tammikuu 10, 2025, 07:32:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Elektoriikan Ihme-Lapsia?

Aloittaja Vate, elokuu 29, 2011, 17:57:26 ip

« edellinen - seuraava »

Vate

Onko teitä. Ite rakentelen tommosii sähkölaitteita, nyt on noppa työn alla! ;)
Kaverini isä rakenteli tietokoneita 2 vuotta sitten kunnnes meni oma yritys konkkaan... :(

Voidaan myös kertoa vinkkejä jos toinen tarttee apuu  ;D

Rundari

Itse rakentelen savukoneita mitä erinäisimmistä vempeleistä.

TunturiTiger

Viimeks tein trimmeristä savukoneen. Joskus 15 vuotta sitten rakentelin elektroniikka ja digitaalijuttuja.

..TOMPPA..

koulutukseni on elektroniikka asentaja.. ;)

Lillen

Upeaa! Sitten voin aina täältä udella tietoa kun on jotain koneen kanssa pielessä.

Itse olen täysi 0 kaikessa mikä koskee elektroniikkaa...tai kyllä minä perusasiat taidan, mutta kaikki hieman haastavempaa on kyllä niin vaikeaa meikälle  ::)

prkl

Tietokoneiden kanssa on tullut touhuttua joskus ihan työnpuolesta, vesijäähdytys ym kama on tuttua :). Nykyään enemmänkin kotiteatteri/kaiutinrakentelu linjalla ja valokuvausta harrastan myös.
Eli jonkinsortin tekniikan-ihmelapsi pois sulkien polttomoottorit jne :)

Vate

Jahas, otan Teknisen Työn 8-luokalla valinnaikseks, joten siellä teen ehkä mm. kajarin kotelot :D

Siku

Justiinsa aloitin Elektroniikan opinnot AMK:ssa

Siika

kävin n 33 vuotta sitten elektroniikka asentaja linjan ammattikoulussa,sittemmin olen pyyellyt siikoja ja opastellut ranskalaisia mummoja ym täällä lapissa,elkää lähettäkö mulle mitään korjattavaksi ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

prkl

Lainaus käyttäjältä: Siika - elokuu 29, 2011, 19:52:31 ip
kävin n 33 vuotta sitten elektroniikka asentaja linjan ammattikoulussa,sittemmin olen pyyellyt siikoja ja opastellut ranskalaisia mummoja ym täällä lapissa,elkää lähettäkö mulle mitään korjattavaksi ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Niin se elämä heittelee :) minullakin rakennusmiehen paperit ajalta ennen Aatamia ja käytännössä en ole päivääkään tehnyt niitä hommia. On kyllä muuten ollut apua remonteissa jne.

PP

elokuu 29, 2011, 20:25:31 ip #10 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2011, 21:18:41 ip käyttäjältä PP
Opintoihin kuului vähän elektroniikkaa, ja onhan sitä tullut värkättyä välillä joskin vaikeammat jutut etevämmän kaverin avustuksella. Töissä pitää välillä rakentaa jotain pientä tai säätää/korjata vanhaa tavararaa, koska olen ainoa, joka tajuaa elektroniikkaa edes vähän. Työkavereille pitää välillä vääntää rautalangasta näitä ohmi kertaa käämi -asioita. Tällaiselle melkein kaikesta kiinnostuneelle sähköasioiden perusteiden ymmärtäminen on iso apu arkenakin.

Vate

Niin, semmosii ne PP on :(. Mut jos ne vaan opettais noitten saloihin niin johan teillä olis hifistelijöiden kokoutuma töissa

:P

Rundari

Paras suoritus itellä taitaa olla yks autoradio johon jannut läi 24volttia, pari konkkaa paukahti ja ne vaihdoin. Toimii muuten kyseinen radio vieläkin  :)

Ryhis

Opintoja vaille sähkömies ja sisätautilääkäri.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Abloy

Elektroniikka harrastuksena kiinnostaisi kyllä mutta en vaan koskaan ole päässyt kunnolla alkuun siinä. Yläasteella ei toteutettu elektroniikan valinnaiskurssia vaikka sellaista mainostettiin ja teknisessä työssä ei elektroniikkaa rakennettu yhtään  :( Lukiossa sähköhommia käsiteltiin sitten vaan teoriassa. Jonkinlaista pientä oon joskus rakennellut kotona.
1577

masaiman

Elektroniikka- ja tietoliikennetekniikka-asentajan paperit tuli hankittua kakstuhattaluvun alussa, vaikken sittemmin tyköseni olekaan k.o. Hommia koskaan tehnyt, on siitä kyllä ollut paljon apua myöhemmin. Pienemmät sähkölaitteiden korjaukset ym. Lähiverkkokaapeloinnit onnistuu jollain tavalla itseltäkin, vaikkakin on tuo kiinnostus suuntautunut enemmältikin noihin ajoneuvojen sähköihin, varsinkin nyt kun tulee ajeltua ihan työksi. Saapi olla vähän väliä korjaamassa perälaudan väliin jätettyjen kaukosäätimien johtoja ja etsimässä kosketushäiriöitä kieputus+erkkaa- tyyppisistä liitoksista. Tulipa tuota ammattikoulussa rakenneltua päättötyöksi PIC-ohjattu RCA -reititinkin silloiseen poppiautoon, Nykyään on vaan tuokin harrastus jäänyt lähinnä ajanpuutteen vuoksi, mutta kyllä tuota tulee silloin tällöin vieläkin kolvia lämmiteltyä...

InkRose

Ennen WinXP:tä osasin tietokoneiden kanssa vähän jotain tehdäkin, nykyään taidot rajoittuu perus ylläpitotoimenpiteisiin käyttiksen puolella. Raudan kanssa pärjään riittävästi, eli olen itse koonnut nykyisenkin koneeni ja sitä päivittelen sitten aika ajoin talouden salliessa. Nykyiset emo ja prossu onkin jo neljä vuotta sitten hankittu...

Jotenkin tuntuu kummalta että niin monia ihmisiä ei yhtään kiinnosta opetella esim. kodin elektroniikan tai oman puhelimen käyttöä, mutta silti aina täytyy heittää suunnilleen itkupotkuraivarit kun tekee jotain väärin tai homma ei vaan toimi niinkuin on kuvitellut. Itseäni on aina jollain tasolla kiinnostanut miten systeemit toimii, vaikkakaan en piirilevy- ja prosessorisuunnitteluun perehtymiseen asti ole tätä kiinnostusta vienyt. Yleisempi taso riittää.

mohla

Aikalailla samoilla linjoilla taidot kuin InkRosellakin. Kaikenlaista on tullut asenneltua ja korjailtua, kun jotenkin sen laitteen toimintalogiikan hetken perästä tutkittuaan ymmärtää ja osaa useimmiten korjatakin. On niitä toimintasavujakin tullut ulos päästeltyä... ;D

Yksi syy Applen kuin muidenkin valmiiden tietokonepaketien oston välttämiseen on juuri tämä tee-se-itse henki. Olen ensimmäistä tietokonettani ja ainoaksi jäävää läppäriäni vaille kasannut kaikki tietokoneeni itse. Kasailu on helppoa, siinä säästää useimmiten, saa juuri tarpeen mukaisen koneen ja samalla tulee päivitettyä omat tiedot tietotekniikan kulloisesta tasosta, kun sitä pakettia alkaa kasailla.

Autojen kanssa ropaaminen on nykyään jäänyt vähemmälle ja jouduin toteamaankin, etten tuota Amazoniani tule saamaan itse laitettua kuntoon ainakaan seuraavan 5 vuoden aikana, joten myyntiin meni. Ilman hyvää paikkaa, riittävää aikaa ja ennen kaikkea hyviä työkaluja ei noitakaan hommia viitsi tehdä. Jos jotain tarvii tehdä, niin se tehdään kunnolla...

Varsinkin duunipaikalla olen hyvin varovainen paljastamasta enempiä tietokoneiden kanssa osaamisesta, koska siinä käy liiankin helposti niin, että jatkossa saa oman toimen ohessa olla paikallinen mikrotukihenkilö. Tiettyyn pisteeseen asti auttaminen on ihan ok, mutta kohtuus siinäkin. Lähisukulaisille pääsee kanssa tämän tästä antamaan apua niin tietokoneiden, autojen kuin kodinkoneiden vikaantuessa.

..TOMPPA..

Jokainen sähkölaite toimii savulla..  Kun savu tulee ulos niin laite ei enää toimi  8) poikkeuksena toki jotain ydinaseen kestäviä hiltin työkaluja joita ei saa rikki sitten millään!

Kerran yritettiin tahallaan hajoittaa hiltin piikkauskone mutta ei auttanut mikään  :)  (takuu oli loppumassa ja piti saada uusi, kone ei ollut omani

calm

Tietokoneiden kokoamista en pitäisi mitenkään elektroniikan osaamisena - legojen kasaamistahan se vaan on.. Sen verran on sähkön DI-opintojakin, että on tietoa mitä ne kiekurat siellä emolevyllä ovat, mutta ihan mielelläni jätän koneen kasaamiset asentajille. ;)

Syksyn projektina elektroniikan puolella taitaa olla kodin valaistuksen automatisointia - antureita, mikro-ohjaimia, tehoelektroniikkaa ja sen semmoisia.