Missä ihmeessä Poppamiehen tuotteet?! (+Foorumin itsesäätelystä + moderoinnista)

Aloittaja Vate, heinäkuu 25, 2011, 18:52:38 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Se on jo yhdenlainen taudin oire, että moderoinnin tarve on - monestakin syystä - niin paljon kasvanut. Osin se varmasti johtuu koko harrastuksen suosion voimakkaasta kasvusta, mikä tietysti on vain positiivinen juttu. Osin se tuntuisi johtuvan edellisen väistämättömästä sivuilmiöstä: täällä on nyt erilaisempia ihmisiä ja arvomaailmoita kuin koskaan aiemmin. Aiemmat tavat hoitaa asioita eivät enää aina toimi. Moniin yksittäisiin asioihin on myös yllättävän vaikeaa moderaattorienkin puuttua, sillä esim. mikä yhdelle on vain suoraa, jämäkkää puhetta tai jopa huumoria, on toiselle vihakirjoittelua, pottuilua ja kenties vainoa. Samaten, kuka yhdelle on foorumilla häirikkö, voi toiselle olla hengenheimolainen - tai jopa jonkinlainen sankari!  8) Se on klassinen "kumarrat yhdelle, pyllistät samalla toiselle" -asetelma, jossa ei aina tunnu olevan kunnollista kompromissin paikkaa.

Kaikkien viestien lukeminen ja niihin mahd. reagoiminen ei tällä moderointivoimalla liene realistinen ajatus. Pitää miettiä mitä asian eteen voisi tehdä. Lisää moderaattoreita vaiko jotain muuta.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - heinäkuu 31, 2011, 23:39:09 ip
Itseasiassa ei. Ilman dorkia viestejä, ei tule vittuilua mutta vittuilusta ei tule dorkia viestejä.

Tuo on eräänlaista villin lännen meininkiä malliin lynkkausporukka, eli "lain" ottamista omiin käsiinsä, kun kaupungin sheriffit ovat jonkun/joidenkin mielestä liian saamattomia pistämään oletettua hevosvarasta hirteen. Monetkaan sinussa v-tyyliä aikaansaaneet viestit eivät ole esim. itseäni häirinneet joko lainkaan, tai sitten niin vähän, ettei niistä ole verenpaine noussut. Herkkyytesi "dorkaudelle" tuntuu olevan sen verran korkea, että siitä on tullut vähemmän kriittisille ja ylläpidolle jo ongelma. Ja sivumennen: dorkaus vain leviää vittuilun myötä. Vittuilu generoi yhtä aivottomia ja vihaisia tms. vastaviestejä, jolloin koko ketjusta tulee dorka ja viimeistään silloin täysin hyödytön. Onko täysin mahdotonta jättää vastaamatta ärsyttäviin viesteihin, keskittyen niihin, jotka kiinnostavat ja joihin sinullakin oikeasti on annettavaa koko porukalle (malliin kokkaus)? No, mahdottomalta se on näyttänyt, joten kaipa se sitä on. Ongelma on silti edelleen olemassa. Sinua ärsyttäviä viestejä tulee olemaan foorumilla, vaikka tekisimme mitä. Joten mikä olisi ratkaisu?

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 01, 2011, 00:32:39 ap
Kaikkien viestien lukeminen ja niihin mahd. reagoiminen ei tällä moderointivoimalla liene realistinen ajatus.

Mitä vaikeaa tässä olisi? Ei niitä viestejä sentään älyttömiä määriä näytä tulevan, kun yksikin  ne päivässä silmäilee kaikki, jos halua on
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

marko-

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - elokuu 01, 2011, 00:57:42 ap
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 01, 2011, 00:32:39 ap
Kaikkien viestien lukeminen ja niihin mahd. reagoiminen ei tällä moderointivoimalla liene realistinen ajatus.

Mitä vaikeaa tässä olisi? Ei niitä viestejä sentään älyttömiä määriä näytä tulevan, kun yksikin  ne päivässä silmäilee kaikki, jos halua on

On modeillakin elämä? Iltahan siinä menisi jos kaikki viestit kahlaa läpi.

Epä-asiallisten viestien raportointijärjestelmä voisi olla kaikista tehokkain tässä suhteessa. Tietenkin sekin auttaisi että ihmiset joilla on taipumusta sanailla jyrkästi epäkohtia nähdessään, eivät lähde jokaiseen sellaiseen viestiin mukaan vaan mieluummin vinkkaavat moderaattoreita asiasta. Moisen järjestelmän väärinkäyttökin tosin on mahdollista, jolloin se menettää merkityksensä.

chilihardhead.fi

elokuu 01, 2011, 01:38:23 ap #44 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2011, 02:07:23 ap käyttäjältä chilihardhead.fi
No kyllä ne aika nopeasti silmäilee läpi, ja jonkinlaisella vuorottelulla ei pitäisi olla kova homma, kun useampi mode kerran on jo.
Homma on kiinni lähinnä moderaattoreiden halusta pitää kuria täällä, kuten tämäkin ot viesti osoitttaa 8). Täällä saattaa pysyä sensuroitavaksi joutavia viestejä hyvinkin pitkään, vaikka mode olisi selaillut ketjua
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 01, 2011, 00:46:47 apSinua ärsyttäviä viestejä tulee olemaan foorumilla, vaikka tekisimme mitä. Joten mikä olisi ratkaisu?

Älykkyystesti rekisteröitymisen yhteyteen?

Aika kova "Joo tiiän et oon alottelija mut yks kyssäri kun tiedä miten guugle kirjotetaan"-ketjujen karsia on 24-48h odotusaika rekisteröitymisen jälkeen. Tuona aikana viestiketjujen seuraaminen on helppoa, koska "uuden materiaalin" saa yläreunasta näkyviin ja hakutoiminnot toimivat "täysillä". Samalla kun kahden vuorokauden ajan on pakotettu vain seuraamaan foorumia, oppii talon tavoille - jos asian voi täten ilmaista.

Asiatieto uhkaa - suoraan sanottuna - hukkua paskaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun tällekin foorumille on rekisteröitynyt heppuli, joka maanantaina ei erota ruusupuskaa Nagasta, tiistaina tiukkaa mistä saa lannotteita ja Blairssin kastikkeita, keskiviikkona väsää jotain jota hyvällä mielikuvituksella voi pitää passiivis-aktiivis-masentavana-hydrona ja torstaina kertoo pokkana omat lannoitusvinkkinsä jolla on aikaansaatu "runsas mutta rehevä kasvu" ja dumaa yhtä lukuunottamatta kaikki kasvualustat ja valaistusjärjestelmät. Minä ja monet muut, jotka foorumia päivittäin seuraavat, osaavat kyllä seuloa nämä pellepelottomat jotka ovat neljässä päivässä sisäistäneet aivan kaiken, mutta kaikki ne jotka käyttävät foorumia vain tiedonhakuun* näkevät vain yksittäiset viestit joiden totuutta on mahdoton arvioida ilman minkäänlaista taustainformaatiota kyseisestä kirjoittajasta.

Chilit eivät kuitenkaan ole niin ripeitä**, etteivätkö kärsisi kahta päivää odottaa, joten en näe mitään syytä miksei tällaista karenssia voisi järjestää.

* Ja joka kerta kun "podi" tai "aji cristal" tms. kirjoitetaan väärin, se ei näy hakutuloksissa. Jälleen yksi syy suosia oikeinkirjoitusta!

** Vaikka tälläkin foorumille on havaittu perunankasteluveden ja led-taskulampun tuplaavan kasvin biomassan muutamissa tunneissa..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Rundari

Räyhiksen kanssa tos samoilla linjoilla et 24h odotusaika ennenkuin voi postata. Ehkä sillä tavalla saadaan oikeasti asiasta innostuneet kirjoittelemaan, ja eräitä "turhanpäiväsiä" postauksia pois.

Täti-E

Räyhiksen kanssa kyllä samoilla linjoilla tuon asiatiedon hukkumisen kanssa. Kyllä minunkin on tunnustettava että (nyt kun olen oppinut hieman katsomaan kuka osaa hommansa ja kuka ei) kiinnitän huomiota vain joidenkin ihmisten kasvatteluihin ja neuvoihin. Vinkkejä omaan kasvatteluuni etsin muutaman käyttäjän päiväkirjoista ja blogeista. Tilanne on täysin eri ihmisellä joka vierailee  satunnaisesti foorumilla tai on kasvatuksen aloittelija.. Voi mennä aloittavalla chilinistillä moni asia ihan myttyyn jos lukee ensimmäisen minä-tiedän-jo-kaiken-kasvatuspäiväkijan ja käyttäjä on itse rekisteröitynyt foorumille edellisenä yönä :(

Toimisiko rajoitteena jonkinlainen keskusteluissa vietetty kokonaisaika (alkuun vaikka vuorokausi)? siinä ajassa kerkeisi hätäisimmät lukemaan useamman ketjun läpi oman "turva-ajan" täyttyessä..tää on kyllä vähän tällänen aivopieru, en tiiä ees oisko toi käytännössä mahdollista..?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 01, 2011, 10:07:25 ap... heppuli, joka maanantaina ei erota ruusupuskaa Nagasta, tiistaina tiukkaa mistä saa lannotteita ja Blairssin kastikkeita, keskiviikkona väsää jotain....

Aivan liian lieviä rajoituksia suunnittelet.
Saksalaisfoorumilla noviisi ei saa muutamaan kuukauteen avata uutta ketjua. Vanhoista kun löytyy vastaus tai ainakin läheltä liippaava aihe ja tuleepa samalla lukeneeksi ja etsineeksi ainakin jotakin foorumilta.

Edes kuukauden karanteeni aluksi ja sitten vasta mahdollisuus avata uusia ketjuja. Vanhoihin saisi tietysti kirjoittaa vaikka seuraavana päivänä.

Siellä on myös tapana kirjoittaa itsestään esittelyviesti uusille tulijoille varattuun ketjuun ja samalla vanhat parrat toivottavat tulijan ystävällisesti ja sydämellisesti tervetulleeksi joukkoon. Kohteliaisuus ja ystävällisyys hämmästyttävät entistä suoli24:n lukijaa.

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 01, 2011, 11:24:23 ap
Edes kuukauden karanteeni aluksi ja sitten vasta mahdollisuus avata uusia ketjuja. Vanhoihin saisi tietysti kirjoittaa vaikka seuraavana päivänä.

Tuo tulokaskaranteeni ketjujen avaamisen suhteen olisi varmasti ihan toimiva, tosin pari osa-aluetta olisi minusta fiksua jättää sen ulkopuolelle. Päiväkirjat, Tori ja Muu elämä-osasto tulevat ensimmäisenä mieleen sellaisina joissa minusta voitaisiin sallia uusienkin käyttäjien luoda ketjuja.

solari

Juuh, kannatetaan tota tulokaskaranteenia. Ja kyl se aika tosiaa sais olla vähä pitempi ku 24-48h. Pari viikkoa varmaan riittäis karsimaan halut avata omaa "minkä väristä multaa?" ketjua..

Kärsä Babar

Itse en pysty ymmärtämään että miten jotain voi suunnattomasti häiritä aloittelijoiden kysymykset, varsinkaan niin paljoa että siihen täytyy ruveta vittuilemaan. Mitä enemmän täällä kysytään ja vastataan perusasioihin niin sitä helpomin ne perusjutut löytyy tulevaisuudessa. Mikä siinä on niin paha asia että samoille kysymyksille on tehty uusia ketjuja? Ei sen luulisi hirveästi kenenkään elämää haittaavan.
Kirjoitusvirheistä vittuilu on kanssa melko lapsellista touhua. Jos joku ei osaa kirjoittaa oikein niin siinä voi kokeilla auttaa eikä suinkaan vittuilla.

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Aji Inferno

elokuu 01, 2011, 17:15:02 ip #52 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2011, 17:17:49 ip käyttäjältä Aji Inferno
Kärsän kanssa samoissa ajatuksissa ja yhtä vilpittömän hämmästynyt siitä, miten lopulta varsin pieni porukka hermostuu niin paljon ja "äänekkäästi" niin monista asioista esim. aloittelijoiden suhteen. Käsittääkseni homma olisi sujunut yleensä ihan mainiosti ilman niitä enemmän tai vähemmän tylyjä välikommentteja "Etkö osaa käyttää silmiäsi vai oletko tyhmä?" -malliin. Aina joku vähän kokeneempi olisi vastannut ja auttanut jamppoja. "Kysy Kärsältä" -ketsu on minusta malliesimerkki siitä mitä tarvitaan lisää. Tietoa löytyy ja ilmapiiri kohdallaan. Se on monelle vasta-alkajalle äärettömän tärkeä asia.

Olen itse saanut perinpohjin tarpeekseni oikeastaan juuri tuosta "päinvastaisesta" tyylistä, eli kaikenlaisesta uusien jäsenten tarkkailusta, viivyttämisestä, pikku- ja etenkin isommasta pottuilusta, yms. Esim. korimainen "futisfoorumi 2" on eräänlainen paskanheiton ja elitismin pesäkolo. Siellä noin 2/3 viesteistä sisältää karkeaa haistattelua, ja ns. besserwisserit ja wanhat parrat suhtautuvat uusiin, tuntemattomiin nimimerkkeihin usein hyvin epäluuloisesti ja negatiivisesti. "Ole hiljaa, kun et mitään tiedä!" on siellä lempeämmästä päästä mitä esim. johonkin joukkueketjuun ensi kertaa postaava lähes varmasti kokee. Se on tuon foorumin kulttuuri, mutta onko se sitä mitä me haluamme tänne? En minä ainakaan.

Sitten on ammattimuusikoille ja musiikkiharrastajille suunnattu Steinbergin foorumi. Siellä on jo vuosia hallinnut pieni ryhmä ns. mielipidejohtajia, joiden kantoja ei voi eikä saa kyseenalaistaa. Siellä on selvästi eliitti - "ne, jotka tietävät" - ja sitten me muut, joiden tulee vain armollisesti kuunnella Viisaita ja Oppia Heiltä nöyrinä ja kuuliaisina. Muuten sinut savustetaan nopeasti ulos. Epämiellyttävän ilmapiirin epämiellyttävä foorumi.

Aloittelijaa ja myös pidemmälle ehtinyttä yhdistää harrastuksissa muuan asia. Se on *innostus*. Kun kiinnostaa ja innostaa, sitä haluaa mahd. nopeasti päästä tekemään ja jakamaan asioita! Kun on ekat chilin siemenet taskussa ja suunnittelee matkaa puutarhakauppaan, olemme kaikki nähneet ja kenties kokeneetkin itse, miten hirveä tarve silloin on päästä myös toisaalta julistamaan uutta harrastustaan, ja toisaalta oppimaan siitä mahd. nopeasti mahd. paljon. Okei, tässä kohdin tietyt ihmiset toimivat eri tavalla kuin toiset. Toiset ovat äärimmäisen kärsivällisiä ja suunnitelmallisia, ja todellakin kaivavat vaikka pari viikkoa taustatietoja ennen kuin lähtevät edes kyselemään mitään muilta. Samoin, joillakin ihmisillä on ihan synnynnäinen kyky, tarve ja jopa pakkomielle tarkistaa jokaisen sanansa oikeinkirjoitus, siinä missä toisille riittää hyvin "sinne päin" -tyyli.

Lintuharrastajien keskuudessa jako on vielä selvempi. Sisäpiiri ja ns. tavallinen harrastaja eivät juurikaan jaa samaa tietoa samoja kanavia pitkin. Asiahan on toki monimutkaisempi, joten jos täällä on esim. Birdlifen porukkaa, en yritä provosoida. ;) Mutta kuitenkin. Tässä tehdään nyt isoja linjanvetoja koko chiliharrastuksen luonteesta tulevaisuudessa.

Pointtini on siinä, että tuskin on nopeampaa ja tehokkaampaa tapaa sammuttaa leimahtanut chili-into kuin esim. tehdä sinulle heti alkuun selväksi, että "katsotaan nyt, onko sinusta meidän jaloon ja tietäväiseen joukkoomme - odota pari viikkoa". Monista ihmisistä - itsestäni alkaen - se tuntuu loukkaavalta ja jopa elitistiseltä. Yhtä suuri "fuck you!" on aloittelijan lähes aina hyvässä uskossa ja into päällä esitettyyn, usein arkaan kysymykseen saatu aggressiivinen ja loukkaava vastaus. Se on aivan taatusti sammuttanut jo monen potentiaalisen chilimielen innon täälläkin. Eivät kaikki ole tottuneita sellaiseen käytökseen - ja miksi heidän edes tarvitsisi? Ei tämä ole mikään helkkarin intti, missä alokkaita "täytyy vähän opettaa" olemaan vanhemmille ikäluokille sopivan nöyriä! Aivan hullu ajatuskin!

Ymmärrän kyllä tietyllä tapaa kaikki täällä nytkin esitetyt pointit. Silti täytyy sanoa, että monet niistä vievät toteutuessaan foorumia suuntaan, jossa ainakaan itse en kokisi olevani enää "kotonani". Pistää kieltämättä miettimään.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - elokuu 01, 2011, 15:50:54 ip
Itse en pysty ymmärtämään että miten jotain voi suunnattomasti häiritä aloittelijoiden kysymykset, varsinkaan niin paljoa että siihen täytyy ruveta vittuilemaan. Mitä enemmän täällä kysytään ja vastataan perusasioihin niin sitä helpomin ne perusjutut löytyy tulevaisuudessa. Mikä siinä on niin paha asia että samoille kysymyksille on tehty uusia ketjuja? Ei sen luulisi hirveästi kenenkään elämää haittaavan.
Kirjoitusvirheistä vittuilu on kanssa melko lapsellista touhua. Jos joku ei osaa kirjoittaa oikein niin siinä voi kokeilla auttaa eikä suinkaan vittuilla.

"Grow food, not lawns"

Tapolan Tulikeppi

Olisikohan ihan mahdoton idea kasata yleisimmät kysymykset omaan FAQ / UKK ketjuun tai aihealueeseen? Tuota FAQ:ta voisi kasvattaa uusien kysymysten tullen ja olisi näin mainio paikka aloittaa se etsiminen - ehkä jopa hätäisimmät "No mä etin sitä 2minsaa enkä löytäny.." -käyttäjät löytäisivät tuolta vastaukset helpommin?

Tyyliin:
Kissa on syönyt kasviani, onko toivoa?

Tämäkin vaatii toki työtä ja vaivannäköä, mutta yhteisön kannalta paljon parempaa ajan ja vaivan käyttöä kuin asiasta meuhkaaminen.
# 1022

Täti-E

Aji Inferno kirjoitti kauhian viisaasti. Olen samoilla linjoilla. Ja minusta olisi myös kiva tähän samaan hengen vetoon kysyä mitä mieltä muut aloittelijat ovat tästä "sopasta" esimerkiksi paljon parjattu Vate?
Besserwisserpalstoja on internetissä ihan tarpeeksi eikä leppoisaa chilifoorumia mielestäni sellaiseksi tule muuttaa.
Eihän minullakaan ole ehkä "varaa" tähän näin paljoa puuttua mutta puutun silti. Liityin aktiivisesti foorumiin vasta muutama kuukausi sitten ja ilmapiirin muutos tuona aikana on ollut silmiinpistävä.

Chilien kasvattelu ei ole kilpaurheilua vaikka itsekkin pistän rahani mielummin lamppuihin kuin keskikaljaan - ei silti ole myöskään väärin tehdä toisinpäin.
Jotenkin hassulla tavalla omat kasvatteluni ja tähän foorumiin kuuluminen korvaavat minulle kaupungissa asuvalle maalaiselle leppoisan tavan työntää kädet multaan ja leikkiä parvekepuutarhuria, käydä mielikuvitusmatkoilla muiden päiväkirjoissa katsomassa kasvareiden kuvia ja haaveilla " kyllä minullakin vielä joskus.."..Ymmärrän kyllä että ne jotka tästä repivät elantonsa ottavat asiat vakavammin mutta mikä kaikkia muita vaivaa? Täähän on kuitenkin kaikista ihanaa ja mukavaa - ei kai sitä kukaan muuten tekisi?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - elokuu 01, 2011, 17:54:44 ip
Olisikohan ihan mahdoton idea kasata yleisimmät kysymykset omaan FAQ / UKK ketjuun tai aihealueeseen? Tuota FAQ:ta voisi kasvattaa uusien kysymysten tullen ja olisi näin mainio paikka aloittaa se etsiminen - ehkä jopa hätäisimmät "No mä etin sitä 2minsaa enkä löytäny.." -käyttäjät löytäisivät tuolta vastaukset helpommin?

Tyyliin:

Tämäkin vaatii toki työtä ja vaivannäköä, mutta yhteisön kannalta paljon parempaa ajan ja vaivan käyttöä kuin asiasta meuhkaaminen.

Tästäkin on jo vuosia puhuttu, eikä esim. Infernon kasvatus-FAQ taida edelleenkään sen paremmin täyttää kaikkien vaatimuksia asiassa, kuin olla ylipäätään aloittelijalle aina edes löydettävissä. Ei tuo foorumin hakujen käyttö esim. ensikertalaisille ole mitenkään erityisen helppoa tai yksinkertaista juuri millään foorumeilla. Se vaatii opettelua ja vaivaa - ja uudella intoa puhkuvalla newbiellä ei ole sen paremmin osaamista, kokemusta tai aina kärsivällisyyttäkään. Eikä siinä ole mitään yllättävää.

Luulen, että moni uusi kasvo haluaa enemmänkin saada viesteillään keskusteluyhteyden muihin foorumilaisiin kuin vain löytää kliinistä ja tarkkaa tietoa tietystä paikasta. Tässä lienee nyt yksi syy ongelmiimme. Osa meistä käyttää foorumia täsmätiedon lähteenä, eikä haluakaan välttämättä viestiä kuin tietyn porukan kanssa. Osalle tämä taas on konkreettinen "portti chilin maailmaan ja yhteisöön", jolloin rönsyilevätkin höpinät luovat tietynlaista yhteenkuuluvuutta.

Vaikkei Facebook nyt tunnetusti ole tämän foorumin väen kiistaton suosikki, yksi asia sen filosofiassa liittyy myös tähän meidän foorumimme tarkoitukseen ja toimintatapaan. Moni FB:tä kritisoiva ei pidä sen tavasta heittää täsmätiedon lisäksi silmillemme myös epärelevantteja viestejä malliin "Minä menen nyt saunaan!" ihmisiltä, jotka voivat olla aika etäisiäkin. Se ärsyttää suuresti ihmisiä, joille on tärkeää itse valita tietonsa, kontaktinsa, viestintänsä, yms. Nykyfoorumimme on aikanaan tarkoituksella tehty hiukan tuollaiseksi, eli sosiaaliseksi temmellyskentäksi, jolla on kyllä sääntönsä ja moderointia, mutta samalla aika suuri vapaus eri asioissa. Se toimi hyvin niin kauan kuin harrastuksemme oli vielä nuorta, ja foorumilaiset enimmäkseen asiassa samanmielisiä.

Täällä esitetyt vaatimukset moderointilinjan yms. muuttamisesta vastaavat itse asiassa hyvin pitkälle juuri FB:n saamaa kritiikkiä, eli tähtäävät kontrollin lisäämiseen monella tasolla. Juuri siksi esim. Google+ on syntynyt - ihmisille, jotka eivät halua kuulla menenkö minä tänään saunaan vai en (no, en mene ;) ) - eivätkä halua kuulla jonkun newbien huutelevan täällä "Anteeksi tymä kysymys, mutt a olen uusi ja vielä 10v. Onko chili sukua paprikale?"  Toiset ihmiset haluavat enemmän kontrollia kuin toiset, ja näyttää siltä, ettei ole mahdollista miellyttää molempia äärilaitoja samassa paikassa... Tarpeet ovat erilaiset, ja esim. pelkäänpä ettei parempi FAQ-osio riitä ratkaisemaan tuota sosiaalisempaa pulmaa, eli uusien ihmisten halua tulla juttelemaan muille. Tarvittaisiin paremminkin ehkä jotain Google+:n kokeilemia "filttereitä" jakamaan ihmisiä ja asioita itse kullekin mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Iso juttu.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - elokuu 01, 2011, 18:07:37 ip
Aji Inferno kirjoitti kauhian viisaasti. Olen samoilla linjoilla. Ja minusta olisi myös kiva tähän samaan hengen vetoon kysyä mitä mieltä muut aloittelijat ovat tästä "sopasta" esimerkiksi paljon parjattu Vate?
Besserwisserpalstoja on internetissä ihan tarpeeksi eikä leppoisaa chilifoorumia mielestäni sellaiseksi tule muuttaa.
Eihän minullakaan ole ehkä "varaa" tähän näin paljoa puuttua mutta puutun silti. Liityin aktiivisesti foorumiin vasta muutama kuukausi sitten ja ilmapiirin muutos tuona aikana on ollut silmiinpistävä.

Chilien kasvattelu ei ole kilpaurheilua vaikka itsekkin pistän rahani mielummin lamppuihin kuin keskikaljaan - ei silti ole myöskään väärin tehdä toisinpäin.
Jotenkin hassulla tavalla omat kasvatteluni ja tähän foorumiin kuuluminen korvaavat minulle kaupungissa asuvalle maalaiselle leppoisan tavan työntää kädet multaan ja leikkiä parvekepuutarhuria, käydä mielikuvitusmatkoilla muiden päiväkirjoissa katsomassa kasvareiden kuvia ja haaveilla " kyllä minullakin vielä joskus.."..Ymmärrän kyllä että ne jotka tästä repivät elantonsa ottavat asiat vakavammin mutta mikä kaikkia muita vaivaa? Täähän on kuitenkin kaikista ihanaa ja mukavaa - ei kai sitä kukaan muuten tekisi?

10 pinnaa tuosta. Iloksi tämä harrastus on, ei verenpaineen nostamiseksi! :)  Ja toivon lisää kommentteja muiltakin vasta tulleilta - tästä ei saa missään tapauksessa tulla sellaista futisfoorumin kaltaista pienen piirin paskanjauhantakonetta, missä porukka ei uskalla tulla heittämään omia kommenttejaan!

Tapolan Tulikeppi

elokuu 01, 2011, 18:32:39 ip #58 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2011, 18:34:39 ip käyttäjältä Tapolan Tulikeppi
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 01, 2011, 18:17:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - elokuu 01, 2011, 17:54:44 ip

Tyyliin:

Tästäkin on jo vuosia puhuttu, eikä esim. Infernon kasvatus-FAQ taida edelleenkään sen paremmin täyttää kaikkien vaatimuksia asiassa, kuin olla ylipäätään aloittelijalle aina edes löydettävissä. Ei tuo foorumin hakujen käyttö esim. ensikertalaisille ole mitenkään erityisen helppoa tai yksinkertaista juuri millään foorumeilla. Se vaatii opettelua ja vaivaa - ja uudella intoa puhkuvalla newbiellä ei ole sen paremmin osaamista, kokemusta tai aina kärsivällisyyttäkään. Eikä siinä ole mitään yllättävää.

Luulen, että moni uusi kasvo haluaa enemmänkin saada viesteillään keskusteluyhteyden muihin foorumilaisiin kuin vain löytää kliinistä ja tarkkaa tietoa tietystä paikasta. Tässä lienee nyt yksi syy ongelmiimme. Osa meistä käyttää foorumia täsmätiedon lähteenä, eikä haluakaan välttämättä viestiä kuin tietyn porukan kanssa. Osalle tämä taas on konkreettinen "portti chilin maailmaan ja yhteisöön", jolloin rönsyilevätkin höpinät luovat tietynlaista yhteenkuuluvuutta.

Vaikkei Facebook nyt tunnetusti ole tämän foorumin väen kiistaton suosikki, yksi asia sen filosofiassa liittyy myös tähän meidän foorumimme tarkoitukseen ja toimintatapaan. Moni FB:tä kritisoiva ei pidä sen tavasta heittää täsmätiedon lisäksi silmillemme myös epärelevantteja viestejä malliin "Minä menen nyt saunaan!" ihmisiltä, jotka voivat olla aika etäisiäkin. Se ärsyttää suuresti ihmisiä, joille on tärkeää itse valita tietonsa, kontaktinsa, viestintänsä, yms. Nykyfoorumimme on aikanaan tarkoituksella tehty hiukan tuollaiseksi, eli sosiaaliseksi temmellyskentäksi, jolla on kyllä sääntönsä ja moderointia, mutta samalla aika suuri vapaus eri asioissa. Se toimi hyvin niin kauan kuin harrastuksemme oli vielä nuorta, ja foorumilaiset enimmäkseen asiassa samanmielisiä.

Täällä esitetyt vaatimukset moderointilinjan yms. muuttamisesta vastaavat itse asiassa hyvin pitkälle juuri FB:n saamaa kritiikkiä, eli tähtäävät kontrollin lisäämiseen monella tasolla. Juuri siksi esim. Google+ on syntynyt - ihmisille, jotka eivät halua kuulla menenkö minä tänään saunaan vai en (no, en mene ;) ) - eivätkä halua kuulla jonkun newbien huutelevan täällä "Anteeksi tymä kysymys, mutt a olen uusi ja vielä 10v. Onko chili sukua paprikale?"  Toiset ihmiset haluavat enemmän kontrollia kuin toiset, ja näyttää siltä, ettei ole mahdollista miellyttää molempia äärilaitoja samassa paikassa... Tarpeet ovat erilaiset, ja esim. pelkäänpä ettei parempi FAQ-osio riitä ratkaisemaan tuota sosiaalisempaa pulmaa, eli uusien ihmisten halua tulla juttelemaan muille. Tarvittaisiin paremminkin ehkä jotain Google+:n kokeilemia "filttereitä" jakamaan ihmisiä ja asioita itse kullekin mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Iso juttu.

Helpottaisikohan sitten suurimpia paineita foorumin yhteyteen asennettava chat? -Monikaan kun ei osaa tai haluakkaan käyttää irc:iä ja ns. shoutboxin kautta pääsisi mölisemään ja kertomaan mikä milloinkin tuntuu hyvältä tai pahalta. (Tässäkin ehdotuksessa hyvät ja huonot puolensa. Mikäli shoutboxissa asustaa samaan aikaan pienenpieni trolli ja kyöpeli jää ensikosketus aika huonoksi kokemukseksi.)

Itse suurimman osan ajasta jota foorumilla vietän selaamassa ei chiliin liittyvää hölynpölyä ja jäkätystä. Seuraavaksi suurin osuus selailusta osuu ruokaosiolle. Eli tämän vajaan neljän vuoden foorumilla oleilun aikana tehnyt kaikkea muuta kuin osallistunut chilinkasvatukseen liittyvään keskusteluun. Silti pidän tätä foorumia aivan ehdottomassa eliitissä. Itseasiassa ainoa foorumi jota säännöllisesti luen. Viimeisen reilun vuoden aikana voimakkaasti kasvanut chilibuumi on aiheuttanut sen että yhä enemmän ihmisiä alkaa pesiytyä chilifoorumille, eikä se välttämättä ole huono asia. Paitsi sitten kun erilaiset persoonat kohtaavat ja kipinät lentävät.

[disclaimer]Viestiä kirjoittaessa kuumetta ~38'C joten tarkistan ulkoasua ja sitä onko tässä mitään järkeä tarvittaessa.[/disclaimer]
# 1022

Aji Inferno

Hyvää tekstiä tulihepiltä! Respect.

Chatti olisi yksi mahis. Myös oma ryhmänsä parjattuun Facebookiin voisi (??) toimia, koska luulen että moni uusi naama on siellä naamailemassa - ja siellä on totuttu tuohon rönsyilevämpään meinkiin mallia "kaikkea kaikkien kanssa koko ajan". Siellä ei trollailu ja vastaavasti vittuilukaan ole kovin tavanomaista foorumeihin verrattuna. Mitäs tuumaatte?

Aina välillä mietin noiden "vapaa teksti" -alueiden roolia tässä kaikessa. Siellä on selvästi toimivia ketjuja, esim. musamauista. Ja sitten siellä on miinakenttiä, joilla paska alkaa lentää pienimmästäkin. Ehkä siellä tarvitsisi tehdä siivous? Kenties rajoittaa harvempiin, hyviksi koettuihin osa-alueisiin mallia juuri musiikki, yms? Ajatuksia?