tammikuu 10, 2025, 06:39:59 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kahvittelut

Aloittaja TunturiTiger, elokuu 01, 2011, 18:30:07 ip

« edellinen - seuraava »

vilei

Täällä porisee moccamasterin termosmalli. http://www.crema.fi/fi/products/moccamaster/ktb741.html

Ei voi muutakun kehua, ja takuutakinhan tuohon saa sen mukavat 10vuotta niin riittää vähäksi aikaa.

Minbaari

Saatiin tuliaisia Dominikaanisesta tasavallasta. Tuo keskimmäinen avattu pussi oli valmiiksi jauhettua ja kaksi muuta papuina. Keskimmäistä tullut siis jo kokeiltua ja on kyllä hyvää kahvia. Aiheesta poiketen saatiin myös kansallisjuomaa Mamajuanaa..  ::)

TunturiTiger

Itse olen hieman hurahtanut kahveihin ja niiden tekotapoihin, mutta anoppi on jonkinlaisessa maniavaiheessa oman kahviharrastuksensa kanssa. Tosin hänellä nyt on vain joku 150 kahvipannua, perkolaattoria ja mutteria. Läheskaikki on kirpputorilta hankittuja ja vain muutamia käytetään. Tässä yksi monista kahvinvalmistusvälineistä. Ainut josta oikeasti olen kateellinen. Jos löydätte jostain samanlaisen, niin voitte varmastikin vinkata mulle ja voin ostaa kyseisen laitoksen pois kuleksimasta. Linker varmaan haluais kans...?

Kyseessä on siis yhden kupin "biallet", joka keittää kahvin suoraan kuppiin. 8)

linker

Kirpputoreilla törmää joskus mielikuvituksellisiin vekottimiin. Täytyisi laajentaa niiden kiertämistä vähän lähiympäristöpn ulkopuolellekin.
Minulla on yhden kupin bialetti (mutteri), jota olen käyttänyt tasan yhden kerran, sen jälkeen kun sain sen entisöityä ja tiivistettyä uusilla osilla.
Tuo anoppisi "pillipannu" on kyllä hieno, mutta vedän juuri jäitä hattuun ja kuskasin juuri tänään varustehyllyltäni melkoisen määrän pannukalustoa
kellariin "varmuusvarastoon".

Viime aikoina olen opetellut teen perusasioita; savilaatuja, veden keittämistä (!)  ja muita vastaavia homojen hommia  ;D
Mutta tänään pistin antiikkiperkolaattorin pulputtamaan juuri kasaamani uuden kaasugrillin sivukeittimelle. En ole koskaan kaasulla
mitään nestemäistä laittanut, mutta nyt sekin tuli kokeiltua. Jauho jota käytin, oli (vitun) kultakatriinaa, jota sitäkään en ole koskaan ennen pakettiakaan ostanut.
Lopputulos oli toisaalta perseestä; aavistuksenomaisesti pohjaanpalaneelta, mutta kuitenkin jotenkin juurevalta maistuvaa "perinnekahvia", jonka tuoksu vei minut
jonnekin kauas neljänkymmenen vuoden takaisiin maaaseututunnelmiin.

video täytyi siitäkin tomituksesta tekaista youtubeen (kannattaa vaihtaa laatu asentoon: 480p):
http://youtu.be/8-tO1CCgyws

TeemuN

maaliskuu 25, 2012, 22:41:24 ip #284 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 25, 2012, 23:01:37 ip käyttäjältä TeemuN
Koskaan en kirppiksiltä mitään löydä mutta täytyypä alkaa katselemaan sillä silmällä.
Onko tämä http://www.moka-pot.co.uk/mini-espresso-maker/black-single-cup.html tai tämä http://fantes.com/images/1689espr-stove.jpg samantyyppinen kuin tuo "pillipannu"? Kaikkea sitä...

Nyt kun olen saanut hiottua Aeropressin prosessin kuntoon yhden pavun osalta, uskalla pikkuhiljaa laajentaa muihin makuihin. Vielä pitää tehdä polykaprolaktonista sovitepala Harion ja Aeropressin väliin niin saa vaivattomasti jauhettua suoraan "struuttaan" juuri tarpeen mukaan.

Herra 47

Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - lokakuu 11, 2011, 21:23:58 ip
hiukan hankala valita threadia tälle laitteelle sopiskohan chilin jauhamiseen ;)

tuolta aiemmin :D tuo onkyl aika makea kahvimylly.. olikos 120€ hintaa tuolla kun pariviikkoo sit kavin katsoos oli edelleen myynnis
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

ChIlIDoG

off topic. Chilin jauhamiseen kyllä ostasin Bamixin ja siihen sellasen jauhe"rasian"/terän. Itse yleensä lainaan porukoilta noin 30 vuotta vanhaa bamixia ja jauheestaa saa tarvittaessa aivan hienoa. Tuo leikkuri on ilmeisesti alumperin tarkoitettu esim. palasokerista pölysokeriksi jauhamiseen.

linker

maaliskuu 26, 2012, 19:41:00 ip #287 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2012, 19:48:47 ip käyttäjältä linker
Mulla bamixin jauherasia (kuvassa keskellä) kesti tasan kaksi käyttöä. Olen jauhanut chilini moulinexin
retrosekoittajalla, joka on pomminkestävä ja tekee kuivatusta nagasta juuri sellaista tomua kuin kulloinkin on tarve
(kuvassa oikealla, ja bamixin taustalla varakone)

Tuo kuvien Gyro on vähän.... iso kotitarvekahvin jauhamiseen. Hienoinkin jauhatus saattaa
olla espressokäyttöön sopimaton. Pannukahvilassa tuo varmaan olisi "soiva peli"
Ja chilinjauhannassa, jos täytyisi laittaa vaikkapa 10 kiloa kuivattua tomuksi kerralla. Ja toisellakin kerralla.

ChIlIDoG

Ostinpa kauppareissulta Kahvia Arvid Nordqvist REKOa papuina 500g. Näyttäs että Ruosin puolella kahvi on muutenkin halvampaa, jauhettu Reko oli jotain 6€ paketti ja ainakin tuossa lähi cittarissa hinta on 8€ korvilla ....nyt jauhamaan ja keittään kahvit

Tapolan Tulikeppi

Tämmöinen viritys tuli internetistä vastaan: http://www.teknolelu.fi/ruoka-juoma/tuoretta-kahvia-ratin-takaa/

Ei välttämättä ihan sitä parasta kahvielämystä tarjoa kun kuitenkin kapseleilla pelaillaan tässäkin..
# 1022

TunturiTiger

Ei prkl! Tää kahvihörhöily on aiheuttanut sen, että en voi töissä pitää enää kahvitaukoja, ellen vie sinne omia jauhatuksia. Työpaikka maksaa normaalisti kahvit, mutta se on jatkuvasti juhlamokkaa. Nyt kun on tässä oppinu maistaan kahvista erilaisia makuja, niin eihän noita mitään Pauligin tuotteita voi juoda!

Itseasiassa olen varmaan kokeillut kaikki pussit ja paketit, missä lukee Paulig, mutta ei sieltä vaan löydy niitä makuja, mitä kahvista pitäis löytyä. Muistan kyllä, kuinka vuosi puolitoista sitten kehuin juhlamokkaa pannulla keitettynä hyväksi, enkä harkinnutkaan "homomokan" juomista.

Lähdempä tästä ostamaan papuja ja käsilaukun. :-[

Tapolan Tulikeppi

Avatkaapas vähän ummikolle tätä kahvimaailmaa. Nyt päivittäiset kahvit uutetaan kotona mokkamasterilla ja sumppi on mallia juhla mokka tai presidentti. Nämä ajavat asiansa aamukahvin ja iltapäiväkahvin merkeissä hyvin, mutta mutta.. Mitäs nämä paremmat kahvit nyt sitten ovat ja millä tuohon maailmaan pääsee sisälle? Jos nyt alkuun ilman erikoisempia pannuja ja myllynkiviä tai sivettikissakahveja. Uutta ja erikoista, toki parempaa tekee aina mieli maistaa. Makuaisti erottaa juhla mokan gevaliasta, toinen on juotavaa ja toinen ei.
# 1022

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: linker - maaliskuu 26, 2012, 19:41:00 ip
Mulla bamixin jauherasia (kuvassa keskellä) kesti tasan kaksi käyttöä. Olen jauhanut chilini moulinexin
retrosekoittajalla, joka on pomminkestävä ja tekee kuivatusta nagasta juuri sellaista tomua kuin kulloinkin on tarve
(kuvassa oikealla, ja bamixin taustalla varakone)

Tuo kuvien Gyro on vähän.... iso kotitarvekahvin jauhamiseen. Hienoinkin jauhatus saattaa
olla espressokäyttöön sopimaton. Pannukahvilassa tuo varmaan olisi "soiva peli"
Ja chilinjauhannassa, jos täytyisi laittaa vaikkapa 10 kiloa kuivattua tomuksi kerralla. Ja toisellakin kerralla.

Porukoilla toi bamixin jauhemylly on vähän erimallinen. Terä näyttää samalta, mutta rasia on matalempi ja ruskeasta muovista pääosin valmistettu. On kestänyt käyttöä sen noin 30 vuotta

TunturiTiger

Hyvä Tapolan tulikeppi.

Kahvit on kuin chilejä. Erilaisia makuja on todella paljon. Juhlamokkaa voisin verrata tässä perus tabascoon,joka useimmille suomalaisille om se tulinen ja maukas chilituote ja joka riittää vallan mainiosti. Joku Reko-kahvi onkin sitten jo Poppamiehen Löyly, jossa on huomattavasti enemmän kahvin makua. Kun alat kokeilemaan erilaisia kahveja, lähtee siinäkin mopo käsistä. Ihan niin kuin chilien kanssa.

Jos haluat kokeilla jotain uutta, mutta olla samalla hieman varovainen, osta vaikka paketti tuota rekoa. Hintaa on vähän enemmän kuin juhlamokalla, mutta etpä sä sitä löylyäkään kaikkea kerralla nauti.

Taidampa kokeilla "tummaa kenialaista". ;)

Tapolan Tulikeppi

Kiitokset vinkistä, tähän asti eksotiikka ja erilaisuus mukissa on ollut tummaa presidenttiä.

Täytyy ottaa testiin tuo Reko kun seuraavalla kerralla kaupassa siihen törmään. Hintaa paremmilla asioilla yleensä tuppaa olemaan, hyvänä esimerkkinä hyllystä (ja silloin tällöin lasista) löytyy viskit. Niissäkin toki sama piirre; herkuttelua pitää olla elämässä. Eikä hyvää ja halpaa tuppaa samassa paketissa saavan kuin harvoin.
# 1022

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - maaliskuu 30, 2012, 17:08:56 ip
Hyvä Tapolan tulikeppi.

Kahvit on kuin chilejä. Erilaisia makuja on todella paljon. Juhlamokkaa voisin verrata tässä perus tabascoon,joka useimmille suomalaisille om se tulinen ja maukas chilituote ja joka riittää vallan mainiosti. Joku Reko-kahvi onkin sitten jo Poppamiehen Löyly, jossa on huomattavasti enemmän kahvin makua. Kun alat kokeilemaan erilaisia kahveja, lähtee siinäkin mopo käsistä. Ihan niin kuin chilien kanssa.

Jos haluat kokeilla jotain uutta, mutta olla samalla hieman varovainen, osta vaikka paketti tuota rekoa. Hintaa on vähän enemmän kuin juhlamokalla, mutta etpä sä sitä löylyäkään kaikkea kerralla nauti.

Taidampa kokeilla "tummaa kenialaista". ;)

Reko on kyllä hyvää varsinkin papuversiona. Juuri testasin myös Arvid Norqvisti Pressiado paketin, tosin ihan normi moccamasterilla ja ihan juotava peruskahvi. Voi melkeen verrata juhlamokkaan, tosin siitä on aika pitkä aika kun olen juhlamokkaa juonut :D

PP

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - maaliskuu 30, 2012, 19:16:41 ip
Reko on kyllä hyvää varsinkin papuversiona.

Saako sitä Suomesta papuina? Haet varmaan itse Haaparannalta?

ChIlIDoG

Juuh Haaparannalta ostin. ja jos en aivan väärin muista niin 500g paketti 68 tai 78 SEK

PP

Kaupasta tarttui mukaan Löfbergs Lilan tumminta versiota Crescendoa.

Pikaisen tuntuman perusteella ei vedeä vertoja Nordquistin Rekolle, muttei ole pahaakaan. Pitäisi testata Nordquistin erilaisia tummia paahtoja, mutta kun on perheen ainoa kahvinjuoja, yksi paketti kestää turhan iso pelkästään kokeiluun.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 30, 2012, 19:22:35 ip
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - maaliskuu 30, 2012, 19:16:41 ip
Reko on kyllä hyvää varsinkin papuversiona.

Saako sitä Suomesta papuina? Haet varmaan itse Haaparannalta?

Kyllä tuota saa papuna ihan cittarista. Itse ostin 500g pussin papuja viime viikolla ja ne oli vieläpä halvempia kuin tiiliskivikahvit. :o