tammikuu 10, 2025, 23:48:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mattson

Aloittaja masaiman, elokuu 26, 2011, 01:18:45 ap

« edellinen - seuraava »

masaiman

elokuu 26, 2011, 01:18:45 ap Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2011, 17:14:04 ip käyttäjältä Mattson
Jahas, sananen meikäläisestä.

Chiliharrastuksen voisi tavallaan sanoa alkeneen jo talvella 2006 kun kasvattelin mistään mitään tietämättä kahta kappaletta koristepaprikoita  aivan liian heikon valon alla aivan liian kaukana valosta. Muistaakseni jokusen pikku pompulankin sain aikaiseksi, muttei noista syötäväksi olisi ollut edes kunnon valolla, joku koristelajike kun oli.

Huonojen tulosten lannistamana harrastus jäi, mutta kipinä iti edelleen. Jonkinlaisen viherpeukalon olen aina omannut, mutta kohde haki vielä osumaa. En enää muista miksi tai miten eksyin vuodenvaihteen 2010 paikkeilla Fataliin sivuille, mutta niitä selaillessani alkoi vanha innostus nostaa päätään. Englanninkielisiä sivuja ja erityisesti niiden ulkokuvia katsellessani alkoi herätä epäilys jantterin kansalaisuudesta, koska jostain pohjoismaasta oli kuvien pakko olla. Pienellä etsimisellä selvisi että jannu on oikeasti suomalainen jonka jälkeen ensimmäinen siementilaus lähti aika äkkiä. Muistan vieläkin kirjekuoressa mukana tulleet pari savyjauhenäytepussia: Savukristalli, joka herätti uteliaisuuden sekä Pièce de résistance, Rocoto Red Peruvian, Hickory Smoked.

Tuo pieni pussukka oli nk. viimeinen naula arkkuun: Tätä on saatava lisää! Se on jopa toiminut minulle pienenä yksisarvisena siinä mielessä, että en ole vielä uskaltanut alkaa kasvattaa rocotoja itse, koska en usko pystyväni tarjoamaan niille tarvittavia olosuhteita. Tuo pieni pussukka, nyttemmin tietysti viimeistä murua myöten tyhjä, on edelleen olemassa, muistuttamassa mitä joskus ehkä vielä saattaa omasta puskasta saada...

27.1.2010 Löysin tämän foorumin, ja rekisteröidyin oitis käyttäjäksi. Enkä ole lähdössä kulumallakaan mihinkään...

Haluan ajatella itseäni jonkinlaisena propellipäänä joka ainakin yrittää valmistaa keksimänsä asiat itse, jossei kaupallista ratkaisua a)ole b)se maksaa liikaa. Chilinkasvatuksen suhteen on jo tullut rakenneltua mm. loisteputkivalaisin, passiivikylmäsavustin, pari erilaista hydrosysteemiä sekä kasvihuone. Monasti vaan noiden keksintöjen kanssa käy niin, että kun alkaa tehdä jotain, mitä kukaan ei ole ainakaan todistetusti tehnyt ainakaan siinä mittakaavassa kuin mihin ollaan ryhtymässä, selviää jossain projektin vaiheessa miksi...

Vielä viime kautta lopetellessa vannoin pyhästi etten ala läträämään vesisysteemien kanssa kun se tuntuu niin monimutkaiselta, mutta kas kummaa, tämä kausi tuli vedettyä aika hyvin vesissä. Kasvihuonekin tuli rakennettua ja sinne mr.mohlan ideasta jalostettu aerosprinkler-NFT-hybridisysteemi. Myöhässä kun olin sen suhteen, otin tämän kauden tavoitteeksi siloitella systeemin rypyt, joita matkan varrella löytyikin aimo nivaska, sivuuttaen sadontavoittelun, joka sitten laiterikon takia jäikin melko vaatimattomaksi ja jouduttiin keräämään raakana puskista pois. Ensi kautta varten olenkin sitten paljon viisaampi ja korjaan järjestelmän huomattavasti paremmin vettä pitäväksi.

Muuta huomionarvoista sanottavaa: Työkseni ajan kuorma-autoa pääasiassa Lahden talousalueella, Työkaluna MAN TGA 18,313 FLLC, jos se jotakin jollekin lukijalle sanoo...Harrastuksikseni lasken chilin kasvattamisen lisäksi kaiken, mikä liikkuu moottorin voimalla renkailla, eli autoja on tullut vuosien varrella laitettua enemmänkin. Omistuksessa on ollut mm.

-Toyota Corolla KE70 `80
-Peugeot 405 Gutmann i `89
-Peugeot 405 MI16, `89, johon tehty mm. Moottorinvaihto, taka-akselin vaihto, kilowatin popit, korisarja ym. pientä.
-Peugeot 205 Lacoste, joka oli vielä varustettu äärimmäisen harvinaisilla takaspoilerilla sekä lisävalomaskilla. Oli pelleiltään niin mätä ettei kannattanut säästää. Ainoa auto, jota olen jäänyt kaipaamaan. Hauskana yksityiskohtana vielä: auton oli tarkoitus olla pari kuukautta työmatkakulkineena kunnes MI valmistuu, mutta sillä lopulta ajettiin melkein vuosi ja heitettiin mm. yksi Vaasan reissu.

Kaksipyöräiset ovat myös olleet aina sydäntä lähellä. Mopoiässä harrastus alkoi ehkä legendaarisimmasta mahdollisesta: Suzuki Solifer S:stä, eli nk. "banaanista", joka pantiin mm. kasikympin kamoilla ja S1:sen tehoputkella kulkemaan liki sataa. Piikkejä tielle mahtuu mm. Honda NS125R, joka tuli purettua milloin mistäkin syystä alkutekijöihinsä useammankin kerran, Cagiva Freccia C12R, jonka ostin kaverilta palasina ja sain lopulta kasaan vasta viime kesänä, jolla olenkin ajellut satunnaisesti, kunnes onni potkaisi toden teolla ja sain pari päivää sitten haltuuni sikahalvalla `91 Honda CBR 600F:n

Musiikki on myös yksi intohimon kohde. Erityisesti Metallimusiikki. Olen itse yrittänyt silloin tällöin soitella kitaraa, mutta se on valitettavasti ajanpuutteen vuoksi jäänyt lähivuosina hyvin vähiin. Kotoa löytyy kuitenkin Fender (squier) Stratocaster sekä ESP LTD AX50, joista yritän edes pyyhkiä ajoittain pölyt...

InkRose

Ollos virallisestikin tervehditty!

Pahakeijo

Lainaus käyttäjältä: Mattson - elokuu 26, 2011, 01:18:45 ap

27.1.2011 Löysin tämän foorumin, ja rekisteröidyin oitis käyttäjäksi. Enkä ole lähdössä kulumallakaan mihinkään...

Varmaan 2010? Muistelen lukeneeni jo viime kesänä siitä kylmäsavustin projektista. Tervetuloa jokatapauksessa!

Nizo

Heipähei ja hyvää iltaa. Tervetuloa!

masaiman

Lainaus käyttäjältä: Pahakeijo - elokuu 26, 2011, 08:41:12 ap
Varmaan 2010? Muistelen lukeneeni jo viime kesänä siitä kylmäsavustin projektista. Tervetuloa jokatapauksessa!

Juurikin näin.

Ryhis

Tervetuloa tällekin "uudelle" naamalle!  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Whili

masaiman

Ei ihan.  ;)

Itseasiassa siinähän kävi silleen et olin mitottanu ton kasvihuoneen ruukkukoon 8x10 litraan, mutta kun aloin rakentaa tota allasta tulin miettineeks et miks helvetissä, koko homman ideahan on, että juuret roikkuu ilmassa roiskittavana ja ruukuista tuli sit n. litraisia -> toisesta pussista raavittu vähän päältä. mut eihän noi huonoks mee... eikä tartte pestä vanhoja...

..TOMPPA..

tervetuloa nyt sitten virallisesti  ;D