Missä ihmeessä Poppamiehen tuotteet?! (+Foorumin itsesäätelystä + moderoinnista)

Aloittaja Vate, heinäkuu 25, 2011, 18:52:38 ip

« edellinen - seuraava »

Vate

elokuu 03, 2011, 18:45:04 ip #100 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2011, 09:46:20 ap käyttäjältä Vate
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 03, 2011, 18:30:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 03, 2011, 18:09:18 ipSiis mua EI OO IKINÄ SANOTTU ULKOMAALASEKS!

Enkä ole minäkään sanonut.

Yritin vain neuvoa onnetonta hyökkäyksen kohteeksi joutunutta. Nimittäin netissä ei tarvitse esiintyä itseään kuvaavalla nimimerkillä, vaan monet kätkeytyvät valepukuun. Jos valitsee ulkomaalaiselta kuulostavan nimimerkin, eivät muut odota puhdasta suomen kieltä. Jos vihjaa olevansa blondi, saa nuorilta miehiltä myötämielisemmän kohtelun, vaikka olisi oikeasti tumma mies.

Jos ajatuksenjuoksu on hidasta ja katkeilevaa, voi valita eläkeläistä tai isoisää kuvaavan nimimerkin, niin kohdellaan ymmärtäväisemmin.

Tätä yritin sanoa, mutta netissähän ei koskaan voi tietää, miten kirjoittamamme sanat muissa päissä tulevat ymmärretyksi.

Jaa, no mut kuten sanoit, en tienny millä tavalla edes puhuit(tai puhuit), joten tää tässä kirjottelussa on huono puoli ;D Mut en oo enää vihanen sulle, enenmän .lle, kun aukoo Ajille, hyvälle tyypille, päätään tarpeettomasta asiasta...

Täti-E

Nimimerkkiä tärkeämpää voisi olla profiiliin lisätty tieto kirjoittajan iästä. Pitää käydä itsekkin tarkistelemassa onko oma ikäni näkyvillä.
Uskoisin että epämääräiset kysymykset sekä mahdolliset kirjoitusvirheet selittyisivät "aikuisten" foorumilaisten lukijoiden silmissä silloin jos profiilia kurkkaamalla huomattaisiin että: "Kah, tuohan onkin 14.." tms.
En usko että kukaan foorumille mitään ikärajaa toivoo, mutta on todennäköisempää että suurin osa foorumilaisista on ylittänyt täysi-ikäisyyden rajapyykin eikä aina välttämättä kirjoittaessaan muista sitä että täällä voi hyvinkin pyöriä vaikka viideluokkalaisia pikku puutarhureita ::)

Chilivaari

Sinä sentään uskallat esiintyä naisena, vaikka foorumin machoileva ja ronski kielenkäyttö on saanut jotkut piilottamaan ikänsä lisäksi myös sukupuolensa.

Todella huolissani olen täällä usein esiintyvistä rasistisista letkautuksista, sillä foorumilla ihan oikeasti vierailee myös chilinkasvattajia, joiden ihonväri on tummempi kuin meidän ja joiden tai ainakin heidän vanhempiensa synnyinseutu on kaukana täältä. Muutaman kanssa olen yksityisviestein keskustellut, eivätkä he uskalla useinkaan avata suutaan julkisesti yleisen vihamielisyyden vuoksi. Silloin hävettää olla suomalainen ja kuulua chilifoorumin vakiokalustoon.

Vate

elokuu 03, 2011, 19:48:25 ip #103 Viimeisin muokkaus: elokuu 03, 2011, 19:53:11 ip käyttäjältä Vate
Lainaus käyttäjältä: Täti-E - elokuu 03, 2011, 19:21:16 ip
Nimimerkkiä tärkeämpää voisi olla profiiliin lisätty tieto kirjoittajan iästä. Pitää käydä itsekkin tarkistelemassa onko oma ikäni näkyvillä.
Uskoisin että epämääräiset kysymykset sekä mahdolliset kirjoitusvirheet selittyisivät "aikuisten" foorumilaisten lukijoiden silmissä silloin jos profiilia kurkkaamalla huomattaisiin että: "Kah, tuohan onkin 14.." tms.
En usko että kukaan foorumille mitään ikärajaa toivoo, mutta on todennäköisempää että suurin osa foorumilaisista on ylittänyt täysi-ikäisyyden rajapyykin eikä aina välttämättä kirjoittaessaan muista sitä että täällä voi hyvinkin pyöriä vaikka viideluokkalaisia pikku puutarhureita ::)

Niinpä, esim. toi--> http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10036.0

Täti-E

Mun mielestä tää on chilifoorumi, ja vaikka itsekkin nautin(ihan oikeasti) rankasta ja kaksimielisestäkin huumorista on kirjoittaessa otettava huomioon mahdolliset muuttujat lukijoiden suhteen.
Onko ratkaisuna sitten k-18 osio on asia erikseen..palveleeko se chilifoorumilaisia tai chilin kasvatusta? Vaaranahan siinä voi olla se että sinne eksyy täysin asiattomia juttuja ;D

Kun kyse on chileistä voisi kaikki ääripäät pitää mun mielestä suunsa supussa ja huudella mauttomuudet vaikka muille voorumeille. Rasistiset, kiihkopoliittiset, -uskonnolliset asiat saa keskustelut tuleen sekä osan voimaan pahoin tai ahdistumaan. On niitäkin joille käy molemmat, esimerkiksi minä itse.
Ehkä olen itse rasisti kun en hyväksy rasisteja mutta en sitä hirveästi mainosta.

Olisi mahtavaa jos foorumilaiset lisäisivät ROHKEASTI ikänsä, sukupuolensa yms.tiedot näkyville että väärinkäsityksiltä vältyttäisiin. Itselläni on ainakin tapana käydä kurkkimassa mitä tietoja nimimerkkien takaa löytyy ja suhtautua sen mukaan kirjoittajan teksteihin.

Meistä jokainen kehittyy kirjoittajana sitä mukaa kun vaikka kasvatuspäiväkirjaan kirjoittelee, huomaan että minunkin teksteistäni puolet voisi poistaa nollaviesteinä tai muuten kökösti ilmaistuna. Aina ei ole aikaa pohtia sanan kaikkia käänteitä, varoa toistoa tai laskea pilkkuja jos kirjoittaa töissä (hyi minua!) tai  kun joku elefantin kokoinen toukka syö samaan aikaan chilejä  :o !! Vaikka chilien kasvattelu on (tai ainakin pitäisi olla rauhoittavaa ja ihanaa homaa) olen  muutaman kerran yllättänyt itseni kiroilemasta kun ei ole olemassa mitään 24h auttavachili-puhelinnumeroa jolta vois kysyä ja saada vastauksen H-E-T-I...siitä vaan uusi bisnes chilivaarille, aji infernolle tai muulle pitkänlinjan osaajalle ;)

Nakki

Ei täällä kaikki chilejä kasvata kuitenkaan, vaikka kiva olisi jos olosuhteet antaisivat myöden. Sen sijaan syön runsaasti. Ehkä chilinkasvattajile pitäis olla sit oma foorumi ;D, Ja jyrsiksille omansa. Saatika jos käyttää kastikkeita. Perspektiiviä asioihin, vaikkakin oon siinä itte iham paska.
Any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-

Täti-E

Kiitos, sait huonon illan päätteksi  mut hymyilemään. Kiitos perpektiivistä ja piristyksestä. Herra on hyvä ja jatkaa syömistä ja juomista  ;) Taidanpa itse lähteä kauppaan etsimään asioita että voin syödä ja juoda, vaikka sitten chilisoossia  ;D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 03, 2011, 19:46:43 ip
Sinä sentään uskallat esiintyä naisena, vaikka foorumin machoileva ja ronski kielenkäyttö on saanut jotkut piilottamaan ikänsä lisäksi myös sukupuolensa.

Todella huolissani olen täällä usein esiintyvistä rasistisista letkautuksista, sillä foorumilla ihan oikeasti vierailee myös chilinkasvattajia, joiden ihonväri on tummempi kuin meidän ja joiden tai ainakin heidän vanhempiensa synnyinseutu on kaukana täältä. Muutaman kanssa olen yksityisviestein keskustellut, eivätkä he uskalla useinkaan avata suutaan julkisesti yleisen vihamielisyyden vuoksi. Silloin hävettää olla suomalainen ja kuulua chilifoorumin vakiokalustoon.

Tuo kaikki on helppoa allekirjoittaa sydänverellä. Rasismi leimahti täällä melkoisen yllättäen, ja aiheutti melkoista yksittäisten viestien ja viestiketjujen siivoamista. Foorumimme suvaitseva ja erilaisia arvoja, rotuja ja mielipiteitä kunnioittava keskustelun perinne haastettiin monella tavalla. Rasismi on yksi niistä aiheista, jotka täsmennetyissä foorumin säännöissä luetaan ehdottomasti kielletyksi, ja käytökseksi josta seuraa foorumilta poistaminen väliaikaisesti tai pysyvästi.

En koskaan toivoisi, että kukaan jättäisi kirjoittamatta tänne pelon vuoksi. Silloin jotain on pahasti pielessä.

Aji Inferno

Ei ollenkaan huonoja ajatuksia! Sinällään, useimmat sikailut loppuisivat lyhyeen, jos jokainen esiintyisi omalla nimellään. Taitaisi vain olla liian radikaali veto.

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 03, 2011, 20:46:39 ip
En koskaan toivoisi, että kukaan jättäisi kirjoittamatta tänne pelon vuoksi. Silloin jotain on pahasti pielessä.

Monikos täällä oikeastaan kirjoittelee?
Aika moni on myös lopettanut lyhyeen kirjoittelunsa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

tso

Minulle ei kyllä yhtään aiheuttaisi ongelmia omalla nimellä kirjoittaminen. Ja moni minut täältä tuntee ihan face 2 face jutuista. Monessa miitissä olen ollut mukana ja morjestamassa tuttuja. Ja Chlifesteillä taas saadaan varmaan monta uutta nimimerkkiä tutuiksi!

Silti nimimerkki on IMO parempi kuin koko nimi. Kaikki hakukoneet ei löydä aivan kaikkia omia kirjoituksia netistä. Mut mut.. hyvä keskustelu tästä saatiin ja toivotaan että moderointikäytännöt vakiintuvat uudelle terveelle tasolle, kuten aiemmin on kuvailtu.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - elokuu 03, 2011, 20:55:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 03, 2011, 20:46:39 ip

Monikos täällä oikeastaan kirjoittelee?
Aika moni on myös lopettanut lyhyeen kirjoittelunsa.

Aika suppealta välillä tuntuu ainakin ei-chilipuolen aiheisiin kirjoittelevien rinki. Eipä silti, kun muistaa millaista meno on pahimmillaan ollut (moderointi joutui mm. poistamaan yhden tappouhkauksen), ei kyllä yhtään ihmetytä jos moni on saanut meistä äärettömän ikävän kuvan. :(  Aina hetkittäin ei voinutkaan olla ihmettelemättä, halusiko jokin taho tietoisesti tuhota foorumimme tekemällä siitä niin sietämättömän paikan, ettei kukaan haluaisi täällä kirjoitella.  ::) No, tuskinpa sentään - mutta paljon on nyt korjattavaa ja parannettavaa.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: TSO - elokuu 03, 2011, 21:11:31 ip

Minulle ei kyllä yhtään aiheuttaisi ongelmia omalla nimellä kirjoittaminen. Ja moni minut täältä tuntee ihan face 2 face jutuista. Monessa miitissä olen ollut mukana ja morjestamassa tuttuja. Ja Chlifesteillä taas saadaan varmaan monta uutta nimimerkkiä tutuiksi!

Silti nimimerkki on IMO parempi kuin koko nimi. Kaikki hakukoneet ei löydä aivan kaikkia omia kirjoituksia netistä. Mut mut.. hyvä keskustelu tästä saatiin ja toivotaan että moderointikäytännöt vakiintuvat uudelle terveelle tasolle, kuten aiemmin on kuvailtu.

Nämä keskustelut ovat tosiaan puhdistaneet ilmaa ja tuoneet paljon hyviä näkökantoja esiin. Olenkin luottavainen sen suhteen, että asiat taas paranevat. :) Kuten jokainen yhteiskunta, myös foorumikin joutuu aika ajoin etsimään tai tarkistamaan rajansa mm. sen suhteen, mikä on sen identiteetin valossa hyväksyttävää ja mikä ei. Suvaitsevaisuus esim. ei voi tarkoittaa sitä, että suljetaan silmät vääryyksiltä, tai annetaan toisten sortaa toisia vain koska he voivat ja haluavat niin tehdä.

Nakki

elokuu 03, 2011, 21:52:29 ip #113 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2011, 00:27:16 ap käyttäjältä Nakki
Mun mielestä tärkeintä on että ottaa chiliasiat todella totisin mielin. Ehdotus voiskin olla että poistetaan kaikki muu kuin chilin kasvatukseen liittyvät ketjut. Tai no kastikkeista vois puhua jos ne kasvais puussa.
Any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-

Lillen

Heh, katsoitko minun profiiliani  ;D.

Itsekkin peruskoulun viimeisellä luokalla (tai menossa jahka koulut alkavat) ,joten kirjoitusvirheitä satelee täältä päin.

Harvemmin kun profiileja katsoo huomaa ,että käyttäjä olisi alle 18v. , mutta kyllä niitäkin löytyy.

Itse en ainakaan häpeä sitä että touhuan rehujen kanssa ja olen lähes 15. En myöskään pelkää kirjoitella tänne vaikka olen suurimpaan osaan verrattuna hyvin nuori. Ainoa huono juttu minkä itse olen huomannut on se ,että olisi ollut mukavaa esim. mennä Helsingin miitille ,mutta ikä mm. rajottaa sen ,että terasseille ei pääse tai muihin paikkoihin mihin vaaditaan täysi ikäisyyttä ja mitä sitä sillä aikaa sitten tekee kun muut istuu terassilla jss.?

Täti-E

En kyllä ollut käynyt, mutta nyt kävin :) Ikähän ei estä kasvatusta/harrastusta/nauttimista mutta on totta että noissa chilimiiteissä (ainakaan tuossa stadin) ei kukaan varmaan kelannu alaikäisyys asiaa. Jos jatkossa on tapaamisia mihin alaikäisetkin haluaa osallistua niin siihenkin varmaan suun avaaminen suunnitteluvaiheessa auttaa. "hei ei mennä terassille kun mulla ei ole ikää"-herättää varmaan muutkin, eikä siinä ole mitää hävettävää. Voihan sitä tavata muuallakin tai ainakin minulle terassi/baari ei ole mikään kynnyskysymys.

Lillen

No juu ,mutta ajattelin ,että olen jo vaivannut foorumia aivan tarpeeksi joten ajattelin että on parempi pysytellä hiljaa  ;).

Tosin voisi sitä ajatella ,että joskus voisi tulla johonkin miittiin kunhan Helsingin seudulla on.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 03, 2011, 22:48:47 ip
No juu ,mutta ajattelin ,että olen jo vaivannut foorumia aivan tarpeeksi joten ajattelin että on parempi pysytellä hiljaa  ;).

Tosin voisi sitä ajatella ,että joskus voisi tulla johonkin miittiin kunhan Helsingin seudulla on.

Kirjoita tänne vaan sydämesi kyllyydestä - täällä on yllättävän paljon nuorempaakin jengiä! :) Vähän hiljaisia vain useimmat. ;)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 03, 2011, 23:57:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 03, 2011, 22:48:47 ip

Kirjoita tänne vaan sydämesi kyllyydestä - täällä on yllättävän paljon nuorempaakin jengiä! :) Vähän hiljaisia vain useimmat. ;)

Ei kannata välittää kaikesta kurasta mitä näille seinille lentää. Kirjoita sinä vaan niin ku haluat. :)

Filago

Tämä foorumi on ollut olemassa jo sen aikaa, että ei ole mikään ihme jos ns. kaikki asiat on jo useampaan kertaan käyty läpi, ainakin "kaikki" chilien kasvattamiseen liittyvät. Ehkä muutkin. Siinä mielessä asiaa ajatellen koko foorumin voisi jo hyvin lukita, käytetään vaan aina hakua.

Silti se, että jostain asiasta löytyy vuosia vanha ketju ei takaa, että sieltä saisi vastauksen, joka olisi validi yksinään ja tällä hetkellä. Esimerkkinä vaikkapa Chinenseille sopiva lannoitusmäärä. Pienellä etsimisellä aloittelija löytäisi tukun täysin päinvastaisia ohjeita, ja olisi edelleen yhtä hukassa kuin aloittaessaan tiedonhaun. En ihmettele, jos siinä kohtaa sormi menisi suusta näppäimistölle, ja varomaton yksilö epätoivoissaan laittaisi ihan uunituoreen ketjun aloittelijan palstalle. Mihin sitten ihannetilanteessa joku kokeneempi kasvattaja valaisisi asiaa kertomalla syitä siihen, miksi joissain kasvatuskäytännöissä ei ole yhtä totuutta. Vaikkapa lampuista puhumattakaan ;). Ja aloittelija voisi kivi sydämeltä pudonneena jatkaa harrastustaan.

Todellisuus on tietysti toista. Todellakin, aloittelijoissa on nopeasti guruuntuvia yksilöitä, jotka hiukan saattavat vanhusta huvittaa. Tai väsyttää. Myös nk. kokeneissa kasvattajissa on hermoheikkoja yksilöitä, jotka eivät saa muualla tarpeeksi purkaa raivoaan ja turhautumistaan. Nämä kun laitetaan samalle foorumille, ratkaisu ei ole pelkästään se, että aloittelijat saavat täydet kirjalliset oikeudet vasta jonkun ajan päästä.

Vaan myös se, että vanhat tai viisaat tai kokeneet tai kaikesta kaiken tietävät henkilöt suhtautuisivat jokaiseen tyhmiä laukovaan aloittelijaan sillä asenteella, että se olisi voinut olla itse vuosia sitten ( paitsi ei tietenkään oikeasti olisi voinut, koska nykyiset gurut olivat täydellisiä jo syntyessään). Kukkahattutätinä suosittelisin myös ylenmääräisen haistattelun ja kiroilun jättämistä sinne nulikkaikäisten rehentelypiireihin, missä sillä on (kai) joku funktiokin.

Filago, joka kävi eilen hakemassa Heinän Penalta laatikollisen jalluja lomalta paluu -kekkereihin, joten tähän mainos: isoja, korkkautuneita ja herkullisia :).