Missä ihmeessä Poppamiehen tuotteet?! (+Foorumin itsesäätelystä + moderoinnista)

Aloittaja Vate, heinäkuu 25, 2011, 18:52:38 ip

« edellinen - seuraava »

Vate

Lainaus käyttäjältä: RySky - heinäkuu 30, 2011, 00:43:50 ap
Jep. Vitun tollot. En yhtään ihmettelis, jos samat tyypit vastais myöskin arvoisan Chilikerhon jäsenmaksuista.. Kahteen kertaan perivät jäsenmaksut tälle vuodelle, kolmannesta kerrasta tuli jo karhu..

Oon laitellut postia jo ajat sitten klubille, kukaan ei vastaa.. Myöskin suoraan rahastonhoitajalle lähetetty viesti tulee bumerangina takaisin..

Rysky..

Siis oonks mää tollo kun en nää Pooppamiehen tuoteita ??? Jos en, niin hyvä...

wille

Lainaus käyttäjältä: RySky - heinäkuu 30, 2011, 00:43:50 ap
Jep. Vitun tollot. En yhtään ihmettelis, jos samat tyypit vastais myöskin arvoisan Chilikerhon jäsenmaksuista.. Kahteen kertaan perivät jäsenmaksut tälle vuodelle, kolmannesta kerrasta tuli jo karhu..

Oon laitellut postia jo ajat sitten klubille, kukaan ei vastaa.. Myöskin suoraan rahastonhoitajalle lähetetty viesti tulee bumerangina takaisin..

Rysky..

Tuttua huttua. Kyllästyin. ::)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Vate

heinäkuu 30, 2011, 11:02:09 ap #23 Viimeisin muokkaus: elokuu 03, 2011, 20:09:55 ip käyttäjältä Vate

InkRose

Mikä helvetti siinä on että nämä alkujaan ehkä hölmösti muotoillut tai väärään paikkaan laitetut uusien käyttäjien ketjut ajautuvat aina - yleensä Räyhiksen tai Tompan toimesta - suorastaan vastenmielisen pahansuovaksi em. uusien käyttäjien morkkaamiseksi ja alentamiseksi? Enhän minäkään tästä malttanut pysyä poissa, mutta joku tolkku teillekin... aina ei kannata krapularaivoaan purkaa ulkopuolisiin.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 30, 2011, 12:07:45 ip
Mikä helvetti siinä on että nämä alkujaan ehkä hölmösti muotoillut tai väärään paikkaan laitetut uusien käyttäjien ketjut ajautuvat aina

Vastasit juuri itse kysymykseesi. Hölmösti muotoiltu, typerä kysymys väärässä paikassa ansaitsee kohtuullisesti dissausta. ;)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: InkRose - heinäkuu 30, 2011, 12:07:45 ip
Mikä helvetti siinä on että nämä alkujaan ehkä hölmösti muotoillut tai väärään paikkaan laitetut uusien käyttäjien ketjut ajautuvat aina - yleensä Räyhiksen tai Tompan toimesta - suorastaan vastenmielisen pahansuovaksi em. uusien käyttäjien morkkaamiseksi ja alentamiseksi? Enhän minäkään tästä malttanut pysyä poissa, mutta joku tolkku teillekin... aina ei kannata krapularaivoaan purkaa ulkopuolisiin.

Osut tuossa harvinaisen oikeaan, ja jotain tälle on tehtävä. Vähän kaikki mistä kirjoitamme muuttuu nyt miinakentäksi, jossa hetken päästä näkee lähinnä pottuilua. Se ei kuulu tämän foorumin henkeen.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 30, 2011, 14:59:23 ipSe ei kuulu tämän foorumin henkeen.

Koska "foorumin henkeen" kuuluu vihervasemmistoa glorifioiva, kaikki trollit hyväksyvä, oikeinkirjoituksesta piittamaton ja suvaitsemattomuutta suvaitsematon asenne!

Huomenna onkin pyykkipäivä, joten voin huoletta perustaa parikymmentä ketjua jossa kysyä mm. seuraavia päivänpolttavia kysymyksiä, joihin ei voi saada vastauksia googlella, pakkauksen takakannesta tai maalaisjärjellä;

- Missä on villasukat?
- Miten erotan vasemman jalan tennis sukan oikean jalan tennis sukasta
- Voiko pesuainetta syödä
- Voinko mättää pesuaineen vessanpyttyyn ja pyykit keittiön tiskialtaaseen ja olettaa saavani puhdasta
- Miltä pesukone näyttää? Pelkään laittavani pyykkini uuniin!
- Mistä voin olla varma, ettei omocolorini olekkaan heroiinia? Yhdessä amerikkalaisessa leffassa heroiini näytti omokolorilta
- Voiko chilejä kuivat a pesu koneessa
- Kuka voisi pestä minun pyykkini minun itseni lisäksi
- Miten erotan likaisen pyykin puhtaasta pyykistä? Rautakangen lisäksi...?+++  ::) :-[ ;D :P :P >:(

Hitto soikoon, voisin kehitellä näitä idioottikysymyksiä vaikka läpi koko yön! Foorumin moderaattorit eivät voi tuomita minua, koska olen 7% venäläinen, eli siis ulkomaalainen mamu! Eläköön suvaitsevaisuus!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 30, 2011, 21:28:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 30, 2011, 14:59:23 ipSe ei kuulu tämän foorumin henkeen.

Koska "foorumin henkeen" kuuluu vihervasemmistoa glorifioiva, kaikki trollit hyväksyvä, oikeinkirjoituksesta piittamaton ja suvaitsemattomuutta suvaitsematon asenne!

Huomenna onkin pyykkipäivä, joten voin huoletta perustaa parikymmentä ketjua jossa kysyä mm. seuraavia päivänpolttavia kysymyksiä, joihin ei voi saada vastauksia googlella, pakkauksen takakannesta tai maalaisjärjellä;

- Missä on villasukat?
- Miten erotan vasemman jalan tennis sukan oikean jalan tennis sukasta
- Voiko pesuainetta syödä
- Voinko mättää pesuaineen vessanpyttyyn ja pyykit keittiön tiskialtaaseen ja olettaa saavani puhdasta
- Miltä pesukone näyttää? Pelkään laittavani pyykkini uuniin!
- Mistä voin olla varma, ettei omocolorini olekkaan heroiinia? Yhdessä amerikkalaisessa leffassa heroiini näytti omokolorilta
- Voiko chilejä kuivat a pesu koneessa
- Kuka voisi pestä minun pyykkini minun itseni lisäksi
- Miten erotan likaisen pyykin puhtaasta pyykistä? Rautakangen lisäksi...?+++  ::) :-[ ;D :P :P >:(

Hitto soikoon, voisin kehitellä näitä idioottikysymyksiä vaikka läpi koko yön! Foorumin moderaattorit eivät voi tuomita minua, koska olen 7% venäläinen, eli siis ulkomaalainen mamu! Eläköön suvaitsevaisuus!

Äskeinen purkaus jätti ensin lähinnä sanattomaksi, ja pisti miettimään.

Räyhis, perustitko tämän foorumin? Et. Oletko tehnyt Jannen ja monien muiden lailla lukuisten vuosien työtä täällä tuottaaksesi paikan, jossa kaikilla chilin ystävillä olisi hyvä kohdata ja myös keskustella? Et. Melskaat joka tilaisuuden tullen tuosta "vihervasemmistostasi" ja muista sinua ilmeisen suuresti ärsyttävistä asioista, vaikka kirjoitat toisaalta myös aivan helkkarin loistavia ruokaan liittyviä viestejä. Hyökkäät kuitenkin lähes jokaisen sinua ärsyttävän "hipin" tms. kimppuun jollain tavalla, aivan kuin se olisi oikeutesi ja jopa velvollisuutesi.

Tällä foorumilla ei ole koskaan ollut minkäänlaista tietoista poliittista agendaa, mutta kylläkin tietty epämääräinen, mutta todellinen henkinen ideologia. Se *on* avoimmuuden ja suvaitsevaisuuden asenne, laitat sille sitten minkä nimen tai väriyhdistelmän haluat! Jos se ei kaikkia miellytä, aina voit perustaa samanmielisten kanssa vaikkapa toisen foorumin, jossa pelisäännöt ja ilmapiiri ovat aivan toiset. Täällä esim. vasta harrastuksen aloittaneiden kiusaaminen, ihmisten haistattelu ja negatiivisen ilmapiirin levittäminen EIVÄT ole ok! Eivät nyt, eivätkä niin kauan kuin perustajaporukka on hommassa mukana.

Virheitä on tehty, myös täällä moderointipäässä. Toisaalta sellaisten ihmisten tahattomassa loukkaamisessa, jotka eivät sitä ansainneet. Toisaalta siinä, ettemme aina ole toimineet silloin kun olisi toiminnan paikka. Asiaan tulee muutoksia.

Janne

Mä kans toivoisin syvästi että oli viesti sitten kuinka huonosti kirjoitettu, kuinka täynnä kirjoitusvirheitä hyvänsä ja vaikka täysin aiheeseen liittymätönkin niin ei lähdettäisi jatkuvasti tuolle raivokkaalle v*ttuilulinjalle. Jo siitä syystä että tämä ei johda mihinkään hyvään. Vaan ainoastaan loputtomaan vääntämiseen, kinasteluun ja usean ihmisen mielen pahoittamiseen. Puhumattakaan siitä miten negatiivisen kuvan foorumista saa satunnainen kävijä. Mikäli turhanpäiväiseen viestiin ei kukaan vastaa, se unohtuu ja painuu nopeasti pois.

Täysin väärään paikkaan kirjoitetut höpöviestit pitää kyllä moderaattorin taholta poistaa tai siirtää, samoin nollasisältöiset yhden lauseen kysymykset. Tähän moderointiin koitan saada omalta osaltani parannusta.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Ryhis

Molemmat puhuvat asiaa. Ei tietenkään PITÄISI veetuilla, mutta välillä on pakko. En tiedä kumpi näyttää satunnaisen vierailijan silmään pahemmalta, kehoitus ottaa silmä käteen ja katsoa tai ajatella omilla aivoilla, vai kysymys joka on aivan käsittämätön ja arkijärkeä uhmaava ja jota varten on perustettu oma ketju. Tässä tapauksessa ihminen ihmettelee missä on poppamiehen tuotteet, antamatta mitään taustainformaatiota, missäpäin hän mahdollisesti asuu tai missäpäin Suomea sijaitsevassa kaupassa hän on asioinut.

Uusavuttomuus on hieno termi, tällä foorumilla ei vielä olla saavutetta ns. "ultimaattista uusavuttomuuden kulminaatiopistettä" jolloin ihan oikeasti osa, se fiksumpi ja osaavampi osa, menee ja perustaa sisäpiirin johon kaikkia tanokkeja ei edes oteta. En mainitse sen tarkempia esimerkkejä, mutta eräällä kahvinharrastajafoorumilla joku kysyi tosissaan kuinka maidon saa lämmitettyä! Haloo!?

Kun kysymys ei ole kysymys, vaan todiste idiotiasta, ei siihen myöskään tarvitse vastata järkevästi. Jos tarpeeksi monta kertaa näpäyttää, ei uusia ketjuja synny enää vanhaan malliin. Mieluummin panostetaan keskustelun laatuun kun määrään, esimerkiksi käyttäjä Vate on tehnyt puolessatoissa viikossa enemmän topicceja kuin minä joka olen sentään notkunut täällä useamman vuoden. Kenen elämää rikastuttaa tyhjänpäiväiset kyselyt, jossa arvuutellaan parasta chiliä, vaihtoehtojen ollessa puna nen chilli ja jalapeenis? Haloo hei? Jos minä olisin moderaattori, vetäisin ketjun lukkoon heti alussa ja loppuun teksti; "kun ulosanti on tällaista, lienee parasta jättää kirjoittamatta".

Oikeinkirjoituksella ei oikeastaan ole mitään väliä. Toisinaan tietysti olisi ihan kiva, jos välimerkit olisivat suunnilleen paikoillaan tauottamassa kirjoitettua tekstiä. Yhdysanojen puolestakaan ei voi kauhiasti vaatia, eihän niitä saada oikein edes Suomen suurimmassa sanomalehdessä. Mutta kyllä ihmisten pitää ottaa huomioon, että jos teksti on aivan uskomatonta paskaa, vailla välimerkkejä, sanajärjestystä tai minkäänlaista jäsentelyä, niin kyllä minun on ainakin henkilökohtaisesti ERITTÄIN vaikea ottaa tätä ihmistä vakavasti. Jos kirjoitat kuin 5-vuotias, sinua todennäköisesti kohdellaan 5-vuotiaana.

Ihmiset jotka eivät vaivaudu oikolukemaan tai miettimään ollenkaan tekstiään, eivät myöskään ansaitse asiallista vastausta. Kolme törkeää kirjoitusvirhettä otsikossa ja itse viesti hakattu putkeen ilman välimerkkejä, yleensä asiasta johon voisi saada vastauksen googlesta, foorumin haulla tai lukemalla purkin takaetiketin. Jos tämä henkilö ei viitsi nähdä sitä pientä vaivaa, että muokkaisi tekstinsä joksikin muuksi kuin tajunnanvirraksi, meidän muiden takia, niin miksi meidän/minun pitäisi vastavuoroisesti kunnioittaa häntä ja kirjoittaa asiallinen vastaus?

Tälläkin foorumilla on pirun paljon hyviä kirjoittajia, esimerkiksi käyttäjä Inkrosen syväluotaavia ja tarkkoja havaintoja sisältävää tekstiä lukee suoranaisella riemulla! Sääli, että tämmöinen hyvä esimerkki on haudattuna jonnekin päiväkirja-osiolle jonne harva turisti eksyy. Sen sijaan todennäköisesti ensimmäiseksi avattu osio on tuo "Aloittelijain nurkka" jonne oikein moderaattoreiden mandaatilla voi rustata aivan mitä tahansa päätöntä. Ensimmäisellä sivulla on 14 "stickyksi" merkattua ketjua lannotteista, valoista, aloittelijain ohjeista, yksi kysymys ja vastauspalsta sekä kattavat ketjut ravinnonpuutosoireista sekä tuhohyönteisistä.

Entä niiden alla? 57 sivua samaa asiaa, kolmen vastauksen viestiketjuja jotka kaikki alkavat huippuälykkäällä "Tjoo sori oon alottaja mut mitä lannotetta ja onx nattika hvä?+". Jopa parjatulla hampuusien palstalla on vähemmän tyhmiä kysymyksiä.

Viikon tyhmin kysymys oli ehkä, että onko ulkona liian kylmä chilien taimille. Voi hyvää päivää, ulkona on lämpimämpää kuin sisällä.

Lainaus käyttäjältä: Janne - heinäkuu 31, 2011, 09:17:17 ap
Täysin väärään paikkaan kirjoitetut höpöviestit pitää kyllä moderaattorin taholta poistaa tai siirtää, samoin nollasisältöiset yhden lauseen kysymykset. Tähän moderointiin koitan saada omalta osaltani parannusta.

Tämä on vuoden paras uutinen!

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 31, 2011, 07:47:17 ap
Tällä foorumilla ei ole koskaan ollut minkäänlaista tietoista poliittista agendaa, mutta kylläkin tietty epämääräinen, mutta todellinen henkinen ideologia. Se *on* avoimmuuden ja suvaitsevaisuuden asenne, laitat sille sitten minkä nimen tai väriyhdistelmän haluat!

Ei se nyt kovin "epämääräinen" ole kun tämmöinenkin luupää on sen pystynyt toteamaan. Minä olen sangen suvaitsematon, sairaalloisen pikkutarkka joissain asioissa, kyyninen ja tyhmyyttä avoimesti halveksiva ihminen. Enkä taatusti ala esittämään jotain muuta.

Suvaitsevaisuuden ja perseennuolennan ero on veteen piirretty viiva.

Vate

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 31, 2011, 11:16:30 ap
Tässä tapauksessa ihminen ihmettelee missä on poppamiehen tuotteet, antamatta mitään taustainformaatiota, missäpäin hän mahdollisesti asuu tai missäpäin Suomea sijaitsevassa kaupassa hän on asioinut.

Se lukee tosa alotusviestissä, mut en haluu jatkaa tätä riitaa enään. Sovitaanks nyt et kirjotain parempii ketjuja/jätän kirjottamatta, niin homma pelaa taas? ;)

..TOMPPA..

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen.   En tiedä missä kaupassa olet asioinut mutta kun minä olen hankkinut Poppamiehelle lisää uusia jälleenmyyjiä niin tuotteet tulevat ensin puiseen esittelyhyllyyn jonkun muun osaston päätyyn. Sieltä löydät ne.

Ja sitten..  Voit katsoa poppamiehen jälleenmyyjät täältä:
http://www.poppamies.fi/jalleenmyyjat.php

Vate

heinäkuu 31, 2011, 12:09:49 ip #33 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2011, 12:20:52 ip käyttäjältä Vate
Olin kerran Turun Messukeskusksessa Ruoka-messuilla, siellä näin Poppamiehen kojun, ja aattelin et hei, noita sipsejä pitää maistaa! Sanoivat että ovat Turun, Kupittaan K-Citymarketissa.

Täti-E

Olen itsekkin ilmeisesti keltanokkien ihmemaassa ja kysymyksiä tulee mieleen välillä paljonkin. On tuskastuttavaa selata ketjuviidakkoa (lukittujen aiheiden jälkeisiä...)ja yrittää etsiä otsikon perusteella vastausta pulmiin kun ketjuissa puhutaan jostain ihan muusta kun aiheesta. Menee muutamallakin osiolla aika moni ketju offtopicin puolelle. Ei se muuten haittaa, mutta tämmöset asiat lisää joidenkin vimmaa aloittaa uusi aihe kysymyksestä joka mieltä vaivaa.

Vaikka useat offtopicikitkin on oikeesti hauskoja tai muuten oivaltavia täytyy niihin lankeavien miettiä sitä mihin se johtaa. Miksi ailoittelevan täytyy pysyä asialinjalla jos Aji perkelee-tasonkäyttäjät saa mellastaa foorumilla isomman oikeudella miten haluavat? "Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan"
-sanonta toimii tässä tapauksessa molempiin suuntiin. Eikö kokeneemmilla ole tässäkin asiassa syytä esimerkillään näyttää kuinka juuri tällä foorumilla toimitaan?

Ehkä olen idiootti koska kirjoitan välillä huonosti (yhdyssanat, pilkutus tai aivojen blackoutit?, kommentoin kokeneempien kirjoituksia, ajattelen omilla aivoilla, olen nainen, puutun avoimeen rasistiseen - poliittiseen - epäeettiiseen keskusteluun. On kuitenki todella tyhmää aloittaa uusien käyttäjien kiusaaminen ja itse olen aika väsynyt tämän foorumin henkeen. Omat tsilikasvattelut olisivat jääneet aloittamatta mikäli minä aikanani olisin saanut näin tylyn vastaanoton. Omatkin kysymykseni olivat alussa: " Tarviiko chili muuta lannoitetta kun biolanin ravinnepuikot?" tasoa, vaikka vastauksetti olisivat löytyneet nenäni edestä mikäli olisin osannut käyttää foorumia paremmin.

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 30, 2011, 12:40:21 ip
... kohtuullisesti dissausta. ;)

Meillä taitaa vain olla aika erilainen käsitys siitä minkälainen dissaus on kohtuullista. :) Pakoputken imeskelyyn kehottaminen ei minusta ole kyllä sopivaa missään tilanteessa, jossa molemmat osapuolet eivät tunne toisiaan riittävän hyvin. Toistensa viestintätavat tuntevien kesken on homma ihan eri - vittuiluhan tunnetusti on välittämistä.

Itsekin osaan olla erinomaisen vittumainen nillittäjä ja kykenen piikittelemään omasta mielestäni typerämpiä tai hitaammin oppivia halutessani varsin kipeästi, mutta sen jälkeen kun siitä yksi luokkatoverini aikanaan huomautti riittävän painokkaasti, olen tietoisesti sitä impulssia ruvennut hillitsemään. En tiedä... ehkä tässä heijastuu demariaktiiviäitini opetukset tai ehkä vain olen luonnostani kommarihippi, mutta koen hyvin vahvasti, että (kuten yhteiskunnassa laajemminkin) meillä, jotka asiat olemme foorumilta ja koko chiliyhteisöstä oppineet (eli hyötyneet), on jonkinmoinen velvoite myös jakaa sitä tietoutta eteenpäin (eli auttaa "heikompiamme", ts. niitä jotka eivät vielä osaa ja siksi kysyvät). Kyllä se mullakin silloin tällöin kasvaa tatti otsaan noiden uusien kysyjien kanssa, jos ei vaikkapa Kärsän ketjussa tai missä tahansa vaivauduta edes edellistä viestiä, saati vaikkapa viimeisintä sivua, vilkaisemaan jolloin kysymyksen asia olisi useissa tapauksissa jo selvinnyt...

Itsehän viime talvena ensin lueskelin pari viikkoa lajiketietoutta, valaistusasioita, kasvualusta- ja lannoiteasioita niin foorumilta kuin Infernochilistä ja Chiliwikistäkin ennen kuin edes kirjauduin foorumille. Siitä meni vielä pari viikkoa ekoihin viesteihini ja päiväkirjan aloittamiseen. Kirjoitusteni kohtalainen selkeys puolestaan selittyy koulutustaustani kautta, kuten Torakan kastikekysymyksen jälkimainingeissa pari kuukautta sitten tulin selventäneeksi. Minulla on myös aika hyvä detaljimuisti, joten kovinkaan usein en joudu hirveästi salapoliisintyötä tekemään aloittelijoille vastaillessani. Toisinaan kyllä käytän 30-45 minuuttiakin muistinvaraisten tietojen sekä kirjoitusasun tarkastamiseen, mitä tosiasiaa en ole liikaa mainostanut mutta joka näkynee kyllä profiilini läsnäolotilastoissa. Tähänkin viestiin on nyt tuhrautunut varmaan puolisen tuntia ellei vähän enemmänkin. ::)

Aji Inferno

heinäkuu 31, 2011, 13:23:11 ip #36 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2011, 15:08:01 ip käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: Täti-E - heinäkuu 31, 2011, 12:33:05 ip
..... On kuitenki todella tyhmää aloittaa uusien käyttäjien kiusaaminen ja itse olen aika väsynyt tämän foorumin henkeen. Omat tsilikasvattelut olisivat jääneet aloittamatta mikäli minä aikanani olisin saanut näin tylyn vastaanoton. .....

Tuossa kiteytyy paljon asiaa. Foorumin henki on huonontunut lyhyessä ajassa tasolle, jossa sitä ei aina itsekään haluaisi käydä lukemassa, saati siivoamassa milloin missäkin puhkeavia "metsäpaloja". Moderaattorikin tulee pottuilun ja aivan turhan meluamisen keskellä huonolle tuulelle, ja alkaa itsekin silloin helposti kirjoittaa muunlaisella sävyllä muunlaisia asioita kuin haluaisi. Äkkiä kenelläkään ei ole mukava olla. Ongelmaa pitänee lähteä ratkomaan molemmista päistä. Ohjeistusta esim. kirjoitteluun voitaneen vielä parantaa jollain tavalla, mutta ellei foorumista todella tehdä jotain ainakin osin harvojen ja valittujen "sisäpiiriä" (mikä ei ainakaan allekirjoittaneen mukana ollessa tapahdu), tietyistä "harhaviesteistä" ja sen sellaisista ei varmasti päästä eroon. Siitä tullaan homman toiseen päähän: asioiden parempaan sietämiseen. Yksi tai muutamakaan lukija (modet ovat oma tapauksensa, koska heidän roolinsa on toinen) ei voi määrätä koko foorumin henkeä ja rikkoa omaltakin osaltaan sen sääntöjä kaiken aikaa vain, koska asiat jurppivat ja joku modekin tuntuu punavihreältä hipiltä. Siinä asiassa täällä on joustettu jo paljon, ehkä liikaakin. Vihamielinen kirjoittelu ja "kiusaaminen" tulevat siksi jatkossa olemaan entistä ei-toivotumpia asioita, joihin puututaan aiemmin ja voimakkaammin. Kunnon haistatteluketjusta voi hyvin jatkossa saada ainakin väliaikaisen suihkukomennuksen foorumilta, kuten on ollut käytäntö esim. hamputtelujutuista. Katsotaan nyt vielä kerran, saataisiinko tänne positiivisempi keskustelukulttuuri, ennen kuin jengiä alkaa lentää ulos joko omasta halustaan, tai muista syistä. Ja kyllä: huonosti käyttäytyvä modekin voidaan ja pitää jatkossa vaihtaa! Tästä yksilöstä alkaen.

Mutta eipä synkistellä. Onhan täällä enimmäkseen hyvää keskustelua, edelleenkin. Ja hyvä niin!

Chilivaari

Laittakaa nyt edes joku nappi, mistä voi ilmoittaa vihakirjoittelut ja täysin väärällä otsikolla olevat, kuten tämäkin keskustelu. Ymmärrän, että modet eivät jaksa aivan kaikkea kahlata läpi, mutta silloin voisi suuren yleisön "ilmiantajien" ketju auttaa. Voisi se tukkia postinnekin.

Rankkapanda

Foorumin henki voisi parantua jo ahkerammalla moderoinnilla. Eli esimerkiksi joku vaikkapa iskee ketjun pystyyn aiheesta, jolle on jo suositumpi ketju, niin linkki sinne ja juuri aloitettu ketju lukkoon. Hyvin pieni vaiva, mutta varmasti saa paremmin vastauksensa kun etsii aikaisemmasta ketjusta, johon voi sitten esittää omat kysymyksensä. Muutama käyttäjä tälläkin foorumilla joskus tutkinut vaikkapa vesiviljelyyn liittyvää ketjua ja kysynyt minultakin jopa suoraan miten rakentaa bubleri tai vastaava. Mielestäni on paljon parempi tapa lähestyä ihmistä vaikkapa YV:n voimin, joka on siinä ketjussa jotain kirjoitellut ja oletettavasti tietää asian mitä olet kysymässä, kuin että laittaa omaa ketjua pystyyn yhtä kysymystä varten johonka saa vastauksen paremmin muualta.

Ja yleisesti ottaen joskus meni maku foorumiin aika pitkälti joksikin aikaa, kun raijasivu/sirhenriristi saivat sekoilla minkä kerkesivät ja kunhan pysyivät yhdessä ketjussa (tai parissa) niin homma jatkui. Trolli mikä trolli, banaanisaarille sanon minä. Jos he vielä olisivat täällä sekoilemassa, ei varmasti moni foorumilainen olisi. En ainakaan itse olisi.

Mutta pointtini on, että moderoimalla voidaan ohjata ihmiset oikeisiin aiheisiin ja täten parantaa jo ilmapiiriä. Kenellekkään ei silloin tule tarvetta purkaantua aloittelijoille. Mutta kaikessa positiivisuudessaan hauska täällä foorumilla on vielä pyöriä.

Täti-E

Tarkoitin tuolla lähinnä sitä että vikaa löytyy molemmista suunnista.