tammikuu 02, 2025, 14:11:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilisuklaa

Aloittaja winnie84, elokuu 30, 2011, 23:44:33 ip

« edellinen - seuraava »

winnie84

Voisittekos ystävällisesti laittaa tähän ketjuun kaikki hyviksi havaitut chilisuklaa reseptit  ::)

Tää neito kun on hulluna chilisuklaaseen, niin pitää päästä kokeilemaan ite tehtyä,mutta jonkun näköisiä reseptejä kaivataan,kiitoksia

TunturiTiger

Viimeks kokeilin tämmöstä:

5dl sokeria
2dl voita
2dl kermaa
1dl van houtenia
appelsiinin kuorta reilusti ja vähä sitä mehuakin
Caribean red habanero jauhetta reilusti

Aineet pistin kattilaan ja sekottelin tasaseks mössöks. Sitte vuorasin syvän uunipellin leivinpaperilla ja kaadoin mössön siihen. Vissiin olis voinu käyttää semmosia järkyttävän pieniä muffinssivuokia (mitä ne ny oli?  ??? ). Sitte kaikki pakastimeen.

Maku oli kohdallaan, mutta suklaa jäi vähä turhan löysäks. Seuraavaks ajattelin sulatella (omastamielestäni parasta) kilosuklaata vesihauteessa ja tuupata siihen mausteet sekaan.

Kato ku tääki ois hulluna chilisuklaaseen. ;D

winnie84

Oih,lisääkin saa laittaa.

jos sulatat valmista suklaata ni paljonko siihen laittelet chiliä?

Mulla on festeiltä ostetut suklaat ihan just loppu..hirveetä koittaa säästellä suklaata, noissa on ihan liian vähän suklaata,mut tulisuus on ihan ok,vois olla jopa tulisempi

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: winnie84 - elokuu 31, 2011, 00:20:59 ap
jos sulatat valmista suklaata ni paljonko siihen laittelet chiliä?

Riittävästi. Maistele välillä.

..TOMPPA..

tuo annostelu on mielestäni makuasia ja suklaa imee aikahyvin tulisuutta..  tähän asti kaikki kaupalliset chilisuklaat on mielestäni laimeita ja olen tehnyt itse muutaman kerran.

annostelu tosin meni vähän päin pimpsaa..  noh, suklaata joo mutta en ikinä ennen ole maitoa tarvinut suklaan nauttimiseen.  Tosin käytin Bih jolokia jauhetta  ;D ;D

winnie84

Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - elokuu 31, 2011, 01:14:10 ap
tuo annostelu on mielestäni makuasia ja suklaa imee aikahyvin tulisuutta..  tähän asti kaikki kaupalliset chilisuklaat on mielestäni laimeita ja olen tehnyt itse muutaman kerran.

annostelu tosin meni vähän päin pimpsaa..  noh, suklaata joo mutta en ikinä ennen ole maitoa tarvinut suklaan nauttimiseen.  Tosin käytin Bih jolokia jauhetta  ;D ;D

Mää syön jäätelön maidon kanssa,suklaanki syön maidon kanssa, en tulisuuden takia vaan koska se on hyvä yhdistelmä..maitosuklaata ja maitoa  :P
tästä tuli tietenkin mieleeni että mitkä lajikkeet ois parhaita tähän suklaan kaveriksi?

chilihardhead.fi

Naga/200g tummaasuklaata, on kelvannut aika hyvin.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 30, 2011, 23:54:54 ipsemmosia järkyttävän pieniä muffinssivuokia (mitä ne ny oli?  ??? ).

Voi TT!

*homolöyhytys*

Ne on petit four-vuokia!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Rami

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 31, 2011, 10:29:37 ap
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 30, 2011, 23:54:54 ipsemmosia järkyttävän pieniä muffinssivuokia (mitä ne ny oli?  ??? ).

Voi TT!

*homolöyhytys*

Ne on petit four-vuokia!

Hmph hölömö, Petit fours-vuokia tietääkseni :) varmasti kasvattaa tätä heteroimagoa suuresti!

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Ramihu - elokuu 31, 2011, 14:38:31 ip

Voi TT!

*homolöyhytys*

Ne on petit four-vuokia!

Hmph hölömö, Petit fours-vuokia tietääkseni :) varmasti kasvattaa tätä heteroimagoa suuresti!

No niin... Olkoon ny vaikka semmosia.

InkRose

elokuu 31, 2011, 19:40:04 ip #10 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2011, 23:46:24 ip käyttäjältä InkRose
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - elokuu 31, 2011, 14:38:31 ip

Voi TT!

*homolöyhytys*

Ne on petit four-vuokia!

Jos en pahasti väärin muista lukioaikojen oppeja, taitaa Räyhiksellä olla perusmuoto kuitenkin oikein. Monikossahan myös adjektiivi saa s:n.

E: perhanan satunnainen autocorrect tossa puhelimessa, vaan ei sitä tahdo saada poiskaan päältä...

..TOMPPA..

chilisuklaasta vielä sen verran että kun sulatin suklaan ja raastoin tuoreen habaneron mukaan,ja hieman appelsiininkuorta sekä lisäsin appelsiinin mehua hieman,meni suklaa "rakeiseksi"

jos näin käy niin voita sekaan  :P

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 31, 2011, 19:40:04 ip
Jos en pahasti väärin muista lukioaikojen oppeja, taitaa Räyhiksellä olla perusmuoto kuitenkin oikein. Monikossahsn myöskään adjektivi saa s:n.

Sopisiko tähän kohtaan vanha, kunnon "ähäkutti"?  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - elokuu 31, 2011, 19:45:57 ip
chilisuklaasta vielä sen verran että kun sulatin suklaan ja raastoin tuoreen habaneron mukaan,ja hieman appelsiininkuorta sekä lisäsin appelsiinin mehua hieman,meni suklaa "rakeiseksi"

jos näin käy niin voita sekaan  :P
Kannattaa olla tarkkana sen suklaan lämpötilan kanssa!
Toi kuulostaa ihan siltä, että oot jossain mikrossa tai kattilassa liedellä sulattanu ton suklaan!
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

..TOMPPA..

liedellä sulatin siten että alla oli liki kiehuvaa vettä ja suklaa omassa kattilassa. Eli sama laite kuin höyrykeittimessä mutta pohjassa ei ollut reikiä  8)

sama temppu on käynyt jo pirkan maitosuklaan kanssa ja nyt koitin taloussuklaata..

Lihamestari

Kumma juttu!
Mulla ei koskaan ole vesihauteen kanssa käyny tolla tavalla! Tosin olen poistanut sen heti höyrystä, kun suklaa on ollut tarpeeksi notkeaa...

Mikro/kattilasulatus suoraan liedellä, kun on ollut kiire on aiheuttanut just sun kuvailemia ongelmia rakenteen kanssa!

pgrt

Tuo suklaan sulattaminen melkeen kiehuvan veden päälläkin on jo aika tarkkaa touhua.

Minä yleensä lasken kattilaan kraanasta niin kuumaa kuin tulee ja laitan levyn ykköselle tai korkeintaan kakkoselle.
Siinä sitten vähän menee kauemmin sulatella mutta eipähän mene liian kuumaksi suklaa.
Tumma suklaa kun saavuttaa 45-50C niin rupeaa olemaan hyvä.

Sitten jäähdytys n. 28C lämpötilaan kylmässä hauteessa sekoitellen..

Sen jälkeen kuumennus reiluun kolmeen kymppiin ja valetaan lopullisiin muotteihin.

Ensimmäisen kuumennuksen yhteydessä olen heitellyt mukaan chilirouhetta ja välillä kuivattua kumkvattia tai vaikka jonkun sortin krokantteja.
NAM NAM!
Experience is simply the name we give our mistakes.

PP

Lainaus käyttäjältä: pgrt - syyskuu 01, 2011, 17:24:16 ip
Tumma suklaa kun saavuttaa 45-50C niin rupeaa olemaan hyvä.

Sitten jäähdytys n. 28C lämpötilaan kylmässä hauteessa sekoitellen..

Sen jälkeen kuumennus reiluun kolmeen kymppiin ja valetaan lopullisiin muotteihin.

Yritin viimeksi chilisuklaata tehdessä tuota temperointia mutten onnistunut. Lopputulos oli tarttuvaa ja mattapintaista suklaata. Onkohan tummissa suklaissa kovastikin eroja lämpötilojen suhteen? Käytin Fazerin tummaa suklaata ja lämpötilat oli paistimittarilla mitattuna 49, 28 ja 32.

Lihamestari

Jos mä oikein muista kouluajoilta, niin noi temperointilämpötilat (kun oikein tarkaks mennään) on suklaakohtaisia!
Eli heittelee hieman kaakaopitoisuuden mukaan.

Älä kysy mitä ne on, oli sen verta sottaista touhua, että skippasin suosiolla!
Syöminen on paljon hauskempaa... :)

ChiliKettu

Itse olen käyttänyt suklaan teossa kookosrasvaa. Kovettui hyvin. Tosin silloin en vielä ymmärtänyt chilien päällee. Pitää varmaan kaivaa vanhat suklaa reseptit jostain ja kokeilla chiliversiota. :)