissä ja siltikin tarkkuus on oman värisilmän varassa. Luontainen laiskuus suojelee tässäkin asiassa, vaikka nyt seurauksena onkin sijoitus pH-mittariin. :D
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 08, 2011, 14:02:10 IP
Taas jälleen kerran on velvollisuus suoritettu ja kasvihuoneen päältä lumet puotettu. Eikö tämä jo rupeaisi riittämään pikkuhiljaa. :-\ Chililaituriltakin tuli pudotettua, mutta painosta kerkesi jo vähän notkahtamaan.
Tuo oli kyllä hyvä :D meillä työmaalla 2 autokatosta painui maantasaan kun ei omistaja jaksanut lumia poistella...sano että 500 kappale maksoi:D tarjosin 50 kappaleelta jos möisi mulle. Lunta on kyllä tullut jo Pohjois-karjalassa kiitettävästi
Lainaus käyttäjältä: Hegu - tammikuu 18, 2011, 20:12:48 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 08, 2011, 14:02:10 IP
Taas jälleen kerran on velvollisuus suoritettu ja kasvihuoneen päältä lumet puotettu. Eikö tämä jo rupeaisi riittämään pikkuhiljaa. :-\ Chililaituriltakin tuli pudotettua, mutta painosta kerkesi jo vähän notkahtamaan.
Tuo oli kyllä hyvä :D meillä työmaalla 2 autokatosta painui maantasaan kun ei omistaja jaksanut lumia poistella...sano että 500 kappale maksoi:D tarjosin 50 kappaleelta jos möisi mulle. Lunta on kyllä tullut jo Pohjois-karjalassa kiitettävästi
No sitä herkkua on kieltämättä tullut ihan yllinkyllin. Katsoin tänään, että taitaisi olla taas kohta velvollisuuden paikka! :D Vaikka ei kyllä hirveästi hymyilytäkään. Mieluummin nauttisin kesää kokoajan. :P
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 14, 2011, 10:56:09 AP
Ph on säädetty n.6 tietämille, ehkä vähän päälle. Lannoitteeksi laitoin Hydroflex T ja kalkkisalpietaria. Lannoitteet ja ph:n alentajat olivat yönyli vaikuttamassa, ennenkuin laitoin kasvit niihin.
No nyt on testimittarit saaneet ensitestauksensa ja aika kutinsa piti tuo ph-arvo, minkä laitoin, sillä näytti mittari lukemaa 6.1. Aikas hyvä lukema kuitenkin. Ec-mittari näytti vähän poukkoilevan tuossa bubblerin kuplinnassa, mutta siinä se pyöri kokoajan 1.50 seutuvilla, eli ilmeisesti lannatkin on sattunut aikalailla kohdilleen?
Hieno päivä takana, kun saman aatteen mies herra Zabi kävi vierailulla. Juteltiin niitä näitä ja täytyy sanoa, että vaikka ensimmäistä kertaa miehen näki, niin tuntuu, kuin olisi tuntenut jo kauan. ;) Hieno mies ja chilitouhuista päätellen, tuntuu olevan oikea chilihullu. "Pari" tainta ja kasviakin lähti miehen mukaan, joten pakkohan se oli käydä idättelemään heti lisää, ettei varmasti tilat pääsisi liian väljäksi. Zabilta tuli tulista Ugandalaista Habaneroa taimena, hienossa ruukussaan. Laitetaan kuvaa, kun on sitten mitä näyttää.
Itseasiassa uutena lajikkeena pääsi vaan listalle Purple Jalapeño. Lisäksi epäonnistuneista idätyksistä jatkoidätykseen Torenog ja Cap 502. C.annuum var. aviculare ei ole vielä itämistään näyttänyt, mutta olisi ihan mielenkiintoista kyllä nähdä millainen siitä tulisi. ::) Nyt alkaa sitten olla loppulliset lajikkeet idätyksessä, eikä uutta enää tule, ellei sitten joku hyvä villi hyppää listalle yllättäen. ;D
Mikäs tämä purppura jallu on? :O
Niin mikäs se on? Joskus sain työkaverilta maistiaisen joka oli keskikokoisen jallun näköinen mutta musta/violetti. Ei osannut kertoa lajiketta.
Se on purppura jallu, mikä on purppuran värinen. :D Ei vaan kyllä googlettamallakin löytyy aika paljon aiheita kyseisestä lajikkeesta, kukkineen ja podeineen. Siemenet tulivat Suomen suurimmilta, ellei suurimmalta chilitaimen kasvattajalta Kalat69:ä. ;) Hän osaa varmasti tarkemmin kertoa kyseisestä lajikkeestä.
Maisteltiin kesällä farmibileissä Purple jalapeñoa jonka makua Tammisillan pariskunta ei hirveästi hehkuttanut. Olen heidän kanssaan jokseenkin samaa mieltä että nätti on vaan pahanmakuinen.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 21, 2011, 18:00:29 IP
Hieno päivä takana, kun saman aatteen mies herra Zabi kävi vierailulla. Juteltiin niitä näitä ja täytyy sanoa, että vaikka ensimmäistä kertaa miehen näki, niin tuntuu, kuin olisi tuntenut jo kauan. ;) Hieno mies ja chilitouhuista päätellen, tuntuu olevan oikea chilihullu. "Pari" tainta ja kasviakin lähti miehen mukaan.
Pitkä oli matka sushrajalle, mutta ehdottomasti ajamisen arvoinen! :) Hienot oli chilit ja ja vielä hienompi ite mies. :)
Taisihan noita taimia olla se kymmenkunta, vaikka ei nyt Serranoa oikeen enää taimeks voi sanoo. ;D
Täytyy alkaa taas miettimään miten systeemejä oikee laajentas, et saa noi taas mahtumaan... eli kun noi mitä laitoin itämään 9 lajiketta + noi 10 kasvia, kevyet 19 puskaa pitäs koittaa jonnekii saada elämään. ;D
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 22, 2011, 08:15:18 AP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 21, 2011, 18:00:29 IP
Hieno päivä takana, kun saman aatteen mies herra Zabi kävi vierailulla. Juteltiin niitä näitä ja täytyy sanoa, että vaikka ensimmäistä kertaa miehen näki, niin tuntuu, kuin olisi tuntenut jo kauan. ;) Hieno mies ja chilitouhuista päätellen, tuntuu olevan oikea chilihullu. "Pari" tainta ja kasviakin lähti miehen mukaan.
Pitkä oli matka sushrajalle, mutta ehdottomasti ajamisen arvoinen! :) Hienot oli chilit ja ja vielä hienompi ite mies. :)
Taisihan noita taimia olla se kymmenkunta, vaikka ei nyt Serranoa oikeen enää taimeks voi sanoo. ;D
Täytyy alkaa taas miettimään miten systeemejä oikee laajentas, et saa noi taas mahtumaan... eli kun noi mitä laitoin itämään 9 lajiketta + noi 10 kasvia, kevyet 19 puskaa pitäs koittaa jonnekii saada elämään. ;D
No kiitoksia kovasti, kyllä se ilo oli minun puolellani. Kyllä sitä tilaa tulee kasveille kummasti vielä ja varsinkin, kun harvinaisia villejä on listalla.
Nyt on väsätty 4 kappaletta bubblereita lisää. Tarkoitus olisi huomenna niihin laittaa Tobago Sweet, Harolds st Bart's, Criolla Sella ja CAP832. Kun kaikki bubblerit laskee, niin 5 pöntön valloitti chinenset ja loput kolme meni baccoille ja annuumeille. Vedet ja lannoitteet ovat muhimassa valmiina ja ph-downit seassa. Ec-mittari näytti arvoa 0.9-1.0, joten ihan käypäinen litku on pienille taimille. Ph näytti lukemaa 4.9-5.0, mutta jos paikkansa pitää, niin aamulla arvo on siinä 6 kantturoilla. Ainakin viimeksi käyttäytyi lukemat noin. ::)
Saan calibrointiliuokset lähtemään postiin vasta aikaisintaan perjantaina, kotona ei ollu minkäänlaisia sopivia purkkeja. :(
Taas ensi viikko reissutöitä...
Juu, laitahan sitten, kun kerkeät. Ei tässä jäniksen selässä olla. Eiköhän tuo viikko ja puoli mene, kun on ilman pärjätty tähänkin saakka. Pari kertaa on vasta mittailtu tuolla mittarilla. Mites usein se pitäisi muuten tarkalleenottaen kalibroida? ::)
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 23, 2011, 20:40:43 IP
Juu, laitahan sitten, kun kerkeät. Ei tässä jäniksen selässä olla. Eiköhän tuo viikko ja puoli mene, kun on ilman pärjätty tähänkin saakka. Pari kertaa on vasta mittailtu tuolla mittarilla. Mites usein se pitäisi muuten tarkalleenottaen kalibroida? ::)
pH parin viikon välein kannattaa kalibroida. Tänään kalibroin oman pH mittarin, epäilin kun näytti et resossa on pH 8,0 , todellisuudessa olikin 7,3.
Kalibrointi nesteet voi sit laittaa aina talteen ja käyttää uudestaan, toooodeeelllaaa pitkän ajan kanssa tietty tulee heittoa liuokseen kun noin toimii, mut tuskin kovin paljoo.
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 23, 2011, 20:57:26 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 23, 2011, 20:40:43 IP
Juu, laitahan sitten, kun kerkeät. Ei tässä jäniksen selässä olla. Eiköhän tuo viikko ja puoli mene, kun on ilman pärjätty tähänkin saakka. Pari kertaa on vasta mittailtu tuolla mittarilla. Mites usein se pitäisi muuten tarkalleenottaen kalibroida? ::)
pH parin viikon välein kannattaa kalibroida. Tänään kalibroin oman pH mittarin, epäilin kun näytti et resossa on pH 8,0 , todellisuudessa olikin 7,3.
Kalibrointi nesteet voi sit laittaa aina talteen ja käyttää uudestaan, toooodeeelllaaa pitkän ajan kanssa tietty tulee heittoa liuokseen kun noin toimii, mut tuskin kovin paljoo.
Hieno homma, kiitokset jo etukäteen. Muuten mittasin tuon pihalle sataneen lumenkin ph:n tässä ja täytyy sanoa, että on hyvä arvoltaan. 5.9 sain lukemat mittarista. :)
Nonni, nyt on uudet bubblerit päässeet pörisemään. Niinkuin arvelinkin eilisen happaman lukeman jälkeen, kun yön yli olivat, niin siihen 5.9-6.0 kantturoille se ph nousi. Muutama kuvatus on paikallaan edellisistä bubbleri kasveista, kun aikaa on kulunut 10 vrk.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TT1CSXuMUjI/AAAAAAAABxM/Pn55TM_tq6o/s640/IMG_1703.JPG)Serrano tykkäsi ainakin ja lähti iloisesti kasvattamaan uutta versoa ja podeja. Takana häämöttää uudet bubbleri tulokkaat.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TT1CT4hmdiI/AAAAAAAABxQ/u8WRtFndT2o/s640/IMG_1704.JPG) Congo ja Brown Large Habanero ja kasvuakin hieman sirkoista tullut.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TT1CW-HgUhI/AAAAAAAABx4/6v95Q6W0luk/s640/IMG_1709.JPG) Cili Coronong
Sitten yleiskuva passiivihydro veikoista. Hyvin on siinäkin tapahtunut kasvua, elikkäs jo pienellä kokemuksella voi ruveta lisää niitäkin tekemään.
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TT1CV5SPD8I/AAAAAAAAByY/jV0Brl5s5UU/s640/IMG_1707.JPG)
Lopuksi kuvaa sitten Chaco Yellowsta ja pätkityistä Dukesta ja Tabascosta!
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TT1CXY0n2dI/AAAAAAAABxo/UtyTx6sYpGc/s512/IMG_1710.JPG)(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TT1CZHWjd-I/AAAAAAAABxs/QW1CSNUwyZ0/s640/IMG_1711.JPG)
Vielä viimeiset lajikkeet tälle kaudelle pistetään piakkoin itämään, kunhan saapuvat vaan perille! Nämä on sitten varmaankin ehdottomasti viimeiset idättelyt. ;D
- CGN 24332 C.Eximium (On mitä todennäköisemmin Capsicum Buforum)
- CGN 19198 C.Eximium
- CGN 21502 C.Eximium
- CGN 16985 Parvoacuminatum
- CGN 22795 C. Praetermissium
- Capsicum Tovarii
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 25, 2011, 12:15:05 IP
Vielä viimeiset lajikkeet tälle kaudelle pistetään piakkoin itämään, kunhan saapuvat vaan perille! Nämä on sitten varmaankin ehdottomasti viimeiset idättelyt. ;D
- CGN 24332 C.Eximium
- CGN 19198 C.Eximium
- CGN 21502 C.Eximium
- CGN 16985 Parvoacuminatum
- CGN 22795 C. Praetermissium
- Capsicum Tovarii
Varmaankin? ;). Ei kai nyt viel viimesiä idätyksiä. Mahtuuhan niit nyt viel. Ihan kunnioitettava määrä lajikkeita ja kaiken kukkuraks viel mielenkiintoisia lajikkeita. Tätä on ilo seurata.
Hienoja harvinaisuuksia. Tästä tulee jännitysnäytelmä.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 25, 2011, 15:04:44 IP
Hienoja harvinaisuuksia. Tästä tulee jännitysnäytelmä.
Vähänhän tuo mahanpohjaa viäntelee kyllä. Kassotaan, mitä tuleman pitää!
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 25, 2011, 12:15:05 IP
- CGN 24332 C.Eximium (On mitä todennäköisemmin Capsicum Buforum)
Todella hienoa olisi, jos tuo buforum on! Niitä ei kasva monella Suomalaisella, eikä kyllä monella koko maailmassa.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 25, 2011, 12:15:05 IP
- CGN 16985 Parvoacuminatum
Mutta mikäs ihme tämä on? Eipä ole tuon nimistä Infernon villichililuettelossakaan.
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - tammikuu 26, 2011, 00:09:43 AP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 25, 2011, 12:15:05 IP
- CGN 24332 C.Eximium (On mitä todennäköisemmin Capsicum Buforum)
Todella hienoa olisi, jos tuo buforum on! Niitä ei kasva monella Suomalaisella, eikä kyllä monella koko maailmassa.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - tammikuu 25, 2011, 12:15:05 IP
- CGN 16985 Parvoacuminatum
Mutta mikäs ihme tämä on? Eipä ole tuon nimistä Infernon villichililuettelossakaan.
Jonkin verran löytyy tuosta tietoa, että voisi olla Capsicum annuum var. parvoacuminatum, mutta vaikea on mennä sanomaan yhtikäs mitään. Jonkun verran löytyy parvoacuminatuminakin tältäkin foorumilta, mutta aika niukassa on tieto. Voi olla kyllä sitten mitä vaan. Viisaammat kertokoon, jos tietävät.
Niin ja kukapa sitä nyt ei toivoisi sen olevan Buforumia! :P
Kyllä sullakin hommaa riittää, huh! Ei käy kateeksi. :) Odottelen innolla myös tp:n kommentit purppurasta jallusta!
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 26, 2011, 15:06:49 IP
Kyllä sullakin hommaa riittää, huh! Ei käy kateeksi. :) Odottelen innolla myös tp:n kommentit purppurasta jallusta!
Nooh, katsotaan mitä näistä on kesällä vielä hengissä ja kyllähän noista karsiutuu osa lajikkeista pois, kun ei vaan jotkut lajikkeet suostu yksinkertaisesti itämään. Lisäksi en aio säilyttää samaa lajiketta useita kappaleita, jos menehtyy jokin kasvi, niin silloin se vaan poistuu sitten listalta. Onhan noita taimien kyselijöitä ollut, joten näillä näkymin ei hankeen tarvitse elävää kasvia runtata. Sadostakin on tullut jo ostotarjouksia, mutta saahan nähdä miten käy sen sitten. Aika näyttää, viimeistään sitten kesällä on viisaampi.
Purppura Jallua odottelen innolla, vaikka ei kauheasti sitten kehuja saanutkaan. :D Kasvatellaan, sekä testataan ja sitten vasta kerrotaan makutuomiot. :)
purple jalapenon siemeniä tuli tosiaan viime vuonna tilattua tuolta rapakon takaa, kun meillä oli reilumminkin noita jallu kasvamassa tais olla yhdeksää eri lajiketta ja purple yhtenä niistä. Sanottakoon siitä että se kasvaa todella kauniisti. Siitä tulee pensas, haaroo ihan alhaalta asti ja sillä on tilaa siitä tulee tuuhea pensas. Aloittaa kukinan hyvin aikaisin ja tekee purppuran värisiä podeja jotka muuttuvat kypsyessään punaisiksi. Podit on aika pieniä, keskimäärin 2-3 senttiä, joitakin isompiakin on joukossa. Seinämät on suht ohuet, paljon normaaleja jalluja ohuemmat ja siemeniä on paljon. maku ei ole ainakaan tuoreena häävi, ite ei tullut niitä edes kerättyä olisko niistä kuivattamalla tullu vaikka hyviä. Mutta paljon se tekee satoa ja on tosi kaunis, vaikka ihan koristeena sitte kasvattais.
Hieman värkkäilty lisää passiiveja ja laitettu ihan koemielessä kasvamaan sekalaista seurakuntaa. Jos kasvavat hyvin ja liian isoiksi, niin tehdään sitten heille olosuhdemuutoksia, elikkäs joko turpeeseen, taikka muuhun mukavaan. Jos jollaintapaa keväällä, tai kesällä kokeilisi rakentaa pienimuotoista ebbiä, ehkä? ::)
Nyt on sitten se Aji Citokin näyttänyt itäneen, eikä tarvinnut heittää sen osalta kirvestä kaivoon. Ainut pulma on vaan vielä silläkin jäljellä, kunhan suostuisi luopumaan kypärästää. :D
Niin ja eikun lisää soraa pesemään!
Laitetaas pari villitystä kehiin, kun tuli kameran kanssa kerran heiluttua!
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUF8t2ULh3I/AAAAAAAAByw/RQe_fh-4gyA/s512/IMG_1712.JPG)C.Rhomboideum (http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUF8w7_LpTI/AAAAAAAABy4/kttgFLYf518/s512/IMG_1714.JPG)C.Galapagoense
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUF8z_XOFFI/AAAAAAAABzE/0W3KDmGUdvQ/s512/IMG_1716.JPG)Mutta sitten tämä C.Exile hieman epäilyttää. Kasvaa vähän hentona heinänä, vaikka hyvässä valossa onkin kasvanut. Kaitpa se siitä vielä innostuu vahvistumaan.
(http://lh3.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUF81kiH_YI/AAAAAAAABzI/p7R0wlN6xNY/s640/IMG_1717.JPG)Lopuksi kuva vähän kurttuisesta frutescensista CGN23210:sta. No mitäs pienistä, kun ei pienet meistä.
Hieno kyl toi rhombo! :)
Sillä mun taimella on edelleen kypärä päässä, mut näyttäs siltä et on alkanu pukkaamaan sellasta 1x2mm kokosta oikeen lehen alkua! ;D
Nyt on kalibrointilitkut postissa, maanantaina tai tiistaina perillä. :)
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 28, 2011, 16:51:36 IP
Nyt on kalibrointilitkut postissa, maanantaina tai tiistaina perillä. :)
Enpä voi muuta, kuin kiittää ja kumartaa, toveri hyvä! 8)
Nyt olis molemmat Purple Jalapeñot itäneet, mitä laitoin. Lisäksi Lanceolatumiltakin näyttäisi olevan kypärä irtoamassa, elikkäs hyvällä tuurilla saadaan monista idätyksistä ensimmäinen kasvi siitä. Muita itäneitä olis nyt Larskilta tullut Hyper Pube, sekä vahingossa itämään laitettu Rawit. Poikani nimittäin rumahti rawitin siemenien kanssa idätyslaatikon päälle ja siemenet osittain kaatuivat päälle. Yhden jätin ihan pösilönpokerilla itämään ja muut talteen. Ihme, kun ei entiset idätykset mennyt sekaisin.
Ensinnäkin isot kiitokset Zabille litkuista! Ovat täällä ja pääsevät testaukseen, kunhan päivä etenee. ;)
Sitten ihan päivityksen ilosta muutamasta partajerestä otettu kuva tänne päiväkirjaankin on paikallaan.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNhBK9s0I/AAAAAAAABz0/zFO1CRLI1FQ/s640/IMG_1719.JPG) Turbo Pube! Toinen samanlainen on myös lamppujen alla.
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNingLu7I/AAAAAAAABz8/CDtMG5a8Oo4/s640/IMG_1721.JPG) Rocoto Grande. Mielestäni ihan kelpo tiiviisti kasvavat kaikki partajeret, eivätkä ole venähtäneet valonpuutteen takia.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNkAFi7CI/AAAAAAAAB0E/6PVYGA1Mjg8/s640/IMG_1723.JPG) CO4897
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNmkvsT3I/AAAAAAAAB0Y/hVYyo_zpoNA/s640/IMG_1728.JPG)Mikholta tullut ja ainut itänyt Ultra Pubekin innostui kukkimaan.
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNmMMSPNI/AAAAAAAAB0U/qkIZm4eiVP4/s640/IMG_1727.JPG) Zabilta tullut Ugandalainen Habanero!
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNlRQv4MI/AAAAAAAAB0Q/DJDm6HDPUpU/s512/IMG_1726.JPG)Noin viikko sitten tapiksi leikattu CO1403 C.chacoënse. Yllättävän nopeasti innostui tekemään uutta versoa.
(http://lh4.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNksJOw1I/AAAAAAAAB0I/LWVzn-EIVjY/s640/IMG_1724.JPG) Lopuksin kuva, noin kaksi viikkoa sitten alasajetusta Dukesta. On innostunut todellakin hyvin kasvamaan. Tabasco toipuu parturoinnista hiukan hitaammin, mutta selkeää kasvua on siitäkin tulossa, hjuva niin!
Lisää sitten joskus myöhemmin. ;)
Kyllä hienosti kasvaa Turbo ja Grande. Kateeksi melkein käy kun katselee omia "risukasoja". :)
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 01, 2011, 12:51:50 IP
Kyllä hienosti kasvaa Turbo ja Grande. Kateeksi melkein käy kun katselee omia "risukasoja". :)
Kiitos Kaltsu, ainakin siis toistaiseksi kasvavat, jos ei pahasti tule sössimään jatkossa! ;) Tosiaan olen huomannut, etteivät oikein liian tehokkaan valon alla viihtyneet, suorastaan rupesivat näivettymään ja näyttämään muutenkin kituvilta. Siirsin ne takaisin sinihohtoisen lampun alle ja elävät, kuin viimeistäpäivää. Toivottavasti ei kuitenkaan kirjaimellisesti! ;D
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 01, 2011, 11:21:26 AP
(http://lh5.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNingLu7I/AAAAAAAABz8/CDtMG5a8Oo4/s640/IMG_1721.JPG) Rocoto Grande.
Komeasti on karvaiset kasvaneet. Paljonko noilla on ikää?
Rocoto Riesenin (Grande) lehdessä havaitsin tutun ruskean laikun. Onko sinulla selitystä noille? Saattavat tulla ihan vanhuuttaankin tai osumista jonnekin? Minä epäilin ripsiäisiä, kun niitä oli viereisissä baccoissa pesinyt, mutta noita ruskettumia näyttää myrkytyksen jälkeenkin ilmestyvän alalehdille ja vähitellen ne lehdet kuivuvat pois. Ripsiäsiä ei enää ole, ei ainakaan muissa kasveissa.
Kiitos vaarille! Itämään olen laittanut silloin 8.10.2010, elikkäs noin 3- 3.5kk vanhoja ovat keskimäärin nuo pubescensit mulla. Ripsiäisiä oli mulla joskus syksyllä taitaa olla merkintä tuolla päiväkirjassanikin. Onpa tainna olla joskus lehti kiinni lampussakin, josta on noita jälkiä ilmestynyt. Aika vähän on kasvit pudottaneet vielä edes lehtiään, ehkä muutamia alimpiaan on saanut ruukunpinnalta kerätä. Hyvävointisilta pääasiassa ovat näyttäneet omastamielestäni. Liian tehokas valo oli vaan joskus tuossa koitua heidän kohtalokseen.
Mullakin on ainoastaan Turbon ja Riesenin alimmissa lehdissä ruskeita laikkuja missä mustaa keskellä. Aikansa oltuaan tippuvat lehdet pois. Tulkitsin nuo ripsiäisiksi. Poistin kaikki viottuneet lehdet ja kävin ostamassa Provadoa valmiiksi. Seuraan tilannetta alkaako seuraaviin lehtiin ilmestyä länttejä ennenkuin alan laittamaan myrkkyä. Vieressä olevissa chinenseissä ei ole mitään.
Hyvännäköisiä pubeja. Onneksi olkoon, ei oo mitään monimetrisiä roittoja joiden oksat sitten katkeilee kun podit painaa liki 100g. Taidat vapuksi saada ekat kypsät podit.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 01, 2011, 17:47:00 IP
Hyvännäköisiä pubeja. Onneksi olkoon, ei oo mitään monimetrisiä roittoja joiden oksat sitten katkeilee kun podit painaa liki 100g. Taidat vapuksi saada ekat kypsät podit.
No sinähän vitsin murjaisit toveri hyvä. Jos 10 kiloa yhteensä saisi tuottoa, niin tyytyväinen kait pitää olla. Manzanosta on ainakin pari podia tulossa jo nyt, saas nähdä mihin saakka menee, kun kypsyvät. :)
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - helmikuu 01, 2011, 17:25:48 IP
Mullakin on ainoastaan Turbon ja Riesenin alimmissa lehdissä ruskeita laikkuja missä mustaa keskellä. Aikansa oltuaan tippuvat lehdet pois. Tulkitsin nuo ripsiäisiksi. Poistin kaikki viottuneet lehdet ja kävin ostamassa Provadoa valmiiksi. Seuraan tilannetta alkaako seuraaviin lehtiin ilmestyä länttejä ennenkuin alan laittamaan myrkkyä. Vieressä olevissa chinenseissä ei ole mitään.
Ripsiäisiä ei ole näkynyt missään kasvissa sitten syksyisen ötökkä hyökkäyksen. Jos nuo on niitä, niin luulisi, että olisi jo valloittanut enemmänkin ja laajemmin kasveja. Seuraillaan nyt kuitenkin varmuudeksi. Yleensä tuo ötökkä herkkä Serrano olisi reagoinut niihin ripsiäisiin varmuudella.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 01, 2011, 11:21:26 AP
(http://lh6.ggpht.com/_IPR2AA8em2U/TUfNmMMSPNI/AAAAAAAAB0U/qkIZm4eiVP4/s640/IMG_1727.JPG) Zabilta tullut Ugandalainen Habanero!
Sehän on kovasti kasvanu!
Itellä hydrossa vielä paaljon pienemmät lehdet, mut ootahan kun on saatu vieteri kireelle! :)
Tehdääs pieni päivitys. Aji Cito siis iti ja eikä millään suostunut luopumaan kypärästään. Minä olin taas toista mieltä, että nyt lähtee ja jos ei, niin sitten väkisin vaikka. Otin atulat ja partakoneen terän ja leikkasin siemenen pois päästä. Hieman meni kirurgilla leikkaushaava pitkäksi, kun näytti siltä, että olisi sirkatkin menneet mukana. Pienet tyngät olivat jääneet, sillä nyt on terhakat sirkatkin kasvaneet, vai liekkö sitten ihan oikeat lehtiparit, mutta kuitenkin. Manaus näyttää taas empivän, että kasvaisiko vaiko eikö, junkkaa vaan sekin ihan paikallaan. Taitaa kohta lentää mappi ööhön.
Lancesta tuli ihka ensimmäinen itu ilman kypärää ja turpeeseen pääsi kirjaimellisesti. Lisäksi muitakin villejä pistetty ekaan turpeeseen kasvamaan. Bubbleri tarvikkeita on hieman lisää, joten niitä pitää tässä vielä väkerrellä sitten, kunhan jaksaa taas. Huomenna vissiinkin olisi tulossa lisävalaistusta ja kehitettävä lisäpöytätilaakin, että saan laajennettua chilituotantoani lisää. Parhaat palat on vielä tulossa! :P
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 05, 2011, 17:58:55 IP
Manaus näyttää taas empivän, että kasvaisiko vaiko eikö, junkkaa vaan sekin ihan paikallaan. Taitaa kohta lentää mappi ööhön.
Täälläkin jatkuu ongelmat Manauksen (ja manailun) kanssa. Todella epäterveen oloinen kasvi.
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 05, 2011, 18:01:44 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 05, 2011, 17:58:55 IP
Manaus näyttää taas empivän, että kasvaisiko vaiko eikö, junkkaa vaan sekin ihan paikallaan. Taitaa kohta lentää mappi ööhön.
Täälläkin jatkuu ongelmat Manauksen (ja manailun) kanssa. Todella epäterveen oloinen kasvi.
Yhdyn mielipiteisiinne manalasta eiku Manauksesta. Mulla oli kanssa tosi pitkään kitukasvuinen ja taisipa taimi tai kaksi kuollakin, mutta nyt yksi elossa oleva taimi näyttää jo piristymisen merkkejä.
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 06, 2011, 05:24:42 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 05, 2011, 18:01:44 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 05, 2011, 17:58:55 IP
Manaus näyttää taas empivän, että kasvaisiko vaiko eikö, junkkaa vaan sekin ihan paikallaan. Taitaa kohta lentää mappi ööhön.
Täälläkin jatkuu ongelmat Manauksen (ja manailun) kanssa. Todella epäterveen oloinen kasvi.
Yhdyn mielipiteisiinne manalasta eiku Manauksesta. Mulla oli kanssa tosi pitkään kitukasvuinen ja taisipa taimi tai kaksi kuollakin, mutta nyt yksi elossa oleva taimi näyttää jo piristymisen merkkejä.
Teitkös Minbaari mitään ratkaisuja tuon Manauksen tervehtymisen edistämiseksi, vai olitko enemmälti passiivisella mielellä?
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 06, 2011, 09:23:54 AP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 06, 2011, 05:24:42 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 05, 2011, 18:01:44 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 05, 2011, 17:58:55 IP
Manaus näyttää taas empivän, että kasvaisiko vaiko eikö, junkkaa vaan sekin ihan paikallaan. Taitaa kohta lentää mappi ööhön.
Täälläkin jatkuu ongelmat Manauksen (ja manailun) kanssa. Todella epäterveen oloinen kasvi.
Yhdyn mielipiteisiinne manalasta eiku Manauksesta. Mulla oli kanssa tosi pitkään kitukasvuinen ja taisipa taimi tai kaksi kuollakin, mutta nyt yksi elossa oleva taimi näyttää jo piristymisen merkkejä.
Teitkös Minbaari mitään ratkaisuja tuon Manauksen tervehtymisen edistämiseksi, vai olitko enemmälti passiivisella mielellä?
Niin kerropas millä sait elvytettyä sen. Ainut siemen oli itselläni se, mikä iti niistä, joten mukava olisi siitä vielä jotain saada. :P
Löysin, kuin löysinkin vielä pakin pohjalta pussin Manausta, jossa oli pari siementä jäljellä. Kivivillaan menivät välittömästi. Nyt vaan varpaat ja sormet pystyyn, että itäisivät. Taikka edes toinen niistä. :D Lisäksi viikonloppuna meni villejä uusinta idätykseen, joista ei vielä ollut taimia kasassa. Näitä ovat mm CAP 502 ja CGN 19198#2, toivottavasti nämä nyt lähtis. Parhaat palat tuonnempana! ::)
Mulla on sitten vielä pari kypsää podia kasvissa kiinni jos ei sun omat siemenet idä. Saat siitä kokeilla jos haluat.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 06, 2011, 16:40:01 IP
Mulla on sitten vielä pari kypsää podia kasvissa kiinni jos ei sun omat siemenet idä. Saat siitä kokeilla jos haluat.
Kiitos mielelläni otan vastaan, jos ei nuo kaksi oljenkortta toimaa! Onko vielä raakileitakin kiinni, kun tulen käymään siellä lomallani, niin olisi makupala maisteltavaksi?
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 06, 2011, 16:46:32 IP
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 06, 2011, 16:40:01 IP
Mulla on sitten vielä pari kypsää podia kasvissa kiinni jos ei sun omat siemenet idä. Saat siitä kokeilla jos haluat.
Kiitos mielelläni otan vastaan, jos ei nuo kaksi oljenkortta toimaa! Onko vielä raakileitakin kiinni, kun tulen käymään siellä lomallani, niin olisi makupala maisteltavaksi?
Ei oo raakileita, vain pari podia. On mulla kuivatettuja siemeniä sitten lisäksi. On niin pieni ja erikoisen makuinen niin ei oo edes säilöttynä kun oon itse ja kylässä käyneet maistelleet podi kerrallaan pois kuleksimasta. Jätän puskaan (15cm korkea) ne mitä siinä on sulle järkytykseksi kun tulet.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 06, 2011, 17:08:26 IP
Jätän puskaan (15cm korkea) ne mitä siinä on sulle järkytykseksi kun tulet.
No eipä ole koolla pilattu, onko tapiksi vedetty, vai onko muuten noin pieni kasvuinen kasvi? Tokko tuo sentään niin järkyttävä maku kokemus on, eikös sitä ole joku jopa kehunut hyvän makuiseksikin! ::)
Onpahan sitten vähän jännitystä kun et arvaa makukokemuksen laatua.
Kasvi on mulla, tai itseasiassa 2 kpl, toinen kotona bonchina ja toinen farmilla, jäänyt melko pieneksi. Kotona kasvanut oli n.40cm ennen pätkimistä ja oli siinä vissiin joku 25-30 podia, tai jopa enempi. Pieniä matojahan ne ovat.
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 06, 2011, 09:23:54 AP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 06, 2011, 05:24:42 AP
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 05, 2011, 18:01:44 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 05, 2011, 17:58:55 IP
Manaus näyttää taas empivän, että kasvaisiko vaiko eikö, junkkaa vaan sekin ihan paikallaan. Taitaa kohta lentää mappi ööhön.
Täälläkin jatkuu ongelmat Manauksen (ja manailun) kanssa. Todella epäterveen oloinen kasvi.
Yhdyn mielipiteisiinne manalasta eiku Manauksesta. Mulla oli kanssa tosi pitkään kitukasvuinen ja taisipa taimi tai kaksi kuollakin, mutta nyt yksi elossa oleva taimi näyttää jo piristymisen merkkejä.
Teitkös Minbaari mitään ratkaisuja tuon Manauksen tervehtymisen edistämiseksi, vai olitko enemmälti passiivisella mielellä?
Jaa-a.. Elpyminen taisi olla monen tekijän summa: Valon lisääntyminen(monimetalli), mullan vaihto ja kuivahtaminen, jonka jälkeen aloitin lannoituksen. Ilmankosteuden nosto ilmankostuttimella saattoi myös auttaa. Tai sitten vaan odottelu..
14.1.2011 käynnistyi ensimmäinen bubbleri pönttö, joihin mm. pääsivät sirkkalehti vaiheessa Congo, Cili Coronong ja Brown Large Habanero. Nyt oli aika vaihtaa litkut pönttöihin. Ph:n säädin tälläkertaa siihen 5.9-6.0. Ec:n 1.0 - 1.8. Serranolle laitoin isommalla lannoite määrällä, noille pienemmille sen 1.0 pintaan. Ilmeisen hyvin ovat kasvaneet taimet muutamaan viikkoon ja juurista voi sanoa samaa. Pari kuvaa on vertailun vuoksi paikallaan
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TVFUJ4U2vCI/AAAAAAAAB1U/eN_A7JT_s6s/s576/IMG_1730.JPG) Cili Coronong
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TVFUKoV0A7I/AAAAAAAAB1A/0hJAVHo5taA/s640/IMG_1731.JPG) Brown Large Habanero
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TVFULJ1jaDI/AAAAAAAAB1E/zL7nnpIN1lg/s640/IMG_1732.JPG) Congo, joka on noista kolmesta chinensestä, ehkä aavistuksen pienin.
Vertailun vuoksi kuva 14.1, kun pääsivät ensimmäistä kertaa pönttöihinsä!
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TTANTuZzxJI/AAAAAAAABwc/H3r41dGGl1Y/s640/IMG_1699.JPG)
Mainittakoon vielä tuosta Serranosta, joka yhtäaikaa pääsi noihin kuvioihin mukaan, niin tarvitsee pikkuhiljaa tuentaa, kun alkaa latvaosa painamaan sen verran, että käypi kallistelemaan. :D
Komeesti ovat kasvaneet! :)
Hyvältä näyttää. Kannattaa se kahden viikon vaihtoväli litkuille pitää. Mulla unohtui liki kuukaudeksi ja kasvu tyssäsi siihen. Nyt kun on tuoreet mehut niin heti huomaa vaikutuksen. Kun on vaan muutama pönttö niin vois kokeilla vaikka viikonkin väliä kiivaimmassa kasvuvaiheessa.
Nyt on komeen satoisa kausi tulossa. :)
Hiaman tuhlausta toi ämpäri noin pienille, menis alkuun ikea slugis laatikkokin, mahtuu useampi taimi looduuun, samalle ilmakivelle ja vedenvaihdolle.
Toivottavasti tuleekin satoa, jos ei ala mies sössimään pahasti. Tuo kaksi viikkoa taitaa olla hyvä vaihtoehto noille litkuillekin. Suunnittelinkin jonkilaista lodju bubbleria tässä taimille. Kesällä, taikka keväällä kiinnostaisi kovasti se ebbi systeemi kokeilla. Mene ja tiedä sitten, vaikka senkin vielä väsäisi. ;D
Nyt, kun tuota vesikasvatustakin on tullut aloitettua ja ehkä myös lisääkin niitä tulee laitettua, kenties se ebbikin vielä keväällä. Tarkoitus on ottaa uudet lannoitteet käyttöön Yara Ferticare Hydro ja YaraLiva Calsinit, jotka vastaavat pitkälle kärsän putiikista tilaamaani hydroflext ja kalkkisalpietaria. Annostuskin näyttäisi menevän näillä melkolailla käsikädessä.
Tätä lannoitetta on luvassa iso satsi ja lisää saadaan, kun tarvii ja hyväksi havaitaan. Euroopassa todellakin suosittua hydrolannoitetta on ja ovat saaneet hyviä tuloksia aikaiseksi. Myydäkin voidaan, mutta niistä kannattaa yksärillä tiedustella käyttäjältä TuomoH (http://chilifoorumi.fi/index.php?action=profile;u=4642).
Johan meni överiksi ja yli hilseen, vaikka kaljupää olenkin. Moposta on kait enää turha puhuakaan. Idätykseen lähtivät uudet lajikkeet, toivottavasti tärppää. Näitä osaa varjellaan, kuin kukkaa kämmenellä jos, jotain irti saadaan. ;)
Idätyslistaa uusista:
- Capsicum. Tovarii 3 x idätyslauttaan ja pari kivivillaan.
- CGN 21502 C.eximium x 3
- CGN 19198 C.eximium x 3
- Clavo C.chinense x 3
- CAP 1530 C.cardenasii x 3
- CGN 22795 C.praetermissium X 3
- CGN 16985 Parvoacuminatum C.frutescens
- Bonda ma Jaques C.chinense x 3
- PI 238059 C.frutescens x 3
- Mata Frade C.chinense/villi x 3
- CGN 24332 C.buforum? x 3
- Pene de Diablo C.frutescens x 3
- Bradleys Bahamian C.frutescens x 3
Mitään en enää mene vannomaan, etteikö lisää villejä, tai muuta tulisi listalle, se on kait turhaa enää tässä vaiheessa! Katsotaan ja sovitellaan jatkossa, jos rupeavat itämään ja kasvamaan! :D
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TVPve4kgxtI/AAAAAAAAB1s/4mKrJiEioCk/s640/IMG_1733.JPG)
Vaikuttava lista vaikuttavia villejä, taas!
Kannattaa unohtaa kyl se mopo kokonaan! ;D
Hienosti on mopo lähtenyt lapasesta! Melkein käy kateeksi tuota lajikkeiden (ja lajien) kirjoa, mutta varmaan riittää tekemistä vähintään tarpeeksi. Se on huomattu, että vannominen kannattaa jättää chilitouhujen ulkopuolelle ;)
Devil's Penis on siis frute? Mä pidin sitä annuumina, kun ei tullu seurattua tarkemmin :o
Reimer sanoo näin:
Capsicum annuum. Plant produces heavy yields of 1" long by ¼" wide hot peppers. Peppers are extremely hot and turn from lime green, to orange, to red when mature. Plant has green stems, green leaves, and white flowers. One of the hottest peppers in the world from Costa Rica.
Lainaus käyttäjältä: Mikho - helmikuu 10, 2011, 17:50:35 IP
Hienosti on mopo lähtenyt lapasesta! Melkein käy kateeksi tuota lajikkeiden (ja lajien) kirjoa, mutta varmaan riittää tekemistä vähintään tarpeeksi. Se on huomattu, että vannominen kannattaa jättää chilitouhujen ulkopuolelle ;)
Ainakin on sellain juttu, mitä on mukava tehdä, eikä voi muuta kuin itseään katsoa peiliin. ;D
Voihan se olla tuo Pene de Diablo annuumikin, vaan kun tulee toiselta puolelta maailmaa, niin voi lajike luokitukset olla heillä erillaiset, kuin meillä.
No nyt on sitten Yara Ferticare Hydro ja YaraLiva Calsinit hydrolannoitteita tooooooodella pitkäksi aikaa, kiitokset tästä kuuluu herralle TuomoH. Ei tarvitse ihan heti lähteä tilaamaan lannoitteita mistään. ;D
Pakko on itselleni laittaa muistilistaksi, kun vähän listaa niputtelin yhteen. Lista näyttää tällä hetkellä tältä.
C.annuumit
- Serrano (talvetuksessa)
- Rawit
- Early Jalapeño
- mestnyj iz ternovka
- Jalapeño DRH7400 (Tammisillan puutarhasta)
- Jalapeño Hercules
- Poblano
- Guajillo
- Purple Jalapeño
- Mutantti var.Tillintallin
- Pasilla Bajio(Chilaca)
- Chile de Onza
C.baccatumit
- Aji Habanero
- Aji Verde
- Aji Cristal (talvetuksessa)
- Criolla Sella
- Cap 832
- Aji Cito
- Inca Red Drop
- Inca Berry
- Heart Throb
- PI 260567
C.chinenset
- Naga Morich (talvetuksessa)
- PI 281429
- Peruvian White Habanero(talvetuksessa)
- Pink Habanero (talvetuksessa)
- Brown Large Habanero
- Cili Coronong
- Congo Trinidad
- Yellow Pointed Habanero
- Tobago Sweet
- Sudden Death Habanero (talvetuksessa)
- Harolds st Bart`s
- Trinidad Scorpion Morouga Blend
- Limon
- Torenog
- Orange Lantern
- Clavo
- Bonda ma Jaques
- Arriba a Saia
- Aji Panca
C.pubescensit
- Rocoto Peru Bitdumi
- Turbo Pube
- Turbo Pube, red
- Brown Rocoto (Tammisillan puutarhasta)
- Rocoto Manzano
- Red Peruvian Rocoto
- CO 4897
- Rocoto Rojo
- Rocoto Peron
- PI 585262
- Rocoto Peru Puno Marki
- Rocoto Peru Cusco
- Rocoto Grande, taikka Orange?
- Rocoto Peru Bitdumi
- PI 585261 (Ultra Pube)
- CAP217 (Hyper Pube)
C.frutescensit(Osa villejä fruteja seassa)
- CGN 23210
- Tobasco (talvetuksessa)
- Duke Pequin (talvetuksessa)
- Cap 502(itämässä) Ei idä!
- CGN 16985 Parvoacuminatum
- PI 238059
- Pene de Diablo
- Bradleys Bahamian
- Chenzo
- Aji Chay
Villit
C.chacoënse
- CO 1403 (talvetuksessa x 2) tästä taidan vielä tehdä myöhemmin pistokaskokeiluja.
- C.Exile
- CAP499
- Putapario
- CAP1445
C.annuum var. Glabriusculum
- PI593491
- Tepin Guatemala
- Tepin
C.annuum var.aviculare
-Marjapaprika
C.chinense
- Charapita
- CGN 24333
- Mata Frade
C.lanceolatum
C.galapagoense
C.praetermissum
- Cap 1487
- Cumari Pollux 1/5 itänyt
- CGN 22795(itämässä)
C.sp
- Cgn 19198 #2
- Mini Mini
- CGN 24332(ehkä eximium, tai jopa buforum)
- Aji Gusanito
C.eximium
- CGN 21502
- CGN 19198
C.tovarii
- Capsicum.Tovarii
C.baccatum var. baccatum
-PI 337524
C.rhomboideum
- Mysteeri
- PI645680
C.baccatum
- Chaco Yellow, villi tai puolivilli tämäkin
- CO 4318
C.cardenasii var.pendulum
-Ulupica Large (talvetuksessa)
C.cardenasii
- CAP 1530(itämässä)
Hybridi
- Tepin Peru x Tepin Tarahumara F1
Voi puuttua vielä jotain listalta, mutta nyt on tähän helppo täydentää. Isoja muutoksia enää tuskin tulee! ;)
Huh, siinä on komea lista. Taatusti yksi foorumin monipuolisimpia.
On kyllä melkoinen lista ja mielenkiintoisia lajikkeita. Vaikuttava valikoima villejäkin seassa.
Jopas on miehellä kasvatettavaa! Kateeksi käy, vaikka samalla hirvittää tuollanen määrä. Ei taida tekemisenpuute noitten kanssa ihan heti iskeä. Hyvä että hyper pubeki lähti itämään.
Ei toinna kenenkään kateellisena katsoa, itsehän sitä ehkä liiankin innokkaana noita idättelee ja kasvattelee. Lisäksi pointtina, että onhan siellä joukossa melkoisia aarteita, mutta eihän niistä kaikki ole edes vielä itänyt. Pitää varpaat ja sormet ristissä vaan toivoa parasta. :D Eikä varmaankaan hirveätä tuskaa tuota, jos nyt jokin sattuu vaan heittämään lusikan nurkkaankin, tosin se on kyllä melkoisella todennäköisyydellä se, jonka juuri ei olisi toivonut olevan. ;D
"Ehkäpä sinne vielä joku aarrekin lisää tulee!" ::)
Hieno lista lajikkeita :)
Toisen erän bubblereista vaihdettu litkut ja ehkäpä ei pidempään olisi voinut ollakaan noilla litkuilla. Suoraan natikan alla olleeseen pönttöön oli jo ruvennut muodostumaan vihertävää levää. Muissa pöntöissä sitä ei ollutkaan. Pesut tuli kyllä kaikkiin silti suoritettua ennen uusia litkuja. Ph:n säädin tälläkertaa 5.7, sillä huomennahan se onkin jo 6.2 seutuvilla. Lannat kokeeksi 1.30, katsotaan mitä tulee. Eipä varmaankaan huonoa tykkää, vaikka vielä ehkä yläkanttiin ovatkin.
Passiivihydroilut taitaa kaventua entisestään, sillä eipä taida jaksaa katsoa tuota kituvaa kasvua. Taidan laittaa yhteensä 24 bubbleria ja niihin värkkäilä osan noista passiivikasveista, ainakin on ehkä parempaa odotettavissa. Nyt kertokaapas ebbi miehet, millaista pumppua kannattaisi tässä ruveta etsimään kevättä varten, sillä se on aika todennäköistä, että ebbi viritykset tulevat osana vesikasvatuskokeilua olemaan ensikesänä kasvihuoneessa?
Melkein unohtuikin noista akvaariopumppujen takaiskuventtiileistä mainita, että ihan paskoja ovat olleet mulla ainakin. Häviää suurinosa ilmasta jo noihin venttiileihin, kun suhisee ilmat niistä pellolle. Ihmettelinkin yhdessä bubblerissa, kun ei poretta oikein riittänyt, niin otin venttiilin pois ja johan rupesi vissy kuplimaan. :)
Muista vaan laittaa pumpun pöntön yläpuolelle jottei tarvitse lattiaa lannoittaa.
Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 15, 2011, 16:53:06 IP
Muista vaan laittaa pumpun pöntön yläpuolelle jottei tarvitse lattiaa lannoittaa.
Juu, kyllä nämä pumput on bubblereita ylempänä, joten sitä vaaraa ei taida vielä olla. Päällä ovat 24 h, jos ei sähkökatkoja tule. Taidan vielä ottaa kaikista nuo venttiilit irti, sillä ovat niin huonolaatuisia, että hävettäisi itseään tuollaisia edes myydä.
Itse ajattelin jättää kokonaan myös asentamatta. Ei oikein luotto riitä että pitävät vedet pois jos pumppu sippaa.
Huomenna toivon mukaan tulee Kärsän tilaus niin pääsee itsekin tekemään pari bubleria.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 15, 2011, 15:50:16 IP
Nyt kertokaapas ebbi miehet, millaista pumppua kannattaisi tässä ruveta etsimään kevättä varten, sillä se on aika todennäköistä, että ebbi viritykset tulevat osana vesikasvatuskokeilua olemaan ensikesänä kasvihuoneessa?
Kärsän myymät Resun-pumput on todistetusti toimivia ja edullisia ebbeihin. Itsellänikin on noita 5 kpl. Riippuu toki systeemin koosta ja etenkin korkeuserosta reson ja altaan välillä, millaisen pumpun tarvii. Nuo toimii hyvin ainakin puolen metrin korkeuteen asti.
http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=8/44
Kärsän Resunit ovat sopivia ebbihommeleihin. Ne voi jopa jättää talveksi resoon joka on puolillaan vettä. Tai siis tähän aikaan vuodesta jäätä. Eivätkä ole moksiskaan kun kimpaleen sulattaa ja saa pumpun irrotettua. Hyvin toimii. Taitavat olla siis kestäviäkin. Oon nyt tusinan resoja sulatellut kun tuo talvi yllätti ja resot ehtivät jäätyä ennenkuin muistin ne tyhjentää.
Pitänee tässä siis pari pumppua tilailla kevään edetessä. Onneksi ei vielä ole hoppua. 5 kappaletta bubblereita odottaa yönyli lannoissa ja ph:n alentajineen, että ovat valmiita ottaa käyttöön heti. Tällä kertaa laitoin 20 litran sankoihin ja edelleen uskollisesti sen 1taimi/pönttö. Lisäksi kunhan aika antaa vähän myöten, niin pitää itsekin tehdä hieman isompi taimi bubbleri, johon saa laitettua useamman kerrallaan.
Mulla muuten ainakin yks resun sanonut sopimuksensa irti...
Syksyllä otin pois ämpärihydroista, sitten keräsin ne yhteen ämpäriin ja oli siellä ITSESTÄÄN haljennut...
Siis se pohja/suojaosa joka on irroitettavissa... No, kaipa tuon magneetto vai mikälie tai muu on vielä varaosakelpoista tavaraa... Jos ei muu, niin pelkkä virtajohto :)
Ois pitänyt kyllä putsata ne heti systeemejen purkamisen jälkeen, mutta kun oli niin pirusti hommaa, ettei sitten jaksanut/muistanut koko asiaa, ennenkuin piti alkaa testaamaan uusia aerovirityksiä (johon resunin teho ei riitä)
Mutta tosiaan, aika pätevä lista, itse olen onnistunut tarkoituksella pitämään lajikemäärän pienenä. Ei vaan ole tilaa, eikä aikaa liikaa :(
-T
Nonni, nyt on päässyt bubblerit pörisemään ja pientä säätöä vaati, että sai yhden pumpun pulputtamaan 7 pöntölle ilmaa. Pistin uusiin pönttöihin entisiä, elikkäs Mestnyj iz Ternovka, Jalapeño Hercules, Limon, PI 281429 ja testimielessä Ultra Pube. Saas nähä mitä tulee?
Sitten ihan bluesmania lainatakseni, että parhaat pistetään itämään viimeisenä, jotenka laitetaas lajit sitä myöten.
- Grif 15020 Capsicum. Flexuosum
- PI 631154 Capsicum. Flexuosum
- Makea suippo paprika(Ramiro) Capsicum. Annuum (Oisko tämä sitten se paras kaikista) ;D
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 16, 2011, 19:05:39 IP
- Grif 15020 Capsicum. Flexuosum
- PI 631154 Capsicum. Flexuosum
Törkeetä. :P :) :o Mä haluun kans.
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 16, 2011, 19:05:39 IP
- Grif 15020 Capsicum. Flexuosum
- PI 631154 Capsicum. Flexuosum
Onnea idätykseen! :D
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 16, 2011, 21:46:23 IP
Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - helmikuu 16, 2011, 19:05:39 IP
- Grif 15020 Capsicum. Flexuosum
- PI 631154 Capsicum. Flexuosum
Törkeetä. :P :) :o Mä haluun kans.
No, minnes se kauden paras, eli suippopaprika hävis tuolta listalta? Jos saan itämään, niin teen kaikkeni, että olisi mahdollisuus saada satoa ja levitäkin ehkä eteenpäin.
Ramiro on oikein hyvä. Mutta kun kaupan hyllyt notkuu niitä niin ei oikein viitsi laittaa kun on ylimäärin sellaisia kiinnostavia lajikkeita joita ei saa kaupasta.
Pakko tehdä valintoja. Tai sitten toinen kasvihuone.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 17, 2011, 06:14:49 AP
Ramiro on oikein hyvä. Mutta kun kaupan hyllyt notkuu niitä niin ei oikein viitsi laittaa kun on ylimäärin sellaisia kiinnostavia lajikkeita joita ei saa kaupasta.
Pakko tehdä valintoja. Tai sitten toinen kasvihuone.
Tuo toinen kasvihuonehan kuullostaisi todella hyvältä, ainakin allekirjoittaneella. :D No katsotaan vielä sittenkin tuon Ramiron suhteen, sillä oot ihan oikeassa, että kaupanhyllyt notkuu sitä, suht. edulliseen hintaankin vielä. Jospa tyydynkin chileihin ja sinun tomaatteihisi itsekin.
Muutamia itäneitä uusista idätyksistä mainitakseni, ovat Mata Frade parin siemenen voimin. Pene de Diablo parin siemenen voimin, sekä CGN 19198 C.eximiumkin on itänyt ja suhteellisen nopeastikin vielä. :D
Pistetääs elisistä väkertelyistä pari kuvaa, kun tuli sellaiset otettuakin.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TV0wvdmP01I/AAAAAAAAB28/dTKz10Bm_1w/s640/IMG_1747.JPG) Ensinnäkin ne villit, jotka laitoin itämään.
Sitten niistä bubblereista kanssa kuva, vaikka eihän niissä vielä mitään ihmeellistä ole. On ne itselle ainakin merkkinä ja muistona.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TV0wtNRlyeI/AAAAAAAAB2s/FR3Q0y44ZJ4/s640/IMG_1744.JPG)Vasemmalta oikealle PI281429, Limon, Ultra Pube, Jalapeño Hercules ja Mestnyj iz Ternovka. Nuo kaksi jälkimmäistä oli pakko siirtää passiivihydroista, kun eivät jostain syystä ollenkaan suostuneet kasvamaan niissä. Nyt olisi hakusessa isoja varastolaatikkoja, jos ja kun kerkeää niitä metsästämään. Taimibubbleri kasvatusta varten ja sitten myös sitä ebbiä varten.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TV0wlTUJi-I/AAAAAAAAB2U/tzqx9LnUGew/s640/IMG_1739.JPG) Ainokainen varsin 10 siemenen joukosta, joka ei menehtynyt kypäräänsä, eli Capsicum.Lanceolatum. On se vaan pieni ja onneton riätti. Tälläkin muuten oli siemen vielä kiinni, mutta sain onneksi sen poistettua sirkoilta.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TV0wrI6W2ZI/AAAAAAAAB2k/4jRgJ4K-c-4/s640/IMG_1742.JPG)(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TV0wpgV1uII/AAAAAAAAB2g/PNjA4vRQk24/s512/IMG_1741.JPG) Sitten Serranosta kuva, jonka siirsin mullista bubbleriin kasvamaan. On levinnyt ainakin kolminkertaiseksi siitä, mitä se oli multakasvina ollessa. Vertauksen vuoksi kuva siirtohetken kasvista.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TT1CSXuMUjI/AAAAAAAABxM/Pn55TM_tq6o/s640/IMG_1703.JPG)
Nyt, kun tätä vesikasvatusta on tullut opeteltua ja todettuakin sitä jo tehokkaaksi, niin taidan tulevina vuosin siirtyä pääosin vain vesikasvatukseen ja jätän turpeet murto-osaan nykyisestä.
Iloinen yllätys odotti kotona, kun töistä kotiini kömmin. Ensinnäkin uusi ilmapumppu oli saapunut postista ja toisekseen sitten.
C.eximium
- CGN 21502 3/3
- CGN 19198 3/3
Pääsee lisää pörinäpönttöjä tekemään. :D Vaimokin sanoi, että pitäisi kuulosuojaimet olla päässä, kun menee sinne chilihuoneeseen. Otin kaikista ilmakivet pois, kun tuntuivat pöntöiltä vievän tehoja vaan. ;D
Itäneitä
- Capsicum. Tovarii 1/5
- CGN 21502 C.eximium 3/3
- CGN 19198 C.eximium 3/3
- Clavo C.chinense 2/3
- CAP 1530 C.cardenasii 0/3
- CGN 22795 C.praetermissium 0/3
- CGN 16985 Parvoacuminatum C.frutescens 3/3
- Bonda ma Jaques C.chinense 2/3
- PI 238059 C.frutescens 2/3
- Mata Frade C.chinense/villi 3/3
- CGN 24332 C.buforum? 0/3
- Pene de Diablo C.frutescens 3/3
- Bradleys Bahamian C.frutescens 1/3
Kyllä nyt huomaa todenteolla tämän vesikasvatuksen huikean eron multaan verrattuna. Parissa päivässä on Serranoon tullut lähes sata kukkaa ja tuplaten silmuja uusia. Podin alkuja enemmän, kuin koko viimekesänä ja nyt niitä on 30-50 tulollaan. Valitettavasti kamerassa ei riitä yty, joten oikeuksiinsa ei kuva pääse. Pitäisi hommata joko parempi kamera, taikka lisäsalamatehoa. Ei näillä palkoilla paljon mällätä. Niin joo, kyllähän nuo lehdet näköjään vähän kurtistelee, mutta väliäkös tuolla, kun tuntuu viihtyvän.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWEoYxlt9gI/AAAAAAAAB3c/Iob5L579yrI/s640/IMG_1750.JPG) Taustalla näkyy Zabin Ugandalainen Habanero latvottuna ja uusine kasvustoineen.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWEobd-gtcI/AAAAAAAAB3o/9jUIWCrBoRQ/s512/IMG_1753.JPG) Cili Coronong(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWEodCBswhI/AAAAAAAAB3w/wWk1w6g4CHI/s512/IMG_1776.JPG) Brown Large Habanero ja mukavan kokoiset lehdet. Molemmat kaverukset ovat myös saaneet katkaisuhoitoa.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWEofpyeNPI/AAAAAAAAB38/r_0Y2ucz3gA/s640/IMG_1779.JPG) C.galapagoense
Mulla taas esim. Nepali orange kotona eslin alla pukkaa podeja kun taas bubblerissa farmilla natikoiden alla oleva on 3x kookkaampi mutta vasta aloittelee kukintaansa. Koko voi tarkoittaa myös sitä että kasvi kykenee suurempaan tuottoon. Vaikka vähän myöhemmin.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 20, 2011, 23:23:44 IP
Mulla taas esim. Nepali orange kotona eslin alla pukkaa podeja kun taas bubblerissa farmilla natikoiden alla oleva on 3x kookkaampi mutta vasta aloittelee kukintaansa. Koko voi tarkoittaa myös sitä että kasvi kykenee suurempaan tuottoon. Vaikka vähän myöhemmin.
Joo, kelläpä tässä kiirettä olisikaan vielä, kun on osa entisistä soseistakin syömättä! ;D Samaa voisi näistä villeistäkin taas sanoa, jotka 9.1.11 laitoin itämään. Itävät, vaikka vähän myöhemmin. :)
- CAP1445 C.chacoënse x 2 kasvamassa
- Putapario C.chacoënse x 2 toinen sirkoilla ja toinen iti vasta tänään!
- PI 593491 C.annuum var. Glabriusculum x 2, molemmat kasvamassa.
- Mini Mini C.sp x 2, toinen iti vasta tänään!
- PI 645680 C.ciliatum/Rhombo, antaa vielä odottaa itseään!
Melkein puolitoista kuukautta meni Mini Minin toisen siemenen itämiseen ja toiseen Putaparioon. Ainut noista villeistä on itämättä edelleen, on PI 645680. Ei voi sanoa, että olis hätäisen miehen hommaa. :D
Viimeisimmistä idätyksistä puuttuu edelleen Tovariit, CAP1530, CGN 22795,
Bonda ma Jaques, CGN 24332 ja molemmat flexut Grif 15020 ja PI 631154. Sitten olisi kauden siemenet idätelty ja valmiina tulevia koitoksia varten. Niin lähellä, mutta niin kaukana. :-\
Nopeasti voi näköjään tilanne muuttua. Nyt on Bonda ma Jaques itänyt kahden siemen voimin. :)
Pistetääs pari kuvaa tältäpäivältä, kun sattui kamera olemaan käsissä ja Rankkapanda sattui jokupäivä kyselemään, miten passiivikasvit jaksaa. Mielestäni eivät ole toivotulla tavalla kasvaneet, mutta sen jälkeen, kun rupesin käyttämään Blusanan lisänä Yara Ferticarea ja Calsinitia on kasvit tuplanneet kokonsa aika nopeasti. Mutta siis kaikkiaanhan noi on pieniä vielä.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWTRBno6F9I/AAAAAAAAB5Y/M1isan7Sivk/s512/IMG_1786.JPG)Osa passiiveista on siis jo laitettu bubblereihin, kun rupesi kärsivällisyys loppumaan noiden kasvamiseen.
Laitanpa samalla, kun tuli noista passiiveistakin kuva laitettua, niin uusimmista bubbleri kasvatuksistani pari kuvaa.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWTQ--zA_ZI/AAAAAAAAB4o/hTg253MXizY/s512/IMG_1784.JPG)(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWTQ78A9mxI/AAAAAAAAB4c/ZsCmksJ98ho/s640/IMG_1781.JPG)
Limon aloitti kukkimaan ja uusia nuppuja tulee lisää. Ultra Pubekin taitaa viihtyä uusissa oloissaan, kun jaksaa kukkia
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWTQ8wLGS1I/AAAAAAAAB4g/cCpraBNhoMw/s640/IMG_1782.JPG) Samasta kasvista näköjään löytyi yksi pieni podinalkukin. Ei siis vielä ainakaan ole tykännyt pahaa bubbleriin siirrosta.
Litkunvaihtopäivä oli siis neljälle bubblerille ja täytyy sanoa, että melkoinen juoppo alkaa olla tuo Serrano, sillä kaksi viikkoa sitten, kun laitoin vedet, niin nyt ei ollut enää pohjalla, kuin pari litraa. Uusin litkujen lannoitearvoja ja ph:a mitatessani, tuli tyttönikin uteliaana kyselemään, että mittaanko minä chileiltä kuumetta! Että näin. ;D
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYhu6If-XI/AAAAAAAAB58/34-SYEn6smY/s512/IMG_1789.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYhs6v7bhI/AAAAAAAAB50/4lo7mKD-hu8/s512/IMG_1787.JPG)
On niin painava jo, ettei jaksa enää pysyä pystyssä ilman tukea. Brown Large Haba
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYhvwkpFmI/AAAAAAAAB6A/79bym7-6Yuc/s512/IMG_1790.JPG) (https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYhwmGrCzI/AAAAAAAAB6E/IaO01dy465A/s512/IMG_1791.JPG)
Cili Coronong, kivasti kasvaa Congo
Vauvaosastollakin kasvaa villejä poikia, laitetaas niistäkin muistomerkki tänne, että ovat elossa.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYhxjFy_yI/AAAAAAAAB6I/FSnv09A4r3M/s640/IMG_1792.JPG) CGN 19198 C.eximium, on niin tummat sirkat, ettei tahdo turpeesta erottua.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYhzA1A3MI/AAAAAAAAB6M/kic0bSXzkPg/s640/IMG_1793.JPG) CGN 21502 C.eximium ja yhtä tummat sirkat.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYh0SE5KoI/AAAAAAAAB6Q/WEU5VA5VReA/s640/IMG_1794.JPG) Clavo C.chinense
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYh3OlQFLI/AAAAAAAAB6Y/HfP87toS8ao/s640/IMG_1796.JPG) Putapario C.chacoënse
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYh4UHNxjI/AAAAAAAAB6c/tmK56YsykWo/s640/IMG_1797.JPG) CGN 16985 Parvoacuminatum C.frutescens
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYh6k0gJVI/AAAAAAAAB6k/7i0FYLhfmOI/s640/IMG_1799.JPG) Pene de Diablo C.annuum, taikka sitten frutescens?
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYh7i-gNaI/AAAAAAAAB6o/fsTeRIgE-g0/s640/IMG_1800.JPG) PI 238059 C.frutesens
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWYh85j6R5I/AAAAAAAAB6s/eAGmQDOSqZ0/s640/IMG_1801.JPG) Mata Frade C.chinense/willi
Nyt on vauvatkin esitelty ja seuraavan kerran heitä näytellään, kun ovat jo kasvaneet tovin. Idätykset jatkuu, mutta ei enää niin montaa ole itämättä. ::)
Laitetaas tuonne vauvaosastolle merkintä näistäkin, jotka nyt sitten pienien vaikeuksien kautta pääsivät passiiviin kokeiltavaksi.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWZao8UWV4I/AAAAAAAAB7U/Fzjo6FfbPC4/s640/IMG_1807.JPG) Aji Cito, jonka sirkat särkyivät omaa tyhmyyttäni. Jätin kuitenkin kasvamaan ja ilmeisesti oli jäänyt pienet sirkka tyngät paikalleen, kun on ruvennut heräämään henkiin. Ainut siemen siis tästä lajikkeesta, joka iti monesta yrityksestä huolimatta. Ei raaskinut viskata tuotakaan pois.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWZapjPxWdI/AAAAAAAAB7Y/txJ_4iU6afA/s640/IMG_1808.JPG)Inca Berryn pikkiriikkinen taimen alku.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWZaqlc6J9I/AAAAAAAAB7c/Tw6oS1DoPRY/s640/IMG_1809.JPG)Inca Red Drop Tämäkin on myöhemmässä, kuin viimevuotinen yritys.
On suorastaan ilo ja kunnia saada ilmoittaa, että uusia itäneitä on villeistä tullut tänään. Uusin tulokas, joka häntää vilauttelee tottelee nimeä.
Capsicum.Tovarii
Onnea! Ylpeä kuin just isäksi tullut?
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 24, 2011, 20:52:20 IP
Onnea! Ylpeä kuin just isäksi tullut?
Kieltämättä on ollut noiden Flexujen rinnalla odotetuimpia, ellei odotetuin lajike. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - helmikuu 24, 2011, 21:00:43 IP
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 24, 2011, 20:52:20 IP
Onnea! Ylpeä kuin just isäksi tullut?
Kieltämättä on ollut noiden Flexujen rinnalla odotetuimpia, ellei odotetuin lajike. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Näinhän se on. Vaikka häntä oiskin tullut, riskialtteimmat ajat on vasta edessä.
Onnittelut täältäkin :)
-T
Onnea pienokaisesta! Vielä kun nousis sirkkalehdille! :)
Päivän kukkakuva frutescensistä CGN 23210:ä
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWlDf3D9BBI/AAAAAAAAB94/_mNd8araEs4/s512/IMG_1824.JPG)
Samalla tullut hiukan harjoiteltua tuota kameran käyttöä, että saisi parempia kuvia. Onhan tuo nyt edes pikkasen parempi, kuin monet muut räpellykset.
Lisää itäneitä CGN 24332 C.eximium, tai buforum? 2/3
Bonda ma Jaques 3/3
CAP 1530 C.cardenasii ja Tovariin toinen siemenkin näyttää siltä, että voisi kohta idut tulla pellolle. Flexut antaa vaan edelleen odottaa itseään.
Onhan tuo hieno kuva ja Wikissä näkyi vanhalla nimimerkilläsi vielä hienompia, mutta:
Nyt kun hallitset tekniikan, kannattaisi keskittyä oleellisen ilmaisuun. Frutescensin kukassa minusta oleellisia asioita ovat noiden terälehtien värin lisäksi heteiden varren violetti väri ja kukkavarren muoto. Niitähän ei juuri samaan kuvaan saa, mutta niistäkin kannattaa ottaa kuva. Ehkä olet ottanutkin.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 26, 2011, 21:18:26 IP
Onhan tuo hieno kuva ja Wikissä näkyi vanhalla nimimerkilläsi vielä hienompia, mutta:
Nyt kun hallitset tekniikan, kannattaisi keskittyä oleellisen ilmaisuun. Frutescensin kukassa minusta oleellisia asioita ovat noiden terälehtien värin lisäksi heteiden varren violetti väri ja kukkavarren muoto. Niitähän ei juuri samaan kuvaan saa, mutta niistäkin kannattaa ottaa kuva. Ehkä olet ottanutkin.
Kiitos vaari kannustuksesta. :P Itseasiassa en ollut muuta kuvaa vielä napannut tuosta, kuin tuon yhden ainokaisen, mutta voin yrittää ottaa jatkossa useampiakin. Kiitti vinkistä! ;)
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 26, 2011, 21:18:26 IP
Frutescensin kukassa minusta oleellisia asioita ovat noiden terälehtien värin lisäksi heteiden varren violetti väri ja kukkavarren muoto. Niitähän ei juuri samaan kuvaan saa, mutta niistäkin kannattaa ottaa kuva. Ehkä olet ottanutkin.
Hankala ottaa yhdellä kädellä ja kurkottaa sitä kuvaa, mutta tuollainen tuli vapaalla kädellä. Hieman erottuu kuvasta jotain, mutta seuraavan kerran nostan kasvit pois ja kuvaan kukatkin jossain pöydällä, missä voi keskittyä olennaiseen. Harjoitellaan vielä lisää. ;D
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWpnDfHCFjI/AAAAAAAAB-s/Kymjh9Qqo00/s512/IMG_1832.JPG) Ja enemmän valoakin.
Jotta ei menisi ihan kukista puhumiseksi, niin on pakko laittaa kuva kohta kypsäksi kehittyvästä kevään ensimmäisestä Rocoto Manzanosta. Ei vielä, mutta ihan kohta. :P
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWpnBbikXzI/AAAAAAAAB-k/iOBV-YOfGf4/s640/IMG_1830.JPG)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - helmikuu 27, 2011, 17:09:35 IP
Jotta ei menisi ihan kukista puhumiseksi, niin on pakko laittaa kuva kohta kypsäksi kehittyvästä kevään ensimmäisestä Rocoto Manzanosta. Ei vielä, mutta ihan kohta. :P
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TWpnBbikXzI/AAAAAAAAB-k/iOBV-YOfGf4/s640/IMG_1830.JPG)
Maukkaalta näyttä! slurps :P
On se melkomoista touhua kun on vielä metri lunta maassa ja jo rocotot kypsyy!
Laitetaas päivitystä tässä, kun on jotain pientä tullut väkerreltyäkin. Elikkäs, tänään pistin käyttöön taimikasvatus bubblerin, jonka alustana toimii paikallisesta liikkeestä Kone-dieseliltä ostettu laastipalju. Kokoa tällä on 65 litraa ja hintaa 8.50 €. Isompi 90 litrainen maksaa 9.90€, joten pahan hintaisesta ei voi puhua. Näistä väkerrellään keväällä sitten pari ebbiä kasvariin, kunhan lumet alkavat sulamaan. Siihen voi tosin mennä noilla määrillä aikamoinen tovi. :-[ Sitten se kuva taimibubblerista.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5cBKhdVFI/AAAAAAAAB_Y/ZtMBZ_58aj4/s640/IMG_1837.JPG) Riimulukituskin, ettei lapset vahingossakaan liu'uta kantta. :D Kaksi ilmakiveä ja letkua hapettaa tuota pönttöä. Lisää helpotusta valotuskaan tuo piakkoin toinen 400 w natikka, jonka pitäisi olla täällä parinpäivän päästä. Hintaa tälle värkille tuli posteineen 30€.
Muutama muukin valokuva olisi paikallaan, kun kamera sattui kerran käteeni. :P
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5b64A9xFI/AAAAAAAAB_I/ksPP4dJgiFw/s640/IMG_1833.JPG) Turbo Pubekin aloittaa jotain tekemään!
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5b9jZs6jI/AAAAAAAAB_Q/i7D1s43eIz4/s640/IMG_1835.JPG)Bubbleri Ultra Pubessa noita on kolmen verran jo tulossa!
Näitäpä ei vielä ole ennestään esiteltykään, joten saatetaan nekin päivänvaloon!
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5cCLUYZFI/AAAAAAAAB_c/lNdv8YAk4GQ/s640/IMG_1838.JPG)PI 585262
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5cDFh-XaI/AAAAAAAAB_g/kGMxrxGgydg/s640/IMG_1839.JPG) Toiseksi viimeinen pubescens, minkä idätin, elikkäs Rocoto Peru Bitdumi.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5cGvGNIdI/AAAAAAAAB_s/Ux7wGcWLC_c/s512/IMG_1842.JPG) (https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5cHZlmJ9I/AAAAAAAAB_w/HjbsdYSzSwY/s512/IMG_1843.JPG) (https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5cJHfb1VI/AAAAAAAAB_4/kxf0NshZo5Q/s512/IMG_1845.JPG)
PI 337524 Purple Jalapeño CAP1487, kaipaa latvontaa näköjään!
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5cMRylXNI/AAAAAAAACAE/hAwvs664iGQ/s640/IMG_1848.JPG) CGN 24333, villi chinense Kimpulta ja ainut itänyt kasvi! Nuppuilee jo näköjään useamman voimin.
Hyvä että sait kasvuun tuon chinensen.
Lainaus käyttäjältä: Kimppu - maaliskuu 02, 2011, 18:33:43 IP
Hyvä että sait kasvuun tuon chinensen.
Kyllähän tuossa melkoisia jännitysmomentteja sai tuta, ennenkuin se tuohonkin kokoon on päässyt. Saitko muuten itse, minkä verran satoa tuosta viimekesänä?
Taisi niitä kypsäksi ehtiä kolmattakymmentä nuppineulanpään kokosta marjaa.
Pistetäänpä perjantai-illan ja vapaan viikonlopun kunniaksi päivitystä hieman. Posti Pekkakin on taas höyryttänyt ja kiikuttanut Sushrajalle lisää valotehoa SpNa-valaisimen 400 wattisen. Watti määristä ei enää uskalla edes ääneen sanoa, mutta kaksi samantehoista natikkaa tulee siis käyttöön. Toisekseen tämä samainen posti Pekka on tuonut neljännen ilmapumpun, jossa myös neljälle lähdölle liittimet. Elikkäs nopeasti päätellen on kausikin kääntymässä vahvasti vesikasvatuksen puolelle, kiitokset vaan vatolle tästä! :D
Zabillekin menevät kasvit odottavat pienissä kippoloisaan noutajaansa terhakkaan näköisenä. Lisää pääsee kippoihin seuraavaksi, mm. tämä buforum mysteeri, jonka käsitys vahvistuu entisestään siksi, tutkittuani wildchilli.eu:n sivuilta, sekä muilta alansivuilta. Voihan tämä toki eximiumkin olla, eikä se kauheasti himmennä sen arvoa, vaikka tosiaan mielettömän hienoahan se olisi, jos tämä sitä buforumia olisikin.
Pistetääs muuta kuvakin, kun kerran kameran kanssa on tullut sohittua tuolla viidakossa.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXEawhCwKPI/AAAAAAAACBQ/X-jh8eFARDE/s640/IMG_1859.JPG) CAP 499, eli chacoënsen kukka avautuu juuri tällä hetkellä! :)
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXEa1BA4YJI/AAAAAAAACBg/KrGkS_EqTjk/s512/IMG_1863.JPG)Lanceolatumkin alkaa pikkuhiljaa kasvaa esikouluikään, elikkäs pientä kasvua on tapahtunut.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXEa2S8GfKI/AAAAAAAACBk/uLEPBCEVqaY/s640/IMG_1864.JPG)Rhomboideumkin on tykännyt kasvaa, mutta aika hassun näköinen yksilö. Ei vaan ole raaskinut käydä leikkelemään. :D
Tässäpä nämä tälläerää olikin!
Hieman valoja renattu uuteen uskoon. Pari loistaria läks, että sai tuollaisen toisen tekoauringon mahtumaan mukaan. Kuva puhukoot puolestaan.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXIV4khsY9I/AAAAAAAACCM/CBouSVSkLaU/s640/IMG_1868.JPG) Ja PKS kiittää!
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXIV7DwF4gI/AAAAAAAACCU/I1u7j75VG6U/s640/IMG_1870.JPG)Brown Large Habanero ja Cili Coronong etualalla. Aika tuuhakan näköistä kasvua. Osa lehdistä isommat, kuin Manulla kämmenet. :D
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXIV8EjKkXI/AAAAAAAACCY/wbRQk20y-fA/s512/IMG_1871.JPG) Sitten ihan fiilistelykuva, on pakko laittaa kehiin. Saanen ylpeänä esittää kaunista Scorpparia. Jokaisen kasvattajan unelma siis kuvissa. Ei tainnut oikein passiiviin siirto onnistua tuolla, no katsotaan mitä tulee.
Toni, lupaatko mulle yhen asian?
JOS MÄ LAITAN TOISEN NATIKAN, niin tuu pieksemään mut hautaan :D
Meinaan, kun tossa huoneessa on tilaa ihan liian vähän... Ja vaimokin jo kiroili ton ekan kanssa, että prkl sähkölaskut nousee, no ei ihan hirveesti, kun
loistarit paisto aamu seiskasta ilta yhteentoista, natikka on vaan klo 10-16 =)
Ja vaimo muuten uhkas lähtee mäkeen kun ekan natikan roudasin kotiin, meni kyllä sit hetki ennen kuin sain toimivan version, eka kun poksautti sulakkeet toisen vaihenousun suhteen kellarista asti :)
"tollasta et kyllä laita kattoon, tai mää lähen menemään!"
-T
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 05, 2011, 18:51:16 IP
Toni, lupaatko mulle yhen asian?
JOS MÄ LAITAN TOISEN NATIKAN, niin tuu pieksemään mut hautaan :D
Meinaan, kun tossa huoneessa on tilaa ihan liian vähän... Ja vaimokin jo kiroili ton ekan kanssa, että prkl sähkölaskut nousee, no ei ihan hirveesti, kun
loistarit paisto aamu seiskasta ilta yhteentoista, natikka on vaan klo 10-16 =)
Ja vaimo muuten uhkas lähtee mäkeen kun ekan natikan roudasin kotiin, meni kyllä sit hetki ennen kuin sain toimivan version, eka kun poksautti sulakkeet toisen vaihenousun suhteen kellarista asti :)
"tollasta et kyllä laita kattoon, tai mää lähen menemään!"
-T
Kyllä minä lupaan tulla, mutta turpakäräjiä en harrasta, kun ei omat kädet saattaisi kestää, mutta käykö, että minä syötän sulle jotain todella tulista ja tuskallista? ;D
Meillä emäntä sanoi, että hän ei ainakaan maksa sähkölaskun tasauslaskua. No minähän tietysti lupasin maksaa, niinkuin tein viimekin vuonna. :) Ei ne natikat laula mullakaan kokopäivää, vaan ajastettuna sammuvat aikaisemmin, kuin loisteputket.
*thumbs up* =)
Saatetaanpa nämäkin kaksi päivänvaloon, kun kerran listalta löytyvät. Nämä menee sinne vauvaosastolle!
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXOiEN5vCdI/AAAAAAAACC8/Bkw7y_h3hJU/s640/IMG_1883.JPG) CGN 24332, eli eximium, tai buforum?
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXOiMVl7eeI/AAAAAAAACDY/kp5nSsUTTAY/s512/IMG_1890.JPG) Ulupica kukkii todella mukavasti ja uusia nuppuja tekee lisää. Ainakin yksi podin alkukin on pysynyt kiinni. Ei pysty ottamaan kuvaa Ulupicasta kunnollista, kun on niin saarrettuna. :D
Flexuissa ei ole vielä tapahtunut mitään, mutta näyttävät vielä ihan hyväkuntoisilta nekin siemenet. Tovariille kävi, niinkuin pelkäsinkin. Happani ja kuoli pois, ei päässyt edes sirkkalehtiasteelle. :-\ Nyt näyttää kuitenkin siltä, että toinen siemenkin saattaisi, siis saattaisi ruveta itämään, kun valkoinen piste on ilmestynyt itämiskohtaan. Toivottavasti ei sitten ole hometta! ::)
Sitten hieman pienenpieni päivitys, ettei ihan unohdu!
Capsicum.flexuosum
- Grif 15020 0/3
- PI 631154 1/3
Elikkä eka flexu on siis häntänsä näyttänyt!
Onnea ja menestystä! Toivottavasti nousee sirkoille asti! :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 08, 2011, 13:57:37 IP... eka flexu on siis häntänsä näyttänyt!
Flexun kotioloista en tiedä, mutta on kasveja, jotka vaativat määrätyn lämpötilan tai pH:n kasvattaakseen taimensa. Törmäsin siihen juuri idättäessäni ahkeraliisan pikkuruisia siemeniä. Ne kyllä itivät lautalla, mutta sirkkalehtien kasvatteluun kuulemma rajalämpötila on 22°, viileämmässä ei synny mitään. Kasvatuskaapin 28° (http://chilivaari.blogspot.com/2011/02/chilit-kaappiin.html) teki niistä terveitä taimia. Toiset ikkunalaudalla eivät ole kehittyneet mihinkään.
On myös toisinpäisiä tapauksia, eli jotkut kasvit eivät idä kuumassa ilmastossa, mutta chilit eivät yleensä kuulu tähän joukkoon.
Hieno homma jos flexu kasvaa. Nythän sulla alkaa olla kaikki harvinaisuudet, vielä jos toinen tovarii itää ja pysyy hengissä. Kasvatushuoneesi näyttää kumman tutulta. Tilaa olin vielä havaitsevani olevan hiukkasen. Vielä pari....
Lainaus käyttäjältä: Kimppu - maaliskuu 02, 2011, 18:51:57 IP
Taisi niitä kypsäksi ehtiä kolmattakymmentä nuppineulanpään kokosta marjaa.
No, tuossa voisi olla ensimmäinen mahdollinen kanditaatti
(http://chiliwiki.fi/images/6/61/CGN24333kukka.jpg) CGN24333:n kukka
Pistetääs pieni päivitys tässä, kun Herra Zabi kävi visiitillä kyläilemässä. Lisää lajikkeita omaan kasvatuslistaani tuli 7pod ja PI 260567, sekä TSMB:n valmiiksi juurutettu pistokas. Nyt niitä on kaksi kappaletta, joten pakko on toisesta ainakin saada se tuottava kasvi, että saisi tehtyä herkullista "Tärskyä" lisää. :P
Mikä parasta, samalla hän rosvosi matkaan "muutaman" kasvin, mikä toi kivasti lisää tilaa omille varsinaisille kasveille. Samalla miehen kanssa pistettiin parit passiivit ja bubblerit bioboniseksi kasvatuksesi, kun toi säkillisen vulcaponicia. Saas nähdä, mihin tämäkin vielä johtaa, ainakin katsoo hänen päiväkirjaansa, niin ei epäilystäkään siitä, etteikö toimisi. :D Mukavaa oli muutenkin ja tosi nastaa rupatella hengenheimolaisen kanssa rauhassa aiheesta ja sen vierestä, aina aamuyölle saakka. Niin ja taisi sieltä jotain mielenkiintoista löytyä, meinaan tuolta chilihuoneestakin, kun silmä vältti, niin mies löytyi aina sieltä hemuloimasta. ;D
Lopuksi pari kuvaa eilisestä, kun tuli litkut vaihdettua muutamille kasveille.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXeyy63hSrI/AAAAAAAACE8/l4F-YFdzoLc/s512/IMG_1919.JPG)Cili Coronong ja bioponinen testikappale
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXey1BvucPI/AAAAAAAACFE/6ladHlL-uI0/s640/IMG_1921.JPG)Serrano, joka alkaisi tukeakin kaivata!
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXey3YgvdYI/AAAAAAAACFM/f_83iNMHR4E/s512/IMG_1923.JPG) Brown Large Habanero
Pian aloittaa nuokin bubbleri chinenset kukkimaan, joten niistäkin voi olla kohta jotain pientäkin tulossa!
No laitetaas nyt päivitystä, kun on tullut heitettyä vuorokauden kestänyt keikka blueslandian huvipuistoon, vai pitäisikö sanoa vapaaehtoiseen työleiriin! :D Eilinen päivähän siellä meni vesiä vaihdellessa ja ihastellessa miehen täyteen kasvanutta chilihuonetta, jossa liikkuminenkin piti suorittaa melkein ilkosillaan, ettei pudottaisi kasveja pöydiltä ja telineiltä. Lisänä vielä se paahtava helle, minkä natikat ja muut valot sai aikaan. Syötiinhän me vähän "mietoja" chilisoosejakin siellä, mitkä olivatkin todella herkullisia, vaikka se tuli niistä puuttuikin. ;)
Kova hinku oli miehellä päästä kasveistaan eroon. Muutaman minä sieltä matkaankin otin, vaikka olisihan se antanut melkein puoletkin, mutta tosiaan piti jo ruveta jarruttelemaan, että miehelle jäisi jotain kasvatettavaakin. Laitetaas pari hilikuvaa, mitkä lisätään kasvatuslistaan samalla.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX91bMNL1gI/AAAAAAAACFw/K3_BIeZaerg/s512/IMG_1932.JPG) (https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX91iyldo_I/AAAAAAAACGA/HaBKrVzrxWw/s512/IMG_1943.JPG)
Tämä on valitettavasti väärin nimetty! Capsicum bluesman var.Tillintallin on oikea! Aji Gusanito, eli sama kuin Manaus.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX91cywSj1I/AAAAAAAACF0/RWN7CfPBhyE/s640/IMG_1934.JPG) Taimet Tammisillan puutarhasta, elikkäs Rocoto Brown ja Caucho, eli DRH7400
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX91fwkt_qI/AAAAAAAACF4/g84AYcSLkZQ/s640/IMG_1938.JPG) Tepin Texasista, sekä capsicum annuum var. Aviculare, joka on myös yksi Tepin variaatio.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX91hRICQ7I/AAAAAAAACF8/RsKFF9tpOUo/s640/IMG_1942.JPG) Tepin Peru x Tepin tarahumari F1 hypridi, sekä Aji Chay C.frutescens
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX91mnYUr3I/AAAAAAAACGM/1TMYAviD4DY/s640/IMG_1950.JPG)Chenzo C.frutescens ja Pasilla bajio(Chilaca)
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX91ntoJVnI/AAAAAAAACGQ/IodmdXGV39o/s512/IMG_1953.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX91oa_Q0WI/AAAAAAAACGU/cuumV-FJdw8/s512/IMG_1957.JPG)
Chile de Onza Aji Banca
Lisäksi matkaan lähti melkein kymmenen eri lajiketta tomaatteja, joten tulispa kesä äkkiä, niin pääsis herkuttelemaan. Kiitokset mr.bluesmanille vielä kestityksestä ja yösijasta, sekä todella mahtavasta seurasta ja musiikista, unohtamatta niitä lukuisia kasveja! Tulen ehdottomasti uudelleen ja uudelleen.
Kait olet jo saanu hommattua sen lisäpöydän? Saattaapi vaan olla varsin ahdasta senkin kanssa. ;D
Ja emäntä kiittää... ::)
;D
Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 15, 2011, 17:15:55 IP
Kait olet jo saanu hommattua sen lisäpöydän? Saattaapi vaan olla varsin ahdasta senkin kanssa. ;D
Ja emäntä kiittää... ::)
;D
No eipä tuo onneksi kauheasti kiitellyt, eikä tyrmännytkään. Lisäpöytäkin on, vaikkakin vielä pienempi ja väliaikainen. :P Eihän tuolla vielä ihan hirveän ahdasta ole, mutta kuitenkin. Melkein ovelta asti mennään tuonne takaseinään. ;D
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TX-Ww-RFB5I/AAAAAAAACHA/n90kQiipK0M/s640/IMG_1963.JPG)
Parikymmentä kasvia lekottaa olohuoneessakin, noiden lisäksi.
Laskeskelin, että 97 eri lajiketta on tällä hetkellä kasvamassa. Muutamalla lajikkeella se tulee vielä kasvamaan, sillä Chileihin hurahtanut isäukkokin joutuu luopumaan muutamasta taimesta, tilanpuutteen vuoksi. Ramiroa ja Lombardoa tulee ainakin capsicum sukuun lisää, sekä muutamaa tomaattia mm. Giant Tree Tomatoa, joka kasvaa jopa monivuotisena ja puumaisena kasvina, jos onnistuu sen talvettamaan. Voi muuten videosta tulla aika tuskallinen! ;)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 17, 2011, 10:45:56 AP
Voi muuten videosta tulla aika tuskallinen! ;)
Täytyy koittaa saada siihen mennessä kisakunto kohalleen! ;D
Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 17, 2011, 10:52:34 AP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 17, 2011, 10:45:56 AP
Voi muuten videosta tulla aika tuskallinen! ;)
Täytyy koittaa saada siihen mennessä kisakunto kohalleen! ;D
No, keretäänhän me harjoitella paljonkin, ennenkuin h-hetki koittaa. ;D
Hieman olisi helpotusta tulossa kasveille ensikesäksi, kun kerran vaimo lupasi, että saan rakentaa talonpäätyyn sellaisen kasvari tyyppisen tilan, jonka voi talveksi siirtää siitä pois. Todella aurinkoinen ja lämmin paikka, joten chinenset tulevat siinä viihtymään todella hyvin. Pubescenseille on siis tarkoitus laittaa lippa kasvarin viereen, mihin aurinko ei niin paljon paista, eikä varsinkaan niin kuumasti. Voi olla, että niillä on hyvä paikka siinä. Mietintä ja suunnittelu myssy on siis laitettava päähän, että on mahdollisimman helppo sitten toteuttaa kyseiset jutut. Viime kesänä rakentamani chililaituri on kuulemma täysin varattu tomaateille nyt, mutta eiköhän sinnekin joku hili ujuteta sekaan, vaikka silloin, kun ei ole hallitus kotona. :D
Jeps, pientä päivitystä pukkaa, kun tuli litkuja itsekin vaihdettua noille pönttölöille. Täytyy sanoa, että hieman alkaa olla haastavaa touhua. Eikun bluesman vastavierailulle litkujenvaihtoon seuraavan kerran. kohta saa tuollakin uimahoususuissa tehdä hommat, ettei katko oksia ja lämpö käy liian epämiellyttäväksi.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYS-JMWDEiI/AAAAAAAACIE/X7PT8nkadGo/s640/IMG_1982.JPG) Eipä kohta enää peräseinääkään näy.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYS95nZdw-I/AAAAAAAACHY/gMHcJHcit-8/s640/IMG_1973.JPG)Muistatte varmaan, mikä tämä oli? Tänään 19.3 otettu kuva.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TW5cBKhdVFI/AAAAAAAAB_Y/ZtMBZ_58aj4/s640/IMG_1837.JPG) Aivan, tuohan se taimi bubbleri 2.3 otetettu kuva. Pitäisiköhän kohta käydä saksimaan tuota viidakkoa?
Laitetaas vielä pari kuvaa luonnonvalon lapsistakin.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYS-OnhD51I/AAAAAAAACIM/kd5q98ErqI0/s640/IMG_1985.JPG)(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYS-QJtmo5I/AAAAAAAACIQ/m4m8UBGj7MU/s640/IMG_1992.JPG)Sekalaista seurakuntaa. Chinensejä ja pubescenseja pääasiassa.
Enpä muistanut kysyä, kun sulta bluesman sain purkin, sitä savustettua xxxhot habanero salsaa, että mitäs habaneroja olit laittanut siihen? Maku on kerrassaan loistava ja tuletkin ihan kohdallaan. :P
Olikos se TSMB?
Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 19, 2011, 17:40:30 IP
Olikos se TSMB?
No eipä ihme, että maku onkin niin hyvää! Siinä on chili kohallaan, toivottavasti saat ne muutkin Trinidad Scorpparit tuottamaan satoa, niin pääsis maistamaan niitäkin. :P Tänään tuli kevään ensimmäiset Serranot 3 kpl:tta syötyä, pilkottuna kebabin kanssa, voi että ol hyvvee.
Varsin hyvältä näyttää kasvu!
Enkös sanonu jotain sinne suuntaan, et vielä tarviit saksia ennen lämpösiä kelejä. ;D
Laitetaas pieni kuvasarja tuosta Charapitastani, joka on junnannut paikallaan n. kk. päivät. Ajattelin testata, mitenkä tämä yksilö viihtyisi passiivissa, jossa on biobonista vulcaponicia ja merileväuutetta mukana.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYcOi6SKCBI/AAAAAAAACJc/guLZTothx88/s640/IMG_2001.JPG) Ensin luonnollisesti pestään juuret mullista, tai siis tässätapauksessa turpeesta.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYcOjXawtCI/AAAAAAAACJg/i7dduEU5i58/s640/IMG_2002.JPG)Astiaan nakkasin siis vulcaponicia, merileväuutetta, sekä Blusanaa. Aikaisemman kokemuksen perusteella, kun pelkkä Blusana ei toiminut, niin olen käyttänyt ec-arvoltaan, noin 1.0 vahvuista hydrolannoitetta mukana. Ehkä olisi voinut olla aavistus enemmänkin, tuota vulcaponicia matkassa, mutta mennään näin ja katsotaan.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYcOo99DhfI/AAAAAAAACKA/YZOYVjW8UeU/s640/IMG_2013.JPG) Siinäpä se Charapita onkin uudessa astiassaan. Taustalla näkyy sen edellinen ruukkunsa.
Vertailun vuoksi aikaisemmasta kokeilustani, pitää laittaa kuva Scorpparista, jonka vaihdoin samalla tavalla bioboniseksi passiiviksi.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TXIV8EjKkXI/AAAAAAAACCY/wbRQk20y-fA/s512/IMG_1871.JPG) Ennen passiiviin siirtoa (https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYcOqlkMqaI/AAAAAAAACKI/BkhZ3FZBiBE/s512/IMG_2015.JPG)Jälkeen
Elikkäs toistaiseksi voi sanoa, että on tapahtunut paljonkin kasvua ja terveen näköistä.
Lopuksi päivän kukkakuva, jonka otin Poblanosta. Niitä siihen on jo tullut ihan mukavasti ja korkeuttakin n. 50 cm.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYcOsZwMZkI/AAAAAAAACKQ/Rt8yDzh_QGo/s576/IMG_2018.JPG)
Tässäpä nämä tälläerää, toivottavasti saa samanlaisen piristysruiskeen tuo Charapita, kuin Scorppari sai. ::)
Voi kökkö sentään, kyllä ottaa päähän ja vielä omaa hölmöyttäni! :-[ Saas nähdä elpyykö tuo tuosta, sillä kerkis hörppiä ilmeisesti parituntisen kuivaa pönttöä. En osannut arvatakaan, ettei puolitoista viikkoa riitä tuolle kasville nestettä tuossa bubblerissa, vaan nyt on seurattava jo paljon tiuhempaan. Toivottavasti kerkesin nesteet ajoissa luirauttamaan.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYc2F5ThauI/AAAAAAAACLA/bgpQknwY0R4/s512/IMG_2021.JPG)Cili Coronong ja veltot lehdet ja pari oksaakin. :-\
Multakasvatuksessa ei olisi mitään heikkoutta vielä pelastaa tuota, mutta mitenkä lienee vesiviljelyssä. ???
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 21, 2011, 13:33:31 IP
Multakasvatuksessa ei olisi mitään heikkoutta vielä pelastaa tuota, mutta mitenkä lienee vesiviljelyssä. ???
Ei ole iteltä päässy nesteet koskaan loppumaan, mutta vielähän tuo näyttäs et kaipaa vaan tosissaan vettä, eiköhän jo illalla ala olemaan toisen näkönen.
Hmm, toivottavasti elpyy, itsellä ainakin ebbeissä pariinkin otteeseen ollut jopa pari päivää ilman nesteitä...
Kävi muuten mielessä, eikös tollaseen ämpäriin tehtyyn bubbleriin sais aika helposti tehtyä vesitasomittarin? Tyyliin laittaa sähköputkenpätkän ja siihen mittatikun, joka olisi jossain kelluvassa materiaalissa kiinni.... Pomppii kyllä kivasti ylösalas, mutta sitten kun alkaa näyttämään kriittiseltä, niin siinä ei olisi mitään liikettä....
-T
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 21, 2011, 13:51:23 IP
Hmm, toivottavasti elpyy, itsellä ainakin ebbeissä pariinkin otteeseen ollut jopa pari päivää ilman nesteitä...
Kävi muuten mielessä, eikös tollaseen ämpäriin tehtyyn bubbleriin sais aika helposti tehtyä vesitasomittarin? Tyyliin laittaa sähköputkenpätkän ja siihen mittatikun, joka olisi jossain kelluvassa materiaalissa kiinni.... Pomppii kyllä kivasti ylösalas, mutta sitten kun alkaa näyttämään kriittiseltä, niin siinä ei olisi mitään liikettä....
-T
Ehkäpä siinä toivoa on, sillä ylimmät lehdet näyttivät jo paremmilta nyt, mutta alaosa taisi kärsiä enemmän. Toisaalta mitäpä noilla ihan alimmilla väliä, jos yläpää on kunnossa. ::) Tuli vaan kiireessä tehtyä lannoitteet, niin taisi tulla melko töpäkät, jotain 1.90 luokkaa. Jos elpyy, niin kohta on kasvukin huimempaa. Taidan seuraavankerran, kun on aikaa, niin vaihtaa nuo isoimmat kasvit suoraan isompiin pönttöihin. Onhan mulla vielä noita 20 litran sankoja ja varmaan lisää saan, kun vaan pyydän. Antaahan se ainakin tuplaten aikaa reagoida, tosin olisi pitänyt ja tästä lähin nostelen noita pönttöjä vähän useammin, kuin nyt olen tehnyt.
Eihän tuo mitenkään pahalta vielä näytä...siis sekö on vaan lurpahtanut veden vähyydestä? Tykkäävät hyvää vaan kun pääsee lehdissäkin nesteet vaihtumaan välillä...ei ne kovin helposti kuole kuivuuteen, ainakaan omien kokemuksien mukaan. Ja kunhan juuret on hengissä, niin on kasvikin...lehdistä viis! ;D
EDIT: Niin tosiaan...en tiedä miten se sitten vesiviljelyssä kun vesi loppuu..aivan! Hmm...mutta toivotaan, että se siitä elpyy! Uskoisin näin....
Mulla C.annuum Onza kuivahti ämpäribubblerissa pahasti. Pudotti melkein kaikki lehtensä muttei kukkia eikä podinalkujaan. Samassa ämpärissä ollut Chilhuacle negro tiputti kaikki lehtensä ja kukkansa l. oli pelkkä ranka. Nyt siinä näkyy jo uusia silmuja. Kyllä tuo Goro tuosta elpyy. Ehkä olis kannattanut aluksi laittaa pikkaisen laimeampaa litkua.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 21, 2011, 16:17:19 IP
Mulla C.annuum Onza kuivahti ämpäribubblerissa pahasti. Pudotti melkein kaikki lehtensä muttei kukkia eikä podinalkujaan. Samassa ämpärissä ollut Chilhuacle negro tiputti kaikki lehtensä ja kukkansa l. oli pelkkä ranka. Nyt siinä näkyy jo uusia silmuja. Kyllä tuo Goro tuosta elpyy. Ehkä olis kannattanut aluksi laittaa pikkaisen laimeampaa litkua.
Kieltämättä tuli vähän liian kovat lannat, mutta tuli sen verran nopeasti tuo, ettei kerennyt hirveästi hienosäätöä harrastamaan. Alimmat lehdet tosiaan tippu, mutta latvan lehdet suoristuivat. Huomennahan sen varmaan näkee, mihin suuntaan se lähtee.
Cili Coronong voi hyvin, eikä lehtiä enää sen päivän jälkeen pudonnutkaan, joten pelkällä säikähdyksellä pääsin. Pönttöjä tästä johtuen hypistelen useammin. Sitten tuli mieleeni tämä.
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - tammikuu 21, 2011, 18:27:34 IP
Mikäs tämä purppura jallu on? :O
Aika hidaskasvuinen on jotensakin ollut mulla, lieneekö se muutenkin. Tässäpä olisi kuva kyseisestä plantusta ja sen kukasta, mikä on aika nätti ja isokokoinen!
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYogzuu-2DI/AAAAAAAACLc/y1PyCxcseyM/s512/IMG_2026.JPG)(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYog0nR2CWI/AAAAAAAACLg/t9Ba67s84Ww/s640/IMG_2027.JPG)
Sitten Zabille kuva tuosta hänen tuomastaan Ugandalaisesta Habanerosta, mitä lienee oikeasti, mutta mielenkiinnolla odotan, kerran pitäisi olla todella tulista.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYog4oeuwpI/AAAAAAAACLw/zlfEWkw3fuI/s640/IMG_2035.JPG) Kukat, tai ainakin tuo, mikä siinä on, niin on perus Habaneroa pienempi.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYog6ugUiYI/AAAAAAAACL4/nDMW2urzHjc/s512/IMG_2040.JPG)Siinä on kuva koko kasvista.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYohCuEsS5I/AAAAAAAACMM/KBINhUtRhV0/s576/IMG_2049.JPG)Capsicum galapagoense, vai onko oikeasti? Näyttää ainakin ihan erillaiseltä, kuin tämä (http://chiliwiki.fi/index.php?title=CGN_22208). No selviäähän se viimeistään sitten, kun ja jos alkaa kukkimaan.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYohGfvs5AI/AAAAAAAACMY/TNcG6u7ozto/s640/IMG_2053.JPG)Yellow chaco aloitti nuppuilemaan, toivottavasti jaksaa kehittyä kukiksi asti.
Sitten lopuksi ihan fiilistely kuva Early Jalapeñosta, tai sen alapuolelta. On aloittanut ihan kivasti kukkimaan, toivottavasti tulee myös hedelmiä.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TYohKiLN40I/AAAAAAAACMo/45UxT84rhrk/s640/IMG_2061.JPG)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 23, 2011, 18:59:04 IP
Capsicum galapagoense, vai onko oikeasti? Näyttää ainakin ihan erillaiseltä, kuin tämä (http://chiliwiki.fi/index.php?title=CGN_22208). No selviäähän se viimeistään sitten, kun ja jos alkaa kukkimaan.
Galapagoense tuoksuu aika voimakkaasti! Ei tarvitse, kuin kävellä ohitse niin parfyymit tulvahtaa ilmaan! ;) :)
Rocotot on myös tuoksuvia mutta rocotohan tuo ei ole.
Ihan samanlaiselta tuo ainakin näyttää, kuin minunkin C. galapagoenseni.
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - maaliskuu 23, 2011, 20:01:50 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 23, 2011, 18:59:04 IP
Capsicum galapagoense, vai onko oikeasti? Näyttää ainakin ihan erillaiseltä, kuin tämä (http://chiliwiki.fi/index.php?title=CGN_22208). No selviäähän se viimeistään sitten, kun ja jos alkaa kukkimaan.
Galapagoense tuoksuu aika voimakkaasti! Ei tarvitse, kuin kävellä ohitse niin parfyymit tulvahtaa ilmaan! ;) :)
Rocotot on myös tuoksuvia mutta rocotohan tuo ei ole.
Ihan samanlaiselta tuo ainakin näyttää, kuin minunkin C. galapagoenseni.
Piti käydä ihan nokka tunkemassa tuohon puskaan, että saisi jotain osviittaa. Taitaa mulla olla sklyyvarissa jotain vikaa, taikka parkkiintunut jo hienoimmille tuoksuille. :D Rocototkin mulla tuoksuu voimakkaammin, mutta voi niissä ehkä jokin hento tuoksukin olla. ::)
Hieman villiä päivitystä. Kuten oli jo aikaisemmassa viestissä päiväkirjassani puhetta tuosta galapagoensesta, tein siitä tänään huomion, että on alkanut todella paljon tulemaan nuppuja. Toivottavasti edes joku jaksaisi kehittyä kukaksi asti, niin varmistuisi tuonkin mysteeri.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TY2185EUuPI/AAAAAAAACNQ/EcY9sm3ONbQ/s640/IMG_2063.JPG)(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TY219zerMzI/AAAAAAAACNU/3-XyObVjtVg/s640/IMG_2064.JPG) Samaa galaa edelleen. Eipä ole ennen löytynyt yhtäpaljon kerrallaan nuppuja.
Pari kuvaa sitten niistä eximiumeista.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TY22HldTOCI/AAAAAAAACN0/QeZgUTGGLJE/s640/IMG_2081.JPG) CGN 19198
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TY22D8qIZwI/AAAAAAAACNo/VVpDHhtP15c/s640/IMG_2078.JPG) CGN 21502
Sitten viimeiseksi kuva Capsicum lanceolatumista, joka on jo hiukan saanut kasvuakin aikaiseksi. Nyt kasvilla korkeutta n. 30 cm
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TY22I9G_nMI/AAAAAAAACN4/fQ-xT-fjsqU/s512/IMG_2085.JPG)
Jo nyt alkaa olla melko varmaa, että seuraavasta kaudesta tulee lähestulkoon villikausi, elikkäs melkein mennään pelkästään villien chilien voimin. Muutaman perus chilin ainoastaan noiden lisäksi, sillä tilat tulevat rajoittumaan kummasti ja toisekseen on vielä näköjään muutamia villejä siemenpakissa, joita ei ole vielä edes täällä idätelty. :D
No nyt on tullut yönaikana ensimmäisestä Capsicum cardenasiista häntä näkyviin.
CAP 1530 2/3
Flexun häntä aavistuksen kasvanut, mutta pitkään on kyllä tuota häntäänsä jaksanut työntään. Pelottaa ajatus, että kohta homehtuu, ennenkuin kerkeää sirkkojansa näyttää.
Laitetaas päiväkirjaan merkintä chinensestä PI 281429, joka on chiliwikin (http://chiliwiki.fi/index.php?title=PI_281429) mukaan hankala saada kukkimaankaan. Nyt on kuitenkin kukkia tullut roppakaupalla, joten jännityksellä jään odottelemaan antaisiko se hedelmääkin. Ainakin siitospölyä tuntui hieman olevan.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZH6xHNgk7I/AAAAAAAACOs/IhmsT4wcdGs/s512/IMG_2094.JPG) PI 281429:n kukka
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZH6-MOJg4I/AAAAAAAACPM/oYAvlyWBTow/s640/IMG_2108.JPG) Ja itse kasvi.
Kerran kameran kanssa tuli tuota hosuttua, niin laitetaan pari muutakin sitten.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZH6rhfD-MI/AAAAAAAACOg/v66dav01Qv0/s640/IMG_2090.JPG)Mestnyj iz Ternovka kukkii kovasti ja tuossa eka hedelmäkin kehittymässä. Toivottavasti kestää paikallaan, niin näkee vertailunvuoksi, millainen siitä tulee.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZH63lKMJNI/AAAAAAAACO4/zJ9uJZFoQKc/s576/IMG_2100.JPG) Aji Panca näyttää jännästi tekevän mahdottomia nuppuryppäitä. Olisi siinä hedelmilläkin sopeutuminen, jos kaikki kasvaisivat niiksi.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZH7AoOvDoI/AAAAAAAACPQ/GoF4vhiLnX8/s640/IMG_2109.JPG) Yleistä härdelliä etualalta. Alkaa olla suurinosa saavuttanut lakipisteensä, että alkavat kaatumaan ison latvansa vuoksi. Täytyy siis ruveta virittelemään tukinaruja jo noihin. Nyt olisi bluesmanin jojonaruilla käyttöä täälläkin. :D Taaempaa natikkaa piti nostaa melkein jo kattoon asti, kun rupesi alla olevista lehdistä näkemään, että on liikaa lämpöä.
Komea viidakko tulossa sulla, muistahan jättää sinne natikan yläpuolellekkin rakoa. Mulla Baccat osas itse kiertää natikan, kun Chinenset taas puski itsensä palamisen uhallakin valoa kohti.
Jännityksellä tuon Mestnyj iz Ternovkan hedelmää saapiiki odottaa, tuotti viime kauela monennäkösiä ja -kokosia pallukoita... Varsinkin ensimmäiset hedelmät olivat melkein kaikki ainaki vähän erilaisia, mutta loppukauesta koko ja muoto kummallisesti vakiintui kuvan kaltaiseksi (http://chiliwiki.fi/index.php?title=Tiedosto:Mestnyj_marjat.jpg). Risteytymiseen en jaksa uskoa, vieressä oli lähimpänä Aji Amarillo (baccatum) ja villi annuum joka ei kukkinukhaan koko kesänä. Ehkä lajike on joku epästabiili hybridi?
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 29, 2011, 18:55:51 IP
Komea viidakko tulossa sulla, muistahan jättää sinne natikan yläpuolellekkin rakoa. Mulla Baccat osas itse kiertää natikan, kun Chinenset taas puski itsensä palamisen uhallakin valoa kohti.
No onhan siellä toinperrään rakoa se 30 cm, eikä ihan katossa kiinni. Paljoa ei muuten tarttee kasvaa tuostakaan, kun rupeaa taas olemaan liian lähellä. Ei jää ennen ulosvientiä muuta mahdollisuutta, kuin käydä leikkaamaan niitä.
Lainaus käyttäjältä: Kimppu - maaliskuu 29, 2011, 19:15:09 IP
Jännityksellä tuon Mestnyj iz Ternovkan hedelmää saapiiki odottaa, tuotti viime kauela monennäkösiä ja -kokosia pallukoita... Varsinkin ensimmäiset hedelmät olivat melkein kaikki ainaki vähän erilaisia, mutta loppukauesta koko ja muoto kummallisesti vakiintui kuvan kaltaiseksi (http://chiliwiki.fi/index.php?title=Tiedosto:Mestnyj_marjat.jpg). Risteytymiseen en jaksa uskoa, vieressä oli lähimpänä Aji Amarillo (baccatum) ja villi annuum joka ei kukkinukhaan koko kesänä. Ehkä lajike on joku epästabiili hybridi?
Katsotaan mitä tulee, vai tuleeko ylipäätänsä mitään. Kun tuota sinun podia vertaa noihin Zabilla kasvaviin podeihin, niin niihin verrattuna ne on kyllä ihan erinäköiset, jopa muistuttavat habaneroa. Mutta kuten sanoit, että ovat kaikki vähän erilaisia, niin voi niistä sitten odottaakin mitä vain. :D
Eipä taida virheistä oppia, taikka sitten tuo Coronong käy vaan ahneemmaksi nesteen suhteen. Olipa taas pönttö tyhjänä, mutta onneksi satuin hypistelemään, ennenkuin kävi nuokkumaan. Samanlainen juttu oli myös Tobago Sweetilla. Ehdottomasti vaihdettava, kun ulos pääsee, niin isommat pöntöt.
Oisko ne vesitasomittarin patentoinnit paikallaan ensikautta silmälläpitäen?
Kaipa nuo suhteellisen pienellä vaivalla saisi jotenkuten näyttämään milloin oikeesti alkaa olemaan kuivana.
-T
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 30, 2011, 12:26:36 IP
Oisko ne vesitasomittarin patentoinnit paikallaan ensikautta silmälläpitäen?
Kaipa nuo suhteellisen pienellä vaivalla saisi jotenkuten näyttämään milloin oikeesti alkaa olemaan kuivana.
-T
Samaa mieltä Rahikainenkin, jonkunlaista patenttia on pakko ruveta keksimään, ettei käy ohraisesti. Sääli vaan, jos noinkin iso kasvi menehtyisi vedenvähyyteen.
Sähköputkee vaan sopiva pätkä ja jollain styroksilla kelluva tikku siihen :)
Yksinkertainen, mutta varmaan toimivakin tapa, pitäs vaan saada se tikku pysymään varmasti siinä styroksissa kiinni :D
-T
Mulla oli ämpärihydrossa, umpeen teipattu mehupilli roikkumassa kannen reiästä. Kun lippu oli pystyssä, tartti alkaa suunnittelemaan veden lisäystä.
Bublerissa tarvii varmaan sen suojaputken, ettei juuret pääse samassa tilassa ollessaan jumittamaan lippua.
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - maaliskuu 30, 2011, 17:15:37 IP
Bublerissa tarvii varmaan sen suojaputken, ettei juuret pääse samassa tilassa ollessaan jumittamaan lippua.
Melkeinpä on pakko kyllä joku putki olla ja mieluummiin melkein pohjaan saakka, mulla on noissa melkein koko sankon kattavat juuret. Pakko oli muuten laittaa kattoon narua ja rimaa, että sai tuetta noita kasveja. Rupesi olemaan puskat jo niin isoja, että kaatuvat omasta painostaan. Varsikin alkaa olemaan parhaimmillaan kohta peukalon paksua. :D Ei vielä raaski pätkästä ainakaan noita chinensejä pienemmäksi, kun ovat niin kompaktin näköisiä puskia. Voi olla, että satoa on luvassa ihan kivasti vielä noista, jos ei tapa sitten nesteen vähyyteen. :D
Sähköputkea pohjaan asti, sen alaosaan poraa pari 4-5mm reikää ja jotain valkosipulipaketin verkkoa ympärille ja jesaria.... sit sinne sisään kelluva mittatikku.
-T
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - maaliskuu 30, 2011, 19:41:36 IP
Sähköputkea pohjaan asti, sen alaosaan poraa pari 4-5mm reikää ja jotain valkosipulipaketin verkkoa ympärille ja jesaria.... sit sinne sisään kelluva mittatikku.
-T
Jotain tuollaista pyörittelin itsekin mielessäni. Pitäisi vaan jostain löytää tarpeeksi pitkät varrastikut ja muotoilla styroksia kellukkeeksi. Tietty joku kevyt rautalankakin toimisi ihan samallatavalla.
Hallitus veti illalla herneet nenäänsä, bubblerien tuomasta metelistä ja tunki vastalauseeksi pumpuliakin korviinsa. Siitä sisuuntuneena koitin järjestellä hieman uudelleen tuota pumppuviidakkoa. Kyllähän sitä meteliä sai paljonkin vähennettyä, kun laittoi taas takaiskuventtiilit paikalleen ja laittoi pumput lattialle jumppapatjan päälle, loppui ylimääräinen resonointi. :D Tilaakin tuli pöydälle, että voisi siihen laittaa uutta kasvia tulemaan! No ehkä ei kuitenkaan, vaan väljyyttä tuli, että pystyi siirtelemään bubblereita hieman väljemmäksi. Onneksi ensivuonna ei ole näin paljon kasveja yhdessä huoneessa. ::)
Sitten vähän mukavempaakin. Itäneet Capsicum cardenasiit CAP 1530 alkavat olla sirkkavaiheessa, vaikka epätoivosena meinasin jossainvaiheessa lempata siemenetkin mäkeen, kun eivät meinanneet itää. Aina näköjään kannattaa yrittää. Flexut ovat itämässä niin kauan, ennenkuin homehtuvat, taikka sitten itävät.
Osta hallitukselle http://www.peltaco.com/index.jsp?pid=207 tuolta bilsomin korvatulppa-automaatti :D
Oma hallitus nukkunut jo vuosia tulpat korvissa, kun vuoroduunia tekee, haaveilee tollasesta :D
-T
Kauankos kesti muuten sinulla noiden CAP 1530:ien itäminen? Itse laitoin ne 2.3 ja häntää oli pukannut 30.3.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 01, 2011, 10:19:35 APbubblerien tuomasta metelistä
Itse ripustin pumpun roikkumaan patterin säätönupistä. Ei pintaa jota vasten resenoida -> hiljaisuus.
*Suom. Huom. ihan äänettömäksi ei muutu, mutta ääni vähenee!
Lainaus käyttäjältä: biblo - huhtikuu 01, 2011, 18:18:12 IP
Kauankos kesti muuten sinulla noiden CAP 1530:ien itäminen? Itse laitoin ne 2.3 ja häntää oli pukannut 30.3.
Olikohan se 14.2, kun laitoin itämään ja häntä näkyi 27.3, elikkäs aika hyvä tovihan noihin meni.
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 01, 2011, 20:48:51 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 01, 2011, 10:19:35 APbubblerien tuomasta metelistä
Itse ripustin pumpun roikkumaan patterin säätönupistä. Ei pintaa jota vasten resenoida -> hiljaisuus.
*Suom. Huom. ihan äänettömäksi ei muutu, mutta ääni vähenee!
Aikä käihä ratkaisu, mutta eipähän resonointia pääse tapahtumaan. ;D Kyllähän tuo tuntui emäntääkin miellyttävän nyt, kun puolella putosi äänet viereisestä huoneesta! ;)
Hieman ovat Sushrajallakin kevään öttiäiset yrittäneet ottaa kasvattaja polosesta niskalenkkiä, mutta ensimmäinen selätys on ainakin silminnähden minulla. Uskoisin loppujen ötököiden häviävän, kun otan vielä vahvemmat tökötit kehiin, kiitokset bluesmanille sen toimittamisesta.
Sitten pari kuvaakin voisi laittaa, kun hemuloin kameran kanssa tuolla viidakossani. Laitetaas kärkeen pari villitystä.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZnG6Em85fI/AAAAAAAACP8/k_XlddAsM9o/s512/IMG_2130.JPG) Eximiumit ovat kasvaneet ihan kohtalaisella vauhdilla ja kovasti alkaa tämä CGN 19198 nuppuilemaankin.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZnG1Qjl-HI/AAAAAAAACPs/g-_caaIYGFE/s640/IMG_2125.JPG) Nuppuja samaisesta kasvista. Yksi alkaa olla viittävaille aukeamassakin, joten näkee mitä se kukka on syönyt.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZnG8GM6JsI/AAAAAAAACQE/dqLwFmL1PJE/s512/IMG_2136.JPG) Tepin Guatemala on kasvanut tanakan oloiseksi kasviksi ja tyypillisesti kasvattanut pidemmän rungon ennen haaroittumista. Muutama pieni podinkin alku siellä on, vaikka kuvassa ei näykään. Toivottavasti pysyvät kiinni. :P
Sitten ihan peruskaurasta pari kuvaa.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZnG9byAy-I/AAAAAAAACQI/vgyhAvddH9s/s640/IMG_2137.JPG) Early Jalapeñossa laskin 5 podia kasvamassa.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TZnHEJO7ihI/AAAAAAAACQs/0S_J3Qvfprw/s512/IMG_2146.JPG) Purple Jalapeñon synkän näköinen hedelmä. Taitaa olla jotain ötökkää, taikka sen jäämistö tuossakin havaittavissa. Kuvaushetkellä tämä oli jo vedenvähyyttään huutamassa, siksi noin veltot lehdet. Piristyi kuitenkin, kun vettä sai.
Heräsi ajatus myös, että voisi nyt olla helppo kokeilla, miten Naga Morich risteytyisi Poblanon kanssa, kun ei Nagassa ole itsessä yhtään siitepölyä vielä. Ehkä tuhoontuomittu ja haastava ajatus saada chinense ja annuumi risteytymää, mutta kokeilemisen arvoinen kuitenkin. Yrittänyttä ei laiteta ja olisihan se mahtava onnistuessaan saada melkein paprikan kokoisia hedelmiä Nagan, tai edes lähes sen vahvuisena. ;D
Onnea vaan risteytykseen! Kyl se kuitenki pitäis olla mahollista, vaikkei taida annuumit ja chinenset ihan parhaita tohon hommaan olla. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 04, 2011, 16:44:52 IP
Heräsi ajatus myös, että voisi nyt olla helppo kokeilla, miten Naga Morich risteytyisi Poblanon kanssa, kun ei Nagassa ole itsessä yhtään siitepölyä vielä. Ehkä tuhoontuomittu ja haastava ajatus saada chinense ja annuumi risteytymää, mutta kokeilemisen arvoinen kuitenkin. Yrittänyttä ei laiteta ja olisihan se mahtava onnistuessaan saada melkein paprikan kokoisia hedelmiä Nagan, tai edes lähes sen vahvuisena. ;D
Onnea yritykseen! Kyllähän tuon pitäis onnistua, vaikkakin voi viedä muutaman kokeilun että lähtee podit kasvamaan. Viime kesänä pölytin goat's weedillä tuollasen pölyämättömän nagan kukkia ja nyt odotellen mielenkiinnolla että minkä näköstä podia alkaa jälkipolvi kesällä puskemaan.
Taitaa ruveta olemaan sittenkin Nagassakin sitä siitospölyäkin, saas nähdä miten pojalle käy tuon kokeilun suhteen. Tämä päivä menikin pitkälle chilien kimpussa vapaapäivänä, sillä Provadolle oli käyttöä ja muutenkin piti turpeen kanssa pelehtiä. CAP 1530 cardenasii kaksikko jököttää uusissa kippoloissaa vierekkäin sirkoilla. Jos on varmaa tietoa, ettei ole itsepölyttyvä, niin onneksi on sille lajikumppani vieressä. Näyttäisi vielä siltä, että kolmaskin olisi pukkaamassa häntää esille.
Nagassa pari podia tulossa näköjään, eli sekin on herännyt pitkiltä talviuniltaan taas uuttakautta kohti. Pari riivittyä kukkaakin on paikallaan, mitä kokeilin Poblanolla pölyttää. :)
Uusinta yritykseen lähti itämään kestokasveja, mitä on tarkoitus varmuudella talvettaa, toki jos itää ja jää kesän jälkeen henkiin.
- CGN 22876 C.tovarii 0/8
- CGN 19198#2 C.sp 0/7 (ilmeisesti eximiumin ja pubescensin risteymä)
- CAP 502 C.frutescens 0/6
Nyt, jos ei koskaan, sillä olisi mukava nähdä jotain noistakin jo tänä kesänä!
Se alkaakin sitten vaikuttamaan siltä, että kausi on päättymässä, ennenkuin kerkeää alkamaankaan. En tiedä enää mikä näihin on nyt yllättäen tullut, kun monessa on jälki kamala. Ei Provadotkaan ole sittenkään tehonnut, taikka mikälie vaivaakaan, niin ei siihen. Kylmää on turha tässä syyttää, sillä huoneessa on kyllä lämmin, ellei sitten pöytätuuletin tuollaista jälkeä +27 asteessa saa aikaiseksi.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaGHaOgxTgI/AAAAAAAACRQ/6kQme2Za2xE/s640/IMG_2149.JPG)(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaGHbHmN8KI/AAAAAAAACSg/zQfDyr-mOKc/s640/IMG_2150.JPG)(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaGHd6DQweI/AAAAAAAACRg/gb11s23Evi0/s640/IMG_2153.JPG)(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaGHg8ROwcI/AAAAAAAACRw/o5OgPN3WfV0/s640/IMG_2156.JPG) Aika epätoivoiselta näyttää ja noita riittää. Prkle, kun otta jo päähän! >:( Ei voi natikkaakaan syyttää, sillä matkaa on ainakin 50 cm. Taitaa olla tosiaan kausi pulkassa.
Muutama valonpilkku sentäs mahtuu joukkoon, vaikka eikös tuo kohta jo niissäkin.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaGHiOizOeI/AAAAAAAACR0/K2SqrPo3Uxk/s640/IMG_2157.JPG)Chenzo kypsyttelee jo ensimmäisiä.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaGHjmJqCCI/AAAAAAAACR8/fP43RMZSf1k/s512/IMG_2159.JPG)Pari podia on Cili Coronong:n kasvattanut.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaGHkhCxibI/AAAAAAAACSA/CF7GARDQFEo/s512/IMG_2160.JPG)Nagassakin pari podia tulossa luonnonvalossa.
Minähän olen tuota myös ihmetellyt, samaa ilmenee muutamissa annuumeissa. Bolivian Rainbow:t, bluesmanilta tullut Guajillo ja viimeisimpänä Fataliin mysteeriannuumi on alkanut oireilla. Vähän samansuuntaista olin näkevinäni eilen illalla myös bluesmanilta tulleessa Aji Cristalissa. Itselläni kaikissa ilmennyt tämä ongelma kun juuri kun kukinta alkaisi tuottaa hedelmiäkin. Chilhuacle Negrossanihan oli ripsiäisiä, mutta niiden tuhot eivät ole juurikaan lisääntyneet Provadon ja Neko torjuntasuihkeen antamisen jälkeen, ja CN:ssä ei vielä ole selkeästi ilmennyt tuota kasvupistevauriota. Koitan ottaa illalla kunnon kuvan Guajillon varsin epäilyttävistä uusista kasvupisteistä. Guajillon toki myös melkein hukutin ja lannoitin hengiltä... :-[
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 10, 2011, 13:46:26 IPEn tiedä enää mikä näihin on nyt yllättäen tullut, kun monessa on jälki kamala. Ei Provadotkaan ole sittenkään tehonnut,...
Jotakin kasvitautia siis epäilet?
On pahan näköistä. Jotkut vahingot voisivat olla vihannespunkin tekoja, mutta silloin pitäisi näkyä seittiä.
Pidä nyt ainakin terveet erillään noista.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 10, 2011, 15:04:32 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 10, 2011, 13:46:26 IPEn tiedä enää mikä näihin on nyt yllättäen tullut, kun monessa on jälki kamala. Ei Provadotkaan ole sittenkään tehonnut,...
Jotakin kasvitautia siis epäilet?
On pahan näköistä. Jotkut vahingot voisivat olla vihannespunkin tekoja, mutta silloin pitäisi näkyä seittiä.
Pidä nyt ainakin terveet erillään noista.
Vaikea sanoa enää mitään noista. Pakkanen selittäisi tuollaiset vauriot, mutta että sisätiloissa, niin vähän mietityttää. Jonkun olisi pitänyt pakkasella pitää tuota huoneen ikkunaa auki ja suht. kauan. Se vielä tekee oudommaksi, ettei ikkunan lähellä olevissa ole mitään! Jos se on jotain sienitautia, niin kaikki on jo takuulla menetetty, eikä noita enää täällä minnekään pahemmin nostella. Seittiä ei ole missään näkyvissä, joten en usko senkään olevan kyseessä.
Tuli vaan mieleen, että eihän sellainen tekisi tuollaista jälkeä, kun kasteluvedessä on ollut lannoitetta ja provadossakin näyttäisi aika töpäkät lannat olevan, ettei olisi saanut lannoiteövereitä? Provadon lannat näyttäisi tältä. NPK(16-3-10) +2% Mg.
Lannoiteövereitä omissani epäilin myös, mutta kun ovat olleet jo yli kolme viikkoa melkein pelkällä vedellä (eli parilla viime kastelulla annettu about 0,5ml/l PK-annosta) niin ei sen enää pitäisi kai vaikuttaa. Boorivajehan kasvupisteitä kyllä sotkee, siksi sitä itsekin epäilin, mutta en oikein tiedä että millä sitä pitäisi sitten koittaa korjata kun kuivauksesta ja vesikuurista ei tunnu olleen mitään iloa oireiden kanssa...
Taannoin lannoitteita tutkiessani annoin kolmin- tai viisinkertaisia annoksia muutaman viikon ajan, eikä useimmat chilit siitä pahaa tykänneet. Jotkut kasvoivat enemmän, toiset pysähtyivät, käpristelivät tai pudottelivat lehtiä, mutta ei mitään tuon näköistä.
Voisiko Provado sinänsä, sen kemikaalit aiheuttaa myrkytyksen?
Näyttää pahalta. Kuvista vaikuttaisi kuitenkin samanlaisilta kylmävaurioilta kuin mullakin. Jos se min/max-mittarisi näytti sittenkin oikein? (puh. keskusteluun viitaten) Outoa olisi sijainnin suhteen; huone talossa joka varmasti on lämmin. Tuuletuksenaikainen veto? Infektiota epäilen suuresti voisko olla. Prkl että pitää suuren työn jälkeen tällaista sattua.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 10, 2011, 17:16:08 IP
Näyttää pahalta. Kuvista vaikuttaisi kuitenkin samanlaisilta kylmävaurioilta kuin mullakin. Jos se min/max-mittarisi näytti sittenkin oikein? (puh. keskusteluun viitaten) Outoa olisi sijainnin suhteen; huone talossa joka varmasti on lämmin. Tuuletuksenaikainen veto? Infektiota epäilen suuresti voisko olla. Prkl että pitää suuren työn jälkeen tällaista sattua.
Pahalta näyttää joo ja jos eivät tokene tuosta, niin voi sanoa jo hyvästit koko kasvariin siirtämiselle. Kausi on sitten pulkassa ja ollaan ostochilien varassa. Voi ...tu ...tana! Taikka sitten jostain vielä ostaa jokunen planttu!
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 10, 2011, 16:35:39 IP
Taannoin lannoitteita tutkiessani annoin kolmin- tai viisinkertaisia annoksia muutaman viikon ajan, eikä useimmat chilit siitä pahaa tykänneet. Jotkut kasvoivat enemmän, toiset pysähtyivät, käpristelivät tai pudottelivat lehtiä, mutta ei mitään tuon näköistä.
Voisiko Provado sinänsä, sen kemikaalit aiheuttaa myrkytyksen?
Mulla oli kotonakasvavissa chileissä paha kirvaepidemia. Laitoin kaikille Provadoa eikä mitään erikoista pientä lehtienkäpristelyä lukuunottamatta tapahtunut.
Kirvat saivat kyllä kyytiä.
Voihan helvata! >:(
Toivotaan että tokenee tuosta, kuten Bluesmanilla samannäköiset.
Itsellä oli muinoin samaa ongelmaa. Ethän käytä mitään jytyä kasvuntehostaja suihketta? Itsellä jaakontaika teki "raakana" tuollaista jälkeä. Oli pakko laimentaa tuota valmissuihketta samalla määrällä vettä. >:(
Lainaus käyttäjältä: chilimieli - huhtikuu 10, 2011, 18:14:21 IP
Itsellä oli muinoin samaa ongelmaa. Ethän käytä mitään jytyä kasvuntehostaja suihketta? Itsellä jaakontaika teki "raakana" tuollaista jälkeä. Oli pakko laimentaa tuota valmissuihketta samalla määrällä vettä. >:(
Ei ole mitään tuollaisia käytössä, taikka käytetty. Rupeaa tässä jo vainoharhaisena löytämään kaikista samaa kuivumista. Toivottavasti on vain kuvitelmaa! :-\
Kurja juttu. Kuinka paljon noita ongelmakasveja on ....noin suunnilleen koko taimimäärästä ?
Voisko noita huonoja kohtia leikata pois ja katsoa mitä tapahtuu jos lähtee haaromaan ja siitä taas alkaisi uusi elämä.
Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 10, 2011, 18:27:23 IP
Kurja juttu. Kuinka paljon noita ongelmakasveja on ....noin suunnilleen koko taimimäärästä ?
Voisko noita huonoja kohtia leikata pois ja katsoa mitä tapahtuu jos lähtee haaromaan ja siitä taas alkaisi uusi elämä.
Vaikea sanoa lukumäärää, jotka vahingoittunut, mutta jos tuon huoneen kasvit on kaikki saamassa saman taudin, tai mikä helevetti lieneekään, niin 80 %, tai yli kattaa vuoden kasveista. Pahimmista ei taida olla, vaikka ihan pätkäksi vetäisi, sillä alimpien lehtihankojenkin silmut ovat ruskeita. Ihme taitaa enää nuo pelastaa, enkä taida enää usko siihenkään. Katson viikon, tai kaksi noita ja nakkaan ne vaikka kasvariin happanemaan. Saapahan sanoa, että sielläkin jotain kävi.
Kerätään miehissä sulle uudet plantut jos noille on käynyt pahin mahdollinen.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 10, 2011, 20:43:52 IP
Kerätään miehissä sulle uudet plantut jos noille on käynyt pahin mahdollinen.
Hienoa tietää tuo. Olen erittäin otettu ja ylpeä porukasta, kun tuollaista tullaan ehdottamaan. 8) Vielä on toivoa, niin pitkään, ennenkuin viimeisetkin alkavat rusehtaa.
Täällä on ollut erittäin auttavaista porukkaa, joka on ollut mukava huomata!
Hyvää kun laittaa kiertämään, niin saattaa joskus saada sitä takaiskin!
Sun lista on vaan aika komea, että jos pahin sattuu, mitä en todellakaan toivo, niin kova hasste on ton paikkaaminen.
Multa löytyy muutamia juurtumassa olevia kasvinalkuja, mutta noitten saaminen satoa tuottavaan kokoon tämän kauden aikana saattaa olla aika haastavaa... :-\
Jos katastrofi käy (jota ei tietenkään haluta :(), liikenee täältäkin muutama iso kasvi, niin ei tartte kaupan osto chiliin turvautua. :)
Toivotaan, että on ohimenevä ilmiö ja meneekin ohi. Hirmuinen työhän noissa valuu hukkaan, jos saa kompostiin kiikuttaa koko huoneen kasvit. Olkkarissa on muutamat kasvit ja ne on pakko pitää puhtaana.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 10, 2011, 16:35:39 IP
Taannoin lannoitteita tutkiessani annoin kolmin- tai viisinkertaisia annoksia muutaman viikon ajan, eikä useimmat chilit siitä pahaa tykänneet. Jotkut kasvoivat enemmän, toiset pysähtyivät, käpristelivät tai pudottelivat lehtiä, mutta ei mitään tuon näköistä.
Voisiko Provado sinänsä, sen kemikaalit aiheuttaa myrkytyksen?
Pitkään ja hartaasti tutkittuani nettiä ja googlailemalla, sekä tutkittuani tuota chilien puutosoireet (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7180.0) topiciakin, voisi olla, vaikkakin harvinaista kyllä, että olisivat saaneet nestemäisistä ja Provadon mukana tulleesta ylimääräisestä lannoitteesta överit? Kaukaahan se on sinänsä haettu, mutta löytyi sieltä samanlaisia oireita muillekin kasveille, polttamalla kasvupisteet. Pitänee testata ja antaa pelkkää vettä pidemmän aikaa, jos alkaisi vaikutusta näkymään.
Minusta ei kuulosta todennäköiseltä. Ootko kaikkiin joissa oireita laittanut Provadoa? Mulla kotona kasvavissa ei oo minkäänlaisia oireita ja kaikki ovat Provadokuurilla, myös C.tovarii joka voi hyvin vaikka bubbleri kuohuu ja vaahtoaa Provadosta. Mökillä korkeimmalla olevat turveruukuissa olevat ovat saaneet Provadoa eivätkä oireile ollenkaan. Matalammalla ja lähellä ovea ja tuuletinta ja sen aiheuttamaa ilmavirtausta sijaitsevat kasvit ovat eniten kärsineitä vaikkei niille ole Provadoa annettu kun ovat vesiviljelyssä. NFT on korvausilmaventtiilistä metrin päässä ja 2 siinä ollutta kasvia jouduin totaalisesti latvomaan. Kasvua näkyy jo.
Latvoisin sinuna ennenkuin kompostiin heittäisin. Älä heitä vielä kirvestä kaivoon tai rasvaa narua.
Edelleenkin olen vahvasti sitä mieltä että jonkinlainen kylmä läpivetoilma saattaa tuollaista jälkeä tehdä. Siis normaali talon tuuletus mutta suht kovalla pakkasella. Perustuu nyt omaan kokemukseen. Subtrooppinen/trooppinen kasvi tarvitsee 30 sekuntia pakkasta niin on tsoronoo. En uskonut itsekään tapahtunutta ennenkuin tsekkasin min/max tilanteen lämpömittarista.
Nyt on oma sairaskertomukseni päivitetty päiväkirjani puolelle (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8794.msg145437#msg145437).
Kylmävaurioilta nuo kyllä omaankin silmääni varsin selkeästi näyttävät, lannoitteilla en ole vastaavaa saanut aikaan vaikka vuosien varrella on tullut testailtua vaikka minkälaisia määriä ja yhdistelmiä. Provadolla käsitellyissä kasveissa en huomannut tuollaista oireilua, kasveista tipahti muutama pahiten ripsiäisten syömä lehti ja jatkoivat kasvuaan. Syksyisin olen tosin huomannut kasvihuoneessa hieman samalta näyttävää kasvupisteiden kuolemista kun on ollut kosteaa eikä ilma ole päässyt vaihtumaan kasvihuoneessa riittävästi viileiden kelien vuoksi (tuuletusluukut eivät aukea).
Bluesmanin tapaan suosittelen noiden kasvien latvomista ja tilanteen tarkkailua.
Laitoinkin, että "harvinaista" voisi olla, että liika lannoitus ja tarkemmin Kaliumin liika saanti voisi tehdä, että kasvista palaisi kasvupisteet. On sitä kyllä todellakin joissain muissakin, joihin en ole Provadoa käyttänyt. Huoneen ikkunanpuoleiset eivät ole kärisineet ollenkaan, joten kylmä viima on pitänyt tulla toiselta puolelta taloa, jossa niitä kärsineitäkin on, n. 5 metrin päästä olevasta tuuletusikkunasta. Se sisätiloissa saa kuullostamaan aika erikoiselta, mutta ehkäpä se on mahdollista, jos ovat tottuneet huoneessa noihin substrooppisiin ilmastoihin ja tuulettaa toisen huoneen ikkunaa. Toki huoneessa on kasveille puhallin kierrättämässä ilmaa ja jos tuuletus ikkunasta on kylmä ilma kiertänyt puhaltimelle, niin voisihan se periaatteessa olla mahdollistakin. Melkoinen mysteeri kyllä! :o
Pahimmat vauriot on leikattu pois, joten nyt jään kyllä erittäin odottavasti katsomaan tapahtuuko mitään parempaan. Mieluummin tuo kylmävaurio olisi tervetulleempi vaihtoehto, kuin joku sienitauti, mikä olisi lähes satavarmasti tuho kaikille siinä huoneessa oleville kasveille, eikä niitä enää lisähuoneisiin jaeltaisikaan.
Minultakin löytyy taimia mitä voin antaa jos käy ohraisesti. Pitäähän sitä auttaa miestä mäessä. Ja olenhan kiitollisuuden velassa kun nämä on kaikki sinun antamista siemenistä kasvatettu! :) Ja täältä ei ole pitkä matka hakea.
Juu, kyllä itsekin kohtalotoveria autan mäessä, jos huonosti käy. Ties vaikka samalla saisi tekosyyn käydä Zabilta hakemassa Tepinin taimi, ettekös te samoissa valtakunnanosissa noin suurin piirtein asusta ainakin täältä Kymenlaaksosta katsoen. :) Tosin mitään kovin ihmeellisiä mulla ei ole: pari lajiketta ihan näön vuoksi ostettu, vaikka onhan esim. Cajamarcan makuakin muistaakseni kehuttu, ja loput pääasiassa syötäväksi ostettuja/kerjättyjä.
Kiitokset molemmille ja hyvä tietää, ettei kausi ole täysin ohi, jos nyt sattuisi noille ohrasesti käymään. Hyvinä uutisina voin kertoa, ettei eiliseen verrattuna uutta tuhoa ole tullut, joten valoa näkyvissä kuitenkin kaikesta huolimatta. Tilanne kuitenkin tarkassa seurannassa kokoajan, suurennuslasia apunakäyttäen. :)
Ollemmehan samaa Itä-Suomen lääniä, mutta välimatkaa taitaa meilläkin olla Zabin kanssa jopa 3 tuntia. :D
Kävin tänään muissa asioissa yhdellä puutarhalla, ja jututin omistajaa, hortonomi yli 30v kokemuksella...
Mietittiin yhdessä mikä Tonin chilejä mahtaisi vaivata, hänkään ei heti suoralta kädeltä keksinyt kasvitauti joka tuhoaisi kasvupisteet. Mutta samaan hengenvetoon totesi liian kaliumin aiheuttavan kasvupisteiden tuhoutumista.
Onko mahdollista että kasvit olis saanu liian tömäkät lannat? Paljon provadossa mahtaa olla kaliumia?
EDIT: Ongelmaahan olikin myös kasveissa jotka ei ole saaneet provadoa, joten siitä tuskin on voinut tulla liikaa kaliumia.
Kokeilen kasvarissa josko tarttuu Keravalta tuotuihin taimiin. Laitoin vaurioituneita terveisiin kiinni joten jos on sienitauti niin pitäis tarttua.
Mulla kyllä alkaa selkiintyä kuinka homma on päässyt käymään. Nyt tiedän myös kuinka herkkiä trooppiset kasvit voivat olla. Surraan yhdessä. Ei tuu satoa bluesfarmillakaan viimekesäiseen tyyliin. Toivon hartaasti ettet menetä suuren työmäärän jälkeen kasvejasi.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 11, 2011, 20:52:25 IP
Kokeilen kasvarissa josko tarttuu Keravalta tuotuihin taimiin. Laitoin vaurioituneita terveisiin kiinni joten jos on sienitauti niin pitäis tarttua.
Mulla kyllä alkaa selkiintyä kuinka homma on päässyt käymään. Nyt tiedän myös kuinka herkkiä trooppiset kasvit voivat olla. Surraan yhdessä. Ei tuu satoa bluesfarmillakaan viimekesäiseen tyyliin. Toivon hartaasti ettet menetä suuren työmäärän jälkeen kasvejasi.
Voihan se olla, että kun ovat tottuneet noinkin trooppisiin ilmastoihin, etteivät siedä yhtään ylimääräistä vetoa siihen. Surraan pois ja syödään, vaikka Pirkka chiliä sitten. ;) Eihän näille mitään mahda, olipa se mitä hyvänsä, aina ei voi voittaa!
Uusi päivä valjennut tännekin ja tutkailtuani tuossa murheenpesässä, ei tänään ole ilmestynyt uusia tapauksia, ainakaan vielä. Valonhäivähdys on siis olemassa, että osa kasveista pelastuisikin. Osa ruvennut jopa tekemään hedelmääkin, joissa ei polttovaurioita ole tullut. Laskin Aji Verdessäkin, mitä siitä tuuheudesta sain selkoa, että n. kymmenkunta podia tulossa, sekä Brown Large Habakin aloittelee podittamista.
Mitä noihin tuhoutuneisiin kasveihin tulee, niin voi olla, että niiden osalta on peli menetetty kokonaan, sillä kasvupisteet ovat menneet turpeen pintaamyöten. Kaikista eniten harmittaa se, että joukossa on villejä ja niidenkin siemenien hankkiminen ympäri maapallon on vaatinut hieman vaivaakin. :-[ Sekä Tammisilla puutarhasta tullut Caucho on täysin pilalla, joten josta oli kovat odotuksen, taisi valua nekin tuonne kankkulan kaivoon. Lajikemäärä näyttäisi ehkä putoavan jopa yli 20 lajikkeella, joukossa villejä ja muita odotuksen arvoisia lajikkeita. Ehkä ensivuonna, tai joskus tulevaisuudessa uudelleen, jos mahdollisuus tulee. :-\
Jottei ihan menisi harmitteluksi koko kirjoitus. Itseäni ainakin piristi tämä näky, kun aamulla huoneeseen astuin. Sillä CGN 19198 oli aukaissut ensimmäisen kukkansakin ja siitepölyä siinä näyttäisi olevan.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaP5qKyEw9I/AAAAAAAACS4/QodM1YCCa70/s512/IMG_2166.JPG)
Ja siinä vielä itse kasvi ja vielä jopa terveenä. :)
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaP5wjWVa8I/AAAAAAAACTQ/z68a4n2ZxyU/s512/IMG_2177.JPG)
Lisää valonpilkkuja hemuloinnin aikaansaannoksista, sillä ensimmäinen flexuosum on tuostakin Grif 15020 kolmikosta itänyt. Pakko laittaa siitäkin merkintä päiväkirjaan. :)
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaQHKL7xC-I/AAAAAAAACTs/O5UxBG-UWTo/s512/IMG_2186.JPG)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 12, 2011, 10:28:30 AP
Uusi päivä valjennut tännekin...
Kukkia hampaiden kiristyksen jälkeen, hienoa!
Jos oireilu kallistuu kylmävaurioiden puolelle, kannattaa miettiä myös juurien kylmenemistä. Ne nimittäin ovat paljon herkempiä kuin lehdet ja runko. Onko lattialla olleita ruukkuja tai bublereita? Miten niille kävi verrattuna korkeammalla sijaitseviin? Kylmät juuret vaikuttavat myös eri ravinteiden imeytymiseen ja se voi johtaa pH:n, kalsiumin tai muunkin ravinteen muutoksiin. Liiallinen kalium tai liian vähän kuparia voisi aiheuttaa tuollaista kasvupisteisiin ja nuo voisivat imeytyä poikkeuksellisesti kylmässä. Varmoja tietoja en löytänyt.
Kasvien luulisi oireilevan näkyvästi, jos ne saavat kylmää, kuten tässä: http://chilivaari.blogspot.com/2011/04/kylmia-oita.html
Mitään noin radikaalin näköistä ei mulla ole ilmennyt kylmän suhteen, mitä sulla oli blogissa kuvattu. Lattialla mulla on ainoastaan hydrokasvatuksessa olevat chilit ja tänään niille viimeksi litkut vaihdoin, eikä juurissa ollut mitään poikkeavan näköistä. Itse veikkaisin kuitenkin sitä kylmässä vedossa tapahtunutta Kaliumin liikasaantia. Se on sittenkin saattanut olla naapurihuoneessa ikkuna auki montakin tuntia ja vaikka ei suoraan pakkanenkaan pääsisi, niin kylmä viima, yhdistettynä huoneessa olevaan puhaltimeen, voisi selittää nuo vauriot. Mene ja tiedä, jos se olisi sitä sienitautia, olisi se varmasti jo muissakin kasveissa siinä huoneessa? Jotkut villit, kuten nuo eximiumit ei ole tiennyt mitään, ainakaan vielä. Nehän ovat juuri kylmänkestäviä.
Tuntuuko muistakin siltä, että tänä vuonna (kokeneillakin) kasvattajilla on ollut tavallista enemmän ongelmia? Vähän joka toinen käyttää provadoa öttiäisten häätämiseen, on tätä kasvupisteiden kuolemista ja kaikenlaista muutakin.
Ei tunnu.
Luonnollisesti ongelmat saavat täällä enemmän tilaa ja painoarvoa kuin normaali meno. Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, paitsi jokavuotinen tilanpuute. Taas vain tuli laitettua liian monta chiliä liian aikaisin itämään. Ikkuna on täynnä, eikä parvekkeelle voi vielä viedä.
Provadoa en ole käyttänyt, vaikka joskus paketin hankinkin. Minusta se on mahdoton käytettävä satoa tuottaville chileille. Varoajat ovat käytännössä kuukausia, kun se liukenee niin hitaasti ja siinä ajassa ehtii jo muodostua syötävää. Ei tosin ole tänä keväänä ollut mitään ötökkäongelmaa, kun myrkyttelin syksyllä sisään tuodut huolella kahteen kertaan. Ensimmäiset harsosääsket ilmestyivät jonkun marketin basilikaruukkujen kanssa samoihin aikoihin, mutta eivät ehtineet idätyksiä häiritä.
Kyllä on tullut kiinnitettyä huomiota asiaan...
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 12, 2011, 10:28:30 AP
Jottei ihan menisi harmitteluksi koko kirjoitus. Itseäni ainakin piristi tämä näky, kun aamulla huoneeseen astuin. Sillä CGN 19198 oli aukaissut ensimmäisen kukkansakin ja siitepölyä siinä näyttäisi olevan.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaP5qKyEw9I/AAAAAAAACS4/QodM1YCCa70/s512/IMG_2166.JPG)
Ja siinä vielä itse kasvi ja vielä jopa terveenä. :)
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TaP5wjWVa8I/AAAAAAAACTQ/z68a4n2ZxyU/s512/IMG_2177.JPG)
Ikävä tulla varsinkin tässä tilanteessa pissimään sun kokkoon, mutta toi ei ole CGN 19198 :-\. Oma ääneni menee Black Pearlille... Itse kasvatin viime syksynä samasta lähteestä olevasta siemenestä juurikin tuollaisen pettymyksen.
Nyt vaan pidä huoli siitä Flexusta, niin olet kaikesta muusta ikävästä huolimatta vielä voiton puolella...
Jännä, ettei ole tuon tummempi, vaikka "oli" suoraan natikan alla. Ei mulla ole tuollaiselle paskalle mitään käyttöarvoa. Katson hetken ja vinttaan tunkiolle.
Noista edellisistä sisuuntuneena ajattelin laittaa muutaman lajikkeen itämään, ehkä jo ensikauttakin ajatellen. Villejähän minä ajattelin idätellä. Ehkä ne jonkunlaiseksi kerkeää kasvaa kesälläkin, jos nyt itävät vaan. ::)
- CAP 1491 C.eximium "ehkä aidompi, kuin edelliset" :D
- CAP 469 C.praetermissum
Ja sitten hybridi!
- Tepin(Peru) X Chinense "Wild Brazil" F1
Laitetaan sitämukaa villejä lisää, kun noita alkaa lisää putoamaan, tai paljastumaan feikiksi. >:(
Taitaa todellakin käydä lajikelistalla katoa. Saanen jälleen ylpeänä esittää pari kuvatusta, jotka taitavat olla sadon ja kasvun suhteen menetettyjä. :-[
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tafq_KKX2aI/AAAAAAAACUQ/db3gT_OaFAU/s576/IMG_2212.JPG)Ainokaiseni Serrano, joka näytti jo yhdessä vaiheessa todella hyvältä ja antoi jo jopa useamman chilin syödäkin.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TafrADvkyLI/AAAAAAAACUU/HPybIG-iMds/s640/IMG_2215.JPG)Ainut jätetty Turbo Pubekin on tuon näköinen, ei taida siitäkään olla mitään kesälle jätettävää. Sainhan minä sentäs yhden podinkin siitä! Pitää koittaa latvoa ja laittaa isompaan ruukkuun ja lukea isä meitiä etu- ja takaperin.
Jotain sentäs valonpisaroita näkyvissäkin, sillä jo aikaisemmin "melkein" kankaalle viskatuista chileistä alkaa ihme ja kumma puskea ehkä tervettäkin silmua. Voihan se olla, että noillakin on vielä pientä toivoa! Idätyspuolellakin voisi olla poikimassa pientä bonusta, mutta parempi pitää mölyt mahassa, ettei tule niistäkään sushia. Näin taas tälläkertaa!
Pahan näköstä jälkeä :'(
Voi jösses.
Miten niin monella on voinut olla noin huonoa tuuria tänä vuonna?
-T
Ai että tekee pahaa nähdä noita kärsiviä... :'(
Ihan noin pahannäköiseksi eivät omani ole menneet, osin ehkä siksikin että pyrin pätkimään pahimmin kärsineet oksat suht tunnollisesti pois. Ja eihän mulla noin komeita puskia ole ollut muutenkaan. Ja tosiaan, Guajillo ainakin heräsi jokin aika sitten henkiin muutaman viikon murjotuksen jälkeen eli kun likihukkumisesta tokeni. Bolivian Rainboweissa ei viellä ole parantumisen merkkejä nähtävissä, mutta tuo sama vaiva on nyt löytänyt Lihamestarilta saamani Nagankin. Chilacassa näyttäisi raakile kasvavan vielä ihan ok tahtia vaikka pientä kuivumista siinäkin on. Nagan ja mysteeriannuumin esimerkistä olisin taipuvainen luulemaan, että kyseessä saattaisi ainakin täällä päin olla joku ripsiäisten levittämä virustauti. Nimittäin ne kasvit jotka eivät ole ensihavaintojen yhteydessä ennaltaehkäisevää Provadoa saaneet (en saanut troppia tungettua tukkoonkasvaneisiin maitopurkkeihin), ovat sairastuneet nopeammin ja vakavammin kuin ne jotka ovat myrkyn saaneet ennen kuin olen niissä ripsiäisten tekosia havainnut. Missään ei kuitenkaan ole ollut ripsiäisten tekemänä suuria tuhoja, enimmäkseen nuppineulan pään kokoisia ja pienempiä länttejä ovat ehtineet syödä muutamaan lehteen per pensas.
E: Mutta mites te viisaammat ja kokeneemmat, onko sellaista virustautia, josta kasvi voisi toeta vai onko peli menetetty jos tauti iskee? Tai tiedänhän minäkin sen verran, että jopa ihmisellä ja joillakin kasveilla on muutama yhteinen torjunta-ase immuunijärjestelmässään, kuten pari vuotta takaperin eräässä tutkimuksessa havaittiin. Olisiko ollut tomaatti se kasvi jopa. Eli miksipä ei olisi mahdollista moinen? Ei kyllä pienellä googlailulla sellaista näytä löytyvän...
Boori- ja Kuparivajaushan myös täyttäisi nuo omieni oireet, mutta onko se miedohdolla PK-lannoituksella kuinka todennäköistä?
Tämä nyt ei vaan taida selittyä sillä ötököiden tekemällä tuholla, sillä noita samoja on niissäkin, mitkä saivat annoksensa Provadoa. Ainut järkevä selitys nyt on enää se kylmä viima, yhdistettynä lannoiteöveriin. Tekee mieli ihan lainata Eppujen biisistä säkeistöä;
"Se miehen epätoivoon ajaa,
kun halla viljaa korjaa
Keskeltä kylmän mullan hiljaa
paleltunut chilin silmu tuijottaa" Ainut, mikä pelastaa niin sakset, tai nakata kankaalle. Tässä tapauksessa voi kirves olla liikaa! :)
Hieman vaan muuteltuna tosin, mutta aika hyvin sopii tilanteeseen.
Minulla on Toni kahdet kappaleet sekä Serranoa, että turbo Pubea. Tervetuloa hakemaan! :)
Lainaus käyttäjältä: murina - huhtikuu 15, 2011, 14:08:42 IP
Minulla on Toni kahdet kappaleet sekä Serranoa, että turbo Pubea. Tervetuloa hakemaan! :)
No kiitos, voisin mielelläni ottaa vastaan molemmat, kun noista ei tosiaan tiedä enää. Pitää vaan katsoa sopiva ajankohta, kun sattuu töissäkin olemaan aina kiireaikataulu. Sovitellaan! :)
Kertakaikkisen karmeen näköistä. On vähän muutkin kohdat saaneet kylmää kuin kasvupisteet. Serrano voi olla menetettu mutta jos alalehdet eivät näytä paleltuneilta, latvo reilusti ja saattaa vielä yllättää. Hydrokasvit ottaa äkkiä kiinni menetetyn kasvun.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 16, 2011, 19:36:43 IP
Kertakaikkisen karmeen näköistä. On vähän muutkin kohdat saaneet kylmää kuin kasvupisteet. Serrano voi olla menetettu mutta jos alalehdet eivät näytä paleltuneilta, latvo reilusti ja saattaa vielä yllättää. Hydrokasvit ottaa äkkiä kiinni menetetyn kasvun.
Voihan sitä tietysti kokeillakin, mutta paljoa ei taida olla tuolla mahdollisuuksia, kun poditkin ovat ruttuisia nahistuneita pötköjä. Eipä muutenkaan noita olisi uskaltanut syödä, kun Provadoa tuo Serrano oli saanut. Turbo Pubessa ei myrkkyjä käytetty, joten söin sen pois ja hyvällehän se maistui, sopivasti potkua sellaisenaan syötynä. :P Turbokin on leikkaushoidon saanut jo voi että se näyttää raasulta. Onneksi murinalta olis noiden suhteen tulossa elävempiä versioita, kun vain saisi järkkäiltyäkin ne tänne.
Muutama otanta pahoin kärsineistä chileistä, siis pari vaan, koska niitähän olisi sivuntäydeltä laittaa tähän. Mutta mutta pääasia, että uutta kasvua on ruvennut tulemaan hiljaiselonkin jälkeen, vaikka osa näyttääkin aika hauskalta suorastaan.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Ta0yvu1a3uI/AAAAAAAACUw/ObQqDkjY6u8/s512/IMG_2216.JPG) PI 593491 (https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Ta0ywkkNBRI/AAAAAAAACU0/D1hB6Pu4SRQ/s512/IMG_2217.JPG)CAP 1487
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Ta0y3svkaVI/AAAAAAAACVE/_y7XJUASAow/s640/IMG_2220.JPG)Poblanokin taitaa selvitä sittenkin.
Serranosta ei jäänyt mitään enää, vaan kuivui täysin pystyyn. Odottaa pääsyä tunkiolle. Samalta näyttää pikkuhiljaa Turbo Pubekin, mutta annetaan olla, sillä on vielä vihreitä lehtiä jäljellä ja juuret näyttivät ihan hyväkuntoisilta, kun vaihdoin ruukkua ja uudet turpeet.
Sitten voisi uskaltaa laitta kuvan vielä, mistä en uskonut kypärän irtoavankaan, mutta niin vaan siitä tuli iloinen pommi, vai pitäisikö sanoa, että (http://www.youtube.com/watch?v=H3FAcjL31y8)!
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Ta0yy_x1p-I/AAAAAAAACU4/jdmbyXatrgI/s576/IMG_2218.JPG) Tovarii ilman kypärää. Nyt peukut ja varpaat pystyyn, että onnistuu! :)
Kelitkin näyttäisi lämpiävän sen verran, kun katsoo pitkäaikaista ennustetta, että voisi ajatella ehkäpä ensiviikolla siirtävän ainakin osan kasveista kasvihuoneeseenkin. Pitää vaan ensin viritellä styroxit ja kuplamuovit sinne ja testata lämmitintä yöksi.
Sitten pitikin miettiä, että mihinkä minä tuon tovariin laitan kasvamaan, niin kahden väliltä turve/hydro, valitsin tämän jälkimmäisen vaihtoehdon. Tovarii pääsi 6 litran sankoon, johon lannoiteeksi meni 0.8 ec:n arvosta, elikkäs suht. mieto pitäisi olla alkuun.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Ta67FRs245I/AAAAAAAACVs/mtT4x8zwmRE/s640/IMG_2222.JPG) Näin!
Bongasin Cili Coronongista useita mieluisia yllätyksiä, mutta nämä kasvoi lähes tertussa. Elikkäs suhteellisen hyvävoimaisena voisi melkein kahteen kertaan tapettua kasvia sanoa.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Ta67H4BfIII/AAAAAAAACV0/NuFVBAYnKAk/s640/IMG_2230.JPG)
Sitten oli viimeinen kuva tästä Serranosta, joka ei koskaan selvinnyt kesään saakka, vaikka alkuvuodesta rehotti täydellä innolla ja teki podeja tiuhaan.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Ta67GtESK5I/AAAAAAAACVw/kbKAZTjvyjs/s512/IMG_2223.JPG) R.I.P
Pientä valmistelua kasvarikauden käyttöönottoon. Laitettu kuplamuovit seinille, jotka voi helposti nostaa ylös, kun kelit lämpiää ja laskea takaisin syksyllä. Kattoon laitoin ja samalla hieman madaltui näin kevääksi tuo, kun laitoin hallaharsoa. Kelien lämmettyä nekin saa pois siitä ja korkeutta lisää. Tarkoitus on laittaa lämmitin yöksi puhaltamaan hieman lämpöä ja tarvittaessa, jos tulee kylmiä päiviä, niin voi laittaa myös päiväksikin. Testataan eka yö ja katsellaan, mitä näyttää yön alimmat ja ylimmät lämmöt, ennenkuin siirrän kasvit sinne. Ja kuvakin siitä virityksestä.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbLfN9UzCjI/AAAAAAAACWQ/PBamF6-oy3I/s640/IMG_2232.JPG)
Uusi kasvarin tapainen olisi tästä tulossa, hieman on vielä keskeneräinen, mutta eipä kiire, pääasia, että on melkein valmis! :) Muovit tulee päälle vielä ja kasvit sisään ja àvot, siinä se!
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbLfTLVbQlI/AAAAAAAACWU/YYZiRAZn-7o/s512/IMG_2251.JPG) Siinäpä se keskeneräinen olisi!
Hienolta näyttää
Mut eikös tohon kannattas laittaa aavistuksen verran kalteva katto? :)
Valuu vedet pois....
-T
Tuollainen seinänvieruskasvari talon länsipäätyyn on täälläkin pyörinyt mielessä kun nykyisen huoneen laajentaminen olisi vähän hankalaa. Tiiliseinä toimisi mukavana patterina kuten sulla. Tosin ite olen niin laiska etten viitsi varmaan ruveta ihan alusta asti väsämään kun tuollaisia saisi mm. Kivikankaalta ja Es-An:ilta.
Meilläkin on palotikkaat tuossa välissä mutta toiselle puolelle saisi neljä metriä huonetta tai miksi sitä nyt kutsuisi kun syvyys olisi vain n. 60 senttiä. Tälle kaudelle ei ole enää välttämättä tarvetta kun on liian vähän hilejä kasvamassa mutta voisihan sen rakentaa jo valmiiksi kun pääsiäinenkin on mennyt suunnitellessa. :D
Kiitokset MrFrost ja jewe! Tuollainen siitä sitten tuli, etuseinä on tarkoitus nostaa katolle, että pääsee kastelemaan kasveja sisältä. Hienohan tuo ei ole, mutta eihän tämä kasvatus aina ole kauneuskilpailua! :D Tuli siihen n. 15 cm kaltevuuttakin, mutta kuvasta ei sitä helposti erota. Vedet pääsee kyllä tuosta valumaan poiskin. Tuo tiiliseinä lämpesi mukavasti tänään auringossa, missä melkein olis paistanut munakkaatkin. Eiköhän tuo aika hyvin sido lämpöä kylmää yötäkin ajatellen. ;) Siinäpä se sitten ois!
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbL9wolsLGI/AAAAAAAACW8/k5tuNaXf5X0/s512/IMG_2252.JPG) Pieniä sipistelyjä se vaatii, esim. pohjalle, mutta hirveitä ei enää kiinnosta oikein tehdä, kun tämäki on tarkoitus raivata talveksi tuosta poiskin.
Siinäpä sitä taas on hileille lisäkoti! :)
Juu komias on ja kyllä tuolla podia kypsyy...ei kyllä saisi just nyt tuollaista kuvaa laittaa kun samantyyppistä olen suunnitellut...kasvihuonekaappikuume vaan pahenee. :D
Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 23, 2011, 19:54:35 IP
Juu komias on ja kyllä tuolla podia kypsyy...ei kyllä saisi just nyt tuollaista kuvaa laittaa kun samantyyppistä olen suunnitellut...kasvihuonekaappikuume vaan pahenee. :D
No se tietää vaan paria työtuntia, eihän tuollaisen tekemiseen paljon pitempään mene! Seinänvieruskasvari vaan pystyyn! ;)
Tee moukarilla (ovelle) reikä seinään, niin voit käyttää sitä mikäsenyoli "viileäkasvihuone" tms talven ajan, siellä jotain eksoottisempia greippejä ja muuta talvetat sit ;)
Tiedän, Hellasärö.... ::)
-T
Näppärä viritys. Tuonnehan mahtuu melko monta hiliä. Jos sais pari vesipyttyä jotka varais päivän lämmön niin olis hyvä.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 23, 2011, 22:29:46 IP
Näppärä viritys. Tuonnehan mahtuu melko monta hiliä. Jos sais pari vesipyttyä jotka varais päivän lämmön niin olis hyvä.
No tuo on aika nopeasti kyhätty pystyyn. Tiiliseinäkin oli todella hotti, kun koju oli pystyssä. Saattaa varata melko hyvin tuokin lämpöä viileään iltaan. Kylmään yöhön pitäisi varmaan joku kuumavesi systeemi ollakin. Voi olla, että vähän myöhemmin tuohon laitan kasveja.
Kasvarikausi on nyt sitten virallisesti aukaistu ja osa kasveista mätetty sisään. Ensimmäisenä sisään pääsi "melkein" kaikki vesikasvatuksen uhrit. Vielä jäi jotain sisäänkin, mutta siitä se läksi!
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbWGz-vjgqI/AAAAAAAACXY/vUxuSBHjtAY/s640/IMG_2256.JPG)Etuovelta takaseinälle päin! Ylälaipion korkeus 200.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbWG2Jpc5BI/AAAAAAAACXc/pW58pkkU30I/s640/IMG_2257.JPG) Oikeaa seinustaa. Hilit jo miehen mittaisia, vaikka ei kuva anna oikeutta! CAP 832 katkesi muutossa puolet kasvista. Kolme tervettä oksaa ja putosi siirrossa pois. Arvaa kuinka paljon otti päähän?
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbWG5JaERJI/AAAAAAAACXk/3Krf8Fq9H5Y/s640/IMG_2259.JPG)Vasemmalla seinustalla pienempiä rehuja!
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbWG6tOwUiI/AAAAAAAACXo/Ci1S4D5ORB0/s640/IMG_2260.JPG)Poblano valloittaa aika ison alan kasvarista! :)
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbWG79VDjMI/AAAAAAAACXs/4nGLagDIhiw/s512/IMG_2261.JPG) Rhombokin pääsi jo kasvariin.
Huomenna jatkuu chilistelyt ja kasvien siirtäminen kasvariin. Hieno päivä ollut takana ja lämmintä piisannut. Sen verran pitää sanoa, että Tovariikin on hyvissä voimissa ja kasvattelee uusia lehtiä bubblerissa.
Voi kun ois noin paljon tilaa... mut kait sekin tila sit ois täpötäynnä chilejä! ;D
Komeat kasvit ja vielä saat ihailla valoa. Nuo kun tuosta oikeaa lamppua saavat niin ei muistu hallat eikä pakkaset enää. Kasvavat noissa hydroissa pimentäen kasvarisi kokonaan. Pari oksaa tekee vaan hyvää saada jo pois tieltä. Sitäpaitsi CAP832 ei oo kovin kaksinen bacca maultaan.
On kyllä hyvän näköiset ja kokoiset kasvit ja syvän vihreä väri...huomaa että on peukalo vihreä miehellä. :D
No osa voi olla, mutta osa on suorastaan järkyttävän näköisiä, enkä kauheasti osasta rehuista odota kummosia satoja, jos ollenkaan. Osa kasveista on kuitenkin hirvityksestä huolimatta saaneet uuden astian ja paikan väliaikaisesti tuolta kasvihuoneesta. Laitetaan sitten niitä seinänvierustakasvariin ja chililaiturille, kun kelit lämpenee, taikka siis paremminkin yöpakkaset. Viimeyön alinlämpö huiteli +12, vaikka nollilla oli taas käynyt yöllä. Sitten muutama kuva ja anteeksi etukäteen noista huonosti kasvaneista chilirääpäleistä.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbbNVQuNzHI/AAAAAAAACYI/7r64-2Eu0Ks/s512/IMG_2263.JPG) (https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbbNW3ou3GI/AAAAAAAACYM/beGVaUN-UcU/s512/IMG_2269.JPG)
Tepin Guatemala Aji Cristalin rääpäle!
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbbNYTxTMTI/AAAAAAAACYQ/JmjnKL3o0N4/s640/IMG_2271.JPG) Yleistä sekasortoa!
Sisälläkin kasvaa ja onneksi tulee jo ihan mukavasti satoa, joten ei ihan ilman kuitenkaan jää!
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbbNZRMNH8I/AAAAAAAACYU/v6Y60rIW9o0/s640/IMG_2272.JPG)Nagassa on näitä ja puuttuu enää Scorpparin podit, niin "Tärskyä" olisi mahdollisuus tehdä!
Suddenissa on paljon erimuotoisia podeja ja kokoisia, mutta onneksi niitä on jo paljon, joten täytettä leivälle on tiedossa!
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbbNaGoPWeI/AAAAAAAACYY/onYwnSkPkkQ/s640/IMG_2274.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TbbNb5n7NfI/AAAAAAAACYg/GN7bDp_wo54/s512/IMG_2275.JPG) Samasta kasvista ja muistuttaa erehdyttävästi omenaa! Liekkö miten tulinen omena?
Seuraavana lehtiään innostui nuupottamaan Yellow Pointed Habanero, joten voi olla että siinä taas yksi lähtiä lisää! Koitan elvytellä, josko virkoaisi vielä. Prkle, kun on välillä hauskaa tämä homma! Kyllä Sushrajalla koitellaan kummasti miestä, ennen ulkokautta. :-[
Seuraavan kerran päivitellään, kun on mitä näyttää, taikka sitten on seuraava katastrofi syntynyt!
Onks sulla vielä harsoa vai mitä tossa lattialla?
Laita jonku parin tiilen päälle tuo lämppäri, vaikka tuskin mitään isompaa riskiä, mut ettei vaan kasvari lähe palamaan...
-Timo
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - huhtikuu 26, 2011, 20:12:51 IP
Onks sulla vielä harsoa vai mitä tossa lattialla?
Laita jonku parin tiilen päälle tuo lämppäri, vaikka tuskin mitään isompaa riskiä, mut ettei vaan kasvari lähe palamaan...
-Timo
Ei se harsoa ole, vaan jonkun tosi ison letukan peitto! Menee melkein kaksi henkilöautoa tuon alla! ;D Laitoin sen tuohon maahan, kun on varastossa pyörinyt 10 vuotta, ilman mitään käyttöä. Sain sen joskus työkaverilta, kun sekää ei tehnyt sillä mitään. :) Ajattelin, että vähän estää tuon maan kylmää hyötämästä.
Tuo lämppäri ei ole tuossa silloin, kun se on käytössä, vaan nostan sen oviaukon kohdalle puhaltamaan takaseinää kohti ja on puun päällä siinä. Jäi kuvaan lämppäri, kun roudasin noita kasveja sisään.
Hyvä :)
Se nyt tästä kaudesta enää puuttus, et kasvarikin palais :D
-T
Ongelmat jatkuu ja viikate viuhuu! Eipä taidaa montaa hyvää jäädä kesälle, saatikka talvetukseen. Prkle, kun syö nyt urakalla miestä. Nämä on kaikki nyt käyneet samaa läpi, eikä tuosta huoneesta ole selvinnyt ensimmäinenkään. Taitaa täysin terveet löytyä olkkarin ikkunan edestä. Huhhuh, ilo näyttää kuvia. Taitavat mennä vielä tunkiolle koristamaan.
Samaa parsaa kaikissa, ei jaksa nimetä enää näitä!
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TblkmRwZjSI/AAAAAAAACZs/A6SU2GAfDvM/s512/IMG_2279.JPG)(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tblkq0m31CI/AAAAAAAACZ8/XE-ewemaTI4/s576/IMG_2283.JPG)(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TblkoWigztI/AAAAAAAACZw/5i4zLHX981I/s640/IMG_2280.JPG)(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tblkpz1_CLI/AAAAAAAACZ4/GmL9ebj_qmg/s640/IMG_2282.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tblktt_gGZI/AAAAAAAACaI/N1L4im-hZrs/s640/IMG_2286.JPG) Kuvat tältä päivältä 28.4.2011
Eristyksessä kasvava Tovarii sentäs on ihan hyvinvoipa vielä!
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TblkuBcL8LI/AAAAAAAACaM/AVbg6DcouLU/s512/IMG_2288.JPG)
Pistetääs idätyksistä pieni päivitys. Helmikuussa 10 pvä. laitoin itämään satsin siemeniä ja joukossa sellainenkin villi, kuin CGN 22795 C.praetermissum. Meinasin jo luovuttaa noiden osalta ja nakatakin ne jo menemään, mutta iloisena yllätyksenä tänä aamuna sieltä pillkistikin häntä. Sitkeyskin näköjään palkitaan, eikä siemenistä kannata todentotta luopua ja hätäillä parin viikon jälkeen.
Jo aikaisemmin itäneistä uutukaisista bubbleriin pääsi hybridi, Tepin x Wild Brazil F1. Saapas nähdä millainen siitä tulee.
Onko jo selvinnyt mikä tuota aiheuttaa?
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 01, 2011, 10:45:26 AP
Onko jo selvinnyt mikä tuota aiheuttaa?
Jaa-a, itse en kohta enää usko ainakaan siihen kylmäänkään, sillä jo vihreänä hienona kasvunakin tullut on uudelleen muuttunut joissain kasveissa samanlaiseksi ruskeaksi kasvuksi. Pikkuhiljaa alkaa epäilys kasvamaan jostain muusta, eli kasvitaudista, taikka sitten se kylmä jättää kasville muistiin pitkään tuon kerran koetun kylmän. Kyllä todella mystiseltä vaikuttaa ja huonolta näyttää koko kesän sadon kannalta. :-\
Vaan jos tarkoitat, että mikä tuollaista aiheuttaa, että uusia lajikkeita tulee kokoajan, niin se on kait jonkinmoinen ahneus ja intohimo! ;D
Niinpä. :)
Voi harmi jos uusikin kasvu tekee tenän. :(
Itse en kasvitaudeista tiedä mutta luulisi, että jollakulla olisi kokemusta vastaavanlaisesta. Sekin on outoa, että se on iskenyt kaikkiin planttuihisi riippumatta lajikkeesta ja iästä.
Miten homogeenista on kasvien maaperä? Vai kasvatitko osaa vesiviljelyssä? Mietin, että voisiko mullassa/turpeessa olla jonkin vahingon seurauksena jotain liikaa, raskasmetalleja tai muuta myrkyllistä? Ihan arvailun puolelle menee.
En minäkään ensin uskonut kylmän tekevän tuollaista jälkeä. Vaurioita on ilmennyt pitkän ajan kuluessa eikä niinkään yhdellä pläjäyksellä. Nähtävästi myös kylmyys on ollut pitempiaikaista yöaikaan. Kasvit melkein tottuvat siihen kunnes niille riittää. Esim.Pequin Cielo rojon vein Keravalle kukkivana ja parin viikon kuluttua ilmeni kasvupisteiden kuivumista. Eipä tarttunut viereisiin chileihin minkä taudin ollessa kyseessä pitäisi tapahtua.
Samoin kasvariin viedyt Tammisillan Homerat ja Gaucho ovat aivat timmissä kunnossa vaikka kontaktissa niihin on lukuisia vauriokasveja.
Tässä on pari kuvaakin, jotka pätkitty ja kertaalleen kasvaneet tuoretta hyvää kasvua, mutta nyt on ilmestynyt noita ihme kasvuja uudelleen. Nyt ei kylmä enää mene näissä läpi, ellei muistiin ole kasveilla jäänyt koettu kylmä.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tb0ySIzafqI/AAAAAAAACa0/uup4UE1zj9E/s640/IMG_2292.JPG)Chilaca, pari kukkaa taitaa vielä noista keretä auetakin.
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tb0yToF7ULI/AAAAAAAACa4/NlgXDEalKw4/s512/IMG_2293.JPG)Onzankin terveenä kasvaneet kasvut ovat taas samanlaisia.
Vaimo ja lapset muistivat ja ostivat tällaisen mulle kasvatettavaksi, saattaisi selvitä talvestakin, jos suojaturvetta laittaisi syksyllä päälle ja jotain havuja. Luntahan täällä on luonnostaan paljon eristeenä!
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tb0yQ1bA_AI/AAAAAAAACas/gBysarKBmHA/s512/IMG_2290.JPG) Goji
Onpa kylmä päivä Sushrajalla, liekkö sitten Siperian tuulet, mitkä puhaltaa. Lämpömittari näyttää +1 ja välillä sataa lunta, on tämäkin kivaa. Kasvarilla ei kuitenkaan ihan noin kylmää ole, mutta lämpimämpää toki sielläkin saisi olla, kuin tuo +12 astetta. Vesienvaihto on ollut tämän päivän teema ja ilmeisesti, vaikka ei kasvua ole näkyvissä ollut, niin lantavedet ovat kelvanneet kuitenkin.
Tällä kertaa bubblereihin lähti maximi annokset topmaxia, josko se herätteleisi noita puskia uuteen tulemiseen ja kukintaankin. Viimetingan havainto oli se, että Tobago Sweetin takaiskuventtiili oli mennyt rikki, eikä ilma kulkenut ollenkaan enää. Onneksi ei vielä ollut juuret mädäntyneet, vaan rikkonainen venttiili lenti mappi ööhön ja porskuttaa ilma sitä. Uusintakierros Provadoa on paikallaan varmuudeksi, kun öttiäisiä siellä näkyi jokunen olevan, ei kuitenkaan liian paljon. Tällä kertaa ne hävitetään kokonaan, ennenkuin ne hävittävät puskat lopullisesti. >:(
Päivän väriläiskäkin sentäs näkyi kasvarilla, kun Ulupica Large kypsyttelee noita paria marjaansa, väriään punastellen.
Uusia lajikkeita täälläkin tulee tälle kaudelle, taikka sitten jo kaudelle -12. Mitäs muutaakaan, kuin villejä mielessä!
- CGN 21502 C.eximium 0/5
- CAP 1144 C.praetermissum 0/9
Lisää villeistä ja muista tuonnempana! :D
Onpas ilo laittaa todella piiiitkäään pitkään aikaan kuvia, joissa edes positiivisuutta on tapahtunut. Uutta vihreätä kasvua varmaan kuukauteen on näkyvissä ja sitä on nyt ruvennut ilmestymään onneksi moneen kasviin. Tässäpä muutamasta vain todistusaineistoa. :)
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TcFIcBW1tuI/AAAAAAAACbU/gxEOYBYigIw/s512/IMG_2296.JPG) Mestnyj iz Ternovka
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TcFIdkuBbEI/AAAAAAAACbY/47QKzbFWI9w/s512/IMG_2297.JPG)Orange Lantern
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TcFIewml3uI/AAAAAAAACbc/o89cK2LllUY/s512/IMG_2298.JPG)Parvoacuminatum, vai mikälie sitten.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TcFIf9STAmI/AAAAAAAACbg/r1FEe6Zb9Rw/s512/IMG_2299.JPG)Arriba a Saia
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TcFIg0PEZuI/AAAAAAAACbk/ywJLvFu5osk/s640/IMG_2300.JPG)Early Jalapeño
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TcFIhpOsQOI/AAAAAAAACbo/cRiAYBt5Wz8/s576/IMG_2301.JPG) Guajillossakin on noita ilmestynyt todella mukavasti, enkä lähde varkaita toistaiseksi nyppimään.
Tämä taas on alkanut tekemään hieman harmaita hiuksia, kun tuohon varteen on tuollainen panta ilmestynyt. Mitähän lie tuo, vai olisko tuokin sitten saanut jonkun taudin?
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TcFIid5J7eI/AAAAAAAACbs/b0RbVkuIsh8/s512/IMG_2302.JPG) Tovarii
Hurraa! Paistaa se aurinko chilirisukasaankin!
Onko se panta jotakin tämän näköistä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9043.msg142470#msg142470
Tuo minun nagani on jo autammilla kasvumailla, enkä oikein koskaan saanut selville mistä moinen johtui. Yksi mikä tuli mieleen oli että folio taittoi juuri tuohon kohtaan polttopisteen auringonvalosta. Nykyään ei enään folioheijasteita meikältä löydy :) Mutta tosiaan ei mitään käryä mistä oli kyse.
Lainaus käyttäjältä: FlinStone - toukokuu 04, 2011, 17:03:02 IP
Onko se panta jotakin tämän näköistä:
Ei se ainakaan noin radikaalilta näytä, mutta eihän sitä tiedä, mitä siitä vielä tulee.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 04, 2011, 16:34:39 IP
Hurraa! Paistaa se aurinko chilirisukasaankin!
Joo ja arvaa, kuinka paljon sitä risua on noista chileistä tullutkin. :D Noh, jopa ne ois pikkuhiljaa selätetty nuo ongelmat! ::)
Pistetääs hieman kuvapäivitystä tältä päivältä, kun on tullut uurasteltua tuolla kasvarilla. Päivän teemana oli vaihtaa noille isommille chinenseille nuo reilun 20 litran pytyt. Hienostihan ne siihen kotiutuivat, vaikka juuriston kanssa oli hieman vaikeuksia saada mahtumaan reiästä läpi. Juuret ovat pytyissä hyvässä kunnossa, joten ei ainakaan niihin ole mikään pöppönen iskenyt. Voi ehkä odottaa jotain vielä. Sisätilaan ei hydrokasvatuksia enää jäänytkään muita, kuin tovarii ja tepin x wild chinense hybridi bubblereihin, kaikki muut on nyt tuossa kasvarissa. Positiivista on nähtävissä paljonkin ja usko parempaan on luja, ainakaan en kirvestä heitä vielä kaivoon noidenkaan osalta.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tckxh1iplAI/AAAAAAAACcI/dWCqbFNxMHg/s640/IMG_2303.JPG) Kuva kasvarin oikealta seinustalta.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TckxizlLhrI/AAAAAAAACcM/LmfEDxASlyM/s512/IMG_2304.JPG) Vasemmalta. Osassa on hieman toivomisenkin varaa, mutta ei auta valittaa, kun osa näyttää jo paremmalta.
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TckxjnmeTkI/AAAAAAAACcQ/Edg3xSnlGpc/s512/IMG_2305.JPG) (https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TckxklvMcFI/AAAAAAAACcU/NXZ8phWXAms/s512/IMG_2306.JPG) (https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TckxmCClz7I/AAAAAAAACcc/O26uhniSQQ8/s512/IMG_2307.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TckxnOc3jtI/AAAAAAAACcg/6ED6UfhJjgk/s512/IMG_2308.JPG) Arriba a Saia ensimmäsenä ja leikattu kaikki oksat pois, joissa huonoa kasvua. Paljon paljon tervettä kasvua nähtävissä, kuten kuvakin sen osoittaa. Samoiten Early Jalapeño suht. hyvissä voimissa. Brown Large Habanero alkaa taas näyttämään hyvältä, ainoastaan muutamassa kohdassa röpelöä kasvua, joissa sekaankin on tullut parempaa kasvua. Terveen näköiset lehdet siinä ainakin toistaiseksi on! Orange Lantern alla oikealla, näyttä pitkästä aikaa erittäin hyvältä, tosin eipä ehkä pitäisi sanoa tuotakaan ääneen. No mutta, ainakin nyt! :)
Seinänvierusta kasvihuone pääsee käyttöön heti, kun kelit sen sallivat, eikä yölläkään tarvitse pitää minkäänlaisia lämpöjä päällä. Vielä on kasveja jäljellä paljon, mitkä pitäisi saada mahtumaan sinne. Villit, mitkä tykkää hieman viileimmistä oloista, pääsevät sitten varmaankin grillikatokselle, taikka sitten sinne minne menee puben rääpäleetkin, eli kasvihuoneen viereen ulos.
Kun sulla on noinkin hyvännäköistä ja ollaan vasta lämpimien kelien alussa, on paljonkin toivoa jäljellä. Mahtavankokoisia chinensejä! Tuohon pitää pyrkiä.
Nyt on saanut ensimmäisen käsittelyn kasvihuone tuota Calypso nimistä myrkkyä. Toivotaan, että pikkuhiljaa rupeaa tapahtumaan sitä toivottua tulostakin. Just riitti 1.5 litraa tuota myrkkyä sekoitettuna kasvarin kasveille.
Myrkky ei ollut pahan hintaistakaan, sillä hintaa oli 14,90€, eli halpaa siihen nähden, jos ötökät ottaa nyt kyytiä! Hienoa oli myös huomata se, että tännekinpäin Sushrajaa oli Provadot tulleet hyllyyn. Hintaa tuollaisella paketilla oli ainoastaan 5,90€ ja mukaan lähti kyllä mukava nippu niitä pahanpäivän varalle. :) Katsotaan ja raportoidaan käsittelyn tuomasta hyödystä/tehottomuudesta!
Päivän sadonkorjuusta kuva. Ei mikään loistelias saalis, mutta jotain kuitenkin! :D
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tc1fIjkw4pI/AAAAAAAACdI/ukQH3Ilqf3Q/s512/IMG_2314.JPG)
Kuvassa siis Chenzoa(frute) ja pari marjaa Charapitaa. Molemmat on maisteltu ja siemenet talteen otettu. Hyvä määrä niitäs siitä tulikin. Charapitaa voi kyllä kehua ihan hyvän makuiseksi. Maku selkeästi muistuttaa Pink Habaneroa, mutta polte on terävä, vaikkei liian tulinen olekaan. Chenzo oli aika erikoisen makuinen, ei pahakaan, mutta loistavaksikaan sitä ei voi kehua. Maku voi olla jauheena parhaimmillaan.
Osa podeista kerkesi mennä jopa nahistuneeksi, koska varoaika tuli käytettyä Provado käsittelyn jälkeen. Viilto kylkeen ja kuivumaan, testataan kuivattuna ja jauhettuna.
Tänään lähti kasvarista kuplamuovit ja harso pois. Valoa tuli lisää mielettömästi ja on mukavampi silmälle muutenkin. Uusi lämmitinkin on käytössä, joka termostaatin avulla pitää lämmöt tarpeeksi ylhäällä. Laitetaas ihan fiilistelyn vuoksi kuva kasvarilta, ilman kuplamuovia ja kattoharsoa.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tc_dcQxk3yI/AAAAAAAACeI/R4iWTaYa7ZE/s640/IMG_2325.JPG) Tai siis, itseasiassahan se kuplamuovi on nostettu rullalle yläjuoksuun naruilla ja voidaan laskea taas alas kelien kylmettyä.
Calypso käsittelyn jälkeen on tapahtunut vieläkin positiivisempaa kasvua!
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tc_dWSpDVpI/AAAAAAAACdo/xc0wBxpMabE/s640/IMG_2316.JPG)Tobago Sweet alkoi ensimmäistä podiaan vääntämään tuon infektion jälkeen. Kukkia on tulossa ihan mukavasti lisää. Toivottavasti nyt saa pikkuhiljaa huokaista!(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tc_daCUaAaI/AAAAAAAACd8/Gv-UKT_fjlE/s640/IMG_2322.JPG) Samaa kivaa näkyvissä BLH:ssa
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tc_dYmmOo0I/AAAAAAAACd0/ZxAglfP3H8Y/s640/IMG_2320.JPG)Cili Coronong kypsyttelee ensimmäistä pötkyään! :P
Sitten pari kuvaa, mitkä tarttui mukaan Joensuun kalamarkkinoilta, no ei vaan murinaltahan nämä chilit lähti messiin.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tc_dZTfH66I/AAAAAAAACd4/gZbIZeH5gHY/s512/IMG_2321.JPG)Naga ja täynnä kukkaa, tosin siitospölyt puuttuu. No paikkaa odottaa hydrosta, joten eiköhän siitäkin kasva vielä satoa!
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tc_da7XONRI/AAAAAAAACeA/dD791z-REWc/s512/IMG_2323.JPG) Serrano ja kaksi podiakin siinä valmiina! :P Hydroa odottaa tämäkin!
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tc_dbmDbzlI/AAAAAAAACeE/eagKpMuBAso/s640/IMG_2324.JPG)Ja ihka elävä Turbo Pube, joka saa pian isomman ruukun! Kiitos näistä kolmesta kuuluu siis murinalle!
Lainaakuplamuovi on nostettu rullalle yläjuoksuun naruilla ja voidaan laskea taas alas kelien kylmettyä.
Varmaan pätevä systeemi, jotain tuollaista pitäisi varmaan itsekin kehitellä tulevaisuudessa. Onko nuo kuplamuovit sulla vain kasvien sivuilla vai myös katossa ?
Lainaus käyttäjältä: jewe - toukokuu 15, 2011, 17:59:47 IP
Lainaakuplamuovi on nostettu rullalle yläjuoksuun naruilla ja voidaan laskea taas alas kelien kylmettyä.
Varmaan pätevä systeemi, jotain tuollaista pitäisi varmaan itsekin kehitellä tulevaisuudessa. Onko nuo kuplamuovit sulla vain kasvien sivuilla vai myös katossa ?
Hallaharsolla laskin katon tuohon yläjuoksuun, eli ei ollut kuplamuovia siinä. Mahdollisuus olisi kyllä saada sitäkin lisää ja parempihan se varmaan olisikin katossa myös.
Hyvä että alkaa Kiteelläkin paistamaan aurinko risukasaan, kirjaimellisesti! ;D
Lainaus käyttäjältä: Zabi - toukokuu 16, 2011, 09:09:11 AP
Hyvä että alkaa Kiteelläkin paistamaan aurinko risukasaan, kirjaimellisesti! ;D
Ei kyllä nuolaista, ennenkuin taas tipahtaa, melkeen pitää jo olla hissukseen. Osassa ikäänkuin olisi jotain nähtävissä.
No olihan sitä muutakin, sillä ensimmäinen CAP 1491 kasvaa kipossaan, tosin vasta sirkoilla. Hyvin tunki siemenensä irti sirkoilta. Tämän itämisprosentista voisi muutenkin sanoa, että on luokkaa 50%, vaikka piti olla vaikea itämään ja jos kaikki pääsisi irti kypäristään, olisi kasveja n. 15 kpl:tta kasvamassa. Yhteen päivään on itänyt sitten roppakaupalla noita! :) Siirretty myös ensimmäinen CGN 22795 praetermissum ensimmäiseen kasvatuskippoonsa ja toinen odottaa vielä pääsyänsä. Ensimmäinen CAP 469 C.praetermissum on myös näyttänyt häntänsä!
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - toukokuu 15, 2011, 17:51:03 IP
Kiitos näistä kolmesta kuuluu siis murinalle!
Ollos hyvä vaan! :) hyvä että noista pääsee eroon, tuli taas vähän tilaa lisää! :D. Jännä sitten seurata miten nopeasti se naga alkaa tekemään sitä siitepölyä ja kuinka paljon kasvu nopeutuu verrattuna noitten "sisaruksiin" täällä, kun nuo menee sulla hydroon.
Sitten pieni raportti tämän päivän puuhastelusta paikallaan. Sain mieluista postia tänään ja sieltä paljastui Flexun pistokkaita, joten heillehän oli tehtävä jotain, kun kerran mahdollisuus avautui! Tein tuohon Tepin x Wild Brazil hybridin kanteen muutamia reikiä ja laitoin ne siihen kevyeen lantaveteen etsimään juuriaan.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TdOmj3qiczI/AAAAAAAACfU/AUrN4qHl0gw/s640/IMG_2335.JPG)
Loput laitoin, mitä oli irronnut noista pistokkaista, niin erittäin märkään turpeeseen ihan testauksen vuoksi, että onnistuisiko. Eihän se ota, jos ei annakaan, vaikka luulen ettei niistä mitään tule.
(https://lh5.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TdOmlGd9M-I/AAAAAAAACfg/xzS-eslBrMM/s640/IMG_2337.JPG) Näin
Kymmenen "mahdollisuutta" siis on ja uskon ainakin yhden noista lähtevän kasvuun! ;) Suuret kiitokset tästä kuuluu vanhalle, no nuoremmalle, kuin minä, mutta kuitenkin vanhalle chilikonkarille, joka ei esittelyjä kaipaa! :D
Pakko on tuoda nähtäväksi, koska ei oma ötökkätuntemus riitä noita tunnistamaan. Olisikohan näistä ollut kenties joku syyllinen chilituhoihin?
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TdaePRUMtqI/AAAAAAAAChA/QgdOKLLAanQ/s512/IMG_2348.JPG)Kandidaatti A
(https://lh6.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TdaeRGmX0pI/AAAAAAAAChM/eFNQoFgOs30/IMG_2353.JPG) Kandidaatti B, vaikka tää se ei ainakaan voi olla, eikös tämä todella pikkuinen ole joku koppakuoriainen? :)
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TdaeRuIb9VI/AAAAAAAAChQ/vwsDisWPd1c/s512/IMG_2355.JPG) Kandidaatti C Tämä pirulainen on aika viekeän näköinen, melkeinpä pelottavankin, voisiko tässä olla potentiaalia?
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TdaeSCfUF6I/AAAAAAAAChU/clYA6Ju1crU/s512/IMG_2356.JPG) Sama C hirveli, eri kuvakulmasta!
Ekaa en tunnista. Toinen on joku kärsäkäs ja tuo viimeinen näyttää olevan juuri tuo peltolude, joka tykkää chilien taimista.
http://www.sisa-savonseutuyhtyma.fi/www/fi/elinkeinopalvelut/marjaosaamiskeskus/e-soft/10_1_2_5.html (http://www.sisa-savonseutuyhtyma.fi/www/fi/elinkeinopalvelut/marjaosaamiskeskus/e-soft/10_1_2_5.html)
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - toukokuu 20, 2011, 20:35:08 IP
Ekaa en tunnista. Toinen on joku kärsäkäs ja tuo viimeinen näyttää olevan juuri tuo peltolude, joka tykkää chilien taimista.
http://www.sisa-savonseutuyhtyma.fi/www/fi/elinkeinopalvelut/marjaosaamiskeskus/e-soft/10_1_2_5.html (http://www.sisa-savonseutuyhtyma.fi/www/fi/elinkeinopalvelut/marjaosaamiskeskus/e-soft/10_1_2_5.html)
Kiitos paljon Masa, nytpähän tiedän, miltä tuo paskiainen näyttää! ;) Hyvä pointti näyttäisi tuossa olevan, että yksi sukupolvi lisääntyy vuodessa, huono se, että niitä tulee varmaan uusiakin, kun vaan huomaavat nuo herkulliset chilini! >:(
Kandidaatti A, ei tietoa.
Kandidaatti B, joku kärsäkäs joka on maailman runsaslajisin kovakuoriaisheimo, suomessa noin 300 lajia. Tuholainen, tapa heti kun näet.
Kandidaatti C, en usko että on peltolude tuntosarvet ovat peltoluteella pidemmät, mun veikkaus on lehvänokkalude joka on yleinen petolude.
Luteita senkun vaan löytyy jokakerta kasvarista, kun sinne menee, ei taida myrkyt auttaa pitkään. Toivottavasti siitä sinisestä liimapaperiansasta olisi niitä vastaan sitä toivottua tulosta. Kasveja siirtyy pikkuhiljalleen pihalle loputkin, muutamia on vielä sisällä, mutta eiköhän ne tästä ulos pääse pian loputkin. Todella moni on saanut kutsun kompostiin, kun ei niistä tarvitse näköjään odottaa yhtikäs mitään. On tämä todella kivaa välillä, kun kasvatat ensin kasveja reilun puolivuotta sisällä natikan valossa ja saat sitten kiikuttaa ne mäkeen, kun alkaa olla ulos siirto kyseessä. No tämä on välillä tämmöistä, parempi onni joskus tulevaisuudessa sitten, jos mahdollisuus koittaa massiiviseen chilikasvatukseen! :-[
Kevään ensimmäinen kypsä Naga on sitten löytänyt tiensä parempiin suihin, kun illalla chilikauden aloitus virallisesti polkaistiin käyntiin. Täytyy sanoa, että on siinä maku kohallaan, eikä tulisuudestakaan tarvinnut jäädä paitsi. Aamullakin huomasi, että jotain todella tulista on tullut syötyä, eikä kummempia vatsanpehmikkeita enää tarvinnut! :D
Tänään homman nimi on se, että viritellään kasvariin noita lude-ansoja, mistä oli jo edellisessä viestissä puhetta. Niitä riittääkin ihan mukavasti, kun tuli tilattua niitä se 50 kpl:tta. Lisäksi siirrytään hieman astetta kovempii myrkkyihin, jota asiantuntija oli suositellut noita petoluteita vastaan. Tällä kertaa se menee sitten Karateksi, vaikka en sitä kyllä oikeasti edes osaa, mutta myrkkyhän on Karate 2.5 WG, mikä on vastaavaa tuotetta, kuin Karate Zeon, mutta ei aivan yhtä kallista, eikä ihan niin tehokasta, vaikuttava aine on kuitenkin sama!
Sitten pari kuvatusta tänä aamuna räpsityistä otoksista, mutta vain pari! ;)
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tdyp7_YwNkI/AAAAAAAACh0/zOWKH0Hog0s/s512/IMG_2358.JPG) Flexun pistokas on ruvennut tekemään uusia lehtisilmujaan, joten voi olla hyvinkin, että nyt pistokas lähtee kasvamaan! :o
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tdyp9HbPy8I/AAAAAAAACh8/AXn5TukwU6k/s512/IMG_2360.JPG) Tovariikin näyttää olevan ihan hyvissä voimissa ja kasvaa, vaikka noita tummia tulikin runkoon. Jospa se siitä! Ei vielä ainakaan ole syöty kasvupisteitä tuosta, varovasti lausuu ääneen ja koputtaa otsaa pöytään! :)
Viimeinen kuva tällä kertaa koskee tuota Clavoani, joka koki aika radikaalin leikkaushoidon ötökkä hyökkäyksen jälkeen. Nyt siinä kuitenkin on ihan nättiä kasvua ja tarkkaan, kun katsoo, niin onpa siinä parit kukan nuputkin. On vaan kasvi vielä sen verran pieni, että eihän noista mitään tule, mutta positiiviselta ainakin vaikuttaa!
(https://lh3.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/Tdyp9vhQ-nI/AAAAAAAACiA/2-xzeAs5e9U/s640/IMG_2363.JPG)
Vastaillaan nyt ristiin moneen ketjuun, mutta tuosta Clavosta tuli mieleeni, että oikea-aikaisella, reippaalla leikkelyllä ja onnistuneella myrkyttämisellä voi varmasti kasvin pelastaa. Tai miksei ilman myrkkyäkin jos löytyy lutikoille paremmat apajat muualta kuin leikatusta kasvista. Itse imentävioitushan ei kasvua varsinaisesti pysäytä, vaan ötökän syljen myrkyt. Tai näin kuvittelisin. (lähde (http://www.tarkkelysperuna.fi/site?node_id=423)) Tuolla linkin takana on kuvia perunanlehdistä joita lude on pienenä syönyt, mutta ilmeisesti se myrkky ei perunaan niin voimakkaasti vaikuta sitten. Omista kasveistani tekemäni havainnot antaisivat ymmärtää, että tuo myrkky leviää kasviin kuitenkin aika hitaasti (senhän pitää mennä kasvin normaalia nestevirtausta vastaan latvoista alas edetessään).
Kotona olevien kasvieni kohdalla pahoin pelkään että peli on menetetty, paitsi ehkä Turbo Pubella, joka on pysynyt neljää syötyä haaraa lukuunottamatta suht terveen näköisenä. Ei tosin ole kasvanutkaan, mutta se menetti reilun neljänneksen lehvästöstään ja kypsyttelee kahta terveen oloista podia 3-4-litraisessa ruukussa. Ei taida olla vaivan arvoista leikata jotain Aji Amarilloa 10-senttiseksi tapiksi tähän aikaan vuodesta... Ennemmin ottaa ruukun vaikka Rocotolle tai pajan pikku Baccoille käyttöön.
(https://lh4.googleusercontent.com/_IPR2AA8em2U/TdzUXJznlnI/AAAAAAAACiY/Ppp_VgWB23E/s640/IMG_2368.JPG)
Siinä on parin minuutin uurastuksella kerättyä peltolude satoa! Taitaa Karate olla enemmän, kuin toivottu myrkky tuonne!
Sehän vaikutti sikälikin olevan hyvä aine, että se ei kulkeudu luonnossa vaan hajoaa vedessä (muistaakseni puoliintumisaika 7 vrk) ja maassa (56 vrk). Kerääntyy kylläkin ravintoketjussa, joten saalis kannattaa hävittää sitten roskiin tms. Oliko kovasti kallista, kun en huomannut hintaa tuossa Agrimarketin sivuilla?
Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 25, 2011, 13:16:58 IP
Sehän vaikutti sikälikin olevan hyvä aine, että se ei kulkeudu luonnossa vaan hajoaa vedessä (muistaakseni puoliintumisaika 7 vrk) ja maassa (56 vrk). Kerääntyy kylläkin ravintoketjussa, joten saalis kannattaa hävittää sitten roskiin tms. Oliko kovasti kallista, kun en huomannut hintaa tuossa Agrimarketin sivuilla?
Anteeksi, jos kuvateksti oli hieman harhaanjohtava, tarkoitin että tulee tarpeeseen tuo karate myrkky. Nuo öttiäiset ovat tuon Calypso käsittelyn jäljiltä!
Aijuu se hinta oli sillä tehokkaimmalla aineella 150€ kantturoilla ja tuo halvempi maksaa n. 30-40€!
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - toukokuu 25, 2011, 10:24:00 AP
Flexun pistokas on ruvennut tekemään uusia lehtisilmujaan, joten voi olla hyvinkin, että nyt pistokas lähtee kasvamaan! :)
Mukava kuulla että pistokas elpyi Itellan käsittelyn jäljiltä, melkoisen elinvoimaisia nuo flexut tuntuvat olevan kasveinakin eikä niitä kovin herkästi saa kuolemaa kohtaamaan :)
Toivotaan että lähtee vauhdikkaaseen kasvuunkin.
Jeps, toivotaan nyt, että Flexu tosiaan kasvaisi, hyvältähän tuo alku ainakin näyttää! :) Sitten vähän muutakin. Tänä aamuna on sitten suoritettu kasveille ensimmäinen myrkytys, tuolla Karate 2.5 WG:llä, saahan nähdä minkälainen lutikoiden joukkotuho on tapahtunut. Todellisesta tehoaineesta taitaa tosiaan olla kyse, sillä 5 litraan vettä meni ainoastaan 1.2 g tuota ainetta. Pakkauksen koko on 1kg, joten jokainen voi laskea kuinka pitkäksi aikaa se riittää käytössä!
Myrkytystä ennen tuli kuitenkin suoritettua pieni sadonkorjuu, mitkä vähääkään näytti kypsemmiltä, taikka olisivat jo täysin kypsiä 14 vrk:n aikana. Varoaika tuolla myrkyllä on se 14 vuorokautta.
(https://lh5.googleusercontent.com/-pIFk6zUPBQE/Td4DisFkykI/AAAAAAAACi8/uF5A5uRrwak/s640/IMG_2373.JPG)
Nagaan ja Sudden Deathiin jäi vielä raakileita useita kappaleita, samoin Aji Verdessä niitä on mukavasti. Toivottavasti ei ole viimeinen sato käsillä!
Et ajatellut myrkyttää yöllä?
Eikös tuo ole kosketuksesta tappava? Sitä tietenkin jää kasvien lehdille joksikin aikaa? Noihin lutikoihin eivät tehoa tavalliset aerosolimyrkyt, kun ötökät piileskelevät päivisin jossakin koloissa.
Hienon näköistä satoa kuitenkin. Kyllä sitä tulee lisää. Vaikeuksien kautta voittoon, uskon minä.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 26, 2011, 11:03:27 AP
Et ajatellut myrkyttää yöllä?
Eikös tuo ole kosketuksesta tappava? Sitä tietenkin jää kasvien lehdille joksikin aikaa? Noihin lutikoihin eivät tehoa tavalliset aerosolimyrkyt, kun ötökät piileskelevät päivisin jossakin koloissa.
Hienon näköistä satoa kuitenkin. Kyllä sitä tulee lisää. Vaikeuksien kautta voittoon, uskon minä.
Olet varmaankin harvinaisen oikeassa, että olisi pitänyt myrkytys suorittaa yöllä, jolloin luteet siellä rellestävät eniten. Myrkytin tuossa klo 9 aikaan aamulla, eikä lämmöt olleet vielä korkeat kasvarissa, sen lisäksi että aurinko paistoi juuri varjossa silloin. Nopealla katselmuksella öttiäisiä näkyi kellottavan astioilla ja lattialla enemmänkin, tosin seasta löytyi niitä hyödyllisiäkin. Pienempi paha on kuitenkin valittava, vaikka totaalisen ötökkäkuoleman varjolla. Aerosolimyrkyista on enää turha puhuakaan, kun noin pahaksi pääsee invaasio. Toistan myrkytyksen enää kerran ja tasan kahdenviikon päästä ja siinä saa olla myrkyt tänä vuonna.
Veikkaukseni on, että satoa tulee, mutta minkä verran ja minkä muotoista pallukkaa, se on taas eri juttu. Kukkia kuitenkin on auennut noista huolimatta jonkin verran.
Pieni tilanne raportti paikallaan. Kasvarissa siis myrkytetty kunnon tehoaineella ja viritetty sen jälkeen vielä siniset liimapaperiansat. Nyt, kun parivuorokautta on kulunut, ei ansoissa luteita ole näkynyt. taitaa olla luteista vapaata aluetta nyt, ainakin toistaiseksi. Ennen myrkytystä siis löydetty viimeisimmät havainnot luteista! Vaikuttaa siis lupaavalta sen osalta, nyt vaan jää nähtäväksi miten ne luteiden sylkimyrkyt vaikuttaa uuteen kasvuun.
Uskaliaana vein kasveja lisää tuonne kasvariin, joiden joukossa olivat Tovarii ja Flexu. Uusia lantoja vaihtaessa huomasin, että Flexu on ruvennut tekemään tuoretta juurta yhteen pistokkaaseen hyvin! ;) Kolme muuta pistokasta on vielä hengissä myös, yksi turpeessa ja kaksi vielä bubblerissakin. Raporttia lisää, sitten noista lude havainnoista myöhemmin.
Olen tuota myrkkyasiaa miettinyt itsekseni, ja omien havaintojeni perusteella uskon, että se myrkky ei kuitenkaan etene versosta pitemmälle. Eihän sitä parsameininkiä muuten muodostuisi, eikä uutta kasvua lähtisi vaivaisten vierestä. Eikä se ole luteenkaan etujen mukaista että ravintokasvit kuolee pois. Voi kyllä olla että se sekoittaa kasvupistettä muuten tuottamaan esim. epämuodostuneita versoja tai lehtiä. Mutta eikös bluesmanillakin ollut jo ihan reippaastikin tuoretta, terveen näköistä kasvua yhdessä välissä?
Itse saatan jopa jättää sen Aji Amarillon johonkin pihan nurkkaan, kun se tuntuu parhaiten maistuvan niille luteille, jos vaikka jättäisivät AC:n ja Championin sitten rauhaan. Zavory ja Naga taitavat joutua vielä pelastusyrityksen kohteeksi: pistän ne tapeiksi, vaihdan uusiin multiin pieniin ruukkuihin ja vien jemmaan. Bonchia pukkaa. :D
Voihan se olla noinkin, kuten Inkrose kertoikin ja parempi olisikin meidän kannalta. Kasvarissa kyllä näyttääkin pitkästä aikaa todella hyvältä ja melkeinpä voisi varovasti sanoa, että loppukausi saattaa sittenkin olla pelastettu, ainakin noissa hydroissa ja uusissa kasveissa, mitä on tullut sen jälkeen. Eiköhän tämä tästä! :)
Kyllä nyt saa jo hymyillä pitkästä aikaa, kun menee kasvariin. Kasvit ovat heränneet todenteolla henkiin ja kaikki alkaneet nuppuilemaan. Nyt uskallan sanoa sen äänenkin, että täälläkin Sushrajalla syödään tuoretta chiliä, tänäkin kesänä! :)
Hieno juttu!
Itse olen vähän huolestuneena katsellut omien "planttujeni" laiskaa kasvua,
mutta jokseenkin rauhoittunut kun katsonut vuoden takaisia kuvia vastaavalta ajalta.
Kyllä se kesä ja nagatkin sieltä tulevat :)
Liimapaperiansassa on kaikenlaista elukka, mutta yksi hölmö pisti taas silmään, näitä siis on liikenteessä edelleen!
(https://lh6.googleusercontent.com/-ckLaUdivldM/TeUXiVRzh1I/AAAAAAAACjQ/-FK1ccDurcc/s512/IMG_2376.JPG) Eikä ollut ainokainen, vaan oli kasvarin ovella koputtelemassa sisäänpääsyä parikin. Kasveissa ei ole jälkiä näkynyt pitkilleen.
(https://lh5.googleusercontent.com/-lLlAxze-lvQ/TeUXjkrB6WI/AAAAAAAACjU/q6beZxQuC1E/s512/IMG_2377.JPG) (https://lh3.googleusercontent.com/-u35NiXAosj0/TeUXkBKtmoI/AAAAAAAACjY/mtQ5bEJXxU4/s512/IMG_2378.JPG) (https://lh6.googleusercontent.com/-IdBykr_XBV8/TeUXlMmwFpI/AAAAAAAACjc/DjKO9V1JFKI/s512/IMG_2379.JPG)
Miehen mittaisia kasveja, CAP 832 Tobago Sweet Cili Coronong ja Harolds St. Barts
(https://lh5.googleusercontent.com/-EXW_pTAlexw/TeUXmN5zE4I/AAAAAAAACjg/eYsPu2x4zqw/s640/IMG_2380.JPG) PI 281429 täynnä kukkaa ja pari podiakin! Mikä parasta, niin näyttää taas hyvältä! :)
(https://lh4.googleusercontent.com/-IDJP3OUpfHY/TeUXnzMnmoI/AAAAAAAACjo/VIcaWlQovac/s640/IMG_2382.JPG) Limon, jossa pahimmillaan oli vain pari lehteä jäljellä koko kasvissa!
(https://lh6.googleusercontent.com/-U0qOan0fROI/TeUXookmPwI/AAAAAAAACjw/4Yc7BWEpxlM/s512/IMG_2383.JPG) (https://lh3.googleusercontent.com/-O_gNUVuESEA/TeUXpox3ZrI/AAAAAAAACj0/R5c59MaAPW0/s512/IMG_2384.JPG) (https://lh4.googleusercontent.com/-RHJzuYc3peA/TeUXqlHAUCI/AAAAAAAACj4/E4STOo2W5uw/s512/IMG_2385.JPG)
Osa Congosta ja täynnä nuppuja Murinalta saatu Naga, podeja todella mukavasti tulossa! Yleisnäkymää!
(https://lh6.googleusercontent.com/-GBWbB1Lc3zw/TeUXrhfSG_I/AAAAAAAACj8/tTOCL6IoYlE/s512/IMG_2386.JPG) Surkuhupaiset Rocotot, eivät ole enää kummoisia ja tuskin noista mitään satoa enää saakaan! :-\ Yksi hyvä on seassa noista, mistä voi odottaa etes makupaloja!
Hienosti näyttää bubblereissa kasvavan! :)
Olen löytänyt itsekkin jo pari ludetta kasvihuoneeltani, viherluteen ja palleluteen.
Molemmat taitaa olla kuitenkin petoluteita, elikkä pikemminkin hyödyksi tuholaisten torjunnassa. Ikävä kyllä liiskasin tuon palleluteen, kun luulin lehväluteeksi.
http://www.sisa-savonseutuyhtyma.fi/www/fi/elinkeinopalvelut/marjaosaamiskeskus/e-soft/10_1_3_2.html
Toivotan teille menestystä ja onnea, linker (http://2.s01.flagcounter.com/count/fcPpr/bg=F1f1f1/txt=f1f1f1/border=f1f1f1/columns=1/maxflags=1/viewers=3/labels=1.jpg)(http://s01.flagcounter.com/count/fcPpr/bg=F1f1f1/txt=f1f1f1/border=f1f1f1/columns=1/maxflags=1/viewers=3/labels=1.jpg)(http://s01.flagcounter.com/map/fcPpr/size=s/txt=FFFFFF/border=FFFFFF/pageviews=0.jpg)
Luteita tuntuu vieläkin löytyvän kasvarista ja liimapapereihin niitä jo, ehkä puolenkymmentäkin jäänyt. Mietintään menee kyllä, myrkyttäisikö kerran vielä, vai ottaisiko riskin ja yrittäisi loppukauden ilman mitään myrkkyjä. Kohtahan se tulevalla viikolla tulee 14 vrk:n varoaikakin umpeen, joten jotain kypsää voisi kyllä maistaakin.
Laitetaas pari kuvaakin, kun sattui olemaan kädessä. Hydrokasvit voivat todella hyvin ja lupa on odottaa kunnon satoa, sillä ne ovat aivan täynnä kukannuppuja.
(https://lh5.googleusercontent.com/-Lm7xS5ktQuU/Teu9Nm1zrPI/AAAAAAAACkw/LTfBpOgDaR8/s640/IMG_2432.JPG) Poblanon ihka ensimmäiset podit, mitkä ovat pysyneet kiinni.
(https://lh4.googleusercontent.com/-j-kPbjlw9Zs/Teu9OTdPjgI/AAAAAAAACk0/KgC5opY7slU/s640/IMG_2433.JPG) Mestnyj iz Ternovkan kypsä hedelmä ja lisää on tulossa! :)
(https://lh5.googleusercontent.com/-AE0taMo61aQ/Teu9PFg5NzI/AAAAAAAACk4/0T1s4Wd6I-A/s512/IMG_2435.JPG) Ei mikään kaunis frute, tämä CGN 23210, mutta podeja tulee ja muutama jo kypsyykin. Oli melkein viimeinen kasvi, joka kärsi sen lude hyökkäyksen. Näkyy hieman vielä kasvupisteissä!
(https://lh6.googleusercontent.com/-th5-bCLY4ww/Teu9QmFAvXI/AAAAAAAAClA/IMr6B7JymUQ/s640/IMG_2437.JPG) Siitä näkee hieman osviittaa, millaisia ovat lähes kaikki hydrokasvit. Todellakin on lupa nyt odottaa kunnon satoa, sillä aivan täynnä kukannuppuja. Kuvassa yksi oksanpätkä Tobago Sweetistä.
Viimeiseksi kuva, vaikkei mikään sen ihmeellisempi kasvi olekaan, mutta itseäni mielyttää katsoa, kun tietää millainen karahka se oli lutikkavaurion aikaan. Suunnilleen yksi lehti jäljellä ja mietin, että viskaanko menemään, mutta siinä se nyt yllättävän terveen näköisenä kasvaa reilun 10 litran ruukussa. Satoa siitä on kait turha odottaa, mutta uskoisin sen antavan jonkun edes ja siemeniä lisää ainakin.
(https://lh4.googleusercontent.com/-re8szWQSlZ4/Teu9UDAIgNI/AAAAAAAAClQ/rU4vKFhTYjU/s512/IMG_2441.JPG) Elikkäs Clavosta oli puhe tälläkertaa!
Hellettä on mukavasti piisannut ja kasvarissa kasvua tapahtunut, niin että suhina vain käy kasvissa. No ei ihan noin, mutta kuitenkin huomaa, että kesä on tullut! Pönttöjen litkujen vaihto ei enää ole mitään helppoa hommaa, vaan vaatii reippaasti aikaa ja viitseliäisyyttä muutenkin siirrellä muita astioita edestä. Useamman tunnin siihen sai kuitenkin varata aikaa helposti, ennenkuin kaikki pöntöt olivat uusissa litkuissaan, varsinkin kun pari ylimääräistä isoa pyttyä on käytössä. Pari kuvatusta tuli otettua tänään, joten laitetaanpas ne näytillekin.
(https://lh6.googleusercontent.com/-X22ToOn1a-Y/TfDwp9fCBbI/AAAAAAAACls/IbLG4R15OF8/s512/IMG_2443.JPG) Aji Verdessä alkaa eka sato kypsymään pikkuhiljaa. Lisää on tulossa, ainakin kukannuppuja on mukavasti.
(https://lh5.googleusercontent.com/-Wd7YaFGo-OA/TfDwsLu0DSI/AAAAAAAACl0/22yk7KxKqPo/s512/IMG_2445.JPG) Criolla Sella alkoi työstämään satoansa ja kukkia on päivänaikana auennut todella paljon. Hedelmän alkuja on jo toistakymmentä näkyvillä.
Sitten on melkein pakko laittaa offtopicina kuva, kun alppiruusu on aukaissut kukkiansa ja on melkein parhaimmillaan.
(https://lh6.googleusercontent.com/-IMfMTWtZvdk/TfDwtUbEaAI/AAAAAAAACl4/zNp-b1qn7vE/s640/IMG_2446.JPG)
Laitetaas pientä päivitystä kaiken kesäkiireen keskeltä. Helteet oli ja meni, mutta kasvit porskuttaa kohtalaisesti eteenpäin. Luteita ei ole liimapaperiansoihin jäänyt lisää, mutta aavistus on, että olisi Congosta joku käynyt herkuttelemassa taas parhaat pois. No, katsotaan mihin suuntaan mennään. Kuviakin tuli pari otettua tänään ja iloisia yllätyksiä sieltä paljastui itselleni.
(https://lh5.googleusercontent.com/-KWAuCPJmptM/TfdXUP1x2HI/AAAAAAAACms/Rnc1wckZ4OQ/s512/IMG_2563.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/-Qg9lS3SXFcI/TfdXVD7hcTI/AAAAAAAACmw/00KLzIRYKsI/s512/IMG_2564.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/--u8HlDH0TTg/TfdXZaBo2dI/AAAAAAAACnE/BCmCfJR6UcE/s512/IMG_2572.JPG)
Criolla Sella täynnä kukkaa ja podinalkuja Tepin x Wild Brazil F1 on mukavasti kasvanut Mestnyj iz Ternovka
(https://lh6.googleusercontent.com/-LEyajUFcv_k/TfdXYWXZEPI/AAAAAAAACnA/x5hg6UFunI4/s640/IMG_2571.JPG) Flexuosum on ottanut ihan kasvupyrähdyksen ja kasvattanut lehtiään. :)
(https://lh4.googleusercontent.com/-st5j_5WW66Q/TfdXcXIXuFI/AAAAAAAACnQ/zRBdc9nVvjM/s512/IMG_2576.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/-Fni6zQJkuRc/TfdXfsRbEdI/AAAAAAAACnc/OfJHxIT1eaU/s512/IMG_2579.JPG)
Early Jalapeñon ekat kypsät ja lisää tulee ja kukkii! Nagassa kymmenkunta kypsää!
(https://lh5.googleusercontent.com/-LoedusUWnDM/TfdXe8Eu4tI/AAAAAAAACnY/-IE0Ah4YW6I/s640/IMG_2578.JPG)Sudden Deathia, eli Orange Habaneroa!
Lisää sitten myöhemmin!
Tässä sitä näkee että toivoansa ei pidä katastrofinkin kohdattuaan kokonaan heittää. Upeeta että Naga tuottaa. Sillä jo pelkästään melkein pärjää.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 14, 2011, 18:13:18 IP
Tässä sitä näkee että toivoansa ei pidä katastrofinkin kohdattuaan kokonaan heittää. Upeeta että Naga tuottaa. Sillä jo pelkästään melkein pärjää.
Juu, kyllä kahdesta Naga kasvista riittää mukavasti podeja, kunhan saa kypsäksi asti. Eiköhän noilla aika tujakat soosit aikaseksi saada! :) Ihan suht. tuliselta näyttää! ;)
(https://lh3.googleusercontent.com/-aTco2cFIdOI/TfkKYV0AJ3I/AAAAAAAACn8/ThawXovpovI/s640/IMG_2581.JPG)
Eka kypsä podi on siis poimittu ja maisteltu. Siemenet otin tietysti talteen ja niitä tulikin sitten yhdestä podista ihan roppakaupalla, varmaan lähes 100. Itse hedelmä oli aavistuksen makea ja muistutti niin pirskahtelevalta hedelmälihaltaan, kuin maultaankin erehdyttävästi pubescensia. Enkä tuosta ekasta maistiaisesta olisi tiennyt, jos sokkona olisin maistanut, että onko kyseessä kumpaa. Poltetta en kauheasti löytänyt, kuin aavistuksen, mutta ihan erikoinen chili mielestäni kuitenkin kyseessä.
Jännän näköinen podi. Hedelmälihaakin näyttäisi olevan kokoon nähden aika paljon.
Kyllä sitä saa kateudesta vihreänä näitä päiväkirjoja lueskella :D.
Ensimmäisen kerran kun näin Nagan sisältäpäin...hämmentävää tässä on kuitenkin se että mielestäni se muistuttaa mansikkaa ;D.
Juu, kyseessä ei siis ole Naga, vaan edelleen Mestnyj iz Ternovka ja kuuluu annuumien sukuun. Liha on kyllä paksua ja pirskahtelee suorastaan silmille, kun sitä leikkasi. Siemeniä voi tuosta halukkaille tulla ihan kiitettävästi, sillä lisää kasvaa parasta aikaa ihan mukavasti. Liian tulisestakaan ei ole siis kyse, vaan sopii hyvin aloittelevalle chilinsyöjälle. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - kesäkuu 16, 2011, 09:20:58 AP
Juu, kyseessä ei siis ole Naga, vaan edelleen Mestnyj iz Ternovka ja kuuluu annuumien sukuun. Liha on kyllä paksua ja pirskahtelee suorastaan silmille, kun sitä leikkasi. Siemeniä voi tuosta halukkaille tulla ihan kiitettävästi, sillä lisää kasvaa parasta aikaa ihan mukavasti. Liian tulisestakaan ei ole siis kyse, vaan sopii hyvin aloittelevalle chilinsyöjälle. :)
Olis kiva koittaa jos jää ylimääräisiä siemeniä
Lainaus käyttäjältä: Whili - kesäkuu 16, 2011, 11:11:48 AP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - kesäkuu 16, 2011, 09:20:58 AP
Juu, kyseessä ei siis ole Naga, vaan edelleen Mestnyj iz Ternovka ja kuuluu annuumien sukuun. Liha on kyllä paksua ja pirskahtelee suorastaan silmille, kun sitä leikkasi. Siemeniä voi tuosta halukkaille tulla ihan kiitettävästi, sillä lisää kasvaa parasta aikaa ihan mukavasti. Liian tulisestakaan ei ole siis kyse, vaan sopii hyvin aloittelevalle chilinsyöjälle. :)
Olis kiva koittaa jos jää ylimääräisiä siemeniä
Eikun vaan, kyllä niitä siemeniä tulee riittämään ja lisäähän on tulossa kokoajan! :)
Minä huolisin kanssa siemeniä tuosta lajikkeesta jos niitä kerran piisaa! On kyllä herkullisen näkönen podi.. :)
Jeps, kyllä onnistuu! Sitten pieni sadonkorjuu suoritettu. Sekalaista seurakuntaa kupista löytyy!
(https://lh3.googleusercontent.com/-mS_F63XpFkg/TfnF0NldqgI/AAAAAAAACoY/1kOor_My5NY/s576/IMG_2582.JPG)
Lainaus käyttäjältä: linkerquu - kesäkuu 16, 2011, 09:03:11 AP
Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 15, 2011, 22:57:47 IP
Ensimmäisen kerran kun näin Nagan sisältäpäin...hämmentävää tässä on kuitenkin se että mielestäni se muistuttaa mansikkaa ;D.
Et tainnut nähdä vieläkään. Eihän tuo ole naga.
Muistuttaa muuten melkoisesti erästä mutanttihabaa, josta
oli joskus juttua ja kuvia raajarikossa päiväkirjassani.
Ihan tässä nolostuu :-[ Näin käy kun ensikertalainen yrittää olla viisas :D .
Minusta vain luin jostain viestistä että tuo olisi ollut Nagaa ,mutta ilmeisesti meni viestit sekaisin...
Täytyy sitten vieläkin odottaa ennenkuin näkee Nagan sisältäpäin :P .
E: Upeaa satoa on muuten chilisi tuottanut!
Hyvältä näyttää tosiaan siellä, ja tuntuisi tosiaan karate toimivan täälläkin. Harmittaa vaan kun pääsi Naga, Zavory ja Aji Amarillo niin heikkoon kuntoon ennen kuin pääsin torjumaan tuholaisia kunnon aseilla. Tuskin ehtivät enää tälle kesälle mitään tuottaa. Onneksi on nuo kaikki muut ihan hyvällä mallilla, etenkin pajalla tuntuisi chinenset viihtyvän ihan kiitettävästi. Täytyy itsekin ojentaa tässä samalla kerjäävä käsi Mestnyj iz Ternovkan suuntaan. Kuulostaa tuo kuvauksesi pirun lupaavalta nimittäin.
Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 16, 2011, 12:28:56 IP
Lainaus käyttäjältä: linkerquu - kesäkuu 16, 2011, 09:03:11 AP
Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 15, 2011, 22:57:47 IP
Ensimmäisen kerran kun näin Nagan sisältäpäin...hämmentävää tässä on kuitenkin se että mielestäni se muistuttaa mansikkaa ;D.
Et tainnut nähdä vieläkään. Eihän tuo ole naga.
Muistuttaa muuten melkoisesti erästä mutanttihabaa, josta
oli joskus juttua ja kuvia raajarikossa päiväkirjassani.
Ihan tässä nolostuu :-[ Näin käy kun ensikertalainen yrittää olla viisas :D .
Minusta vain luin jostain viestistä että tuo olisi ollut Nagaa ,mutta ilmeisesti meni viestit sekaisin...
Täytyy sitten vieläkin odottaa ennenkuin näkee Nagan sisältäpäin :P .
E: Upeaa satoa on muuten chilisi tuottanut!
Tässä linkkiä Fataliin kuvaosioon, jossa 2 halkaistua Nagaa: http://fataliiphoto.net/main.php?g2_view=title.Contain&g2_chars=Naga+morich&g2_itemId=19939
No juu ,ei ne ihan mansikkaa muistuttaneet...
Kiitos linkistä.
Tässäpä olisi Lillenille tuore kuva halkaistusta Nagasta, tai laitoin kaksikin tuhon kuvaan! :)
(https://lh6.googleusercontent.com/-zTIyqkcDPrY/Tfo5ffHOKDI/AAAAAAAACpA/kuBnUqDDGrE/s640/IMG_2589.JPG) Ei ihan mansikan näköinen! :D
Sitten tuli vähän säilykettä tehtyä syksyn varalle. Tälläkertaa säilykkeistä tuli paholaisen hilloa!
(https://lh3.googleusercontent.com/-_9GnpO3vyqU/Tfo5oPJwy5I/AAAAAAAACpo/zpfGx4kR9KU/s640/IMG_2598.JPG) Vasemmalla puolella sekalaista chinenseä ja oikealla sekalaista annuumia. Hyvää oli ja sopivan tujakkaakin. :P
hui saakeli, tollasen olen heittänyt hetulaan, tosin kahdessa osassa, ensin mieto puolikas ja sitten se "jännä" loppuosa päiviä myöhemmin. sai tuntemaan niinkuin mahaan olisi tullut reikä ja mä kuolen johonkin verenvuotoon nukkuessani. Sen suupoltteen kyllä kesti mutta olisi varmaan kannattanut ensin syödä jotain pohjalle.
Kiitoksia kuvista.
Komeita yksilöitä, aika paljon siemeniäkin niissä.
Odotan kyllä suurella innolla Nagan kokeilua :D .
Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 16, 2011, 22:23:13 IP
Kiitoksia kuvista.
Komeita yksilöitä, aika paljon siemeniäkin niissä.
Odotan kyllä suurella innolla Nagan kokeilua :D .
Minä en odottaisi :D voin kertoa että se on tuskallista!
Jotkut ne vaan tekee näköjään nyt jo mössöjä. :D
Ite teen vasta loppukesästä kun oma sato kypsyy vasta joskus silloin...toivottavasti. :)
Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 16, 2011, 23:04:27 IP
Jotkut ne vaan tekee näköjään nyt jo mössöjä. :D
Ite teen vasta loppukesästä kun oma sato kypsyy vasta joskus silloin...toivottavasti. :)
Pakko oli väsätä nyt noita paholaisen hilloja, kun ei aina tiedä vaikka jäisi loppukesästä sato saamatta! Oli meinaan lutikoitakin ovella vastassa, kun huoneelle oli menossa! :-\
Kieltämättä ihan tujakkaa ja hyvää tuli hillosta, kun laittoi kymmenkunta Nagaa ja samanverran Sudden Deathia sekaan. Lisäksi laitoin, vaikkei mitään chinenseä ollutkaa, niin Aji Verdeä. Toisen tein annuumeista, jossa Serranoa, Early Jalapeñoa, Rawitia. On miedompaa ja emäntäkin pystyy sitä vähän jopa syömään.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - kesäkuu 17, 2011, 08:52:22 AP
Kieltämättä ihan tujakkaa ja hyvää tuli hillosta, kun laittoi kymmenkunta Nagaa ja samanverran Sudden Deathia sekaan. Lisäksi laitoin, vaikkei mitään chinenseä ollutkaa, niin Aji Verdeä. Toisen tein annuumeista, jossa Serranoa, Early Jalapeñoa, Rawitia. On miedompaa ja emäntäkin pystyy sitä vähän jopa syömään.
No on juu, perkele, tujakkaa tuollasella chilikattauksella ihan taatusti. ;D Viime talvena itse tekemääni paholaisen hilloa on vähän vielä jäljellä, siihen meni pelkkiä pirkkachilejä: paketillinen Spanish Rediä, pari Jalapeñoa ja yksi Habanero. Eihän se enää hirmu tuliselta tunnu, mutta lämmittää sillee kivasti vähän. Etikkaa taisi mennä vähän liikaa, alle puolet DanSukkerin ohjeesta kuitenkin, ja valkosipulia olisi saanut olla enemmänkin. Toki keitetty eräkin oli vain litran verran. Aika passelin vahvuista esim. pizzakastikkeen pohjaksi koko perheelle, vähän vaan jatkaa tomaattipyreellä ja ketsupilla ja kippaa vähän lisää yrttejä päälle.
Perkeleen kuustoista, olisi pitänyt toistaa Karate käsittely heti uudelleen, kun vaikutusaika lakkasi, sillä nyt näyttää siltä, että jo kunnon kasvuun päässeet Tobago Sweet, Orange Lantern, Congo ja Tepin on maistunut luteille uudelleen. Muissa ei vielä näkynyt mitään hälyyttävää. Pakko oli Karatella käsitellä uudelleen, ei voi mitään, sillä en periksi anna, ennenkuin on taas niin kylmä, että ei enää kannata! :'(
Mä en oikeen tiedä pitäiskö vielä vetästä uusi käsittely omille. Naga ja Zavory ovat nyt saaneet kasvaa viikon verran rauhassa, ja Aji Amarillokin on pääsemässä kasvun päälle taas. Aji Cristalin vikat podit sekä Championin sato ovat juuri kypsymässä eli niitä en nyt aio myrkyttää kuitenkaan. Pajalta tulleet näyttäisivät toistaiseksi pärjäävän hyvin, tosin nehän saivatkin Karateopetusta sitä mukaa kun pihalle asettuivat. Turbo Pubea on syöty pihalla taas, taisi tulla se suihkittua vähän huolimattomasti.
Mulla on mm. C.annuum Onza syöty 4 kertaa. Kasvi ei silti näytä luovuttavan koska luteen myrkyn vaikutus ei mene juuristoon saakka. Puskee aina toivorikkaana uudet versot. En taida sitten luovuttaa minäkään.
On se vaan hyvä, että jollain kasvit kasvaa, eikä ötököistä ole tietoakaan. Käyty katsastamassa isän chili- ja muut viljelykset. Vesikasvatuksesta ei tietoakaan ja kasvit ovat, kuin suoraan jostain vesikasvatuksesta. Isoja ja hyvin tuottaviakin tuntuvat olevan.
Pari kuvaa nappasin kasvarilta!
(https://lh4.googleusercontent.com/-dcchS3Ed4YM/Tf4fIH-Jy3I/AAAAAAAACqY/IkvJzAcTqEE/s512/IMG_2603.JPG) (https://lh4.googleusercontent.com/-BWfih74CZWU/Tf4fGzpS_vI/AAAAAAAACqU/q10yjPjXkwI/s512/IMG_2602.JPG) Vasemmalta ja oikealta
(https://lh3.googleusercontent.com/-MzZ3nL4WxwQ/Tf4fPXFvleI/AAAAAAAACqs/PYfQvSXdqCE/s512/IMG_2608.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/-pDOw5Bfzy5E/Tf4fQ1FrptI/AAAAAAAACqw/HPJIoxH2rI0/s512/IMG_2609.JPG) Ramero paprikat kasvavat todella riittoisasti ja isoja jytkyjä!
Habanerokin oli kasvanut mullassa erittäin isoksi, harmittaa vaan, kun ei tullut siitä kuvaa otettua. Muutama podikin oli tulossa, mutta kukannuppuja lähes 500. Varmaan hyvä sato tulossa!
Sitten hieman kummastelua herätteli, kun itsekin olin Guajillona kasvattanut kyseistä chiliä, mutta kas ollakaan, tuli baccatumin kukat!
(https://lh6.googleusercontent.com/-Jng8_0_8zX4/Tf4fTId_h0I/AAAAAAAACq4/dXxXDiB8SzM/s576/IMG_2611.JPG)
Ja tässäpä olisi samaisesta pensaasta kuva hedelmästä!
(https://lh6.googleusercontent.com/-p8mO-FemjsI/Tf4fUN6rCdI/AAAAAAAACrA/Tehjb3UipGg/s640/IMG_2612.JPG)Lieneekö sitten Aji Rojoa, mutta Guajilloa se ei ole?
Viikonlopun reissulta palattuani käväisin kasvarilla ja niinhän siinä oli käynytkin, että lutikan perkeleet olivat käyneet hillumassa, ennenkuin myrkytin kasvit uudelleen ja syöneet suurimmanosan kasveista taas piloille! >:( Hitto, kun on palkitsevaa, ainoastaan pari oli säästynyt kasvarin kasveista toistaiseksi. Tepin, mikä oli syöty lutikoiden toimesta kahteen kertaan, oli myös muurahaisten valoittama. Enää ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin vaihtaa turpeet uudelleen ja pestä juuret varmuudeksi vielä. Päätykasvarissa ei havaittavissa tuhoja vielä. Kasvihuoneeseen hommasin kotpuolesta sinisävyisen ötökkäpyydyslampun, varmaan aika tehokas, kun sattuu joku hölmö kohtaamaan sen virran! Hintaa lampulla oli 34 euroa!
Melkoisen turhauttavaa. Pitäiskö keskittyä tomaatteihin?
Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 19, 2011, 21:24:57 IP
Melkoisen turhauttavaa. Pitäiskö keskittyä tomaatteihin?
No sullahan on kuuleman perusteella aikamoinen satsi tulossa tomaattia! 8) Itselläni kärsi melkein kaikki tomaatit, jostain mystisestä lehtien kuivattamisesta, joten ei ole kuin pari ihan kelpo kasvia niistäkään kasvamassa. Pari raakaa palleroa vasta niistäkään tulossa. Ei mene ihan nappiin nyt missään! :-\
Pitikin tuossa kysellä kun sinulta tulleista guajillon siemenistä sain aikaiseksi baccatumin kukan, että olisiko alkuperällä tietoa?
Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 20, 2011, 07:55:02 AP
Pitikin tuossa kysellä kun sinulta tulleista guajillon siemenistä sain aikaiseksi baccatumin kukan, että olisiko alkuperällä tietoa?
Harmittaa itseänikin, sillä odotin tuota Guajilloa todella makunsa vuoksi. Nyt on asianlaita sitten se, ettei mulla Guajilloa sitten olekaan, vaan kyseessä on baccatumia ja lajike, mitä todennaköisimmin Aji Rojoa. Podit osaavat olla pirunpaljon saman näköisiä irrallaan ja menneet vaan sitten sekaisin. Olen pahoillani, että olen sulle ja varmaan useammallekin laittanut tuota samaista chiliä Guajillona. Siemenet hedelmineen ovat lähtöisin bluesmanin viimevuotisesta valtavasta chili kokoelmasta. Olen sitten itsekin vailla, tuota Guajilloa ja sen siemeniä! :)
No problemo.Lähinnä mielenkiinnosta kysyin.Itse laitoin guajilloa kasvamaan muuten vaan kun ei ole ennen ollut joten mitään odotuksia ei oikeastaan ollut.Ensi kaudeksi sitten.
No hyvä juttu, ajattelinkin että tuut hirttämään vielä ...ista! :D Olisikos bluesmanilla ensikaudelle, siitä siemeniä laittaa tännepäin aitoina?
Tulipa sitten arvokkaimmille kasveille vaihdettua litkut tässä vesisateen keskellä ja ihmeen lämmintä on, vaikka onkin ihan yhtä sumua, kasvarilla jopa melko hiostavaakin.
(https://lh5.googleusercontent.com/-IvDQKaxnAnI/Tf9SrnFrfiI/AAAAAAAACrk/0nDpJETZG4k/s512/IMG_2625.JPG) (https://lh3.googleusercontent.com/-LN3Teh3_x0g/Tf9SsTaGe9I/AAAAAAAACro/0T7aQVyJiGE/s512/IMG_2626.JPG)
Flexussa ei vielä älyttömät juuret ole, mutta juuret ovat jokatapauksessa. Siitä se lähti iloisesti kasvamaan, talveksi sitten pääsee turpeeseen. Tovariikin on toipunut kohtalaisesti ensimmäisestä lutikka hyökkäyksestä, eikä toivottavasti tällä kertaa edes maisteltavaksi joutunut. ::) Ihmeen pensasmaisesti kasvaa bubblerissa, joten voi turpeessa kasvutapa olla hieman erillaista, kunhan talvehtimaan pääsee! Aloittas nyt edes nuppuilemaan vähän! :P
On mulla siemeniä Guajillosta. Jopa elävässä viiteen kertaan syödyssä yksilössä josta podit kai kohta putoaa kun ovat niin nahistuneita. Täytynee perata siemenet talteen. Ainakin ovat riittävän kauan olleet puskassa, maaliskuulla kypsyi ensimmäinen podi.
Juhannus oli ja meni, osin töissä ja osin vapaalla. Viikkoon ei ole kauheita päässyt tapahtumaan, mutta kerran yksikin kuva on näyttämisen arvoinen, niin laitetaan se tänne päiväkirjaankin. Joskus jo hiukan aikaakin sitten sain Flexun pistokkaita n. 10 kappaletta, tai oikeastaan niitä tuli lisää, kun oli oksasta latvoja muutamasta katkennut. Pistokkaista kaksi on vielä hengissä, toinen on bubblerissa, mutta tämä toinen on vaan kosteaan turpeeseen tökkästy ja näyttäisi siltä, että olisi kasvattamassa uusia lehtiäkin latvaan.
(https://lh5.googleusercontent.com/-zUxZtAecX2Y/Tgirnv1GOnI/AAAAAAAACsc/_WERfAheu_g/s640/IMG_2699.JPG) Hengissä näyttäisi siis olevan tämäkin! Turpeen pinta on hieman vihertynyt, koska on pitänyt pinnan kautta pitää tasaisen kosteana.
(https://lh3.googleusercontent.com/-OrtuJaDuY_U/Tgiro29_o9I/AAAAAAAACsg/MX8E_zgUlIo/s640/IMG_2700.JPG)Cili Coronongissa toisen lutikkahyökkäyksen jälkeen ensimmäiset nuput tulleet ja jos nuo nyt saisi rauhassa kasvatella, niin jonkun verran olisi edes satoa tulossa. Muutama podin alku siellä jo onneksi onkin.
(https://lh3.googleusercontent.com/--xPstxp_U9k/TgirtF_SUiI/AAAAAAAACss/xy5n7CCfPpI/s640/IMG_2703.JPG) Anteeksi huono kuva, mutta tässä taitaa olla kauden kovin satokone. Kyseessä siis Criolla Sella ja äkkilaskelmalla muutama sata podia tulossa!
(https://lh4.googleusercontent.com/-EfS01fPpxqE/TgirwppF1wI/AAAAAAAACs0/eWOLSUntxog/s640/IMG_2705.JPG) Surkuhupaisaa näkyä kasvarin ovelta!
(https://lh5.googleusercontent.com/-w9VeIjGSAqE/TgiryQkH3SI/AAAAAAAACs4/ngaGqaaoBbQ/s512/IMG_2706.JPG) Tammisillasta tullut Rocoto Brown kukkii ensimmäistä kertaa, lutikoiden jälkeen. Valitettavasti taitaa olla liian myöhään. :-[
(https://lh3.googleusercontent.com/-LvldcPUTrPU/TgirzO3-KeI/AAAAAAAACs8/GFFWpaFGaQg/s512/IMG_2708.JPG) Lopuksi sitten ihan muutenvain tuollaisesta pörrääjästä kuva!
Eipähän täällä lutikoiden riivaamalla Sushrajalla paljonkaan ole tapahtunut, mutta hyvin pientä kuitenkin. Sato on pääosin menetetty noille ötököille, eikä jaksa enää niitäkään vastaan tapella, syököön perhana loputkin pois sitten. Muutamassa kasvissa ei ole syötyjä kasvipisteitä ja osassa vähän, joten ehkä pieni polte on suussakin jossain vaiheessa odotettavissa. Laitataas sitten muutama kuva, vaikka eihän niissä paljon näkemistä olekaan.
(https://lh5.googleusercontent.com/-Vf7j9HPxHeY/ThRLAe6XitI/AAAAAAAACt4/_LzwKhItyIo/s640/IMG_2748.JPG) Nagaa tulee vielä jonkinverran, ellei sitten hyvin.
(https://lh6.googleusercontent.com/-HCKHdwQnvQg/ThRLCDZJgwI/AAAAAAAACt8/9wM3rmZZOF4/s512/IMG_2749.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/-RK0KpGma99E/ThRLDVerXjI/AAAAAAAACuA/JY3zFukb1Sc/s512/IMG_2750.JPG)Tepin X Wild Chinense F1 alkoi kukkimaan ja eka podinalkukin siinä ois. Itse kasvi on oikealla.
(https://lh4.googleusercontent.com/-0ccwml-Bpp0/ThRLEdI2-rI/AAAAAAAACuE/uyH0KFqIAa8/s640/IMG_2751.JPG) Harold st. Bart´s ja ihka ensimmäinen hedelmä! :o
(https://lh3.googleusercontent.com/-HkNQK62Cte4/ThRLFplwhtI/AAAAAAAACuI/TVFKwspwnwQ/s512/IMG_2752.JPG) Charapitan yksi oksanpätkä.
(https://lh5.googleusercontent.com/-7pwcYCNeXmY/ThRLHGd8lwI/AAAAAAAACuM/oNRIDphftow/s512/IMG_2753.JPG) Rhombo käy kohta kukkimaan. Noitakin oli kasvissa lupaavasti jonkinverran, toivottavasti kehittyvät kukiksikin.
(https://lh4.googleusercontent.com/-T0x8f13qVqo/ThRLLQu-ZKI/AAAAAAAACuc/58EtOPWNcdU/s640/IMG_2756.JPG) Osittain syöty Limon ja podeja sielläkin tulossa siellä täällä.
(https://lh4.googleusercontent.com/-I_3KaH3eUPc/ThRLOpC1SjI/AAAAAAAACuk/nY13G-K5iCM/s512/IMG_2758.JPG) PI 281429 Kypsyttelee jo paria ekaa ja onneksi niitä on jo tulossa jokunen lisääkin.
(https://lh4.googleusercontent.com/-AFGal15IX5Y/ThRLP2wUkiI/AAAAAAAACuo/f7uywLCjG2U/s640/IMG_2759.JPG)Aji Cristal
(https://lh4.googleusercontent.com/-mTkpDUDcvBM/ThRLR0_wXJI/AAAAAAAACu0/eg9eokvMqjU/s640/IMG_2761.JPG) Täysin syöty Gala
(https://lh4.googleusercontent.com/-bTF_rVf9LGg/ThRLQ__cIVI/AAAAAAAACus/65zbKGqwbyI/s640/IMG_2760.JPG) Samoiten Chaco Yellow
(https://lh6.googleusercontent.com/-xzpmywe-G88/ThRLKKcBlcI/AAAAAAAACuY/V533vGKugWE/s640/IMG_2755.JPG) Hirvittävän näköinen Orange Lantern
(https://lh5.googleusercontent.com/-SE_QAOJsoJk/ThRLIS7347I/AAAAAAAACuQ/lCE9B8Vwg6I/s640/IMG_2754.JPG)Suorastaan pöyristyttävän kauhistuttavaksi syöty Tobago Sweet.
Näitä olis taas vaikka kuinka paljon, mitä kuvata, mutta eipä kehtaa kaikkia masentaa niillä, kun itseä jo masentaa yllinkyllin. ???
Perskutarallaa, siellähän on tuhoa syntynyt. Meikäläiselläkin punkkeja pyörii jaloissa, vaikka pari viime vuotta menty ilman ongelmia. Uskaltaako tässä enää talvehdittaa kasveja?
Viime vuonna vihannespunkit aloittivat mellastuksen heti kun kasvit sai kuivaan sisäilmaan syyskuussa ja ilmeisesti talvehtivat kun ensimmäiset seitit bongasin jo varhain alkukeväästiä!
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 06, 2011, 20:51:36 IP
Perskutarallaa, siellähän on tuhoa syntynyt. Meikäläiselläkin punkkeja pyörii jaloissa, vaikka pari viime vuotta menty ilman ongelmia. Uskaltaako tässä enää talvehdittaa kasveja?
Viime vuonna vihannespunkit aloittivat mellastuksen heti kun kasvit sai kuivaan sisäilmaan syyskuussa ja ilmeisesti talvehtivat kun ensimmäiset seitit bongasin jo varhain alkukeväästiä!
Veikkaan että uskaltaa, kunhan tekee sen "kunnolla".
Pesee kasvit juuret paljaaksi ja täysin puhtaaksi ja kunnolla steriloituun multaan sen jälkeen kun on leikannut tapiksi....
Voin olla väärässäkin, mutta eikös noi muni ja leviä juuri mullan/turpeen kautta?
-T
Voihan helvata, on kyllä varsin pahaa tuhoa tehneet. :o >:(
Näyttää tutulta ja arvaan loput mitä et kuviksi laittanut. Onneksi jo alkuun päässyt podi ei enää ludevaurioista kärsi vaikka koko kasvin kasvu tyssää ja hidastuu melkoisesti. Kannattaa nyppiä luteentuhot pois niin saat entsyymimäärän kasvissa laskemaan ja uusi kasvu alkaa. Ei siksi että tulisi enää lisää satoa mutta noputtaa raakileiden kypsymistä.
Uskomaton vuosi kaikenkaikkiaan. Oon havainnut enemmistöllä kasvattajista jonkisortin ötökkätuhoja/laajojakin invaasioita. En muista että viime kaudella ihan vastaavaa ilmiötä olisi ollut. Kaikki eivät toki pidä päiväkirjaa ja osa on ollut päivittämättä kasvatusopuksiaan. Olis kiva tietää kuinka monella on tuhoa ollut enemmän verrattuna aikaisempiin vuosiin. Ilmeisesti melko monella.
Surkeaa onnea näyttää olevan joka suunnalla tänä vuonna, ilmeisesti kasvihuone- ja avomaaviljely chileillä on tänä vuonna melkoisen riskialtista tuholaisten suhteen. Parvekekasvattajien chilit vaikuttaisivat säästyvän ludevitsaukselta.
Eilen tuli täälläkin bongattua pari peltoludetta Nagan latvustosta ja se selittäneekin miksi lupaavalta pitkään näyttänyt isohko kasvi on ennätysajassa alkanut pudottelemaan lehtiään ja voimaan huonosti. Itse en edes muista että aiempina vuosina olisin törmännyt foorumilla viesteihin joissa olisi luteita syytetty tuhoista, ilmeisesti viime talvi oli näille veijareille luksusta ja tänä vuonna niitä riittää chileillekin asti.
Jotain pientä taas tapahtunut chili rintamalla ja jotain positiivistakin. Toivottavasti ei kausi käy loppuun, ennenkuin kasveja alkaisi olla siinä kunnossa, että satoakin voisi saada.
(https://lh3.googleusercontent.com/-JJDOWfxJlr0/Thw0Pln4w7I/AAAAAAAACvU/E07Ho_OL4QM/s576/IMG_2764.JPG) Ainakin Cap 1445 kukkii kovasti ja pari podinalkuakin on siitä luvassa.
(https://lh3.googleusercontent.com/-0FeotWEIiAI/Thw0RFaeGII/AAAAAAAACvY/pzU4ASDKItQ/s576/IMG_2765.JPG)Scorpparikin aloitti satoamisensa 5 hedelmän voimin. Kukkia on sen verran, että jos niistä kehittyy vaan hedelmät, niin "Tärskyä" on luvassa sittenkin! :)
(https://lh6.googleusercontent.com/-vUFnTKBUZi8/Thw0TG4R3jI/AAAAAAAACvg/l5vT2Xm5zNw/s512/IMG_2767.JPG) Cap 1487 ihan pienen kompaktin näköinen kasvi ja muutamia nuppuja siinäkin havaittavissa!
(https://lh3.googleusercontent.com/-V2WTQNcnaBA/Thw0YPIGb2I/AAAAAAAACv0/f-Pr1h0TQfg/s640/IMG_2772.JPG)Hieman ilkeän näköinen, mutta podeileva ja kukkiva Cap 832.
(https://lh3.googleusercontent.com/-kOWHpimQ6bY/Thw0UF0a_6I/AAAAAAAACvk/TJzDIQ4SeEg/s512/IMG_2768.JPG) Tepin X Tarahumara F1 Kukkii nätisti myös ja pari podiakin siinä jo pikkuhiljaa kasvamassa.
(https://lh6.googleusercontent.com/-dWz9f0wAz7w/Thw0VWskfII/AAAAAAAACvo/-MjwH2UrWaw/s640/IMG_2769.JPG)Turbo Pube kasvaa enemmän leveyttä, kuin korkeutta. Kuvasta puuttuu iso osa tuon oksaa. Pari pientä podia siitäkin tulossa, ei enempää.
(https://lh3.googleusercontent.com/-3elzJ2AmBBY/Thw0aCLONcI/AAAAAAAACv8/WobBkFjlLZI/s512/IMG_2774.JPG)Kasvattajansa jo ohi kasvanut Aji Verde lähestyy kahta metriä, tosin pönttönsä kanssa. Tulee olemaan ehdottomasti kauden satoisimpia chilejäni, sillä aivan on täynnä kukkaa ja podin alkuja. Satoa on kerättykin jo huomattavan paljon. Anteeksi hieman huono kuva! :-\
(https://lh3.googleusercontent.com/-r3sydAJhP80/Thw0bW-9-nI/AAAAAAAACwA/9CIpRH2hs3Y/s640/IMG_2775.JPG) Aji Gusanito(Arabibi Gusano) On täysin tervehtynyt lutikoista ja kukkii ensimmäistä kertaa sitten maaliskuun. Eihän tuohon kovin kauan mennytkään! >:(
Sain myös yllätysvieraankin Joensuusta, sillä Jalopena kävi katselemassa noita hirveän näköisiä kasvejani. Jotain pientä makupalaakin hän onneksi sai, ettei ihan ilmankaan tarvinnut lähteä. Mukava oli rupatella ja hörpiskellä kahvit, vaikka miehellä hieman tiukka aikataulu olikin. :)
Hyvä hyvä! Hienoa että on vähän öttiäisinvaasio helpottanut. Toivotaan nyt että kerkeät saamaan jonkin verran kypsää satoa ennen ilmojen viilenemistä.
Varmaan tuo Iron Maiden puhdisti ilmaa ja korvavaikut pois niin chilitkin kasvaa paremmin. Mulla ei oo skorpparissa edes kukkia. Siis TSMB:ssä.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - heinäkuu 12, 2011, 20:18:45 IP
Varmaan tuo Iron Maiden puhdisti ilmaa ja korvavaikut pois niin chilitkin kasvaa paremmin. Mulla ei oo skorpparissa edes kukkia. Siis TSMB:ssä.
Joo, tuostahan TSMB:stä oli tosiaan kyse, onhan niitä scorppareita muitakin taitaa. Yllättävän paljon on kukkia tosiaan tuossa, vaikka passiiviruukussa onkin. Nyt vaan varpaat ja peukut pystyyn, ettei uutta lutikka hyökkäystä tule, että hieman saisi kipukorvauksia noista chileistä.
Ot: Iron Maiden oli kyllä hyvä ja kovaa soittivat. Meinasi korvat helistä vähänaikaa, kun ei sattunut olemaan vaimentimia. :D Ja liekkö sitten paineaalto ja meteli vähän käynyt häätämään noita luteitakin! ;)
Kyllä minä etupäässä kävin kasvattajaa moikkaamassa ja sitten vasta toisena tulivat kasvit. ;) Mukaani sain chilimaistiaisten lisäksi purkillisen erinomaiselta maistuvaa paholaisen hilloa ja Criolla sellan siemeniä. Tulee kasvatuslistalle ensi vuodeksi.
Mukavaa on muidenkin intoilijoiden tunteminen, tällainen aloittelija saa paljon uusia ideoita ja virikkeitä harrastukseen.
Täällä päin käymistäsi odotellen ;)
Tänään aamulla oli kasvarissa ainakin yksi iloinen yllätys, kun kuontaloni työnsin perälle kasvarin nurkkaa ja katsahdin Rhomboideumin suuntaan. Kasvi on silminnähden hyvässä kunnossa ja voi muutenkin terhakasti. Nyt on ilmestynyt kasviin ensimmäiset kukatkin, joita on mukavasti puolenkymmentä.
(https://lh4.googleusercontent.com/-aY5BnOTPmQs/TiFfiCaeP7I/AAAAAAAACw4/Jn5_c1K9tqU/s640/IMG_2780.JPG)Siitepölyäkin on kukassa, joten voi olla että hedelmääkin olisi tulossa ja siementen mukana jatkuvuutta. Eipä pidä silti nuolaista, ennenkuin tipahtaa!
Kiteen toiselta chilipäältä kävin pyynnöstään hakemassa pari chiliä omaan kasvariini, sillä Tuomolla olikin kasvari repeämis pisteessä kasvien tuuheudesta. On putkihydrot erittäin tehokkaita näköjään. ;)
(https://lh6.googleusercontent.com/-XNGf4VQfRLA/TiFfkLWg1VI/AAAAAAAACxE/aI188g_qgaE/s512/IMG_2782.JPG) Kuvassa on Starfish ja muutama podin alkukin! Tukinaru jäänyt näköjään roikalehtamaan siihen miten sattuu. :)
(https://lh3.googleusercontent.com/-LegsKPhtEQc/TiFfmUoY6HI/AAAAAAAACxM/baXsOQ-JFqo/s512/IMG_2784.JPG) Ja koska Naga on hyvää ja tehokasta, sitä pitää olla vaan lisää! ;)
(https://lh4.googleusercontent.com/-ePmCI6ddK5A/TiFfo3-byZI/AAAAAAAACxY/ho_X6-k80qA/s512/IMG_2787.JPG) Tuli sitten otettua kuva Tovariistakin, mikä on ihan hyvävoipainen, mutta kukkia odotteleisin siitäkin jo tuleman.
(https://lh6.googleusercontent.com/-2vZ7qFr2IVM/TiFft84x8pI/AAAAAAAACx0/yo8TedRO15c/s640/IMG_2793.JPG)Charapita jaksaa tehdä hedelmää ja kukkia lisää. Ei onneksi lutikat ole riivanneet sitä.
Lopuksi sitten ihan kuva tuosta Tepi x Wild Chinensen F1 kukasta!
(https://lh5.googleusercontent.com/-I_j1bJpE-yY/TiFfr01AjkI/AAAAAAAACxs/dYwMZRi4ZN8/s512/IMG_2791.JPG)
Vähän lisää väriä teikäläisenkin kasvariin, hienoa! ;D
Mulla on alkanu jo pyöriä päässä leikkaussuunnitelmat muutamien toivottavasti talvetukseen mahtuvien Chinensejen kohdalla... ::) Cajamarcalla on paksuin runko kaikista mun kasveista, nätisti sileä ja valmiiksi aika puumainen. Ja Biquinho vaan on niin söpö, sitä ei kyl ehkä tarvii edes pahemmin leikellä kun oon ajoittain trimmaillut sieltä kukattomia/raakileettomia oksia pois. Nagasta jää kyllä vain tynkä kun sen pistän talteen, sille on nätti ruukkukin ollu jo toukokuulta varattuna. ;)
Kyllä noi kasvit jo paljon paremmilta näyttää.
Mites noi vesien vaihdot muuten noihin ämpäribubblereihin hoituu kun kasvit on noin isoja vai millainen tuo systeemi on ?
Lainaus käyttäjältä: jewe - heinäkuu 16, 2011, 14:00:18 IP
Kyllä noi kasvit jo paljon paremmilta näyttää.
Mites noi vesien vaihdot muuten noihin ämpäribubblereihin hoituu kun kasvit on noin isoja vai millainen tuo systeemi on ?
Haasteellistahan se kieltämättä on joka kerta! :D Mulla on noita ylimääräisiä jokunen noita isoja pyttyjä ja pieniä sankoja on reilummin. Teen vaan litkuja pönttöihin ja vaihdan sitä mukaan uusia. Seuraavat pöntöt vapautuu aina seuraavista, jotka huuhdellaan puhtaaksi. Monta kertaa olen kyllä lisännyt vaan litkuja, kun on pöntöt imetty tyhjiksi.
Kuvalla on ikävä kyllä vääristävä vaikutus noista kasveista, mutta osa näyttää kieltämättä jo hiukan paremmaltakin. Kieltämättä nuo Rhombon kukat vähän piristää muutenkin mieltä! :)
eli samalla tavalla kuin itsekin teen tuon yhden bubblerin kanssa. Joudun nostamaan kantta jossa kasvi on että saa toisen ämpärin alle, tuntuu vaan kauhean hankalalla sitten kun kasvilla on kokoa ja sitä on sidottu rakenteisiin ja pelkään vaurioittavani sitä. Itsekin olen viimeiset pari kertaa vaan lisännyt nesteet vanhaan kun tuntuu että muutamassa päivässä kasvi imenyt lähes 6 litraa nestettä.
Ei ole enää jaksanut noita varoakaan, kun ovat millaisia nyt ovat, mutta tietysti normaalisti homma hoidetaan äärimmäisen varovasti. Yllättävän vahvarakenteisia ovat varsinkin chinenset, jotka kestävät paljonkin rasitusta, mutta baccatumit ovat hieman herkempiä menemään poikki. Huoletontahan tuo muuten kyllä on, että varmasti ensikaudella pöntöt pörisee myöskin, mutta pienemmässä mittakaavassa. Tomaatteja ja muita herkkuja varmaan kasvaa sitten tuossa päätykasvarissa. Olisikohan kymmenkunta lajiketta realistista, noiden villien lisäksi!
Millä sie tuon rhombon olet kukkihmaan saanu, täälä kohta kolmevuotias kasvi, eikä ole edes nuppuja näkynyt koskaan.
E: Syrjässä tuo on kasvanut joka vuosi, muitten ohessa elellyt, ja vettä saanut monesti turhan myöhhäänki... pittääpä kokkeilla nostaa oikein paraatipaikalle, josko sillä intoutuisi kukkimaan. ::)
Mahtoiko käydä kuten itelle että unohdin rhombon kokonaan ja sitten kun huomasin koko kasvin olemassaolon, oli siinä kukkia. Nyt jo podejakin.
Olisko niin että kaipaa vain hyvin vähän huoltoa. Hieno homma että sun tovariisi on hengissä, omani sinnittelee siinä rajamailla. 7 siementä on kylvetty, yhtään ei oo itänyt.
Sitten viimekerran luettuani päiväkirjaasi on näköjään tapahtunut harmillisia takaiskuja kasvatuksien osalta. Osanottoni. Näyttäisi kuitenkin jotain satoa tulevan, ettei sentään maku pääse unohtumaan.
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 16, 2011, 18:42:41 IP
Sitten viimekerran luettuani päiväkirjaasi .....
Missäs Kaltsu on piileskellyt?
Edellinen blogipäivityskin taitaa olla maaliskuulta. Olin jo huolissani.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 16, 2011, 18:52:41 IP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 16, 2011, 18:42:41 IP
Sitten viimekerran luettuani päiväkirjaasi .....
Missäs Kaltsu on piileskellyt?
Edellinen blogipäivityskin taitaa olla maaliskuulta. Olin jo huolissani.
Elämän kiemuroita...
Blogin ylläpito kiireistä johtuen taitaa olla hetken aikaa jäissä, mutta tarkoitus olisi kuitenkin päivittelyjä jatkaa. Sitä en tiedä onko se lähiaikoina vai kauempana tulevaisuudessa.
Tarkoitus kuitenkin olisi chilifoorumin tapahtumia aktiivisemmin seurata. Kuitenkin jäänyt kaipaaman hienon yhteisön juttuja mm. Räyhiksen.
Tuon Rhombon osalta voin sanoa, että on ollut perimmäisessä nurkassa, missä on ehkä huonoin valaistus. Eli jäänyt hieman tappelemaan valosta Harolds st. Bart´sin kanssa. Topmaxia olen jonkun verran antanut, kun olen muistanut kastella ja silloinkin, kun on lehdet nuupottaneet melkein vartta myöten. Eli ehkä hieman heitteillä ollut, vaikka täysin valvonnan allakin! :D Jospa Tovariikin alkaa nuppuja työntämään, kun Topmax tuikkua on nyt saanut jonkinaikaa.
Kaltsu tää kausi on ollut kyllä aika mollivoittonen todellakin, mutta en liian katkera ole, vaikka turpaan on tullut urakalla. Joitain positiivisuuksiakin voi sanoa, että on harvinaisia villejä saanut pidettyä hengissä ja kasvamaan, sekä osan kukkimaankin. Ei siis ihan hukkaan ole mennyt tämä kausikaan, sen osalta. Satoa on hirveästi turha odottaa, mutta en jää ilmankaan, sen lupaan, eikä toisaalta tarvitse kaupan mössöön turvautua! ;) Päiväkirjan otsikko viittaa kyllä silloin sitä tietämättäni, aika paljon siihen, mitä oli luvassa. Koettelemuksia on tullut ja roppakaupalla ja niistä on jollaintapaa selvittykin. Kömmähdyksiäkin sopii pari mukaan, mutta ei onneksi mitään radikaalia. Kausi viedään loppuun pihalla tietysti ja otetaan vastaan sieltä se, mitä saadaan ja ollaan sitten pakonedessä siihen tyytyväisiä.
Olipahan taas ikävä yllätys kasvarilla, kun sinne aamusella menin. Kun tähän asti lutikoilta rauhassa Rhombokin oli latvoistaan syöty, otin sakset käteen ja leikkasin latvat pois ja ikävä kyllä pakko oli myrkyllä hieman leikkiä. Ei sillä että satoa olisi kasveista uutta hirveämmin odotettavissa, vaan saisi nuo arvokkaimmat villit vielä suojeltua hengissä talveen. Siemeniä kun sattuu aika tiukassa olemaan, jos ollenkaan! :-[ Yksi myrkytyksen arvoinen kasvi on nimittäin tämä ja toinen mm. Tovarii, josta odottelen kukkia, kuin hullu puuroansa. Topmaxia siis lorautin reippasti siihenkin.
(https://lh3.googleusercontent.com/-2i58EhRF2jQ/Ti6gJnEmwfI/AAAAAAAACzM/6Ry-7zzYmU0/s576/IMG_2871.JPG) Flexu, johon on ilmestynyt näitä pari kappaletta. :)
Noh, katsotaan mitä tuleman pitää, onhan kasvarikauttakin 2 kuukautta jäljellä ja lämmittimillä sen saa venytettyä melkin 3 kuukaudeksi helposti. Laitetaas muutamia kuvia lisää, kun kerran sen kanssa heiluttiin kasvarilla ja päätykasvarilla, vesienvaihdon yhteydessä. Kummasti tuota nestettä näyttää menevän, vaikka osa on pahasti syötyjä.
(https://lh3.googleusercontent.com/-I8L9RKU4cgk/Ti6f8HZokWI/AAAAAAAACyU/2FZJHfK3wdE/s512/IMG_2858.JPG)PI 337524 C.baccatum var.baccatum heräsi kukkimaan ja näyttäisi siltä, että niitä on ihan mukavasti tulossa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-3JQCKdLi4JY/Ti6f9G6aIdI/AAAAAAAACyY/7EDYTzJY3sM/s512/IMG_2859.JPG)Tepin x Tarahumara ja sen podi. Ainakin se on selvää, että hedelmä kasvutapa alaspäin on periytynyt tuolta Tarahumaralta, kun Tepinissä se on pystyynpäin.
(https://lh3.googleusercontent.com/-St5_C7YQWDc/Ti6f9yx1Q-I/AAAAAAAACyc/_VV4spKM5o4/s640/IMG_2860.JPG)Nyt noita rupeaa tulemaan ihan mukavasti, kyseessä siis Aji Gusanito. Mitenkähän pitkään tämä kypsyy?
(https://lh6.googleusercontent.com/-0FAKJlmg-bU/Ti6f-_FM1WI/AAAAAAAACyg/e1OyHrGbifk/s512/IMG_2861.JPG)CAP 1445 C.chacoënse podittaa hyvin ja lisää tulee kokoajan.
(https://lh5.googleusercontent.com/-ITAR7KQDgYQ/Ti6gAIpCY9I/AAAAAAAACyk/07aGDJv_yCU/s512/IMG_2862.JPG) Wannebe Eximium on mulla tällainen. Nättihän siitä tulee, muttei mitään arvoa.
(https://lh6.googleusercontent.com/-FG-ZrPZQNX0/Ti6gBk-xi8I/AAAAAAAACyo/5c6BODeCG6A/s512/IMG_2863.JPG)Mini Mini villi bacca, mutta ei kukan kukkaa, muuten ihan kivan näköinen pikku puska. Ehkä ensivuonna sitten?
(https://lh3.googleusercontent.com/-WLFjA84IMwE/Ti6gH7ChBZI/AAAAAAAACzE/xZN656xMwRs/s640/IMG_2869.JPG) Tuollaisia on tulossa Mesnyj iz Ternovkassa n. kymmenkunta kappaletta. Siemenistä ei pitäisi olla pulaa, enkä ole tuon siementen kyselijöitä unohtanut, vaan laittelen niitä sitten myöhemmin tulemaan, kunhan mennään syksyyn. Tuolla voisi jo kokonsa ja painonsa puolesta pärjätä annuumien sarjassa. ;)
(https://lh4.googleusercontent.com/-O4OV6p1uafo/Ti6gFZ0A1CI/AAAAAAAACy0/JMIrgSKo018/s512/IMG_2866.JPG) Sitten ihan yleiskuvaa kasvarinovelta.
Ot: Eikös jokainen kunnon chilipää pysty syömään yli tusinan Nagaa yhden ruoka-annoksensa kanssa?
(https://lh5.googleusercontent.com/-U87bEE4_EXQ/Ti6gIp4U8WI/AAAAAAAACzI/InaGpXGe_FI/s640/IMG_2870.JPG) Tällaisia puolukan kokoisia palleroita oli Nagaan kypsynyt. Lisää tulee, mutta isompana! :)
Ja loppuu kuva omasta maissistani, taikka kahdesta. Onhan siellä pari tähkääkin jo tulossa. Pituutta on mukavasti kertynyt.
(https://lh4.googleusercontent.com/-Ir5LGuC1plU/Ti6gCqKbvUI/AAAAAAAACys/n73jgk63FtE/s512/IMG_2864.JPG)
Näin tällä erää...
LainaaTepin x Tarahumara
Tuo Tarahumara on siis C. annuum var. glabriusculum "Tarahumara", toisin sanoen Tepin "Tarahumara". Tuon saman olen huomannut kans, että marja kasvaa alaspäin.
Näyttää tuo Mestnyj olevan aika erikoinen lajike, vakiintumattomaksi risteytykseksi veikkaan, kun viime vuonna teki parin peukalonpään kokosia hedelmiä...
Lainaus käyttäjältä: Kimppu - heinäkuu 26, 2011, 15:02:09 IP
LainaaTepin x Tarahumara
Tuo Tarahumara on siis C. annuum var. glabriusculum "Tarahumara", toisin sanoen Tepin "Tarahumara". Tuon saman olen huomannut kans, että marja kasvaa alaspäin.
Näyttää tuo Mestnyj olevan aika erikoinen lajike, vakiintumattomaksi risteytykseksi veikkaan, kun viime vuonna teki parin peukalonpään kokosia hedelmiä...
Selvä juttu, kiitokset Kimpulle selvennyksestä. Kutsunkin sitä tästä lähtien Tepin(Tarahumara)ksi. Tuo on kieltämättä aika erikoinen tuo Mesnyj, sillä poltettahan siinä oli kuitenkin jonkinverran, vaikka tässä (http://chiliwiki.fi/index.php?title=Mestnyj_iz_Ternovka) hieman ei kuvaus kohtaakaan. Kokoon on nyt takuulla vaikuttanut nämä hienot kelit, kun keväällä jäi pienemmiksi hedelmät kylmyyden takia.
Pientä päivitystä voisi laittaa ihan joutessaan, kun on tovi viimeisestä lipsahtanut. Ei mitään ihmeempää ole taas tapahtunut, mutta juuri ne mitkä on tarkoitus talvettaa, rupeaa vasta satoamaan. Pistetään kuitenkin kärkeen kuva rumasta ja luteensyömästä Criolla Sellasta, kun osa sadosta alkaa kypsymään.
(https://lh6.googleusercontent.com/-QVifrtX0mYo/TjrKZNonBWI/AAAAAAAAC0g/DR5Muyde4P4/s512/IMG_2882.JPG)Vihreetä on tosi paljon odottamassa vielä kypsymistään.
(https://lh3.googleusercontent.com/-l2AZ_Uh_f5c/TjrKOXNfQ-I/AAAAAAAACz8/E1zcWoTPI0I/s640/IMG_2873.JPG)CAP 1487 alkoi kukkimaan ja pieniä podin alkuja on, toivottavasti kestää paikoillaan.
(https://lh4.googleusercontent.com/-iVSSDecenjw/TjrKQOVRGMI/AAAAAAAAC0E/Xg9SPc1W8YE/s640/IMG_2875.JPG)PI337524 Podeja tulee ja toivottavasti siemeniä myös, kuvassa sattui nuo vaan olemaan kameran edessä. :)
(https://lh4.googleusercontent.com/-Hh_qenvQJb8/TjrKTGuxvJI/AAAAAAAAC0Q/O6jz4CeIC3M/s640/IMG_2878.JPG) CAP 1445 yhdestä oksasta.
(https://lh4.googleusercontent.com/-LzJMMCEF-os/TjrKXIJtHQI/AAAAAAAAC0c/TRvtiilvWi8/s576/IMG_2881.JPG) Turpeeseen tökkästy Flexu kasvaa hitaasti, mutta pääasia, että on hengissä. Vertailun vuoksi alakuvassa samainen Flexu oikealla, mikä on tökätty juuri turpeeseen juurtumaan. Toivottavasti ensikaudella herää kunnolla kasvamaan.
(https://lh6.googleusercontent.com/-nKbdsKJ06To/TdOml0JTltI/AAAAAAAACfk/Jx0c0fYS5SM/s640/IMG_2338.JPG)
Pistetääs alkuun pari kuvaa ja sitten hieman aiemmin kesällä ihmetystä herättäneestä mysteeristä. Näyttää siltä, että villit ja muut alkavat toipumaan lutikoista ja etenkin villeissä on ollut mukava nähdä, että ne ovat jäämässä tulevallekin kaudelle henkiin.
(https://lh6.googleusercontent.com/-3ig_qMDgJIg/TkK5UhRBwvI/AAAAAAAAC1M/EYKtVo-nqGo/s640/IMG_2885.JPG) Capsicum Exile voittanut vihdoin ongelmansa ja tykännyt jo kasvaakin jonkun verran on tulossa hedelmääkin. Taustalla myös villi baccaa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-r62zAL7tD8I/TkK5bRD9nyI/AAAAAAAAC1k/6ESviJAWl7I/s512/IMG_2892.JPG)Mata Frade valitettavasti aloittaa ekoja nuppujaan tekemään, mutta hengissä hyvinkin ja jätän sen ensikaudelle, koska mitään kokemusta en saanut kokea nyt kesällä. Lehdenpinnalla ei ole ötököitä vaan heinästä karissut siemeniä.
(https://lh3.googleusercontent.com/-okbq6Sr7KZg/TkK5WsiykhI/AAAAAAAAC1U/8alRCMK5b-E/s512/IMG_2887.JPG)Bonda ma Jaques alkaa olemaan viihtyvän näköinen, eikä merkkejäkään luteista. Ehdottomasti taitaa olla varteenotettava vaihtoehto talvetukseen.
(https://lh3.googleusercontent.com/-oZQXGc1R5D0/TkK5Y5HZT-I/AAAAAAAAC1c/UEuzdlSljhY/s512/IMG_2890.JPG) Trinidad Scorpion Morouga Blend ja sen toisen kasvin yhdestä oksasta. Maistiaistakin siinä ois jo, kun miedosta lasten chilistä on kyse! :P
(https://lh5.googleusercontent.com/-arZ1qd7YDf0/TkK5afMJfdI/AAAAAAAAC1g/mFeoXdIJroQ/s640/IMG_2891.JPG) Päätykasvarissa kuhisee näitä chilien henkivartijoina.
Ja sitten siihen mysteeriin, mikä herätti kesänkorvalla ihmetystä. Piti olla Guajilloa kasvamassa parin kasvin voimin ja toisen niistä annoin isällenkin kasvamaan. Guajilloa se ei ollutkaan, kun siihen kasvoi baccatumin kukat. Nythän se selvisikin, mikä lajike siinä oli kyseessä. Ei ollut Aji Habanero, vaan olikin.
(https://lh4.googleusercontent.com/-BQ8t9KdhAnc/TkK5ekPLakI/AAAAAAAAC1w/uf4iz9EX_eY/s640/09082011004.JPG) Aji Rojohan se oli, mutta eipähän se tosiaan haittaa, erittäin hyvää oli tämäkin syödä. Makeaa ja herkullista, tosin tulta saisi olla enemmänkin. Kuva on isäni kasvista, mulla itselläni odottaa vielä sato kypsymistä.
Sitten lopuksi pari tomaatti kuvaa offtopicina.
(https://lh5.googleusercontent.com/-mLkpRUKIUDk/TkK5gaNxp-I/AAAAAAAAC14/XAWxNIY3oac/s640/09082011006.JPG) Pitäisi siis olla sitä Tomatilloa
(https://lh6.googleusercontent.com/-6khnLKgpikI/TkK5hU7WVBI/AAAAAAAAC2A/xiQIrN-HuDk/s640/09082011007.JPG)Samaa lajiketta puskassa kiinni. Melkoisi möllyköitä! :D
Hieman päivitystä tältä päivältä, kun otin testauksen mielessä yhden kypsän Mestnyj iz Ternovkan podin irti ja katselin, mitähän se on syönyt.
(https://lh5.googleusercontent.com/-nNRWECBqP70/TkY-zkxskgI/AAAAAAAAC2g/SEbUJkF7eVQ/s640/IMG_2921.JPG) Siinä siis kiinni puskassa.
(https://lh4.googleusercontent.com/-UfDwvTziA-0/TkY_IzzujZI/AAAAAAAAC3s/zTGAkKPaI20/s640/IMG_2941.JPG)Punnituksen tulos 78.2 grammaa
(https://lh5.googleusercontent.com/-AHujFmzwXLk/TkY_KAiadPI/AAAAAAAAC3w/21TcSR0A3W8/s640/IMG_2942.JPG)Halkaistuna esillä. Siemeniä jopa vähemmän, kuin pienemmässä edeltäjässään, mutta on kuitenkin.
Sitten kuvaa hieman muistakin, kun kerran kameran kanssa tuota Mestnyj:ä tähtäilin.
(https://lh4.googleusercontent.com/-iXauqLpoUek/TkY-1HHZmdI/AAAAAAAAC2k/mOoLUioN3Gs/s640/IMG_2922.JPG)Limonista alkaa ekat vaihtamaan väriään.
(https://lh6.googleusercontent.com/-5omIIYXuPQs/TkY-3bjuoPI/AAAAAAAAC2s/Yk9_BwwouOo/s640/IMG_2924.JPG) Tepin x Wild Brazil F1 ja yksi sen hedelmistä. Musta, kuin mikä uv:n takia.
(https://lh6.googleusercontent.com/-unlbs7XbCTM/TkY-7VCahbI/AAAAAAAAC28/BLn4MeWd-os/s512/IMG_2928.JPG) Capsicum Exile
(https://lh4.googleusercontent.com/-ZmTYa3gLjHs/TkY--kzH7oI/AAAAAAAAC3E/vODe5JoYPB4/s640/IMG_2931.JPG)Satoa ei vielä muuta, kuin nuo kaksi. Kukkia on lisää kylläkin kasvamassa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-hPEdqOMGFTg/TkY_Du3EHSI/AAAAAAAAC3U/ml6WkMAuLgw/s512/IMG_2935.JPG) (https://lh5.googleusercontent.com/--a9kTuUWngs/TkY_FxQL4gI/AAAAAAAAC3c/dwfEvb05l8o/s512/IMG_2937.JPG)Tepin "Tarahumara" kokonaisuudessaan ja sen kukka.
Tässäpä nämä tällä erää!
Komean kokoinen podi tuossa Ternovkassa. Onko minkä makuinen? Ilmeisesti Annuum?
Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 13, 2011, 13:14:47 IP
Komean kokoinen podi tuossa Ternovkassa. Onko minkä makuinen? Ilmeisesti Annuum?
Juu annuumihan se tosiaan on. Maku on paprikainen ja aivan loistava chili salaattiin sen miedomman poltteensa ansiosta. Poltekin vaihtelee tosin tässäkin saattaa podeittain, niinkuin kaikissa muissakin.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 13, 2011, 13:18:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 13, 2011, 13:14:47 IP
Komean kokoinen podi tuossa Ternovkassa. Onko minkä makuinen? Ilmeisesti Annuum?
Juu annuumihan se tosiaan on. Maku on paprikainen ja aivan loistava chili salaattiin sen miedomman poltteensa ansiosta. Poltekin vaihtelee tosin tässäkin saattaa podeittain, niinkuin kaikissa muissakin.
Vaikuttaisi ihan kokeilun arvoiselta chililtä. Mahtaisiko tänne päin lohjeta pari siementä?
Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 13, 2011, 13:33:09 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 13, 2011, 13:18:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 13, 2011, 13:14:47 IP
Komean kokoinen podi tuossa Ternovkassa. Onko minkä makuinen? Ilmeisesti Annuum?
Juu annuumihan se tosiaan on. Maku on paprikainen ja aivan loistava chili salaattiin sen miedomman poltteensa ansiosta. Poltekin vaihtelee tosin tässäkin saattaa podeittain, niinkuin kaikissa muissakin.
Vaikuttaisi ihan kokeilun arvoiselta chililtä. Mahtaisiko tänne päin lohjeta pari siementä?
Kyllä minä voin siementä laittaa tulemaan, laitahan yksärillä osoitetietosi. :)
On kyllä komean kokoiset podit tossa Mestnyj iz Ternovkassa. Aji rojo on tehny aika hienoa satoa myös.
Millainen tuo Mestnyj iz Ternovkan maku on verrattuna Poblanoon? Voisi olla ihan mielenkiintoinen kokeiltava grilliin.
Onpa komea tuo Mestnyi, olikos nyt joku venäläinen jaloste, vähän kun tuo mun Leek joka tekee myös isoja möllyköitä mutta vähän eri muotoisia ja idästä kotoisin sekin.
Kyllä Jewelle ja Jalopenalle siemeniä irtoaa Mestnyjstä. Grilliinkin saattaisi toimi, mutta ei liian vahvoja rinnalle, ettei häviä maut tuosta. Niinkuin sanoin salaatissa toimii ehdottomasti ainakin. :P
Hienosti oot saanut hybridit säästymään luteilta. En ainakaan kuvissa huomaa vaurioita. MT:n siemenjonoon jos pääsee niin olis kiva ens kaudella kokeilla. Salaattiin ja täytettynä grilliin ilmeisesti passeli lajike? Muhkeankokoiset podit kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 14, 2011, 05:49:46 AP
Hienosti oot saanut hybridit säästymään luteilta. En ainakaan kuvissa huomaa vaurioita. MT:n siemenjonoon jos pääsee niin olis kiva ens kaudella kokeilla. Salaattiin ja täytettynä grilliin ilmeisesti passeli lajike? Muhkeankokoiset podit kuitenkin.
Itseasiassa ei ole ensimmäistäkään chiliä, mikä olisi säästynyt niiltä lutikoilta, tuossa päätykasvarissa vaan ei ole uusia tapauksia tullut koko kesänä. En tiedä miksi ne on siellä olleet niin hyvin turvassa! Kyllähän toki bluesmanillekin siemeniä irtoaa. Täyttämistä itsekin ensin arvelin tehdä, mutta sitten laitoinkin salaattiin. Pitää kokeilla vielä tuota toistakin vaihtoehtoa, kun kerran podejakin on jäljellä.
Siemenet tuli ;D
SUURET KIITOKSET
Nyt vaan ensi kautta odotteleen...
Huhu.. komeita tomskuja!! Ja Mestnyj iz Ternovka myös todella komea.. minkä makuinen hän on? Todella herkulliselta näyttää.
Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 17, 2011, 11:12:18 AP
Siemenet tuli ;D
SUURET KIITOKSET
Nyt vaan ensi kautta odotteleen...
Ollos hyvä vaan. Eikun onnea ja menestystä idätyksiin ensikaudella, toivottavasti saat satoa paljon!:)
Mr_Greenille sen verran, että on erittäin hyvä salaattichili, mitä voi tavallisen paprikan asemasta käyttää, taikka myös lisänä. Hieman on makeutta ja potkua jonkun verran ei paljoa. Saattaa ehkä kasvaa ensivuonnakin, saas nyt nähdä. Mielestäni enemmän makua löytyy ehdottomasti, kuin kauppojen paprikoista.
Äsken kolahti siemenet postiluukusta. Suurkiitokset!
Mukava yllätys odotti kotona kun äsken reissusta tulin. Kiitokset siemenistä.
Hyvä vaan, kun tulivat perille. Eikun kasvatusonnea ensikaudelle ja Mestnyj:lle myös! ;)
Kuulostaa hyvältä! Alkanut kiinnostaa nämä miedot isot chilit enemmän.. todella upeaa seurata niiden kasvua! Tosin vaikuttaa, että tarvitsevat valoa ja lämpöä kai aika paljon?? Ainakaan itse en paprikoita ulkona ole kypsäksi asti saanut.. ainakaan vielä. Melkein kiinnostaisi tuota kokeilla kasvatella myös.. noh.. on kyllä jo aika paljon suunniteltuja lajikkeita ensi kaudelle. Ehkäpä voisin sulta pummia tuonkin lajikkeen siemeniä jollekin kaudelle tulevaisuudessa.. :)
Itsekin tässä mietin että voisi olla hauska tuota Mestnyjiäkin kokeilla. Vähän kyllä hirvittää ensi kauden kasvien paljous jo tässä vaiheessa, vaikka uusia taimia ei ole kuin kohta kolme, mikäli tuo CAP 469 Praetermissum nyt jaksaa pystyyn nousta ja hatustaan luopua. ;D Lupaavalta kyllä näyttää, ei ole hometta lähistöllä ja alkaa juuri siemenen kupeesta jo vihertää.
Noiden oikeasti isojen kasvien kanssa tuli tänäkin vuonna tuentaongelmia. :-\
PWH:n siemeniä jo sainkin, willeltä pitäisi myös ehtiä jossain välissä ryövätä idätettäviä ja talvetettaviakin tuntuisi kertyvän muutamia... ::)
Onhan noita siemeniä jokunverran nytkin ja lisää tulee kypsyvistä podeista varmasti lisää. Eiköhän myö Mr_Greenille ja Inkrosellekin noita saada. Ihan hyvä vaan, että harvinainen chili lähtee näin leviämään ja saamaan kokemusta useammalla kasvattajalla.
Tuosta voi tulla ens kauden hitti! Niin monet on siitä kiinnostunut.
Enpä olisi uskonut, kun tuota viime kesänä kasvattelin ja maistelin, että siitä näin suosittu voi tulla. Hieno homma kuiten, että uusia lajikkeita tulee kasvattajien tietoisuuteen!
Lainaus käyttäjältä: Kimppu - elokuu 17, 2011, 22:44:11 IP
Enpä olisi uskonut, kun tuota viime kesänä kasvattelin ja maistelin, että siitä näin suosittu voi tulla. Hieno homma kuiten, että uusia lajikkeita tulee kasvattajien tietoisuuteen!
Kyllä vain ja voipi puhua kasvattajien keskuudessa melko harvinaisesta lajikkeesta. Ehkä sitä tosiaan tuolla rajan toisella puolella on, mutta ei ehkä Suomessa, kuten muuallakaan euroopassa, saatikka muita maanosia unohtamatta.
No nythän se on lähtenyt leviämään kovaa kyytiä.
Täähän osoittaa Suomalaisten harrastajien ennakkoluulottomuutta :) Toisaalta, ilman ennakkoluulottomutta täällä ei varmaan olisikaan tällaista laajaa chilikulttuuria.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 17, 2011, 18:47:37 IP
willeltä pitäisi myös ehtiä jossain välissä ryövätä idätettäviä ja talvetettaviakin tuntuisi kertyvän muutamia... ::)
Tuuhan joskus ryöstöretkelle!
Täytyis tulla itekkin ku ne fatalit oli tuuli munia! Sais oman helvetin esi porttien tuojan.
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 18, 2011, 10:12:07 AP
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 17, 2011, 18:47:37 IP
willeltä pitäisi myös ehtiä jossain välissä ryövätä idätettäviä ja talvetettaviakin tuntuisi kertyvän muutamia... ::)
Tuuhan joskus ryöstöretkelle!
Tulen kyllä jahka pahin työkiirus helpottaa. Taitaa mennä syyskuun puolelle. Tässä on kyllä yksi toinenkin työhön liittyvä rauta nyt tulessa ja voipi olla että saisi vähän sekä taloutta että kalenteria paremmin ennustettavalle mallille jos malttaa pistää ammatillisen kunnianhimon vähäksi aikaa pienemmälle liekille.
Pieni päivitys ilman kuvia. Flexuosumit kaksi kappaletta pääsivät tänään hiekkaturve seokseen kasvamaan. Ensimmäistä kertaa uskalsin purkaa tuon turpeeseen tökkästyn Flexun pistokkaan ensipurkkinsa ja iloiseksi yllätykseksi sain huomata, että hienot valkoiset juurethan sieltä pilkisteli. Toisessa hydrokasvissa oli jopa pari kukkaakin, mutta niin pieni kun tuo kasvi olikin ei siitä muuta iloa ollut, kuin vähän silmälle. Saas nähdä miten Tovarii selviää talvetukseen, sillä edelleen on lutikat vaivanneet sitä, eikä ole kunnollista oksaa oikein mistä ottaa edes pistokasta. Kädet ja varpaat ristiin sen puolesta, tietty voisihan sitä kokeilla juurtuisiko vähän nakerrettu oksa. :-\
Viikonloppuna alkaa kypsien hedelmien talteenotto ja samalla tekevät tilaa muille chileille, kun nakkaan turhat plantut kompostin suuntaan. Suuria ihmeitä ei ole luvassa sadonkaan kanssa, sillä vaivasihan ne ötökät koko ulkokauden normaalia kasvua ja kehitystä. Ei onneksi ilmankaan tarvitse olla ja varmaan vatsan väänteille pääsee, kunha T.S.M.B ja Naga kypsyttää loputkin satonsa. Bonda ma Jacqueskin antaa kohtalaista satoa ja innolla odottelen, miltä tämä tuttavuus maistuu, ainakin kasvi on kauneimpia chinensejä, mitä olen koskaan nähnyt. Lehdetkin ovat melkein syötävän kauniin näköisiä. Kokeilen tämän talvettaa, jos selviää sinne asti.
Pientä kuvapäivitystä ja vielä pienempää sadokorjuuta "kerjuuta". Osa kasveista nakattu kompostiin kasvarista tilaa tekemään päätykasvarin rehuille, kun ei sitten viitsi kahta lämmitintä ruveta käyttämään lopuille kasveille.
(https://lh6.googleusercontent.com/-FBvPi6mPnLI/TlI_8dr2REI/AAAAAAAAC4g/v6tj845aA_I/s640/IMG_2969.JPG)
Kuvasta löytyy siis Harold st. Bart'sia, PI 281429:a, BLH:a, Early Jalapeñoa, Mestnyj iz Ternovkaa, Charapitaa, Criolla Sellaa, Nagaa, Limonia, IRD:a, pari TSMB:a ja yksi vaivainen Poblano, mikä piti ottaa raakana pois. Kaikista muista jäi satoa vielä kypsymään puskiin onneksi, paitsi Criolla Sellasta ja Limonista, sekä Poblanosta. Loppujen lopuksi saakelin huono vuosi! :(
(https://lh6.googleusercontent.com/-tIDSgDiY5SY/TlI_9a9ew2I/AAAAAAAAC4k/dpvUfGvojnc/s576/IMG_2970.JPG) Totaalisen surkeaksi lutikan syömä CGN 24333 alkaa kypsyttämään paria podiansa, toivottavasti noissa olisi uusia itäviä siemeniä. :-[
Muutama on kysellyt, että kuinka Tovarii voi ja kuten kuvistakin näkee, ettei kovin kummoiselta enää sekään vaikuta. Pieni valonpilkahdus sentäs, että on työntämässä uutta lehden alkua jopa, ettei ihan kuollutkaan ole. Tarvitsee vissiin ruveta saksimaan ja toivomaan, että jää talvellekin jotain tuosta ainoasta henkiinjääneestä harvinaisuudesta.
(https://lh5.googleusercontent.com/-Dbd8RK_6Rhg/TlI__bntekI/AAAAAAAAC4s/LJI7GjH_QWM/s512/IMG_2972.JPG) (https://lh3.googleusercontent.com/-P70BX6wOp68/TlJAAEHsfRI/AAAAAAAAC4w/VHFzoFKcs1g/s512/IMG_2973.JPG) Tovariita
(https://lh5.googleusercontent.com/-lNZgsENt-08/TlJABwonTMI/AAAAAAAAC44/zl2m-dQWQzg/s512/IMG_2975.JPG) Monesti tämäkin syöty CGN 22795 Praetermissum alkaa taas uutta lehteä tehdä.
(https://lh5.googleusercontent.com/-v3uNbGkfbso/TlJADaw9VoI/AAAAAAAAC5A/AxcGXFJSJao/s640/IMG_2977.JPG) Tepin Guatemala aloittaa nyt uudelleen kukkimaan ja jos hedelmiä tulee, menee se alkutalveen, ennenkuin kypsää on saatavana.
Näin tälläerää...
Pistetääs pientä kuvapäivitystä ja kysymystä perään, kun sain mieluisen paketin tänään matkahuollon kautta Vantaalaiselta chilipäältä. ;)
(https://lh6.googleusercontent.com/-w2zPloBWt-Q/TlTPonHXcnI/AAAAAAAAC5c/LQHMOCn-21Y/s640/IMG_2978.JPG) CAP 500 Capsicum eximiumin pieni taimi, tai itseasiassa aika pitkä. Pitää ottaa sakset käteen ja kokeilla pistokasta tästä.
Ja sitten se kysymys, elikkäs mikäs villi bacca tässä on kyseessä, kun piti olla Cumari Pollux? Kukka ja lehdet viittaavat baccatumiin, joten oma villi veikkaus olisi CGN 16973?
(https://lh5.googleusercontent.com/-M66ysFKw29w/TlTPnJ2Is3I/AAAAAAAAC5U/OLvgpBux46o/s512/IMG_2979.JPG)Cumari Pollux, vai villi bacca?
(https://lh6.googleusercontent.com/-AWAlDLBRmi8/TlTPn6NSonI/AAAAAAAAC5Y/ijVIWl0sWS0/s640/IMG_2980.JPG) Samaisen kasvin kukka! Baccaa on.
(https://lh5.googleusercontent.com/-w3LBnTrQtag/TlTPprMuywI/AAAAAAAAC5g/0JzgWfJhVD0/s512/IMG_2981.JPG)Samasta hedelmä, joita on reilusti.
(https://lh5.googleusercontent.com/-7zFOLnVjJQo/TlTPrr5Kv5I/AAAAAAAAC5o/gIwDql8kpi8/s512/IMG_2983.JPG) CAP 1530 Capsicum cardenasii, joka toipunut viimein lutikoiden iskuilta. Pieni on edelleen, mutta talvetukseen lähtee ja näkee toivottavasti ensikesänkin.
Sitten kun satuin kameran kanssa heilumaan, niin tuli otettua pari kuvaa ihan huvin ja urheilun vuoksi. Alla oleva on Pene de Diablo josta tuli ekat podit siis lutikoiden syömisten jälkeen. Ei hyvin!
(https://lh5.googleusercontent.com/-1-SYvRPf4KA/TlTPsaPDRpI/AAAAAAAAC5s/vyaVK81HSlA/s640/IMG_2984.JPG)Pene de Diablo
(https://lh3.googleusercontent.com/-ju7jyDWmHNI/TlTPtTPNvfI/AAAAAAAAC5w/LWD7aaPgWnM/s640/IMG_2985.JPG) Aji Habaneroa passiivihydrossa.
Kertokaatten siis villiviikarit tuosta Cumari bacca mysteeristä. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 24, 2011, 13:39:16 IP
Ja sitten se kysymys, elikkäs mikäs villi bacca tässä on kyseessä, kun piti olla Cumari Pollux? Kukka ja lehdet viittaavat baccatumiin, joten oma villi veikkaus olisi CGN 16973?
(https://lh5.googleusercontent.com/-M66ysFKw29w/TlTPnJ2Is3I/AAAAAAAAC5U/OLvgpBux46o/s512/IMG_2979.JPG)Cumari Pollux, vai villi bacca?
(https://lh6.googleusercontent.com/-AWAlDLBRmi8/TlTPn6NSonI/AAAAAAAAC5Y/ijVIWl0sWS0/s640/IMG_2980.JPG) Samaisen kasvin kukka! Baccaa on.
Juu ei tuo Cumari Pollux ole, joku bacca kylläkin.
Minulla taitaa kotona olla kamerassa vielä Polluxin kukan kuva, jonka voin koittaa illemmalla kaivella esille.
Polluxin kukka on hyvin samankaltainen kuin CAP 1487 (http://chiliwiki.fi/index.php?title=CAP_1487)n kukka.
Selvisipä viimein Tovariinkin osittainen nuukahdus. Oli hittosoikoon hajonnut pumppu, eikä ilmaa enää kulkenut hydroon. Onni onnettomuudessa kävi, ettei juurimätää ollut ja juuret hienon valkoiset edelleen. Kehno! Pitäisi tarkistaa kaikki pumput aina joka kerran, kun käyn kasvarissa, että ovat kunnossa. Nyt oli pumppu täynnä vettä ja entinen. Pistokkaat lähti siitä kuitenkin yritykseen ja toivottavasti onnistuu, sillä mukavahan tuota olisi jakaa eteenpäinkin. :-[
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 24, 2011, 15:12:33 IP
Selvisipä viimein Tovariinkin osittainen nuukahdus. Oli hittosoikoon hajonnut pumppu, eikä ilmaa enää kulkenut hydroon. Onni onnettomuudessa kävi, ettei juurimätää ollut ja juuret hienon valkoiset edelleen. Kehno! Pitäisi tarkistaa kaikki pumput aina joka kerran, kun käyn kasvarissa, että ovat kunnossa. Nyt oli pumppu täynnä vettä ja entinen. Pistokkaat lähti siitä kuitenkin yritykseen ja toivottavasti onnistuu, sillä mukavahan tuota olisi jakaa eteenpäinkin. :-[
Mulla oli passiivihydrossa monta kuukautta ja ilmastettuna kuukauden kunnes luteet söivät. Tuntui pärjäävän kohtalaisesti ilman pörinääkin. Vaan onhan se toki varmempaa hapettaa niin juuristo toimii paremmin. Ebbikasvit nuukahtavat häiriön sattuessa kesäkuumalla tosi nopeasti.
Hienoa että tovarii selvisi.
Tuon mysteerin marja ja kukka näyttävät kyllä aikalailla juuri villibaccalta Cgn 16973, mistäköhän siemenet ovat peräisin? Nuista kuvista hankala sanoa, mutta ovatko lehdet millaisia? Tuossa baccassa ne ovat sileät, eivät mitenkään karvaiset. Mr. Greenillä (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9843.msg164685#msg164685) onkin näköhjään sopivasti hyvä kuva kyseisestä lajikkeesta.
Foorumille olen varhmaan johonkin tuosta lajikkeesta kirjotellut, mutta blogista löytyi helpommin: Tekstin loppuosassa muutama kuva (http://tulipaprika.blogspot.com/2010/12/kauden-2010-lajikkeet-jarjestykseen.html).
Lainaus käyttäjältä: Kimppu - elokuu 24, 2011, 17:01:40 IP
Tuon mysteerin marja ja kukka näyttävät kyllä aikalailla juuri villibaccalta Cgn 16973, mistäköhän siemenet ovat peräisin? Nuista kuvista hankala sanoa, mutta ovatko lehdet millaisia? Tuossa baccassa ne ovat sileät, eivät mitenkään karvaiset.
Juu, alkaa vahvistumaan käsitys tuosta kyseisestä villi baccasta, sillä eipä ole kauheasti karvoja tälle kasville siunaantunut. Aavistuksen karvaa on, mutta vain aavistus. Kaunis on silti, kuin mikä!
(https://lh6.googleusercontent.com/-fNylcIgjm5I/TlUR4GR4sKI/AAAAAAAAC58/Te4fW-VB1ko/s640/IMG_2991.JPG)
Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 24, 2011, 16:26:47 IP
Hienoa että tovarii selvisi.
Uskoisin, että pääkasvi selvisi säikähdyksellä, mutta katsotaan montako pistokasta on hengissä parin viikon päästä, kun leikkasin niitä puolenkymmentä.
Tässäpä Cumari Polluxin kukka, täytyy laitella kuvia wikiin enempikin kun sadot kerätty ja joku vkl on aikaa. :)
(http://img402.imageshack.us/img402/8206/aripolluxkukka.jpg)
^ Hieno kuva Polluxin kukasta! Satavarmaa siis, ettei se sitä ole. Noh! Kyllä mulle tuokin CGN 16973 kelpaa ei siinä mitään. :D
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 24, 2011, 21:34:19 IP
^ Hieno kuva Polluxin kukasta! Satavarmaa siis, ettei se sitä ole. Noh! Kyllä mulle tuokin CGN 16973 kelpaa ei siinä mitään. :D
Voi tuo villikkosi olla myös PI 439380. Kovastipaljon vaikuttaa samannäköiseltä, kuin omani. Kukka melko pieni ja ruskeilla kuvioilla, hedelmä pyöreähkö ja mattapintainen (raakileena), podit ylöspäin ja melko rehevä kasvutapa. Semi-villi baccatum Mexicosta!
Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 25, 2011, 08:40:58 AP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 24, 2011, 21:34:19 IP
^ Hieno kuva Polluxin kukasta! Satavarmaa siis, ettei se sitä ole. Noh! Kyllä mulle tuokin CGN 16973 kelpaa ei siinä mitään. :D
Voi tuo villikkosi olla myös PI 439380. Kovastipaljon vaikuttaa samannäköiseltä, kuin omani. Kukka melko pieni ja ruskeilla kuvioilla, hedelmä pyöreähkö ja mattapintainen (raakileena), podit ylöspäin ja melko rehevä kasvutapa. Semi-villi baccatum Mexicosta!
Kovasti kyllä muistuttaa, kun googlettamalla kuvia katselin. Ainut vaan, että tuossa minun kasvissani on järestään pienemmät podit, kuin tässä PI 439380:a on.
Jatketaas hetki tuosta villi mysteerin aiheesta. Nappasin kuvan kasvin suurimmasta hedelmästä juuri, eikä tämä kooltaan ole kuitenkaan pilattu. Liekkö sitten tuota PI 439380 ollenkaan?
(https://lh4.googleusercontent.com/--P0FzVrF-As/TldY_-p96pI/AAAAAAAAC6M/aN1fpzMYtPU/s640/IMG_2995.JPG) Vasemman puoleinen siis suurin marja!
Pienen harvinaisen villichilin runsas sato on poimittu talteen ja testattu. Tulihan tästä syödystä kasvista peräti kaksi marjaa sadoksi. Ehkä ensivuonna enemmän! :-[
(https://lh5.googleusercontent.com/-S0iFD5ji5sE/TldZFGmBi8I/AAAAAAAAC6g/yIQlVI3Zq4Q/s640/IMG_3000.JPG)Kyseessä siis CGN 24333
(https://lh6.googleusercontent.com/-Sv18bOXSEGc/TldZGdtpw8I/AAAAAAAAC6k/w0tvZgET1r8/s640/IMG_3001.JPG)Halkaistuna ja kaikki kahden siemenet tallessa, joita tuli peräti 16 kpl:tta.
Erittäin voimakas ja hedelmäinen tuoksu. Hedelmän aukaistua tuoksu valtasi keittiössä todella runsaasti. Maussa ei ollut yhtään makeutta, vaan melkoisen teräväkin. Poltteeltaan voisi luonnehtia jopa erittäin tuliseksikin, ainakin mitä noin pienestä marjasta pääsi testaamaan. Ehdottamasti laitan talteen kasvin ja siement, että saisi kantaa pysymään ja jossain vaiheessa jopa levitettyäkin.
(https://lh5.googleusercontent.com/-uZRA0l0E7QU/TldY-Sm4OSI/AAAAAAAAC6E/bjTgd4wEXdI/s640/IMG_2993.JPG) Viime hetken pelastus näyttäisi toimivan Tovariissa, sillä tiedä sitten mitenkä kauan on raasu ollut hapettomassa vedessä. Uutta kasvua on ruvennut tulemaan ympäriinsä heti, kun uuden ilmastuksen sai. Kuvasta huomaa, että lutikatkin ovat pitäneet sitä herkkunaan, mutta eipä ole uskaltanut kaikkea leikelläkään pois. :-[
(https://lh4.googleusercontent.com/-CqM4Gq6LBxc/TldZCqMW3iI/AAAAAAAAC6Y/0PpeR9bSXXQ/s512/IMG_2998.JPG)Wannabe eximium, sittemmin ristitty NuMex Twiligtiksi alkaa muuttamaan hedelmiensä väritystään
Sitten lopuksi melko todennäköisesti talvetukseen lähtevä Bonda ma Jacques, tai yksi oksanpätkä siitä!
(https://lh3.googleusercontent.com/-129KeIohu5I/TldZAkFxW8I/AAAAAAAAC6Q/e4E5ZyL4puc/s512/IMG_2996.JPG) Ulkonäöltään muistuttaa hieman Naga Morichia, mutta hedelmä kypsyy keltaiseksi, tai hieman oranssiinkin vivahtavaksi. Kuulemma hyvä ja maukas lajike, joten kypsyisi vaan, että itsekin pääsisi testailemaan. :P
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 26, 2011, 11:50:12 AP
Jatketaas hetki tuosta villi mysteerin aiheesta. Nappasin kuvan kasvin suurimmasta hedelmästä juuri, eikä tämä kooltaan ole kuitenkaan pilattu. Liekkö sitten tuota PI 439380 ollenkaan?
Kyllä ne minulla kasvoivat sormenpään (peukun) kokoisiksi:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg51811#msg51811
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 26, 2011, 12:15:03 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 26, 2011, 11:50:12 AP
Jatketaas hetki tuosta villi mysteerin aiheesta. Nappasin kuvan kasvin suurimmasta hedelmästä juuri, eikä tämä kooltaan ole kuitenkaan pilattu. Liekkö sitten tuota PI 439380 ollenkaan?
Kyllä ne minulla kasvoivat sormenpään (peukun) kokoisiksi:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg51811#msg51811
Kyseessä voi olla siis mulla, mitä todennäköisimmin eri lajiketta. Ainakin sinun kuvasi perusteella ovat ihan erillaisia. Elikkäs itse veikkaan edelleen tuota CGN 16973:ksi.
Minun chilini osoittautui tarkistuslaskennassa kymmentä numeroa pienemmäksi eli minulla olikin oikeasti PI 439370, luulisin. Näitä kahta on Suomessa sekoitettu vapaasti eri palstoilla ja eroa taitaa olla vain raakileitten värissä.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 26, 2011, 11:50:12 AP
(https://lh4.googleusercontent.com/-CqM4Gq6LBxc/TldZCqMW3iI/AAAAAAAAC6Y/0PpeR9bSXXQ/s512/IMG_2998.JPG)Wannabe eximium, sittemmin ristitty NuMex Twiligtiksi alkaa muuttamaan hedelmiensä väritystään
Tuskin on Numex Twilight, alla oma varma Numex Twilight. Luultavammin toi on Bolivian Rainbow tai Brasilian Rainbow.
(http://img13.imageshack.us/img13/3470/p8150387.jpg)
^ Sitä veikkailin jossain vaiheessa itsekin rainbowksi, mutta viimekaudella kasvatin parikin Bollea ja niissä oli paljon pienemmät siemenet. Loppupeleissä olipahan mitä hyvänsä, niin ei sillä käyttöarvoa mulle ole. :D
Nyt alkaa jo hieman vaikuttamaan siltä, että tuo onkin jompaa kumpaa Rainbowta, toivottavasti sitten ois Brasilian Rainbowta, kun kerran viime kaudella sitä Bolivialaista mulla kasvokin.
Sitten vähän uutta ja tätäpäivää. Lähinnä pari kysymystä heitän, kun parista kasvista kuvan esitän. Ensimmäinen on Arabibi Gusano(Aji Gusanito) ja montako muuta nimeä tällä rakkaalla lapsella olikaan.
(https://lh4.googleusercontent.com/-SSfQwXAVmrk/TlpDA15OPHI/AAAAAAAAC7A/Fhx4RVCTXYM/s512/IMG_3012.JPG) Elikkäs kysymys kuuluu, että onko tämä ylempi podi jo kypsä? Väri on ainakin jo erillainen, kuin alla olevassa. Muistuttaa väriltään PWH.
(https://lh6.googleusercontent.com/-KLsOZ_LVh50/TlpDBy3cFwI/AAAAAAAAC7E/gnTz5jIWgUc/s640/IMG_3013.JPG) Tämän pitäisi olla Congoa, mutta väriltään ei ole samaa. Voisiko olla risteytynyt jonkin kanssa, eli muistatko bluesman, minkä vieressä tämä Congosi mahtoikaan asua viimekaudella? :D
Sitten ihan muutama kuva ilman kysymyksiä ja muita ihmetyksiä.
(https://lh3.googleusercontent.com/-zJndkiTHf3c/TlpDDTj7RWI/AAAAAAAAC7M/FZBd_qY_VXw/s640/IMG_3017.JPG) Cili Coronong käy kypsymään taas uudelleen. Ei älyttömästi, mutta pari kertaa on laittaa leivänpäälle vaikka. Muutama Heart Throbinkin podi on päässyt kuvaan samalla.
(https://lh3.googleusercontent.com/-hmW--827-lE/TlpDFca7WwI/AAAAAAAAC7U/Rksrb0NHXpw/s512/IMG_3019.JPG) Lombardo, jonka nappasin kyytiin lapsuuden kodistani käydessäni. Hyvää ja herkullista, tosin enemmän saisi olla potkua, sillä on lähes tuleton.
Lopuksi kuva Criolla Sellasta tai muutamasta podista, kun ajattelin hieman kuivattaa ja samalla koristaa keittiötäkin! :)
(https://lh4.googleusercontent.com/-pMGUhAQ4fyM/TlpC_Q34lcI/AAAAAAAAC64/iVtTK6btAZA/s512/IMG_3005.JPG) Saa kuivana vaikka murentaa lautaselleen suoraan tuosta.
Minusta Gusanito vaikuttaa kypsältä silloin kun se on tuollainen kermaisen vaalean keltainen. Ainakin omissani ei väri ole muuttunut keltaisen jälkeen vaan ovat alkaneet pikemminkin jo sitten nahistumaan.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 26, 2011, 11:50:12 AP
(https://lh4.googleusercontent.com/-CqM4Gq6LBxc/TldZCqMW3iI/AAAAAAAAC6Y/0PpeR9bSXXQ/s512/IMG_2998.JPG)
Wannabe eximium, sittemmin ristitty NuMex Twiligtiksi alkaa muuttamaan hedelmiensä väritystään
Mun veikkaukseni olisi CAP 1546, sitä on ihan siemenpankinkin puolesta väitetty eximiumiksi vaikka onkin koristeannuumi. kts, http://www.fatalii.net/chile/?u=g&word=CAP+1546+(C.+annuum) (http://www.fatalii.net/chile/?u=g&word=CAP+1546+(C.+annuum))
Tyylikäs tuo Criolla Sella nauha. :D
Vieraatkin tietää heti mitä talossa intohimoisesti harrastetaan. :)
Lainaus käyttäjältä: aropupu - elokuu 29, 2011, 15:17:59 IP
Mun veikkaukseni olisi CAP 1546, sitä on ihan siemenpankinkin puolesta väitetty eximiumiksi vaikka onkin koristeannuumi. kts, http://www.fatalii.net/chile/?u=g&word=CAP+1546+(C.+annuum) (http://www.fatalii.net/chile/?u=g&word=CAP+1546+(C.+annuum))
Niinhän tuo näyttää ihan samalta kieltämättä ja samaahan tuo tuo väittää eximiumiksi tuokin (http://www.rainbowchiliseeds.com/catalog/i354.html) sivusto. No maistellaan kunhan kypsyy miltä maistuu tuo koriste annuumi. :D
Jewe tuohan on helppo tehdä, kun pujottaa vaan vaikka siimaan. Halpa ja ihan kivan näköinen koriste on, mitä nyt chilille on aika hyvä hinta tullutkin. ;D Helppo maustaa ruokaa tuosta, kun laittaa vaan lautasen alle ja murentaa.
Juuh, voisikin kokeilla jotain tuollaista nauhaa kun näyttäisi nyt siltä että ainakin noita Lemon Droppeja tulisikin vielä ihan tuhottomasti enkä tiedä mitä kaikkea niillä tekisi. Olikos nuo podit tuossa ihan kokonaisina ?
Lainaus käyttäjältä: jewe - elokuu 29, 2011, 22:13:26 IP
Juuh, voisikin kokeilla jotain tuollaista nauhaa kun näyttäisi nyt siltä että ainakin noita Lemon Droppeja tulisikin vielä ihan tuhottomasti enkä tiedä mitä kaikkea niillä tekisi. Olikos nuo podit tuossa ihan kokonaisina ?
Juu muuten kokonaisina paitsi, että tein vain viillot kylkeen, tai siis tässä tapauksessa yläpuolelle. Eihän niitä siemeniä kiinnosta sieltä saada ropinalla niskaansa, vaikka sekin on kyllä mahdollista, kun lapset pääsee vauhtiin. :)
Tämä Congo taitaa jäädä lopulliseksi tuollaisen Ladan punaiseksi, eikä sitä kaunista kiiltoa ja punaisuutta tule ollenkaan. Täytyypä kohta maistella, miltä tämä maistuu, vai maistuuko sitten miltään! Lutikoista ei sitten päätykasvari päässyt eroon edes loppukesäksi, vaan äskeinen tutkimus paljasti ikävän tosiasian, että pari kapista chiliä on enää siellä taas, mitkä eivät ole syöty piloille. No eipä silti, eihän tässä enää mitään toiveita muutenkaan enää lisäsadosta ole, kypsykööt ne loppuun, mitä siellä jo on.
Kohta alkaa varaston siivoaminen, että saa muutamat kasvit otettua talvetukseen, sillä lämmittämään en taida sittenkään ruveta enää kasvariakaan. Näyttää, että alkaa pikkuhiljaa loputkin chileistä kasvarissa kypsymään, hitaimpina taas baccat. Jokin ehdotus tietysti olisi paikallaan tuon kasvarin desinfioimiselle, ettei ensikaudesta tulisi samanlaista fiaskoa, kuin mitä tästä tuli. Uutta samanlaista en viitsi enää kokea peräkkäin, tai jää kohta kipot ja kupit nurkkaan. No ei nyt sentäs, tuo oli jo liian suuri samakko mitä pääsi suusta, jopa minulta! :)
Surkea kausi takana ja tappiot olivat kovemmat, mitä osasin koskaan odottaa, mutta rahallahan tuota taas näköjään tästäkin selvisi! ;D Uusi kausi alkaa väkisinkin käymään mielessä ja uskoisin, että siitä tulisi ei niin määrällisesti, vaan laadullisesti ehkä kirjavampi, kuin tästä. Mutta mutta eipä siitä enempää, vaan käydään kausi loppuun ja kerätään nämä pois ensin, mitä saadaan. Kuvia laitellaan vielä, jos on mitä näyttää.
Lopuksi vielä, että Tovarii on hengissä ja ihan hyvissä voimissa, sillä nyt kasvaa siihenkin uutta tervettä oksaa taas. Nyt vaan pitää miettiä ja puntaroida miten tämän talvettaisin. Jätänkö vesikasvatuksella talveen, vai yrittäisikö riskillä vaihtaa turpeeseen ja katsoa, että eipä tainnut selvitä vaihdosta! ::) Flexu jonka vaihdoin hydrosta hiekkaturve sekoitukseen, pudotti melkein kaikki lehdet ensin, ennenkuin alkoi taas tekemään paria uutta lehteänsä. Toinen turpeeseen tökkästy pistokas taas on erittäin hyvässä kuosissa, vaikka hissukseen kasvaakin.
Tämäpä tälläerää täältä, hommat jatkuu ja ukko valittaa. :D Tulihan tuota tekstiä epämääräisen paljon, jopa minun mittapuussa, kun yleensä niin harvasanaiset ovat viestini olleet! ;D
Tuota pientä Flexun pistokasta äsken kävin katsomassa ja huomasin pienen yllätyksen. Turpeesta nousee päärungon vierestä toinen runko, joten voi olla, että siitä voisi mahdollisesti saada vielä kasvaessaan kolmannen kasvin kasvamaan. EHKÄ!!!
Kaksi Tovariin pistokkaista työntää ensimmäistä vihreetä sitten, kun otin ne talteen ja pistin juurtumaan. Ehkä voisi luulla, että juurtuu, taikka hengissä ovat kuitenkin! :)
(https://lh5.googleusercontent.com/-qciObI_i6uM/TmDFsIPo7CI/AAAAAAAAC7o/nwTqh_MSXWo/s512/IMG_3028.JPG) Tovariin pistokas num.1
(https://lh3.googleusercontent.com/-drQAUl6fEoc/TmDFs-qDekI/AAAAAAAAC7s/nLyXWJ4NvNY/s512/IMG_3029.JPG)Tovariin pistokas num.2
Muut ovat ovat kuihtuneet ja kuolleet pois!
Eiköhän siellä tosiaan jotain juurenpätkää jo ole, kun uutta kasvua tekee. Hyvä homma että saat tuotakin lisättyä.
Eipä tässä enää ihmeempiä kerrottavia ole, varsinkaan kuvin on turha enää mälläillä, kun kaikki on vähän niin ja näin. Kausi alkaa sinettiä vaille olla paketissa ja iso viikate alkaa viuhua viikon, tai kahden sisällä, eikä järkeä enää pitkittää turhaan noita rääsyjä tuolla pihalla. muodon vuoksi pari kuvaa, kerta kameran kanssa ulos sillä tähtäilemään lähdinkin.
(https://lh6.googleusercontent.com/-UcX6cSDPXJk/TmonfyD8wXI/AAAAAAAAC8U/OYSiXNfH7vQ/s512/IMG_3030.JPG)Vihdoin ja viimein alkaa Starfish kypsyttelemään satoansa.
(https://lh3.googleusercontent.com/-WD8xY67vcdA/TmoniD4wqHI/AAAAAAAAC8c/nLNzz7SPhO8/s512/IMG_3032.JPG)Samoiten CAP 832
(https://lh4.googleusercontent.com/-EGLLXulCVqo/Tmonmvmj7nI/AAAAAAAAC8s/kY7LHQqxQ54/s640/IMG_3036.JPG)Eikä mene kauan enää CAP 1445 sadon kypsymisessäkään!
(https://lh5.googleusercontent.com/-Gr-6Ljs7W0U/TmonsK1CpnI/AAAAAAAAC88/nlDnkxUnhXc/s512/IMG_3040.JPG)T.S.M.B:stä osa kypsiä ja osa raakoja, mutta uskon, ettei kauan enää mene. Rumahan tuo on kuin mikä, mutta naaman saa irveen takuulla. Toinen puska, lähes samanalainen odottaa päätykasvarissa kanssa.
Päätös on tehty tämän allaolevan kasvin suhteen. Vesikasvatuksessa jatkaa kasvuaan läpi talvenkin, sillä ei uskalla riskeerata sen menetyksen varjolla, että turpeeseen sen siirtäisin.
(https://lh3.googleusercontent.com/-VZXlJMNiN9U/Tmonj2vRpMI/AAAAAAAAC8k/lae8CmcgD7Y/s512/IMG_3034.JPG)
Näihin kuviin näihin tunnelmiin päättyy kausi Sushrajalla tänä vuonna. Talvikausi edelleen jatkuu willien osalta ja ehkä parin muun ns. tavis lajikkeenkin osalta, mutta kuvia en enää päiväkirjaani laita tällekaudelle. Tämä on jo kaiketi nähty ja koettu ja turha enää kuivista karahkoista on päivityksiä tehdä. Ensikaudelle en uutta päiväkirjaa tee ja saa jäädä nähtäväksi jatkanko tätäkään uudelle kaudelle. Kasvatus jatkuu joka tapauksessa ja mielenkiintoisilla lajikkeilla se on varmaa. Minä kiitän kaikkia päiväkirjaani lukeneita ja juttua heittäneitä kaudesta ja suuntaan kohti uuden kauden suunnitelmia.
Ps: Mestnyj iz Ternovkasta tuli erittäin runsaasti siemeniä lisää, joten jotka minulta jo niitä tässä kerkesivät kysellä, niin totta kai lähetän niitä heille.
Hieno päiväkirja. Harmi nuo luteet jotka pilasivat melko totaalisesti koko homman. Sitkeästi kuitenkin jaksoit raataa jo menetetyiksi luultujen kanssa ja sait hienoja spesiaaleja kasvamaan (flexun juurrutus!) kuten tovarii. Toivottavasti selviää hengissä talven yli. Toivottavasti nähdään jatkossakin innokkaan harrastajan raportteja. Jatka vaan päiväkirjaasi vaikka harvemmilla päivityksillä jos ensi vuosi on kiireinen.
Panostit kovasti tähän kauteen ja huomasi että sydän on miehellä pelissä mukana. Oli kyllä ihan liikaa huonoa tuuria Sushrajalla, harmi. :(
Vähän saman suuntaiset ajatukset on itselläni että päiväkirjat päättyvät tähän vuoteen ja mahdollisesti myös foorumi, lopullista päätöstä en ole kuitenkaan vielä tehnyt kun kautta on vielä jäljellä. En tiedä sinun syistä mutta kolme vuotta ja päiväkirjaa niin tuntuu että kaikki on kerrottu ja näytetty omalta kohdaltani.
Kiitokset teille tsemppauksesta ja asiantuntevista kommenteista. Ei tässä ole kauheasti syitä, miksi ei jatkaa, mutta ei enää tällaista räpellystä kehtaa kellekään näyttää enää. Jotainhan tässä on kokeiltava ehkä uuttakin, mutta se on varmaakin varmempaa, että chilien kimpussa ukko häärää! ;) Ilmoittelen jatkosta, missä ja miten!
Kiitos ja kumarrus loistavasta päiväkirjasta, vaikkei kausi ollutkaan kohdallasi mikään "loistava", ei sinne päinkään. Mutta minkäs teet kun luontoäiti päättää rankaista, aika voimattomia ollaan kuitenkin. Itsekin olen oman päiväkirjani kohdalta miettinyt jossain vaiheessa että, jospa ei ensi kaudella päiväkirjaa, mutta päädyin ainakin omalla kohdallani siihen tulokseen että päiväkirja tulee, päivityksiä varmaan vaan huomattavasti harvemmin.
Ja sehän on tietenkin selvää ettei mies osaa chilien kanssa hääräilyä lopettaa, oikein! ;D
Ollaanhan yhteyksissä edelleen. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 09, 2011, 20:10:07 IP
Ei tässä ole kauheasti syitä, miksi ei jatkaa, mutta ei enää tällaista räpellystä kehtaa kellekään näyttää enää.
Ei toi voi olla syy jättää päiväkirjaa tekemättä, joku muu voi olla. Kenelle tahansa voi käydä samalla tavalla kun ei noille öttiäisille voi mitään jos ne tuollaisella voimalla tulee ja varmana sulla on ensi kausi paljon parempi kun kerran perusasiat on kunnossa ja peukalo vihreääkin vihreämpi...ei muuta kuin uutta päiväkirjaa vaan kehiin sitten myöhemmin jos nyt tämä kausi harmittaakin. :)
Kiitos ja kumarrus. Tätä päiväkirjaa on ollut ilo lukea, harmi että ötökät pilasivat kauden. :-\
Olen päättänyt jatkaa toistuvien yleisönpyyntöjen siivittelemänä päiväkirjaani tästä eteenpäin, mutta kiusaan teitä harvemmin, kuin tähän saakka. Olen pistänyt oman blogisivuston pystyyn tässä hiljattain ja aluksi oli meininki, tehdä päivityksiä ainoastaan siihen, mutta enhän minä pystyisi kaikkia kiusaamaan, jos se olisi ainut kanava lukea kauden edistymisestä. En ole sitä vielä julkaissut yleiseen lukuun, enkä tiedä milloin sen teen. Ehkä sitten, kun se on sillä mallilla, että ei tarvitse jokaisesta "kirotus vihreestä" käydä huomauttelemaan!:D Tosin, yllättävän vähällä on selvinnyt tännekin saakka ja saanut olla rauhassa! ::) Myöskään uutta päiväkirjaa en aikonut pistää tulevalle kaudelle pystyyn, vaan jatkuu tähän, ehkä muuttuu vaan nimi, jos sekään.
Pitäähän se uusi kasvatuslistakin jossain vaiheessa julkaista, mutta ei ihan vielä. Pidetään hulluja jännityksessä sinne saakka! Villi ja erittäin tulinen siitä on jokatapauksessa tulossa, jos menee, niinkuin on suunnitellut. Pääasiassa kuitenkin se villi! Uusia lajikkeita listalle vaihtuu chinenseissä. Annuumit, sekä baccatumit jäävät aika vähänlaiselle määrälle. No eipä siitä mitään sen enempää. ;)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 20, 2011, 18:20:27 IPOlen pistänyt oman blogisivuston pystyyn tässä hiljattain ja aluksi oli meininki, tehdä päivityksiä ainoastaan siihen...
Hyvä ratkaisu.
Tervetuloa blogosfääriin (http://chiliblogit.blogspot.com/) sinäkin. Siellä pysyvät omat muistiinpanot paremmassa ja helpommin löydettävässä muodossa kuin täällä päiväkirjassa. Ja sitä paitsi, kiinnostunutta lukijakuntaa on runsaasti Chilifoorumin ulkopuolellakin, saat uusia lukijoita. Kommentointi ja keskustelu ei ole aivan niin mutkatonta kuin täällä, mutta kyllä sekin toimii, jos jollakin on asiaa. Eivätkä jää aiheesta sivuun menevät keskustelut sekoittamaan varsinaista tekstiä, kun kommentit ovat erikseen valittava osio. Kaikista saa sähköpostiin tiedon ja jotkut ovat oppineet kommentoimaan jopa vuosia vanhoja juttuja ja saaneet vastauksen hetimmiten.
Suurin etu siitä on itselle, kun löytää helpommin kasvien ja kasvatuksen menneet vaiheet.
Kiva kun jatkat. Toivon kovasti ettei sellaista kärsimysnäytelmää tarvitse seurata kuin mennyt kausi oli.
Hieno juttu, että jatkat täällä. Toivotaan paljon lukijoita myös bogille! :)
Ja parempaa onnea ensi vuoden kasvatuksille! Odotan mielenkiinnolla kasvilistaa.
Suuret kiitokset kaikille! Ilmoittelen sitten vaikka täällä päiväkirjassani, kun julkaisen kaikille luettavaksi sen blogini. Toivottavasti ei tule se BOGI! ;) Kasvarissa ja päätykasvarissa on vielä hilejä kypsymässä, kunhan ne on kerätty, niin jonkinlaista kuvaakin voi ehkä sitten laittaa. Oiskohan sillä kasvatuslistalla muuten tuo Flexu ainakin! :D
Hieman pitkän köhimisen jälkeen olen valmis pistämään pientä raporttia päivän puuhailusta. Elikkäs päivän tehtävä oli sellainen, että kuinka säilöä noin kilo kylmäsavustettua mysteerihabaa. Chilipääksi kunnostautunut isäni laittoi valmiiksi savustettua chiliä Sushrajallekin päin, koska oli saanut chilejä yli oman tarpeensa, eivätkä lutikat vaivanneet siellä. Ja hieman statistiikkaakin vaiheista kuvin.
(https://lh3.googleusercontent.com/-PfEB_NujLgA/Tnt0P4r80yI/AAAAAAAADA4/kaMf-P2n_5A/s512/CILI%252520039%252520%2525281%252529.jpg) Chilejä kylmäsavu kaapissa!
(https://lh3.googleusercontent.com/-5a4jS8eT_1E/Tnt9M5HkUFI/AAAAAAAADAI/qLBhCpuUcBI/s640/IMG_3063.JPG) Chilejä laitettu kiehumaan.
(https://lh4.googleusercontent.com/-AKR8fV0uxkc/Tnt9O7bJwYI/AAAAAAAADAQ/vxVe7Xt3pmw/s640/IMG_3065.JPG)Kiehuneena ja soseutettuna!
(https://lh5.googleusercontent.com/-fekD6toaU9c/Tnt9RzKu1WI/AAAAAAAADAc/cfQHgOwsWq8/s640/IMG_3068.JPG)Kaikki siinä purkitettuna! Ei kauheasti, mutta tulista on, joten on riittoisaa. :)
Sitten se ohje, vaikkei siinä nyt kauheasti ihmeellistä olekaan.
Kylmäsavu habasalsa tomaatilla
1 kg Tomaattia mieluummin tuoretta (tässä vaan oli purkkitomaattia ja se oli iso virhe, anteeksi!)
n, 1kg Kylmäsavustettua tosi tulista Mysteerihabaa(varmaankin jotain Schotch Bonnetia)
Nippu Valkosipulia
n. 10 sipulia(punasipulia oli tässä)
Basilikaa omantunnon kautta
1-2 tl Suolaa
3 dl Sokeria
Suurinpiirtein löräys etikkaa, kun en ole mikään etikka immeinen, ehkä 3dl kuitenkin.
Keitto-ohjeita en sen kummemmin laita, sillä jokainen osaa varmaan keitellä ne ja soseutella. Säilöntään voi kuitenkin käyttää atamonia ja tuollaiseen määrään ehkä 1 tl olisi paikallaan. Itse en laittanut ollenkaan, sillä ei säily mulla pitkään! :D
Herkullisen näköistä velliä... harmi kun ei tule tuoksut kuvien kera ;D
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 22, 2011, 22:19:17 IPKaikki siinä purkitettuna! Ei kauheasti
Meidän perhe pärjäisi pari vuotta tuolla määrällä! ;D
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 23, 2011, 09:51:05 AP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 22, 2011, 22:19:17 IPKaikki siinä purkitettuna! Ei kauheasti
Meidän perhe pärjäisi pari vuotta tuolla määrällä! ;D
Niin minäkin luulin. Sangen tujakkaa hilloa menee about purkki per viikko... Nälkä kasvaa syödessä - sa mun sanoneen. ;)
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - syyskuu 23, 2011, 12:18:58 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 23, 2011, 09:51:05 AP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 22, 2011, 22:19:17 IPKaikki siinä purkitettuna! Ei kauheasti
Meidän perhe pärjäisi pari vuotta tuolla määrällä! ;D
Niin minäkin luulin. Sangen tujakkaa hilloa menee about purkki per viikko... Nälkä kasvaa syödessä - sa mun sanoneen. ;)
Kyllähän se näin on, että vaikka sulla ois miten jääkaappi täynnä pelkkää hilisosetta, niin keväällä ne on syöty pois. Toleranssi kasvaa paljon syödessä ja kestää ihmeellisiä määriä todella tulisia sooseja ja podeja. ;)
Nyt on enää aika vaikea pitää Blogia piilossa, kun kerran löytyy googlettamallakin. Aika siis julkaista se kaikille halukkaille. Työ on tekijänsä näköinen ja aluillaan, joten turha tulla narisemaan siitä. Varmaan silloin pitää jättää lukematta! ;) Elikkäs osoite on http://sushrajalla.blogspot.com/ (http://sushrajalla.blogspot.com/)
Kirjoittelussa pyrin keskittymään tuonne blogiini, mutta voin laittaa jotain aina tännekin. En välttämättä yhtä monipuolisesti! ;) Käykää siis katsomassa ja laittakaa rakentavaa palautetta, turhasta mäkätyksestä vähät välitän! :D
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 29, 2011, 13:40:39 IP
Nyt on enää aika vaikea pitää Blogia piilossa, kun kerran löytyy googlettamallakin. Aika siis julkaista se kaikille halukkaille. Työ on tekijänsä näköinen ja aluillaan, joten turha tulla narisemaan siitä. Varmaan silloin pitää jättää lukematta! ;) Elikkäs osoite on http://sushrajalla.blogspot.com/ (http://sushrajalla.blogspot.com/)
Kirjoittelussa pyrin keskittymään tuonne blogiini, mutta voin laittaa jotain aina tännekin. En välttämättä yhtä monipuolisesti! ;) Käykää siis katsomassa ja laittakaa rakentavaa palautetta, turhasta mäkätyksestä vähät välitän! :D
Noniin, johan siellä on juttuakin. Kyllä tuota kehtaa seurata!
Monille taitaa oma blogi olla mukavampi väline päiväkirjan pitoon kuin foorumit. Vaikka keskustelua ei niin tehokkaasti saakaan käytyä, niin ainakin säilyy yksissä kansissa päiväkirjamerkinnät.
Lisäsin tuone oman plokini blogilistaan Sushrajanki. Siittä se lähtee. :)
Lainaus käyttäjältä: Kimppu - syyskuu 29, 2011, 14:43:41 IP
Lisäsin tuone oman plokini blogilistaan Sushrajanki. Siittä se lähtee. :)
Niinpä näyttää, kiitokset luottamuslauseesta! Luenta on tuplaantunut hetkessä! :)
Hieno homma, Toni! Lykkyä tykö sekä kasvatuksille että kirjoittelulle.
Hohoo! Ja minäkin lisään!
Aika villiä touhua taitaa olla tiedossa. Hyvä alku ainakin ja tässä yksi joka aikoo blogiasi seurata tiiviisti.
Kiitokset alkusanoista kaikille ja luottamuksesta. Kieltämättä on aika villipainoitteinen kausi ensivuodesta kehkeytymässä, jos idätykset vaan onnistuvat ja lähtevät kasvamaan. Sen takia noita lajikkeita valitsinkin tulisesta päästä, että etes vähän poltetta saa suuhunsa, kun villejä yrittää kasvatella. Niillä, kun ei ikävä kyllä soseille asti päästä! :D
Sehän minunkin piti vielä laittaa edelliseen viestiin, että bookmarkkaan blogisi muiden seurattavien chiliblogien ryhmään. Siellä on ja pysyy, sanoi spitaalinen tultuaan ilotalosta.
Päivän puuhastelua ja sadonkerjuuta!
(https://lh3.googleusercontent.com/-y7KCiuvfs7o/Toc6mULyZvI/AAAAAAAADCo/h_nJiDav88w/s640/IMG_3094.JPG)
Lisää kuvia ja juttua Blogissani (http://sushrajalla.blogspot.com/)! ;)
hieno on blogisi :)
ja herkullisen näköisiä mössöjä :)
vaan tuo Naga kuva... onko noi nagasi oikeasti noin sileä pintaisia ja kiiltäviä?
vai näyttääkö kuvassa vaan siltä :)
Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 01, 2011, 22:41:54 IP
hieno on blogisi :)
ja herkullisen näköisiä mössöjä :)
vaan tuo Naga kuva... onko noi nagasi oikeasti noin sileä pintaisia ja kiiltäviä?
vai näyttääkö kuvassa vaan siltä :)
Kiitos kovasti!. Et muuten nähnyt väärin, sillä ne ovat tuollaisia sieläpintaisia ja kiiltäviä. Maku on Nagaa, mutta tuo on jotenkin oudon näköisiä kieltämättä. On niissä aavistus ryppyä havaittavissa, kun tarkastelee lähemmin. Tossa on osa bluesmanin nagaa ja kolme kasvia oli mulla itselläni ja yhdestä tuli ainoastaan tuota ryppyistä ja ilkeän näköistä hedelmää. Varmaan on jossain vaiheessa hieman saattanut risteytyä jonkin kanssa.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - lokakuu 01, 2011, 22:55:00 IP
Kiitos kovasti!. Et muuten nähnyt väärin, sillä ne ovat tuollaisia sieläpintaisia ja kiiltäviä. Maku on Nagaa, mutta tuo on jotenkin oudon näköisiä kieltämättä. On niissä aavistus ryppyä havaittavissa, kun tarkastelee lähemmin. Tossa on osa bluesmanin nagaa ja kolme kasvia oli mulla itselläni ja yhdestä tuli ainoastaan tuota ryppyistä ja ilkeän näköistä hedelmää. Varmaan on jossain vaiheessa hieman saattanut risteytyä jonkin kanssa.
Bluesmanillahan oli joku ihme risteymänaga. Tuossa viestissä (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8479.msg165447#msg165447) on kuva puskasta.
Hyvännäköistä satoa tosiaan sullakin.
no ajattelinkin et ompas sileäposkisia poikia ;) (naga on minulle miespuolinen ::) )
jos maku on nagan, niin entäs haju ja rakenne? onko kuorikin yhtä ohut vain vahvempi, entäs sisus?
tyhmiä blondi kysymyksiä ::)
Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 01, 2011, 23:20:51 IP
no ajattelinkin et ompas sileäposkisia poikia ;) (naga on minulle miespuolinen ::) )
jos maku on nagan, niin entäs haju ja rakenne? onko kuorikin yhtä ohut vain vahvempi, entäs sisus?
tyhmiä blondi kysymyksiä ::)
Kyllä ne ihan miehekkään makuisia Nagoja on, miksei myös naiselliseenkin sopivaa. Kuori on ohut ja pehmeärakenteinen. Voin toki kuvan ottaa halkaistusta Nagasta, kun pääsen iltapäivällä tuvillepäin. Saahan sitä kysellä, ei kysyvä tieltä eksy! ;)
Tässpä olisi uteliaalle blondille vertailun vuoksi kuva, jossa siloposkinen yllä ja aidon näköinen Naga alapuolella riisuttuina. Tulisia ja saman makuisia molemmat, en erota maussa eroa. Siemeniä näistä ei kuitenkaan talteen otettu. Pientä kokoeroahan niissä toki on myös.
(https://lh3.googleusercontent.com/-ZHzqqqzrff4/TohjraHVTAI/AAAAAAAADEI/4S40uqOLKiA/s640/IMG_3120.JPG)
^ ainakin siemenkiinnikkeet näyttävät kummassakin kauniin oransseilta, eli kapsaisiinia taitaa piisata ;)
no on saman näköiset, aikas jännää tuo pinnan sileys kutenkin ja ulkoinen muotokin (ainakin tuossa sun kulho kuvassa) ei näytä nagalta, vaan makuhan se on tärkein ei ulkonäkö :)
Tänään itellooni toi Mestnyj iz Ternovkan siemenet, kiitokset vielä kerran!
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - lokakuu 04, 2011, 21:31:39 IP
Tänään itellooni toi Mestnyj iz Ternovkan siemenet, kiitokset vielä kerran!
Eipä kestä kiitellä. Hyvä vaan, että tulivat perille ja ehjinä!
Pähkäilyä on siis tehty tulevan kauden kasvatuslistasta. Sehän on aina vaikea luoda, kun kaikkea tekisi mieli kokeilla. Willinähän se on suurilta osin tarkoitus viedä läpi. Lajikkeita on uusia todella paljon, eikä kaikista ole vielä edes siemeniäkään, tosin vielä mikään kiire olekaan. Villejä meinasin varovasti jo ruveta kohtapuoleen idättelemään, niiden hitaamman itävyytensä vuoksi. Lista näyttää suunnitelman tässä vaiheessa tältä.
Kasvatuslista 2012
C.annuum
- Serrano
- Caucho(DRH7400)
- Mulato Isleño
C.baccatum
- Aji Cristal
- Aji Verde
- Blondie
- Trepadeira Werner
C.chinense
- Naga Morich
- Naga Morich Black (ihan testimielessä)
- 7pod White
- 7pod Yellow
- 7pod Douglah Brown
- 7pod SR Strain
- Trinidad Scorpion
- Trinidad Scorpion Red
- Trinidad Scorpion Yellow(Cardi)
- Trinidad Scorpion Orange
- Trinidad Scorpion Morouga Red
- Trinidad Scorpion Morouga Blend
- Trinidad Scorpion Butch-T
- Fatalii Chocolate?
- Enorme Caliente
- Bonda ma Jacques
- Clavo
- Cajamarca
- Grao De Bode
- Cumari O Passarinho
- Torenog
- CO 4531
C.frutescens
- CAP 502
C.pubescens
- PI 585267 Turbo Pube
- ? mitä muuta voisi?
Villit/villihköt
C.annuum var. aviculare
- Tepin Texas
- Marja paprika?
C.annuum var. glabriusculum
- PI 593491
- Tepin Eastern Travis County
- Tepin, National Park of Tikal, Guatemala
- Tepin, Tarahumara
C.baccatum var. baccatum
- CGN 16973
- PI 337524
C.baccatum var. pendulum
- CO 4318
C.baccatum
- Mini Mini
- Chaco Yellow
C.cardenasii
- CAP 1530
C.cardenasii var. pendulum
- Ulupica Large
C.chacoënse
- Capsicum Exile
- CAP 499
- CAP 501
- CAP 1445
- CO 1403
- PI 273419
- PI 639653
- PI 639652
- PI 639651
- PI 560944
- PI 659106
- Putapario?
C.chinense
- CGN 23255
- CGN 23258
- CGN 24333
- Charapita
- Charapita Yellow Fire
- Mata Frade
- PI 260504
- Wild Brazil
C.eximium
- CAP 500
- CAP 1491
- CGN 21502
- CGN 24332
- ? Pari muutakin on suunnitelmissa, mutta ne tähän sitten myöhemmin
C.flexuosum
- PI 631154
C.galapagoense
- CGN 22208
C.lanceolatum
- Capsicum Lanceolatum
C.preatermissum
- CAP 469
- CAP 1144
- CAP 1478
- CAP 1487
- Cumari Pollux
- CGN 22795
C.rhomboideum
- Capsicum Rhoboideum
C.tovarii
- CGN 22876
C.sp
- CGN 19198#2
Hybridit
- Tepin x Wild Brazil FI ? ei vielä varmuutta
- Tepin x Wild Brazil F2
Listahan voi vielä muuttua ja elää tässä matkanvarrella, mutta tuollaista on nyt suunnitteilla. Lisää ajatuksia ja muuta löytyy blogistani http://sushrajalla.blogspot.com/ (http://sushrajalla.blogspot.com/)
Tuo listasi vain jatkui ja jatkui ;D. Hieno määrä villejä :o!
Pubescens:ien kohdalla oli sulla kymysys merkki. Rocotot ovat lumonneet ainakin minut, voisit ehkä kasvatella niitä?
Onhan niitä sushrajalla ennenkin rocotoja ollunna. Olisi mielenkiintoista nähdä miten Rocoto Peru käyttäytyy oikeasti osaavissa käsissä, jos meikäläinenkin saa siitä useammankin tusinan hedelmiä. Oli mukavasti lämpöäkin siinä.
Lainaus käyttäjältä: InkRose - lokakuu 07, 2011, 18:23:52 IP
Onhan niitä sushrajalla ennenkin rocotoja ollunna. Olisi mielenkiintoista nähdä miten Rocoto Peru käyttäytyy oikeasti osaavissa käsissä, jos meikäläinenkin saa siitä useammankin tusinan hedelmiä. Oli mukavasti lämpöäkin siinä.
No tuotahan voisi tietysti kokeilaa uudemman kerran tuota Rocotoa. Rocoto Brownista jäi myös todella paljon hampaankoloon, kun kulki pitkän matkan tänne, eikä lutikoilta saanut rauhaa ollenkaan, kuten moni muukaan kasvi mulla. Tuokin Turbo Pube Red kiinnostasi kokeilla kanssa. Menee vähän pähkäilyksi, mutta onhan tässä onneksi sitä vielä. Viimevuonna Pubescensit meni itämämään 8.10.
Minäpä laitan Rhombojen kaveriksi paria pubea vaikkapa tulemaan niin on ainakin jotain täytettä harkittavaksi sillekin osastolle.
Huikea lista ja aivan upeita lajikkeita vielä joista monet mulle ihan tuntemattomia. Vuoden päästä pitää tulla siemenkerjuulle.
Voi kun olisi tilaa ja varsinkin AIKAA tuollaisia määriä kasvatella.
Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 07, 2011, 22:45:41 IP
Vuoden päästä pitää tulla siemenkerjuulle.
Mitäpäs lajikkeita oli jewellä mielessä, jos ei tarvitse odottaa välttämättä ensivuoteen saakka?
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - lokakuu 08, 2011, 09:54:09 AP
Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 07, 2011, 22:45:41 IP
Vuoden päästä pitää tulla siemenkerjuulle.
Mitäpäs lajikkeita oli jewellä mielessä, jos ei tarvitse odottaa välttämättä ensivuoteen saakka?
Suuri osa chinense listasta on erittäin mielenkiintoinen, villeihin en vielä uskalla näppejä lykätä. Oma ensi vuoden chinense lista pitää sisällään nyt 31 lajiketta eikä varaa olisi enää sinne mitään lisätä mutta....
voisin pistää tarkemmin yksäriä mikä voisi kiinnostaa, niin ja täältäkin löytyisi yhtä ja vaikka toista ainakin pubepuolella.
Kasvihuonekausi on saatettu päätökseen ja sen eteen tehty kokonainen päivätyö, että sai kasvarin ja astiat puunattua kohti uutta kautta 2012. Tästä eteenpäin mennäänkin sitten sisä- ja talvikautta!
(https://lh3.googleusercontent.com/-VNhiFqcgGU8/Tpb68F18DCI/AAAAAAAADFc/ZHwaTIriJsI/s512/IMG_3180.JPG)Puunattu kasvari ja astiat.
Juttua tästä ja muusta jatkuu blogin puolella! :)
Ensilumi on saapunut Sushrajalle tänään 19.10.2011
(https://lh4.googleusercontent.com/-6YHkU9Iega4/Tp61cr-PcWI/AAAAAAAADFk/Ge-iGu1Sovg/s640/IMG_3181.JPG) (http://sushrajalla.blogspot.com/)Kuvaa klikkaamalla pääset lukemaan muita jorinoita!
Teemana tänään siemenpankkini kuntoon laitto. Kahteen otteeseen on siis tullut plärättyä tänään noita siemeniä ja laitettu ensin toiseen ja sitten taas toiseen isompaan kansioon. :D Nyt ne on kuitenkin kaikki mukavassa järjestyksessä ja helposti löydettävissä. Päivän hommia luettavissa blogin (http://sushrajalla.blogspot.com/) puolelta.
Laitetaas tännekin pieni päivityksen poikanen. Useamman kerran luteista kärsinyt C.galapagoense on sisääntuotua alkanut näyttää elpymisen merkkejä. Pystyssä oli vaan pahimmillaan pelkkä kuiva karahka muutamalla lehdenalulla varustettuna. Luulin kasvin jo olevan ihan kohta kompostissa kuolleena, mutta tämäpäs yllätti minut aivan täysin ja näyttää nyt paremmalta, kuin sitten toukokuun! :D Sitkeä elvyttäminen "heitteelle jättäminen" ja säilyttäminen on ainakin toistaiseksi kannattanut! :)
(https://lh3.googleusercontent.com/-KCH9Tri77wM/TqmF-gUDbxI/AAAAAAAADGY/st6ZokCdTdA/s512/IMG_3198.JPG)Cgn 22208 C.galapagoense
(https://lh6.googleusercontent.com/-Z19QEaos_X8/TqmF_h9m2vI/AAAAAAAADGc/ObVQZmDxs9Y/s512/IMG_3200.JPG)
Toinen myös parampaan suuntaa selkeesti lähtenyt kasvi on tapiksi leikattu Cap 1530 C.cardenasii
(https://lh6.googleusercontent.com/-TJ9D78o7XiI/TqmGA4m1wCI/AAAAAAAADGg/ibx8Tnb3C_Q/s512/IMG_3204.JPG)
CGN 16973 var. baccatum jaksaa kukkia vaan koko ajan lisää vaan. Osa sadosta on kypsää ja uutta tulee. Osa on myös kerätty jo talteenkin.
Itselleni melkoinen yllätys koeidätyksissä koettu tänään. Mielenkiintoinen päivitys blogiteksteissä (http://sushrajalla.blogspot.com/2011/10/koe-idattely-paattyy.html) luettavissa.
Hieman viikonlopun askareista offtopicina ja uskonpa, että homma jatkunee myös jonkinaikaa arkenakin. Käsivarret on hieman kipeät ja ukko uupunut, mutta on se kiva poltella sitten pakkasilla puutakin. :D
(https://lh6.googleusercontent.com/-W8sFHBsCV7g/TrbTRY4Ko2I/AAAAAAAADG4/MIpVq86Fuoc/s640/IMG_3242.JPG?gl=FI) Kaikki pelkkää koivua. Anteeksi oli siellä kaksi kuusta!
Chilihommat jatkunee huomenissa, kunhan joitain lajikkeita laittelen itämään. Tarkoitus on laitella hitaita itäjiä ja muita epävarmoja!
Ompa komea klapiläjä. Kelpaisi tännekin tuosta pari kuutiota kun takkaa taas poltellaan talvella lähes päivittäin. :D
Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 06, 2011, 20:44:19 IP
Ompa komea klapiläjä. Kelpaisi tännekin tuosta pari kuutiota kun takkaa taas poltellaan talvella lähes päivittäin. :D
Voihan tuota jokunen hetki mennä purkaessa. Onneksi sain trukkilavoja, minkä päälle niitä aloitin pinoamaan. Parin vuoden päästä taas uudelleen samanlainen, taikka vielä enemmän! ;)
Mukavankokoista koivua kun menee kerralla halki. Kadehdittava määrä kumminkin noin äkkiseltään tehtynä.
Keväällä saamastani koivutukkikasasta on vielä pari jäljellä kun halkaisija on toisella n.60cm ja toisella 50cm. Kuorin tukit ja annan kuivua kun en enää jaksa klapeiksi pilkkoa. Saahan niistä vaikka pöydän ja penkit jos eivät happane. Hommahan on hyvää liikuntaa kunhan muistaa ottaa oikean työasennon.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 07, 2011, 04:35:30 AP
Mukavankokoista koivua kun menee kerralla halki. Kadehdittava määrä kumminkin noin äkkiseltään tehtynä.
Keväällä saamastani koivutukkikasasta on vielä pari jäljellä kun halkaisija on toisella n.60cm ja toisella 50cm. Kuorin tukit ja annan kuivua kun en enää jaksa klapeiksi pilkkoa. Saahan niistä vaikka pöydän ja penkit jos eivät happane. Hommahan on hyvää liikuntaa kunhan muistaa ottaa oikean työasennon.
Koivulla on paha tapa kyllä alkaa lahoamaan heti ensimmäisenä talvena. Havupuut kyllä säilyy tukkina talven yli.
Komea määrä puuta! Laitoitko itse pieneksi vai tuliko tuollaisena tontille? Itse laitan vanhempien ja siskonperheen kanssa lapsuudenkodissa keväisin 30 mottia koivua tukista klapiksi keväisin. Ja mökillä vielä normaalina vuonna 5 mottia. Tänä vuonna naapuri harvensi metsää muutaman hehtaarin ja pölliä on tästä syystä n. 50 mottia mökilläkin, osa (kuuset) pienentämättä.
Mukavaa hommaa!
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 07, 2011, 08:47:50 AP
Komea määrä puuta! Laitoitko itse pieneksi vai tuliko tuollaisena tontille? Itse laitan vanhempien ja siskonperheen kanssa lapsuudenkodissa keväisin 30 mottia koivua tukista klapiksi keväisin. Ja mökillä vielä normaalina vuonna 5 mottia. Tänä vuonna naapuri harvensi metsää muutaman hehtaarin ja pölliä on tästä syystä n. 50 mottia mökilläkin, osa (kuuset) pienentämättä.
Mukavaa hommaa!
On mukavaa, kun ei tarvitse kellokaulassa niitä tehdä. Pieneksi on itse laitettu metsäkoneen tekemistä rangoista ja ajettu itse koneellakin pihaan. Tähän pihan on melkein turha paljoa isompia määriä ajaa, kun ei oikein ole tilaa sitten pinoille.
Nonni, nyt on sitten virallisesti polkaistu käyntiin kausi MMXII. Ensimmäiset siemenet ovat idätykseen päässeet tänään, siis melkein tasan kuukausi myöhemmin, kuin viime vuonna! ;D
Ensimmäisistä lajikkeista ja idätyksistä luettavissa osoitteesta http://sushrajalla.blogspot.com/ (http://sushrajalla.blogspot.com/)
Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 07, 2011, 04:35:30 AP
Mukavankokoista koivua kun menee kerralla halki. Kadehdittava määrä kumminkin noin äkkiseltään tehtynä.
Keväällä saamastani koivutukkikasasta on vielä pari jäljellä kun halkaisija on toisella n.60cm ja toisella 50cm. Kuorin tukit ja annan kuivua kun en enää jaksa klapeiksi pilkkoa. Saahan niistä vaikka pöydän ja penkit jos eivät happane. Hommahan on hyvää liikuntaa kunhan muistaa ottaa oikean työasennon.
Risukasaksihan sitä kutsuit ;)
No joo, itsellä oli savottana omien rankojen lisäksi n. 40 kpl kolmen metrin pituisia koivun tyvipätkiä.
Halkaisija välillä 25-35 cm, kyllä niissäkin kirveelle, ja etenkin sen käyttäjälle, töitä oli ihan riittävästi :)
Leppoisaa puuhasteluahan se on, kun ei aseta itselleen aikatavoitteita. Ja emäntäkin ymmärtää "pari" ylimääräistä virvoitusjuomaa.
Näillä näppylöillä ainakin osittain tulista luvassa, kun näkyy Butch-T ja Torenog itäneen. Mukava nähdä, vaikka tuon maailman tulisimman chilin siemenet olivat hieman postin käsittelyssä lohkeilleetkin, niin iti ainakin yksi siitä huolimatta. Kohta suunniteltava uuttaa idätyslistaa, joihin voisi pubescenseja ja ainakin 7 pot white kuulua, sekä noita muita lasten chilejä, mitä chinense listalla oli.
Ei kai postin käsittelyssä mikään hajoa? ;)
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - marraskuu 13, 2011, 21:14:47 IP
Ei kai postin käsittelyssä mikään hajoa? ;)
Juu, eipä ole eka kerta, kun on siemeniä liiskattu noiden käsittelyssä. Onhan niitä kovasti pitänyt runttailla, kun on kuplamuovitetut dvd-kotelotkin joskus särkyneet ja muutakin sälää lisäksi. Se on helppo kaltoinkohdella jonkun toisen tavaroita, kun ei itse niitä tarvitse katsoa ja käyttää! :-\
Mukava ylläri löytyi lautalta tänään, mikä voisi olla jo pienen juhlan paikka! Ei sinänsä iso juttu, mutta mulle merkityksellinen. Siitä ja vähän muuta Sushrajalla blogista (http://sushrajalla.blogspot.com/2011/11/cgn-191982.html)!
Tänään C.eximium CGN 19198 näyttäisi työntävän kypäränsä päästänsä lopullisesti, joten ainakin yksi uusi eximium pääse listalle CGN 24332, CAP 1491 ja CAP 500 jatkoksi. CGN 19198#2 taas tuntuu olevan kovastikin vaikeuksia päästä potastaan eroon, toivottavasti nyt jaksaisi sinnitellä. Vettä täytyy antaa sumupullolla useammin. Eilen tulin tehneeksi Butch-T:lle ensimmäisen kasvupaikkansa. Siitä ja muusta löytyy hieman enemmän juttu blogista (http://http:/sushrajalla.blogspot.com/).
Onko ongelma minun koneella vai eikö linkki toimi?
Ilmestyy meinaa sivu "Cannot find server".
Linkistä puuttuu http kirjaimien jälkeen kaksoispiste, tuossa ehjä linkki: http://sushrajalla.blogspot.com/ (http://sushrajalla.blogspot.com/)
Hups! Anteeksi kovasti puutteelinen linkki. Elikkäs just noin, kuten yllä on korjattuna! ;)
Eipä mittään, kyllä minä tuon blogisi osoitteen jo ennestäänkin tunnen ,mutta ajattelin ,että jos ensikertalainen haluaisi siihen tutustua niin voi olla hyvä olla toimiva linkki :).
Hieman on vuodateltu ja tehty villien osalta sadonkerjuutakin. Viimeisin päivitys löytyy chiliblogistani (http://sushrajalla.blogspot.com/2011/12/hieman-willistelya.html). Anteeksi pyyntö niille kasvattaja tovereille, joille olen luvannut siemeniä toimitella. Nyt on ollut pikkuisen kiirettä ukolla, joten toivottavasti helpottaisi piakkoin. Siemeniä postittelen pikemmiten taas. ;)
Erikseen mainittavan antsaitsemat lajikkeet ovat itäneet Amerikan siemenpankin kokoelmista hiljattain. Elikkäs C.chacoënsit
- PI 639653 1/3
- PI 639652 1/3
- PI 659106 1/3
Loput chacot odottavat vielä itseänsä. Sain näköjään uuden mahdollisuuden Butch-T:stä, toivottavasti pääsisi sirkoille asti. :)
Ensimmäiset kukkaseni C.galapagoensissa viittä vaille aukeamaisillaan, joten on ihan pakko laittaa siitä kuvakin. Tätä päivää on kieltämättä pitänyt odottaa koko kasvin hengissäoloajan. Sopimoilleen pikkujoulut alkavat hetken päästä, joten samalla voi juhlistaa noita kukkiakin hieman. :D
(https://lh3.googleusercontent.com/-XCNX2NpHb0U/TuNDISmOD7I/AAAAAAAADLw/4Pz-19JEdDs/s576/IMG_3332.JPG?gl=FI) C.galapagoensin aukeavat kukat
Muita kuvia ja muutama rivi tekstiäkin sieltä blogistani (http://sushrajalla.blogspot.com/2011/12/no-onkos-tullut-kesa.html) löytyy!
(https://lh3.googleusercontent.com/-KLQ66Zynv4g/TuXar1wmUHI/AAAAAAAADL8/790bqg8H818/s512/IMG_3340.JPG?gl=FI)C.galapagoens
Nyt on kukkia auki jo kolme yhtä aikaa, mutta siitepölyä ei tunnu kauheasti vielä olevan. Pientä yritystä piti kokeilla pölytyksen suhteen, mutta saas nyt nähdä tuleeko mitään.
Paljonkin on chilejä, joiden kukissa ei muodostu siitepölyä pariin päivään kukan aukeamisesta. Odottelevat kai vierasta pölyä ensin ja aukaisevat omat heteet vasta vähän myöhemmin. Chinenseissä tuota ainakin olen havainnut.
Jännät paikat sinulla. Riittääkö valo?
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 12, 2011, 12:53:41 IP
Jännät paikat sinulla. Riittääkö valo?
Kieltämättä tuosta odotan jotain muutakin, kuin kukkaa. Toki itselleni melkoinen saavutus tuokin. Valotehoa on tällä hetkellä noin 500W, joten pitäisi kyllä riittää, eikä nämä villit niin mahottoman valon perään edes ole.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - joulukuu 12, 2011, 13:00:34 IPValotehoa on tällä hetkellä noin 500W, joten pitäisi kyllä riittää...
Kyllä tuon pitäisi riittää.
Itselläni 108W näyttäisi riittävän kaikille muille paitsi Habaneroille. Etäisyyshän noilla lampuilla eniten vaikuttaa valotehoon, joten pelkät wattimäärät eivät auta, jos ovat kaukana.
Tänään laitettu itämään seuraavia!
(https://lh6.googleusercontent.com/-DddNNLN-GgQ/TujLHylKJfI/AAAAAAAADME/MuXKQPqNbxQ/s640/14122011035.JPG?gl=FI)
Chinense
- Naga Morich
- Black Naga
- 7 Pot White
- 7 Pot Yellow
- 7 Pot Douglah Brown
- 7 Pot Sr Strain
- Trinidad Scorpion
- Trinidad Scorpion Red
- Trinidad Scorpion Yellow (Cardi)
- Trinidad Scorpion Orange
- Trinidad Scorpion Morouga Red
- Enorme Caliente
- Bonda ma Jacques
- Clavo
- Cajamarca
- Grao de Bode
- Cumari o Passarinho
- CO 4531
Pubescensit
- Turbo Pube
- Turbo Pube Red
- Brown Rocoto
- Rocoto Peru Cusco
- Rocoto Manzano XL
Villit ja villihköt
Baccatumit
- CAP 214
- CAP 215
- CAP 306
- Yellow Chaco
Chinense
- CGN 23255
- CGN 23258
- Charapita
- Yellow Fire
- Cumari do Para
- Mata Frade
- PI 260504
- Wild Brazil
Praetermissum
- CAP 469
- CAP 498
- CAP 1144
- CAP 1478
- Cumari Pollux
Cardenasii var. pendulum
- Ulupica Large
Sp.
- CGN 19198#2
Hyvän näköinen lista, vaikkakin todella tuliselta näyttää tuo chinence osio. ;)
Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 14, 2011, 20:24:54 IP
Hyvän näköinen lista, vaikkakin todella tuliselta näyttää tuo chinence osio. ;)
No se oli tarkoituskin! Eipähän tarvitsisi säännöstellä noita soseitakaan loppumisen pelossa, kun olisi tarpeeksi tulista! ;D No ei nyt ihan sentäs, mutta hyvää on soseet joka tapauksessa kovaa kyytiä niitä menee. ;)
Kolmessa päivässä nopeimmat ovat jo näyttäneet häntänsä. Elikkäs yksi itänyt Wild Brazilia ja Cumari do Paraa. Cajamarca itänyt nyt 2 siemenen voimalla. Vaikuttaa lupaavalta näköjään. ;)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - joulukuu 14, 2011, 18:42:06 IP
Tänään laitettu itämään seuraavia!
(https://lh6.googleusercontent.com/-DddNNLN-GgQ/TujLHylKJfI/AAAAAAAADME/MuXKQPqNbxQ/s640/14122011035.JPG?gl=FI)
ootko laittanu noi itämää talouspaperin päälle missä vettä ja miten toimii käytännössä? (aloittelija kyselee)
Joo, kyllä vain. Talouspaperille kostutetulle sellaiselle siemenet ja sitten uudelleen sumutinpullolla sumutellaan suht. märäksi. Itse olen todennut monesta idättämismenetelmästä tämän parhaimmaksi. Huono puoli tuossa on se, että joutuu itse sumuttelemaan manuaalisesti tuota paperia aina, sekä joskus saatta katketa juuria, kun yrittää siirtää multiin niitä. Toki sen voisi lautallekin tehdä, missä on styroksin päällä se talouspaperi ja paperin lieppeet vedessä, jolloin kostutus tapahtuu automaagisesti. Kuten Chilivaarilla on blogissaankin (http://chilivaari.blogspot.com/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi_06.html) toteutunut. Anteeksi vaari linkin lainaamisesta, mutta se on vaan niin hyvä! ;)
voihan saharan pierut ::)
tässä jo herää halut laittaa siemeniä itään ....
ja mun kun ei pitäis mitään laittaa ::)
Kiitoksia nyt heti kokeilemaan :)
Lainaus käyttäjältä: hessi - joulukuu 17, 2011, 16:55:54 IP
voihan saharan pierut ::)
tässä jo herää halut laittaa siemeniä itään ....
ja mun kun ei pitäis mitään laittaa ::)
Ja tulenmaan kytemät! Minä tiedän kyllä siihen hyvän lääkkeen, mutta se vaatii sitten jo sitten kautta MMXII ;)
pykman, ole hyvä vaan. Kannattaa testailla oma hyväksi kokema tapa, sillä ei ole yhtä ainutta toimivaa. Niinkuin sanoin jo aikaisemmin, että minulla tuo on vaan antanut parhaimman onnistumisen itämisille.
Yep! sellanen juttu tuli viel mielee et laitanko ne lampun alle vai pimeesee? vai onks sil ees väliä?
Lainaus käyttäjältä: pykman - joulukuu 17, 2011, 17:14:15 IP
Yep! sellanen juttu tuli viel mielee et laitanko ne lampun alle vai pimeesee? vai onks sil ees väliä?
Ei sillä idätysvaiheessa ole mitään väliä. Sitten, kun sirkoille ollaan päästy, niin sitten alkaa näyttelemään valokin suurta osaa. Lämpö ja tasainen kosteus riittää idätyksessä. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - joulukuu 17, 2011, 16:48:14 IP... styroksin päällä se talouspaperi ja paperin lieppeet vedessä, jolloin kostutus tapahtuu automaagisesti. Kuten Chilivaarilla on blogissaankin (http://chilivaari.blogspot.com/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi_06.html) toteutunut. Anteeksi vaari linkin lainaamisesta, mutta se on vaan niin hyvä! ;)
Anna mennä vaan, käyttöönhän se on tarkoitettu.
Ei tietoa kannata pihdata. Aina tulee uusia idättäjiä, jotka eivät tuota vielä tiedä.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - joulukuu 14, 2011, 18:42:06 IP
Tänään laitettu itämään seuraavia!
(https://lh6.googleusercontent.com/-DddNNLN-GgQ/TujLHylKJfI/AAAAAAAADME/MuXKQPqNbxQ/s640/14122011035.JPG?gl=FI)
Chinense
- Naga Morich
- Black Naga
- 7 Pot White
- 7 Pot Yellow
- 7 Pot Douglah Brown
- 7 Pot Sr Strain
- Trinidad Scorpion
- Trinidad Scorpion Red
- Trinidad Scorpion Yellow (Cardi)
- Trinidad Scorpion Orange
- Trinidad Scorpion Morouga Red
- Enorme Caliente
- Bonda ma Jacques
- Clavo
- Cajamarca
- Grao de Bode
- Cumari o Passarinho
- CO 4531
Pubescensit
- Turbo Pube
- Turbo Pube Red
- Brown Rocoto
- Rocoto Peru Cusco
- Rocoto Manzano XL
Villit ja villihköt
Baccatumit
- CAP 214
- CAP 215
- CAP 306
- Yellow Chaco
Chinense
- CGN 23255
- CGN 23258
- Charapita
- Yellow Fire
- Cumari do Para
- Mata Frade
- PI 260504
- Wild Brazil
Praetermissum
- CAP 469
- CAP 498
- CAP 1144
- CAP 1478
- Cumari Pollux
Cardenasii var. pendulum
- Ulupica Large
Sp.
- CGN 19198#2
Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 14, 2011, 20:24:54 IP
Hyvän näköinen lista, vaikkakin todella tuliselta näyttää tuo chinence osio. ;)
Eikä ole habaa?? Mielestäni lista ei saa "täysiä pisteitä" ilman habaa.
Lainaus käyttäjältä: Tzili - joulukuu 17, 2011, 21:59:58 IP
Eikä ole habaa?? Mielestäni lista ei saa "täysiä pisteitä" ilman habaa.
Tonille ei mahdu noita lasten chilejä kasvamaan. ;)
^ Ei valitettavasti ole! Eihän sitä voi kaikkia miellyttää listan suhteen, riittää kun itse on tyytyväinen. Mutta ainahan sitä voi itse laittaa tulemaan! ;)
Nojoo, mielipidehän tuo oli, onhan Suomi vielä vapaa maa ;D
Oliko ABK:lla joku viesti ja poistettu pois, vai miksi sähköpostissani oli ilmoitus vastauksesta, että sellainen pitäisi olla? ::)
Idätyksen saralla tapahtuu koko ajan mukavia asioita ja uusia tulokkaita putkahtaa tuon tuosta esiin. Vuoden ilmeisesti viimeinen blogipäivitys (http://sushrajalla.blogspot.com/2011/12/jannia-hetkia-idatysboxissa.html) on tehty ja päiväkirjakin saa nyt joulurauhan. Ensi vuonna taas homma jatkuu, toivottavasti menestyksekkäämmin kuin tämä kulunut vuosi oli.
Tulista ja rauhallista joulua kaikille blogia ja päiväkirjaani lukeneille, sekä ohimennenkin sitä vilkasseille. Samalla toivotan onnistunutta chilivuotta 2012 ;)
Hyvää loppuvuotta vaan. Kovassa seurannassa on päiväkirjasi ollut, ja tulee jatkossakin olemaan!
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - joulukuu 18, 2011, 17:53:16 IP
Oliko ABK:lla joku viesti ja poistettu pois, vai miksi sähköpostissani oli ilmoitus vastauksesta, että sellainen pitäisi olla? ::)
En ainakaan muista kirjoittaneeni. Ellen sitten ole vahingossa väärään topiciin kirjoittanut ja poistanut... ::)
Rauhallista joulua ja sadon kannaltakin turvallisempaa uuttavuotta myös Tonille!
Ilo on ollut lukea päiväkirjaasi ja blogiasi, ludeongelmista huolimatta.
Hyvin kirjoitettu ja kuvitettu, varmasti on moni muukin saanut oppia kokemuksistasi!
Jatka samaa linjaa alkaneellakin kaudella, lukijoita varmasti riittää :)
-Jani
Hyvät ja rauhalliset Joulut sinne karhujen ja susien seudulle. Siis koko perheelle myös.
Seuraan tiiviisti kirjoitteluasi, onhan se niin villiä touhua.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - joulukuu 20, 2011, 15:43:17 IP
Tulista ja rauhallista joulua kaikille blogia ja päiväkirjaani lukeneille, sekä ohimennenkin sitä vilkasseille. Samalla toivotan onnistunutta chilivuotta 2012 ;)
Kiitos samoin!
Blogiasi/päiväkirjaasi on ollut mukava lukea, paljon on tullut opittua ja paljon on tullut ihailtua. Jatka samaan malliin :).
Kiitokset teille itsellenne myös. Mukava, että joku tykkää lukea ja seurata. Tiedän, ettei tämä päiväkirjani mikään kummoinen ole, mutta blogista löytyy sitten enemmänkin kertomusta, jota lukea. Toimikoon tämä ikäänkuin kirjanmerkkinä uudesta viestistä blogissani! :) Ensivuoteen. ;)
Olen lukenut ja tulen lukemaan tätä. Ollaan kai täälläkin jotain opittu. (ehkä)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - joulukuu 14, 2011, 18:42:06 IP
Chinense
- Naga Morich
- Black Naga
- 7 Pot White
- 7 Pot Yellow
- 7 Pot Douglah Brown
- 7 Pot Sr Strain
- Trinidad Scorpion
- Trinidad Scorpion Red
- Trinidad Scorpion Yellow (Cardi)
- Trinidad Scorpion Orange
- Trinidad Scorpion Morouga Red
- Enorme Caliente
- Bonda ma Jacques
- Clavo
- Cajamarca
- Grao de Bode
- Cumari o Passarinho
- CO 4531
Pubescensit
- Turbo Pube
- Turbo Pube Red
- Brown Rocoto
- Rocoto Peru Cusco
- Rocoto Manzano XL
Villit ja villihköt
Baccatumit
- CAP 214
- CAP 215
- CAP 306
- Yellow Chaco
Chinense
- CGN 23255
- CGN 23258
- Charapita
- Yellow Fire
- Cumari do Para
- Mata Frade
- PI 260504
- Wild Brazil
Praetermissum
- CAP 469
- CAP 498
- CAP 1144
- CAP 1478
- Cumari Pollux
Cardenasii var. pendulum
- Ulupica Large
Sp.
- CGN 19198#2
Jaa-a tulihan se päivitys, vaikka lupasin etten sitä tekisi, ennenkuin vuodenvaihde on ylittynyt. Nyt on homman nimi sellainen, että tuli kylvettyä pari siementä liikaa ja menee kohta sormi suuhun, että mihin ihmeeseen minä kaikki tungen. Melkein kaikista on tullut kaksois kappaleita, monesta jopa kolmekin. Ainoat mitkä eivät ole itäneet ovat nyt villi baccoja. Ei raaskisi millään heittää pois! :D Positiivinen ylläri myös se, että C.chacoënseista PI 273419 on ainoastaan jäänyt toistaiseksi itämättä. Siemenet ovat toki hyvä näköisiä vieläkin, joten saavat olla lautalla edelleenkin.
Jos on paljon ylimääräisiä taimia helmikuussa, voisin auttaa tilaongelmissa. Itseltä jäi kausi aloittamatta kun olen helmikuuhun asti ulkomailla, mutta sen jälkeen ajelen Kiteen ohi viikoittain.
Lainaus käyttäjältä: sniffe - joulukuu 28, 2011, 14:19:24 IP
Jos on paljon ylimääräisiä taimia helmikuussa, voisin auttaa tilaongelmissa. Itseltä jäi kausi aloittamatta kun olen helmikuuhun asti ulkomailla, mutta sen jälkeen ajelen Kiteen ohi viikoittain.
Jaa-a, pitää katsoa silloin tilannetta taas, mutta nyt olisi valmiina sirkkalehdillä olevia taimia melkein kaikista viimeksi laittamastani kylvöstä. Laitan osan kyllä kasvamaan, mutta kaikkia en missään nimessä ala kovin pitkään kasvattamaan. Uskoisin, ettei ihan noin kauan riitä tila.
Jos Black nagasta jää taimi ylimääräiseksi, niin olisin halukas adoptoimaan sellaisen ;). Postituskin onnistuisi sirkkalehtivaiheessa hyvin.
Lainaus käyttäjältä: ABK - joulukuu 28, 2011, 15:28:38 IP
Jos Black nagasta jää taimi ylimääräiseksi, niin olisin halukas adoptoimaan sellaisen ;). Postituskin onnistuisi sirkkalehtivaiheessa hyvin.
Ei taida taimet/sirkat tykätä "kylmäkuljetuksesta" ;)
Anteeksi, joo tähän unohtui jo vastata. Niin voi olla, kun kyseessä on arkoja taimia, ettei talviaikaan paljon kannata lähteä lähettämään. Toki, jos kyseessä tietää olevan jonkin pakkasta kestävän villin, niin asia on hieman toinen, toki ei nekään noin pieninä taimina taida kestää kylmää sen paremmin. Voidaanhan me tehdä niin, että laitan sulle pari siementä jos kiinnostaa? Niitä ei montaa ole, mutta sulle voin pari antaa, kerran ekana olit kyselemässä. Pistä privana osoitetietojasi, niin laittelen tulemaan, kunhan kiireiltäni ehdin.
Selvä, pistän privaa tulemaan.
Ja kuin olisi uuden vuoden kunniaksi itänyt viimeinenkin lajike noista USA:n siemenpankin chacoënseista, kun PI 273419 yksi siemenistä näytti itunsa. Allaolevista kaikista chacoista on jo kasvit kasvamassa, joistain useampikin. Hyvälaatuisia siemenet kuitenkin olivat, vaikka aluksi hieman epäilyttikin. Itämään kaikki, mm. nämä laitoin marraskuun 7 pvä.
- PI 639653
- PI 639652
- PI 639651
- PI 560944
- PI 659106
Jeps, elikkäs on aika idätellä kauden viimeiset lajikkeet, ellei nyt sitten mitään hornya ole tarjolla vielä! ;) Seuraavat lajikkeet ovat sitten päässeet mukaan viimeiselle kierrokselle.
Annuum
- Serrano
- Gaucho (DRH-7400) Aito
- Mulato Isleño
- Thai Rawit (viime hetken päähänpistos)
Baccatum
- Aji Cristal
- Aji Verde
- Trepadeira do Werner
- Blondie
Sp
- CAP 502 (uusinta idätykseen)
- CAP 505
Kiitokset näistä kahdesta viimeisestä kuuluu Masalle. Kyseessä on mitä ilmeisimmin frutescenseja ja ehkäpä jopa villejä/villihköjä sellaisia. ::) Huomenna tai joku päivä tässä voisi muutaman kuvankin laittaa, kunhan ehtii ottamaan. Näin täällä lyhykäisyydessään.
Hyvännäköstä settiä. Itselläkin tuo rawit tuli päähänpistona.
Annuumit jää minullekin hieman vähemmällle. Tilasin joskus jenkeistä chimayo-nimisen annuumin kuivattua jauhetta. Todella hyvän makuista! Itse, kun kasvatin tilaamistani siemenistä, maku ei ollut kuivattuna lähelläkään alkuperäistä jauhetta. Olisko sitten tuo new meksikon aurinko, mikä tuo makua chileihin..
Toivotan onnea näiden CAP,ien kasvatukseen! :)
Kiitokset molemmille. Joo, tuo CAP rivistö kyllä koukuttaa sen verran, että saisi itääkin. ;) Tuo lista pitää jossain vaiheessa laittaa kokonaisuudessaan, kunhan idätykset ovat päätöksissä, sillä väkisin se tuppaa elämään. :)
Pienimuotoinen päivitys tehty blogiin (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/01/uusi-vuosi-ja-uusia-mietteita.html), sekä muutama pikkuruinen kuvakin lisätty suurista mahtavista! ;)
Hyvännäköisiä villitaimia. Chaco erottuu heti.
Hiphei! Ehkä ei pitäisi vielä ääneen kauheasti riemuita, mutta CAP 502 on näyttänyt itämisen merkkejä. Nyt hittolainen peukut ja varpaat ristiin, että siitä kasvin saisi! :P
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - tammikuu 11, 2012, 11:18:18 AP
Hiphei! Ehkä ei pitäisi vielä ääneen kauheasti riemuita, mutta CAP 502 on näyttänyt itämisen merkkejä. Nyt hittolainen peukut ja varpaat ristiin, että siitä kasvin saisi! :P
Hyvä! Oon jo toista vuotta idätellyt ko. lajia eikä ituakaan ole ilmaantunut. Eikä nytkään näytä siltä että heräisivät eloon.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 11, 2012, 11:36:58 AP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - tammikuu 11, 2012, 11:18:18 AP
Hiphei! Ehkä ei pitäisi vielä ääneen kauheasti riemuita, mutta CAP 502 on näyttänyt itämisen merkkejä. Nyt hittolainen peukut ja varpaat ristiin, että siitä kasvin saisi! :P
Hyvä! Oon jo toista vuotta idätellyt ko. lajia eikä ituakaan ole ilmaantunut. Eikä nytkään näytä siltä että heräisivät eloon.
Jep, pari talvea on koiteltu täälläkin illman minkäänlaista menestystä. Nyt jos tärppää, niin huippu juttu on. Yksi hartaimmin toivomistani lajikkeista se on joka tapauksessa.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - tammikuu 11, 2012, 11:18:18 AP
Hiphei! Ehkä ei pitäisi vielä ääneen kauheasti riemuita, mutta CAP 502 on näyttänyt itämisen merkkejä. Nyt hittolainen peukut ja varpaat ristiin, että siitä kasvin saisi! :P
Hieno juttu! Noista siemenpankin siemenistä ei tosiaan tiedä, mitenkä vanhoja ovat. Aika nopeastikin iti kaiken lisäksi! :)
No olet tuota yrittänytkin, onnea! Ja toivotaan et saat kasvin aikaiseksi. :)
Kieltämättä pari kautta yritetty kohta idätellä. Nyt kun tarkistin lautan, niin jukra, siellähän on toinenkin itänyt samoista siemenistä! :o Yellow Chaco itänyt myös ja Cumari Pollux taistelee kypärästään eroon. Saanee selkävoiton potastaan! :)
Mulla kanssa Cumari Polluxit on ollut todella tiukkakypäräisiä. Taitaa olla sukuvikaa. Kolme siementä iti ja kaiki taistelee kypäriensä kanssa.
Onnea ja menestystä noista itäneistä CAP siemenistä.
edit typo
Kiitokset edellä vastanneille! Pientä päivitystä tehty blogiini (http://sushrajalla.blogspot.com/), mm. ihmetellen tätä talven ihanuutta. :-[
Laitetaan kuitenkin tämän aamuinen kuva, millaiselta näyttää rappusilta katsottuna kasvarille!
(https://lh4.googleusercontent.com/-GiKMgmeOl9U/Tw6uKghfLzI/AAAAAAAADM4/lBXQVtbhJqU/s640/IMG_3473.JPG?gl=FI)
Nyt osoittautui CAP 502 super itäjäksi, sillä kaikki siemenet itivät, mitkä laitoin uusista siemenistä idätykseen. Yksi uudelleen laittamistani Bonda ma Jacquesin siemenistä näyttäisi itäneen myös. Aji Cristal näyttää hyvältä itäjältä, sekä Aji Verde ja Mulato Isleño. Blondie ja Trepadeira do Werner antavat odottaa itseään, sekä villit baccat edelleen loistavat poissaolollaan.
Täytyy vaan toivoa parempaa onnea sinne sushrajalle kun mahtava arsenaali taimia taas tulossa ja tiedoksi että sulta saaduista siemenistä mm. Cajamarca kasvaa ihan hulluna ja 7 Pod Yellowkin tekee kovasti kasvulehtiä eli hyviä taimia tiedossa kesäksi. :)
Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 15, 2012, 19:42:03 IP
Täytyy vaan toivoa parempaa onnea sinne sushrajalle kun mahtava arsenaali taimia taas tulossa ja tiedoksi että sulta saaduista siemenistä mm. Cajamarca kasvaa ihan hulluna ja 7 Pod Yellowkin tekee kovasti kasvulehtiä eli hyviä taimia tiedossa kesäksi. :)
Hienoa kuulla, että siellä itää ja kasvaa. Tulikos miten paljon laitettua noista lajikkeista itämään kaikkiaan? Mitä tuohon viimekauteen tulee, niin se meni suomeksi sanottuna aivan perselleen tosiaan, että melkein toivoisi sitä parempaa onnea tosiaan ensi kesälle. ;)
Piti hillitä ja jättää ensi vuodeksi katsos kun on jonkinlainen välikausi menossa. No laitan jotain vielä ehkä noi scorpparin pari versiota mutta niiden esikasvatus pitää siirtää muualle koska koti-olosuhteissa ei taida enää keretä kasvamaan jos nyt idättäisi.
Juuri tässä JaloPenan kanssa keskusteltuani näistä taimien roudaamisesta, niin hokasin, että olenpa näköjään unohtaunut jotain. Uuno kun olen, niin olen sitten unohtanut erään olennaisimmista lajikkeista laittaa itämään kokonaan. Se on nimittäin Trinidad Scorpion Morouga Blend. Mistä minä "Tärskyä" saan, jos ei sitä ole. Äkkiä päätin, ettei vahinko kasva liian suureksi, niin laitoin siis itämään vielä sen. Ja, kun on lupa sakottaa itseään hölmöydestä, niin menihän siinä muutama muukin lajike vielä idätykseen. :D
Chinense
- Aji Panca
- Ecuadorian Brown
- Habanero Paper Lantern
- T.S.M.B.
Baccatum
- Aji Banana (tämä on ihan painostuksen vuoksi);)
- Aji Fantasy
Ja nyt jos jotain unohtuu, niin pelottaa vähän, miltä se lista seuraavaksi näyttää! :o
Sulla onkin tuo idäteltävien kaarti vähän toista luokkaa kuin useimmilla, että ihan hyvällä omatunnolla annat mennä vaan. ;D Mulla kun ei oo edes kasvihuonetta enkä noita mihinkään oikein saa ennen kuin taivasalle kehtaa pistää ja nyt on tulilla 30 lajiketta á 3 kpl. Baccat ja annuumit vielä laittamatta... ::)
Lainaus käyttäjältä: InkRose - tammikuu 16, 2012, 16:39:41 IP
Sulla onkin tuo idäteltävien kaarti vähän toista luokkaa kuin useimmilla, että ihan hyvällä omatunnolla annat mennä vaan. ;D Mulla kun ei oo edes kasvihuonetta enkä noita mihinkään oikein saa ennen kuin taivasalle kehtaa pistää ja nyt on tulilla 30 lajiketta á 3 kpl. Baccat ja annuumit vielä laittamatta... ::)
Siitä se paisuu sullakin tuo lista melkoisen isoksi. Tulee ahaa-elämys, tuolta voisi tuon laittaa ja tuo voisi vaikuttaa hyvältä kanssa! ;) Mitä omaan listaan tulee, niin paperillahan se näyttää kieltämättä aika pitkältä, mutta kaikista ei ihan ole vielä ensimmäistä taintakaan. Saas nähdä, mitä niistä vielä saan tulille. Jos näin käy, niin täytyy todeta, että ahneella oli p.....nen loppu! :D
17 chinenseä, 18-20 pubea, muutama prae ja Tepin sekä Flexu. Onpa tuo annuum var. avicularekin sekä lautalla että mullassa mutta hirmusti ei tunnu tapahtuvan kummassakaan. Baccoja ja Annuumeita on tulossa vissiin 7 ja 8-10 lajiketta, edelleen 3 per sortti. Siihen päälle sitten mahdolliset paikallisosaston promotaimet vielä...
Jotenkin kuulostaa niiiiiiiin tutulta, "kyllä pari vielä mahtuu...". ;D
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 16, 2012, 21:18:02 IP
Jotenkin kuulostaa niiiiiiiin tutulta, "kyllä pari vielä mahtuu...". ;D
Niinpä, rajana vain takapiha! ;)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - tammikuu 16, 2012, 21:39:06 IP
Lainaus käyttäjältä: Zabi - tammikuu 16, 2012, 21:18:02 IP
Jotenkin kuulostaa niiiiiiiin tutulta, "kyllä pari vielä mahtuu...". ;D
Niinpä, rajana vain takapiha! ;)
Naapurin takapiha ? ???
;D ;D ;D
Korjataanpa sen verran, että chinensejähän onkin vain 13, oli noita villikoita siinä välissä...
Pistetääs pieni päiviytys. Elikkäs yksi unelma "voi" olla aika lähellä toteutumistaan, sillä nyt on CAP 502 taistellut itseltään jo kypärän päästänsä. Toivottavasti viihtyy ensimmäisessä turpeessaan. Ensimmäinen CAP 505 itänyt ja on se vaan niin pieni siemen, että jännä nähdä, minkä kokoinen lehtipari sieltä ulos tupsahtaa. Omista siemenistä talteen kerätyt Aji Cristalit ovat itäneet tasan sata prosenttisesti, samoin kävi Fataliin Blondielle. Gaucho ja Isleño Mulato ovat kanssa sirkkalehti vaiheessa ja pari serranoa myös. Eli ainoastaan Trepadeira do Werner antaa odottaa itseään, kun juuri ensimmäinen Thai Rawit näytti itunsa. Aji Verdeistä puolet toistaiseksi itänyt. Viimeksi laittamallani idätyslautalla on vielä hiljaista, tosin melkoisen turvonneita näyttää osa siemenistä olevan. :)
Koska en viitsi uudelleen kirjoittaa tänne, niin laitanpa linkin sinne blogiini (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/01/taimikko-kasvaa-ja-lisaantyy.html). ;)
Pistetääs pikkuinen päivitys päiväkirjaan. Elikkäs!
- Ecuadorian Brown itänyt 3/3
- Aji Panca 4/4
- Aji Banana 3/3
Villeissä ei kauheasti taas ole tapahtunut juurikaan. Ainoastaan villi baccatumeista CAP 306 itänyt satavarmasti 3/3. Muut antavat vielä odottaa itseään, samoiten praetermissumit. CAP 505 villi frute on juuri päässyt kypärästään eroon, joten sen osalta tilanne näyttä hyvältä. Samalta vaikuttaa Bonda ma Jacquesin kohdalla. Onneksi on lähelläkin kysyntää noille ylimääräisille taimille. Kohta kylvöön menee Clavot uudelleen, kunhan pääsevät perille.
Niin ja Naga Blackista on tulossa näillä näkymin kolme kasvia myös. :)
Onneksi sattui vapaapäivä ja aikaa mennä kasvatusvarastoon katselemaan chilintaimia. Oli yöllä jostain syystä tullut sulake tiensäpäähän ja siellä oli pilkkopimeys valloillaan. Oli tiltannut vielä silloin, kun valot olivat sammuksissa. Onni onnettomuudessa, ettei pakastin ollut sulanut ja jääkaappi oli vielä kylmä, missä chilisäilykkeet ja soseetkin ovat. Tovariikin oli vailla hapetusta, muttei ollut siitä onneksi ottanut nokkiinsa vielä. Asia korjaantui onneksi nopeasti, kun uusi sulake löytyi kädenulottuvilta.
Chileistä sen verran, että Habanero Paper Lantern on itänyt satavarmasti, elikkäs 3/3. Jos ehtii, on tänään edessä hieman taimien istutuspuuhia, kun noita itäneitä siirtää ensimmäiseen astiaansa. Sen verran vielä tuosta tovariista, että näytti siltä, että on alkanut tehdä taas kotvilleen reipasta kasvua. Josko sieltä tulisi nyt niitä kukkiakin jossain vaiheessa. CGN 24332 on myös viihtynyt varaston lämmössä ja valossa sen verran, että haaroittumisia siellä täällä nähtävissä.
Näin tällä erää Sushrajalta!
Päivitetty myös blogia (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/01/katastrofin-aineksia-ilmassa.html) ja tehty pieniä muutoksia. Kertokaa ihmeessä mielipiteitänne? :)
Jos oikein kovasti harrastaa niin kannattanee miettiä vaikka jonkin pienen agregaatin virittelyä joko käsikäyttöisellä mekanismilla tai automaattisesti päälle menevää joka saa impulssin jos sähköä ei tulekaan. Kovalumisina talvina kun joutuu tuohon tykkylumen aiheuttamaan sähkökatkoonkin varautua ja pahimmillaanhan ne voi kestää päiviä jos sähkölinjat pahasti katkeilee. Muutama päivä talvella ilman lämpöä ja valoa on aika ikävä ylläri....
No toivottavasti ei kasvattelut ottaneet nokkiinsa =) Tuo laittamasi Parer Lantern on itseänikin kiinnostanut joten innolla siitä kuvia odotellessa :)
Lainaus käyttäjältä: NiinaT - tammikuu 26, 2012, 17:41:16 IP
No toivottavasti ei kasvattelut ottaneet nokkiinsa =) Tuo laittamasi Parer Lantern on itseänikin kiinnostanut joten innolla siitä kuvia odotellessa :)
No eipä kerennyt vielä onneksi vaikuttaa mihinkään. :) Voisin muutaman siemenen sulle pistää tulemaan tuota Habanero Paper Lanternia, jos kiinnostaa itsekin kokeilla? ;) Pistä yv:ä, niin laitan siemenet tulemaan samalla, kuin muutamalle muulle hepulle.
Trinidad Scorpion Morouga Blenditkin itäneet sataprosenttisesti, eli 3/3. Hyvä homma, nyt on toivottavasti Tärskyäkin (http://sushrajalla.blogspot.com/search/label/T%C3%A4rsky) ehkä taas luvassa ensi kesänä. Huom! Jutun loppupuolella. Muutamalla sanasella päivän teemasta, eli uusia taimia istuteltu purkkeihinsa ja näillä näkymin homma jatkuu huomenna, tai ylihuomenna. Vielä olisi parikymmentä tainta istuttamatta. Ylimääräisiä on taimia näköjään kertynyt taas, joten JaloPenalle, Zabille ja nuapurintyttölöille on jaossa lisää. ;)
Ja jottei tilaa olisi liikaa niin huomenissa käyn laittamassa pari toivottua lajiketta lisää postikuskin matkaan ;)
Laittelin Starfish x Hot Tree Pepper F2:n siemeniäkin josko haluat kokeilla.
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - tammikuu 30, 2012, 21:56:35 IP
Ja jottei tilaa olisi liikaa niin huomenissa käyn laittamassa pari toivottua lajiketta lisää postikuskin matkaan ;)
Laittelin Starfish x Hot Tree Pepper F2:n siemeniäkin josko haluat kokeilla.
Kiitos kiitos, kassotaan mitä kusti tuo tulessaan! :P Taidanpa jo arvatakin mitä! ;) Voisihan tuota Starfish x Hot Tree Pepper F2 hybridiäkin kokeilla ja katsoa, jos ei tällä kaudella, niin viimeistään seuraavalla kaudalla, että mitä siitä tulee. ;)
Pientä jutuntynkää väännetty blogissani (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/01/pakkanen-panee-parastaan.html) ja vuodatettu näistä pakkasistakin jokunen rivi. :)
Huomenna vapaapäivän kunniaksi olisi tarkoitus laittaa vihonviimeiset siemenet itätyslautalle. Kiitokset tästä hyvästä kuuluu Herpiilille ja Rankkapandalle! Lautalle siis pääsevät viimeistä kertaa tänä keväänä seuraavat.
- Clavo C.chinense
- PI 22088 C.chinense
- PI 315027#1 C.chinense
- CGN 22839 C.frutescens x chinense
- CGN 22208 C.galapagoense
Blogiini (http://sushrajalla.blogspot.com/) tehty pieniä muutoksia ulkonäön suhteen, joten kommentoida sopii. Muutaman kommentin perusteella tein jo pieniä muutoksia aikaisemmin.
http://sushrajalla.blogspot.com/2012/02/viimeiset-idattelyt.html löytyy juttua hieman lisää.
Mielenkiintoinen löydös samasta siemenpussista idätetyistä taimista. Sattumaa tai, mutta aika mielenkiintoinen kuitenkin. Pikainen päivitys blogistani (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/02/uusintaa-viime-vuodelta.html) luettavissa. Eikun töihin jälleen!
Kauheasti ei ihmeempiä ole tapahtunut uusien idätyksien suhteen neljässä päivässä, mutta jotain pientä kuitenkin. Herpiilin siemenistä PI 22088 iti satavarmasti, eli 3/3 ja toinen itäjä on frute x chinense hybridi CGN 22839 2/3. Loput antavat vielä odotella itseään. Muuta suunniteltavaa on pikkuhiljaa, kuten päivittää kasvilista niin blogille ja päiväkirjaan ajantasalle. On hieman muuttunut alkuperäisestä jonkin verran, sillä osa on jäänyt itämättä ja osa on tullut uutena listalle. Muutama lajike on myös poistunut listalta luonnollista tietä pitkin. Eiköhän tuo lista tule olemaan melkoisen pitkä ja monipuolinen kuitenkin. ::) Hydrokasvatusta on kanssa tarkoitus pikkuhiljaa nostella taas käyntiin, kunhan tässä kiireiltä ehtii, ehkä muutaman viikon päästä. Tomaattien idättely odottelee vielä kanssa muutaman viikon.
Parista taimesta pääsi eroon, kun Joensuun keikalle sattui joku taimi matkaan ja JaloPenalle poikkesin. Mukavaa oli käydä piipahtamassa ja kahvitella siinä samalla. Mahtavan makuista Lemon Drop sitrus-piirakkaakin oli mies loihtinut. Tuntui maistuvan kaikille! :P Pitänee kassella, jos noita taimia tulee yhä lisää, niin joutavia ovat jakaa sitten poiskin.
Idätyslautalla on tapahtunut sen verran, että PI 315027#1 sataprosenttisesti, eli 3/3. Muutama Clavokin on innostunut itämään jo. Galapagoense vielä antaa itseään odotella, ehkäpä sitten joskus ensiviikolla siitä voi jo ruveta jotain odottelemaankin. 8)
Kiitos kovasti käynnistä ja mukavista tuliaisista. Ja kiva,että pääsitte koko perheellä matkaan.
Viitisentoista uutta lajiketta tämän vuoden kasvatuslistaan... osasta olin hädin tuskin kuullut nimen ennen tätä päivää. Tuli paaaaljon lisää mielenkiintoa kasvatteluun ja sadon odotteluun. Mm. Naga black ja Trinidad scorpion orange mielenkiinnostavat kovasti.... :P
Noista villeistä vaklaan sitten jossain vähän myöhemmässä vaiheessa kasvatusniksejä.
Ja tortusta ohjataan taas kiitos sinne suuntaan minne se kuuluukin - Hessille. Minä vain noudatin ohjetta ;)
Pakko päivittää listaa, että tietää jo mitä kasveja on jo kasvamassa, kun meinaa unohtua pikkuhiljaa. Sama olisi vissiin tehtävä bloginikin puolelle. Onhan siinä jo muutama kasvamassa.
C.annuum
- Caucho(DRH7400)
- Chilaca (Tammisillasta kunhan kelit lämpenee)
- Mulato Isleño
- Serrano
- Thai Rawit
C.baccatum
- Aji Banana
- Aji Cristal
-Aji Fantasy
- Aji Verde
- Blondie
- Chaco Yellow
C.chinense
- Aji Panca
- Bonda ma Jacques
- Clavo (siinä ja siinä)
- Cajamarca
- CGN 22839 C.frutescens x chinense
- Grao De Bode
- Ecuadorian Brown
- Enorme Caliente
- Habanero Paper Lantern
- Naga Morich
- Naga Morich Black
- 7pod White
- 7pod Douglah Brown
- 7pod SR Strain
- Trinidad Scorpion
- Trinidad Scorpion Red
- Trinidad Scorpion Orange
- Trinidad Scorpion Morouga Red
- Trinidad Scorpion Morouga Blend
- Trinidad Scorpion Butch-T
- PI 22088 C.
- PI 315027#1
C.frutescens
- CAP 502
- CAP 505
C.pubescens
- CAP 217 (Tammisillasta kunhan kelit lämpenee)
- CAP 1492 (Tammisillasta tämäkin)
- Turbo Pube
- Turbo Pube Red
- Brown Rocoto
- Rocoto Peru Cusco
- Rocoto Manzano XL
Villit
C.annuum var. aviculare
- Tepin Texas
- Marja paprika?
C.annuum var. glabriusculum
- PI 593491
- Tepin Eastern Travis County
- Tepin, National Park of Tikal, Guatemala
- Tepin, Tarahumara
C.baccatum var. baccatum
- CAP 306
- CGN 16973
- PI 337524
C.cardenasii
- CAP 1530
C.chacoënse
- Capsicum Exile
- CAP 499
- CAP 501
- CAP 1445
- CO 1403
- PI 273419
- PI 639653
- PI 639652
- PI 639651
- PI 560944
- PI 659106
C.chinense
- CGN 23255
- CGN 23258
- CGN 24333
- Charapita
- Charapita Yellow Fire
- Cumari do Para
- Mata Frade
- PI 260504
- Wild Brazil
C.eximium
- CAP 470
- CAP 500
- CAP 1491
- CGN 19198
- CGN 21502
- CGN 24332
C.flexuosum
- PI 631154
C.galapagoense
- CGN 22208
C.preatermissum
- CAP 498
- CAP 1487
- Cumari Pollux
- CGN 22795
C.tovarii
- CGN 22876
Itämässä on vielä lähinnä villejä baccatumeja ja praetermissumeita, sekä eximiumeita. Eivät ole itäneet pitkästä ajasta huolimatta. Listalle on tulossa vielä lisää kasveja, kunhan Kuopiossa on tullut piipahdettua. Mukaan sieltä lähtee, mm. C.rhomboideum ja C.lanceolatum ja ehkä jotain muutakin mukavaa. Niistä päivitystä sitten listalle, kunhan ovat tulleet onnellisesti perille.
Tovarii on ruvennut uuteen nousuun ja onkin kasvattanut reippaasti uusia lehtiä ympäriinsä. Olin havaitsevani siinä muutaman pikku pikkuruisen nupunkin, kun oikein tarkkaan katsoi. Saapi nähdä, josko kasvi pyörättäisi ensimmäisen kukkansakin jossain vaiheessa. Onhan tuota odoteltu jo vuosi. Vaihdoin juuri kasville uudet litkut samalla, kun kastelin muitakin kasveja. Pakko oli laittaa jo Topmaxiakin litkun sekaan. :D Sato haaveita en vielä herättele, mutta jos niitä joskus tulee, niin eteenpäin niitä jaan, että saa leviämään pikku hiljaa sitäkin. Ei nuolaista, ennenkuin tipahtaa!
On siinä komea lista luettavaksi. Kyllä sulla pitää olla hulppeasti tilaa että pystyt tuollaisia määriä kasvattamaan. ;)
^
Komppaan!
Hienoa myös se ,että suuri osa listasta on täytetty villeillä :).
Tai sitten on vaan muuten latvasta laho! Villit sattuu olemaan lähellä sydäntä. :D
Mahtilista. Sen perusteella kauden nimeksi voisin ehdottaa "Villiä menoa sushrajalla"... :)
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - helmikuu 15, 2012, 17:26:17 IP
Mahtilista. Sen perusteella kauden nimeksi voisin ehdottaa "Villiä menoa sushrajalla"... :)
Melkolailla tuliselta näyttää! :P Kassotaan mitä tulee, toivottavasti paremmin kuin viime kaudella. Tuo sinun nimiehdotushan on melkein, kuin otsikko blogissanikin. Ei siis kaukaa mene! :D
Pientä päivitystä tehty blogini (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/02/peruschilit-alkaisi-olemaan-kasassa.html) puolella!
Pari pientä juttua tehty tänään blogin puolella! :)
- http://sushrajalla.blogspot.com/2012/02/muistojen-havinaa.html
- http://sushrajalla.blogspot.com/2012/02/kaffir-limetkin-tykkaa-luonnonvalosta.html
(https://lh5.googleusercontent.com/-Efoq_uY-fZQ/T0NI-c78kSI/AAAAAAAADRY/vk8GBmNFZyY/s640/IMG_3537.JPG?gl=FI)
Vielä eilen oli mielessä, että heitän mäkeen loput idätykset, kun ei tunnu olevan eloa missään enää. Yön jälkeen kuitenkin iloinen yllätys odotti, kun kurkkasin idätysrasiaan. Siellähän oli yönaikana itänyt 3/4 siementä CAP 470 C.eximiumia. Mitä taas tästä opimme. Ainakin sen, että niin pitkään kun siemen näyttää hyvältä, niin aina kannattaa jatkaa yrittämistä. Noh, eipä noistakaan vielä mene satavarmaksi sanomaan, mutta astetta paremmalta mahdollisuus näyttää. Tulipahan samassa mieleeni, että tovariikin minkä olen kasviksi saattanut, iti se homeisesta siemenestä. ;)
Onnittelut! Kyllä sushrajalla ihmeitä ilmenee :).
Harkitsin itsekin heittää osan mäkeen...toivottavasti sama ihme odottaa minua kohta purkkeja tarkastellessa ::).
On melkein pakko aloittaa uudet idätykset annuumejen osalta, kun en niitä "hätävara-lautalle" heittänyt, on mennyt täysin pieleen niiden idätys tänä vuonna :-\.
Lainaus käyttäjältä: Lillen - helmikuu 21, 2012, 10:58:07 AP
Onnittelut! Kyllä sushrajalla ihmeitä ilmenee :).
Kiitoksia vaan, mutta kuten olen moneen kertaan sen sanonut, ettei pidä nuolaista ennenkuin tipahtaa! :P Saisihan noita ihmeitä sattua enemmänkin. ;)
Anteeksi jo ahkera päivittely tänne päiväkirjaanikin, mutta kun on lomaa, on myös aikaa tehdä sitä mikä huvittaa. Bongauksia on tehty kasvien lomassa ja tässä olisi yksi (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/02/pieni-lipputanko-kukkii-kohta.html) niistä viimeisimmistä. Kyllä tämä vielä helpottaa ja loppuu, kun tämän kauden jälkeen jää päiväkirjan pito. Keskityn blogin teksteihin! ;)
Yksi villi lisää halusi ilmoittautua mukaan itäneisiin, sillä CGN 19198 C.eximium on näyttänyt myös häntänsä. :)
CGN 19198 on minullakin antanut odottaa itseään. Tuskin itääkään. No tiedänpä keneltä sitten pummia siiduja ensi kaudeksi.
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 22, 2012, 09:38:30 AP
CGN 19198 on minullakin antanut odottaa itseään. Tuskin itääkään. No tiedänpä keneltä sitten pummia siiduja ensi kaudeksi.
Juu, ilmanmuuta siemeniä sitten aikanaan multa voi kysellä, mistä vain chileistä. Pitää vaan ensin saada kasvit ja tuottamaan vielä satoakin. Laittelen tänne päiväkirjaani lähinnä linkkejä blogilleni aina, että sieltä näkee sitten kauden etenemistä jatkossakin. Tämän kauden jälkeen keskityn sitten kokonaan tuonne blogin puolelle, että se on sitten jokaisen sattumanvarassa, kuka sieltä käy lukemassa. On niin hölmöä pitää tällaista päiväkirjaa toisaalta, missä ei ole juttua juurikaan, vaan pelkät linkit.
Siirtymäkausi voi olla paikallaan niin porukka löytää blogisi ja sitten pikkuhiljaa voit keskittää kaiken sinne.
Kävinki omat kasvini läpi kun rupesin muistelemaan että itikö sittenkin yksi siidu CGN 19198. Löytyi sellainen, mutta kaveri oli jäänyt kypäräänsä kiinni ja poistettuani sen on jäljellä vain aivan aavistus lehteä. Se on jo jonkin aikaa kyhnyttänyt paikallaan, mutta toivottavasti lähtee kasvamaan.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - helmikuu 22, 2012, 09:06:03 AP
Yksi villi lisää halusi ilmoittautua mukaan itäneisiin, sillä CGN 19198 C.eximium on näyttänyt myös häntänsä. :)
Onnittelut, sait itsekin tuon tälle kaudelle vielä itämään! :) Elähän tapata sitä tällä kertaa :D
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - helmikuu 22, 2012, 12:20:01 IP
Siirtymäkausi voi olla paikallaan niin porukka löytää blogisi ja sitten pikkuhiljaa voit keskittää kaiken sinne.
Kävinki omat kasvini läpi kun rupesin muistelemaan että itikö sittenkin yksi siidu CGN 19198. Löytyi sellainen, mutta kaveri oli jäänyt kypäräänsä kiinni ja poistettuani sen on jäljellä vain aivan aavistus lehteä. Se on jo jonkin aikaa kyhnyttänyt paikallaan, mutta toivottavasti lähtee kasvamaan.
Hieno homma, että siellä onkin kasvamassa, vaikka kiikunkaakun onkin. Aika haavoittuvaisia ovat nuo pienet tuossa vaiheessa. Mitä tuohon siirtymäkauteen tulee, niin uskoisin sen, että kun käytän tätä päiväkirjaani tämän kauden loppuun, niin ne halukkaat löytää blogille sitten, joita asia kiinnostaakin. Valitettavan rumahan se on, kun tänne näitä linkkejä vaan viskelee, mutta näin mennään. Uutta päiväkirjaa en ensikaudelle enää perusta.
Lainaus käyttäjältä: Kehiz - helmikuu 22, 2012, 12:42:49 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - helmikuu 22, 2012, 09:06:03 AP
Yksi villi lisää halusi ilmoittautua mukaan itäneisiin, sillä CGN 19198 C.eximium on näyttänyt myös häntänsä. :)
Onnittelut, sait itsekin tuon tälle kaudelle vielä itämään! :) Elähän tapata sitä tällä kertaa :D
Yritys- ja tahtotaso on ainakin kova saada noista eximiumeista kasvi aikaiseksi. Mitä niistä saan, niin se jää sitten nähtäväksi hieman myöhemmin. ;)
Uskomatonta, mutta totta! Nyt on toinenkin CGN 19198 itänyt lautalla. Toisinsanoen tuplamahdollisuus koittanut, nyt ei parane sössiä tai noita ei tässä torpassa kasvatella sen koomin. :)
No johan nyt pukkaa, toivottavasti kasviksi asti! :)
Lainaus käyttäjältä: Zabi - helmikuu 22, 2012, 22:57:15 IP
No johan nyt pukkaa, toivottavasti kasviksi asti! :)
Harmin paikka, kun ei ehtinytkään sulle noista yhtään saada messiin. Muutama muu kyllä lähtee ja sitten vielä se tovariin pistokas yrityksen! ;)
Pientä päivittelyä tehty blogin (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/02/willit-kukkii.html) puolella! :)
Sattuipa tuota eximium rasiaa katsoessani silmiini, että oli viimeinenkin CAP 470 ottanut ja itänyt. Harvinaista todellakin, että sataprosenttiseksi yltää itävyys. CGN 19198 iti 50 prosenttisesti, ainakin tähän mennessä. Kohta ensimmäinen niistäkin alkaa työntämään kypäräänsä päästä. Kerran eximiumit ovat tässä aiheena, niin paikallaan laittaa viimeisimmät eximium vauvat kuviin.
(https://lh6.googleusercontent.com/-guEdI4_rOts/T0pUD0coUUI/AAAAAAAADSs/1eKkbseXGx4/s640/IMG_3563.JPG?gl=FI)
Anteeksi hieman huono kuvanlaatu. Kuvassa siis CAP 470
(https://lh4.googleusercontent.com/-jFX8Fzi7D_E/T0pUEzqqrkI/AAAAAAAADSw/zm0js8rvZJE/s576/IMG_3564.JPG?gl=FI)
Kuvassa CGN 21502 ja kiitos Zabille mahdollisuudesta. :)
Ja jottei päivitys menisi ihan vauvojen kuviksi, niin voisi laittaa vielä kuvan päivän kukasta, minkä on pari kuukautta vanha chaco PI 659106 pyöräyttänyt. Sama kuva löytyy blogistanikin + muita kukkia ja tarinan tynkää.
(https://lh3.googleusercontent.com/-PtBKqTsN9HA/T0n-8Nk1coI/AAAAAAAADRo/8nuB-p62OrU/s512/IMG_3546.JPG?gl=FI)PI 659106 C.chacoënse
Päivän kukka kuva arvokkaasta ja harvinaisesta, mutta aliarvostetusta villichilistä!
(https://lh3.googleusercontent.com/-Zcr-DAsLWFo/T0yxcCfeVwI/AAAAAAAADS8/bnIxfTeZrvA/s512/IMG_3565.JPG)
Mutta, mistä lajikkeesta on kyse, siinä kysymys, eikö? ;)
Onko kyseessä C.Lanceolatum? Väristä päätellen...
Upeita noi Tonin villit. Ensi vuonna kun on taas aikaa voisin itsekin kokeilla laittaa jotain villejä, siis jos vain omat taidot riittäisi noita kasvattamaan. Tosin viimevuotinen Lancekin porskuttaa edelleen hyvävoipaisena varaston hämärässä eli ei kai noi niin vaikeita voi olla.
Katsotaan mitä tulee, viimeisenä villit häviää tästä torpasta kuitenkin. Lanceolatumin kukkahan se siinä kuvassa tosiaan olikin. Itse arvostan kyllä kasvia, vaikkei moni kasvattaja sitä teekään! Kuten sama juttu noiden villien kohdalla muutenkin. ;)
Onnea lancen kukasta! Ulkosalla tuo pääsee kunnolla väriloistoonsa kun kasvi on täynnä kukkia. Väri menee todella tummanvioletiksi kukissa.
Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 28, 2012, 18:02:43 IP
Onnea lancen kukasta! Ulkosalla tuo pääsee kunnolla väriloistoonsa kun kasvi on täynnä kukkia. Väri menee todella tummanvioletiksi kukissa.
Kiitoksia paljon, tuota väriloistoa odotellessa! ;) Jännä miten elää tuokin kukka vuorokausirytmin mukana, kun illalla valonmäärä väheni, niin samalla rupesi nuppu sulkeutumaan. Aamulla taas kello oli auki, kun valoa sai lisää. No tuo nyt tavallaan mitään uutta ollut, mutta tämän kohdalla selkeästi huomasin, kun meni kokonaan terälehdet kiinni.
Tai no toivottavasti usemmankin päivän, mutta tässä olisi varmaan tämän kauden viimeiset sirkkalehtiset esiteltävissä päiväkirjaani. Jaa, niin ellei tuo galapagoense vielä innostu itämään.
(https://lh6.googleusercontent.com/-GhoYMmiXClI/T09SZqeYevI/AAAAAAAADTI/d4kthJrtdHo/s640/IMG_3571.JPG?gl=FI) CGN 19198
(https://lh3.googleusercontent.com/-keZ7qrqpZt4/T09ScHazENI/AAAAAAAADTY/50pGvxciANk/s512/IMG_3574.JPG?gl=FI) CAP 470
Molemmat olevat eximiumeita, mutta jo tuossa pienenä taimena eroavat toisistaan jonkin verran. CGN 19198 on tuossa vaiheessa rungoltaan vihreä, kun taas tämä alemman kuvan kasvi CAP 470 on aavistuksen väriltään tuollainen violettiin taittuva. Sirkkalehdetkin on alemmassa paljon tummemmat, kuin ylläolevassa kuvassa. CAP 1491 ja CGN 21502 ovat hyvin pitkälti samanlaisia taimivaiheessa, kuin tämä CAP 470.
Pari kuukautta vanha willitys C.chacoënse PI 659106 vääntää jo ekaa marjaansa, toivottavasti kestää paikallaan. Kukkia on vielä auki 3 ja nuppuja uusia tulossa. On se vaan ihme kasvi.
(https://lh4.googleusercontent.com/-djHsHZqIdVM/T096_ab3z9I/AAAAAAAADTg/IVU5Evl4L1Q/s512/IMG_3575.JPG?gl=FI)
Onhan siellä muutakin, muttei kaikkea pidä kerralla laittaa! ;)
Ja sitten yhteeveto päivästä luettavissa blogiltani (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/03/muutamassa-paivassa-tapahtuu-paljon.html)!
Pistetääs pientä päivitystä, kun sattui sellainen hetki olevan aikaakin. Muutamasta villityksestä kuva tälle kertaa. Kevään taimista kuvia sitten jokin toinen päivä, kun ehtii taas hääräilemään.
Laitetaas ensimmäisen kuva tästä harvinaisesta villi chinensestä, joka innostui tekemään jo muutaman podinalun ja ison kasan kukkia.
(https://lh5.googleusercontent.com/-2WzZy1j2Okg/T1R3eFyYGxI/AAAAAAAADTs/SSvvbvUZiHU/s512/IMG_3576.JPG?gl=FI) CGN 24333
Jos näistä ei tule lisää podeja, niin jo on kumma. Yksi podi näkyy siinä keskellä ja aika alhaalla. Toinen häviää sinne kukkien joukkoon.
(https://lh6.googleusercontent.com/-Sc25aDzbFyQ/T1R3fOG5jQI/AAAAAAAADT0/tHHuCVQqFiM/s640/IMG_3577.JPG?gl=FI)
Tepin Guatemalakin innostui kokeilemaan, jotta pysyisikö.
(https://lh6.googleusercontent.com/-fl6-AAvKYjk/T1R3g9JmOrI/AAAAAAAADT8/a1550fKKspw/s512/IMG_3580.JPG?gl=FI)
Sijoitukseen tullut kasvi PI 593491 "Tepin" annuum var. glabriusculum tykkää kukkia ja podittaa. Näyttää siltä, että melkein jokainen kukka tekee marjankin, joten auringon valo ikkunalta kelpaa ihan hyvin.
(https://lh6.googleusercontent.com/-LffZA8Anw0Q/T1R3ifUcWpI/AAAAAAAADUE/P3hJFiKiwx0/s512/IMG_3583.JPG?gl=FI)
Sitten tällainen pistokkaaksi pyrkivä C.rhomboideum päätti kokeilla kukkia. Toinen kukka jo melkein auki ja toinen aukeamaisillaan. Kovasti hengissä tuntuu olevan! :)
Taimista siis kuvia myöhemmin. Sen verran laitettava ylös tähän, ettei 7 Pot White ole vielä tykännyt kuolla, vaan kasvattelee vihreitä lehtiä. Tämän kanssa kun tuntuu olevan hieman ongelmia.
Ihmeellinen tuo rhombo, kukkaa puskee jo pistokkaana. Kasvaa kuin varkain tuuheaksi haaroittuneeksi puskaksi vähän kun selkänsä kääntää.
Mikä tuo villichinense on?
Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 05, 2012, 12:16:09 IP
Mikä tuo villichinense on?
Kyseessä siis tämä CGN 24333 (http://chiliwiki.fi/index.php?title=CGN_24333), mistä laittelin sullekin joitain siemeniä tulemaan. Etkö idätellyt vai eikö sitten itänyt? Tämän chinensen siemenet ovat aika tiukassa, mutta ehkä tämän kauden jälkeen niitä enemmänkin on sitten jaella/vaihtaa. ;) Itselleni nämä tulivat vaihdokkina Kimpulta aikoinaan.
No juu. Just ruukutin isompaan ja siirsin ikkunalle. Pienenä n.15cm korkeana melko kompakti ja nuppuilee.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 05, 2012, 13:22:48 IP
No juu. Just ruukutin isompaan ja siirsin ikkunalle. Pienenä n.15cm korkeana melko kompakti ja nuppuilee.
Itseasiassa en ole saanut tuota tuon isommaksi juuri kasvamaankaan turpeessa, mitä se nytkään on, vaikka on jo yli vuotinen. Toki joutunut hieman leikkelemään lutikoiden jälkeen viime kesänä. Pitäisi vissiin kokeilla laittaa sitä passiivihydroon, kuten Charapita kasvoi ja tuotti satoa hyvin siinä. Jokseenkin vaikea oli saada tuottamaan satoa viimekesänä, sillä kaksi marjaa sain vain aikaiseksi. Noin kymmenkunta siementä siitä jäljellä.
Sitten olisi vissiin aika pistää muutamat tomaatitkin itämään pikku hiljaa. Lajikkeita on jokunen ja mielenkiintoisia etenkin itselleni. Joku tuttukin seassa, mutta pääasiassa kaikki uusia tuttavuuksia. Pistetäänpäs tomaateista sitä listaa
- Osu Blue
- Plum Lemon
- Moscow Delicacy
- Arbuznij
- Japanese Triflele Yellow
- Eksootika
- Giant Tree Tomato
- Black Russian
- Costaluto Fiorentino
- Costaluto Genovese
- White Queen
- Green Zebra
Eiköhän noilla alkuun pääse. Katsotaan jos ostotaimina vielä keväällä jotain muuta tulee mieleen. Muita idätettäviä kohta menee myös Kanelibasilika, Sitruunabasilika ja punalehtinen basilika. Sitten testata täytyy valkosipulin makuista ruohosipulia.
Blogille tehty pientä päivitystä myös! :)
http://sushrajalla.blogspot.com/2012/03/tomaattien-idattelyt-mielessa.html (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/03/tomaattien-idattelyt-mielessa.html)
Vielä näköjään yksi innokas/halukas on tullut ja näyttänyt häntänsä, kun villi baccatum CAP 215 on itänyt. Voi olla, ettei kauhean kummoista siitä kerkeä enää tulemaan, mutta eiköhän sitä jotain sentäs, jos nyt vaan jaksaa kasvaa.
No nyt siellä jo töröttää häntä C.praetermissum CAP 469:lla ulkona. Itämään nuo siemenet olen näköjään laittanut joulukuun 14 päivä, joten hyvä tovihan noissa on vierähtänyt. Sama koskee noita CAP 214 siemeniäkin, tosin lisäsin helmikuun 4 pvä. muutaman niitä lisää, kun laitoin muutamia uusia lajikkeita itämään. Hyvä tietää ensi vuonna, että laittaa paljon aikaisemmin itämään.
Kyllä joskus on erittäin palkitsevaa kasvatella chilejä, varsinkin kun sattuisi ja osaisi työn ja vapaa-ajan käymään yksiin. Chilit palkitsee isäntäänsä siten, miten isäntä niitä kerkeää hoitamaan ja on kyllä huono itsetunto asian suhteen. Puolenkymmentä chilintainta taisin menettää tällä kertaa ihan vain siksi, etten kerennyt niille nestettä antamaan, joukossa mm. 7 pot White, ehkä se ainut joka nyt retkotti jo turvetta vasten kuivana rusinana jo selvänä tapauksena. Muita joukkoon liittyneitä saattaa olla vielä ainokainen Cauco ja Yellow Fire. Joku muukin siellä joukossa oli. Noiden kohtalo selvinnee vielä huomenna, kunhan näkee onko elvytys auttanut. Ensi vuonna ei varmaan chiliä enää kasvateta, jos näin hyvin vapaat ja työt kohtaa. :-[
Voihan harmi. Jos ei elukat syö tai pakkanen pane niin sitten jotain muuta ikävää. On kai sitten antoisampaa kun jotain loppujenlopuksi saa kypsäksi kasvateltua.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 12, 2012, 20:37:34 IP
On kai sitten antoisampaa kun jotain loppujenlopuksi saa kypsäksi kasvateltua.
Sanoppas muuta! Muutamat odotetut lajikkeet ovat nyt vaakalaudalla tuossa. Siis todennäköisesti viimeinen 7 Pot White meni, hyvällä tuurilla jossain taimien joukossa on yksi. Caucho "aito" ja ainut itänyt muutamasta siemenestä aika veltolta näytti. Noh, jos jotain positiivista saa hakea, niin ötököitä ei ole juurikaan näkynyt nyt. Pitänee ruveta kavereita siirtämään hydroihin, niin hieman on enemmän pelivaraa vastaisuuden varalle. Jos tulevana viikonloppuna noille "ns" odotetuimmille saisi hydron värkättyä. Kaikkihan ne toisaaltaan ovat yhtä odotettuja, kerran listallekin ovat päässeet.
No voi kurjuus! :'(
Älä sentään koko harrastusta lopeta, voithan kokeilla rajata kasvatuslistaasi hieman ensi kaudella niin ehdit toivottavasti paremmin
Lainaus käyttäjältä: Lillen - maaliskuu 12, 2012, 21:24:17 IP
No voi kurjuus! :'(
Älä sentään koko harrastusta lopeta, voithan kokeilla rajata kasvatuslistaasi hieman ensi kaudella niin ehdit toivottavasti paremmin
Never heard that before :D
Mutta jaksamista kasviesi kanssa. On aina sekä opettavaista että viihdyttävää lukea gurumpien sällien kasvatuksista. Blogiasi seuraankin jo mielenkiinnolla!
Lainaus käyttäjältä: exa - maaliskuu 12, 2012, 21:26:01 IP
Lainaus käyttäjältä: Lillen - maaliskuu 12, 2012, 21:24:17 IP
No voi kurjuus! :'(
Älä sentään koko harrastusta lopeta, voithan kokeilla rajata kasvatuslistaasi hieman ensi kaudella niin ehdit toivottavasti paremmin
Never heard that before :D
Juu... ::)
No tsemiä kuitenkin Tonille!
Voihan piru! :(
Otan osaa tuskaasi!
Laittele niitä hydroihin vaan ni pääsee vähän helpommalla. Ite kun on aina ma-to vähintään työmatkalla, on bubblerit ja altakasteluruukut ainut vaihtoehto, yhtään ei ole niissä päässyt kuolemaan.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! ;D
Kyl se kasvattelu on ainakin mulle sellasta ettei sitä vois totaalisesti lopettaa, joskus emäntä ehotellut mahdollista välivuotta kasvattelussa, jos suunnitelmat syksyllä toteutuu. Siihen vaan piti todeta, ei onnistu, muutama terapia chili on pakko olla, vaikka pieninä pitäiskin. :)
Ajattelin, että saisi tämän kituuttaen vaikka vietyä tähän kesään, niin sitten ois aikaa enemmän, mutta näköjään se ottaa jotain välistä ennenkuin sinne asti päästään. No, ei tämä maailmanloppu ole, kun kyseessä on vain pari puskaa, mutta jos siemenienkin hankkiminen on vaatinut hieman enemmän työtä, niin kieltämättä vähän potuttaa. Ei nää hommat tule enää jäämään välistä, kun on tottunut jo. Onhan näitä viherpeukaloita useammassakin polvessa ollut ja tulee varmaan aina olemaan. ;)
Näyttäisi siltä, että kun yönyli on nukuttu, että ainoat menetetyt ovat Caucho ja 7 Pot white. En löytänyt taimien joukosta enää toista Whitea, joten noiden osalta on peli pelattu tältä kaudelta. Onneks C.praetermissumin edusta CAP 498 ja villi chinense Wild Brazil näyttivät selviytyneen. Liekkö onni ollutkin niiden villeys ja kuivansietokyky. Jotain positiivistakin sentään näyttänyt tapahtuneen, sillä pistokkaista ainakin muutama C.rhomboideum on onnistunut, sekä ainakin yksi Ulupica Large myös. Kai se on todettava, että jotain on väistyttävä tieltä, että toisella lajikkeella on parempia mahdollisuuksia. :-\
Tulipahan myllättyä kasvit ympäri ja käännettyä jokainen chili. Löytihän sieltä sittenkin, kuten jossain mielensyövereissä niin osasin kuvitellakin, että pakko oli olla hengissä yksi 7 Pot White
(https://lh5.googleusercontent.com/-D16Y4MAj3oM/T19mP94KbRI/AAAAAAAADUw/jBUKiZdd_R4/s640/IMG_3618.JPG)
Ei se iso ole, mutta kunhan hydroon pääsee niin uskoisin siitä jotain irtoavan.
Lisää kuvia ja juttua Blogikirjoituksessa (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/03/hydroilun-aloittaminen.html)! :)
Kalpeanoloinen on tuo spesiaali. Liekö muuten elinvoimainen mutta ainakin oma taimeni näytti kuin olisi pimeässä kasvanut, oli niin vaaleankellervä. Nyt jo vainaa. Hyvä että sulle jäi kaudeksi jotain ihmeteltävää ja jos on oikeasti valkoinen niin siemenienkinuajia riittää.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 13, 2012, 20:43:09 IP
Kalpeanoloinen on tuo spesiaali. Liekö muuten elinvoimainen mutta ainakin oma taimeni näytti kuin olisi pimeässä kasvanut, oli niin vaaleankellervä. Nyt jo vainaa. Hyvä että sulle jäi kaudeksi jotain ihmeteltävää ja jos on oikeasti valkoinen niin siemenienkinuajia riittää.
Voihan se aavistuksen kalpeampi ollakin, mitä vertaa noihin muihin chinenseihin, mutta hieman tuo natikan keltainen valo hämää myös. Noh, lauantaina pääsee bubbleriin ottamaan kunnolla lannoksia, niin katsoo onko siitä mihinkään. Toivottavasti valkoinen olisi, niin saisi senkin nähtyä ja syötyä. Kyllä se varmaan on tarpeeksi mieto, että sen kokonaisenakin syö! ;)
Onnittelut "kahdesta kilosta".
No kuhan edes jotain jatkumoa niistä saisi, siitä tavoitetta ensin. Tulin tuossa töistä kotiin ja tapani mukaan käyn noita itämässä olevia kasveja kurkistamassa, että olisikohan siellä mitään tapahtunut. Noh, eihän siellä mitään ihmeempää sentäs, vaan oli 84 tomaatin tainta pystyssä, elikkäs kaikki ne mitä olin ensin kerennyt laittaa itämään! ::) Ainoastaan White Queen ja Costaluto Genovese ei vielä ole itänyt, kun laittelin niitä hieman myöhemmin itämään. Elikkäs jos niistä itävyyttä tulee se mitä laitoin, niin sitten niitä ois noin 100 tainta. Huhhuh, täytyy varmaan ruveta lahjoittamaan noita naapureille ja työkavereille ihan urakalla! ;D
Toissa kaudella viimeksi oli onnistunut vesipistokas chileistä ja nyt sitten pitkästä aikaa ekat pistot. Mikä lienee syynä siihen, ettei viime kaudella onnistunut? Mene ja tiedä sitten!
(https://lh3.googleusercontent.com/-NTD8wuDUU04/T2MLu46IFwI/AAAAAAAADWs/4HL-0kBwdqc/s512/IMG_3646.JPG?gl=FI)
Kuvassa kuitenkin Ulupica Largen juuristoa. Lisäksi kolme C. rhomboideumin pistoa on näyttänyt juuriansa.
Asiasta lisää tekstiä blogillani! http://sushrajalla.blogspot.com/2012/03/pistokkaat-juurtuvat.html
Itselläni myös todella vaihtelevalla menestyksellä chilien pistokkaat juurtuneet. Parhaiten olen onnistunut niin, että olen ensin pitänyt vedessä esim. pari viikkoa, jonka jälkeen olen tökännyt pistokkaan multaan, jos ei siihen mennessä ole juuria vedessä näkynyt. Chilin pistokkaat eivät ilmeisesti helpoiten juurtuvia ole muihin kasveihin verrattuna.
Tänään hieman hydroja viritelty toimintaan ja täytyy sanoa, että on viime vuotta todella paljon jäljessä. Näin jälkiviisaana olisi pitänyt aloitella suoraan noidenkin osalta se vesikasvatus. Onnettomia taimen rääppänöitä ne on verrattuna edellisiin kasveihin. Yksi pointti ainakin toistaiseksi on se, ettei ötöiköiden kanssa ole tarvinnut tapella. Spesiaalihan oli hydroon siirrettäessä yllättävän värikäs, kun vertasi muutamaan muuhun kalpeaan taimeen. Tästä päivästä lähtien alkoi lannoite lihotus noilla. ;) Tusina hydroon pistetty ja yllätys yllätys, kaikki oli chinensejä! Hidasta touhua pestä turpeet pois.
Tänään on myös itänyt yksi uusi lajike, sillä valkokukkainen villi baccatum CAP 214 on näyttänyt häntänsä. Lähes jokainen vaihokki on siis lajikkeiden osalta itänyt, joitain karisi listalta. Näillä mennään kauden loppuun saakka. Tulematta vielä pari lajiketta, mitä listalle laitettu.
Se alkaakin olla lähes siinä!
Eilen, kun hydroja virittelin noille chinenseille, niin sattui muutama juttu silmään, että piti ihan kuvalla räpsästä.
(https://lh6.googleusercontent.com/-juLkvBgZP14/T2W0Qf__FaI/AAAAAAAADW8/i_5TltYk-jY/s512/IMG_3647.JPG?gl=FI)
C.chacoënse PI 273419 ensimmäinen kukka
(https://lh4.googleusercontent.com/-5Mv0drWVoT4/T2W0UMR2olI/AAAAAAAADXQ/6AtYC3GK_2g/s640/IMG_3650.JPG?gl=FI)
Tepin Tarahumarakin aloitti kukkimisen talven jälkeen
(https://lh6.googleusercontent.com/-eJT9siqVsbs/T2W0VXYXCzI/AAAAAAAADXc/8D3LOF2XRQg/s640/IMG_3651.JPG?gl=FI)
C.galapagoense CGN 22208 aloittaa uutta nuppuiluaan
(https://lh4.googleusercontent.com/-g7u8awrKe28/T2W0XJd2WlI/AAAAAAAADXg/pdCaXFuitt8/s512/IMG_3652.JPG?gl=FI)
Ikkunan kasvatti C.praetermissum Cumari Pollux on tehnyt noita nuppuja monta. Toivottavasti jaksaisi näyttää sen kauniin kukkansakin.
(https://lh3.googleusercontent.com/-9OYJbznbUHU/T2W0Yb1As_I/AAAAAAAADXo/U5ODDkJUCh0/s640/IMG_3653.JPG?gl=FI) Tepin PI 593491 C.annuum var. glabriusculum kukkii ja podittaa koko ajan. Tuntuu nauttivan ikkunasta tulevasta valosta. Alakulmassa "muutama" tomaatin taimi! ;D
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 18, 2012, 12:21:04 IP
(https://lh6.googleusercontent.com/-eJT9siqVsbs/T2W0VXYXCzI/AAAAAAAADXc/8D3LOF2XRQg/s640/IMG_3651.JPG?gl=FI)
C.galapagoense CGN 22208 aloittaa uutta nuppuiluaan
Oletko varma lajista? Yleensä galat ovat todella karvaisia ja lehdissä on pyöreämmät kärjet. Oletko nähnyt aikaisemmin kuvan kasvin kukkia?
Lainaus käyttäjältä: M;kko - maaliskuu 18, 2012, 13:41:28 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 18, 2012, 12:21:04 IP
Oletko varma lajista? Yleensä galat ovat todella karvaisia ja lehdissä on pyöreämmät kärjet. Oletko nähnyt aikaisemmin kuvan kasvin kukkia?
Olen nähnyt kukkivan ennenkin. Tässä on linkki kyseisen kasvin kukasta ja lehdistä aiemmin talvella. http://sushrajalla.blogspot.com/search/label/C.galapagoense En tiedä sitten mikä se olisi? Muistaakseni MasaT:ltä tuli nuo siemenet.
Hieman kieltämättä oudon näköinen Gala. Noita eri koodisia galapagoenseja on jokunen, mutta en vielä ole nähnyt vertailua missään siitä onko niissä jokin selvä ero. Kummassakaan kuvassa ei näy selvää karvoitusta lehdissä ja rungossa, mikä on selvimpiä tunnusomaisia piirteitä. Kukkanen muistuttaa C.galapagoensen kukkaa, mutta saattaa olla hieman pidempi ja ohut terälehtisempi kuin mitä itse olen nähnyt. Galan ei tiedetä risteytyvän minkään muun chilin kanssa, mikä ei tietenkään tarkoita sitä ettei niin voisi käydä. Eli joko kyseessä on hieman totutusta erinäköinen gala, hybridi tai siemenet on sekoittuneet ja kyseessä on esim. joku chacoense.
Hmm.. Ton blogin kuvan perusteella kasvin lehdet eivät muistuta chacoakaan. Melkein tekis mieli ehdottaa C. microcarpumia, muttei se taida oikein olla enää vaihtoehto ;) MasaT:llä näytti olleen tutumman näköinen gala kasvatuksessa, eli sen puolesta voi kyllä olla aito asia. Vielä pari kysymystä: onko siinä karvoja (kuvasta ei oikein näe) ja minkä kokoiset kukat ovat olleet? Mulla galan kukat ovat olleet aina tosi pieniä.
Pieniähän nuo on kukat tuossakin. Tuo karvattomuus on kyllä hieman sitä vastaan, että tuo gala olisi. Aivan hentoa karvoitusta siinä kuitenkin on. Melkoiselta mysteeriltähän tuo vaikuttaa, mutta chacoënse se ei kyllä minustakaan ole. Viime kesänä ei tehnyt kukkaa ollenkaan, vaikka kasvarissakin oli.
Mielenkiintoinen!! Pistähän kuvia uusista kukista, kun avautuvat. Ehkä se silloin tunnistuu.
Jep, kuvia laitetaan kunhan on sopivasti auki. Nuput kasvaa ja saattaavat muutaman päivän päästä auetakin. Mutta mutta, koska en raaskinut ainoata Cauchoa viskata suoraan surutta pois, ajattelin elvytellä sitä ja katsoa, josko siinä henkeä olisi ollut. Nyt leikkauksen ja lehtien karsimisen jälkeen tulos on nähtävissä alla olevassa kuvassa.
(https://lh4.googleusercontent.com/-JVv2rQomq8g/T2iRlDLXz_I/AAAAAAAADYE/gwBSksznyiI/s512/IMG_3658.JPG?gl=FI)
Aika onnetonhan tuo on, mutta hengissä se on kuitenkin. Tosiasia taitaa vaan olla, ettei tuosta satoa tänä kesänä keretä juurikaan saada täällä. Vaan jos pistokkaan nappaa kasvaessaan, taikka kokeilee talvetusta, niin voisi ensi vuonnakin ehkä iloa olla.
Sitten kerran kamera sattui kädessä olemaan, niin innostuin lanceolatumista ottamaan pari kuvaa. Anteeksi valmiiksi, että on hieman hankala kuvattava sisävalossa ja kun kyseessä kuitenkin melkoinen risukasa. Pari fotoa siitä kuitenkin nappasin.
(https://lh4.googleusercontent.com/-bXk63OjuoAQ/T2iRjcY6qRI/AAAAAAAADX4/b8SBSwFVbkU/s640/IMG_3656.JPG?gl=FI)
Kasvi on täynnä ihan noita kukkia ja silmuja tulee lisää. Kuten sanoin on näissä sisävaloissa hankala saada koko kauneutta ikuistettua.
(https://lh5.googleusercontent.com/-jXEPfxoiQvs/T2iRkauH-QI/AAAAAAAADX8/KSxcROKSsts/s640/IMG_3657.JPG?gl=FI)
Tällainen alkukin sieltä löytyi! Josko siitä saisi podinkin aikaiseksi. ::)
Tulipa sitten näköjään keväälle ehostustöitäkin. Oli näköjään päätykasvari ottanut ja luhistunut viimepäivien räntälumen painosta. Siinä se pihamaalla retkotti ja oikoi tolppiaan taivasta kohti, kuin hämähäkki väärinpäin konsanaan. :-\
Tarkoitus muutamat hydrot viritellä taas kuntoon. Jos Serranoa asettelisi porisemaan ja muutamat baccatumit, kuten Aji Cristalin. Itämislautalla tapahtuu vielä, sillä jälleen on muutama villi baccatum näyttänyt itämisen merkkejä. CAP 214 ja CAP 215 tulee näköjään lisää ja hyvä niin. Vielä on hieman kypärä päässä tuolla yhdellä CAP 215:lla. Sirkat kuitenkin jo hieman törröttää potan alta.
Toinen flexuista näyttää nyt saanneen hieman kasvuvauhtia hiljaiselon jälkeen. Korkeutta tullut jo kymmenkunta senttiä lisää ja lehdetkin on paljon isompia, kuin talven jäljiltä. Päässee siis täälläkin tupsuttelemaan kesällä pensselin kanssa.
Viimeisimmistä tomaateista on osa itänyt, muttei suinkaan kaikki. Aavistuksen huonommalla prosentilla Costaluto Genovese ja White Queen on itänyt, mutta kasvit näistä varmaan saan kesäksi aikaiseksi. Kohta voisi ajatella sitten muutamat basilikatkin idättelevän, sillä neljähän niitä oli erillaista tarkoitus laittaa. Kaneli- ja sitruunabasilika, sekä Purple Wave ja perus basilika. Kurpitsat olen ajatellut tänä vuonna ostaa taimet paikalliselta puuhtarhalta, sillä taitaa tila ongelmia tulla, että kaikki mahduttaa jo nyt. :)
Onko muuten kellään kokemusta tuon Aji Cristalin suhteen, että olisi kasvattanut passivihydrossa? Itselläni oli viime kesänä ainakin Aji Habanero ja Inca Red Drop ja kohtalaisesti sain satoa niistä.
No testaamallahan se tietysti selviää, kun kommentteja katselee. Tuli harrastettua sen verran umpihankikävelyä takapihalla, että muniamyöten sai kahlata kasvarille parit hydroastiat hakemaan. Kasvarissahan tuntui jo keväisen lämpimältä. Pönttöjä kaivellessa sieltä, sattui tuollainen ötökän raato silmään.
(https://lh3.googleusercontent.com/-opyYzSfaOj4/T2xIfe9B8JI/AAAAAAAADYc/CNLOnqKC4Y8/s640/IMG_3661.JPG)
Onneksi oli kuollut ja taitaa olla vaaratonkin ja pääkin sillä oli, mutta sen verran heppoinen, että putosi kyydissä. Hämähäkkejä oli runsaasti jo siellä seittejään virittelemässä.
Komean näköinen ötökkä.. mikä ikinä sitten onkaan!? :D
Caucho näyttää kieltämättä aika synkältä, mutta onhan siinä vielä vähäsen vihreätä jäljellä :) ja veikkaisin tuota ötökkää jonkin sortin luteeksi.
Ihan offtopiccia: meillä oli mökki Kiteellä, Pienen Heinäjärven rannalla, hieno paikka oli ja hienot muistot jäi. Tuli lapsuuden kesät aina vietettyä siellä. Jälkikäteen harmittaa h....tisti että isovanhemmat tulivat sen myyneeksi pois.
Lainaus käyttäjältä: Fat Ali - maaliskuu 23, 2012, 23:13:37 IP
Caucho näyttää kieltämättä aika synkältä, mutta onhan siinä vielä vähäsen vihreätä jäljellä :) ja veikkaisin tuota ötökkää jonkin sortin luteeksi.
Ihan offtopiccia: meillä oli mökki Kiteellä, Pienen Heinäjärven rannalla, hieno paikka oli ja hienot muistot jäi. Tuli lapsuuden kesät aina vietettyä siellä. Jälkikäteen harmittaa h....tisti että isovanhemmat tulivat sen myyneeksi pois.
Lutikkahan se on ja vankka muisto viime kesältä, vaan taitaa olla vaaraton chileille. Uskoisin, että tämä on se vireä lude, joka koskettaessa haisee älyttömän pahalle. On vain väriä vaihtanut talven mittaan.
Juujuu! Muista elävästi, kun lapsena olen luteelle antanut luunapin ja sormeen jäi järkyttävä löyhkä.. sitä hajua en unohda koskaan! :D
Kyllä mä tota jotenkin ennemmin pelto- kuin viher- tai marjaluteeksi veikkaisin. :-\
Marjalude (http://fi.wikipedia.org/wiki/Marjalude), samanlainen kuvio selässä kuin elävilläkin, värit vaan hävinneet.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Dolycoris.baccarum.1831.jpg/600px-Dolycoris.baccarum.1831.jpg)
Lainaa(https://lh3.googleusercontent.com/-opyYzSfaOj4/T2xIfe9B8JI/AAAAAAAADYc/CNLOnqKC4Y8/s640/IMG_3661.JPG)
Tuo kolmiohan löytyy koko lailla kaikilta luteilta ymmärtääkseni. Mutta on tuossa "niskan" harjanteessa kieltämättä vähän tuollaista punaista sävyä vielä.
Kyllä googlettamalla tosiaan löytyy vaikka mitä, mikä sopisi tuohon. Jokunen vihreä lutikkakin siellä oli, mutta tuo kyllä täsmäisi aika hyvin kuvan ötökkään. Eikös tuo lude ollut sulla omassa kasvissa viime kesänä Zabi?
Juu, muutama marjalude oli ja silläpä sen suht varmasti osasinkin sanoa mikä on.
Huomasin että tekeevät chileihin pientä kasvun hidastumista uusien oksien päässä, muttei samanlaista totaalista kuolemaa kuin peltolude aiheuttaa.
Luokittelisin enemmänkin harmiksi kuin ongelmaksi. Sitä en sitten tiedä mitä tapahtuisi jos iskisi isompi invaasio.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8351.msg150872#msg150872
Tuolla oma kuva marjaluteesta mökillä, samoja oli chileissä muutama. Silloin löysin sen lehväluteen nimellä, sama asia ilmeisesti kuin marjalude.
ihan satavarma en kyllä ole, mutta ei tuo edellisen sivun kasvi kyllä minunkaan silmääni galapagoenselta näytä. Chacoensen kannalle kallistuisin. Ota kuva koko kasvista ja kukasta kun se avautuu (mielellään myös "takaapäin" ts. kukkapohjuksesta ja calyxhampaista) niin katsotaan tarkemmin?
ja tähän väliin vielä verrokiksi kuva aidon galapagoensen kukasta:
(http://www.low.fi/~aropupu/chilikuvia/110827_c_galapagoense_IMG_9894_822px.jpg)
Alkaa vaan kohta tuntumaan siltä, että lentää jokainen ns. tunnistamaton rehu tunkiolle. Mitä noilla tekee, kun ei välttämättä tiedä mitä on kyseessä. Aika paljonhan noita siemeniä tullut sellaisia, mitkä on kaukana siitä mitä piti. :-[
Noh, sitten asiaan! Rankka päivä takana, kun noita hydroja olen tänään pakertanut lisää. Kolmeen bubbleriin ja neljään passiivihydroon on pesty taimet puhtaaksi turpeista. Lisäksi pesty 15 litraa hydrosoraa, kun loppu jo viime kerralla kesken. Eihän nuo vielä mitään, mutta perjantaina ja lauantaina kuumetta ja paskataudissa. Nyt olo suhteellisen hyvä. Kaikesta päivän kasveista en ottanut kuvia, vaan niistä jotka itseä miellytti.
(https://lh3.googleusercontent.com/-5FQrPHKqCkk/T29AL4ZcZSI/AAAAAAAADZI/EG3mGIj3NxQ/s640/IMG_3668.JPG?gl=FI)
Siirsin tämänkin passiivihydroon, sillä ei kestänyt podit paikallaan. Kauheasti on onnistunut tuhlaamaan kasvi kukkiaan, että on saanut podin aikaiseksi. Jospa se nyt auttaisi tuo hydroon siirtäminen, sillä onhan hyviä kokemuksia viime kesältä Charapitan kanssa.
(https://lh6.googleusercontent.com/-mjgEE6jUewc/T29AMwCnsKI/AAAAAAAADZQ/stt-PlYheBE/s512/IMG_3669.JPG?gl=FI)
Vielä lähikuva samasta kasvin kukasta. Näyttäisi myös siltä, että kameran linssi kaipaisi puhdistamista, kun noita pilkkuja rupeaa kuviin tulemaan.
(https://lh5.googleusercontent.com/-eP4zN2xNzyA/T29ANsI_rhI/AAAAAAAADZY/0Ij0Sb_ltt8/s640/IMG_3670.JPG?gl=FI)
Pari podia jo tästä tämän kevään taimesta tulossa ja uusia kukkiakin syntyy.
(https://lh3.googleusercontent.com/-QZFYQpAwKR0/T29AOuqx3CI/AAAAAAAADZg/0oeanahB2Vg/s512/IMG_3671.JPG?gl=FI)
Exilekin innostui kukkimaan taas pitkästä aikaa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-gFXMUtvRJCs/T29AQKkVjsI/AAAAAAAADZk/VMD76tz0PFw/s640/IMG_3672.JPG?gl=FI)
Näyttäisi kuvan perusteella piristyneen hydroon siirrosta kummasti, sillä onhan lehtien kalpeus kaikonnut typen lisäyksestä. Uskoisin, että hyvä tulevaisuus on tuolla kasvilla! :P
(https://lh6.googleusercontent.com/-AvyfZzjU2yI/T29ARHfm0jI/AAAAAAAADZw/fe0O2XQi054/s576/IMG_3673.JPG?gl=FI)
Erittäin hidaskasvuinen villi frute CAP 505.
(https://lh3.googleusercontent.com/-5wh2L9nRlhk/T29ASLFDAaI/AAAAAAAADZ4/lzcOgRBd61c/s512/IMG_3678.JPG?gl=FI)
Kuvassa toinen niistä CAP 1491, joita itselläni vielä on. Ihan kelpo vointinen kasvi. Pitää hieman isompaa ruukkua tuollekin ajatella.
(https://lh4.googleusercontent.com/-0nWYWB_pmZc/T29ATEzw2wI/AAAAAAAADZ8/YVumtV_m6Ys/s576/IMG_3679.JPG?gl=FI)
Yellow Chacokin pääsi tänään passiivihydroon.
(https://lh6.googleusercontent.com/-bShcWPrvtmY/T29AUvq0NQI/AAAAAAAADaE/WsDIzsakSCs/s512/IMG_3681.JPG?gl=FI)
Samoiten tämä villi/villihkö chinense myös.
Blogia en jaksanut enää tänään kirjoitella, mutta josko sitä joku toinen päivä taas päivittelisi! :)
Hmmm.. Onko nuo kasvit sulla aina turpeessa ja siirrät ne sitten bublereihin yms?. Kysyn siksi että kun aloittelin nyt eka kertaa hiukan isommalla lajimäärällä, niin turpeessa itsekkin kasvatin. Sittemmin päätin siirtyä vesiviljelyyn ja noiden chilien pesu turpeesta käy työstä.
Nyt on 4kpl 8 taimen bubleria pörisemässä. Tulevaisuudessa kivivilla idättely tulee syrjäyttämään Kekkilän...
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 25, 2012, 19:33:35 IP
Hmmm.. Onko nuo kasvit sulla aina turpeessa ja siirrät ne sitten bublereihin yms?.
Tällä kaudella on ollut kaikki ensin turpeessa, ennenkuin olen siirtänyt ne hydoihin. Viime kaudella suurinosa oli kivivillassa, josta suoraan verkkoruukkuihinsa ja hydroon, mutta osan toki pesin turpeista viimekin vuonna. Hyvin toimii kyllä tuolleensakin. Jotkut taas ensin kasvattaa hydroissa ja siirtää sitten turpeeseen loppu kaudeksi.
Chileistä ei tällä kertaa juurikaan raportoitavaa ole, mutta ihan offtopicina voisi laittaa pari kuvaa, kerran Sushrajalla tässä ollaankin. Tuollaiset tassunjäljet bongasin talonseinustan ja autokatoksen välistä tänään. Oli käynyt pyörähtämässä takapihalla!
(https://lh5.googleusercontent.com/-rLvwWyZygpQ/T3Lx6Xvl4II/AAAAAAAADaU/BLR5Hhz5j3g/s576/IMG_3683.JPG?gl=FI)
Oman jalanjäljen siihen polkasin vertailuksi!
(https://lh4.googleusercontent.com/-yAePK5-Egy8/T3Lx7UaECPI/AAAAAAAADaY/VHlEE7MJ-f4/s512/IMG_3684.JPG?gl=FI)
Hieman tarkempi kuva tassun jättämästä jäljestä. Jonossa ne nätisti kulki jäljet! :o Voihan se koiran jälki olla, mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun susi on takapihalla kulkenut.
No olkoon vielä menneeksi!
http://sushrajalla.blogspot.com/2012/03/hiljaista-eloa-ja-muuta-pohdittavaa.html
Kyllä nyt on jokin mysteeri tapahtunut, sillä en löytänyt enää itseltäni Turbo Pubea, enkä tämän Red versiotakaan. Ainoastaan kasveina löytyivät Peru Cusco, Brown Rocoto ja Manzano Rocoto Orange XL. Jos nyt kellään sattuisi olemaan jemmassa vaikka tuota Turbo Puben tainta, niin olisin valmis ottamaan vastaan ja hyvittämäänkin sellaisesta jotain.
Muuta pohdittavaa foorumilla olosta. On jäänyt pikku hiljaa enemmän ja enemmän foorumi taka-alalle, eikä ole juurikaan tullut lueskeltua näitä juttuja. Nyt on hiljaa tullut sellainen tunne, että päiväkirjan ylläpito ja muutkin jutut jäädä hautumaan. Ehkä kesällä sitten taas innostuu, kun on aikaa ja muutenkin kasveissa ehkä mitä näytelläkin. Tunnuksen jätän henkiin, sillä mukava yksäreilläkin on pitää yhteyksiä. Kaitpa sitä poikkeaa muutenkin joskus silloin tällöin jotain raapustamaankin, mene ja tiedä. ;)
Laitetaan nyt tänne päivitys, kun Turbo Pube löysi onnellisesti kotiin trokari Tuomon saattelemana. Nyt on siis listalla taas tämä herkullinen pube. Lisäksi mukana oli Lemon Drop, joten täytyypä se listaan lisätäkin. Pääsee siis toivonmukaan tekemään tuoreista podeista tuota Hessin herkkua, eli Lemon Drop sitruunamarenki torttua. Nöyrästi kumarran ja kiitän näistä kasveista JaloPenaa! :-*
Muuta mainitsemisen arvoista chilirintamalla löytyy chiliplogilta (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/cumari-pollux-kukkii.html) ehkä muutaman postauksen verran, mitä ei tänne ole linkitetty. Myös tarinoiden ulkopuolelta laitettava merkki tänne, että CAP 502 on kasvanut sen verran jo, että on päättänyt käydä nuppuilemaan.
Munarikasta pääsiäistä kaikille tasapuolisesti. Muistakaa syödä mämmiä ja juoda kohtuudella vaikka maitoa, tai mitä ikinä sitten juottekaan.
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/561923_242235252540756_100002628480925_459731_1359947484_n.jpg)
Haasteeksi voisi pääsiäiseksi tuollaisenkin heittää, kun on tylsää ja tekemisen puute! :D
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 31, 2012, 13:19:53 IP
Jos nyt kellään sattuisi olemaan jemmassa vaikka tuota Turbo Puben tainta, niin olisin valmis ottamaan vastaan ja hyvittämäänkin sellaisesta jotain.
Hep. Pysääppä Ylöjärvellä niin saat yhden ilmaiseksi. Myös Tammisillalla ja chilitarvikkeessa on myynnissä Turbo Pubeja.
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 06, 2012, 01:03:23 AP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 31, 2012, 13:19:53 IP
Jos nyt kellään sattuisi olemaan jemmassa vaikka tuota Turbo Puben tainta, niin olisin valmis ottamaan vastaan ja hyvittämäänkin sellaisesta jotain.
Hep. Pysääppä Ylöjärvellä niin saat yhden ilmaiseksi. Myös Tammisillalla ja chilitarvikkeessa on myynnissä Turbo Pubeja.
Kiitoksia tarjouksesta, mutta eilen sain Turbo Puben taimen JaloPenalta. Tulipa siinä sitten Lemon Dropikin, kuten ylemmässä postauksessa jo eilen mainitsin. :)
Paljon ihmeellistä tännekään, mutta ihan hyvin kasvaa kasvit jo tuolla ikkunallakin. Muutamia esimerkkejä voisi kuvaan laittaa.
(https://lh4.googleusercontent.com/-4w-v_C57oAQ/T4FvtHemLLI/AAAAAAAADdk/27zKaPT5Wlw/s640/IMG_3746.JPG?gl=FI)
Cumari Pollux C.praetermissum ja aivan täynnä kukkaa ja kukannuppuja. Äkkiseltään laskettuna niitä on viitisenkymmentä siinä. Siitepölyä on tuntuu joka kukassa, joten satoakin voi olla odotettavissa.
(https://lh6.googleusercontent.com/-n9k5vMVoXGk/T4FvwUuXIbI/AAAAAAAADd0/5ZYIyb13UTo/s720/IMG_3748.JPG?gl=FI)
Tepin PI 593491 C.annuum var. glabriusculum
(https://lh3.googleusercontent.com/-MgQlwlTI7Wg/T4FvxS7o3vI/AAAAAAAADeA/Ip2zbTSJfWg/s640/IMG_3749.JPG?gl=FI)
CGN 23258 C.chinense kasvaa ja kukkii, muttei vielä podiakaan antanut. Nyt on kuitenkin jo huomattavissa siitospölyä enemmän, joten luottavaisena olen kyllä niiden marjojenkin suhteen.
(https://lh6.googleusercontent.com/-EXwZh2cYmdw/T4Fv0Qhz1yI/AAAAAAAADeM/uxf1CPeD67Y/s640/IMG_3751.JPG?gl=FI)
Tepin Guatemala C.annuum var. glabriusculum kukkii ja löytyi sieltä tuollainenkin. On kasvanut eilisestään tuo pippurin kokoinen marja, joten toiveita on sen pysymisestä.
Hyvän näköisiä ovat rehut. CGN 23258 on aikasta pirtsakan makuinen tapaus, kesällä en oikein välittänyt tuon mausta mutta nyt pakastimesta viimeisiä syödessä olen alkanut tuostakin enemmän pitämään.
Joo, kovin vaan ei pitkä ollut ilo noistakaan uusista kasvuista, kun kotiin tulin töistä tuossa klo 22 jälkeen. Kattelin aikani, kun näytti niin oudolta, niin olipa siinä parit oksat saakeli mennyt melkein poikki Cumari Polluxista, kun muksut oli verhoja repineet auringon suojaksi!. Ei voi mitään, onhan se auringonvalo aika kirkas ja outo, kun se paistaa ikkunaan. ::) Tekisipä mieleni lastoittaa oksaa, sillä niin paljon nuppuja niissä oli. :(
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 08, 2012, 23:02:15 IP
Tekisipä mieleni lastoittaa oksaa, sillä niin paljon nuppuja niissä oli. :(
Jos oksa on vielä vähänkin kiinni, kannattaa tukea ja teipata se paikoilleen. Viime kesänä pubeista katkesi muutama oksa podien painosta niin, että ne jäi pienen suikaleen varaan, mutta tulivat silti kuntoon paikoilleen tukemalla.
Samat kokemukset pubescensin lastoittamisesta. Hyvin toimii. Toimi hyvin muillakin, mm Lemon dropilla, josta oli menneenä kesänä runsas oksa taittunnut kaksin kerroin ja lähes poikki. Laitoin villalangasta ja 15 cm tikusta lastan, jonka avulla taitoskohta toimi mainiosti koko loppukesän. Oksa tuotti kukkia ja uusia podeja aivan muiden oksien lailla.
Et lastoittamalla mitään menetäkään, paitsi vähän aikaa ja vaivaa. Nämä tuntuvat olevan erittäin hyvin regeneroituvia kasveja, sen huomaa juurtumisherkkyydestäkin.
Juuri näin! Ensiapu on suoritettu kyseiselle kasville ja hieman juttua lätisty tuonne bloginkin puolelle samaisesta asiasta. Elikkäs jos jotakuta kiinnostaa katsoa, niin blogille juttuun pääsee tuosta linkistä. :) http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/ensiapua-oksalle.html (http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/ensiapua-oksalle.html)
Vapaapäivän teema on ollut sitten uudelleen istutus, eli ruukuttelu. Selkä on niin kipeä, että huomaa jotain tehneen. Tomaatteja tuli ruukutettua n. 15 tainta ja chilejä saman verran. Koska paikka missä näitä väännetään, on kylpyhuone, niin selkä on takuulla koetuksella. Muutamia kuvia tuli otettua, eikä kaikki välttämättä uusia ruukkukasveja edes koske, ehkä ennemminkin haja-ammuntana.
(https://lh5.googleusercontent.com/-Ukd9M519qFM/T4L57LNWByI/AAAAAAAADew/J4hCj-SO_SM/s912/IMG_3759.JPG?gl=FI)
Kohta aukeaa ekat kukkaset, niin näemme mitä tämä on syönyt.
(https://lh3.googleusercontent.com/-Y-s9NwuV8Oc/T4L58V8fyhI/AAAAAAAADe4/L7KMHccqnJY/s800/IMG_3761.JPG?gl=FI)
Kaksi haaraa lähtee aivan ruukun pinnasta, joten hyvän näköinen kasvi tulee, kun kasvaa lisää. :P
(https://lh3.googleusercontent.com/-ByZnm6NjFn4/T4L59Wcng2I/AAAAAAAADfA/gnVc2nmdrMo/s640/IMG_3763.JPG?gl=FI)
Onnistunut siirto passiivihydroon 13.3. Havaittavissa mukavasti lisää kasvua.
(https://lh6.googleusercontent.com/-HP7tTujAdzA/T4L5_0dw5pI/AAAAAAAADfQ/BGxxxKWd4HA/s800/IMG_3765.JPG?gl=FI)
Cumari do Para odottelee vielä isompaan astiaan pääsyä. Kukkimisen on kuitenkin jo aloittanut. Pieniä ovat kukat!
(https://lh4.googleusercontent.com/-oSmgLDRBMsE/T4L6E9S6EFI/AAAAAAAADfk/4CpGAxuu-bU/s800/IMG_3767.JPG?gl=FI)
Sekalaisia chinensejä taimihydrosta. Kasvua havaittavissa, mutta on ne pieniä vielä verrattuna viime kauteen.
(https://lh3.googleusercontent.com/-WUfZ2N4QZKg/T4L6GlAus2I/AAAAAAAADfw/t9pOa7eacgE/s640/IMG_3769.JPG?gl=FI)
Muutama kasvi päivän ruukutuksista.
(https://lh4.googleusercontent.com/-J4Fld-RpV9o/T4L6IWQoqkI/AAAAAAAADgA/gJiaDwTD42w/s640/IMG_3771.JPG?gl=FI)
JaloPenalta tullut Lemon Dropkin pääsi uuteen ruukkuun tänään.
(https://lh3.googleusercontent.com/-oJ_fQj9lS0o/T4L6JJ3s-sI/AAAAAAAADf8/_OReDUqOzuw/s800/IMG_3772.JPG?gl=FI)
Samoiten tämä Turbo Pube.
(https://lh4.googleusercontent.com/-Gd-IX1EnC5g/T4L5_OkRvWI/AAAAAAAADfI/09oXXVMz8B0/s640/IMG_3764.JPG?gl=FI)
Varastosta löytyi vielä tällainen, mikä on ylimääräinen. Jos jotakuta kiinnostaa tämä villi chinense, niin joutavana on. Ihan kelpo taimi jollekin kasvatettavaksi. ;)
Rehevää ja terveennäköistä kasvua. Ilmeisesti olet tänä vuonna säästynyt ötököiltäkin. Kai minunkin pitäisi ensi vuonna joku villi ottaa listoille vaikken niistä paljoa ymmärräkään. :)
Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 09, 2012, 18:30:56 IP
Rehevää ja terveennäköistä kasvua. Ilmeisesti olet tänä vuonna säästynyt ötököiltäkin. Kai minunkin pitäisi ensi vuonna joku villi ottaa listoille vaikken niistä paljoa ymmärräkään. :)
Jotain pientä siellä aina elää, eikä kaikkia lehtikupruja aina viitsi mainitakaan. Multa saat varmasti villien siemeniä ensikaudeksi, mitä on kasvamassa. Uskoisin, että siementilanne on hyvä ensikaudella. Samoiten tuo 7 Pot/White jos osoittautuu valkoiseksi, niin siementä on sulle varmasti tyrkyllä myös. Sama koskee muitakin lajikkeita! ;)
Komeeta kasvua. Tänään alkaa itselläkin purkitusurakka isompiin - herätys tuli kun huomasin kuinka harsuja omat kasvit ovat sinun kasvattiesi rinnalla... ;)
Kiitos tarjouksesta mutta en kehtaa ottaa sulta enää siemeniä vastaan kun olet niitä ihan tarpeeksi tännepäin jaellut. :)
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - huhtikuu 09, 2012, 19:42:16 IP
herätys tuli kun huomasin kuinka harsuja omat kasvit ovat sinun kasvattiesi rinnalla... ;)
Hmmm! Mitähän mahtaa herra JaloPena tarkoittaa tuolla harsulla? Minusta ne näyttää ihan kasveilta nekin. :) Tarvitsetko tuota villichinenseä, vai joko multa tuli sellainen aikaisemmin?
Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 09, 2012, 20:09:44 IP
Kiitos tarjouksesta mutta en kehtaa ottaa sulta enää siemeniä vastaan kun olet niitä ihan tarpeeksi tännepäin jaellut. :)
Höpönlöpön jewe, kyllähän niitä syssyllä sulle mielellään annan, kerran tiedän että mies mielellään niitä kasvattaa. Nyt on liian myöhäistä noita enää kasvatellakaan, kuten tiedätkin! ;)
Jos praetermissumien villeimmästä päästä oleva CGN 22795 kelpaa jewelle, niin voin kiikuttaa taimen vaikka kotiovelle (sikäli kun koordinaatit olen oikein ymmärtänyt).
[/quote]
Hmmm! Mitähän mahtaa herra JaloPena tarkoittaa tuolla harsulla? Minusta ne näyttää ihan kasveilta nekin. :) Tarvitsetko tuota villichinenseä, vai joko multa tuli sellainen aikaisemmin?
[/quote]
Harsu on (metsäterminä) harvakasvuinen. Mulla repii kasvit väähän liikaa pituutta.
Kiitosta tarjouksesta, mulla on sinulta saatuina (otan numerot hatusta, toivottavasti ovat edes lähelle) CGN 23256 ja 23258. Taitaa siis tuo jo olla - ja nyt kun siirrytään isompiin ruukkuihin, tilastakin alkaa olla pula. Tulisipa jo kesä ja kärpäset (ja kasvari) ;)
No asia on sitten harvinaisen selvä! Jos jollekin kelpaa tai kiinnostaa, niin eikun vaan, joutavana tuo tuossa on. :)
Kerran asiaakin tänne oli, niin kerrottakoon se sitten. Ensin kuitenkin kuvia olisi pari tarjolla.
(https://lh4.googleusercontent.com/-ZFt6D6s931g/T4Qq6fA-SAI/AAAAAAAADgU/71T4_gVRJ4g/s512/IMG_3774.JPG?gl=FI)
Taisipa lykästää tuon Polluxin kanssa kerta pierasulla. Jos ei tuosta vielä lähtenä, niin on noita mielinmäärin jäljelläkin! :)
(https://lh6.googleusercontent.com/-0_moVkpcDrI/T4Qq44uKOQI/AAAAAAAADgM/rhyzHF3ORu4/s512/IMG_3775.JPG?gl=FI)
Kukkii kukkii ja uutta tulloo!
(https://lh6.googleusercontent.com/-vRCFRS2bKR4/T4Qq9SPk6lI/AAAAAAAADgk/d3RtxOKHIUE/s576/IMG_3777.JPG?gl=FI)
Mulato Isleño kukkii ja vieressä ensimmäinen podin alkukin.
Olisi myytävän hydrolannoitetta Yara Ferticarea N-P-K 7-9-32 hintaan 8 euroa kilo + postikulut. Lannoitetta olisi se 25 kg säkki jäljellä. Minulta siis voi yksärillä kysellä sitä. Toimituksena postitus ja hakunakin käy, jos satun olemaan paikalla. Kysellä voi myös Herralta TuomoH (http://chilifoorumi.fi/index.php?action=profile;u=4642).
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 10, 2012, 16:05:18 IPMulato Isleño kukkii
Siinä nyt on harvinaisen selvästi näkyvissä ne mesipallukat.
Tuo siis houkuttelee hyönteisiä risteyttämään. Ulkoviljelyssä jälkeläiset voivat olla kirjavaa joukkoa.
Korjattakoon nyt sen verran että vaikka tuo CGN 23258 ihan mielenkiintoinen chinense onkin, niin ei se kyllä minun silmääni villichili ollut sen enempää kasvutapansa kuin hedelmänsä puolesta, vaikka hedelmät sieltä pienemmästä päästä ovatkin. Ihan mainio lajike silti.
Päivän polttavimmat puheenaiheet tästä päivästä löytyy blogilleni päivittämästä tekstistä! Kirjaimellisesti! ;) http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/ensimmainen-marja-chinensesta.html
Pientä idättelyä blogilla ja pohdintaa, että ehtiikö? :) Vapaan kunniaksi ehtii näköjään tekstiä raapustamaan. http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/yrttien-idattelya.html
offtopic; On se p..k.le, kun joutuu yksien tulostinpatruunoiden takia lähtemään ajamaan yhteensä 150 km, kun tässä saakelin Sushrajalta ei sellaista löydy sunnuntaina. No pitääpä samalla katsella sitä laminointikonetta. :P
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 15, 2012, 14:17:40 IP
On se p..k.le, kun joutuu yksien tulostinpatruunoiden takia lähtemään ajamaan yhteensä 150 km, kun tässä saakelin Sushrajalta ei sellaista löydy sunnuntaina. No pitääpä samalla katsella sitä laminointikonetta. :P
No eipä löytynyt patruunoita, vaan piti ostaa kokonaan uusi tulostin. No nyt on sitten kaksi ehjää tulostinta, toiseen vaan pitää varmaan inkistä tilata patruunat. Noh, löytyi sieltä se laminointi kone kuitenkin ja muutamia siemeniä, mitkä pitää laittaa itämään. Vielä yksi uusi basilika joukkoon, kun Thaibasilika löytyi lisäksi. Ananaskirsikan siemeniäkin sieltä bongasin, joten niitä täytyy testata, onko mahdollista saada niistä satoakin. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 15, 2012, 20:06:15 IP
No eipä löytynyt patruunoita, vaan piti ostaa kokonaan uusi tulostin. No nyt on sitten kaksi ehjää tulostinta, toiseen vaan pitää varmaan inkistä tilata patruunat.
Eikö Sushrajalalta 150km säteellä löytynyt lainkaan mustetta? No käyhän se noinkin :D.
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 15, 2012, 20:06:15 IP
No nyt on sitten kaksi ehjää tulostinta, toiseen vaan pitää varmaan inkistä tilata patruunat.
Itse joskus tilailin inkclubin omia musteita, ihan susia olivat, tukki tulostimen ym. kivaa. Ei kannata sieltäkään ostaa kuin valmistajan musteita. IMHO
Olen täytättänyt Mustekolmiolla PT-talossa lasersäiliöni. Ja ihan hyvin on toiminut (ainakin tähän saakka).
Täyttävät myös mustesuihkupatruunoita, mutta niiden toimivuudesta en tiedä.
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - huhtikuu 16, 2012, 22:01:13 IP
Olen täytättänyt Mustekolmiolla PT-talossa lasersäiliöni. Ja ihan hyvin on toiminut (ainakin tähän saakka).
Täyttävät myös mustesuihkupatruunoita, mutta niiden toimivuudesta en tiedä.
Kiitoksia JaloPena vinkistä. Pitääpä käydä jossain vaiheessa katsastamassa paikka, eihän tuo ota jos ei annakaan. On nyt uusi tulostin, vaikka ei toivotunlaisia patruunoita saisikaan ja alkaahan tuolla olla jo ikääkin aika paljon. Tuo uusi tulostin oli aivan pakkorakonen, kun emäntä tarvitsi tulostaa oppariaan seuraavaksi päiväksi, kun sattui vielä olemaan sen esityskin. ;) JaloPenalle vielä tiedoksi, että sinun antamissa Turbo Pubessa ja Lemon Dropissa aukeaa kohta kukkaset, joten joku makupalakin saattaa olla mahdollinen.
Ja, kun Chilivaarin ja monen muunkin kanssa on ollut puhetta noista mesipallukoista, niin laitanpa sen takia tähän kuvan tuosta Tepin Guatemalan kukastakin, kun kerran sellaisen tulin ottaneeksi. On vielä selkeemmin havaittavissa nämä pallukat.
(https://lh5.googleusercontent.com/-KGixHow5WtU/T40wWGS_UHI/AAAAAAAADhk/_9XxxOwsQD8/s640/IMG_3795.JPG?gl=FI)
(https://lh6.googleusercontent.com/-C-bROSJI5yM/T40wW76VSTI/AAAAAAAADho/RXZ1v_QJlco/s640/IMG_3796.JPG?gl=FI)
Ja podikin samaisesta kasvista. Noita on tulossa ihan kiitettävästi, joten jossain vaiheessa kiinnostuneille siemeniäkin olisi sitten tarjolla. Samalla yhdestä Tepinistä PI 593491 on kypsänä noin kymmenkunta marjaa, joten siitäkin on tulossa kiitettävä saldo tuohon siemenkokoelmaan. ;)
Pientä päivittelyä ja muuta turhanpäiväistä lätinää blogilleni tehty! http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/pienta-kasvua-viela.html
Muutamia marjoja on siis poimittu, ihan sanan varsinaisessa merkityksessään. Lisää on tulossa ja kypsymässäkin myös.
(https://lh4.googleusercontent.com/-CXLooE5gzgA/T5PvLDzQMrI/AAAAAAAADi0/w-F_eCJVGGM/s640/IMG_3815.JPG)
Päivitelty blogia tästä ja muutama muukin kuva sieltä löytyy! http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/marjoja-poimimassa.html
(https://lh4.googleusercontent.com/-Xf-cUV7hWUM/T5PvP-ZBU3I/AAAAAAAADjQ/V2cqjl7lMLw/s640/IMG_3820.JPG)
Valitettavasti eiliseen blogipäivitykseen oli päässyt pieni virhe lipsahtamaan, kun noita chaoënseja eilen tutkiskelin. Olin laittanut väärän lajin kuvaan, vaikka ruukussa lukikin oikea. Näin voi joskus sattua, kun noita numerohirviöitä pläräilee päässään. Nyt on kasvi ja teksti päivitetty uusiksi myös blogille. Entisen päivityksen kuitenkin jätin, kun en sitä viittinyt käydä enää muokkailemaan sen kummemmin. http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/chacot-menivat-sekaisin.html Anteeksi pieni lapsus, ehkä ensi kerralla osaa tarkemmin painaa mieleen! ;)
(https://lh6.googleusercontent.com/-D0p1kOGagQo/T5kOPA1UIQI/AAAAAAAADjs/SGRKhBWayBY/s800/IMG_3831.JPG)
Melkoisen mukavaksi kukkijaksi osoittautunut CGN 23255 on kuvassa tällä kertaa. Tästä tein pienen päivityksen tuonne blogillenikin. http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/paivan-kukkia.html
Onko toi jonkun ledisysteemin valossa, vai miten chinensen kukat ovat tuon väriset? Yksi kuva valehtelee ilmeisesti enemmän kuin tuhat sanaa... ;)
Lainaus käyttäjältä: M;kko - huhtikuu 26, 2012, 14:04:33 IP
Onko toi jonkun ledisysteemin valossa, vai miten chinensen kukat ovat tuon väriset? Yksi kuva valehtelee ilmeisesti enemmän kuin tuhat sanaa... ;)
Ei ole, vaan 400W natikan, mutta ilmeisen huonosti kuitenkin onnistunut kuva, kun värit tuolleen valehtee. Valitan kuvan epäonnistumista ja kenties huonoa kameraakin. Ehkä jotain vikaa kenties on ottajassakin! ::)
(https://lh5.googleusercontent.com/-2iWk1EStuzg/T509kb8awEI/AAAAAAAADj8/vGuvqSk-ef0/s640/IMG_3834.JPG)
Vappupallon uhriksi joutunut lance pudotti pari punaista marjaansa. http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/vappupallon-uhri.html
Tuota aikaisempaa kukkakuvaa en millään saanut säädettyä paremmaksi, vaikka kuinka yritin poistaa tuota violettimaista sävyä. Täytyy ottaa luonnonvalossa hieman myöhemmin uudelleen paremmat kuvat. ;)
Juups, hankala noita jpegien vääristyneitä värejä on jälkikäteen korjata. Natikan valo varsinkin jos siihen vielä sekoittuu jotain muuta valoa lienee aika hankala paikka kameralle. Tuo on ehkä pääsyy siihen miksi itse kuvaan raakakuvaa (.raw tai .nef ja varmaan muitakin löytyy), siitä voi valkotasapainon vaihtaa parilla klikkauksella.
Lancen marjat ovat mielestäni todella hienon näköisiä calyx-hampaiden ja ihan omanlaisensa matta-värityksen ansiosta. Kuvakin on hieno! ;)
(https://lh3.googleusercontent.com/-UzLR22kl3gc/T51uxvlXrxI/AAAAAAAADko/uX3I2iCFxrU/s512/IMG_3847.JPG?gl=FI)
Kirjoitettu blogille pientä juttua tästä ihmemarjastakin! :P http://sushrajalla.blogspot.com/2012/04/goji-nayttaisi-selvinneen-talvesta.html
Muutama kaunis chilikuva kauden päätteksi paikallaan, kun kerran on mitä esittää!
(https://lh5.googleusercontent.com/-3_d2L3_mGo0/T54uFsaYm-I/AAAAAAAADlM/1MrTfKsai34/s576/IMG_3850.JPG?gl=FI)
(https://lh5.googleusercontent.com/-NOm5xJ2bXSk/T54uKHTSyLI/AAAAAAAADlo/lFyD3TAja0k/s512/IMG_3854.JPG?gl=FI)
(https://lh4.googleusercontent.com/-N9FkF3zegk8/T54uEvfbE_I/AAAAAAAADlA/ykqO6_ZQ0Jk/s640/IMG_3849.JPG?gl=FI)
Siinähän niitä huippuhienoja kuvia taas kerrakseen. Kaikki meni hyvin aluksi, mutta tuossa on tulos, kun kaikki muuttuu nopeammin. Sushraja vaikenee lopullisesti, kiitoksia kaikille päiväkirjaani seuranneille. Blogikirjoitukset jatkuu, jos on mitä kuvia sinne laittaa chilien osalta. Osa kasveista on sisällä ja ne on kunnossa ja osa myös varastossa, mutta ei siellä montaa enää kunnollista ole. Uutta päiväkirjaa enää tuskin aloittelen koskaan!
Ei kait iso mies nyt vastoinkäymisistä lannistu, niistä vaan opitaan tai yritetään ainakin uudelleen...
Hyvää vappua, kyllä se mieli vielä kohenee...!
Mitähän noihin hautajaiskuviin pystyy enää sanomaan. Prkl prkl.....
Mikä on syynä tuohon, että kasvit näyttävät tuolta? Itselläni parissa kasvissa tuntuu kaikki uudet kasvupisteet kuivuvan ja kuolevan.. =/
Sen kun tietäisikin, niin ei tuollaista saakelin tuhoa pääsisi syntymään. Surkuhupaisinta on vielä se, ettei terveitäkään kasveja oikein pysty pelastamaan tuolta, kun kasvarilla ja sielläkin on vielä melko kylmä, että pitäisi lämmitys laittaa päälle. Tilat on sisätiloista jo käytössä! :'( Nyt alkaa systemaattinen kasvien kompostointi ja ainoastaan paremmat jää, jos niitä enää kohta on. Että HAUSKAA VAPPUA! :-\
Huh. Kylläpähän näyttää karulta. Älä hyvä mies vielä kuitenkaan julista kautta loppuneeksi!
Lainaus käyttäjältä: Larski - huhtikuu 30, 2012, 11:15:54 AP
Huh. Kylläpähän näyttää karulta. Älä hyvä mies vielä kuitenkaan julista kautta loppuneeksi!
Vähän se siltä vaikuttaa, mutta katotaan nyt. Melkein voisi tuosta ottaa jo mallia! http://www.youtube.com/watch?v=e9c7GLh1DjY (http://www.youtube.com/watch?v=e9c7GLh1DjY) Mikään ei mene kohtuudella! >:(
Itselläni yksi kasvi teki tuon saman ja olisi "kiva" tietää syy. Kasvi oli Cayenne ja ensimmäinen itänyt kuoli heti alkuunsa ja toinen kituutteli parit lehtiparit, jonka jälkeen alkoi ongelmat. Ei auttanut kasvualustan vaihto ja huolellinen hoitokaan. Hiljalleen kuoli pois.
Mitä itse tein huomion, niiin juuristossa oli ruskeita juuria paljon, vaikka täysin samat kasvualustat viereisten kasvien kanssa ja kasvuolosuhteet identtiset. Voisiko olla siemenissä jotain tautia liikkeellä?
Aivan vieressä kasvaa useita chilejä ja ne eivät kärsi, joten tuskin mikään leviävä tauti tai tuholainen?
VMP!
Luteet pitäisi kieltää lailla!
Tsemppiä sushrajalle, sormet ristissä toivotaan, että jää tuhot tuohon!
Osanottoni!
Syyn metsästys kiinnostaa kaikkia.
Pää pystyyn, elämä hymyilee, jos ei nyt, niin vähän myöhemmin.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 30, 2012, 11:54:02 AP
Osanottoni!
Syyn metsästys kiinnostaa kaikkia.
Pää pystyyn, elämä hymyilee, jos ei nyt, niin vähän myöhemmin.
Kiitos, sama kiinnostaa itseänikin. Mihinkään tarkempiin tutkimuksiin noita on turha täältä saada, mutta kun huomenna vapun kunniaksi alkaa noilla suurimmallaosalla ulkokausi, niin samalla tutkailen tarkemmin. Tänä vuonnahan se alkaa sitten 9 päivää aikaisemmin, kuin viime kesänä. Tarkoitan kompostia edellisellä. Nyt on kyllä hyvät neuvot kalliit! :-[
Sush siunakkoon, älähän heittele kirvestä kaivoon vaikka synkältä näyttääkin.
Kunhan saan taimet purkitettua isompiin, teen inventaariota tarkemmin. Minulta voisi irrota vielä muutama kasvi jos kelpaavat. Ainakaan vielä ei ole vaurioita näissä - ei myöskään sinulta tulleissa plantuissa.
Tuli mieleen syitä pohtiessani, ovatko nuo tuhotut vedessä, turpeessa vai sekä-että?
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - huhtikuu 30, 2012, 12:46:36 IP
Sush siunakkoon, älähän heittele kirvestä kaivoon vaikka synkältä näyttääkin.
Kunhan saan taimet purkitettua isompiin, teen inventaariota tarkemmin. Minulta voisi irrota vielä muutama kasvi jos kelpaavat. Ainakaan vielä ei ole vaurioita näissä - ei myöskään sinulta tulleissa plantuissa.
Tuli mieleen syitä pohtiessani, ovatko nuo tuhotut vedessä, turpeessa vai sekä-että?
Noita tuhoja on valitettavasti molemmissa kasvatusmenetelmissä, joten ei katso näköjään millaiseen iskee. Vein kasvariini juuri minimi/maximi lämpötilamittarin, joten nyt seuraan kuinka alas laskee lämpö siellä yön aikana. Jos saa lämmittimen avulla pidetty kohtuudessa lämmöt, niin laitan viimeiset terveet kasvit sitten evakkoon. Ei näytä muuta vaihtoehtoa olevan enää, kuten aikaisemmin mainitsin, niin sisätilat ovat kaikki jo täyttä. Ikkunalauta kasvit ovat toistaiseksi sisällä kunnossa, mutta pääasiassa villejä, joten satotoiveita on kauheasti turha herätellä syötäväksi asti. On siellä tosin se sinulta tullut Lemon Drop ja Turbo Pube ja kunnossa ovat.
Mitä tuohon sinun inventaarioon tulee, niin ilmanmuuta olen kiinnostunut jatkossakin, jos niitä sulla ylimääräiseksi jää. :) En usko enää siihenkään, että sinun kasveillesi mitään tulekaan, sillä asuintiloista ne sulle taimet annoinkin. Nyt erityisesti peräänkuulutan sitä, että säästä se 7 Pot White ihmeessä, sillä tuosta ei enää mene mitään varmaksi sanomaan!
(https://lh6.googleusercontent.com/-3briq9ggcqI/T54uIHR37pI/AAAAAAAADlY/W6cauySdkFc/s640/IMG_3852.JPG?gl=FI)
Tuossa on kuva siitäkin ja jotain häikkää on siitäkin nähtävissä, kuten pienemmistä lehdistä näkee! :'(
Osaanotot!
Älä missään nimessä luovuta, kyllä se siitä!
Voi surkeuden surkeus, miten taas sulle voi käydä noin.
Toivottavasti tuo tuho pystytään selvittämään, voisiko olla joku tauti ?
Tsemppiä nyt, onhan sulla kasveja vielä vaikka kuinka vai miten on.
Näyttää aika paljon punkkien tekosilta. Toisaalta tulee kyllä myös mieleen viime kesän ludesota, josta ei tietty ole kyllä varmuutta etteikö täällä ainakin ollut punkkejakin seurana...
No voi perkele. Että voikin sattua.
Älä vielä luovuta, säästä terveet kasvit ja sitten vedetään miehissä sellainen kolehti jotta saadaan kasvarintäytettä susirajalle!
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 30, 2012, 15:14:20 IP
Älä vielä luovuta, säästä terveet kasvit ja sitten vedetään miehissä sellainen kolehti jotta saadaan kasvarintäytettä susirajalle!
Asiaa. :)
Murheellista luettavaa! Otan osaa.
Voi harmi :-\. Etenkin kun ei syytä edes löydy, niin vaikeaa on torjuakkaan.
Harmilloista!! Itsellä alkaa taas osa kupsahdella liikakasteluun, kun jotkut ei vaan käytä vettä niinpaljon, kuin toiset ja aika roima valon lisäys olisi jo tarpeen. Eli kasvihuonetta jo vaatisi. Minultakin voisi vielä joku taimi löytyä mutta postikuluista joutuu sitten kustantamaan ja ei ole varmaa miten taimet selviävät siitä.
Työpäivän jälkeen täällä lukiessani tuntuu siltä, että on täällä melkoisen aktiivisia kanssakasvattajia. Kiitoksia kaikille tsemppauksesta ja muustakin. Mielelläni otan vastaan jotain kasvia, jos ylimääräisiä on, kunhan ensin näen kunnolla mitä jätän kasvariin ja mitä viskaan kompostiin. Nyt on sanomattakin selvää, että näillä näkymin kaikki harvinaisimmatkin lentää kompostiin tämän kauden jälkeen, kuten Tovarii ja Flexut jne... Ensikausi lähtee täysin nollasta! :-\
Osanottoni menetyksistä täältäkin. Hurjaa jälkeä kyllä ja ei voi kuin arvailla mikä lienee ollut syynä? Tauti vai talvehtivien kasvien seassa pesineet tuholaiset? Tsemppiä jatkoon!
Kiitos! Kasvaria joutuisi näköjään hieman eristämään, kun tuossa aamulla kävin kasvarin minimi/maximilämpöjä katsomassa. Ylin oli 26.4 ja alin 1.3 astetta, joten kuplamuovilla ja styroksilla pikkasen eristäisi, niin saattaisi lämmöt kestää vähän paremmin. ::) Hmm! Pistää miettimään...
Toivotaan... Halla on hometta parempi, vaikka senkin käynti harmittaa.....
(https://lh3.googleusercontent.com/-s13VhivG1dQ/T6OqaCgbpVI/AAAAAAAADl4/JiKXc2rP39U/s403/IMG_3861.JPG?gl=FI)
Lieneekö syyllinen tässä, vai mikälie kyseessä, mutta tällaisa olen pari lehdiltä bongaillut parin päivän sisällä? Pieni se on muutaman millin pituinen. Tuolta puuttuu pää, kun juuri kerkesin saada sen kiinni, ennenkuin olisi päässyt karkuun. Hengissä se siinä oli, mutta tällä kertaa tomaatin lehdellä. Mikähän kuoriainen tuo oikein on?
Siis ei helv.... osan ottoni. Taimia saisit jos vaan lähempänä asuisit.
Onko nuo kärsineet kasvit kasvarissa vai sisällä, vai sekä että? Kovasti kiinnostaisi tietää syy tuohon kasvupisteiden kuolemiseen, koska itsellänikin samanlaista tosiaan havaittavissa. Vanhempieni luona talvehtineet kasvit tekevät juuri tuollaista, eikä kovin hyvältä vaikuta. Kasvupisteet kuivuvat ja kuolevat sekä lehtiä putoilee. Todella surullista katseltavaa moinen toiminta! :/ Aloin epäilemään, josko juurissa olisi jotain häikkää.. toinen epäily on, että talven aikana mellastaneet kirvat olisivat tehneet jotain pysyvää vauriota.. tauti?
Arvelisin vaivan olevan Polyphagotarsonemus latus-punkin l. begoniapunkin. Luteita enkä koppiaisia en Tonin tiloissa usko olevan.
Tuo punkkilaji on niin pieni etten näe niitä edes silmälaseilla vaan täytyy ottaa suurentavat luupit käyttöön. Ei tee seittiä joten jää havaitsematta. Punkki tirauttaa syljestänsä varmaan joko kasvuun vaikuttavia hormoneja tai aitten jonkin taudinaiheuttajan, esim viruksen. Lopputulos on yllä olevissa kuvissa.
Olen saanut kohtuulisen hyvin infektion kuriin joskin kasvarissakin on varmaan puolet kasveista kärsineitä. Torjunta-aineena rypsiöljy-mäntysuopa-jaakontaika 1% kutakin ja loput vettä.
Kiitokset Bluesmanille vinkistä! Itse en luuppia omista, mutta täytynee napata makrokuvia lehdistä tai kokeilla suurennuslasia. Osaatko sanoa, asustaako punkit lehtien alapinnoilla, vaiko vähän missä sattuu? Itselläni ei ole punkeista mitään kokemusta... kohta saattaapi olla, jos arvauksesi osuu oikeaan. Toisaalta toivon, että olet oikeassa, saisi sitten jonkun vastauksen tähän mysteeriin. Todella harmillisia juttuja tässä vaiheessa kasvatuskautta.
EDIT: Ja kiitokset Toni.A:lle päiväkirjan lainasta. Toivotaan, että alkaa sinullakin vielä kasvit hymyilemään.. :)
Toni: kun silmiisi sattuu lisää elukoita, laita niitä johonkin piltti- tms tiiviiseen purkkiin sopiva määrä ja lähetä mulle vaikka Tuomon kautta.
Mulla on kelpo mikroskooppi työn puolesta ja voin ottaa niistä tarkat kuvat varmistusta varten.
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - toukokuu 04, 2012, 22:58:25 IP
Toni: kun silmiisi sattuu lisää elukoita, laita niitä johonkin piltti- tms tiiviiseen purkkiin sopiva määrä ja lähetä mulle vaikka Tuomon kautta.
Mulla on kelpo mikroskooppi työn puolesta ja voin ottaa niistä tarkat kuvat varmistusta varten.
Jep, pitää yrittää metsästää noita öttiäisiä. Jos ne pieniä, niin kyllä ne tekee millimetrin tarkkaa työtäkin. Harmi, kun ei pysty sisätiloissa ruveta noita öljy jaakontaika systeemejä käyttämään, ettei mökki happane ja tuhraannu. Pitää heti, kun ulos saa nuo kasvit lähipäivinä, niin aloittaa systemaattinen ruiskuttelu. Ei tarvitse juurikaan enää testikasvia valita, sillä kaikki saa niskaansa kunnon ruiskeet. Ei juurikaan ole enää tässä vaiheessa menetettävää! Onneksi on tomaatit vielä ja yrtit syömättä.
Toni. Tuossa bluesmanin ohjeessa oli kutakin ainetta aika pieni määrä. Uskoisin, että ei tee sisätiloissakaan mitään haittaa. Kannattais ehkä yrittää..
Ovat kyllä hyvin pieniä, jos tosiaan begoniapunkit ovat asialla sielläkin päin. Tehokkaasti ne kyllä syövät etenkin nuoret versot, isoista lehdistä ei yleensä mitään huomaa ennen kuin niitä on lukumäärällisesti paljon samalla lehdellä, jolloin muniakin sitten on viljalti. Lehden alapinnalla asustavat ja ainakin itse vielä näen ne hyvässä valossa paljainkin silmin, munat/nymfitkin juuri ja juuri erottuvat loivassa sivuvalossa. Lisääntyvät todella nopeasti kaiken lisäksi (munasta aikuiseksi 4 vrk, naaras elää kai parikin viikkoa), eivätkä ainakaan minun puskissani olleet pitkin talvea tehdyistä Karate-käsittelyistä oikein millänsäkään.
Rapsiöljy-tiskiaineliuoksella (1-3% öljyä, luraus tiskiainetta) olen nyt saanut lupaavia tuloksia näiden omien punkkieni kanssa, kun en ole Jaakontaikaa saanut aikaiseksi hankkia. 2-5 päivän välein olen ruiskutellut nyt 4 kertaan, vaan aina niitä jostain vieläkin löytyy. Pubet tuntuvat olevan erityisen herkkiä juuri näille, mitä lienevätkään, kun taas chinenset pärjäävät paljon paremmin. Annuumeista ja baccoista en vielä tiedä, mutta samassa tilassa nyt ovat joten kaikki on suihkuteltava.
Perherauhan säilyttämiseksi en suosittele öljysuopalitkun ruiskuttelua ainakaan ikkunalaudoilla. Öljy aiheuttaa ylimääräisen ikkunanpesupäivän. Pari neliötä sanomalehteä lattialle suojaksi niin onnistuu pikkukasveille sisätiloissa. Kylppäri/pesuhuonetila tai lämpimän kelin yllättäessä ulkona suihkuttelu on helpompi vaihtoehto.
Suihku saisi tulla kunnon paineella ja sellaisella systeemillä jolla saadaan neste nimenomaan lehtien alapinnoille jossa tihulaiset vilistelevät.
Kuten InkRose totesi, ei Karatesta ole ollut mielestäni kovinkaan suurta hyötyä. Öljysuopalitku vaikuttaa paljon tehokkaammalta vaikkei ikinä uskoisi. Lankomieheni, joka on kaalinviljelijänä tutustunut torjuntahommiin, kertoi öljyn vaikutuksen olevan siinä että tekee kasvin maistumaan pahalle punkin suuvärkissä ja se ei kykene myöskään kunnolla pysymään liukkaalla pinnalla.
Öljysuopaviinassa on myöskin se hyvä puoli ettei sillä ole ihmiselle haitallisia myrkkyvaikutuksia joten käsittelyn ajaksi ei tarvitse suojaimia, paitsi ikkunalaseille ym. Lehdet kiiltelevät komeasti ja kasvi näyttää heti käsittelyn jälkeen terveemmältä vaikkei sitä olisikaan.
Aine on myöskin halpaa, en usko että Jaakontaika on edes aivan välttämätön aineosa, voihan InkRose laittaa tilkan Single Maltia sen sijaan.
Toivottavasti Toni saat edes jotain pelastettua. Rankka latvominen ensin ja sitten öljysuopa kehiin niin vähäsen jelppaa.
Juuri näin, kaikki missä on silminnähtävää vioitusta ja/tai eläviä otuksia olisi hyvä leikata mäkeen öljysuihkun yhteydessä.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 05, 2012, 05:19:25 AP
pikkukasveille sisätiloissa
Voiko joku rehellisesti sanoa että tässä kohtaa kevättä omistaisi pikkukasveja? Jokaisella tuntuu kuvien perusteella tulevan katto vastaan ;D
Lainaus käyttäjältä: Leipis - toukokuu 05, 2012, 15:25:19 IPVoiko joku rehellisesti sanoa että tässä kohtaa kevättä omistaisi pikkukasveja?
Minä voin.
Ihan tuoretta kuvaa ei nyt ole, mutta reilu kuukausi sitten taimelle tulleet unkarilaiset annuumit ovat vielä pikkutaimia. Ne tähtäävät kesäkuun alkupuolella ulos siirtoon. Muutamissa on jo nuppuja.
2.4. http://chilivaari.blogspot.com/2012/04/perheen-pienimmat.html
Minäkin voin ja yhä pienemmäksi taitavat taimet vielä mennä, kun rupeaa sakset heilumaan. Olisiko verkkoruukun pintaamyöten hyvä? ::) Kun tuossa kahtelin noita lämpötiloja, niin taitaa olla kovin lähellä tuo ulosvienti noilla kasveilla. Onhan mulla pari lämmitintä ja kuplamuovia, ettei kylmä pääse purasemaan. Lisäksi hallaharsoa kehiin, niin hyvä tulee. Sisällä en viitti noita litkuja enää supsutella.
Luuppi on piruvie ostettava väkiseltään. Ei minun silmillä noista erota mitään, varsinkaan yhtään sellaista mikä liikkuisi. Pitää käydä kattomassa paikallisesta liikkeestä, josko sellainen löytyisi, ettei tarvitse lähteä tilaamaan. Nimimerkillä sokea ???
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - toukokuu 05, 2012, 15:59:32 IPPitää käydä kattomassa paikallisesta liikkeestä, josko sellainen löytyisi, ettei tarvitse lähteä tilaamaan. Nimimerkillä sokea ???
Postimerkkiliikkeestäkin sellaisia voi bongata.
Tilaus ulkomailta (http://chilivaari.blogspot.com/2012/03/neljan-euron-nettiostos.html) kesti tosiaan monta viikkoa.
Biltemasta tällainen otsaluuppi hintaan 5,99€, niin jää molemmat kädet vapaiksi.
(http://kuvapilvi.fi/k/YU5y.jpg) (http://kuvapilvi.fi/k/)
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 05, 2012, 16:58:18 IP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - toukokuu 05, 2012, 15:59:32 IPPitää käydä kattomassa paikallisesta liikkeestä, josko sellainen löytyisi, ettei tarvitse lähteä tilaamaan. Nimimerkillä sokea ???
Postimerkkiliikkeestäkin sellaisia voi bongata.
Tilaus ulkomailta (http://chilivaari.blogspot.com/2012/03/neljan-euron-nettiostos.html) kesti tosiaan monta viikkoa.
http://www.jncoins.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-2096+Suurennuslasi+Led+valolla
Leuchtturmia voin filatelistinä suositella. Laatu tavaraa.
Itse juuri kyttäsin omat kasvit läpi suurennuslasin ja makro-objektiivin avulla, enkä mitään elävää löytänyt yhdestäkään lehdestä. Varmuuden vuoksi kuitenkin kasvit sumutin mäntysuopa/jaakontaikaliuoksella, sekä juotin kasveille mäntysuopaliuosta, jos vaikka mullassa asustelee jotain mönkiäisiä. Jos ei parissa viikossa ala iloksi muuttumaan, komposti kutsuu.. :(
Tilasin juuri Postimerkkipalvelu Vetola Oy:lta tällaisen (http://www.vipmark.com/intervoice/intershop.php) luupin. Eiköhän tuolla jotain sentäs irti saa. Tökkäsen sen silmään ja tähtäilen. Onko kellä tietoa mikä tuo aikaisempi öttiäinen on, minkä kuvan laitoin?
No höh, ei tuo linkki näköjään mulla ainakaan toiminut, mutta tällaisesta luupista oli kyse!
(http://www.jncoins.com/filemanager/productpics/5488picture1Upload.jpg)
Kovakuoriaiselta näyttäisi minusta, kuva tosin on tosi epätarkka. Punkki se ei ainakaan ole, koska otuksen selkä on jakautunut kahteen kilpeen koppiaisten tapaan. Se näyte olisi kyllä kova sana... Niin, kuvan otus on lisäksi hyvin tumma ja kuvien perusteella begoniapunkit ovat vihreitä (Piiloutuvat varmaan aika hyvin lehdelle?)
Tuossa begoniapunkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphagotarsonemus_latus
Kannattaa pitää lisäksi mielessä, kaikki ei aina ole sitä miltä ensikatsomalla näyttää... Tällä kuvasi elukalla ei välttämättä ole mitään tekoa tuhojen kanssa, se saattaa olla jopa syömässä niitä todellisia tuholaisia...
"Läpikuultavan" vaaleita ovat otukset ainakin täällä ja bluesfarmilla (ainoat mitä olen itse nähnyt, eikä tietenkään mitään määrityksiä voi siltä pohjalta tehdä...), ehkä nyt lisääntyvän valon myötä vähän kellertävää/vihertävää, mutta mistäpä sitä vihreää lehteä vasten tietää.
Nonni, nyt katsotaan kuinka moni ötökkä heittää henkensä talsittuaan noilla liukkailla Jaakontaika ynnä muut ainesosaset lehdillä. Mukava tuoksu siitä kieltämättä lähtee ja tuota nyt muutenkin ennemmin suihkuttelee kasveille, kuin Karatea.
Pari kuvatusta tuli otettua tänään, joista pari voisi tähänkin heittää.
(https://lh3.googleusercontent.com/-qbhMwJ2B6Lg/T6aFDyo9a3I/AAAAAAAADmQ/YhlZh_KEcCE/s640/IMG_3864.JPG?gl=FI)
JaloPenan kokoelmista mulle tullut Turbo Pube
(https://lh4.googleusercontent.com/-nBWJdNH5-uc/T6aFGUTUAtI/AAAAAAAADmg/p0lC-6eOJic/s512/IMG_3866.JPG?gl=FI)
Samaisen herran Lemon Droppia olisi siinä. Jospa siitä muutaman hedelmän saisi poimineeksi.
(https://lh5.googleusercontent.com/-TKpgnb4EIGU/T6aFQCj-wTI/AAAAAAAADnY/vPWh_SX1GG0/s576/IMG_3873.JPG?gl=FI)
Ja yksi kauden odotetuimmista kasveista siinä.
Muita kuvia ja jutun tynkää olisi tänään raapustettu tuonne blogillekin, joten tässäpä olisi linkki, jos jotakuta kiinnostaa käydä lukemassa. http://sushrajalla.blogspot.com/2012/05/kasvihuonekausi-2012-polkaistu-kayntiin.html
Laitetaanpas tänne päivitystä, vaikka ensin yleensä olen blogiani päivitellyt, ennenkuin tänne siitä linkkejäkään heittelen. Muutamia mysteerejä on tullut vastaan tässä, kun kasvihuoneessani kävin tänään muutaman kuvan räpsäsemässä. Täällä noihinkin yleensä saa paremmin vastauksia, kuin blogilla. Kokeillaanpas!
Ensimmäinen mysteeri on tämä!
(https://lh5.googleusercontent.com/-BoDUWk5xjgk/T6pP6W2JSDI/AAAAAAAADow/FWjb1QaxHrg/s640/IMG_3890.JPG?gl=FI)
Chinensenä tämä piti tulla, mutta pikkasen arvelluttaa kuitenkin kun katsoo habitusta
(https://lh3.googleusercontent.com/-lOxTCLHeXOE/T6pP7cc_O8I/AAAAAAAADo4/xiuoh8mO6_4/s800/IMG_3891.JPG?gl=FI)
Kasvi kukkaset on siinä, eikä chinensemäisyyttä ole havaittavissa ainakaan heteiden varsissa. Kukat ovat kuitenkin melko pienet ollakseen mikään aito annuumikaan.
(https://lh4.googleusercontent.com/-Pca8YOhai_A/T6pP82sSZqI/AAAAAAAADpA/LHfNaAmzSpk/s800/IMG_3892.JPG?gl=FI)
Tätä kuvaa, kun katsoo niin tulee mieleen frutescensimaisia piirteitä. Voisiko olla mahdollista, että on muodostunut chinensestä, frutesta ja annuumista ajansaatossa tällainen kokonaisuus? Mene ja tiedä! Jos jollakulla on selkeätä tunnistamista, niin kernaasti sen kertokoot. ???
Toinen mysteeri Sushrajalla on tämä, tai lähinnä kysymys näillä punkkimestareille, että voisiko tässä olla kyseessä niitä? Sitä samperin luuppia odotellessa!
(https://lh6.googleusercontent.com/-K4PQzuR1WUM/T6pQAxFc48I/AAAAAAAADpY/n3aElgoTlUw/s417/IMG_3898.JPG?gl=FI)
Pahoittelut siitä, että kuva on huono! On kuitenkin paras niistä useasta, mitä otin. Pitäisi ilmeisesti vakautta ottaa hankkimalla jalusta, taikka vielä parempi vaihtoehto, että uusi kamera! ::)
Jos jotain mysteeriä, niin valonpilkahduksiakin on ulosviennin jälkeen havaittavissa selkeästi.
(https://lh4.googleusercontent.com/-GmDEtNbp9-A/T6pQCP4N3LI/AAAAAAAADpg/m4yQUdC-QTM/s576/IMG_3899.JPG?gl=FI) (https://lh4.googleusercontent.com/-N9FkF3zegk8/T54uEvfbE_I/AAAAAAAADlA/ykqO6_ZQ0Jk/s640/IMG_3849.JPG?gl=FI)
Anteeksi tuo Yellow Fire on väärä lajike, vaan oikea on tuo Wild Brazil. Pointti on kuitenkin se, että sama kasvi on muuttunut paljon pätkimisen ja ulosviennin jälkeen.
(https://lh5.googleusercontent.com/-wcPFKpMYjR0/T6pP5aC10XI/AAAAAAAADoo/NCz9HZYrWxY/s640/IMG_3889.JPG?gl=FI)
CAP 502 aloitti ulosviennin jälkeen nyt kukkimisen
(https://lh6.googleusercontent.com/-AOMx49jLE2w/T6pP_7bcceI/AAAAAAAADpQ/7LCOvZZGPog/s640/IMG_3894.JPG?gl=FI)
Samoin Lemon Drop
Tämä tällä kertaa.
No sentään jotain parannusta katastrofinjälkiin. Kannattaa tosiaan poistaa kaikki vioituskohdat kun oletan että punkki tai mikälie kantaa syljessään jotain myrkkyä/virusta/bakteeria joka vaikuttaa kasvunsääteen tavoin. Kunnon uutta kasvua ei oikein tahdo tulla ennenkuin vioitusosat ovat poissa. Juuri kun olis kasvi alkanut kukkia, tulee ötökkä ja eikun latvat poikki. Masentavaa mutta hätätilakonsti. Podinmuodostus viivästyy ehkä parilla kuukaudella mutta jos jatkossa torjunta onnistuu ei peli ole vielä menetetty.
Omissa chileissä on vioitusta tullut uudestaan kun vähän laiskasti öljykäsittelin. Ihankuin olis kiire joka estäisi torjunnan. Kiire loppuu kun kasvit kuolevat. Eli kannattaa se vartti käyttää herpiilisidin ruiskutteluun.
Ötököistä kärsii myös tämä erittäin harvinainen ja tunnearvoltaan suuri kasvi. Kasvihan ei ole kaksinen, eikä kovin suurikaan, mutta harmittaa lujasti sillä tässäkin kasvissa oli monta kymmentä kukannuppua kasvamassa, ennen kuin ötökät kävivät vaivaamaan.
(https://lh3.googleusercontent.com/-dn-jVlBmEjU/T6u_Nd5G_FI/AAAAAAAADp4/FneBE9JnOHc/s512/IMG_3904.JPG?gl=FI)
Hengissä se on vielä ja uutta versoa kasvaa jonkin verran, mutta leikkauksiin ei oikein enää viittis ruveta. :(
Muutaman muunkin kuvan nappasin päivällä, kun puuhastelin kasvihuoneella.
(https://lh6.googleusercontent.com/-Sl9p_uI6P08/T6u_ObuVLEI/AAAAAAAADqA/0EEgqzBmnzk/s512/IMG_3907.JPG?gl=FI)
(https://lh4.googleusercontent.com/-xcJvUiqucOs/T6u_QSVD2sI/AAAAAAAADqQ/EO4w1eM6Zzw/s512/IMG_3909.JPG?gl=FI)
(https://lh6.googleusercontent.com/-73fk7aXhoH0/T6u_MF8COKI/AAAAAAAADpw/r2ngy0HakIA/s512/IMG_3903.JPG?gl=FI)
Kirjoittelin blogillenikin juttua ötököistä ja muista ajankohtaisista jutuista. http://sushrajalla.blogspot.com/2012/05/kevaan-lampoennatyksia-ja.html
Eilisen kasvariinsiirron ja ruskuttelun jälkeen kävin kurkkaamassa siellä, että missä oikein mennään. On sillä vaan tehoa tuolla auringolla, vaikka ei ole eilisen jälkeen näyttäytynytkään. Tovariissa kasvoi uutta vihreää jo mukavasti, mutta saa nähdä minkälaista röpelöä se sitten on, kunhan vähän isommaksi kasvavat. :P Varastossa olisi vielä muutama kasvi odottamassa ulos pääsyä ja ainoastaan loisteputkivaloa saavat. Taidan kohta kokeilla, miten ne selviäisivät ulkosallakin. Ei noissa paljon menetäkään. Useita kasveja ole nakannut kompostiinkin ja vielä sinne odottaa vuoroa mm. Serrano, Aji Panca ja Enorme Caliante. Voi olla, että viskaan vielä pari muutakin samaan syssyyn. Pubeja ei ole enää listalla muita, kuin JaloPenalta tullut Turbo Pube, kaikki muut ovat jo tunkiolla. Loppun on todettava, että Herpiilisidi tuntuu toimivan, ainakin hidastavan uuden röpelön syntyä, joten ruiskupullolla tulee olemaan paljon käyttöä vielä! ;)
(https://lh4.googleusercontent.com/-B4n-MQuvsDM/T7kijYtRUzI/AAAAAAAADqk/wEpRFQHl7pc/s640/IMG_4027.JPG?gl=FI)
Huhhuh, pitkästä aikaa! On viikko lipsahtanut helposti, ettei ole edes käynyt täällä kirjautumassa ensinkään. En ole kerennyt mitään täältä lukemaankaan. Nyt rupeaa pikkasen kiireetkin helpottamaan, joten ehkä täälläkin sitten jotain tulee kirjoiteltua. Pitkästä aikaa kirjoittelin tänään Blogillenkin muutaman rivin, parin kuvan säestämänä. Siinäpä olisi linkki, jos ketä kiinnostaa käydä lukemassa.
http://sushrajalla.blogspot.com/2012/05/valonpisaroita.html
(https://lh3.googleusercontent.com/-97g849pQdA8/T7krMnfHfvI/AAAAAAAADro/dE927RgLF9M/s512/IMG_3980.JPG?gl=FI)
Lanceolatumissa on jo useita kypsiä ja uutta raakiletta tulee lisää koko ajan.
Loppuun kysymys, kun tämäkin oli jo aikaisemmin täällä tapetilla.
(https://lh5.googleusercontent.com/-YDACGZFE0ds/T7kimh5hVuI/AAAAAAAADq0/x69QhZYIBZo/s640/IMG_4030.JPG?gl=FI)
Kyseessä on siis tämä Galan mysteeri, mikä vaikuttaa siltä, ettei se ainakaan mikään Gala oikeasti ole. Lehdissä ei karvoja ole juuri laisinkaan. En ole kauheasti vielä tutkinut, mutta lyhellä katselmuksella en ole samanalisia lehtiä nähnyt noissa omissa chacoënseissani, vaikka niitä on useampi kasvamassa. Pitää siis tehdä tarkempaa tutkimusta vielä.
Ja juuri tänään, kun hyvän ystäväni Zabin kanssa olin puhelimessa ja tästä kasvista oli puhe. Tänään tämä kasvi sitten näytti palkitsevan minut ja varmaan tulee palkitsemaan monen muunkin kasvattajan vielä jatkossa.
(http://2.bp.blogspot.com/-lwHe3igtd44/T7-8U0xmYeI/AAAAAAAADs0/iSxjeAQWews/s400/IMG_4085.JPG)
Siinä se kuitenkin nyt on. Tästä ja vähän muusta alla olevasta linkistä!
http://sushrajalla.blogspot.com/2012/05/yksi-unelmista-elaa.html
Hienoa Toni! Muuten, oletko huomenna kotona, saattaisin pyörähtää ohiajolla katsomassa epeliä?
Niin, ja tämähän sopisi myös "Antivitutusta ilmassa"- osioon ;)
Hienoa! Mehän ei periksi anneta.
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - toukokuu 25, 2012, 22:20:20 IP
Hienoa Toni! Muuten, oletko huomenna kotona, saattaisin pyörähtää ohiajolla katsomassa epeliä?
Niin, ja tämähän sopisi myös "Antivitutusta ilmassa"- osioon ;)
Tässähän minä olen kotosalla, kun sattuu huomenna vapaapäiväkin olemaan! ;) Ei ole kauheasti mitä esittää chilirintamalla täällä, mutta jos seura sentäs! ;)
Bluesman; Ei anneta! Tapellaan vastaan kynsin hampain! ;)
Blogille tehty pientä päivitystä, joten jos ketä kiinnostaa niin linkistä sen viimeisimmän löydät! ;)
http://sushrajalla.blogspot.com/2012/05/ensimmainen-guatemala-kypsyy.html
(http://2.bp.blogspot.com/-YBQ_Rs-FzgM/T8dpmE2z1wI/AAAAAAAADvc/JLTUhB-JwbA/s400/IMG_4134.JPG)
(http://3.bp.blogspot.com/-k1bS_mBYIZA/T8dponnlbsI/AAAAAAAADvk/MJLUqnlyKxA/s640/IMG_4136.JPG)
Muutamat kuvat ja tekstit päivitelty blogilleni. Uusin luettavissa linkistä. http://sushrajalla.blogspot.com/2012/05/cap-502-paassyt-maaramittaansa.html
Kovin on minulla hiljaiseksi käynyt täällä aika. Ei juurikaan ole tullut, kuin harvakseltaan katseltua foorumia, eikä blogiakaan ole sitten toukokuun lopun päivitettyä. Tänään sinne muutaman kuvan laittelin ja siitä linkki tännekin, jos ketä kiinnostaa käydä katsomassa!
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/06/pienta-kasvua.html
Hienoa että sielläkin vielä jaksetaan kasvaa!
Mielenkiintoinen tuo 7pot White, ei taida paljon liikkua Suomessa, Amerikassa tosin jonkin verran.
Itsekin tuli tuo 7Pot White heitettyä tänään kasvariin. Alkukankeuksien jälkeen sekin oli lähtenyt kasvuun. Olikos tuo sinun taimi muuten niistä minulta tulleista?
Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 14, 2012, 22:05:49 IP
Itsekin tuli tuo 7Pot White heitettyä tänään kasvariin. Alkukankeuksien jälkeen sekin oli lähtenyt kasvuun. Olikos tuo sinun taimi muuten niistä minulta tulleista?
Jep! Sulta tulleista siemenistä se lähti kasvuun. Hyvin iti kaikki, mutta taisi pari päästä hengissä jollain tapaa kesää kohti. Toisen annoin niistä muutamasta JaloPenalle. Onko sulla biblo tietoa tai tuntumaa, että olisi sitä aitoa valkoista kyseessä?
Kiitos Lillen kannustuksesta, sitä täällä välillä tarvitaan! ;) Hyvä, että joku potkii persiille. Noh, jos on täällä raportointi ja blogilla kirjoittelu jäänyt vähemmälle, niin se ei tarkoita, että kasvien hoito olisi unohdettu. Tappelu on hankalaa noita öttiäisiä vastaan, mutta luovuteta ei, ennen kuin syksy ja kylmät lyö vastaan!!! ;)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - kesäkuu 14, 2012, 23:50:32 IP
Noh, jos on täällä raportointi ja blogilla kirjoittelu jäänyt vähemmälle, niin se ei tarkoita, että kasvien hoito olisi unohdettu. Tappelu on hankalaa noita öttiäisiä vastaan, mutta luovuteta ei, ennen kuin syksy ja kylmät lyö vastaan!!! ;)
Niin sitä pitää! :)
Ja se minun aika heikossa hapessa jo saantivaiheessa ollut whiteni on yhä hengissä - kylläkin hädin tuskin. Koko ei muuttunut yli kahteen kuukauteen juuri mihinkään, ehkä vähän vaalennut entisestään. Liekö juuria vieläkään juuri ollenkaan, mutta katsotaan katkeraan loppuun asti...
Toni, valokuva ei anna ollenkaan oikeutta vaimosi alppiruusulle, on se NIIN iso luonnossa. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - kesäkuu 14, 2012, 23:50:32 IP
Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 14, 2012, 22:05:49 IP
Itsekin tuli tuo 7Pot White heitettyä tänään kasvariin. Alkukankeuksien jälkeen sekin oli lähtenyt kasvuun. Olikos tuo sinun taimi muuten niistä minulta tulleista?
Jep! Sulta tulleista siemenistä se lähti kasvuun. Hyvin iti kaikki, mutta taisi pari päästä hengissä jollain tapaa kesää kohti. Toisen annoin niistä muutamasta JaloPenalle. Onko sulla biblo tietoa tai tuntumaa, että olisi sitä aitoa valkoista kyseessä?
Kiitos Lillen kannustuksesta, sitä täällä välillä tarvitaan! ;) Hyvä, että joku potkii persiille. Noh, jos on täällä raportointi ja blogilla kirjoittelu jäänyt vähemmälle, niin se ei tarkoita, että kasvien hoito olisi unohdettu. Tappelu on hankalaa noita öttiäisiä vastaan, mutta luovuteta ei, ennen kuin syksy ja kylmät lyö vastaan!!! ;)
Pitäisi olla tietojen mukaan mutta tosiaan itselläkin ekat podit saamatta vielä. Jos ei ole niin eipä sinällään yllätys.
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - kesäkuu 15, 2012, 00:41:43 AP
Toni, valokuva ei anna ollenkaan oikeutta vaimosi alppiruusulle, on se NIIN iso luonnossa. :)
Joo, kieltämättä tuo kuva valehtelee aikas paljon, kun miettii sen kokoa. Kyllähän se todellisuudessaan on useamman metrin halkaisijaltaan. Korkeuttakin varmaan korkeimmasta kohtaa, johonkin kainaloon saakka. Pitää uusi kuva ottaa siitä vielä, kun nuo loputkin kukat aukeaa. :P
Pienimuotoinen päivitys blogilleni lähinnä kuvatusten kera! http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/06/jotain-uutta-ja-jotain-vanhaa.html
Lisäksi pienimuotoinen kysymys herää tästä kasvista mieleen?
(https://lh4.googleusercontent.com/-KhPyV3PVLzE/T-CWqMwHeOI/AAAAAAAADy0/A2lhc-cjBLY/s512/IMG_4243.JPG)
Kasvia olen pitänyt praetermissumina ja siemenet tulivat minullekin sinä samana. Lajikkeen pitäisi olla CAP 498, mutta tuo aukeava kukka muistuttaa enemmänkin baccatumia. Itse kasvi näytti reilu kuukausi sitten tältä! Aika selkeä praetermissum kuitenkin lehtien perusteella.
(https://lh6.googleusercontent.com/-Sl9p_uI6P08/T6u_ObuVLEI/AAAAAAAADqA/0EEgqzBmnzk/s512/IMG_3907.JPG)
Saattaa kyseessä olla C.sp, jonka syntymiseen on ollut sekä var. pendulum tai var. baccatum että praetermissum osallisena. Laitappa tulevaisuudessakin tästä kuvaa niin päästään ihmettelemään porukalla.
Näytti aropupulla kasvaneen viime vuonna. Alunperin hänkin merkinnyt sen C.sp, mutta muuttanut määrityksen myöhemmin praetermissumiksi, mikä kuvienperusteella olikin ainut oikea päätös. Kukat ainakin olivat selkeästi praen ja muutoinkin. Eli joko kyseessä on sinulla F1 hybridi tai sitten jotain myöhempää polvea.
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - kesäkuu 19, 2012, 21:49:43 IP
Näytti aropupulla kasvaneen viime vuonna. Alunperin hänkin merkinnyt sen C.sp, mutta muuttanut määrityksen myöhemmin praetermissumiksi, mikä kuvienperusteella olikin ainut oikea päätös. Kukat ainakin olivat selkeästi praen ja muutoinkin. Eli joko kyseessä on sinulla F1 hybridi tai sitten jotain myöhempää polvea.
Kyllä tästä tulen raportoimaan jatkossakin, sillä aika veikeä tapaus on kyseessä joka tapauksessa. Näkeehän tuosta kukastakin paljon enemmän, kun se on täysin auki. Vaan kyllä se on muuten lehdiltään ja olemukseltaan, kuten CAP 1487 ja Cumari Polluxikin. Positiivista kuitenkin, että jotain on, mitä kasvaa ja nyt suhteellisen terveesti. ;)
Kukat saattavat praella vaihdella kovastikin mutta tuo ei kyllä muuten vaikuta praelta tai CAP 498:lta.
(http://www.low.fi/~aropupu/chilikuvia/110620_CAP_498_IMG_5178_v2.jpg)
Tuossa se aito CAP 498 C. praetermissum. Kuten näkyy niin karvainen kaveri on. Olikos tuon sun kasvin siemenet muuten multa peräisin?
Samanlainen karvakasa se on tuokin ja melkein olisin ennen tuota kukkaa väittänyt sitä praeksi! Joo, sinun siemenistä sen idättelin täksi kesäksi. Jännä tapaus, katotaan mitä siitä tulee, voihan ne kukat muuttaa vielä väritystään. Pieni se kukka on joka tapauksessa ja vasta aukeamassa, joten odotellaan rauhassa hieman myöhemmäksi! ;)
Vaikuttaa siltä, että on kaukana C.praetermissumista, kun katsoo tänä päivänä otettuja kuvia. Noh, olipa tuo sitten mikä tahansa, niin kasvakoon kauden päätökseensä ja katotaan mitä saadaan irti. Vaikuttaa joltain villi baccatumilta.
(https://lh4.googleusercontent.com/-FHg-tgG0Pf4/T-G4pkoYe2I/AAAAAAAAD1A/8IRD7k97Cts/s512/IMG_4270.JPG) Mysteeri edestä
(https://lh6.googleusercontent.com/-QHA_O4z8TCQ/T-G4rm0e7EI/AAAAAAAAD1I/0yMmPTZ56P4/s512/IMG_4271.JPG) Mysteeri takaa
Ja kun on tänään sen verran laiska, ettei jaksa blogille raapustaa, niin laitetaan tänne muuta kuva vähillä teksteillä.
(https://lh6.googleusercontent.com/-niiZiQocP_M/T-G4t81t3CI/AAAAAAAAD1Y/OSwy-ql324E/s640/IMG_4273.JPG)
Hitaasti täällä on alun jälkeen käynnistynyt kausi, mutta kiihtyy silmissä ihan päivä päivältä.
(https://lh4.googleusercontent.com/-cBRpEW3o0bA/T-G4u7fry3I/AAAAAAAAD1c/eGxsJurfAUo/s576/IMG_4274.JPG)
Nagakin aloittelee podittamista :P
(https://lh3.googleusercontent.com/-blcU5PRyACY/T-G4yZAkwyI/AAAAAAAAD14/SDPp3k5bNeU/s576/IMG_4277.JPG)
Kohta on 7 Pot/Whitessa nuput aukeamassa
(https://lh4.googleusercontent.com/-FKggeHbTizU/T-G402zb6NI/AAAAAAAAD2I/9VMK_OYbQQw/s640/IMG_4279.JPG)
Hidasta kasvu kokonaisuutta vasemmalta sivulta kasvaria!
Kesän ensimmäiset kypsyneet Tepin Guatemalan marjat ovat siinä! On monta! :D
(https://lh6.googleusercontent.com/-ETnMnbK-gqQ/T-G4mUaHW8I/AAAAAAAAD0o/62ekEWnfc3U/s576/IMG_4267.JPG)
Voi tulla tippa linssiin kun noita maistelee. Oletko maistellut?
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - kesäkuu 22, 2012, 00:53:48 AP
Voi tulla tippa linssiin kun noita maistelee. Oletko maistellut?
Joo kyllä noissa aika terävä ja pistävä maku on! ;) Viimekesänä mulla kasvoi Tepin x Wild Brazil hybridi. Annuumin kerralla hyökkäävä ja chinencen hiljaa hiipivä polte on tasaista tuskaa alusta loppuun. Itse tykkään enemmän chinensen poltteesta muutenkin, kuin annuumin kitkuista. :P
Olen pahoillani mutta tuo sekoilu tuon praen kanssa taitaa tosiaan olla mun mokani. Mulla kasvoi viime vuonna kaksi väärin nimettyä baccatum var. baccatumia joista toiseen oli jotenkin päätynyt Topgirl-vihannespaprikan ja toiseen CAP 498 praen nimikyltit. Mulla oli myös oikea CAP 498 prae josta sain ihan hyvin satoa, mutta ilmeisesti olen joko lähettänyt sulle epähuomiossa siemeniä pussista jossa on lukenut se "NOT CAP 498" tai sitten olen sotkenut kokonaan tuon aidon 498:n ja samalla nimellä kasvaneen villibaccan siemenet, jossa tapauksessa tuota CAP 498 praea löytyy toisesta siemenketjukirjeestä nimellä "tuntematon villibaccatum #2".
Mulla pitäisi olla vielä niitä 100% varmuudella oikeita CAP 498 siemeniä tallella, voin lähettää niitä sulle jos haluat ensi kaudella koittaa uusiksi. Sori tästä sähläyksestä.
Lainaus käyttäjältä: aropupu - kesäkuu 22, 2012, 13:00:29 IP
Olen pahoillani mutta tuo sekoilu tuon praen kanssa taitaa tosiaan olla mun mokani.
Mulla pitäisi olla vielä niitä 100% varmuudella oikeita CAP 498 siemeniä tallella, voin lähettää niitä sulle jos haluat ensi kaudella koittaa uusiksi. Sori tästä sähläyksestä.
Noh, sattuuhan niitä mokia kelle vaan, eikä niistä niin suurta lukua toinna tehdä. Kyllä minä mielelläni voisin kokeilla sen aidonkin CAP 498:n kasvatella, jos siemeniä pistät tulemaan vaan jossain vaiheessa. Katsotaan kesän jälkeen, jos siellä olisi jotain muutakin mielenkiintoista! ::)
Blogia hieman päivitetty hiljattain!
(http://1.bp.blogspot.com/-cyrCXyLg7vw/T-dOow-wXFI/AAAAAAAAD2Y/3lz1ton-2qo/s640/IMG_4317.JPG)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/06/jalapeno-kasvaa-kanankakallakin.html
Upeasti kasvaa Early Jalapenot, omani ovat sellaisia kitukasvuisia pask... , joo eivät kasva yhtä hienosti :D.
Itsekin olen miettinyt että mitähän tuo "Early" oikeastaan onkaan suomennettuna. Oliskin itsellä tuossa vaiheessa. Annuumeista itsellä viimeisiä podia tuottavia.
Lainaus käyttäjältä: Juso - kesäkuu 24, 2012, 21:31:06 IP
Itsekin olen miettinyt että mitähän tuo "Early" oikeastaan onkaan suomennettuna. Oliskin itsellä tuossa vaiheessa. Annuumeista itsellä viimeisiä podia tuottavia.
Taitaapi tuolla Earlylla viitata siemenestä ensimmäiseen hedelmään. Eli aikaisesta lajikkeesta on kyseessä ja nopealtahan nuo kieltämättä vaikuttaakin. Muistan kevättalvella, kun isälläni näitä Jalluja kasvoi ja kukkivat jo erittäin pieninä taimina. Hydrossa ei aivan yhtä nopeasti tullut satoa viime vuonna, vaan kasvatti enemmän kasvin kokoa, ennen kuin ensimmäisen hedelmän teki.
Blogille päivitelty hieman kuvien kera "uutta". http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/06/antaa-kukkien-kukkia.html
(http://2.bp.blogspot.com/-cfthahYoOQE/T_KkdzfNvzI/AAAAAAAAD34/CGnUeekfRwg/s400/IMG_4362.JPG)
Pistetty muutama kuva ja rivinpätkä tekstiä blogilleni! http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/07/7-potwhite-ja-viimeinkin-auennut-kukka.html
(http://1.bp.blogspot.com/-3nz1UY-sVVw/T_P2x30i3UI/AAAAAAAAD4w/2SkpUyvfgT8/s400/IMG_4397.JPG)
CAP 470 C.eximium aloitti kukkimisen muutaman kukkasen voimin. :) Lisätty myös blogille pari riviä juttua ja vuodatusta pitkilleen! :-\
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/07/cap-470-ensimmainen-kukka.html
Vertailun vuoksi kukkanen tänään, kun vuorokausi on kulunut edellisestä otoksesta.
(http://4.bp.blogspot.com/-m6m6JNAY1Jk/T_VSwSawcYI/AAAAAAAAD5w/_jxwdm9sq1A/s400/IMG_4419.JPG)
Tänään siihen oli ilmestynyt jo ne siitepölytkin.
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/07/myohassa-vai-kovasti-etuajassa.html
(https://lh3.googleusercontent.com/-geV8dXhGjbY/T_V0aIKJ3AI/AAAAAAAAD6E/udOyoYD97bg/s640/IMG_4422.JPG?gl=FI)
Lapsukaiset tuli tänään kertomaan, että ovat löytäneet leppäkerttuja heinistä. Lamppu syttyi välittömästi, joten rekrytointi heti päälle ja leppäkerttuja metsästämään. Nyt siellä on muutamia rouskuttamassa lehdiltä öttiäisiä. Jäätelörahat muksuille helposti, kun lisää jaksavat kerätä! :P Kuvan kerttu aloitti heti työnsä käskettyä! :)
Sain kanssa purkillisen lasten keräämiä leppäkerttuja lahjaksi alkukesästä. Kirvoja tosin ei ole näkynyt kun suihkutelen kasvit säännöllisesti.
(http://3.bp.blogspot.com/-MeBXw526SCk/T_cXf-9grFI/AAAAAAAAD8A/09ABNDGAPCM/s400/IMG_4455.JPG)
Testattu makua ylläolevasta chinensestä
(http://3.bp.blogspot.com/-M-KZ_ado8zc/T_cXd_nu9lI/AAAAAAAAD74/6FFS0eyUL1Y/s400/IMG_4453.JPG)
Muutama muu kuvatus myös ja pari riviä tekstiä blogilllakin. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/07/testauksessa-cgn-23255-cchinense.html
Ihan vaan muistutukseksi sitten kun saat 7 Pod Whiten -podin tehtyä valmiiksi niin vaadin kuvaa sitten nähtäväksi. :D
Lainaus käyttäjältä: jewe - heinäkuu 06, 2012, 21:25:34 IP
Ihan vaan muistutukseksi sitten kun saat 7 Pod Whiten -podin tehtyä valmiiksi niin vaadin kuvaa sitten nähtäväksi. :D
Toiveesi toteutuu ehdottomasti, jos saan sen hedelmän sieltä aikaiseksi. Siemeniä samalla lupaan sulle laitella myös, jos niitä saan! ;)
Nostin blogille muuan vanhan aiheen, joka taisi olla joskus täällä foorumillakin käsittelyssä. Nimittäin se galapagoense, mikä ei sitä kuitenkaan halunnut olla. Kuvaa on siitä muka galasta siinä ja juttua ja muutakin seassa blogillani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/07/pahkinaa-purtavaksi.html
(http://1.bp.blogspot.com/-ShsZ1U-mbXk/T_mdqVj-STI/AAAAAAAAD9A/iXEjQoS4CrM/s400/IMG_4471.JPG)
(http://2.bp.blogspot.com/-j0lZfOy0fRk/T_1EPxDRZrI/AAAAAAAAD_A/deAI4IHNhXo/s400/IMG_4484.JPG)
Makutestissä tänään viimein kypsä CAP 502 hedelmä. Tästä ja hieman muutakin päivitelty blogilleni.
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/07/makutestissa-cap-502-cfrutescens.html
(http://2.bp.blogspot.com/-IS6wqydOjbQ/T__Yr8ceI3I/AAAAAAAAD_Y/8VO02fH6ldI/s400/IMG_4488.JPG)
Muutama kuvatus ja rivinpätkä lisätty blogilleni uutta tekstiä. :)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/07/cap-1491-halusi-myos-nayttaa-kukkansa.html
Laitetaas tänne pitkästä aikaa ihan pelkästään päivitystä, kun aikataulu on hieman kiireisempi tänään. Olenkin ihmetellyt kovasti, kun muutamana päivänä on ruvennut kukkaset putoamaan ihan järjestään 7 Pod/Whitesta. Rupesin tätä tarkemmin tutkimaan, kun rupesi mustia paskajälkiä ilmestymään sinne tänne. Syy selvisi kameran kanssa, kun pääsi vähän lähempää tuttavuutta tekemään puskan sekaan. Seuraus on varmaan laskettavissa, kun Herpilisidi loppui, niin ötökät pääsee mellestämään rauhassa. Nyt odotetaan kovasti uutta satsia. Ei millään viitsisi laittaa hyönteismyrkkyjä kasvariin, kun koko ulkokausi on pärjätty ilmankin.
(https://lh6.googleusercontent.com/-imJdVUdmQ8w/UAErYncu3oI/AAAAAAAAEBU/v0_KcMJTXbs/s512/IMG_4514.JPG?gl=FI) (https://lh6.googleusercontent.com/-j6x0WFiURQ0/UAErZbVLFuI/AAAAAAAAEBc/61wjQbRkz4E/s512/IMG_4516.JPG?gl=FI)
Sama kasvi zoomattuna lähemmäksi! :-[
(https://lh3.googleusercontent.com/-b7kEEGgJnes/UAErRqVr2XI/AAAAAAAAEAo/yf8Y9RJSQuM/s512/IMG_4508.JPG?gl=FI) (https://lh5.googleusercontent.com/-JI1dC0VH6Rc/UAErQqL1GuI/AAAAAAAAEAk/LDdmSDoauzI/s512/IMG_4505.JPG?gl=FI)
CAP 505 aloittelee vasta nyt kukintaansa. Kaiken järjen mukaan pitäisi olla villi/villihkö frutescens, mutta jotain outoa tuossa kukassa kuitenkin on. Valkoiset heteenvarret osoittavat, että annuum olisi kyseessä, mutta kun katsoo muuten kukkaa, niin on fruten piirteet selkeästi havaittavissa. Joko tämä on hybridi, tai sitten on erikoinen frute. Veikkaan itse sitä hybridiä.
(https://lh6.googleusercontent.com/-U8s-0mX200U/UAErWydlIzI/AAAAAAAAEBM/oT5LiH2gaDs/s576/IMG_4512.JPG?gl=FI)
Villi baccatum aloitti hiljattain reippaalla kukinnollaan, joten kohta on odoteltavissa pieniä marjojakin.
(https://lh3.googleusercontent.com/-0XVHQ2DAvHo/UAErUTogrlI/AAAAAAAAEA8/OPrII72Oi6k/s640/IMG_4510.JPG?gl=FI)
Ajoittain pahastikin syöty CAP 502 kerkesi tehdä satoa ihan kivasti, ennenkuin punkit pistivät parhaat lehdet poskiinsa. Nyttemin kuitenkin taas parempaa suuntaa kasvi on selkeästi menossa, sillä oksienpäät ovat jo kasvamassa tuoretta kasvua. Isompia leikkauksia ei ole pystynyt tekemäänkään, kun satoa on oksilla. Näin tällä kertaa!
CAP 505 vaatinee lisäseurantaa. Kukkavarsi kyllä on frutescensille sopiva. Jos se vielä tuosta ponnistaa pystyyn, kun raakile ilmestyy, asia vahvistuu. Violetti väri voi ilmestyä myöhemminkin vain osaan vartta. Eihän noissa vielä ole siitepölyäkään. Heteet kehittyvät vielä.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 14, 2012, 12:15:43 IP
CAP 505 vaatinee lisäseurantaa. Kukkavarsi kyllä on frutescensille sopiva. Jos se vielä tuosta ponnistaa pystyyn, kun raakile ilmestyy, asia vahvistuu. Violetti väri voi ilmestyä myöhemminkin vain osaan vartta. Eihän noissa vielä ole siitepölyäkään. Heteet kehittyvät vielä.
Joo, sen verran tuossa jo kävin ilman lasejani katsomassa, että siitepölyä oli jo ilmestynyt, mutta en elävästikään voinut näillä silmillä nähdä oliko heteidenvarsissa violettia edes nimeksi. Pitää huomenna tarkistaa kameran, suurennuslasin tai luupin avulla tilanne.
Valkoista 7 pataa aamulla suihkuttelin vedellä, johon oli lisätty rapsiöljyä ja mäntysuopaa samassa suhteessa, kuin Jaakontaiallakin. Tulos oli kuitenkin se, että kirvoja sielä oli vieläkin nähtävissä ja liikkeellä, mutta vähemmän, kuin aamulla. Tavoitteena saada siitä edes pari hedelmää ja sitä myöten siemeniä. Toivottavasti sekään ei ole liikaa pyydetty! :o
(http://4.bp.blogspot.com/-G6XiNzC25cM/UAevr6NRH1I/AAAAAAAAEBw/mfIvUZwaskc/s400/IMG_4520.JPG)
Kaiken kiireen ja hötäkän keskellä pientä päivitystä tehty tämän rakkaan harrastuksenkin parissa blogilleni. Muutama rivi tekstiä ja pari kuvaa, joten lukekoon ketä kiinnostaa!
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/07/cap-1487-kukkii.html
Pitkästä pitkästä aikaa jotain pientä tarinan tynkää heitetty muutamin kuvin blogilleni. Linkki uusimpaan tekstiin, jos jotakuta kiinnostaa käydä lukemassa. ::)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/08/cgn-24332-eximium-kukkii-myos.html
(http://3.bp.blogspot.com/-UiwPycbULy8/UCD4NSiyVZI/AAAAAAAAEE8/MWMBrHskSCc/s400/IMG_4583.JPG)
Kerroppas minulle ,että onko tuo nyt se buforum mitä eräät kuumeisesti etsivät vai kenties jokin muu buforum?
Todella kaunis kuva.
Mukavaa kuulla ettei kirvestä ole kaivoon viskattu! :)
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 07, 2012, 15:45:18 IP
Kerroppas minulle ,että onko tuo nyt se buforum mitä eräät kuumeisesti etsivät vai kenties jokin muu buforum?
Todella kaunis kuva.
Mukavaa kuulla ettei kirvestä ole kaivoon viskattu! :)
Mielelläni sen kertoisin sulle, jos vain voisin! ;) Sen verran voin sanoa, että muutama vuosi sitten sain kasan siemeniä toiselta puolelta maailmaa ja siemenet olivat merkattu CGN 24322 C.buforumiksi. Sen takia olen pitänyt sitä mysteerinä aina tuohon kukkaan saakka. Kieltämättä sen soisi olevan se buforum, vaan valitettavasti se enemmän muistuttaa eximiumin kukkaa, vaikka samankaltaisuutta siinä on. Tuossa on linkki wildchilli.eu:n buforumiin, vaikka tiedä sitten onko sekään se!!! ;D http://www.wildchilli.eu/forum/viewtopic.php?f=9&p=7506 Aiheesta on keskusteltu aikaisemminkin jossain viestiketjussa, mutta en muista missä? Toki voisi löytyä, jos hakua käyttäisi! 8)
Kiitoksia tiedosta!
Buforum tai ei niin kaunis ja komea lajike! :)
Tynkäjuttua heitetty blogille Ulupica Largesta!
(http://2.bp.blogspot.com/-Eu4RNCJYBT4/UCUw5NCiU3I/AAAAAAAAEFg/Hp_gCTheAMQ/s400/IMG_4601.JPG)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/08/ulupicassa-pienia-marjan-alkuja.html
(http://1.bp.blogspot.com/-I3RTCA7lUC4/UCkQV8ppAFI/AAAAAAAAEGo/I9M5LGvrRCA/s640/IMG_4611.JPG)
Tarinaa hieman Cumari Polluxista ja päivän sadonkerjuusta! :P http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/08/cumari-pollux-kukkii-ja-kukoistaa-taas.html
(http://4.bp.blogspot.com/-cIwpKxJhPq0/UCo3MUpByPI/AAAAAAAAEIM/R1uFYD51-1k/s400/IMG_4623.JPG)
Muutama kuvatus ja tarinan tynkää raapustettu blogilleni. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/08/esittelyissa-cap-502-ja-pi260504.html
Muutama helteinen päivä on täällä Sushrajalla saatu viettää kotvilleen, ehkä jopa alkukesän jälkeen ne lämpimimmät. Kaiken näköistä puuhastelua on tullut viikon aikaan tehtyä ja kuviakin räpsittyä jokunen. Talon remontti on vienyt ja muu kiire tästä touhusta suurimman terän pois, tai lähinnä täällä foorumilla päivittely. Ehkäpä blogiakaan ei ole tullut samaa tahtia päiviteltyä sen alkukesän jälkeen.
Kausi on ollut erittäin haasteellinen, ellei vaikea, kuten moni blogia seurannut sen tietääkin. Kesä alkaa kääntyä ehtoon puolelle pikku hiljaa, mutta jotain on vielä kuitenkin jäljellä, ennen kuin heitetään tälle kesälle hyvästit. Muutamia odotuksia on vielä saamatta, kuten on ollut alusta lähtienkin. Tosin jotain hyvää on kasvarista tullutkin ja jatkumoa tulevaisuutta varten. Näillä näkymin hillot on väännetty sadosta ja enää on rippeitä kypsymässä, osa harmillisesti vasta aloittelee. Punkkien takia menee erittäin vakavasti harkintaan, mitä tulee talvetukseen ja mitkä lentään suoraan kompostiin. Se on selvää, että amppelissa roikkuneet ovat saaneet olla hieman paremmin turvassa syönniltä, kun ovat olleet irti muista kasveista. Samoin joukossa on jokunen sissi, joka ei ole piitannut ollenkaan punkkien ja kirvojen hyökkäyksistä. Muutaman kuvatus vissiin tähän päivitykseen voisi olla paikallaan. Kuvat on otettu pitkin viikkoa ja osa löytyy blogiltakin (http://sushrajalla.blogspot.fi/) ja olenpa niitä nakkaillut tuonne chiliwikiinkin (http://chiliwiki.fi/index.php?title=Etusivu). Jotain onneksi on siis ollut, mitä päivitelläkin.
(https://lh4.googleusercontent.com/-NnLe1t9W_w8/UCo3RxPa9-I/AAAAAAAAEI0/HwyNvTE9KxU/s512/IMG_4634.JPG?gl=FI)
Tulisia pieniä marjoja. Ei kuitenkaan niin tulisia, kuin perus Habanero.
(https://lh5.googleusercontent.com/-DiSb06c4pX8/UCo3Qxh7dJI/AAAAAAAAEIs/QhqWUfQdIdw/s512/IMG_4631.JPG?gl=FI)
Erittäin harvinainen chili täällä meidän kamaralla. Satoa muutama ympyrässä ja pari vielä puskassa kypsymässä.
(https://lh3.googleusercontent.com/-zNNNn447uhw/UCo3P9vhNyI/AAAAAAAAEIk/zzPlPHIqm8c/s512/IMG_4630.JPG?gl=FI)
Eximiumin kaunis kukka, jonka laittelin profiilikuvaksi hiljattain.
(https://lh4.googleusercontent.com/-RGzVSE4P4kY/UCkQP-QPPMI/AAAAAAAAEGE/kIyxEnJyr_0/s512/IMG_4606.JPG?gl=FI)
Hillotarpeita menneeltä viikolta
(https://lh6.googleusercontent.com/-akEC5AHK02w/UC0COz6N5FI/AAAAAAAAEKw/dlwqQlts9KU/s576/IMG_4651.JPG?gl=FI)
Päivän kuvasaldoa Mata Fradesta.
(https://lh4.googleusercontent.com/-POpBuNcDO8U/UC0CNc8dQHI/AAAAAAAAEKg/u9RzQcHjG-8/s640/IMG_4649.JPG?gl=FI)
Samainen alapuolelta.
https://lh6.googleusercontent.com/-kxP9TQqEnck/UC0CQXabntI/AAAAAAAAELA/HcrhD5LiZnk/s512/IMG_4657.JPG?gl=FI (https://lh6.googleusercontent.com/-kxP9TQqEnck/UC0CQXabntI/AAAAAAAAELA/HcrhD5LiZnk/s512/IMG_4657.JPG?gl=FI)
(https://lh3.googleusercontent.com/-dfK6J32rxag/UC0CRDZ9WWI/AAAAAAAAELI/8HikuuC3YbY/s512/IMG_4658.JPG?gl=FI)
(https://lh5.googleusercontent.com/-6rK-GGHntNs/UC0TFzxwK1I/AAAAAAAAEMA/Pxs1a-Bwf5Y/s576/IMG_4669.JPG?gl=FI)
(https://lh4.googleusercontent.com/-JB_DLShD60g/UC0TJYpVU5I/AAAAAAAAEMM/o-PsPhRxTA8/s512/IMG_4671.JPG?gl=FI) (https://lh4.googleusercontent.com/-3wQCml9HX1w/UC0e-cRBy4I/AAAAAAAAEMo/CriNLAjb5Js/s512/IMG_4677.JPG?gl=FI)
(https://lh5.googleusercontent.com/-zmcL2ntvifw/UC0e_bmuK3I/AAAAAAAAEM0/XcqRSow_as0/s640/IMG_4678.JPG?gl=FI)
Ruma ja syöty, kuin mikä! Satoa silti ihan kohtalaisesti kertynyt.
(https://lh4.googleusercontent.com/-qFRlmZjSzzA/UC0fABsql9I/AAAAAAAAEM8/sPns3OK0Pt8/s512/IMG_4679.JPG?gl=FI)
Näitäkin jokunen onneksi tulee, mutta yhtään kypsää ei vielä ole maisteltavaksi asti tullut. :P
(https://lh4.googleusercontent.com/-4T_K18LOg70/UC0fAuSEGQI/AAAAAAAAENA/IemrG8ANJS0/s512/IMG_4680.JPG?gl=FI)
Muutama Fantasykin makupalaksi.
(https://lh3.googleusercontent.com/-c3Kh4mmbTZI/UC0fBqBXWaI/AAAAAAAAENI/SCi8VpCqYTY/s640/IMG_4681.JPG?gl=FI)
(https://lh5.googleusercontent.com/-Vizdkt0__6w/UC0CLlYlkFI/AAAAAAAAEKQ/3bRrhxi5Dsk/s640/IMG_4644.JPG?gl=FI)
Vielä on tämäkin hengissä, mutta satoa ei ole tullut yhtään. Kukkii kovasti jatkuvasti, mutta jotain siitä puuttuu. Otin muutaman pistokkaan talteen, jos vaikka juurtumaan saisi. En kyllä suuria toiveita herättele senkään suhteen tosin. ???
Eipä siis kovin kaksisesti ole täällä ollut asiat, mutta lainatakseni jonkun toisen foorumilaisen sanontoja täältä, että leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! :) No, ehkä ei enää tällaista kautta ensi vuonna. Taisipa tulla tämän kauden suurin päivitys heitettyä juuri kehiin tänne foorumille. Voi olla, että päivittely päiväkirjaan jää tämän kauden jälkeen kokonaan, kun ei ole nuo kaksisia muutenkaan olleet. Bloggailu jatkuu kuitenkin normaalisti, se on varmaa. Katsotaan nyt ja mietiskellään!!! Eiku etteenpäin.
Oma pieni herkkä toivomus, notta jatkaisit foorumin luetuimman päiväkirjan pitoa!! Jutut on hyviä ja kuvat loistavia, tälläinen nöösipoika saanut paljon oppia tästä päiväkirjasta!!! Toki osaan lukea blogitekstejäkin :o, mutta kun tulee kuitenkin täällä paljon vietettyä aikaa...
T; Tupoksen Chilifarmari.
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Älä lopeta, vedä vaikka copypastella sieltä bloggerin puolelta jos ei muuten.
Samaa mieltä edellisten kanssa, foorumin puolella tulee vietettyä sitä aikaa eniten, ja blogien lukeminen aika äkkiä tuplaa "aikakuormaa". Siksi ne jää hiukan veljenpojan asemaan...
Elä hyvä mies lopeta päiväkirjaasi :).
Isot kiitokset teille kasvattaja toverit! Melkoinen virhearviointi tuli tehtyä myös tämän Tovariin suhteen. Olin jo viskaamassa sitä kompostiin, kun ei Neemistä ollut pelastajaksi. Kaivelin putelin sitten tuolta Tallinnan tuliaisten kätöistä ja löräytin samanlaisen annoksen, kuin olisin Jaakontaialla tehnyt. Ei Jaakontaikaa ole täällä Sushrajalla tarjolla!!!
(https://lh4.googleusercontent.com/-6lLQC2pnVvk/UDNxCrCKZnI/AAAAAAAAENc/4sI-aDLXqlE/s512/IMG_4685.JPG?gl=FI)
Vergi-Vodkalla pääsee samaan tulokseen ja uutta kasvua on tulossa. Rehellisesti sanottuna ei näytä kauniilta tuo kasvihuone tällä hetkellä, mutta onko se ollut sitä ennen tätäkään. Jos näitä kuvia voi hienoiksi ja päiväkirjaa sanoa hyväksi, niin epäilen suuresti! :-\ Hieman on tällaista ollut liikaa tarjolla ja liian kauan.
Pääasiassa kuitenkin jokaisesta on tullut satoa, joitan lukuunottamatta ja niistä se kirvelevin tappio tuntuukin kovimmalta. Villit ovat kuitenkin ollet ne, jotka ovat iloisesti yllättäneet pitkin kesää. Satoa on tullut ja kukintoa tuon tuosta. Chacoistakin melkein kaikki on antanut jotain marjaa ja jatkumoa niiden suhteen on tiedossa myöhemmin. Chinensistä ei kaikista ja Eximiumit ovat olleet yllättävän tiukassa, mutta jokunen sieltäkin kuitenkin.
Pahaa katsottavaa edelleenkin luvassa!
(https://lh5.googleusercontent.com/-pMJ3hUJtHEc/UDNxDxmG68I/AAAAAAAAENk/gr3wg4z6NaY/s512/IMG_4686.JPG?gl=FI)
Kourallinen Blondieta saldona, eikä enempää tästäkään. Siemeniä kuitenkin ensi vuotta ajatellen korkeintaan. Enpä ole vielä päässyt maistamaan tuoreena, joten paljon jää sen varaan.
(https://lh3.googleusercontent.com/-BZNeY3mpMxg/UDNxKEevEdI/AAAAAAAAEOI/JQlcu2fXVeg/s512/IMG_4690.JPG?gl=FI)
Kaikkein satoisin hedelmä on tämä, jos vaan saa kypsyteltyä, ennen kuin syksy kylmät saapuvat. Hillo ja suupaloja siinä ihan kohtalaisesti tyrkyllä. Ilmeisesti aika tulinen tapaus onneksi satoaa! :P
Ja villeistä, ehkä yksi niistä arvokkaimmista tällä hetkellä, tämä Eximium Cgn 24332 jaksaa kukkia ja muutama hedelmä kaiketi tulossa.
(https://lh4.googleusercontent.com/-5wWR2e_ZY7Q/UDNxGTu3TkI/AAAAAAAAEN0/KCTMaMtERe0/s512/IMG_4688.JPG?gl=FI)
Päiväkirjan jatkon suhteen pitää olla varovainen, sillä pari suteroa kautta on syönyt miestä lujasti, mutta toisaalta kasvattanut henkisesti ja tietoa/taitoa tullut aimo annos lisää. Paljon jää jossiteltavaa silti, niistä vielä myöhemmin, ehkä tuonnenpana!
Toni Toni Toni...monestiko olemme jo keskustelleet tästä asiasta? ;)
Kuten Räyhis jo tokaisi, voit vaikka pistää copypastea koko päivyrisi täyteen, kunhan vain jatkat päiväkirjaa. Tottakai, tuollaiset kaudet syövät raskaasti kasvattajaa mutta ensi kausi saattaa olla kaksin verroin parempi!
Olen oppinut tämän kauden aikana ainakin itselleni tärkeän asian, pitäisi iloita jokaikisestä nupusta, kukasta ja podista, joskus se hauskuus kuitenkin päättyy, mutta mikä ei? Sama koskee elämänkin kanssa...
On toi eximium upia! :)
(http://4.bp.blogspot.com/-2EJP5Vv8aM0/UDOLint70yI/AAAAAAAAEOY/O_KjTKHwwlk/s400/IMG_4692.JPG)
Kauden 2013 alkua, vai jotain muuta! ;)
Uutta juttua hieman aikaisempaan vihjaten! http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/08/idattelya-2013.html
[Jäläkkeenpäin]
Ei tässä vielä ihan maansyövereissä ollakaan sentäs, mutta paljon pitää kohentua ja ryhtiä tulla! ;) [/Jäläkkeenpäin]
Chili, kaivo ja kirves. Mitään ei heitetä kaivoon, eikös me hiukan siihensuuntaan sovittu. CGN24332 ei mulla tule tällä kaudella kukkaakaan avaamaan, että sulla on kuitenkin ihan ok sen suhteen. Ja raportteja foorumillekin, kyllä sulta aina on joku yllätys löytynyt.
Ei jouda Fiskarsit kaivoon ei! Niitä tarvitaan vielä jatkossakin tuossa puuhommissa! ;) Eikö tuo Tovariin kuva jo kerro paljon siitä, että katotaan viimeiseen korttiin saakka! :D
Uutta ihmettelemisen aihetta herättää tämä yksi Tepin variaatio. Jos joku tietää kasvista enemmänkin, niin ilomielin siitä tietoa otan vastaan.
(http://2.bp.blogspot.com/-wCEPaGkStL8/UDX-iyVjPdI/AAAAAAAAEO0/TOo1BOjgqdw/s400/IMG_4698.JPG)
Kasvi on käynyt kukkimaan ja kuin varkain tekemään muutamaa pikkuruista marjaakin.
(http://1.bp.blogspot.com/-oCU4vSQKQ2U/UDX-kSXu7yI/AAAAAAAAEO8/m0KtuFyfSa8/s640/IMG_4699.JPG)
Kuvassa itse kasvi. Samasta kasvista löytyy kuvat ja tekstiä myös blogiltakin. Teksti on nopeasti kirjoitettu tässä pojan synttäreiden lomassa, joten voi olla, että virheitä löytyy! 8)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/08/uusi-ihmetyksen-aihe.html
Nuo siemenet jotka olet kasvattanut on lähtöisin tälläisestä:
CAPSICUM annuum var. aviculare
Marjapaprika 'Bird´s Eye'
Trinidadilainen pippuri. Tiiviit, pitkäikäiset taimet. Pienet pyöreät, punavihreät hedelmät. Valtavan voimakas – luultavasti maailman tulisin lajike. (yliviivasin väärän tiedon)
Nuo tiedot on kopioitu Exotic Gardenilta. Jonkinlainen Tepin-variaatiohan tuo on.
Kiitokset biblolle selvennyksestä, nyt tietää senkin paremmin, mitä kasvatan. Hieman kyllä tuo mysteeri laukesi, kun rupesin tarkemmin tutkimaan kasvia ja huomasin pienen seikan. ::) Olipa näet viereisen chacon ohut oksisto luikerellut Tepinin sekaan, eikä sitä meinannut huomata kunnolla, ennen kuin liikuttelin kasvia hieman pöydällä. Kukka ja podi kuuluu CAP 501 C.chacoënsille. Lisäksi kävin miettimään, ettei nuo tuollaiset heteet voi kuulua annuumille. Onneksi nuppuja on oikeasti tulossa ja aukeamassa kasvissa, joten päivitys korjaantuu sen jälkeen! ;D Sori! ;)
Vähästä sitä mieli kohenee piirun verran, mutta kun on vaan odottanut koko kesän, että jotain tapahtuisi. Tänään se sitten ensimmäistä kertaa niiden satojen menetettyjen kukkien jälkeen päätti tehdä ensimmäistä hedelmäänsä.
(http://2.bp.blogspot.com/-EewQc1-Oe8U/UDpV6D2RZwI/AAAAAAAAEPQ/c6KOnqDPzvs/s400/IMG_4710.JPG) (http://2.bp.blogspot.com/-ZaimLZoUjvw/UDpV9Cq4F5I/AAAAAAAAEPg/MG8m3EOxhqE/s400/IMG_4713.JPG)
Chili vuplee! :D Jos joku osaa tunnistaa tuon Villin mysteerin, niin nostakoon käden pystyyn! Mukava olisi chilin lajike tietää, kun alunperin tuon piti olla CAP 490 C.praetermissum.
Muun muassa näistä ja muutamasta muusta löytyy kuvia ja pientä jutun tynkää blogiltani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/08/vihdoin-ja-viimein.html
Mukavaa että seiska podikin on ryhtynyt podittamaan!
Siellähän on omenia oikein mukavasti tulossa, paljonko on teillä puita pihalla?
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 26, 2012, 22:37:41 IP
Mukavaa että seiska podikin on ryhtynyt podittamaan!
Siellähän on omenia oikein mukavasti tulossa, paljonko on teillä puita pihalla?
Joo, omenoita on ensimmäistä kertaa koko noiden puiden historian aikana noin paljon, että melkein kaatuu. Kolme omenapuuta on tuossa takapihalla ja Huvitus on se, jota ei ole vielä mainittu Pekan ja Grenmanin jälkeen. Siitä saattaakin tulla mielenkiintoinen juttu tuosta Huvituksesta ja oma tarinansa varmaan blogillekin, kunhan aika etenee.
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - elokuu 27, 2012, 10:03:26 AP
Hienoa, kun 7pod tekee podia. Onnittelut!
No, ainakin näkee onko se sitä valkoista, vai ei! Toivottavasti nyt tulisi jokunen siemenkin, että saisi uuden kasvin ensi keväällä pihalle kasvamaan, eipähän tarvitsisi tuota vanhaa talvettaa. Ei pidä nuolaista, ennen kuin tipahtaa, mutta kiitos kumminkin! :P
Yhden Tepinin satoa poimittu talteen ja suurin osa nuppineulan kokoisia jätetty puskaan, kun tuskin siemenen ujenta niistä on tyrkyllä.
(https://lh6.googleusercontent.com/-R4e56p3kYkg/UDtuh4iDs9I/AAAAAAAAETQ/XbowaaGbWGo/s640/IMG_4744.JPG)
Kohtalaisen tulinen marja, laittaiskohan leivän päälle! :D
Mysteeri baccatumista otettu muutama hieman parempi kuva, joten tunnistaminenkin helpompaa.
(https://lh6.googleusercontent.com/-rs54L3UJRGc/UDtugjCsGCI/AAAAAAAAETA/h9q3-_qZakU/s640/IMG_4742.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-85iLowu5cT4/UDtugKHcuqI/AAAAAAAAES4/JCuADNDdh4U/s512/IMG_4740.JPG)
Itse hedelmä on tuollainen pisaran muotoinen.
Testituloksia koe-idättelystä!
(http://3.bp.blogspot.com/-JOX21GX0k8k/UD8vFVAxLVI/AAAAAAAAETk/Qm4Qjqs4rs0/s400/IMG_4748.JPG)
Ja muutama muu rivi päivän kirjoituksista! http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/08/testi-idattelya.html
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/09/siementen-valintaa-ja-pahkailya.html
(http://2.bp.blogspot.com/-c_JMo9fORDw/UETIWDk2eHI/AAAAAAAAEVo/nyMXXiK285g/s400/IMG_4779.JPG)
Pähkäilyä tulevasta, vaikkei kausi ole vielä entinenkään pulkassa. Huom! Vaan pähkäilyä!
(http://1.bp.blogspot.com/-PVRuXRgnmkw/UETIhS_C1aI/AAAAAAAAEW8/1r4Fyf5qvC8/s400/IMG_4798.JPG)
Ensimmäinen orkidea kaupanhyllystä. Väri kauniin limetinvihreä.
Jotain sentään piti säilöä tänään täälläkin, kun oli noita omenoita pudonnut puusta, eikä missään nimessä raaskinut, noita ei aivan täysin kypsiäkään viskata.
Ohjeen ja kuvastuksia löytyy blogiltani.
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/09/omena-chilisitruuna-hillo.html
(http://2.bp.blogspot.com/-4c7u3yFF1Ps/UEX5EZKuGtI/AAAAAAAAEX8/DdVUDxEdwXg/s400/IMG_4807.JPG)
Sadon säilöntä on jatkunut tänäänkin. Päätin kokeilla etikkachiliä, vaikka aina ei tuo etikka ole suorastaan houkutellut minua.
(http://3.bp.blogspot.com/-31_zUsP_Vjc/UEc2hWdCPWI/AAAAAAAAEYc/aX-MvkoteWU/s400/IMG_4814.JPG)
Pientä tekstiä raapusteltu blogilleni ja samalla ohjeentapainenkin sieltä pitäisi löytyä.
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/09/etikkainen-sailykechili.html
Pienimuotoista makutestiä tehty Mulato Isleñon suhteen.
(http://3.bp.blogspot.com/-RxWWDhcE5no/UFcVKSGCKWI/AAAAAAAAEaU/2VsL-DQV-NU/s400/IMG_4850.JPG)
Tästä ja muutamasta muusta kuvia ja pientä tarinantynkää blogiltani! http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/09/mulato-isleno-herkku-meksikosta.html
(http://3.bp.blogspot.com/-PYBoh1cNtpg/UGma9GqeapI/AAAAAAAAEcM/MFX7A5my9Lc/s400/IMG_4881.JPG)
Pientä pohdiskelua syksyn tulosta ja kasvihuone kauden alasajosta, sekä muutama kuvatus pienine tarinantynkineen blogillani. :)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/10/alasajon-suunnittelua-kasvihuoneella.html
(http://1.bp.blogspot.com/-5yAyTaxOI9Y/UGma_xYKZlI/AAAAAAAAEcg/9waKVVeLpXM/s400/IMG_4884.JPG)
Mysteeri villi baccatum on myös kypsytellyt marjansa pääosin, joten jos joku tunnistaa nuo pisaran, tai pienen suikulan muotoiset marjat, niin mielelläni olen kuulolla! :)
Vaikka tämänpäiväinen päivitys ei koske juuri chilejä, niin pientä juttua on tullut kirjoiteltua blogilleni omenoiden tiimoilta.
(http://4.bp.blogspot.com/-pS_QYKELFtk/UG05foVOYZI/AAAAAAAAEek/OIc3GiBDea0/s400/IMG_4915.JPG)
http://www.sushrajalla.blogspot.fi/2012/10/omput-kelpaa-muillekin.html
(http://3.bp.blogspot.com/-KuMJfqbi6Kc/UH0jVmT66CI/AAAAAAAAEio/4vs8iHBfSLM/s400/IMG_4991.JPG)
Pitkästä aikaa raapusteltu tekstiä blogillenikin kuvien kera. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/10/sadon-sailontaa-ja-uusien-makujen.html
Pikku hiljaa alkaa syksy käydä siihen vaiheeseen, että tulee eteen sekin vaihe, että on ruvettava miettimään uutta kasvatuslistaa tulevalle kaudelle. Tuossa on muuten yksi hyvä vaihtoehto yllä olevassa kuvassakin, mitä lämpimästi suosittelen kokeilemaan. :P Lista tulee olemaan näillä näkymin paljon pienempi, kuin tänä kesänä oli, mutta totuttuun tapaan se tulee olemaan tulinen, kuin se itse. Pubeja tulee olemaan listalla paljon enemmän, se on selvää jo tässä vaiheessa, sekä uusia tuttavuuksia perinteisten joukkoon mahtuu mukavasti, villejä unohtamatta. Kovasti olen ajatellut luopuvani tästä mitääntekemättömästä päiväkirjastanikin, sillä ikävä tänne on raapustaa pelkkiä linkkejä blogiltani. Blogikirjoittelua pidän itse ainakin tärkeämpänä, kuin tätä, enkä usko että hyvä tässä häviäisikään! :) Katsoo nyt, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja miten innostaa!!! Mennään näin tämä kausi loppuun nyt ainakin.
Blogit ovat hienoja ja tekijät näkevät paljon vaivaa niiden eteen.
Ainakin omalta kohdaltani niiden lukeminen vaan jää tosi vähäiseksi kun täällä kaikki on samassa paikassa ja siksi päiväkirjoja tulee luettua ainakin sen verran kuin ehtii eli säännöllisesti itse luen ehkä kymmentä päiväkirjaa ja muita sitten vähemmän. Vaikka sinullakin on päivityksissä linkit tuonne blogiin niin jotenkin tuo klikkaus jää liian usein tekemättä. Aika moni on siirtänyt päiväkirjojaan blogiin ja toivoisin silti että nämä päiväkirjatkin pysyisivät hengissä.
Olisi ikävä jos lopettaisit päivyrinpidon.
Kuten olen Lillenillekin sanonut, niin aloittelijoille, jotka tänne foorumille tulevat mallia ottamaan, niin ottavat usein mallia näistä päivyreistä. Niin ainakin itse tein.
Ja kuten jewe sanoi, on ikävä, jos nämä päivyrit jäävät blogien varjoo, sillä molemmat täydentävät hyvin toisiaan. Ja ovat ne lopulta aika paljon erilaisia.
Joten pyydän. Jatkathan?
Eikös Toni tämä foorumi/päiväkirja voi toimia ikään kuin sisäänheittokeinona blogille? Tänne aina hieman houkutetta copypastelyhennelmän muodossa ja sitten lopputarinat blogilta? Itse olen huono kaivelemaan ja seuraamaan montaa blogia, mutta tätä tai facebookin kautta on usein tullut heräte vilkaista.
Ja antamastasi Aji bananasta: Oli aika räyhäkäs kasvaja, vetäisi itsensä komeasti keskimittaisen miehen mittoihin (180-190 cm) ilman tukea. Vasta kun latvuksessa oli parikymmentä isoa hedelmää ja aloin vähentää kastelua, se alkoi kallistua naapureiden päälle. Raaoiksi jääneistä hedelmistä sain kypsytettyä vajaat kymmenen kohtuullisesti sisällä. Maku on todella miellyttävä, samoin rapea suuntuntuma mukava. Tulee jatkamaan ensi vuoteen, etenkin kun huomasin että olinkin varannut edellisestä kiertokirjeestä muutaman siemenen jemmaan. :)
Kiitokset vain Tonille kaudesta. Alan itse ymmärtää enemmän ja enemmän miksi päiväkirjan pito aina välillä ei innosta, mutta on siinäkin sitten jotain mitä ei blogista saa irti.
Kuitenkin mukava huomata ettei tämän vuoden punkkituhot kokonaan miestä lannistanut vaikka ainahan tuollainen koville ottaa!
Että ei kuin vain iso onnenpotku tulevalle kaudelle ja toivotaan että päiväkirjakin pysyy fooruminpuolella hengissä :).
Kiitokset antoisasta päivyristä!
Kiitokset myös teille muille kaudesta. Vaikea kausi tämäkin oli ötököiden suhteen, mutta ehkä ensikausi voisi alkaa lähes puhtaalta pöydältä. Talvetuksessa ei montaa hiliä ole.
Sulla varmaan oli JaloPena paremmat olosuhteet ötököiden suhteen siellä kasvatuksilla, joten saivat kasvitkin rauhassa kasvaa kokoa. Huono puoli tuossa chilissä on, että on todella hidas kypsymään. Alkukesän hedelmät kerkesivät juuri kypsyä, mutta loppukesästä kasvaneet jäävät auttamatta raaoiksi, enkä sisään kehtaa tuoda kasvia juuri niiden ötököiden takia. Voihan sitä tietty hedelmät poimia ja kokeilla kypsyvätkö irrallaan tuolla muiden hedelmien joukossa. ;) Aji Fantasyn meinasin ehkä ottaa sisään, sillä se on sen verran pieni, että sopii tuohon ikkunalle kypsyttelemään loputkin sadostaan. Niin ja pitää harkita tuota sisäänheittolinkkiä ja miten sen saisi lähellekään mielenkiintoiseksi, että sitä kehtaa lukea. Mietitään ja kassellaan, kuitenkin blogi on se tärkeämpi juttu mulla nyt. :)
(http://4.bp.blogspot.com/-hWNGDHf-4-c/UH6d3NLFl3I/AAAAAAAAEjs/uqJWdOVe8Ag/s400/IMG_5001.JPG)
Mikäs chilinkasvattaja se on, joka ei omia kasvatuksiaan maistelisi. Niinpä päätin tätä kaunista hedelmää testata, kun siemeniä rupesin ottamaan talteen jatkokasvatuksia varten...
Tästä hieman lisää luettavissa blogiltani! http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/10/7-pod-douglah-brown.html
(http://4.bp.blogspot.com/-9Pb7hfRnncI/UH-9gOrUB9I/AAAAAAAAEkI/aNoqyP5UrXA/s400/IMG_5007.JPG)
Uutta makutestiä heitetty kehiin eilisen helvetillisen chinensen jälkeen.
Toipuminen eilisestä oli yllättävän hyvä ja uimahallissakin sai viettää suhteellisen normaalisti lilluen lasten kanssa, mutta pientä palperointia vatsassa tuntui. Etenkin alavatsa tuntui epämääräisen polttavalta illan mittaan. Pieniä Johnny Cashin lauluja piti aamusella laulella aamutoimien aikaan, mutta niistä on selvitty uuteen päivään pikku hiljaa. Niin ja vielä saan uimahallissa käydä toistekin, kun mitään ylimääräistä ei ilmennyt. ;)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/10/pi-3150271-cchinense.html
Lisää luettavissa blogiltani osoitteesta.
Kyllä tuon seiskapadan voima tuli selväksi kerralla, ei tartte toista kertaa kyllä raakana kokonaista syödä. :D Mut hyväähän se kyllä oli, kieltämättä.
Tuo 315027 menee kyllä ensi kaudelle kasvatukseen, pidin mausta erityisen paljon. Jotenkin nämä keltaiset chilit on aina suosikkeja.
Lainaus käyttäjältä: Jarok - lokakuu 18, 2012, 14:08:24 IP
Tuo 315027 menee kyllä ensi kaudelle kasvatukseen, pidin mausta erityisen paljon. Jotenkin nämä keltaiset chilit on aina suosikkeja.
Mulla tuo pääsee myös jatkoon, enemmän kylläkin kasvin komean ulkomuodon kuin maun vuoksi.
Todella pitkulaiset podit sulla Toni kyllä on omaani verrattuna. Toisaalta olen tänä kesänä oppinut, että valo- ja muut olot vaikuttavat uskomattoman paljon podien muotoon.
Kun juttua aloitin tekemään tästä Aji Fantasysta, niin täytyy myöntää, että täysin mysteeri tämä minulle oli. Paikallisista marketeista en ole tätä löytänyt, enkä ole kehdannut pyytää tilaamaankaan, sillä olihan sitä minulla itselläni kasvamassa. Pieniä porkkanoitakin pitää aina jättää myöhemmälle, ettei kaikkea kerralla tule testailtua. Tänään se päivä sitten vihdoin koitti, että pääsin irrottamaan ensimmäisen hedelmän kasvin oksistosta. Ja sehän näyttää tältä, kuten alla oleva kuva osoittaa.
(http://3.bp.blogspot.com/-xScdYi92iHo/UIEGgvU6Z4I/AAAAAAAAEk0/Zama5FD8sk4/s400/IMG_5015.JPG)
Tarina jatkuu blogillani kyseisen aiheen tiimoilta ja siellä on tämänhetkinen suunnitteilla oleva listakin kaudelle -13. Kovasti kaipaisi mielipiteitä lajikkeiden suhteen, joten olkaa hyvät ja aukaiskaa sanainen arkkunne. :)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/10/aji-fantasy-cbaccatum-ja-pohdintaa.html
Voihan paska sentään! :-[ Ei mennyt tämä päivä sitten putkeen. Kannettava sanoi työsopimuksensa irti, eikä suostu enää käynnistämään Windowsia, saatikka Linuxin puolta. Itse kone nyt hirveästi harmita, mutta kaikki kuvat chileistä tältä kesältä meni siinä mukana, ainoastaan Picasan web-albumeihin ladatut kuvat on tallella. :( Ja eihän ne kasvien kuvat olleet ainoat.
Tuskinpa ne kuvat menetettyjä lopullisesti ovat, kunhan kiintolevy ei räjähtänyt. Ulkoisen kiintolevykehikon avulla voisi sisällön tarkastaminen onnistua?
Laita yv:tä ja kirjoita oheen tämänhetkiset seiskapatasi niin täydennän noilla semillaksen siemenillä valikoimaasi! Saat ensi kaudeksi täyden satsin 7podeja.
Ei sulla jaolsten sattuisi Primoja olemaan ylimääräisenä? Olen yrittänyt kerätä mahdollisimman kattavan 7 Pod ja Scorppari listan ensi kaudelle, mutta joitain uupuu vielä. Katso samalla jos listallani löytyy jotain sua kiinnostavaa...
//: Sori Toni off topicista :P
Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 19, 2012, 23:18:21 IP
Ei sulla jaolsten sattuisi Primoja olemaan ylimääräisenä? Olen yrittänyt kerätä mahdollisimman kattavan 7 Pod ja Scorppari listan ensi kaudelle, mutta joitain uupuu vielä. Katso samalla jos listallani löytyy jotain sua kiinnostavaa...
//: Sori Toni off topicista :P
Eikun nyt kerätään yhteistuumin ensikaudeksi kunnon 7-lista!
Ai häh?
Onko tämä jokin joukkokeräys vai meinasitko että sulta löytyy, meni yli hilseen ::).
Niin tuo "eikun" tuli tokaisuksi tuohon anteeksipyytelyysi. Eli lähetellään ristiin mitä löytyy ja kasvatetaan mahdollisimman laaja 7-lista!
Tässä mun ja tonin:
7pot Orange-Yellow Uusi, Semillas
7pot Jonah Strain Uusi, Semillas
7pot Barrackpore Uusi, Semillas
7pot Chaguanas Uusi, MasaT
Ja Tonin seiskat:
- 7 Pod/Barrackpore
- 7 Pod /Douglah Brown
- 7 Pod/ Yellow
- 7 Pod/ White
Toni: jos sun mielestä tää voisi olla muualla kuin päivyrissäsi, niin laita yv:tä. Siirrän tämän vaikka omaksi aiheekseen.. ;)
Joo joo, no nyt olen taas kärryillä :D.
No jos tämä siirretään omaksi aiheeksi voin yhtä hyvin jatkaa...
Seuraavat minulta löytyy:
7 Pod
7 Pod Jonah Strain
7 Pod Orange Yellow
7 Pod Brain Strain
7 Pod Barrackpore
Mahdollisesti:
7 Pod Douglah
7 Pod White
7 Pod Douglah x Trinidad Scorpion Butch T
Brain Strainiä jakaisin mielelläni mutta omistan ainoastaan 4 siementä, eli ei ole hirveästi mistä vielä jakaa. Ensi kauden jälkeen toivon mukaan!
Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että täällä kauppojakin käydään. Melkoisen hiljainen tämä päivyri on ollut pitkään ja lakkautuksen uhallakin on ollut pitkään ja on ajan kysymys vain! Paljon multa puuttuu noiden seiskapatojenkin suhteen. Alla on varmasti, mitä tällä hetkellä löytyy.
- 7 Pod
- 7 Pod /Douglah Brown
- 7 Pod/ Yellow
- 7 Pod/ White ja tämäkin valmiina kasvina.
Barrackporeakaan ei vielä ole siemeninä, vaan uskoisin ne jostain kehittävän. Sullahan ne siinä listalla onkin, joten lähempänä ollaan maaliakin. :) Toki nämä muutkin seiskat kiinnostaa, jos haluat jonkinlaista siemenvaihtoa käydä niistä? ;)
Puhunet Jaolstenille?
Saat kyllä multakin muutaman Barrackporen siemenen esim. vaihdossa Douglahin siemenistä jos podien kanssa lykästää :).
Noh, eikait sillä niin suurta väliä ole loppupeleissä kummalta niitä siemeniä tulisi. ;) Mukavahan tuota kokoelmaa olisi kartuttaa lisä padoillakin. Siksi tuolle lajikelistalle piti jättää varaa muuttua, kun voi tulla paljon mielenkiintoisia lajikkeita vielä vastaan. Pubeista voisi jotain kuulla kanssa, että mitä kannattaisi noiden listalla olevien jatkoksi/tilalle ottaa?
(https://lh6.googleusercontent.com/-JBx8sWVOcpY/UILGxKfnyDI/AAAAAAAAEm0/6FUcdbhEPCE/s912/IMG_5042.JPG?gl=FI)
Käytiin päivällä, ennen päiväkahveja suolla. Tai siis lähinnä suolla piti käydä katselemassa karpaloita, mutta piipahdettiin siinä samalla vakiopaikan suppilot tsekkaamassa. Melkein sankollinen lähti mukaan, joten muutamat piirakat ja kastikkeet noista vääntää helposti ja, miksi ei soppaakin. :P
(https://lh3.googleusercontent.com/-uxHZQsfVi5g/UILGvX8fGpI/AAAAAAAAEms/gfSnjcuvVtU/s640/IMG_5039.JPG?gl=FI)
Löytyi sieltä niitä karpaloitakin, noin litran verran. Olisi siellä ollut enemmänkin niitä kerätä, mutta kahvihammasta alkoi jo kolotella sen verran, että piti marjat jättää suolle. Kiisselitarpeet siinä on kuitenkin helposti ja jos noita olisi enemmän ollut, niin karpalolikööriä olisi pitänyt niistä tehdä. Ainakin emäntä oli sitä mieltä! :)
Pastori Silli olisi kehottanut: "Hyvä veli, ota kahvipullo mukaan metsään" . :)
edit: Ootko huomenna loppuiltapäivän kähmyssä kotosalla, jos vaikka ihan pikaisesti pyörähtäisin Parikkalasta tullessa?
No, nautinpa kaffet sitten kotosalla, mutta tosiaan kahvit olisivat maistuneet ilmanmuuta paremmalla siellä suonreunalla! :P
Ja pastori Luttisen sanoin; Nautin pikkasesta kahvista, kun takahuoneessa on sumppia pihisemässä ja ryystetään sitä mukitolkulla! ;)
Oonhan minä tässä kotosalla koko päivän, joten eikun teretulemast vaan. Pirauta vaikka varmuudeksi, kun olet maisemissa. :)
Varteenotettavia lisäyksiä listalle, mikä on kokonaisuudessa blogillani. Chinenset uskoisin vielä muuttuvan tässä syksyn mittaan järeämmäksi, riippuen noista vaihtokaupoista! ;)
C.pubescens
- CAP 867
- Ecuadorian Red Pepper fo Hell
- GRIF 9345
- Turbo Pube Red
C.chinense
- Brasileira Marimbondo
C.baccatum
- Aji Blando
C.frutescens
- Dogo Nyoni
Ja sehän koko listan runko on nähtävissä blogilta. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/10/aji-fantasy-cbaccatum-ja-pohdintaa.html
7-lista:
Tässä mun seiskat:
7pot Orange-Yellow Uusi, Semillas
7pot Jonah Strain Uusi, Semillas --> Tonille
7pot Barrackpore Uusi, Semillas
7pot Chaguanas Uusi, MasaT --> Tonille, Lillenille
Ja Tonin seiskat:
- 7 Pod/Barrackpore
- 7 Pod /Douglah Brown
- 7 Pod/ Yellow (Onko sama, kuin orange-yellow?)
- 7 Pod/ White --> Jaolstenille
Lillenin seiskat:
7 Pod --> Jaolstenille, (Tonille?)
7 Pod Jonah Strain
7 Pod Orange Yellow
7 Pod Brain Strain (4 siidua)
7 Pod Barrackpore
Mahdollisesti:
7 Pod Douglah --> Tonille, Jaolstenille, jos lykästää
7 Pod White
7 Pod Douglah x Trinidad Scorpion Butch T
Laitan kummallekin yhteystietoja yv:llä. Laittakaa tekin mulle, lähetän mahdollisimman pian kirjettä tulemaan. Esim. tonille tarttis laittaa valikoima noita Semillaksen pubeja ;)
7 Pod Douglahista oli puhetta Tonin kanssa että jos podien kanssa lykästää niin saisin, joten hän tuskin niitä siemeniä tarvitsee takaisin minulta ;).
Meikä voi pistää Tonille Barrackporea.
Tarkistin juuri tavallisten 7 Podien tilanteen. 2 siidua ja puskassa roikkuu 2-3 minimaalista raakaa podia, joten tuon piikkiin ei kannata laskea :-\. Siemenketjukirje I nappasin itse viime vuonna 3 siementä ,löytyykö tästä uudesta?
Voin nuo kaksi lähettää jommalle kummalle sillä itse en niitä tarvitse.
Semillakselta löytyisi vielä kahden tyyppistä Primoa, kiinnostaako yhteistilaus? Samaan tilaukseen voisi vaikka ujuttaa TSMY:n ja ehkä jotain muuta kivaa ::)
Elikkäs perus seiskapataa on entuudestaan ja tuota 7 Pod Douglah Brownia. Niitä en tarvitse yhtään lisää. 7 Pod Yellowta tai onko se nyt Orange Yellowta on myös noin 10 siementä. Laitoin jo yksityisviestiä Jaolstenille siitä tilauksesta, voin naputella sullekin, kunhan tässä kiireiltäni ehdin. :)
(http://4.bp.blogspot.com/-Rg9Tcq3GMtQ/UIU5r-Q9VDI/AAAAAAAAEnQ/iA1RIQyRy-o/s400/IMG_5044.JPG) Kuva eiliseltä päivältä.
Pari vuorokautta ollaan menty jo kylmän puolella, sillä oikeastaan ensimmäista kertaa muutamaan päivään ollaan hieman plussan puolella. Kovimmillaan on ollut jo pakkasta - 5 ja kasvihuoneessakin sitä ollut peräti -3. Lähes kaikki chilit on nakattu tunkiolle, mistä sato on poimittu talteen, mutta osa villejä siellä on pienimuotoisessa testauksessa. Ajattelin katsoa muutamaa puskaa, miten näissä on sitä kylmänsietoa, kun kerran sitä pitäisi olla.
(http://2.bp.blogspot.com/-EK-FEMn1dGc/UIU5u79wdQI/AAAAAAAAEng/mpdqvMce6gs/s640/IMG_5047.JPG) Kuva eilisestä -3 asteen pakkasesta.
Yhtä hyvin näytti voivan tänäänkin, vaikka kuvaa en toista viitsinyt ottaakaan verrokiksi. Täytyy ottaa parinpäivän päästä uudelleen.
(http://3.bp.blogspot.com/-0NLcHiSpmIY/UIU5yON88_I/AAAAAAAAEnw/NajZvPktDic/s640/IMG_5051.JPG)
Kuvaa eiliseltä, josta uutta kuvaa muutaman päivän päästä.
(https://lh6.googleusercontent.com/-6ykbHRb0TF8/UIaAe31YRTI/AAAAAAAAEoE/8o30KCg4ojU/s720/IMG_5052.JPG?gl=FI)
Kuva tältä päivältä tästä CAP 499 chacosta.
(https://lh4.googleusercontent.com/-oRGXikUrXeg/UIaAiO-5gmI/AAAAAAAAEoU/jXayYGde3u8/s800/IMG_5055.JPG?gl=FI)
Lemon Dropissakin on jälleen yllättävän hyvä kylmänsieto. Tein joku vuosi sitten aivan samanlaista huomiota. Tunkiolla kesti muutaman vuorokauden pakkasenpuolella hyvin. Katsotaan nyt, miten käy tällä kertaa.
Poimin tänään noista pääasiassa C.chacoënseista marjoja talteen, mutta osaan jäi vielä toki jäljelle. Katson miten ne kypsyvät vielä tuolla kylmässä.
(https://lh3.googleusercontent.com/-unwx2J2bOHc/UIaAjlCCGHI/AAAAAAAAEoc/gPCjHpPDBAY/s512/IMG_5056.JPG?gl=FI) (https://lh4.googleusercontent.com/-8THsLTpNVBQ/UIaAoJ0JQWI/AAAAAAAAEo0/zllEkyiyJY4/s640/IMG_5060.JPG?gl=FI)
(https://lh3.googleusercontent.com/-8MsPBQZHJiQ/UIaAqdU31TI/AAAAAAAAEps/kBEXlwjcxeE/s640/IMG_5063.JPG?gl=FI) (https://lh5.googleusercontent.com/-Afx1RMho3Bo/UIaAszgruEI/AAAAAAAAEpA/DZP7FfQklME/s512/IMG_5064.JPG?gl=FI)
Olisipa mukava tietää, mikä tämä Mysteeri bacca on? Itse olen yrittänyt pienimuotoista tutkimusta tehdä ja muutamia vaihtoehtoja on herännyt mieleen. Tämä voisi kenties olla Mini Mini, Not Topgirl tai Bolivian Small Red? Siemenet tulivat minulle CAP 498 C.praetermissumina, mutta sitä se ei ole. Wildchilli.eu:lla samainen kasvi on ilmoitettu nimellä NOT 498 (Unknown) C.baccatum var. baccatum. Ehkä se on sitten jotain muuta! ::)
(https://lh6.googleusercontent.com/-cQYUsxOKA1U/UIaAzJkXZ5I/AAAAAAAAEpY/9nVas0dR0ok/s576/IMG_5067.JPG?gl=FI) Viimeinen sato poimittu tästä Tepin variaatiosta talteen. Sitä tuli todella paljon kaikkiaan kesänmittaan.
(https://lh6.googleusercontent.com/-ep7EJ8Vg2aI/UIaA4qsxwUI/AAAAAAAAEpo/gqdUNV0_xBU/s800/IMG_5070.JPG?gl=FI)
Kaikki CGN chinensen loput marjat ovat kuvassa, eikä niitä tullut korkeintaan kuin, ehkä kymmenkunta. Chaco Yellow:a kasviin jäi jokunen vielä raakana jäljelle.
Täällähän tuosta CAP 498 (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8253.msg211523#msg211523) mysteeristä olikin juttua ennestään, vaan ei tahdo millään aina kaikkea muistaa? ;D Noh, jospa se aropupu laittaisi jossain vaiheessa niitä aitojakin tulemaan, kunhan kiireiltään ehtii! ;)
(https://lh6.googleusercontent.com/-u60MAgIxXeU/UIlbwh1acNI/AAAAAAAAEqE/ZHxdDbUlXxg/s720/IMG_5072.JPG?gl=FI)
Kasvin piti olla 7 Pot White ja sen hedelmä, mutta alkaa aavistus käydä toteen, ettei se sitä suinkaan ole. Väri on ruvennut juuri hedelmässä muuttumaan ja ensimmäinen vaihe on tuollainen vaalean keltainen, hieman oranssiin taittuva. Katsotaan nyt minkä väriseksi se muuttuu lopuillaan, mutta tuskin tulee näkemään uutta kautta, ellei ole sitten äärimmäisen hyvän makuinen. :o
Saamieni tietojen mukaan ko. lajike on melko epävakaa ja suurin osa eräänkin harrastajan podeista olivat lähinnä kermanvärisiä eivätkä suinkaan valkeita.
(https://lh4.googleusercontent.com/-yKlCwGW6TA8/UIljui-07iI/AAAAAAAAGxA/dhr9TfkXYZQ/s720/005-37.jpg?gl=FI)
(https://lh4.googleusercontent.com/-XRxGCgWp4i8/UIlj3kG0ykI/AAAAAAAAGxI/b8i3WJT0KJM/s720/012-21.jpg?gl=FI)
Tässä kaverin luvalla muutama foto kermanvalkeista seiskapadoistaan. Sorry Toni änkeämiseni päiväkirjaasi.
En huomannutkaan noita kuvia, joita olit laittanut, kun en ole tätä vilkaissut moneen päivään. Hienoilta ne näyttää ja täysin erillaisilta, kuin omani. Siemeniä minä sulta pyydän, jos niitä sulle on siunaantunut. :)
Olen hieman muuttanut tuota blogini suhteita hieman isommalle näytölle sopivaksi, joten mitäpä olette mieltä uudesta? Mitään uutta en ole blogillenikaan viikkoon raapustanut, mutta eiköhän sekin aika pian koita. :)
http://sushrajalla.blogspot.fi/
(http://3.bp.blogspot.com/-434s0NXbSio/UJJeISVMJ9I/AAAAAAAAEsc/nlahnke5ldA/s640/IMG_5095.JPG)
Nyt ollaan menty kylmänsiedon rajoilla viikon verran ja tarinaa pistetty blogilleni testauksen tiimoilta. Enemmän juttua luettavissa osoitteesta ja linkistä. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/testi-jatkuu.html
(http://3.bp.blogspot.com/-aJ3tX0XhU1M/UJJbCmuzhfI/AAAAAAAAEsI/_XFvBL2fmSo/s640/IMG_5094.JPG)
Lutikkaongelmat näyttävät taas ilmenevän, mutta tällä kertaa niistä on vain havaintoja kylpyhuoneesta, jossa kasveja ei ole laisinkaan. Juttua kirjoitettu blogilleni aiheesta. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/peltoluteet-viihtyvat-kylpyhuoneessa.html
(http://1.bp.blogspot.com/-_nG5L1d7I28/UJe9m7yaCII/AAAAAAAAEtw/5WIBXNuq4ek/s640/IMG_5121.JPG)
Makustelussa loppusyksystä nyt Mata Frade. Juttua löydät lisää linkistä. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/mata-frade-cchinense.html
Samalla lisää pohdintaa kasvatuslistasta 2013, jossa ovat, mm. mukana seuraavat!
C.chinense
- 7 Pod Jonah Strain
- 7 Pod Primo
- 7 Pod Primo Orange
- Bhut Jolokia Orange
- CGN 23251
- Fatalii White
- GRIF 9293
- Habanero Mustard
- Manabi Sweet
- Pinzón
- Trinidad Scorpion Morouga Yellow
C.frutescens
- Wild Grove
C.pubescens
- Rocoto Guatemala Orange
- Rocoto Rio Hualaga Orange
Eikä siinä vielä kaikki suinkaan. Odottelen tässä vielä uutta siemenlähetystä näiden runsaiden lisäksi, joten sitten alkaa todellinen pähkäily uutta kautta ajatellen. Ehkä näistä tulevista siemenistä sitten voi puhua enemmän, kun ovat perillä. Huikea kaudesta on tulossa, sen voin sanoa jo nyt ja kirjava. Ehkä ei pitäisi sanoa ääneen, mutta nyt ei ole ötököille toivottua tulla. :) Pubescensien ja villien idättely alkaa kohta. Villeistä voisi muutaman esimerkin mainita, mitkä lähtee ensimmäisinä lautalle. CAP 1530 C.cardenasii ja C.galapagoense näistä kärkipäätä. Muutamat Flexun siemenet ja eximiumin siemenet ovat, myös lautalle menossa praetermissumien säestämänä. Villejä voisi mahtua lisääkin listalle, jos niitä onnistuisi jostain haalimaan, sillä niihin tulee nyt ja aina olemaan erityisiä kiintymyksiä. Mutta jatketaanpa pähkäilyä ensin näiden kanssa ja katsotaan sitten lisää! ;)
Mielenkiintoinen chinenselista ja monta minulle tuntematonta lajia siellä. Toivotaan nyt että saisit vihdoin keskittyä kasvattamiseen ötököiden sijaan.
Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 05, 2012, 17:40:33 IP
Mielenkiintoinen chinenselista ja monta minulle tuntematonta lajia siellä. Toivotaan nyt että saisit vihdoin keskittyä kasvattamiseen ötököiden sijaan.
Kunhan tuon listan saa lopulliseen muotoonsa ynnäiltyä, niin voi se aika mielenkiintoiselta vaikuttaakin. Ja mitä noihin ötököihin tulee, niin olen tosiaan osannut aika hyvin tässä pari vuotta niitä kasvatella. Nyt on aika kasvatella niitä chilejä, mistä alunperin on kysymyskin! ;)
(http://2.bp.blogspot.com/-nLxlY9W9yrE/UJuvbfhysyI/AAAAAAAAEuQ/ZF-todjbteE/s640/IMG_5126.JPG)
Kausi on pulkassa nyt, vaan ihmeen kauan se sai jatkuakin. Ensimmäinen kerta, että pienellä vaivalla kausi jatkui näin pitkään. Juttua luettavissa blogilta http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/kausi-paattyy.html linkistä! :)
Lisää pohdittavaa tulevalle kaudelle!
...Vaatii hieman enemmänkin pähkäilyä ja karsintaa on tulossa, se on varma asia. Jotta pähkäily ei olisi yksipuolinen, niin laitettakoon lajikkeita tänne tekstin jatkoksi yhteiseksi ihmetyksen aiheeksi.
C.chinense
- 7 Pod White
- CGN 24333 (villi)
- Antillais 14.5
- Antillais Caribbean
- Murupi Amarela (harvinaisuus)
- PI 260523
- PI 281317
- Pimienta Moranga
- Trinidad Scorpion Yellow CARDI
Tomaateista ja muista yrteistä puhumattakaan, paljon jää pohdittavaa niidenkin suhteen. Uudet idätykset alkavat chilien suhteen nousevankuun aikaan viikolta 47 alkaen.
Koska uutta päivyriä en viitsi tehdä ja päivittely on tänne foorumin päiväkirjaani lähinnä linkkejä, niin olkoon tämä sitten kompromissi. Jatkan muiden kiusaksi tänne linkkien nakkailua blogiltani ja ehkä muutamia kuviakin silloin tällöin julkaisen. Tällä päivämäärällä on polkaistu käyntiin uusi kausi ja laitettu lautalle itämään "muutamia" lajikkeitakin. :D
(http://2.bp.blogspot.com/-mP32jWqLC_M/UKTsWc9fTgI/AAAAAAAAEvk/k8UNRe7VsBY/s640/IMG_5140.JPG)
Vanha kunnon idätyslaatikkoni, varmaan viimeisellä matkallaan! :)
C.pubescens (Kaiketi kaikki siinä, paitsi yksi erikoisuus, josta myöhemmin lisää)
- Ecuadorian Red Pepper for Hell
- Rocoto Aji Largo San Isidro
- Rocoto Brown
- Rocoto Guatemala Orange
- Rocoto Manzano
- Rocoto Peru Cusco
- Rocoto Rio Hualaga Orange
- Turbo Pube Red
C.galapagoense
- CGN 22208 (nyt jos ei koskaan)
C.eximium
- CAP 470
- CAP 1491
- CGN 19198
C.praetermissum
- CAP 1144
- CGN 22795
- Goat Pepper
C.chinense
- CGN 24333 (uusi yritys)
C.cardenasii
- CAP 1530 (toivon todella itävän ja onnistuvan)
Lopullinen lista julki, kunhan kaikki siemenet ovat käsissä ja on pohdiskellut päänsä puhki! Lisää juttua ja kuvia luettavissa sieltä blogiltani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/uusi-kausi-ja-uudet-kujeet.html
Tyylikkäästi lähti sulla kausi käyntiin ja siemenetkin hyvässä ojennuksessa lautalla. Lycka till :)
Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 15, 2012, 16:58:21 IP
Tyylikkäästi lähti sulla kausi käyntiin ja siemenetkin hyvässä ojennuksessa lautalla. Lycka till :)
Tack tack! Katsotaan, miten tyylikkäänä jatkuu myöhemmin. :)
(http://3.bp.blogspot.com/-pAEoFUsbZ_M/UKYlbm75Z4I/AAAAAAAAEv4/Hf7BfpND2ps/s640/IMG_5144.JPG)
Uusi testauksen ja ihmettelemisen aihe! Tästä lisää osoitteesta; http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/proq-kylmasavugeneraattori.html
Mainio kampe on tuo proq, itselläni ollut jo pari vuotta ja kalaa olen sillä savustellut n. 100kg joista suurinosa kirjolohta, reilu 20kg sitten siikaa ja haukea.
Rakensin kylmäsavustuskäyttöön pienen, n. 120cm korkean jääkaapin. Jääkaapin oveen ja kattoon kannattaa porailla ilmaventtiilit jotka säädetään n. 2mm raolleen. Omassa rautakaupan 70mm muovilautasilla olevat. Tämä siitä syystä että kosteus poistuu mahdollisimman hyvin, se on lähes tärkein juttu kaloja tehdessä että lihasta tulee kiinteää.
(Kuvittelisin että savustettava chilikin saa kuivua mahd. hyvin?)
Jääkaappia suosittelen myös hygieniasyistä. Materiaali on takuuvarmasti elintarvikkeille sopivaa joka on helppoa puhdistaa, hygienia kalan kanssa on huipputärkeä juttu jottei sukulaisparat sairastu listeriaan joulun kunniaksi. Pöpöt ei nimittäin kuole suolauksessa, savustuksessa ja pakastuksessa. ;D Jääkaapin omat ritilähyllyt on myös ylivertasia käyttää ja puhdistella.
Vinkkinä tällainen että valitse kaappi jossa on mahdollisimman vähän puhdistettavia hienouksia, kuten juustolaatikoita, pakastuslokeroita, termostaatteja, kananmunakuppeja jne.
Ja tuo savunkehitin palamattomalle alustalle, tyyliin kivilaatta. Hehkuu meinaa niin kuumana että jääkaapin muovit sulaa savunkehittimen alta, kokeiltu on! :)
Puruna käyttäisin myös tuota proQ omaa, joka varmasti toimii oikein. Raekoko jne on melko oleellinen asia kun halutaan että tuo puru kytee sen luvatun 12h sammumatta ja syttymättä ilmiliekkiin.
Ja niin, romumarketista jääkaappiin myös tällainen langaton ulkolämpömittari, jonka lähetinanturimöykky tulee sit kaappiin sisälle. Voit vaikka sisältäkäsin lukea kaapin sisälämpötilaa josta ilmenee että puru ei ole sammunut ja kaikki on hyvin. Jos tarkistat asian kaapin avaamalla lasket kaapista ulos kaiken savun.
Kiitoksia paljon monista vinkeistä, joitain niksejä voi olla aika helposti opittavissa! ;) Tuota puru juttua pitää vielä testata ja sitä miten saa toimimaan itsetehdyn purun. Kattelin hintoja tuolta savustintukusta (http://kauppa.savustintukku.fi/), eikä ne kauheissa hinnoissa kuitenkaan ole, että jos tulee tiukka paikka, niin tilaanpa sitä purua sieltä. Yli 10 euroa tomituskuluja nostaa kuitenkin hintaa merkittävästi, joten isompi satsi on tilattava kerralla. :-\
Tuo proq puru on niin hirmu riittoisaa etten lähtisi tekemään. :) 2kpl 2litran pusseja olen vasta tuhonnut, nyt täytyis hakee kolmas pussi. Ainakin jos purun valmistuksesta lasket tuntipalkan itselle niin ei tuo 6€/2L enään paha ole. :D
Mutta tietysti eri"makuisia" puruja saisi itse tekemällä ja saattaa tuossa labyrintissä toimia myös se hienompi/karkeampi puru? Kokeilua vaan!
Laita ihmeessä kokemuksiasi tähän päiväkirjaasi ja/tai blogiisi härvelin toiminnasta.
Jonkinlaista kylmäsavustus-viritystä on itselläkin suunnitteilla, tämä ollut aika varteenotettava vaihtoehto.
Joku Brandley-tyyppinen savustin kiinnostaisi kovasti, mutta hinta alkaa olemaan sitä luokkaa ettei ehkä kiinnostakkaan...
Itsellä savustettavat määrät kuitenkin sen verran pieniä, että menee kapasiteettia hukkaan, ellei sitten kimppalaite.
Anteeksi päiväkirjasi sottaaminen, jäi vaan jotenkin juttu päälle!
Tarkoitus oli kokeilla tuota kylmäsavustinta, mutta en löytänyt vielä sopivaa laatikkoa, missä toteuttaa. Päätin, kerran kalan olin ostanut, niin laittaa sen lämminsavuun ja tehdä siitä tämän päivän ruoan. Hyvää ja onnistunutta kieltämättä! :P
(http://1.bp.blogspot.com/-SaIIttxqHrQ/UKojXSZqSWI/AAAAAAAAEwk/BO2d115fpFU/s640/IMG_5152.JPG)
Lisää kalansavustamisesta löytyy kuvin ja tekstein blogiltani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/lamminsavulohta-ja-chilia.html
Katsoin blogisi, herkullisen näköistä fisua!
Onneksi olin jo syönyt vatsan täyteen. Toivottavasti myös silloin, kun päätät päivittää
kylmäsavustuksen tulokset.
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - marraskuu 19, 2012, 23:19:38 IP
Katsoin blogisi, herkullisen näköistä fisua!
Onneksi olin jo syönyt vatsan täyteen. Toivottavasti myös silloin, kun päätät päivittää
kylmäsavustuksen tulokset.
Kiitos kiitos, ihan perussettiä tämän lämminsavun kanssa. Hyvää oli kieltämättä, eikä tuosta paljoa tähdettä jäänyt seuraavalle kerralle. Muksutkin vetivät kalaa, kuin Aku piimää ja santsasivat mielellään. Chiliä olisi pitänyt laittaa kerralla enemmänkin, sillä kaikki viisi chiliä menivät omaani annokseen kerralla. Muussi maistui kyllä mukavasti savuiselta ja aavistuksen tuliselle. Kaapin etsintä on nyt käynnissä, joten täytynee muutamalla paikallisella kirpparilla käydä katsastamassa tilanne. Kylmäsavustuksesta ja sen etenemisestä kirjoitetaan blogille kyllä, kunhan sen aika koittaa. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus paistella Karjalanpiirakoita, joten voi olla, että niistäkin tuonne blogille jonkinlaisen jutun väsään. :D
No nyt alkaa olla tykötarpeet kasassa, että pääsen aloittamaan kylmäsavustusta. Tänään nimittäin tuli hommanneeksi "kunnon" jääkaapin, jolla loihtiminen tapahtuu. Ikää on hankala sanoa, mutta vanha se on, kuin taivas. Merkki on legendaarinen Hoover! :P Aamulla tuossa muita asioita hoitaessani pakallisessa kodinkoneliikkeessä, päätin kysäistä samalla, että ei mahdollisesti olisi tällaiseen käyttöön soveltuvaa kaappia jäänyt varastoon uusien koneiden vaihtokaupoista. Ei tärpännyt aamulla vielä, mutta jätin yhteistietoni sinne, että voivat ottaa yhteyttä koneen löytyessä. No, eipä aikaakaan, kun myyjä soitti, että heillä olisi mahdollisesti käyttöön soveltuva kaappi tullut vaihdossa. Jääkaappia ei ollut tarvinnut edellisen asiakkaan jälkeen pakettiautosta edes poistaa, kun toi kotiin sen nähtäväksi. Lupasi antaa rahat takas, jos parin viikon aikana laukeaa, vaikka hintaa tälle aparaatille tuli huikeat 20 euroa. :D
No, tästä on hyvä jatkaa, eikä ukolta puutu enää kuin kalat, että kaappi pääsee testaukseen. Piakkoin savut otetaan irti ja lopputuloksesta lupaan blogilleni raapustaa juttua. Toki tänne voi linkin heittää, että halukkaat pääsee lukemaan niistä kokemuksista. :)
Omani hommasin aikoinaan laittamalla kaupunkilehteen ilmoituksen noudetaan: Toimiva jääkaappi ilman korvauta ja puh. tuli kaksi soittoa. noita vissiin kertyy ajan kanssa varastoihin. Toisen romu on toiselle aarre..
Loistava tuo huru-ukon ajatus! :) Saatan kokeilla, kun suunitelmissa oli hankkia toinen kaappi muulle kuin kalalle, lähinnä liha ja juustot (myös chili sitten kun saan kasvatettua)
Huomioikaa se seikka että vanhassa kaapissa vara parempi, liian uudet ei ymmärtääkseni kestä pakkasta, en osaa perustella väitettäni millään, näin olen vain kuullut. Voi olla pötyä.
Muistakaa kaappeihin venttiilit tulo- ja poistoilmalle.
Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 21, 2012, 19:59:18 IP
Huomioikaa se seikka että vanhassa kaapissa vara parempi, liian uudet ei ymmärtääkseni kestä pakkasta, en osaa perustella väitettäni millään, näin olen vain kuullut. Voi olla pötyä.
Muistakaa kaappeihin venttiilit tulo- ja poistoilmalle.
Miksi venttiilit olisi välttämättömät? Ainakin omassa toimivassa kylmäsavukaapissa kosteus tiivistyy kylmäkennoon ja valuu ulos. Lihasta ja chilistä huomaa useamman päivän kaapituksen (savua ei ole koko ajan) jälkeen selvän kuivumisen. Savu pysyy myös tiheämpänä ilman tuuletusta, mikä tehostaa savustumista.
Kaappi on ainakin 15 vuotta vanha ja kestää pakkasen muttei toimi alle viidessä asteessa.
Juuri tämän takia ilmanvaihto on oltava, ettei kosteutta tiivistyisi kalojen, tai muiden savustuksien pintaan. Savuaromi valuu nesteenä pinnalta pois, jos kosteus on liian iso, eikä näin ollen ole niin tehokasta. Riittää kuulemma, kun ottaa palat tiivisteitä pois ylä- ja alapuolelta, niin toimii erittäin hyvin. Konsultaatio apu pelaa aika hyvin isältä pojalle periaatteella. Chilit ovat muuten olleet samassa kaapissa savustumassa, eikä mitään kala-aromia ole niihin tarttunut. Uskoisin lihan ja juustonkin samalla kaapilla onnistuvan huoletta. Nyky pakastimet eivät ainakaan kestä samalla tavalla kylmää/pakkasta, kuin vanhat rouskuttajat. Jääkaapeista ei muistikuvaa tai kokemusta.
Ei se ilmanvaihto suurta ole noilla venttiileilläkään, niihin jää hyvin minimaalinen rako jonka joutuu suunilleen valoa vasten tarkistamaan onko sitä. Jos kosteutta kerääntyy yhdelläkin fileellä, niin kuvitelkaa määrää sitten jollakin 16 fileellä mitä kaappiin parhaillaan tulee tungettua! :D Tämänvaralle tein omaan kaappiin jopa viemäröinnin jossa ilmalukko.
Parhaan lopputuloksen takia ilmaa kierrätetään, kala on hyvää kun se kuivuu mahdollisimman hyvin. Tätä voi kokeilla onnistuneella itsetehdyllä fileellä; sen voi laittaa keskeltä etusormen päälle eikä se ihan tolkuttoman isolle mutkalle mene. Kaupan savunesteellä savustetulla fileellä voi yrittää... se roikkuu sormen päällä kuin märkä tiskirätti.
Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 22, 2012, 09:23:22 AP
Ei se ilmanvaihto suurta ole noilla venttiileilläkään, niihin jää hyvin minimaalinen rako jonka joutuu suunilleen valoa vasten tarkistamaan onko sitä. Jos kosteutta kerääntyy yhdelläkin fileellä, niin kuvitelkaa määrää sitten jollakin 16 fileellä mitä kaappiin parhaillaan tulee tungettua! :D Tämänvaralle tein omaan kaappiin jopa viemäröinnin jossa ilmalukko.
Parhaan lopputuloksen takia ilmaa kierrätetään, kala on hyvää kun se kuivuu mahdollisimman hyvin. Tätä voi kokeilla onnistuneella itsetehdyllä fileellä; sen voi laittaa keskeltä etusormen päälle eikä se ihan tolkuttoman isolle mutkalle mene. Kaupan savunesteellä savustetulla fileellä voi yrittää... se roikkuu sormen päällä kuin märkä tiskirätti.
Tuo on kyllä niin totta, että kala on kuin tiskirätti. Lisäksi kaupan kylmäsavut ovat niin pehmeitä ja hauraita, että melkein tulee itku niitä siivuttaessa. Hieman kovemmin painat jo paketista ottaessa, niin kala mene rikki ja saat laittaa sellaisenaan sitten palaselle. Kylmäsavussa tulee väkisinkin kosteutta, mutta edesauttaa kovasti, kun ei liian kylmälle pistä jääkaappia, mutta huolehtii, ettei lämmöt nouse + 30 asteen yläpuolelle ja muistaa huolella kuivata kalat, ennen kuin ne savuun laittaa. No, testailemallahan se sitten lopuilleen selviää. En usko, että ensimmäiset kokeilut vielä liian laadukkaita ovat, mutta harjoituksen edistyessä niistä voi saada jopa meikäläinen onnistuneita. :D
Hieman päivänvalossa tein tutkailua tuolle kaapille, niin ei siihen lappeelleen liian montaa kylkeä saa mahtumaa. Riippuu tietysti kalan koosta, mutta taitaa olla maksimi tuolle 6 sivua ellei rakenna poikkirautaa noihin hyllynkannattimiin ja laita kaloja pystyyn. Tällöin siihen saa mahtumaan luonnollisesti enemmän. Minusta vaan tosin tuntuu, että riittää kerrallaan vähempikin ja tekee useammin, jos siltä tuntuu. Nyt, eikun odottamaan kaupan kalatiskin tarjousta ja ostamaan kalaa reilummin. Harmi, kun en joku viikko sitten älynnyt ostaa kalaa enemmänkin, kun oli kokonaisella lohella hintaa 3.95€/kg. Harva se viikko niitä tarjouksia kuitenkin tulee, niin se ei tule olemaan iso onkelma. :)
Itellä on käytössä tuollaset special design kynnet jolla ripustan fileet jääkaapin ritilähyllyyn roikkumaan. Näitä käytettäessä kaapin tilavuus tulee tosihyvin käytettyä :D Mikäli file on pienempi, kuten siian file, olen laittanut niitä 2kpl yhteen pidikkeeseen nahat vastakkain. Kikkareen suunitteli ja teki kaverini rst-levystä.
http://i26.photobucket.com/albums/c108/-miquel-/IMG_6216.jpg (http://i26.photobucket.com/albums/c108/-miquel-/IMG_6216.jpg)
Mielenkiintoiselta ratkaisulta vaikuttaisi. :) Millaiset sulla on ne ritilät, onko ne muovitetut pinnoiltaan, vai ihan metalliset?
(https://www.varax.fi/images/webshop/thumbnail.php?image=c80c6afc487470ed616bfc616e18f3cbf9c36c44-koukku_pitka.jpg&width=150)
Itse ajattelin lähinnä tämän tapaisia koukkuja niihin pystysavustuksiin.
Muovipinnotettuja ritilöitä on mulla juu. Koukkusi näyttää ihan hyvältä, laitat vaan useamman jottein file repeä.
Alkuun kokeilin köytellä narulla kalat ritilään roikkumaan, niin viritys jossa n. 2kg merilohen file oli kahdesta kohtaa narulla kiinni antoi myöten... Naru leikkaantu ulos kalasta ja jossainveiheessa tarkastaessa löyty file jääkaapin pohjalta. Kompostiin meni ;D
Sepä ois sitten karjalanpiirakat paistettu jouluksi ja pakastettukin. Päivän leipomuksista löytyy juttua blogiltani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/karjalan-perinteiset-piirakat.html
(http://3.bp.blogspot.com/-QRPipZjfQBs/ULDGXEP7UGI/AAAAAAAAEyo/fXIY3PQDNjU/s640/IMG_5188.JPG)
Valmiita piirakoita tuli TASAN sata! :D
Toni! Ei tuollaista saa esitellä. Tai tuun kohta kylään! ;D (Ja blogilla oli vielä lähikuvilla ja vaihe vaiheelta...)
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - marraskuu 24, 2012, 22:50:57 IP
Toni! Ei tuollaista saa esitellä. Tai tuun kohta kylään! ;D (Ja blogilla oli vielä lähikuvilla ja vaihe vaiheelta...)
Eikun tervetuloa! Maistiaisia tarjoon mielelläni ja kaffet keitän. Odotahan kohta, jos ja kun sitä kylmäsavulohta saa päälle vielä savustella! Omnomnom! :P
Eihän ollu emäntä muottina kun on piirakat niin sievän näkösiä? ;D
Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 25, 2012, 09:31:54 AP
Eihän ollu emäntä muottina kun on piirakat niin sievän näkösiä? ;D
Kyllä emäntä oli muottina ja yritin kovasti itsekin häneltä mallia ottaa! :) Ei niistä minun tekeleistä ihan niin hienoja tullut, kuin emännän. Ei se näkö, mutta se maku! :P
(http://3.bp.blogspot.com/-2160Os5Uwj4/ULckh8Q1IDI/AAAAAAAAEzY/WxLBMLXqPjE/s400/IMG_5193.JPG)
Kalansavustamisen kannalta tärkeimmät tilipehöörit ovat siis kasassa, mutta nyt on enää esteenä kala ja sopiva keli. Pakkasta saattaa olla hieman liikaa jääkaapin toiminnalle. Toisaalta kytö olis kova testata, joten voi olla, että kaappi saa tulikasteensa erittäin pian. Voihan se toimia yli -10 asteen pakkasella ilman käynnistämistäkin, eikä lämmöt liian korkeiksi pääse nousemaan. Pitänee kokeilla lämpömittarilla, millaisiin lämpöihin kaappi tulee ilman käynnistämistä. ::)
Juttua lisää luettavissa blogiltani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/11/tervetuloa-halpa-kala.html
Luulis vanhan kaapin starttaavan ongelmitta kovassakin pakkasessa. Toiseen topiikkiin kirjottelin pienen pörinän savustuksesta vaihteeksi. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3879.msg227810#msg227810 (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3879.msg227810#msg227810)
Samanmerkkisellä jääkaapilla olen itsekin parisen vuotta savustellut. Moitteetta toiminut vuosikymmeniä kun uudemmat lahoaa järjestään.
Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 29, 2012, 16:54:44 IP
Luulis vanhan kaapin starttaavan ongelmitta kovassakin pakkasessa. Toiseen topiikkiin kirjottelin pienen pörinän savustuksesta vaihteeksi. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3879.msg227810#msg227810 (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3879.msg227810#msg227810)
Hienoa ja asiantuntevaa tekstiä sulta. Hyvä, että on asiaan perehtyneitä edelläkävijöitä, niin voi vinkkejä saada paljon. ;) Itse olin pitänyt tuota +30 maksimina, mutta ei kyllä tuollaisia lämpöjä toivoisi kaapissa olevan, voi muuten käydä aika härskiksi kala. No, tuskinpa näillä keleillä siitä pelkoa on ja ainakaan sitten, jos tuon koneen rumauttaa tulille. :)
Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 29, 2012, 16:56:13 IP
Samanmerkkisellä jääkaapilla olen itsekin parisen vuotta savustellut. Moitteetta toiminut vuosikymmeniä kun uudemmat lahoaa järjestään.
Voin sitten hyvällä omallatunnolla käynnistellä kaapin ja testata. Ei tuossa kallis investointi ole ja kerran sulla toimii hyvin, niin miksikäs sitten ei tuokin. Eikun kalakauppaan huomenissa ja viikonloppuna savustelemaan. Kirjoittelen blogilleni juttua kuvineen sitten, kun homma on valmis. Jos siitä nyt valmista tulee! ;D
Varmasti onnistut, kun muutaman perusjutun vaan huolehtii kohdalleen. Toisella savustuskerralla tuo on peräti selkeämpää ja helpompaa kun lämminsavukalan teko avotulen kanssa. :) Oliko sulla muuten kampetta millä saat valmiin kalan vakuumiin?
Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 29, 2012, 21:30:21 IP
Varmasti onnistut, kun muutaman perusjutun vaan huolehtii kohdalleen. Toisella savustuskerralla tuo on peräti selkeämpää ja helpompaa kun lämminsavukalan teko avotulen kanssa. :) Oliko sulla muuten kampetta millä saat valmiin kalan vakuumiin?
Niin, eihän tuossa mitään tähtitieteitä sentään tehdä! ;) Vakuumia ei muuten ole, kun kerran satuit sitä kysymään. Onko sulla ehdottaa jotain edullista juttua? :P
Eipä oikeestaan, en ole hintatietoinen noista. Suhteiden ansiosta itsellä Foodsaver V2040 mutta tuota merkkiä kannattaa käsittääkseni välttää jos edullisen haluaa, foodsaverin omat vakuumipussitkin taitaa olla kalleimpia mahdollisia...
Nooh, eipä näin aluksi kehtaa liikaa käydä hifistelemään, kun saa pakattua hyvään pakastepussiinkin. Katsoo nyt, jos tuossa jossain vaiheessa sattuu tulemaan vastaan, niin ostaa sitten sellaisen. Vähemmänhän se kieltämättä antaisi makua muihin pakasteisiin ja ottaisi itse muista. Pitää katsoa, jos löytyisi viikonlopuksi kalaa kaupasta, mitä voisi testata. :)
juuu ja vakumoinnilla on jonkinlainen makua parantava vaikutus, ainakin savun aromi ja suolaus tasaantuu läpi kalan samanlaiseksi mutta toiminee varmaan pitkälti pakastamisen ansiosta. Ero on ihan älytön kun maistaa juuri valmistunutta kalaa ja sit sellaista joka on ollu pakastimessa vuorokauden! :)
Ihan tuoreeltaan savustettuna en muista, että olisinko milloin viimeksi päässyt maistamaan, mutta pakkasesta otettu ja isän tekemänä on kyllä ollut maailman parasta! En koskaan ole maistanut missään parempaa. :P Nyt viikonloppuna alkaa omat kokeilut, kun ostin kaupasta kalaa, vaikka vähän arvokasta olikin 9.90€/kg. No, mitä sitä tekisi kokeilujensa eteen, kuin vaikka ostaisi kallista kalaa! :D Onneksi sitä on piakkoin tulossa tarjouksessakin ja lupasi kalatiskin rouva mulle siitä vinkatakin! ;)
Tänään koitti viimein se hetki, kun projektin ponkaisin käyntiin. Jääkaapissa on kalaa, noin kaksi kiloa savustumassa. Jääkaappi toimii vielä ainakin, kuin unelma, vaikka pakkasta on reilut kymmenen astetta. Sen verran piti tarkistaa, että raotin ovea ja varmistin, että savut siellä oli ja sai jo veden kihoamaan kielelle. Huomenna kalat ovat valmiita ja odotan sitä hetkeä, kuin kuuta nousevaa, että saan tuoreeltaan testata, miltä kala maistuu! :P Projektista ajattelin blogille juttua kirjoittaa muutaman kuvan kera myöhemmin, kun se on saatu päätökseen. Joten siihen asti...
(http://2.bp.blogspot.com/-32RIed_6LeU/ULx6fGgFjrI/AAAAAAAAE0A/CTYzqNFJX6Y/s640/IMG_5201.JPG)
Kylmäsavustuprojekti on saavustettu päätökseensä ja maistiaiset siivuteltu. Täytyy todeta, että äärimmäisen herkullista tuli, vaikka itse sen sanonkin! :P Protektista ja sen etenemistä muutamin kuvin ja teksteineen luettavissa blogiltani osoitteesta http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/12/kylmasavulohta-la-toni.html. Lisää höökyyn, kunhan kalaa tulee tarjoukseen ja naapurin rouva ilmoittaa! ;)
Kala näyttää ihan siltä kun sen kuuluukin! :) Onnittelut ja onnea näin joulun alla. :D
Lainaus käyttäjältä: Miquel - joulukuu 03, 2012, 17:17:32 IP
Kala näyttää ihan siltä kun sen kuuluukin! :) Onnittelut ja onnea näin joulun alla. :D
Kiitokset kehuista ja onnea itsellesikin joulukalojen kanssa, sekä hyvää tulevaa itsenäisyyspäivää, kuten muillekin lukijoille! Kalaa tulee savustukseen lisääkin piakkoin ja uskoisin, että on sopiva lahja naapurillekin kuusesta ja polttopuista, joita olen poltellut tänäkin syksynä ihan jo kiitettävästi, näistä pakkasista johtuen! :) Kala oli koostumukseltaan juuri sellaista, kuin oli aikasemmin puhetta. Jahmäkkää ja sopivan kuivaa koostumukseltaan, ei kuitenkaan liian! ;) Mikäs sen parempaa, kuin karjalanpiirakat ja kylmäsavulohi ja tällä kertaa molemmat itse tehtyinä! :P
Lisää kylmäsavulohta on tulollaan. Laittelin parit siivut savustumaan, kun sattui olemaan kala tarjouksessa. Jokohan noista riittäisi sitten uudeksi vuodeksikin. :P Pakkasesta otin huomista varten sulamaan yhden kyljen, joten sitten päästään ihan urakalla maistamaan, miltä maistuu pari päivää pakkasessa ollut kala ja onko maku vielä syventynyt. Sen verran chileistä lopuksi, kun naputtelemaan ryhdyin. Kaikki muut pubescensit ovat itäneet, paitsi tuo Rio Hualaga Orange. Villeistä itänyt CGN 24333 C.chinense ja CAP 1530 C.cardenasii kolmen kappaleen voimalla. :) Hyvää huomista itsenäisyyden 95 -vuotispäivää kaikille tasapuolisesti.
30filettä kirjolohta + 10kg suolaa = eeppinen sunnuntai-ilta! :D Sattu minimanissa hintakin kohdilleen, 2,99€/kg !
Pitäisi tänään suolata koko mälli ja savustus kahdessa erässä 15+15kpl, huomenna appiukko tuo vielä vittuileessaan 6 filettä lisää... Jännä nähä miten käy, kun nyt samalla tulee koeponnistettua keittiön, astioiden, pöytätilojen yms kapasiteetti tälläsellä kalamäärällä nyt sitten. Joku kylpyamme olis kova juttu tohon suolaukseen. ;D ;D
Lainaus käyttäjältä: Miquel - joulukuu 09, 2012, 18:30:05 IP
30filettä kirjolohta + 10kg suolaa = eeppinen sunnuntai-ilta! :D
No huhhuh! :o Onhan tuossa sitten kylki poikineen. Siellä poletaan ihan eri kalibereissa, kuin täällä. ;D En millään saa tuohon kaappiin mahtumaan sitä 15 kylkeä kerrallaan, ehkä maksimi saattaa olla 6 ja niidenkin koosta riippuen. Onko sulla tarkoitus noita myyntimielessä tehdä, vai ihan joululahjaksi sukulaisille? Ainiin, ostat jostain sellaisen lasten kylpyammeen ja käytät sitä apuna suolauksessa, eikä maksa varmaan kovin paljoa. ;)
Ebbin resona toimiva 90 litran laastipalju on todettu 32 kilon lohimäärälle passeliksi suolausastiaksi.
Suolaus onnistu hienosti viidellä uunipellillä kun kalaa lastasi kerroksittain! Mahtuivat tyhjään jääkaappiin juuri ja juuri.
Savukaappiin en laittanut kuin 16kpl, muutama olisi vielä mennyt mutta huomenaamuna sit enempi.
Ämpäriin en viitsi kaloja laittaa kun tavoite olisi pitää file kuitenkin suorana ja siistinä :D (Vaikkakin sillätyylillä suolaa säästyisi kilotolkulla)
Ajatus oli myydä senverran kun helposti saa kaupattua. Kaupaneteen en meinannu lähteä huuteleen että kuka tahtois kylmäsavukalaa. :D
Joku reipas 10 filettä on tilattu jo ennakkoon ja sitten se mitä jää myymättä menee ilmaiseksi naapureille, ystäville ja sukulaisille. Ilmanen kala kuitenkin varmuudella koukuttaa syöjän kysymään "millon aijot tehdä lisää?" ja näin kertyy niitä tulevia ostajia. ;)
Saa tuosta mukavat taskurahatkin. Jos kaikki myisi niin voisi laskea suunilleen 36kpl, n.29kg x 15€/kg Miinus 66€+10e mitä meni kaloihin ja suolaan.
15 egee on sellanen kilohinta minkä kaikki tähänmennessä on maksanu mielellään.
[respect]Aika moista touhua siellä, en voi muuta, kuin nostaa hattua tämän kaljun päältä![/kunnioitus] Pistä ihmeessä kuvasarjaa ja juttua muillekin luettavaksi noista touhuistasi Miguel. Mielenkiinnolla seuraan päivityksiäsi kalatouhujen parissa! ;)
Ei kehtaa. ;D Vanha, osittain ruostunut ja savun sotkema hoover ei näytä edes kännykkäkameran kuvassa kovinkaan edustavalta. Ja asiasta ymmärtämätön suorastaan säikähtää kun kalaa pidetään "likaisessa" kaapissa.
Ehkä sitten kun saan aikaseksi noudettua ja viriteltyä sen 210cm korkean rst kaapin niin kehtaan esitellä! :)
(http://2.bp.blogspot.com/-S0aLTdHGju4/UMhhA5gKJVI/AAAAAAAAE1I/7AbmqtYdCO0/s640/IMG_5208.JPG)
Muutamat chilit laitettu itämään, kun palo oli kova päästä siementämään. 8) Noista lisää luettavissa blogiltani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/12/kauden-13-idattelyt-jatkuu.html
Mielenkiinnolla seuraan tätä kautta.
White flower pubescens ja tovarii kelpais mullekin :)
Katsoppa jos löytyy jotain vaihdossa kiinnostavaa http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10282.msg228710#msg228710
Eikös tuo "White Flower Pubescens" tunneta myös nimellä Sukanya?
Täällä ainakin Sukanyaa on itämässä ja Nipsu minulle kertoi että kyseessä olisi valkokukkainen pube.
Oikein hieno lista varsinkin chinensien osalta.
Millaiset kokemukset sinulla on aikaisempina vuosina noiden 7 pottien itämisestä ?
Ensimmäistä kertaa yritän noita enemmän idättää ja kovin hitaanlaisilta vaikuttavat. Tänään oli sentään pari pottia noussut mutta kovin pienille sirkkalehdille.
Lainaus käyttäjältä: jewe - joulukuu 12, 2012, 18:57:04 IP
Oikein hieno lista varsinkin chinensien osalta.
Millaiset kokemukset sinulla on aikaisempina vuosina noiden 7 pottien itämisestä ?
Ensimmäistä kertaa yritän noita enemmän idättää ja kovin hitaanlaisilta vaikuttavat. Tänään oli sentään pari pottia noussut mutta kovin pienille sirkkalehdille.
Kiitos jewe! :) Aikaisemmin, kun olen noita hieman erikoisempia chinensejä idätellyt, niin suurinosa on kuitenkin itänyt todella hyvin. Viime vuonna 7 Pot Whitekin iti neljästä siemenestä kolme, mutta yksi niistä taisi jollain lailla edes haluta kasvaa. JaloPenallekin annoin yhden taimen ja oli todella kitukasvuinen. Lieneekö vielä kasvi hengissä. Joistain lajikkeista ei taas ole yhtään kasvia tullut. Toivottavasti nyt onnistuisi idättelyt ja pääsisi maistelemaan uusia tuttavuuksia ja laulamaan Ring of Firea! ;)
Lainaus käyttäjältä: Jamppa - joulukuu 12, 2012, 18:13:56 IP
Mielenkiinnolla seuraan tätä kautta.
White flower pubescens ja tovarii kelpais mullekin :)
Katsoppa jos löytyy jotain vaihdossa kiinnostavaa http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10282.msg228710#msg228710
Toivottavasti kasvaa tällä kaudella muutkin, kuin ötököitä on tullut pari viime vuotta hyvällä sadolla. :o Ainakin mahdollisuudet on paremmat, kun ei jäänyt, kuin muutama talvetukseen ja hyvällä myrkytyksellä. Valitettavasti minulla ei ole vaihtaa noita lajikkeita enää mihinkään, enkä listalta mitään itselleni uutta löytänyt. Katsotaan myöhemmin, jos saan niitä kasvamaan ja tuottamaan siemeniä, niin sitten yritän muistaa tuon pyynnön! :)
Lainaus käyttäjältä: Lillen - joulukuu 12, 2012, 18:19:00 IP
Eikös tuo "White Flower Pubescens" tunneta myös nimellä Sukanya?
Täällä ainakin Sukanyaa on itämässä ja Nipsu minulle kertoi että kyseessä olisi valkokukkainen pube.
Voi olla muitakin valkokukkaisia pubeja, mutta minulle tämä tuli ihan White Flower pubena ja on hybridi. Siemenet tulivat minulle biblolta.
On komja lista, hemmetti. Siellä varmaan loppukesästä rillaillaan ja napostellaan ahkerasti kokonaisia seiskoja ja scorppareita... ;)
Surukseni on ilmoitettava, että oma whiteni siirtyi ajasta kompostiin lokakuun loppupuolella. Se oli koko minulla oloajan samassa mukissa (mullan kyllä vaihdoin kerran) liki saman kokoisena kuin tullessaan. Kokonaista puolen kymmentä lehteä se suvaitsi tehdä. Todennäköisesti valon puute oli viimeinen niitti arkkuun. Juuria se ei tehnyt puoleen vuoteen juuri ollenkaan, eli joku kasvuhäiriö oli todennäköisesti myös kyseessä. R.I.P (Rot In Peace)
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - joulukuu 12, 2012, 20:55:03 IP
On komja lista, hemmetti. Siellä varmaan loppukesästä rillaillaan ja napostellaan ahkerasti kokonaisia seiskoja ja scorppareita... ;)
Surukseni on ilmoitettava, että oma whiteni siirtyi ajasta kompostiin lokakuun loppupuolella. Se oli koko minulla oloajan samassa mukissa (mullan kyllä vaihdoin kerran) liki saman kokoisena kuin tullessaan. Kokonaista puolen kymmentä lehteä se suvaitsi tehdä. Todennäköisesti valon puute oli viimeinen niitti arkkuun. Juuria se ei tehnyt puoleen vuoteen juuri ollenkaan, eli joku kasvuhäiriö oli todennäköisesti myös kyseessä. R.I.P (Rot In Peace)
No melkoinen häröhän tuo oli jo sulle tullessakin, joten ei paljoa toivoa ollut. Ihmeen pitkään se on silti sinnitellyt, mutta maatukoon nyt sitten rauhassa. :) Välimatka, kun on näinkin lyhyt, niin eiköhän sitä ensi kesänä voitane grilliin noita lasten chilejä laittaa ja maistella ihan yhdessäkin. Uskoisin, että jos itävät hyvin, niin joku taimi noista voisi sullekin eksyä kasvamaan, sillä varmaan tulee liikuttua jossain vaiheessa Joenkaapunnin ohikin ja samalla pakata kylmälaukkuun jonkusen taimen, kuten viimeksi. ;)
Päivään kuulunut pikkuruisten taimien istutuksia ensimmäisiin kippoihinsa. Edelleen ensimmäisistä idätyksistä on villit itämättä lukuunottamatta tätä CAP 1530 ja CGN 24333, joista on taimet kasvamassa ja ainoastaan Hualaga Orange pubescenseista. Viimeisimmästä idätysmällistä suunnilleen puolet on näyttänyt itunsa ja parit jo melkein sirkkalehdille saakka. Hyvältä näyttää ja 7 padoista on tulossa, jos vaan jaksaa kypärät luovuttaa, niin ihan hyvät määrät. 7 Pot White ja Jonah Strain, sekä Burgundy mainitakseen. Pimenta Moranga on idulla kanssa ja näyttää tulevan violetin sävyisenä pihalle, ainakin näin aluksi. Näyttää kuvahaulla melkoisen tummalta isompanakin. White Flower pubekin näyttää vielä kohtalaisen hyvältä tässä vaiheessa, kun parit idut on näkyvillä. Tästä on hyvä jatkaa uudelle vuodelle, joten kaikille hyvät joulut ja vauhdikasta chilinkasvatusta 2013.
(http://1.bp.blogspot.com/-at5ZUsUpqJg/UNGNsH5hSUI/AAAAAAAAE2U/9900tWyHpTs/s640/IMG_5224.JPG)
Laitetaanpas vielä kerran juttua tänne, kun blogiani tuossa jokin aika sitten raapustelin. http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/12/kesan-tuntua-talven-keskelle.html
Hyvin vitaalia joukkoa. Aiot varmaan hommata kauppapuutarhan vuokralle?
Tästä maisemasta vain kylvöpaineet senkun kasvavat mutta koetan vielä vähän aikaa sinnitellä.
On joo todettu tässä kuukauden sisällä, että äärettömän nopeita on nuo Semillaksen siemenet itämään. Tuo Lotah Bih on melko mielenkiintoinen Frute Intiasta. Ilmeisesti Intian Chinensien maku ja polte ovat tuossa melko intensiivisesti läsnä :D
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - joulukuu 19, 2012, 18:29:33 IPTuo Lotah Bih on melko mielenkiintoinen Frute Intiasta.
Voi olla, että joudut kastelemaan sitä kunnolla, on nimittäin sateiselta seudulta kotoisin:
http://chilivaari.blogspot.fi/2011/10/lotha-bih-chinense-vai-lotabih-jolokia.html
Vaikuttaa mielenkiintoiselta tapaukselta ja palan halusta päästä maistamaan tätä kenties risteytynyttä lajiketta. Frutelta kuvien perusteella näyttäisi minustaskin olevan, mutta kuten vaari tuossa blogissaan kirjoittaa, ei tuo ryppäänä kasvaminen perin frutemaiselta vaikuta. Ei ainakaan minulla frutet ole tuollalailla kasvanut. Chilivaarillahan on kokemusta mausta, joten pakko kysyä hieman ennakko makuarviota. Kasvi voisi paikkansa löytää tuolta grillikatoksen lähettyviltä tai jopa taivasalta, missä saa vettä niskaansa tiheämpään. Viime kesänä olisi ollut helppo toteuttaa tuon kasvatus! ;)
(http://3.bp.blogspot.com/-_hDG-gABFiU/UNMTd3B1xMI/AAAAAAAAE2o/Oavc79x8bxg/s640/20122012259.jpg)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2012/12/jaalyhdyt-jouluksi.html
Hempeillään nyt sen verran tulevan maailmanlopun takia ja laitetaan tänne kuvaa ja linkkiä noista jäälyhdyistä. Ei ne millään tavalla chileihin liity, kun ei ole edes oksanpätkää noihin laitettu, mutta tällaista tänään! :)
Komeita lyhtyjä! Itse tein pari vuotta sitten vastaanlaisia, toki sellaisia "pakumiehen versioita", käytin pyttyinä tyhjiä 18 litraisia rakennuslateksipönttöjä. Tuli ihan komean kokoiset jäälyhdyt.
Nättejä on. Itse kans tässä paripäivää tehnyt lyhtyjä. Pitäis kokeilla ihan hyvin vuoksi laittaa veteen karamelliväriä niin sais vähän "erinlaisia" lyhtyjä.
Kyllä niistä ihan kivoja tulee ja on iloa silmälle. Pakkanen vaan huitelee tuolla melkein -25 asteessa, joten ei kauhean kauan jaksa niitä ihastella! ;D Sain kaksi lyhtyä juuri valmiiksi, joten laitanpa ne näiden jatkoksi.
(https://lh3.googleusercontent.com/-UokUfGlKVp4/UNR7odhJtOI/AAAAAAAAE3o/nf0AxAFmbPU/s1024/IMG_5237.JPG?gl=FI)
Punaisia ja valkoisia ruusuja on näissä lyhdyissä.
(https://lh5.googleusercontent.com/-_MHx8DmjOOU/UNR7vENwW-I/AAAAAAAAE3w/PjTkPI29gqg/s1024/IMG_5234.JPG?gl=FI)
Valitettavasti hieman heilahti kuva, eikä parempaa niistä löytynytkään, joten piti valita tämä kaikista vähiten heilahtanut. Näissä lyhdyissä on käytetty siis tulppaaneja.
On kyllä upeimmat jäälyhdyt, mitä olen nähnyt.
Lainaus käyttäjältä: Delic - joulukuu 21, 2012, 14:11:37 IP
Nättejä on. Itse kans tässä paripäivää tehnyt lyhtyjä. Pitäis kokeilla ihan hyvin vuoksi laittaa veteen karamelliväriä niin sais vähän "erinlaisia" lyhtyjä.
Joo, tuollaista kävi itselläkin mielessä. Ajattelin, että voisi erivärisiä karamellivärejä käyttää tuossa jäädytyksessä ja tehdä kerroksittain erivärejä. Kerrokset on helppo tehdä, kun jäädyttää aina yhden kerroksen kerrallaan, eikä tee liian paksua kerrosta. :)
Noiden jäälyhtyjen kanssa pelleilleenä tiedän kertoa, että jostakin syystä karamelliväritkin laimenee todella paljon noissa lyhdyissä. Jännä efekti, kun mielestään verenpunaisen veden laittaa ulos yöksi, ja aamulla ottaa lyhtynä sen ämpäristä pois, niin se on haalean vaaleanpunainen. :o
Lainaus käyttäjältä: Jarok - joulukuu 22, 2012, 14:08:53 IP
että jostakin syystä karamelliväritkin laimenee todella paljon noissa lyhdyissä.
Siellä on ilmaa joukossa. Epäilemättä myös epäpuhtauksia (en ole varma, laskettaisiinko elintarvikeväri sellaiseksi). Noissa ylemmissäkin näkyy sameutta, sama ilmiö. Näköjään netistä löytyy vaikka mitä ohjeita kristallinkirkkaan jään väsäilyyn, toimivuudesta en osaa sanoa mitään.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 21, 2012, 17:34:16 IP
On kyllä upeimmat jäälyhdyt, mitä olen nähnyt.
Sama. Todella upeita lyhtyjä.
Joskus kotikotona asuessa tehtiin jäälyhtyjä 50-100 -litraisilla saaveilla. Ei ollut helppoa eikä nopeaa, mutta miehekkäitä ja kestäviä niistä tuli.
(http://2.bp.blogspot.com/--_vUYdFNy0g/UOQEZDkVlzI/AAAAAAAAE4I/wCWaBlSVUhM/s640/IMG_5314.JPG)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/01/uuttavuotta-seka-uusia-mietteita.html
Hyvää uuttavuotta ja kiitos! :)
Todella kauniita jäälyhtyjä! Eipä ois itselle ikinä mieleen moiset koristamiset tullut, joten oikein suuri kiitos malleista ja oikein hyvää Uuden Vuoden alkua :)
Harvalukuiseksi on foorumi jäänyt, mutta silloin tällöin tulee vilkaiseeksi mitä täällä tapahtuu. Blogia on päivitelty muutaman kerran ja ihan lukijoita riittänyt. Laitetaanpas viimeisimmästä kokeilusta linkki tännekin, jos jotakuta kiinnostaa kokeilla vastaavaa tai edes soveltaen.
(http://3.bp.blogspot.com/-xe9nNxwityY/UPgqSB6phPI/AAAAAAAAE6k/_t7TkrwgzmQ/s640/IMG_5347.JPG)
Asettelu hakee hieman vertaistaan ja näyttää melkoiselta kaadolta. Ruoka oli kuitenkin hyvää ja toimi kaikessa määrin kulinaristisesti allekirjoittaneen suussa. :P
http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/01/itamainen-broileri-sushrajalaisittain.html
(https://lh6.googleusercontent.com/-juRQX1_x-V8/URZF1UT2leI/AAAAAAAAE98/uZLYNbj917Y/s1152/IMG_5403.JPG?gl=FI)
Laitetaas pitkästä aikaa kuva parista vauvasta tältä päivältä. Puhukoon kuva puolestaan. :)
Onhan sitä kaikkea pientä välissä tapahtunut ja sattunut. On kasvateltu tai ainakin yritetty kasvattaa. Onpa siinä vielä idättelytkin kesken, kun ajatellaan tulevaa kesää. Kohta lähee tomaatit ja viimeisimmät willichilit idätykseen. Hyvin on taimia kasassa tähän saakka, eikä kirvoja isompia ötököitä ole tarvinnut nähdä. (Kop Kop Kop ja koputtaa onttoa kalloonsa). Blogia päivitellessä on pääosin mennyt, eikä hirveitä paineita ole foorumin päiväkirjalle päästäkään. Tosin joskus jotkut lukee tätäkin ja jotkut pelkästään, niin onpa aika heittää pitkilleen joku linkin tapainen tännekin! ;)
(http://3.bp.blogspot.com/-Q_0Y8-wxpME/UUX9ugGinUI/AAAAAAAAFBc/Iof90akgmjA/s640/IMG_5472.JPG)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/03/pataa-porsaan-etuselasta.html ja paljon paljon muuta aiemminkin! :)
(http://2.bp.blogspot.com/-l7NOMdJ77eg/UVA15BKD3XI/AAAAAAAAFCo/xUdoguasnYA/s640/IMG_5508.JPG)
Super-Alma aloittaa kohta kukkimaan, vaikka ikää taimella vajaa kuukausi!
(http://1.bp.blogspot.com/-72gnGoKE-Sg/UVA14Yev4FI/AAAAAAAAFCg/x3IRv9xjaFU/s1600/IMG_5513.JPG)
Kypärän väkivaltaisesta runnomisesta toipunut Vuohen Pippuri on lähtenyt kivaan kasvuun.
Blogille samasta asiasta pari riviä kirjoitettu. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/03/alma-osaa-olla-nopea.html
(http://4.bp.blogspot.com/-Czrg29JmgNw/UVg5XOSiKUI/AAAAAAAAFEc/-1dk4bj6MHA/s640/IMG_5569.JPG)
Pääsiäislammasta Sushrajalaisittain. Tästä hieman lisää kuvin ja tekstein. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/03/paasiaislammasta-sushrajalaisittain.html
Pieni edistysaskel havaittavissa idätyslaatikossa, sillä juuri tuossa pientä tutkimusta tein, niin ensimmäinen Galapagoense näyttää itämisen merkkejä. Pienenpieni häntä, noin 3 mm pitkä ja melkoisen kuultava sellainen työntyy juuri siemenestä ulos. Chiltepinin (Sonoran) ovat nousemassa pystyyn juuri ja näkyvissä vähän sirkkalehtiäkin. Toivottavasti Gala nyt onnistuisi viimein, ja miksi ei tuo Pea myös, mikä näyttää merkkejään itämisestä. :P
Onnittelut uusista villeistä vauvoista!
Lainaus käyttäjältä: Iivari - huhtikuu 01, 2013, 10:25:38 AP
Onnittelut uusista villeistä vauvoista!
No on se ainakin positiivisempaa odottaa, kun on jotain nähtävissä. On joutunut aikas pitkään odottamaan Galasta mitään elonmerkkejä. Eipä silti, en vielä nuolase liian aikaisin. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 01, 2013, 12:48:41 IP
Lainaus käyttäjältä: Iivari - huhtikuu 01, 2013, 10:25:38 AP
Onnittelut uusista villeistä vauvoista!
No on se ainakin positiivisempaa odottaa, kun on jotain nähtävissä. On joutunut aikas pitkään odottamaan Galasta mitään elonmerkkejä. Eipä silti, en vielä nuolase liian aikaisin. :)
EN saanut yhtäkään galapagoensen siementä itämään mitkä tuli fasselta bonuksena :/ tuo toinen satsi on ollut lautalla ainakin kuukauden jo, kai vähän aikaa yritän vielä antaa niiden olla ennen kuin luovutan >:(
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 01, 2013, 12:48:41 IP
Eipä silti, en vielä nuolase liian aikaisin. :)
Vanhan alan miehen mukaan: "Älä nuolaise ennen kuin vilahtaa" ;D
(http://1.bp.blogspot.com/-06fCXVUILbY/UVr-VaLzGkI/AAAAAAAAFFs/nRfSFqMDTa4/s400/IMG_5576.JPG)
Kuva ei ole kaunis, eikä ole näytteilleasettelukaan, mutta riittää että ruoka on hyvää! :P Pientä päivitystä heitetty blogille sopan tiimoilta.
http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/04/ensimakua-puutarhan-herkusta.html
Että kylmäsauhutettua lohta kaverina... (pyyhkii kuolat näppikseltä)
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - huhtikuu 02, 2013, 22:17:03 IP
Että kylmäsauhutettua lohta kaverina... (pyyhkii kuolat näppikseltä)
Joo ja siitä on tullut vähän, niin kuin ylellisyystuote tuon laitehankinnan jälkeen. Ennen se oli muutamia kertoja vuoteen koko kylki, mutta nyt niin usein kun jaksaa kalaa kantaa kaupasta. :)
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 02, 2013, 22:30:12 IP
Ennen se oli muutamia kertoja vuoteen koko kylki, mutta nyt niin usein kun jaksaa kalaa kantaa kaupasta. :)
Eikö se vielä ole kyllästynyt kalan makuun? :D
Lainaus käyttäjältä: Miquel - huhtikuu 03, 2013, 05:55:31 AP
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - huhtikuu 02, 2013, 22:30:12 IP
Ennen se oli muutamia kertoja vuoteen koko kylki, mutta nyt niin usein kun jaksaa kalaa kantaa kaupasta. :)
Eikö se vielä ole kyllästynyt kalan makuun? :D
Ei vielä ja tuskin hyvin nopeasti kyllästyykään. Mieluumminhan sitä laittaa palaselle, kun jotain kaupan kinkkuleikettä tai metukkaa. Jos kyllästyminen tulee, niin kokeillaan jotain muuta pistää savustumaan seuraavaksi. No, jos totta puhutaan, niin ei noita kylkiä joka päivä täälläkään ole siivutuksessa, vaan saattaa vierähtää muutama viikko, jopa kuukausikin kun seuraavaa syö. :)
(https://lh5.googleusercontent.com/-PLOUkdSz3kU/UV1ercs6eKI/AAAAAAAAFGU/aJRvlXgt3Aw/s720/IMG_5582.JPG?gl=FI)
Alma-Paprikan juuri aukeava kukka. Siitepölyä jo heti auettua nähtävissä. Eipä silti, että kiire olisi satoa saamaan. Kasvi on reilun kuukauden vanha tämäkin. :)
(https://lh3.googleusercontent.com/-14RKisAkFQ4/UV1eob6IzLI/AAAAAAAAFGM/j6byUDTmxUQ/s512/IMG_5584.JPG?gl=FI)
Noin puolitoista kuukautinen flexu nuppuilee mukavasti. Kohta on kukkia ja pensselit alkaa viuhkamaan. :)
(https://lh3.googleusercontent.com/-3C8WfNTI5Ko/UV1ekMZVjXI/AAAAAAAAFGA/dniRU0Js2ug/s576/IMG_5579.JPG?gl=FI)
Reilu kuukaisi sitten sirkkalehti vaiheessa ollut Jalapeño M aloitti kukkimaan myös.
Nopsaan alkavat kukkia sinulla. Taitavat olla lämpimässä?
Viime keväänä Alma avasi kukkansa tasan kuukauden ikäisenä (http://chilivaari.blogspot.fi/2011/12/kukkii-kuukauden-ikaisena.html), kun se oli kasvanut lämpökaapissa 26-28° päivälämmöissä, yöt viileässä. Tänä vuonna menee melkein 2 kuukautta (nuput aukeavat huomenna), mutta nyt ne ovat olleet pakkasten viilentämällä ikkunalla pienestä pitäen.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 04, 2013, 14:57:36 IP
Nopsaan alkavat kukkia sinulla. Taitavat olla lämpimässä?
Kyllä vain, oikein tiesit Chilivaari. Taimet ovat tuossa melko lämpimässä paikassa kasvamassa, minkä lähettyvillä on leivinuuni. Lämpötilat keikkuvat helposti, siinä +25 - 28 °C välillä. Saisivathan ne olla hieman pienemmätkin, mutta paikkana se on täysin joutava kasvatella chilejä. :)
(http://4.bp.blogspot.com/-R_Wf-mwdWMY/UV6epo-sK5I/AAAAAAAAFGw/bl4vBWcI-Co/s640/IMG_5590.JPG)
Toistaiseksi viimeiset villichilit ovat päässeet ensimmäisiin kasvatusastioihinsa. Joitain hyviä siemeniä on vielä lautalla, joten jotain mahdollisesti voi olla vielä tulossakin. Blogia on myös päivitelty asian tiimoilta. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/04/yllatyksia-willichileista.html
(https://lh6.googleusercontent.com/-7OPRjEdtcH4/UWO-tmA4fLI/AAAAAAAAFHM/B0P29HWF0mk/s912/IMG_5604.JPG?gl=FI)
CAP 500, C.eximium aloitti nuppuilemaan ensimmäistä kertaa. Kohta nähdään millaisia kukkia saadaan aikaiseksi. Kirvoja nähtävissä muutamia myös, joten pikainen häätö paikallaan. Lohduttavaa nähdä, ettei muita ötököitä vielä ole ollut. (koputtaa puuta)
Hieman päivitelty blogia parilta viimepäivältä kuvineen ja muutamine riveineen. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/04/nuppuilua-sadon-kaynnistymista-ja.html
Jos sulla tulee galasta ihan joutilas ja ilman kotia oleva taimi, saattaisipa täältä löytyä kasvatuspaikka hienolle lisälle alkaneeseen villisarjaan... ::)
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - huhtikuu 10, 2013, 23:01:24 IP
Jos sulla tulee galasta ihan joutilas ja ilman kotia oleva taimi, saattaisipa täältä löytyä kasvatuspaikka hienolle lisälle alkaneeseen villisarjaan... ::)
Jos se tulee sirkoille asti, kuten hyvä toivo on, niin saat sen. On mulla toinenkin taimi, mikä saattaisi kiinnostaa? Goat Pepperista olisi tuloillaan toinen taimi, ja sirkat melkein vapaana. ;) Ei niistä kauheita toiveita sadon suhteen ole tulevalle kaudelle, kuten en itsekään odota, mutta hyvä vauhdin ne kesästä saavat uudelle kaudelle. ;) Itselläni ainakin villit saavat jatkopaikan satavarmasti, ellei takapakkia tule ulkokasvatuksissa.
Kyllä uudet mielenkiintoiset lajikkeet kiinnostavat aina. Toivotaan, että lähtevät molemmat hyvin tulille. Odottelemisiin ;)
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - huhtikuu 11, 2013, 00:31:54 AP
Kyllä uudet mielenkiintoiset lajikkeet kiinnostavat aina. Toivotaan, että lähtevät molemmat hyvin tulille. Odottelemisiin ;)
Uskon sen, ja miksipäs ei! ;) Katsotaan ja seurataan tilannetta pari päivää. Varmemmalta näyttää tuo Goat Pepper, sillä sirkkoja on puolet jo näkyvillä. Galapagoense taas hieman jäljessä tästä, mutta hiukan epävarmempana. Tuli tuosta epävarmuudesta mieleen, kun aikaa sitten kävin pyykinpesukonetta ostattelemassa paikallisesta liikkeestä, niin kyselin siinä myyjältä, että onko tämä 7 kg kone? Myyjä oli tuosta naapurimaasta, eli rajantakaa kotoisin, ettei ihan täysin ymmärtänyt kysymystä, niin vastasi siihen; Ei! Tjama on kjaksisataavjiisikjummenta kjiloa. Ei ihan sentään noin epävarmasta tapauksesta ole kyse, kun ottaa huomioon, että olen saanut molemmat aikaisemmat siemenet kasvamaan. Eiköhän siitä JaloPenalle vielä taimet saada poikineen. ;)
Tänään tein pientä tutkimusmatkaa tuonne hankien keskelle. Lapio käteen ja pitkävartiset saappaat jalkaan, sekä kamera varmuuden vuoksi tuonne fleesetakin alle. Minua kiehtoi, suorastaan paloin halusta nähdä, kuinka kasvihuoneen lämpötilat näyttävät tällä hetkellä. Siitä kirjoittelin blogilleni vähän statistiikkaa kuvineen, minkä linkki tulkoon perään. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/04/lampotilan-seurantaa-kasvihuoneesta.html
(http://2.bp.blogspot.com/-LUlkIq51Oz0/UWqQVW5APGI/AAAAAAAAFJw/csHpqnOJDbQ/s1600/IMG_5698.JPG)
Ja niinhän siinä sitten kävi, kun vähiten sitä odotti. C.galapagoensen jo itämässä ollut kolmas siemen, otti ja päätti sitten homehtua. Harmittaa kovasti, kun eteenpäin jo lupasin antaa, jos taimen saan aikaiseksi. Tästä ja muusta hieman kirjoiteltu blogille juttua. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/04/bolivian-small-redin-tuore-kaksikko.html
Ei auta muu kuin tuumata Hugo-peikon sanoin: Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - huhtikuu 14, 2013, 15:49:44 IP
Ei auta muu kuin tuumata Hugo-peikon sanoin: Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta.
Se on valitettava totuus, mutta eiköhän sitä vielä jotain villejä keksitä. ;)
Villeistä puheenollen, otin muutaman kuvan tänään villeistä kasveista, joten laitettakoon niitä tännekin. :)
Varaston pari villiä.
(https://lh4.googleusercontent.com/-7GYauSniQOg/UWrRKN2drfI/AAAAAAAAFKQ/nwkwH9VshWk/s800/IMG_5703.JPG?gl=FI) (https://lh4.googleusercontent.com/-KavUbXO8iBs/UWrRLaaUnpI/AAAAAAAAFKY/8IViYbk5cis/s512/IMG_5706.JPG?gl=FI)
(https://lh5.googleusercontent.com/-nNAMGHFyirE/UWrRMFuewXI/AAAAAAAAFKg/W-VQ6e1Kw2c/s512/IMG_5708.JPG?gl=FI) (https://lh6.googleusercontent.com/-JwXut21VqIU/UWrROTOO4MI/AAAAAAAAFKw/_MqmQKhw1IM/s512/IMG_5710.JPG?gl=FI)
CAP 306 ei näytä miltään kaksiselta viritykseltä, mutta onhan tässä kesään vielä aikaa muuttua.
(https://lh6.googleusercontent.com/-eL31btwf2Bg/UWrRPUbOriI/AAAAAAAAFK4/zdvpYpWoAsY/s912/IMG_5711.JPG?gl=FI)
(https://lh5.googleusercontent.com/-vTfLyqMqLhk/UWrRQrBI1XI/AAAAAAAAFLA/gb-BOKxRofU/s800/IMG_5713.JPG?gl=FI)
(https://lh5.googleusercontent.com/-BV1208rSU94/UWratFXiWMI/AAAAAAAAFLQ/gsME-4pbdws/s512/IMG_5717.JPG?gl=FI) (https://lh3.googleusercontent.com/-8AP5vfHlP28/UWrat9qh7NI/AAAAAAAAFLY/B6Xw6IjhiO4/s512/IMG_5719.JPG?gl=FI)
Noin kahden kuukauden ikäiset C.tovarii ja flexuosum. Flexun kukat ovat kohta aukeamassa.
Ihunilta näyttää sun "villit lapset" :)
ja tuo Mulato Islenó jonka siemeniä lähetit, vain yksi on lähtenyt itämään, mutta hyvä näinkin :)
kiitos <3
Lainaus käyttäjältä: hessi - huhtikuu 14, 2013, 20:18:17 IP
Ihunilta näyttää sun "villit lapset" :)
ja tuo Mulato Islenó jonka siemeniä lähetit, vain yksi on lähtenyt itämään, mutta hyvä näinkin :)
kiitos <3
Kiitoksia Hessi piristävästä kommentistasi! :) Nyt ovat tosiaan kasvit saaneet olla ilman ötököitä kasvamassa, ellei noita kirvoja niihin lasketa. Ne sain kerralla häädettyä pikaisella myrkytyksellä. :P
Olen jostain lukenut, että noissa minun Mulato Isleñon siemenissä olisi ollut, jollain toisellakin itämisongelmia. Onneksi olet edes sen yhden taimen onnistunut saamaan itämään. Loistavan makuinen chili salaatteihin ja täytetyksi jne... Tulisuutta saisi olla hieman enemmänkin, tosin sitähän pystyy lisäämään toisella tulisemmalla chilillä, kuten esim. Nagalla! ;)
(http://4.bp.blogspot.com/-itgw26DNx18/UW57PmnQgSI/AAAAAAAAFNA/B0-sl_sHk3M/s640/IMG_5753.JPG)
Päivä puuhasteltu ja temuttu taimien ja vesipyttyjen kanssa. Viimeisimmistä taimista muutamia olen siirtänyt tänään vesikasvatukseen. Huomenna homman on taas tarkoitus jatkua edelleen. Puuhasteluista juttua luettavissa blogiltani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/04/bioponisen-hydrokasvatuksen-aloitus-2013.html
(http://2.bp.blogspot.com/-hPF4iWksWc0/UW6Vkc-n2zI/AAAAAAAAFNQ/Y36eVllNHwQ/s640/IMG_5727.JPG)
Laitettakoon kuva villistä eximiumista, mikä on innostunut lisää kukkimaan. :)
Pienimuotoista blogipäivitystä kirjoiteltu kuluneen viikon ajalta!
(http://3.bp.blogspot.com/-fD9Os8wlAYA/UXUgXOPqmbI/AAAAAAAAFQE/xZcBp83UetE/s400/IMG_5762.JPG) (https://lh3.googleusercontent.com/-gNkZ-Gp-ufk/UXUqDBfhm1I/AAAAAAAAFQo/Urzh1a4VBHY/s512/IMG_5814.JPG?gl=FI)
Lisää luettavissa blogiltani. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/04/lampotiloja-224-13-kasvihuonekausi-on.html
(http://2.bp.blogspot.com/-YGbgOPC2t30/UXYqq6xZs6I/AAAAAAAAFRU/NI3XqPsJwrk/s640/IMG_5874.JPG)
Bioponisesta startista on kulunut vajaa viikko aikaa, ja jo nyt on nähtävissä hurjaa kasvua. Blogiltani löytyy juttua tähän aiheeseen jokunen rivi. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/04/bioponisessa-kasvatuksessa-hurja-alku.html
Jotain pientä on tälläkin aikavälillä tapahtunut, kun olen viimeksi tänne mitään laittanut.
(http://4.bp.blogspot.com/-jqjIg2J5o0E/UYNg1qJIf2I/AAAAAAAAFXE/2zsIaehqplo/s640/WP_000239.jpg)
http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/05/willeja-vauvoja-ja-palanen-unkarin.html
(http://4.bp.blogspot.com/-WR6D7N6_UHs/UYkTmDVJ1TI/AAAAAAAAFhg/NoA2kpsSvyQ/s640/IMG_5913.JPG)
On kirjoitettu pientä ohjetta ruokienkin puolelle. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/05/sinappinen-chilisilakka.html
(http://1.bp.blogspot.com/-v7UZ46oA46g/UYyvPVZ1mSI/AAAAAAAAFqI/yUDy4YI6Jhc/s200/IMG_5931.JPG)
Tänään kirjoittelin blogilleni juttua vanhimmasta elossaolevasta ja ihka ensimmäisestä villichilistäni. http://sushrajalla.blogspot.fi/2013/05/c0-1403-cchacoense-ja-pienta-historian.html
Päivittelyt ja kaikki muu on jäänyt taka-alalle täällä. Satunnaisia lukemisia on enää tullut luettua ainoastaan, sillä keskittyminen olennaiseen on ollut pääasia. Blogia pidän yllä ja kirjoitten sinne kaiken tästä lähtien, ja jos joku välikuvia kasveista haluaa nähdä, niin facebookista (https://www.facebook.com/pages/Sushrajalla/125552247637141) löytyvät sille tarkoitetut kanavat, samoiten kuin blogiltani Sushrajalla.fi (http://sushrajalla.blogspot.fi/sushrajalla). Kommentointini muiden päiväkirjoihin on jäänyt samalla pois, vaikka ilo on ollut nähdä, kuinka paljon mahtavia asioita on tapahtunut. Ehkä joskus ja jossain vaiheessa hetki on oikea tällekin, mutta ei juuri nyt. Olen silloin tällöin vilkaissut toisten päiväkirjoja huomaten, että paljon hienoja kuvia ja onnistumisen runsaita kokemuksia on nautittu. Se on hieno juttu, olen siitä erittäin iloinen! Tämä on kuitenkin tullut lopulliseen päätökseen, ja juuri tällä hetkellä. Olkoot yhteystietoni täällä, jos tilaisuuden tullen tulee siemenien ja muiden asioiden suhteen kyselyjä. Minä kiitän ja kumarran kaikesta, mitä olen täältä ammentanut ja saanut osakseni kaikilta teiltä, fooruminväeltä. Hyvästi, muttei ehkä lopullisesti!