Missä ihmeessä Poppamiehen tuotteet?! (+Foorumin itsesäätelystä + moderoinnista)

Aloittaja Vate, heinäkuu 25, 2011, 18:52:38 ip

« edellinen - seuraava »

Ryhis

elokuu 02, 2011, 00:27:31 ap #81 Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2011, 00:29:04 ap käyttäjältä Räyhis
Lähtökohtaisesti ei kannata vittuilla ihmiselle jolla on valokuvamuisti.

Tässä ainakin yksi säie, jossa annetaan ymmärtää, että Vapaa sana-osio poistetaan kollektiivisena rangaistuksena.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8159.msg119097#msg119097

ja muistaakseni tässäkin, mutta tästä ketjussa "moderoitiin" useampi sivu pois joten se voi olla arkistojen kätköissä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7824.msg104523#msg104523

Tässäkin, tänään tehdyssä, ketjussa arvuutellaan Vapaan sanan-tulevaisuutta. Yksi on äänestänyt alueen poistoa, kukahan lienee..
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10049.0

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 02, 2011, 00:06:56 ap
Lainaus käyttäjältä: Nakki - elokuu 01, 2011, 23:59:36 ip

Surullista kyllä, tuo on totta. :)

Ai että moni kehitysvammainen arvostaa tällaista huumoria!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Jonkinlainen kirjoitusoikeuden rajoittaminen rekisteröitymisen jälkeen olisi minunkin mielestä paikallaan. Viestejä pitää saada lähettää heti, mutta uusien ketjujen aloittamista voi hyvin odottaa muutaman päivän tai viikonkin. Päiväkirjoja ja yleistä höpinää sille kuuluvilla alueilla tulee tosin olla oikeus aloittaa. Jos se, ettei voi kysyä asiaansa uudessa ketjussa, tappaa chili-innostuksen parissa päivässä, se innostus ei olisi kantanut muutenkaan kauas.

Ongelmatapauksiin saa hyvin vastauksen olemassaolevissa ketjuissa ja toisaalta kirjoitusoikeuden rajoittaminen saa ihmiset lukemaan ketjuja ja entistä useampi löytää vastauksen kysymättä. Nykyään liiallista "kaikki heti mulle nyt"-ajattelua ei ole tarpeen sallia täällä. Moderoinnin yleinen terävöittäminen on myös tarpeen. Yhteisvaikutuksena monet viestialueet siistiytyy ja tiedon löytäminen helpottuu.

Aji Inferno

Luin Räyhiksen esimerkkilinkit läpi, ja muistan kyllä nuo tilanteet. Ne olivat foorumin moderoinnin kannalta tietynlaisia hätätilanteita, joissa oli pakko miettiä vaihtoehtoja tilanteen rauhoittamiseksi. En edelleenkään löydä niistä(kään) mitään merkkejä "kollektiivisesta rangaistuksesta", eikä lupauksia vapaan sanan poistamisesta. Ainoastaan julkisesti jaettuja ajatuksia vaihtoehdoistamme. Mikä jollekulle on provokaatio tai jopa uhkaus, on toiselle vain ajateltavaa. Itse ajattelen niin. Olen, Jannen ja monen muun tavoin, luonut ja pitänyt, miten sitten osaankin, tätä foorumia pystyssä jo hyvän osan elämääni, kymmenen vuotta. En halua tämän kaatuvan riitelyyn ja typeryksiin. Omiinkaan. Kaikkein vähiten pikkumaisiin asioihin. Miksi haluaisin "kollektiivisia rangaistuksia"..? Mitä järkeä niissä olisi? Kuka tulisi iloiseksi jonkin sellaisen foorumin osion poistamisesta, jota valtaosa lukijoista haluaa käyttää? Mutta vaihtoehtoja on aina hyvä pohtia - mieluiten rauhallisesti ja harkinnalla.

Aji Inferno

elokuu 02, 2011, 01:02:36 ap #84 Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2011, 02:13:37 ap käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 02, 2011, 00:27:31 ap

Tässäkin, tänään tehdyssä, ketjussa arvuutellaan Vapaan sanan-tulevaisuutta. Yksi on äänestänyt alueen poistoa, kukahan lienee..

Jos tarkoitit minua, Räyhis, olet väärässä. En äänestänyt noin, enkä halua alueen poistoa. Olinhan itse sitä aikanaan sinne lisäämässä, koska halusin keskustella jengin kanssa mm. musasta, soittimista ja kaikenlaisesta muusta. Saatanhan toki valehdella asiassa, mutta kumminkin. Olisi kyllä minullekin mielenkiintoista kuulla poistamista ehdottaneen foorumilaisen mielipide asiaan. Ja turha on Aji Infernoakaan väkisin demonisoida.

tso

Höh.. kuka söi vastaukseni. Bittitaivas ilmeisesti...

Teletappimenetelmällä.. eli "Uudestaan!".

Vapaa sana osio on erittäin hyvä. Semmoinen raikas tuulahdus foorumeiden kirjossa. Annetaan sille vapautta, jookos! Poliittisia aiheita saisi olla enemmän (!) ja vääntöä myös. Chiliharrastajissa on niin paljon erilaisen taustan omaavia ihmisiä, että näistä väännöistä oppii aina uutta, jos vain on halukas oppimaan.

Kaikki rasistiset ja vihakirjoitukset tietenkin moderointiin ja permabännit herkästi.

Sitten on nuo asiapalstat..

Asiapalstoille laittaisin selkeän linjan. Kritiikki pysyköön asialinjalla, kaikki henkilöön kohdistunut dissaus jne. siivotaan ja varoitetaan. Oli sitten n00b tai vakkari. Turhien ketjujen availuista sama menettely. Tämä vaatii tietty lisää tekijöitä, mutta ainakin omaa foorumin seurantaa auttaisi.

Eikä tässä ole tarkoitus hyökätä ketään henkilöä vastaan.. yleisenä linjana kirjoitan. Ja turpiin varmaan hyökkäilystä itsekkin saisin jos oikein tarkkoja ollaan. Asiat saisi tapella, ei henkilöt. Villejä ajatuksia saa mielestäni heittää ja hullutella nimenomaan vapaa sana puolella.

Kun hieman lukee kavereiden (jos niin sopii sanoa) kirjoituksia palstalla, niin tyylin oppii tunnistamaan todella nopesti. Toiselle normi läppä onkin sitten toiselle suurta provoilua. Raja on hiuksen hienosti vedettävä, eikä aina edes oikea...

Keskustelu on kahden tai useamman tahon keskustelua. Keskustelussa pitää sallia myös kärkkäät mielipiteet ja haastamiset. Nämä ovat nettikekustelun helmiä (IMHO). Jotkut ovat taitavampia netissä käytävässä dialogissa kuin toiset. Ei dialogissa voi tasapäistää. Tuomarin rooli on erittäin vaikea.

Eli yhteenvetona jos linjaa pitää vetää..

Asiapalstat tiuekemman moderoinnin alle. Vapaa Sana/Jäkätijäk saa sitten olla vapaampaa, pl. henkilöön kohdistuva kirjoittelu, spämmäys/mainostaminen, rasistinen, vihakirjoittelu vedetään ulos. Permabännejä tarvittaessa kerrasta tai varoitusajalla.

solari

Onkos kukaan ajatellut, sellainen ihminen joka on tätä ja monia muitakin foorumeita selaillut jo pitemmän aikaa, että melko isolle osuudelle käyttäjistä tämä on ollut ensimmäinen foorumi ikinä johon kirjoittaa. Ja kuinka moni nuorista miehen ja naisen aluista ikinä lukee mistään ohjeita / sääntöjä ennen käyttöä, yleensä ne ohjekirjat on aina kaivettu sillon esille kun kamera on jo rikki, kun haetaan kohtaa jossa ilmeisesti joku asia ei mennytkään ohjeen mukaisesti. Ja kun foorumille vielä on vapaa pääsy jokaisella halukkaalla, niin eikö se olisi viisainta keskittyä tämmöisten viestiketjujen aloittamisen ehkäisyyn? Siksipä juuri olen edelleenkin Chilivaarin ehdotuksen kannalla, joka meni jotenkuten näin, että aluksi ei saisi aloittaa omaa viesti ketjua muualle kuin "päiväkirja" -osioon ja jonkun ajan käytön jälkeen sitten vapaasti, monta postausta viisaampana :)

Aji Inferno

TSO: jälleen kerran, eikä minään "perseennuolemisena": minusta kaikkiaan hyvin asiallista, positiivista ja perusteltua tekstiä!

Jännä juttu, että totesit että "poliittisia aiheita saisi olla enemmän". Henkilökohtaisesti olen samaa mieltä. Alkuaikojen chilitapaamisissa ja -foorumilla puhuttiinkin avoimesti aivan kaikesta, ilman riitoja. Olisi äärettömän mielenkiintoista jakaa yhä näkemyksiä siitä, mihin suomi ja maailma on tällä hetkellä menossa, käyttämättä mitään maalipyssyjä itse kunkin värjäämiseksi punavihreäsinimustakeltainentiesmiksi. ;) Kuten TSO toteaa, aina voi oppia uutta, jos vain on valmis ja halukas oppimaan. No, kenties täälläkin jonain päivänä.

Ehdotankin, että annetaan "vapaan sanan" olla edelleen aikalailla vapaata (sääntöjen puitteissa), koska se tuntuu olevan porukalle tärkeää. Ja onhan se sitä minullekin. On helkkarin kivaa aina välillä heittää läppää sähkökitaroista tai vanhoista vinyylilevyistä! ;)

Muiden, eli chilialueiden moderoinnissa täytyy vielä löytää jokin viisastenkivi, joka miellyttäisi sekä vasta-alkajia, että veteraaneja, ja kaikkea tältä väliltä! Tutkimme nyt asiaa, sekä tekniseltä, sääntöjen, että foorumin rakenteen suhteen.

Kertokaa lisää ajatuksianne!

chilihardhead.fi

Nykyisellä linjauksella foorumilla pitäisi olla ikäraja, eikä ilmeisesti hyväksi lueta myöskään sairauksia, jotka vaikuttavat tekstiin.

Vammaisuuskin on näköjään myös modelinjalla hyväksyttävä pilkankohde.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Aji Inferno

elokuu 02, 2011, 10:55:07 ap #89 Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2011, 10:56:41 ap käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - elokuu 02, 2011, 04:20:11 ap
Nykyisellä linjauksella foorumilla pitäisi olla ikäraja, eikä ilmeisesti hyväksi lueta myöskään sairauksia, jotka vaikuttavat tekstiin.

Vammaisuuskin on näköjään myös modelinjalla hyväksyttävä pilkankohde.

Vammaisuus EI ole modelinjalla hyväksyttävä pilkan kohde. Eikä ikärajalle ollut vielä pari vuotta sitten mitään tarvetta - tietty kielenkäyttö ja tietynlaiset viestit ovat pesiytyneet tänne vasta suhteellisen hiljattain. Osaa porukasta se tuntuu huvittaneen ja viihdyttäneen kovastikin, mutta osasta (uskoakseni ja toivoakseni valtaosasta) se taas tuntuu vastenmieliseltä. Tätä foorumia ei perinteisesti olla haluttu moderoida raskaalla kädellä poliisivaltiotyyliin, koska ihmiset ovat yleensä osanneet käyttäytyä täällä muutenkin. Mitä tulee tekstiin vaikuttaviin sairauksiin yms, sekään ei ollut ennen minkäänlainen ongelma, koska kukaan ei kiinnittänyt moiseen huomiota. Asiat ovat tosiaan muuttuneet, eikä vanha moderointilinjamme näytä enää täysin toimivan.

Tilannetta täällä voisi halutessaan symbolisesti verrata tietyissä aiemmin hyvin rauhallisissa ja avoimissa maissa viime aikoina nousseisiin sisäisiin levottomuuksiin, jotka ovat pakottaneet maat tiukentamaan lakejaan ja kaventamaan kansalaistensa oikeuksia. Foorumit ovat kuin yhteiskuntia pienoiskoossa. Demokratia ja itsesäätely toimivat niissä tiettyyn rajaan asti, kunnes mukaan tulee määrätietoisia toisin ajattelevia ihmisryhmiä, jotka haastavat sen sellaisilla keinoilla, joihin demokratialla on hankala puuttua ilman, että se joutuu tavallaan myymään omat arvonsa. Ehkä jokin "Kiinan malli" toimiikin foorumeilla paremmin, eli vahva ja tarvittaessa kovaotteinenkin keskusjohto (moderointi), joka antaa yhteiskunnan säädellä itseään varsin pitkälle muissa paitsi kriittisissä asioissa. Nyt on aika määritellä nuo "kriittiset asiat" ja puuttua niihin entistä aikaisemmin ja tehokkaammin, jotta muille asioille jäisi enemmän elintilaa ja vapautta. Mutta lopuksi: ainakaan itse en tosiaan tule jatkossa hyväksymään esim. vammaisuuteen tai lukihäiriöihin, tms. liittyvää syrjintää tällä foorumilla. Sellainen lasketaan "kiusanteoksi", joka on foorumin säännöissäkin jyrkästi kielletty.

Nakki

Mun mielestä ton kuvan tarkoitus ei ollut pilkata kehitysvammaisia, tai ittellä ei ole ainakaan siihen mitään tarvetta, vaan kyllä sen kuvan viesti on ihan jotain muuta, ja asiayhteyskin löytyy tästä ketjusta. Pahoittelut jos joku sen niin otti.
Vois jopa ajatella että on kehitysvammaisen aliarviointia jos moisesta hirveesti pillastutaan. Kyllä siellä usein päät toimii, kenties paremminkin kuin "normaaleilla" joissain tapauksissa. Ja ne keharit keitä tiedän, tai tunnen ei todellakaan mitään säälipisteitä halua, ja osaavat itsekkin nauraa itsellensä jos tarvis. Tämä tosin vain mun kokemus asiasta enkä voi toisten puolesta puhua. 
Any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Nakki - elokuu 02, 2011, 12:53:13 ip
Kyllä siellä usein päät toimii, kenties paremminkin kuin "normaaleilla" joissain tapauksissa. Ja ne keharit keitä tiedän, tai tunnen ei todellakaan mitään säälipisteitä halua, ja osaavat itsekkin nauraa itsellensä jos tarvis. Tämä tosin vain mun kokemus asiasta enkä voi toisten puolesta puhua. 

Tässä kohtaa olen samaa mieltä, mutta silti tuo kuva ei ole mielestäni sovelias tässäkään asiayhteydessä.
Ja useammin ne omaiset mielensä pahoittaa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

mpp

Minä äänestin tuota vaihtoehtoa, lähinnä itseä tympii Vapaan sanan alla ja tässäkin ketjussa turha jankkaaminen ja keskenään riitely. 
Eihän näitä tietenkään olisi minunkaan pakko mennä avaamaan ja lueskelemaan.

Miten olisi jos keskitytään tämän foorumin olennaiseen sisältöön, eli chilin kasvattamiseen ja siitä nauttimiseen?

Itse en jaksa täällä paljon kirjoitella johtuen kielioppi-, yhdyssana yms. virheistä mitä itselle tulee helposti ja ne jäävät huomaamatta oikoluennasta huolimatta ja sitten joku kielioppi polliisi tulee ja "pamputtaa", myös muinon ahkerammin käytössä ollut sananmuunnin ei innostanut kirjoitteluun, kun piti keksiä kaikenlaisia korvaavia sanoja, että asia tulee ymmärretyksi.
Itse seuraan mieluiten nykyään toisten päiväkirjoja ja niistä koitan ottaa oppia.

T: Marko

Nakki

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - elokuu 02, 2011, 13:01:25 ip
Tässä kohtaa olen samaa mieltä, mutta silti tuo kuva ei ole mielestäni sovelias tässäkään asiayhteydessä.

No toi kuva voi olla siinä hyvän maun rajoilla. Vähän että minkä viestin sieltä haluaa löytää.
Tuli tästä mieleen eräs tuttavaperhe jonka lapsista yksi lapsi sairastaa Downin syndroomaa. Tämä lapsi pelaa jalkapalloa muitten ikäistensä kehitysvammaisten kanssa. Eräs vanhempien nimiehdotus tälle joukkueelle oli Hohtamattomat, eikä sitä nimeä niissäkään piireissä paheksuttu, voisin sanoa että pikemminkin päin vastoin.
Any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - elokuu 02, 2011, 13:01:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Nakki - elokuu 02, 2011, 12:53:13 ip
Kyllä siellä usein päät toimii, kenties paremminkin kuin "normaaleilla" joissain tapauksissa. Ja ne keharit keitä tiedän, tai tunnen ei todellakaan mitään säälipisteitä halua, ja osaavat itsekkin nauraa itsellensä jos tarvis. Tämä tosin vain mun kokemus asiasta enkä voi toisten puolesta puhua. 

Hmmm... Tässä mennään vähän samoille upottaville kosteikoille kuin USA:n mainonnassa, uutisoinnissa, yms. Eli korrektiuteen. Onko esim. kuva, jota ei ole tarkoitettu loukkaukseksi, vaan symboloimaan jotain aivan muuta, sittenkin loukkaava? Itse sanoisin, ettei tuo kuva ole tässä ketjussa ihan korrekti, mutta koska sitä ei tarkoitettu (uskon) pilkkaamaan vammaisuutta, se ei ole mikään "vihaviesti" tai "kiusantekoa", tms. Toisaalta, lähes kaikesta voi loukkaantua - ja siksi esim. USA:ssa juuri kukaan ei uskalla kirjoittaa tai julkaista mitään mikä voisi teoriassakaan loukata jotakuta. Niillä loukkauksilla, todellisilla tai kuvitelluilla, kun on yleensä sitten vielä miljoonien hintalappu. Jos täälläkin mennään siihen, ettei mitään minkä joku voi edes tulkita epäkorrektiksi (esim. aiheet, joista voi halutessaan vetää poliittisia johtopäätöksiä, vaikkei kirjoittaja niitä tarkoittanut) voida kirjoittaa, silloin ollaan jenkkilän tilanteessa. Silloin kaikki edes teoriassa loukkaava pitää sensuroida ja kieltää. Hankala juttu. Mitä pitäisi ajatella todella anarkistisesta South Park sarjasta, joka pilkkaa aivan kaikkea uskonnoista homouteen, kapitalismiin, hippiyteen, vammaisuuteen, normaaleihin perhearvoihin - kaikkeen mitä ihminen on? Itse rakastan tuota sarjaa siksikin, että se pilkkaa ihmisen taipumusta typeryyteen. Se ei pilkkaa esim. vammaisuutta itsessään, vaan sitä, miten me suhtaudumme siihen. Näissä jutuissa ei liene ehdotonta "oikein/väärin" totuutta, ellei sitten kuulu fundamentalistisiin ajattelijoihin. Mutta hyvää makua ja harkintaa voi aina käyttää. Räikeät tapaukset kuuluvat moderointiin.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: mpp - elokuu 02, 2011, 13:13:07 ip

Minä äänestin tuota vaihtoehtoa, lähinnä itseä tympii Vapaan sanan alla ja tässäkin ketjussa turha jankkaaminen ja keskenään riitely. 
Eihän näitä tietenkään olisi minunkaan pakko mennä avaamaan ja lueskelemaan.

Miten olisi jos keskitytään tämän foorumin olennaiseen sisältöön, eli chilin kasvattamiseen ja siitä nauttimiseen?

Itse en jaksa täällä paljon kirjoitella johtuen kielioppi-, yhdyssana yms. virheistä mitä itselle tulee helposti ja ne jäävät huomaamatta oikoluennasta huolimatta ja sitten joku kielioppi polliisi tulee ja "pamputtaa", myös muinon ahkerammin käytössä ollut sananmuunnin ei innostanut kirjoitteluun, kun piti keksiä kaikenlaisia korvaavia sanoja, että asia tulee ymmärretyksi.
Itse seuraan mieluiten nykyään toisten päiväkirjoja ja niistä koitan ottaa oppia.

T: Marko

Sananmuunnin on ollut pois käytöstä jo hyvän aikaa, koska se ei tosiaankaan huvittanut kaikkia. Tosin, yksi (!) sana siellä tälläkin hetkellä muuntuu, ihan piruuttaan - mutta senkään ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Foorumin perinne velvoittaa edes minimaalisiin typeryyksiin, ettei kaikki olisi niin saamarin tiukkapipoisen vakavan asiallista... Mutta vakavammin: kirjoittele vain itsekin enemmän, sillä kenelläkään ei ole oikeutta tulla kielioppipoliisina pamputtamaan turhista. Sellaiset palautteet tullaan poistamaan löydettäessä.

Sinänsä aivan samaa mieltä kanssasi: kun ollaan päästetty liiat höyryt ja kenties ratkaistu joitakin pulmia, on hyvä palata taas itse asiaan, eli mm. chiliin! :)

Vate

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - elokuu 01, 2011, 18:07:37 ip
Aji Inferno kirjoitti kauhian viisaasti. Olen samoilla linjoilla. Ja minusta olisi myös kiva tähän samaan hengen vetoon kysyä mitä mieltä muut aloittelijat ovat tästä "sopasta" esimerkiksi paljon parjattu Vate?

No mitäs mie, jos Räyhistä ei ois, ei ois tätä loppukeskusteluu. Eli, toiset pitää, toiset ei. Kukaan ei oo täydellinen. Enemmän mua ottaa pottuun ton CHILIVAARIN kommentit, kuten "Voitko vaihtaa nimes esim. Luigiin yms. tai opettele suomen kieli..." Siis mua EI OO IKINÄ SANOTTU ULKOMAALASEKS!
Kaikkee muuta pahaa musta on sanottu, mut ei tommosta (mulla on asiat pahoin päin, enkä oo kun vasta peruskoululainen!) No kyä mää tästä, kaveritkin on vähän rauhottunu. Mut tosiaan, vaikka toinen ei pidä toiseta, ei silti tartte sanoo mitä tulee heti ekanan mieleen...  ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 03, 2011, 18:09:18 ipSiis mua EI OO IKINÄ SANOTTU ULKOMAALASEKS!

Enkä ole minäkään sanonut.

Yritin vain neuvoa onnetonta hyökkäyksen kohteeksi joutunutta. Nimittäin netissä ei tarvitse esiintyä itseään kuvaavalla nimimerkillä, vaan monet kätkeytyvät valepukuun. Jos valitsee ulkomaalaiselta kuulostavan nimimerkin, eivät muut odota puhdasta suomen kieltä. Jos vihjaa olevansa blondi, saa nuorilta miehiltä myötämielisemmän kohtelun, vaikka olisi oikeasti tumma mies.

Jos ajatuksenjuoksu on hidasta ja katkeilevaa, voi valita eläkeläistä tai isoisää kuvaavan nimimerkin, niin kohdellaan ymmärtäväisemmin.

Tätä yritin sanoa, mutta netissähän ei koskaan voi tietää, miten kirjoittamamme sanat muissa päissä tulevat ymmärretyksi.

Nakki

Jep, mua ainakin ärsyttää tommoset asiat että pitää vittuilla heti kun joku tulee keskustelupalstalle uutena, ja jos ei nyt oo kirjoitettu kaikki niin oikein kuin joku ukko ylijumala, herra iso-herra, omasta mielestään maailman napa haluaa, tai ei oo googlea, tai hakua käytetty. Saatika sit noi älykkyystesti-jutut, voe fittu ja huoh... :(
Ehkä joku haluaa vain päästä uutena "piireihin" kyselemällä juttuja mitkä on sillä hetkellä itselle tärkeitä kun on innostunut chileistä. Voihan ne "turhat" ketjut sit joskus poistaa kun ne ajautuu sivulle sata vaikka.
Mut yleensä noista tulisin, uutteeton soosi yms. ketjuistakin aina löytyy jotain uutta kun vastaajat ja tarjonta muuttuu.
Semmonen liiallinen paskantärkeys ei oo aina kovin hieno juttu. Taitolaji tämmönen foorumikirjoittelu ja itsekkin sillä saralla vasta lapsen kengissä, mut treenataan joka päivä ja yritän etten liikaa omalta kohdaltani kenenkään mieltä pahoittaisi.
Semmonen hyvä meisinki. ;)

chilihardhead.fi

Ja tälläinen tulee liian vanhoihin ketjuihin vastatessa:
''Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista''

Tämä mielestäni rohkaisee availemaan niitä uusia turhia ketjuja.
En itse kylläkään pidä uusia ketjuja haitallisina.