Vinkkejä pistokkaan juurruttamiseen

Aloittaja winnie84, elokuu 27, 2011, 03:47:38 ap

« edellinen - seuraava »

winnie84

Eli siinähän se otsikossa jo tulikin.

mitä pitäisi ottaa huomioon että saisi pistokkaan varmasti juurtumaan? kauanko tälläisessä projektissa yleensä kestää?

InkRose

Eihän se juurtuminen ikinä varmaa ole. Parhaiten yleensä taitaa onnistua tuoreemmista versoista otetut pistokkaat. Monet tykkäävät pitää pistokkaat esim oluttölkissä vedessä, jolloin juurien kehitystä voi seurata. Ihan kelvollisesti se toimiikin. Mitään vertailevaa tutkimusta en ole tehnyt, mutta suoraan multaan tökätyt tuntuvat lähteneen ehkä hiukan nopeammin taas kasvuun.

wille

Jeps, juuret vaan pimeään ja kosteaan. Tähänkin toimitukseen olen käyttänyt onnistuneesti kivivillakuutioita. Oksa poikki, tökkää se kuutioon ja laita kuutio johonkin kippoon, jonka pohjalla on vettä. Sitten vaan huolehdit, ettei KV-kuutio kuiva ja odottelet juurten ilmestymistä.
Joissakin ohjeissa sanotaan että pistokas pitäisi leikata viistosti, varren suuntaisesti, jotta juurtumapinta-alaa olisi reilummin. Itse en ole huomannut juurikaan mitään eroa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

DoZe

Minäkin olen aina viistosti leikannut tuon pistokkaan ja sen vasta sitten laitellut veteen juurtumaan. Tosin pimeästä ja kosteasta en tiedä. Monesti laitellut vain vettä kuppiin ja pistokkaat perään.. :)
Jostain syystä ei toimi tuo kuvatus suoraan joten linkillä sitten: Pistokkaat


wille

Lainaus käyttäjältä: DoZe - elokuu 27, 2011, 08:56:07 ap
Tosin pimeästä ja kosteasta en tiedä.


Olen tehnyt olettamukseni juurtumisolosuhteista luonnon olosuhteiden perusteella. Juuret kuuluu maan alle ja imee vettä ---> Maan alla on pimeää ja täten myös kosteaa ---> Juuret viihtyy pimeässä ja kosteassa. :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

DoZe

Lainaus käyttäjältä: wille - elokuu 27, 2011, 09:00:49 ap
Lainaus käyttäjältä: DoZe - elokuu 27, 2011, 08:56:07 ap
Tosin pimeästä ja kosteasta en tiedä.


Olen tehnyt olettamukseni juurtumisolosuhteista luonnon olosuhteiden perusteella. Juuret kuuluu maan alle ja imee vettä ---> Maan alla on pimeää ja täten myös kosteaa ---> Juuret viihtyy pimeässä ja kosteassa. :)

Totta tuokin. Tähän mennessä yksikään ei ole jättänyt juurtumatta noissa kahvikuppi/vesi olosuhteissa :P Aika nopsaan yleensä siirtelen multiin kun juuria alkaa näkymään.

winnie84

Kiitoksiva..
hmm mulla on tuo lasisessa kahvikupissa..ikkunalaudalla,joten ei kyllä päteisi siihen pimeään.
täytyy kokeilla vuorata tuo kuppi jollain,kun on niin sopivan kokonen purkki

OscarMike

En tiedä miten toimii chileihin suoraan kun varsinaista kokemusta aiheesta ei ole mutta ainakin köynnösten ja pensaiden pistokkaat pitäisi ottaa lehtihangasta viistosti poikki terävällä veitsellä ja ylimääräiset lehdet karsitaan varresta.
Minä olen aina tehnyt pistokkaat joko kivivillaan tai turvebriketteihin ja valtaosa juurtuu varsin nopeasti.

Kärsä Babar

Viistoon leikkaamalla saa enemmän imupintaa varrelle. Ylimääräisten lehtien karsiminen vähentää veden tarvetta, veden tarve on syytäkin pitää mahdollisimman pienenä. Ilmankosteudella on myös iso rooli. Pienoiskasvihuoneessa juurtuu paljon nopeammin. Pienoiskasvihuoneessa kannattaa pitää tuuletusluukut auki ettei homehdu.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

ALIS123

En tiedä mikä oli ropleema omassa juurrutuksessa mutta toinen juuria työntäny kasvin pätkä veti ne juuret ylempää kasvista ku oli joku "liitos"/"taite" kohta siinä. 2 kuudesta juurrutuksesta onnistu ja kasvaa hyvin tällä hetkellä mullassa, muisti vaa vaihtaa vedet välillä niin hyvin tuli juuria.

Pidin kahtia leikatuissa huonosti pestyissä kaljatölkeissä niitä, vedet vaihoin ehkä kerran viikkoon jos satuin muistamaan ja parin päivän välein vettä lehdille sumutinpullolla. valona oli halvin mahollinen 20w esl mikä minimanista löyty.

Ryhis

Pistokkaat pitäisi viiltää, koska sakset saattavat puristaa imusuonet tukkoon.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilipirre

Näin jonkin aikaa sitten telkusta sellasen neuvon että kun pistokkaan työntää multaan jossa on vähän hiekkaa, hiekka hiertää vartta ja edesauttaa juurtumista. Eli tökätään vaan multaan ei tehdä mitään koloa valmiiks.

Aku

Onko kukaan lisännyt Bolivian Rainbowia pistokkaista tai taivukkaista? Jostakin olen lukenut, että annuumit ei juurtuis helposti. Veli haluaisi itselleen Bolivian Rainbovin, mutta ei viitsi kasvattaa sitä siemenestä.  ::)

InkRose

Saahan sitä koittaa. Tuskin se emokasvi siihen kuolee jos oksan tai pari nappaat testiin. Ei se kyllä siemenestäkään vaikeaa ole...

coco

Itellä BR on kyl lähteny tekee juuria ihan vesilasissa!

Kärsä Babar

Taisin yli sata BR pistokasta juurruttaa ja ne juurtui kaikki. 2-4 viikkoa taisi mennä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Chilitatti

BR juurtui täälläkin ihan kiitettävän helposti.

tso


Useimmat lajit + lajikkeet tuntuvat lähtevän ihan hyvin pistokkaista. Pistokkaita parikymmentä itsellä tällä hetkellä kun myrskyt kaatoi parvekkeella puskia ja tuli hieman tuhoja.. onneksi ei pahoja. Muutamia oksia meni poikki.

Kärsän Bollesta sen verran, että oli muuten hyvät juuret kasvattanut nuo pistokkaat. Minähän niitä sitten kauppasin naurettavaan hintaan eteenpäin Tammelantorilla... Teki asiakkaat muuten ihan hyvät kaupat.
#20

Lihamestari

Mä oon karsinu ylimääräiset lehdet, kiskassu noihin viillot ja suoraan kosteaan multaan.
Multa on kertismukissa, jossa on pakastepussukkä päällä pitämässä kosteutta.

Kivivillasta mulla on tasan kolme kokemusta, joista yksi on Eric Sourilta saatu TSMB:n pistokas.
TSMB vietti kivivillass useamman viikon, ilman juurikasvua! Het kun tökkäsin multiin, rupes tapahtumaan!
Ny siinä on jopa marjakin, jonka punastelua odottelen! Toinenkin oli, mutta hää ol niin pieni vielä, että ei olis kerenny kasvaa/kypsyä ennen puskan tapiksi leikkaamista! :(
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

OscarMike

Kuinka paljon oksan kukkiminen vaikuttaa pistokkaan juurtumiseen?