tammikuu 08, 2025, 21:35:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vate ja sen chilit

Aloittaja Vate, elokuu 03, 2011, 20:51:54 ip

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Inkrose ehtikin! Mutta; veivaa nuo sälekaihtimet ylös, tässä on vielä 30 valoisaa päivää ja senkin jälkeen toinen mokoma kelvollisen valoisia päiviä, ennenkuin talven pimeys jyrää päälle. Lisävalaistusta tarvitset vasta kahden kuukauden päästä, jos silloinkaan vielä.

Loisteputkirunkoja saa parhaimmillaan ilmaiseksi romiksilta, mutta Clas Ohlson/Motonet/Biltema ovat aika hyviä ostospaikkoja. Sähkötyöt joutuu usein tekemään itse tai teettämään. Putkiksi kannattaa valita merkkikamaa, kuten Osram.

Kaikkein helpoin lisävalaistuskokoonpano on e27-kannalla oleva työpöytävalaisin johon ruuvataan 36w spiraali-ESL kiinni.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Vate

Ok, mut kun otin kuvia niin aurinko paisto sillon niin kovaa, niin siks ne oli kiinni, mut muuten ne on koko ajan auki! Joo, ostan Ohlsonilta noi just mitä sanoit + mitä InkRosekin... Eiköhän toi talvi tosta mee ;D

InkRose

Melkein kannattaa ensin katsastaa lähiseudun kierrätyskeskukset ja vastaavat, niistä voi hyvinkin löytyä kelvollinen runko lähes ilmaiseksi. Vaihtoehtoisesti voit ostaa esim. Ikean Tertial-pöytävalaisimia 2 kpl (tai Prismasta vastaavia, joissa taitaa varjostimen/valaisinrungon suunnittelu olla isoja lamppuja ajatellen onnistuneempi) ja pistät niihin 20-50W ESLit. Niin loistareilla kuin ESLeilläkin on syytä muistaa valon "väri" eli värilämpötila: parhaan kasvun saa nk. päivänvalolampuilla, joiden värilämpötila taitaa valmistan mukaan vaihdella 5000-6000 välillä. Käytännössä siis kylmänvalkeaa valoa haetaan, värilämpötila 4000 K tai enemmän. Noita korkeamman värilämpötilan lamppuja ei juuri erikoisliikkeiden ulkopuolella liiku, eli valaisinliikkeistä kannattaa kysellä. Yleensä suostuvat tilaamaan jos joltain valmistajalta vain saa.

Itsehän mä kasvatin aluksi 2x18W loistareilla pariakymmentä pikkutainta, mutta parin kuukauden kohdalla alkoi tilanahtaus olla sellainen, että pistin kavereille ylimääräisä jakoon sekä hankin sitten piakkoin lisää valaisimia, jotta sain hajautettua vähän ympäri kämppää kasvit.

E: Ollaankin näköjään Räyhiksen kanssa kilpaa neuvomassa. ;D

Vate

Joo, muistakaan vaan et kaikki ei mee heti mun päähän ja kokemustakin pitä olla, mutta neuvoja vaan lisää !!!

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 05, 2011, 10:20:54 ap
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 04, 2011, 21:52:30 ip
Eipä mittää...olen vain itse todennut tuon maanmainioksi varsinkin kun on tällainen säheltäjä joka ei mitään erikoisuuksia koneen kanssa taida.

Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 04, 2011, 21:31:40 ip
Heitän ehkä joskus kun on oma omakotitalo niin Fataliin kokopackin (eli kaikki packit mitä ne myy) niin mun omaan kasvihuoneeseen.
Sitten teen vielä oman taimi-liikkeen sen kasvihuoneen sivuun, jossa voi asioda saman tien ja saat rehut heti miten, joten jos kukaan haluu tulevaisuudessa avittaa niin tänne vaan ilmotuksii ;)

Itse haaveilen myöskin samankaltaisista plantaaseista, ties vaikkapa joskus tulevaisuudessa toteutuisi  :).

Tietääkseni oot 14? Oon ite myös aika lähel samaa ikää, joten voitais perustaa kahestaan taimikauppa ??? Onkos yhtää tyhmä idea ;)

14 ollaan, muutaman kuukauden kuluttua 15. Ei yhtään hullumpi idea ,mutta toteutus voi olla vaikeampi, ainakin näin lähivuosina. Pitäisi olla isot tilat jss.
Ensin täytyy ainakin hankkia kokemusta ihan harrastuksena ja sitten kun tuntee alan niksit voi miettiä kauppallistaako harrastuksensa?
Alan ammattilaisia on jo jonkin verran ,mutta ei loppujenlopuksi hirveitä määriä.

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 05, 2011, 11:01:14 ap
Joo, muistakaan vaan et kaikki ei mee heti mun päähän ja kokemustakin pitä olla, mutta neuvoja vaan lisää !!!

Täällähän nämä säilyy niin voi käydä lunttaamassa hyvillä mielin. ;D Ja kysyä tarkennuksia jos joku askarruttaa.

Vate

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 05, 2011, 11:10:55 ap
Eipä mittää...olen vain itse todennut tuon maanmainioksi varsinkin kun on tällainen säheltäjä joka ei mitään erikoisuuksia koneen kanssa taida.

Heitän ehkä joskus kun on oma omakotitalo niin Fataliin kokopackin (eli kaikki packit mitä ne myy) niin mun omaan kasvihuoneeseen.
Sitten teen vielä oman taimi-liikkeen sen kasvihuoneen sivuun, jossa voi asioda saman tien ja saat rehut heti miten, joten jos kukaan haluu tulevaisuudessa avittaa niin tänne vaan ilmotuksii ;)

Itse haaveilen myöskin samankaltaisista plantaaseista, ties vaikkapa joskus tulevaisuudessa toteutuisi  :).

Tietääkseni oot 14? Oon ite myös aika lähel samaa ikää, joten voitais perustaa kahestaan taimikauppa ??? Onkos yhtää tyhmä idea ;)

14 ollaan, muutaman kuukauden kuluttua 15. Ei yhtään hullumpi idea ,mutta toteutus voi olla vaikeampi, ainakin näin lähivuosina. Pitäisi olla isot tilat jss.
Ensin täytyy ainakin hankkia kokemusta ihan harrastuksena ja sitten kun tuntee alan niksit voi miettiä kauppallistaako harrastuksensa?
Alan ammattilaisia on jo jonkin verran ,mutta ei loppujenlopuksi hirveitä määriä.

Joo, mut oishan se unelmana hyvä. Kasvatetattais kahestaan ja myytäis myös. Sit jaettais päivän rahat kahen kesken ???

MegaRatt44

Hyvä, Vate! Saithan sä noi kuvat upattua. Hyvältä näyttää!  :)
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Vate

Joo, kiitti. Sitten kun ite saat sun siemenes niin tee sääkin päiväkirja myös. Kuvien uppaus on helppoo kun käytät ajaa.comii... :D

Vate

Kyselen vaan et millon pitää ruukkua vaihtaa ???

InkRose

Kyllä noi maitopurkit kelpaa vielä ainakin pariksi kuukaudeksi. Etenkin jos et tavoittele maksimaalista kasvua nyt syksyllä, ja jos jaksat saksien kanssa enimpiä venymisiä hillitä niin pitempäänkin. Mulla on Inca Red Dropin varataimi ollu jostain toukokuulta maitopurkissa ja hyvin viihtyy, satoaakin kun valoa riittää. Sitä tosin sai ikkunalla ollessaan kesäkuumalla kastella 2-3 kertaa päivässä... ;)

Vate

Joo, toi kastelu on myös aika tärkee juttu. Eli joskus joulukuussa voi vahtaa ruukuun?

InkRose

Kyllähän sen voi vaihtaa paljon aikaisemminkin, jos tilaa ja valoa riittää yhä isommaksi käyvälle kasville.

Itse pitäisin maitopurkissa varmaan niin pitkään kuin se näyttää siinä viihtyvän, sitten kevättalvella heittäis vaikka 10 l ruukkuun tai ämpäriin tms. jos vain nestehuolto hoituu eli ei ole päivää-paria pitempiä reissuja tulossa. Tai jos sijaishoitaja löytyy siksi aikaa niin tietty sitten. Melkeinpä kyllä maitopurkista saakin sitten johonkin tosissaan isoon pönttöön siirtää ainakin jos kuukausia siinä pitää. Pitkään pienessä ruukussa asuvaa kasvia pitää myös muistaa lannoittaa noin kuukaudesta eteenpäin, tosin se annostus kannattaa pitää aika pienenä ettei kasvu lähde turhaan keulimaan.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 05, 2011, 11:23:44 ap
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 05, 2011, 11:10:55 ap

Joo, mut oishan se unelmana hyvä. Kasvatetattais kahestaan ja myytäis myös. Sit jaettais päivän rahat kahen kesken ???

Unelmana joo  :)...
Oikeasti se voisi loppujenlopuksi olla aika vaikeaa, onko menekki taattua? , ylittääkö tuotto viljelykustannukset?
jne.
Mutta ennenkaikkea siihen tarvitsisi tilaa ja jossain missä niitä myydä. Ja minulla ei ole valitettavasti kumpakaan  :-\.

Vate

elokuu 07, 2011, 09:22:27 ap #34 Viimeisin muokkaus: elokuu 07, 2011, 09:54:47 ap käyttäjältä Vate
Ja mulla on taas molempia! 8) Koska muutan isoo omakotitaloon, jossa on paljon tilaa(kun oon aikuinen). Mutta taimien vauhti kasvaa suhteutettuna asiakkaiden halukkuuteen ostaa chili-taimi, se on ongelma ???

biblo

Pistä asia suosiolla jäihin ja mieti sitä sitten muutaman vuoden päästä uudestaan. Paljon laskettavaa eli tulot-menot jnejne.
"Grow food, not lawns"

Vate

Lainaus käyttäjältä: biblo - elokuu 07, 2011, 09:58:07 ap
Pistä asia suosiolla jäihin ja mieti sitä sitten muutaman vuoden päästä uudestaan. Paljon laskettavaa eli tulot-menot jnejne.

Joo, nyt vaan jutellaan teijän kaa+kasvatellaan chiliä+käydään vanhempien kaa miiteissä... ;)

Vate

Eli tosa on mun Dropit nyt ylhäältä päin:
Ekana isohko kaveri:
,
Sitten toi pienenmpi yksilö:

PS. Mistä saa bonchien ruukkuja? Ja siemeniä? ::)

Lillen

Eikös bonchit tehdä normaaleista chileistä, ei kai ne siemenestä kasva...

Tässä ohjeet bonchin tekemiseen:
http://fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=105

Nizo

Juu ihan tavallisista chilipuskista bonchit tehdään. Sopivia ruukkuja löytyy varmasti ainakin kirpputoreilta. Ihkaoikeita bonsaikippoja löytää ainakin tuolta Raisiobonsain kotisivuilta.