joulukuu 22, 2024, 06:55:28 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Viinimarja pensaan kasvatus

Aloittaja disturbed833, heinäkuu 21, 2011, 00:30:01 ap

« edellinen - seuraava »

disturbed833

Eli voiko tuollaista viinimarja puskaa/-pensasta kasvattaa siemenestä?
Ihan vaan marja multaan vai siemenet ulos ja ne multaan?

Ja joku jossain foorumilla sanoi että tuollaisesta voi myös tehdä bonsai. Kokemusta?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - heinäkuu 21, 2011, 00:30:01 ap
Eli voiko tuollaista viinimarja puskaa/-pensasta kasvattaa siemenestä?
Ihan vaan marja multaan vai siemenet ulos ja ne multaan?

Ja joku jossain foorumilla sanoi että tuollaisesta voi myös tehdä bonsai. Kokemusta?

Tottakai tuollaisen voi kasvattaa siemenestä? Mistäs muualta sitten?

Siemen maahan ja odottelua.

Aketza

Olisi nopeampaa leikata varsi ja työntää maahan. Ja helpompaa.

Lillen

Siis onnistuu?!

Miksi ihmeessä minä aina olen kuullut ,että ne "villiintyy", eli eivät tee minkäänlaista satoa  :-\.

Eikuin kokeilemaan  :).

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lillen - heinäkuu 21, 2011, 10:22:35 ap... olen kuullut ,että ne "villiintyy", eli eivät tee minkäänlaista satoa  :-\.

Sehän lienee todennäköistä. Vanha kansa on tämän käytännössä todennut.

Meillä myytävät marjapensaat on suvuttomasti lisättyjä, juurrutettuja tai mikrolisättyjä, jolloin ne tuottavat kaikki samanlaisia marjoja. Sen sijaan niiden siemenistä voi tulla mitä tahansa, usein satoa tuottamattomia.

Mustaherukoista olen tavannut metsän laidassa varmaan itsekseen levinneitä ja niissä oli marjoja, pieniä ja pahoja. Parhaillaan minulla kasvaa chiliruukussa karviaisen pikkutaimi, keväällä sinne itsekseen kasvanut. En aio antaa sen kasvaa isoksi.

Toni.A

Itse olen huomannut, että tuossa takapihan puoleisella suht. tiheällä puistoalueelle on kasvanut muutamassa vuodessa useampikin viinimarjapensas, eikä niitä kukaan ole sinne istuttanut. Toden näköisesti linnut ovat olleet asialla. Marjoja niissäkin kasvaa kokoonsa nähden ihan reippaanlaisesti, joten saattaapi niistä siemenistä tullakin ihan satoavia pensaita ja ihan kelvollisen makuisiakin.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Aku

Vaatiikos herukkapensaiden siemenet kylmäkäsittelyn itääkseen?

döderö

Itse kanssa tavannut siemenestä lisääntyneitä yksilöitä, marjaa tulee ihan hyvin.
Muuten itsellä on kana aitausken vieressä valkoviinimarja puska, hirveän iso ja tuuhea sekä tumman vihreä! mutta marjoaja tyyliin 1l.
Vieressä on typen puutteesta kärsivä 2xpienempi  ihan vaalea halsu puska mutta oksat notkuvat marjoista. eli ei liikaa kanan paskaa puskille!

Lehmann

Niin, herää kysymys: miksi siemenestä. Tai no miksipä ei.

Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, mutta aihetta sivuten:

Leikkasin tänään hyvätuottoisesta punaherukasta neljä n. 40-50 cm oksaa ja asetin ne lasipurkkeihin juurtumaan. Toisessa purkissa on veden seassa juurrutushormonia (heteroauxin) ja toisessa pelkkää vettä.

Tuleepahan testattua sitäkin myrkkyä.

chili_maestro

1. mielestäni turhan pitkiä 40-50cm, liian paljon haihduttavaa pinta-alaa, kun ei ole vielä juuriakaan.

2. Kallis juurrutushormoni oli itsellä aivan turha ostos, vaikka myyjä kehuikin. Mitään en ole sillä saanut juurrutettua. se mikä on juurtunut, on juurtunut  ilman hormonejakin.

3. vanha kansa lisäsi juurrutettavien sekaan vesikippoon pajunoksan. Pajusta kuulemma irtoaa juurrutushormonia.

4. Ainakin mustaherukka tekee oksiin juuria mikä on maata vasten. omassa puutarhassa olen huomannut...
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Lehmann

1. Ahneuksissani ajattelin, että on sitten jo valmiiksi "isompi" pensaanalku.

2. tämä ei ollut kallista: http://www.seemnemaailm.ee/fin/index.php?GID=3571

3. Tämän pajujutun olen myös lukenut jostain.

4. Se oksan taivuttaminen ja multaaminen on kyllä toimiva keino. Mutta ajattelin nyt kokeilla tätä vesipurkissa juurruttamistakin, eikä tuo nyt niin harmita vaikka ei onnistuisikaan. Täytyy sitten kesällä kokeilla sitä oksan taivuttamista.

Aku

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - helmikuu 21, 2012, 15:33:24 ip
1. mielestäni turhan pitkiä 40-50cm, liian paljon haihduttavaa pinta-alaa, kun ei ole vielä juuriakaan.

Eipä siinä taida liikaa haiduttavaa pinta-alaa olla, jos Lehmann kerran sen kävi nyt ulkoa leikkaamasta ;) Talvella kun ne sattuvat olemaan lehdettömiä.

chili_maestro

Lainaus käyttäjältä: ABK - helmikuu 21, 2012, 16:57:21 ip
Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - helmikuu 21, 2012, 15:33:24 ip

Eipä siinä taida liikaa haiduttavaa pinta-alaa olla, jos Lehmann kerran sen kävi nyt ulkoa leikkaamasta ;) Talvella kun ne sattuvat olemaan lehdettömiä.

Suhteellisen äkkiä taitaa lehdet pukata silmuistansa ulos.   
ennen silmut puhkeat kuitenkin kuin juurta alkavat kehittää.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Lehmann

Terijoen salavaa olen joskus juurruttanut pidempinäkin, mutta sehän taitaa lukeutua pajukasveihin.

Tämä nyt on tälläistä pellepelottoman touhua. Tekisi mieli lisää pensaita, mutta vielä en ole valmis ajatukseen mennä puutarhakauppaan hakemaan valmita astiataimia.

Omenapuun varttamisen saloihin olisi myös tarkoitus tutustua. Turussa on kuulemma ollut edellisvuosina ollut oikein opastustakin puutarhamessuilla.

Hetken olin jopa sitä mieltä, että mehiläisten tarhaus onnistuisi. Liian kallista aloittaa, jos ei ole aivan täysillä mukana.

tiikeri1

Lainaus käyttäjältä: Aketza - heinäkuu 21, 2011, 10:12:02 ap
Olisi nopeampaa leikata varsi ja työntää maahan. Ja helpompaa.

Näin se kannattaa tehdä. Sopiva varsi poikki ja lyö suoraan maahan. Tähän asti lähes jokainen puska on itsellä lähtenyt näin kasvamaan ilman sen suurempia kikkailuja.

Lehmann

Mustaherukka kyllä, mutta että punaherukkakin?

sammal

helmikuu 21, 2012, 21:09:01 ip #16 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2012, 21:14:49 ip käyttäjältä sammal
Siis pajulitkuhan valmistetaan keittämällä pajun pätkiä ja kuorta (reilusti) 0,5-1l vettä pitkään ja sitten suodatetaan & jäähdytetään ja voila!  voi juurruttaa suoraan liemessä (ei kokemuksia) tai sitten sotkea veden kanssa noin 50/50 suhteella  :D ja toimii

Meidän talon vieressä on sellanen rotikko ja siellä kasvaa punasia viinimarjoja, jotka ovat 100%varmasti lintujen mukana levinnyt meidän pensaista ja kyllä on aina ollut mahottomia satoja oksilla. Näitä "metsäpuskia" on kymmeniä ja kaikki satoaa ja ihan hyviä marjoja.

Mites muuten kun monen eri tekijän summauksena yks puska (punainen) riutuu köyhässä savimaassa ja lannotetta on annettu koko viimekesä mutta vihreyttä ei tullut? uskaltaisko keväällä pistää paridesiä kananpaskaa puskan juurelle + kastella AHH litkuilla?

svalli

Tammikuun Koti Puutarha lehdessä on juttu puuvartisten pensaiden talvipistokkaista. Toimii jutun mukaan myös viinimarjoille. Pistokkaat otetaan marraskuun ja maaliskuun välillä. Oksien pitää olla hyvin puutuneita ja niissä pitää olla 2-3 silmua/pätkä.  Kepit työnnetään kosteaan multaan niin että 1-2 silmua on mullan pinnan alla ja viedään viileään juurtumaan. Viileään varmaankin siksi, etteivät ala kasvattamaan lehtiä liian aikaisin. Eli nyt on paras aika ottaa noita puuvartisia pistokkaita.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

MaXXer

Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 21, 2012, 21:09:01 ip
Meidän talon vieressä on sellanen rotikko ja siellä kasvaa punasia viinimarjoja, jotka ovat 100%varmasti lintujen mukana levinnyt meidän pensaista ja kyllä on aina ollut mahottomia satoja oksilla. Näitä "metsäpuskia" on kymmeniä ja kaikki satoaa ja ihan hyviä marjoja.

Mites muuten kun monen eri tekijän summauksena yks puska (punainen) riutuu köyhässä savimaassa ja lannotetta on annettu koko viimekesä mutta vihreyttä ei tullut? uskaltaisko keväällä pistää paridesiä kananpaskaa puskan juurelle + kastella AHH litkuilla?

Meillä oli kans kymmenkunta "villiä" punaherukkapensasta levennyt pihanreunaan jostain, oli kasvaneet siinä jo parikymmentä vuotta. Ja satoa pukkas siihen malliin ettei lehdet meinannut näkyä pensaassa, oli vielä sellainen varjoinen paikka johon ruohonleikkuujätteet aina kuskattiin pihalta niin riitti luonnostaan lannoitetta niille.. Joskus tuntuu että jos yrittää kaikki viritellä viimisen päälle niin mikään ei onnistu, mutta jos unohdat pensaat ihan kokonaan niin kaikki menee omalla painollaan ja hyvin.

Lehmann

Jos saan juuria katkomiini oksiin aikaiseksi, niin rakennan pitkulaisen kohopenkin. Hevosenlantaa pohjalle, peruskasvimaan multaa pintaan ja jonkinasteinen mansikkakangas helpottamaan kitkemistä. Luulen, ettei kemiallista väkilannoitetta tarvita?