tammikuu 09, 2025, 22:23:34 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Aloittelijan ongelmia

Aloittaja Jester, heinäkuu 20, 2011, 21:54:00 ip

« edellinen - seuraava »

Jester

Nonni nyt oon itekkin hurahtanu tähän chilin kasvatukseen :)

Eli ihan ekoja kasveja nyt yritän saada aluilleen. Tutulta sain muutamat Lemon Dropin siemenet.
Oon tässä ongelmaani yrittäny kattoo apuja täältä, mut en oo kyl oikein varma oonko oikeessa.

Eli ekoihin lehtiin(ei sirkkalehdet) tulee jotain keltasia laikkuja. Ihan lehden päähän.
Pari taimenta on tiputtanut lehtensä ja oli yhestä habaneron teimenesta jäi yks lehti jäljelle. Se on aika valkonen. En tiedä onko noilla lehtien tippumisilla tekemistä noitten laikkujen kanssa.

Parit kuvat:
http://i51.tinypic.com/24pzyud.jpg
http://i52.tinypic.com/e7jy36.jpg

Ei niitä kovin selvästi näe mutta jonkun verran. Päätin nopeasti tulla kyselemään koska:
a, laitan ne kohta omiin ruukkuihin
b, en haluu et loputkin kuolee.

Vähän taustatietoa kasvien elämästä:
Parveke ruukuissa on 5 tasasin välein.
1/3 lecasoraa ja 2/3 kekkilän kestomultaa.
pohjalla 2-5cm kerros lecasoraa.
enkä lannoita millään.
on ulkona mutta ei suorassa auringonvalossa.
ei ole keraakaan päässyt kuivumaan multa.

Ja sitten kun laitan no omiin pysyviin altakastelu ruukkuihin ni mitä multaa sit laitan?
ja samalla ohjeella varmaan lecasoraa?
ja tulevaksi lannoiteeksi hoidin puutarhan kevättä 1,25ml/1 litra vettä?

Ja oon syksyksi hankkinut loisteputkivalaisimen 2x36W.
Ohjeissa luki ettei töpseliä saa asentaa vaan suoraan päävirtaan. WTF?!
on jo töpseli asennettu ja testasin sitä keittiön maadoitetussa pistokkeessa hyvin pelitti.
Pitäisköhän sen olla sit maadoitetussa töpselissä vai uskallanko tunkea ilman maadoitusta olevaan?
Ja mitkä putket ois hyvät kasvuun ja kukintaan? Molemmathan tarvii omat putket?
Ja tossa valaisimessa on joku oma sytytin ettei tarvii niit pikkuosia ostaa.
T8 putket tuli mukana. Voiko/pitäiskö laittaa T5 putket?

Kaikenlainen muukin apu/tuki/ohjeitus kelpaa (en tarkota et "alota vesikasvatus ja SPNA ja ESL" jne jne juttuja :D)

hessi

heinäkuu 20, 2011, 23:52:32 ip #1 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 20, 2011, 23:54:55 ip käyttäjältä hessi
Tervetuloa vaan chiliharrastuksen piiriin :)
pientä laikutusta näyttäis olevan, mutta muuten terhakat alut, en olis huolissani, mutta
suosittelen säännöllistä lannoitusta, miedommin näin alussa tietenkin, lannoitus ohjeita täältä löytyy paljon.
varo liika kastelua, suoraa aurinkon paahdetta näin pienillä aluilla.

ps. tämä sopisi hyvin sinun päiväkirjan aluksi, jos halut keksi päiväkirjallesi nimi voi sitten siirtää tämän sinne :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Chilivaari

Terhakoita taimia, en minä olisi huolissani.
Tietysti kannattaa katsoa tarkasti lehtien alapuolelle, ettei siellä ole joku mikroskooppisen pieni eläin imemässä mehuja. Ulkona niitä liikkuu.

Lainaus käyttäjältä: Jester - heinäkuu 20, 2011, 21:54:00 ip...
ei ole keraakaan päässyt kuivumaan multa.

Tuo minua hieman huolestuttaa.
Multa näyttää kostealta, melkein liettyneeltä. Jos se ei koskaan pääse kuivumaan edes muutaman sentin syvyydeltä pinnalta, pohjalla voi olla aivan liian märkää juurille.

Sähköasioissa täällä on paljon tietävämpiä, mutta jos valaisin on metallikuorinen, sen on syytä olla maadoitettu, muovikuorisesta et voi saada sähköiskua. T5 ja T8 putket ovat eri mittaisia ja eri liittimillä, joten tuskin niitä voi vaihtaa keskenään. Eikä ole mitään syytäkään. Putkien värin voit valita huoneen muuhun valaistukseen sopivaksi, mutta minun suositukseni on kyllä sinivoittoinen, 4000-6000 Kelviniä. Sillä kasvaa paremmin. Ja kukkii.

Jester

heinäkuu 21, 2011, 16:31:02 ip #3 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 21, 2011, 16:36:19 ip käyttäjältä Jester
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 21, 2011, 11:24:17 ap
Sähköasioissa täällä on paljon tietävämpiä, mutta jos valaisin on metallikuorinen, sen on syytä olla maadoitettu, muovikuorisesta et voi saada sähköiskua. T5 ja T8 putket ovat eri mittaisia ja eri liittimillä, joten tuskin niitä voi vaihtaa keskenään. Eikä ole mitään syytäkään. Putkien värin voit valita huoneen muuhun valaistukseen sopivaksi, mutta minun suositukseni on kyllä sinivoittoinen, 4000-6000 Kelviniä. Sillä kasvaa paremmin. Ja kukkii.

No siis se sisärunko on metallia ja tausta ja se mistä valo tulee on muovia.. Ohjeissa vaan luki ettei saa kytkeä töpseliä.. Valaisin on Bauhaussista 29,90e (Nordlux Model:2733). Eli uskaltaa tökätä maadottamattomaan pistorasiaan?

Uskaltaako tollaseen pauliinaan (http://i51.tinypic.com/soxpv7.jpg) laittaa 6 lemon droppia vai vaan 4? Ton pitäis olla se lopullinen sijoituskohde niille. Pitää viel ettii ohjeet miten tungen sisällön oikein :) 8 litraa on ruukkusoraa ja sit on kekkilän puutarhamultaa. Kannattaisko vaa lannotus alottaa suoraan? Ostinpa tossa Biolanin merileväuutetta, kannattaako se laittaa kasteluveden mukana vai suihkupullosta? Oon lukenu varmaan 1-2kk juttua mut on pää niin täynnä ja sekaisin ettei oikein ite luota et tekee kaiken oikein.  :-\

Rundari

Märältä näyttää multa minunkin silmiin, ellen pahasti väärin nää niinkuin jo levää tms vihertävää pinnalla kasvais.

Jester

Lainaus käyttäjältä: Rundari - heinäkuu 21, 2011, 17:39:08 ip
Märältä näyttää multa minunkin silmiin, ellen pahasti väärin nää niinkuin jo levää tms vihertävää pinnalla kasvais.

Kyllä siinä kasvaa. Ajattelin vaa et se on jotain "sammalta" ja ihan normaalia :)

InkRose

Kyllähän sitä vihreää ilmestyy vaikkei liikaa kastelekaan jos multa ei pääse riittävän usein kunnolla kuivumaan. On tuo kyllä aika märän näköistä tosiaan... aika hyvän näppituntumaohjeen antoi MrFrost joskus muinoin mullekin, eli tökkäät sormen pari senttiä syvälle multaan ja jos tuntuu kostealta, ei kannata vielä kastella.

Lemon Droppeja mä en laittaisi kun 2-4 kpl tuollaiseen. En tosin noin pieniä laittaisi muutenkaan tuohon vielä. Kuvissasi noilla ei vielä montaa lehteä ole, ja mittaa kaiketi jotain 15-20 cm. Maitopurkkeja (tai mehu- tai mitä vaan sattuu taloudessa kertymään) käyttäisin välivaiheen ruukkuina ja sitten sen jälkeen vaikka tuohon isoon Pauliinaan kun vähän pääsevät paremmin vauhtiin. Tai sitten tuossa parvekelaatikossa kasvatat kesän loppuun (tarvitsee vain vähän ehkä tukea järjestää ettei tuuli taita) ja sisälle tuodessasi sitten vaihdat tuohon Pauliina-altaaseen sen mukaan miten mahtuvat.

Jester

heinäkuu 21, 2011, 19:05:26 ip #7 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 22, 2011, 07:05:57 ap käyttäjältä Jester
Joo no antaa niitten sit olla vielä olla puutarharuukussa..

Huomasimpa että lehdet tiputtaneet yksilöt ovat alkaneet työntää uutta vartta 2x lemon drop ja 1x habanero :)
niidenkin kanssa on vielä toivoa jäljellä.. Varmaan pitää alottaa toi lannotus kans.

Nyt ois kyllä kiva saada joku pieni vinkki miten altakasteluruukku kannattaa sit tulevaisuudessa täyttää.
Vesitila nyt varmaan pidetään tyhjänä? Kattelin et joku oli sinnekkin jotain hiekkaa työntäny..
Mut tuleeko siihen välitasolle eka jonkun verran eka ruukkusoraa/lecasoraa ja sitten multa/turve?
Siis eniten tässä mietityttää et nouseeko se vesi sieltä alhaalta ruukkusoran/lecasoran avulla?

Ja tuolla nyt on noita multa ohjeita vaikka kuinka paljon etten nyt tiiä mitä pitäis laittaa.
Puhun kuitenkin että pitkäksi aikaa jäisivät. Itse ajattelin että 1/3 ruukkusoraa 2/3 puutarhamultaa.
Vai olisiko kaktusmulta sit parempi ton puutarhamullan sijaan?

Tai turpeen käyttö?

Täti-E

Eihän se lecasora vettä nosta. En tiedä muista, mutta itse altakasteluruukkuihin olen ihan tasaisesti multaa/turvetta laittanut, satunnaisia määriä lecaa sekaan (yleensä vanhan ei-altakasteluruukun jämiä...vähenee siis koko ajan) ja kourallisen pari perliittiä joka pitää mullan kuohkeena, mutta ei korvaa multaa ravinteiltaan millään tasoin.
Jos haluat isommille taimille lecasoraa käyttää altakasteluruukuissa lienee funktio siinä että se kuohkeuttaa multaa jotta juurien olisi helpompi kasvaa.
Alussa olen myös pikkusen päältä kastellu ruukun siirtojen yhteydessä koska juuret ei välttämättä ole lähelläkään kosteaa pohjaa, ja akuutin aurinkonuupahtamisen  yhteydessä myös.
Sitähän en tiedä teenkö itsekkään oikein, joku muu neuvoo varmasti ihan toisin :) Tapoja kun tuntuu olevan yhtä paljon kun foorumilaisiakin.hah!

Kaktus-ja kylvömulta on juuri sitä mitä nimi kertoo, eli jatkossa puutarhamulta tai turve lienee turvallisinta.

Jester

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - heinäkuu 22, 2011, 08:46:48 ap
Kaktus-ja kylvömulta on juuri sitä mitä nimi kertoo, eli jatkossa puutarhamulta tai turve lienee turvallisinta.

Mulle tulee mieleen tosta kaktuksesta pitkään ja kuivassa maassa elävä kasvi  ::)

JohnnyBlade

Mulla ainaki on altakastelevissa pelkästään hydrosoraa ja kasteluun käytän Floran Tripackia. Hyvin ovat kasvaneet ja puskevat aikalailla nuppuja. Tämmönen viritelmä kaiketi on passiivinen vesiviljely.
Aikaisemmin mullaki oli altakastelevissa multaa mutta tahtoi imasta se multa hetkessä niistä säiliöistä sen veden ja tulla liika märäksi.

Tässä pelkässä hydrosorassa on se hyvä puoli että ne kiskoo säiliöstä kun tarvii niin voi tarpeen mukaan pidentää kasteluväliä. Mutta pitkän kasteluvälin pitäminen taitaa altistaa tuolle juurilaholle ja muutenkin juuri ongelmille.

Tosin en ole vielä kovin kokenut pari vuotta chilistelly joten joku viisaampi oikaiskoot jos näkee sille tarvetta!

Jester

Nyt löysin läpinäkyviä pikku matoja(harsosääskien toukkia?) mun kasvien mullasta :'( Oon niitä nyt päivän nyppiny pois ja mietin tässä et mitä niille chileille teen???
ja totesin tutkiessani et on chilit sen verran pinnalla että juuret näkyy. Toukat vaa kiittää ja kumartaa  ::)

Iskenkö tonne(http://i51.tinypic.com/soxpv7.jpg) neljä ja muille hankin omat ruukut?
Vaihdanko mullan?

PP

Lainaus käyttäjältä: Jester - heinäkuu 24, 2011, 21:52:35 ip
Nyt löysin läpinäkyviä pikku matoja(harsosääskien toukkia?) mun kasvien mullasta :'( Oon niitä nyt päivän nyppiny pois ja mietin tässä et mitä niille chileille teen???
ja totesin tutkiessani et on chilit sen verran pinnalla että juuret näkyy. Toukat vaa kiittää ja kumartaa  ::)

Iskenkö tonne(http://i51.tinypic.com/soxpv7.jpg) neljä ja muille hankin omat ruukut?
Vaihdanko mullan?

Harsosääsken toukkiahan ne. Kastele multa kerran mäntysuopavedellä (muistaakseni 2-3% mäntysuopaa) niin toukat saa kyytiä.

Laittaisin tuohon ruukkuun kolme kasvia ja muille omat purkit. Multaa ei tarvi vaihtaa.

Jester

elokuu 06, 2011, 16:28:02 ip #13 Viimeisin muokkaus: elokuu 06, 2011, 16:31:14 ip käyttäjältä Jester
Otin chilit sisälle ja laitoin ne loisteputkien alle ja nyt on alkanut nuoret lehdet muuttua ruskeiksi. Loisteputket on noin 2-3cm päässä nostin ne nyt noin 10cm päähän. Johtuukohan toi ruskettuminen siitä että valot ollu liian lähellä?

Lihamestari

Mulla on noissa isoissa (36x36) Pauliinan lootissa vaan yksi kasvi/purnukka!

Jos olisin kaksikin laittanut, niin olis tila loppunut alta aikayksikön!

Noissa ruukuissa mulla on Naga, Jallu ja Aji Crista, joita Jallu on ainoa, mikä ei ole vallannut koko ympäröivää tilaa.
Naga ja Aji Cristal puskee ylös, sekä sivusuunnassa sen verta, että en mitenkään olis voinu kuvitella kahta tohon pönttöön...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Jester

elokuu 06, 2011, 20:47:26 ip #15 Viimeisin muokkaus: elokuu 06, 2011, 20:51:32 ip käyttäjältä Jester
Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 21, 2011, 18:00:10 ip
Lemon Droppeja mä en laittaisi kun 2-4 kpl tuollaiseen.

Ja toi vastaus ei auttanu tohon rusketukseen :)
noi on kyl niin pieniä et mahtuu varmasti elää.. ellei jopa oo liian iso?

ja toi pauliina taitaa kulkee nimellä 400x400 :D

Ryhis

Nyt täytyy kysyä; mikä ruskettuminen? Aivan normaaleilta nuo minun silmääni näyttävät!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Tollasta oli mun "ruskettuminen", kun lisäsin valoa!

Ja tohon isoon pytyyn kannattaa laittaa vaan se yksi, että säästyt ongelmilta, kun ne on isoja ja pitäis ruukuttaa uudestaan!

Se laatikon mallinen Pauliina on 36x36, 400mm Pauliina on pyöreä...
Ja mistäkö mä sen tiedän?
Omistan noita 36x36 pyttyjä 5 kappaletta! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Jester - elokuu 06, 2011, 20:47:26 ip
Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 21, 2011, 18:00:10 ip
Lemon Droppeja mä en laittaisi kun 2-4 kpl tuollaiseen.

Ja toi vastaus ei auttanu tohon rusketukseen :)

Niinno, tuo vastaus onkin alkuperäiseen kysymykseesi, joskus pari viikkoa sitten kirjoitettu. Siis hyvissä ajoin ennen tätä ylimpien lehtien rusketuskysymystä. Sikäli kun tuosta kuvasta näkee niin tuo toiseksi uusin lehti on keskivaiheilleen saanut ruskeanharmaan kaistaleen, joka melko todennäköisesti on juurikin loisteputken polttama. Kymmenkunta senttiä on ihan passeli varoväli etenkin aluksi, mutta kohta huomaat että ne venyy aina parissa päivässä sen kymmenen senttiä sinne putkiin kiinni eivätkä välttämättä ihan yhtä herkästi pala enää.

Lainaus käyttäjältä: Jester - elokuu 06, 2011, 20:47:26 ip
noi on kyl niin pieniä et mahtuu varmasti elää.. ellei jopa oo liian iso?

Täytyy myöntää etten odottanut sinun aikovan suoraan noin pieninä tuohon Pauliina-altaaseen noita taimiasi laittaa. En näemmä ollut lukenut riittävän huolella alkuperäistä viestiäsi. :-[ Tuossa parvekelaatikossahan ne pärjäisivät vielä pari-kolme kuukautta ainakin. Minulla on noin puolen vuoden ikäinen Lemon Drop ollut nyt kolmisen kuukautta 17,5-litraisessa pöntössä ja se on 1,5 metriä korkea ja about saman verran leveä risukko. En tosin ole sitä toukokuun jälkeen yhtään trimmaillut, mutta kuitenkin. Tuossa Pauliina-altaassa taisi olla multatilaa jotakuinkin 35 litraa, eli aika pöheikön saat aikaiseksi jos neljäkin LD:tä siihen istutat. Ellet sitten saksi tunnollisesti kasaan niitä.

Jester

Tossa on tarkennettu jos ei nää ruskeeta ;)