tammikuu 10, 2025, 16:06:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Snuffyn varoittava esimerkki-päiväkirja

Aloittaja snuffy, elokuu 30, 2011, 15:35:19 ip

« edellinen - seuraava »

snuffy

No niiin. Kotia tullessa oli lattialla pieni kirjekuori joka piti sisällään toivotun ja odotetun lähetyksen: ensimmäiset Chili siemenet!

Malttamattomana ja täysin itsehillintää vailla laitoin muutaman siemenen jo maahan (2-3 kutakin laatua).
Tämä päiväkirja on siis täydellisen amatöörin pienellä budjetilla tekemä "kokeilu" ja sen käyttö varoittavana esimerkkinä on täysin sallittua ja suositeltavaa mikäli (lue: kun) aihetta on. :D

pieniä kasvatusruukkuja(?) sain äidiltä, kuten myös vanhan pöytälampun (11W, loisteputki, vaaleanpunainen :P Tämä tuomaan lisä valoa Auringonvalon lisäksi, ikkunalaudalla auringosta pitäis suurin osa saada). Itse ostettuna: Siemenet Fataliilta  sekä 10l kukkamultaa (ei Mustaa multaa. Speksit saa siinä vaiheessa kun ensimmäinen kauhistelee valintaani) ja merileväuute ja joku toinen kasviperäinen lisäravinne/lannoite. Substralia olisi kaapissa ollut, mutta ajattelin vähän panostaa ettei sitä(kin) tarvitse täällä kauhistella :)

Maahan lyötiin: Naca Morich, Rocoto de San Isidro, Bolivian Rainbow, Malawi Bird's Eye, Aji Cristal, Suprise Chili Seed Mix :P

Mullan läpi kaadettiin kiehuvaa vettä, vähän ajan päästä sitten laitettiin siemenet tulitikulla tehtyihin reikiin ja tökittiin tikulla multaa päälle.
Nyt niissä on elmukelmu päällä niin että vähän pääsee ilma vaihtumaan (näin, eikös?). Laitoin tuohon ikkunalle, kun en tiedä muuta paikkaa jossa lämpö nousisi vähän korkemmalle kuin asunnossa muuten (ei saunaa, ei lattialämmitystä). Laitan sinne sekaan ulkolämpömittarin kunhan jaksan ja ehdin, eli aika pian. :)

Kaikki vinkit, kommentit ja haukut ovat enemmän kuin tervetulleita! Kuvia kehityksestä laitan aina välillä ja kysyttäessä :)

Vate

elokuu 30, 2011, 15:45:28 ip #1 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2011, 07:29:01 ap käyttäjältä Vate
Selvä, näyttää hyvältä :D! Mutta on yks juttu, jos aijot mennä tollasella 11W lampulla koko talvenkin yli, ei sun Nagoista tuu mitään :(. Kannattaa ostaa about 25-30W... Näin ite teen. 8)

InkRose

Onnea uudelle päiväkirjalle!

Toivottavasti et liian syvään tökkinyt tulitikulla tai tampannut päälle multaa mitenkään tiukkaan, saattaa muuten olla että jäävät nousematta. Juuri tuossa Maikolille suositin Chilivaarin blogin selailua, etenkin oikean laidan palkista löytyvää "12 etappia chiliin" -sarjaa. Myös Infernochilistä ja Chiliwikistä kannattaa lueskella vähän vinkkejä ja esimerkkejä.

Kiehuvalla vedellä käsittely on tosiaan ihan hyvä tehdä, ettei ole vahingossakaan harsosääsken munia kehittymässä siellä, mutta sitä ei tarvitse kaataa ainakaan enempää kuin että juuri vähän tulee läpi. Huuhtoutuu ravinteet mullasta muuten, olkoonkin että sitä voi sitten lannoituksella paikata.

Kuten Vatekin sanoi, 11W pöytälampulla ei noita kauaa elätä. 1-2 pientä (lähinnä BR:t) sen alla pärjää ehkä koko talvenkin, mutta jos kuutta lajiketta meinaat 2-3 kutakin pitää kasvamassa, tarvitset ihan oikeasti valoa lisää kuukauden-kahden päästä viimeistään. Tuollaisen satsin pitää kyllä ihan hyvin hengissä vaikka 2x18W loisteputkivalaisimella, joskin ahtaaksihan sekin muutaman kuukauden päästä käy. Mutta etenkin vähän latvoen ja leikellen mahtuvat kyllä. Putkineen semmoinen maksaa sähkötarvikekaupassa ~30 euroa; kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksista voi löytää isompiakin ihan muutamalla eurolla, tosin niihin yleensä kannattaa vaihtaa uudet putket jos ylipäänsä mukana putkia on. Vaihtoehtoisesti pari 20-50W ESLiä pitäisi nuo oikeinkin hyvissä voimissa, mutta ei se ainakaan paljon halvemmaksi tule valaisimineen, pikemminkin vähän kalliimpi ratkaisu taitaa olla. Satoa tuskin noillakaan valoilla saat talvella, paitsi ehkä baccoista, mutta onpahan hyvässä vauhdissa kasvit kevättä varten ja pääsevät aikaisin kukkimaan.

Lillen

elokuu 30, 2011, 16:55:33 ip #3 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2011, 16:57:49 ip käyttäjältä Lillen
Hyvältä kuulostaa.

Ja tervetuloa minunkin puolesta chilien ihmeelliseen maailmaan!

Kannattaa tarkistaa Chilivaarin blogi. http://chilivaari.blogspot.com/
Sieltä olen itse löytän paljon hyödyllistö tietoa ja vinkkejä.

Kuvia vaan kehiin kunhan ovat itäneet. Kuvia on aina hauska katsella  :).

E: InkRose ehtikin ennen minua  :D.

snuffy

elokuu 30, 2011, 17:00:34 ip #4 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2011, 17:02:32 ip käyttäjältä snuffy
Kiitos onnen toivotuksista, sitä tarvitaan :D

Tällä hetkellä suunnittelen pitäväni jokaista lajiketta yhden (ainakin :D), yksi kaveri ilmaisi jo halukkuutensa ottaa taimia mikäli useampia sikiää.

Lamppua itsekkin vähän harmittelin, kun niin pieni watti määrä oli kylkeen lyöty :( Tällä hetkellä ikkunasta tulee (päiväs aikaan) vielä aika hyvin valoa, mutta kun aurinko vielä vähän painuu niin naapurirakennus blokkaa sen vähänkin sitten :( Kiitos tuosta chilivaarin linkistä, pitääpä mennä lueskelemaan :)

EDIT: Niin, ja kyllä tuola häkkivarastossa taitaa yksi pöytätuuletinkin olla, että tuuletus kyllä onnistuu.(jos se kones vielä toimii...)

InkRose

Se tuuletuksen hyöty on vähän kyseenalainen juttu. Paljon olennaisempaa olisi saada talvea vasten vähän enemmän valoa noille, etteivät kaamosmasennuksen kourissa jätä leikkiä kesken.

Maikol

Joku muukin amatööri tänään aloittanut kasvattamisen! Kuulun itsekin joukkoon, tänään tippui siemenet luukusta itselläkkin.

Itämään lähti Naga Morich, Aji Cristal, Super Chili, Monkey Face yellow, Bird's eye baby, Jalopeno Hercules, Turbopube, Purple Halel, Acetuno ja tietty mukana tullu surpise!

Hammastikulla tuli ite työnnettyä siemenet sopivan syvälle.

Mitenkäs, saapiko olla valon alla ihan koko ajan? Eli valo päällä yötä-päivää vai välillä pois päältä?

PP

Lainaus käyttäjältä: Maikol - elokuu 30, 2011, 19:50:13 ip
Mitenkäs, saapiko olla valon alla ihan koko ajan? Eli valo päällä yötä-päivää vai välillä pois päältä?

Chilien kotiseuduilla valoa on suunnilleen 12/12, mutta keinovaloa voi antaa enemmän, esim. 14/10. Enemmänkin voi antaa varsinkin, jos valaistus ei ole kovin tehokas, mutta pimeää on syytä olla vähintään 8 tuntia.

Siku

En asiasta tiedä, mutta eikös lampun käytöstä idätyksen aikana ole hyötyä idätyslämmön ylläpidossa? Tällöinhän lampun kannattaisi olla päällä lähemmäs 24/0 tai ainakin sopivissa jaksoissa. (Itsehän en näin ole tehnyt, mutta niin kysymyshän tämä onkin.)

snuffy

no, itse sanoisin että lamppu ei taida olla se varmin ja tasaisin lämmön nostattaja, mutta kai periaateessa näinkin.

Rami

Kylläpäs meitä keltanokkia nyt sikiää, itse aloitin hieman paremmalla ajankohdalla (maaliskuussa) mutta nyt ensimmäiset päivitykset lukien olet alottanut huomattavasti vetreemmin ja ammattitaitosemmin, (itse tein mustamulta, substral virheet ilman itämis alustan desinfiointia) vaikkakin kantapään kautta kun mennään niin eipä tehdä samaa virhettä toiste!

PS. itsellä oli sama ajatus alkukaudesta että kasa siemeniä multaan ja parhaat säästetään pinnalta.

Terveisin. ~20 chilikasvin omistaja, yhtään ei karsittu ja kaikki alkoivat itämään!

snuffy

No, itse olisi tullut tehtyä nuo samat virheet jos en olisi näitä foorumeitea lukenut :D Onneksi en siis päässyt samana päivänä laittamaan noita siemeniä maahan.

Tänään on katsottua että siemenillä on kosteaa maata ja annettu vähän ilmaa. Yhtään vihreää ei mullassa vielä näkynyt (yllätys :) )

Vate

Lainaus käyttäjältä: snuffy - elokuu 31, 2011, 07:34:59 ap
No, itse olisi tullut tehtyä nuo samat virheet jos en olisi näitä foorumeitea lukenut :D Onneksi en siis päässyt samana päivänä laittamaan noita siemeniä maahan.

Tänään on katsottua että siemenillä on kosteaa maata ja annettu vähän ilmaa. Yhtään vihreää ei mullassa vielä näkynyt (yllätys :) )

Riippuu vähän mihin aikaan laitoit itämään? Mulla meni itämisessä about 2 viikkoo, mutta ei oo kiveen hakkatu se itämisen aika. Muistaakseni Infernon
Sivulla luki "2 päivästä kuukausiin, villeillä jopa vuosia!"

Tohon lamppuhomman vielä palaleillen, mulle sanottiin et pidä ihan vaan" 14h riittää hyvin kun sulla on vaan Lemon Droppeja."

Mutta, näin tällä kertaa... ::)

snuffy

Nuohan ei ole olleet tuola vielä edes vuorokautta ;)

Vate

Mutta huomenna jo hiusjuuret pukkaa ulos! :D No ei, mut sit kun on sirkkalehet tullu, siitä ne lähtee kasvaa:D

Ryhis

Eikä sitä multaa tarvitse "desinfioida". Järkyttävää kun puhutaan mitä sylki suuhun tuo. Desinfiointi tarkottaisi mullan kuumentamista useampaan sataan asteeseen pitemmäksi aikaa tai vaihtoehtoisesti isopropanolin kaatamista ruukkuun. Äly hoi!

Mullasta voi toki yrittää hävittää ötököiden eri kasvuvaiheita, mutta tähän riittää ihan lievä kuumennus. Tai vaikka 80-asteisen veden kaataminen siihen monttuun johon siemen aiotaan laittaa. Siemenet vasta likaisia ovatkin! Niitä hiplaavat paljain käsin kaikenmaailman reuhupartaiset chilinkasvattajat!

Huljaamalla kiehuvaa vettä lävikössä olevan mullan päälle pääsee kätevästi eroon kaikista ravinteista yms. Multa on elävä kokonaisuus, ei sitä tarvitse tappaa.

Itse en ole koskaan "desinfioinut" litraakaan multaa, tai kivivillakuutioita tai mitään. Ja hyvin menee. Plantagenin muovipussissa oleva multa olkoon tarpeeksi "steriiliä" näihin kasvatuksiin
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Chilivaari

Erinomainen ohje, Räyhis. Kuin minun suullani sanottu.

Tarvetta kuuman veden kaatamiseen istutuskuoppaan tulee silloin, kun kämpässä lentelee pikku kärpäsiä, harsosääskiä ja multapussi on ollut avoimena niiden saatavilla. Sääsket saa vähenemään pitämällä KAIKISTA viherkasveista pintamullan kuivana. Yletön päältä kastelu ruokkii niitä.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 31, 2011, 10:34:58 ap
Erinomainen ohje, Räyhis. Kuin minun suullani sanottu.

Olit kyllä ajatuksissani kun tuota naputtelin!  ;D

Sinun lauseesihan tuo on; "multa on elävää".
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Mr_Green_

Näin juuri! Räyhis ja Vaari on asian ytimessä.. ikinä en myöskään minä ole multaa "desinfioinut".. kerran kookoskuidun käsittelin kiehuvalla vedellä, koska se oli kertaalleen käytettyä ja epäilynä oli, että se sisältää harsosääsken tms toukkia.

Ja vinkkinä sanottakoon siemenen itämiseen, että epätasainen lämpö nopeuttaa itämistä.. eli yöksi vaikka sammuttaa sen lampun tai muun lämmönlähteen.

snuffy

Kiitos ohjeista :) Ensikerralla sitten.

Jostain tuo huuhteleminen on jäänyt mieleen, ja tein sitten sen mukaan. Laitoin nyt lampun tuohon astioiden päälle, jos lämpötila vähän nousisi. Eilen aurinko paistoi ja lämmitti vähän tuota multaa, tänään kuitenkin aika pilvistä... :(