joulukuu 22, 2024, 07:03:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

InkRosen kausi 2012

Aloittaja InkRose, syyskuu 18, 2011, 17:28:04 ip

« edellinen - seuraava »

SK

Eilen tuli kirje perille, tais olla sinulta. Kiitokset.
Laitan tänään kirjeitä postiin niin saat lisää siemeniä. Kait tohon listaan vielä mahtuu...

Myös minun tuleva kausi tulee olemaan pube painotteinen, joten luulen tätä tulee seurattua.

Ei muuta kun onnea kasvatuksiin...

InkRose

Kiitos vaan, kovasti innoissani odottelen tuota kirjettä tulevaksi. Ketjukirjekin pitäisi olla parin viikon sisällä täällä, näinköhän sieltä kehtaa mitään edes ottaa... No, onneksi voin ainakin lisätä paria rocotoa jos tarvetta ilmenee. :)

Pitääkin tuo Rhombo vielä lisätä villeihin. Niitähän ei tainnut olla eri lajikkeita ollenkaan siinä lajissa?

SK

Käsittääkseni ei.
Fataliin siemenestä kasvatin ja lapussa luki C.Rhomboideum ja pienemmällä tekstillä C.Ciliatum. Viimeksi kun kattelin Fassen siemeniä niin siellä C.sp Rhombolle merkattu. ???
Ja jos tuo jotenkin ois onnistunu kasvarissa vahinko risteytymään jonkin kanssa, niin haluan ehdotomasti F2 polven siemeniä sitten.
Risteytyminen ois kyllä ihme, kun tuo oli ainoa 26 kromosia omaava kasvi minun pihalla.

InkRose

Sama käsitys itsellänikin tosiaan oli, että C. Rhomboideum on yksin omassa lajissan, vähän kuten Lanceolatumkin. Pitää vähän katsoa että miten noita sitten sijoittaa, jos saan Rhombonkin kasvamaan.

aropupu

Kulkeehan tuota sekä koodilla PI 645680 että "ihan vaan" C. rhomboideumina (joskus myös C. ciliatumina) mutta ilmeisesti yhtään mitään eroa näissä ei ole.

InkRose

syyskuu 28, 2011, 12:38:48 ip #25 Viimeisin muokkaus: syyskuu 28, 2011, 14:00:53 ip käyttäjältä InkRose
Lainaus käyttäjältä: aropupu - syyskuu 28, 2011, 02:47:18 ap
Kulkeehan tuota sekä koodilla PI 645680 että "ihan vaan" C. rhomboideumina (joskus myös C. ciliatumina) mutta ilmeisesti yhtään mitään eroa näissä ei ole.

Kiitos tiedosta. En ollutkaan vielä saanut itse kaiveltua mistään noita. :)

CAP 469 otti ja nyykähti taas. On esim. baccoihin ja annuumeihin verrattuna todella jäykkä eli paksu se siemenkuori niissä, ei huomattavasti tunnu pehmenevän. Kaksi uutta lautalle vain. Pitäisiköhän koittaa vähän hioa noita nyt jollain?

Remotecontrol

Kiitos siemenistä! Toivottavasti jauhe maistui :)

InkRose

^ Yllätyin kovasti kun tulikin kaksi pussukkaa sitä. En valita, kelpaa kyllä. ;D Pariin iltapalaan olen sitä käyttänytkin, ja ihan maukastahan se tosiaan on ollut. Sain Nondolta yllärinä Rhombojen mukana savurocotojauhetta, joten kovan kilpailijan sai sinun jauheesi kun Tammisillan savurocoto pääsi loppumaan enkä ehtinyt tämän syksyn satsiin jaolle ollenkaan. Vaan nyt on jauheita onneksi. :D

Tänään aamulla paloittelin viime lauantain ulkosadon ja vein anoppilaan pannuhuoneeseen kuivumaan, appiukko oli virittänyt sinne tuulettimen sienien kuivausta varten joten ajattelin samoilla vauhdeilla hoitaa nuokin kuiviksi. Ihan kaikki eivät omenakypsytykseen reagoineet - etenkään rocotot eivät olleet millänsäkään kun taas annuumit ja baccat kypsyivät jopa ihan kohtuullisella prosentilla. Kourallisen vihreäksi jääneitä pieniä Inca Red Droppeja heitin kompostiin omenoiden kanssa operaation päätteeksi.

Pajalla on ilo ylimmillään: Tepin Guatemala sekä PI 631154 (C. Flexuosum) olivat tyrkänneet hännät ulos, Galapagoense on yhä pystyssä kypärä päässä ja näyttää ainakin vielä toistaiseksi hyvinvoivalta, CAP 1144:llä ei mene montaa päivää silläkään niin hännänpää jo pilkottaa. CAP 469 ja Rhombo sitten vielä niin olisi tulevan kauden villiintyminen oikein hyvällä mallilla. Joukon jatkoksi vähän myöhemmin saa liittyä Toni.A:lta tullut Tepin sekä lähes varmasti myös Marjapaprika.

Eilen iltasella keittelin appelsiini-habanerohilloa 4 pilttipurkillista. Homma toimi suunnilleen seuraavalla reseptillä:

2 isoa appelsiinia - raasta kuoret mukaan
1 prk mandariineja mehussa (myös mehu kattilaan)
1 Habanero (mulla orggis tai SD, ei niitä irrallaan erota millään)
0,5 dl taloussokeria
0,5 dl hillo- ja marmeladisokeria
reiluhko turaus juoksevaa hunajaa
kukkurainen tl (okei, 2 tl) inkivääritahnaa (en jaksanut lähteä tuoretta ostamaan kun tuota oli jääkaapissa)

Appelsiineista putsasin suurin piirtein kalvot pois, mandariininlohkot vain muusasin haarukalla mutta jätin kalvot. Habaneron hienonsin veitsellä. Keittelin sörsseliä kokoon suunnilleen sen aikaa kun 2 litralla vettä menee kiehahtaa ja sen jälkeen vielä viitisen minuuttia, jonka ajan purkit saivat lillua kattilassa. Aika tasan neljä desiä tuli valmista tavaraa. Aivan täysin perstuntumalla mentiin, en tullut edes maistaneeksi tekelettä - luotan siihen että tuolla sokerimäärällä tulee riittävän makeaa, liian makeaa hilloa en ole vielä tainnut tavatakaan (kyllä, olen suorastaan järkyttävän perso makealle). Hillomainen rakenne vaikutti kuitenkin onnistuneen, ei tullut hyytelöä vaan tavara vähän kallistaessa liikahtelee, joskin umpioituminen jäi vaiheeseen. Illalla uuniin purkit hilloineen ja uusi yritys, jos vaikka saisi nuo säilymään vähän pitempäänkin. Olettaen ettei kaikkea tule hetioitis syötyä... ::)

InkRose

Taas on pieni nyyppä ymmällään. Hyvin kasvuun lähteneet ensi kauden esikoiset eli Yellow Fire sekä PI 585266 ovat ottaneet itseensä. Pienemmässä määrin myös tuo bonsai-Lance sekä siitä otetut pistokkaat. Kasvukärkien nuorimmat lehdet kuivuvat ruskeaksi tyvestään, ruodit näyttäisivät kuivuvan ja lehdet tippuvat pikku hipaisulla. Ilmenee vain latvuston nuorimmissa lehdissä. Ensin mietin että ovatko saaneet kylmää ikkunalla, mutta ei se sentään todennäköistä ole. Tuskin mitään vakavaa on käynnissä, harsosääskiä kyllä piisaa taas jostain syystä. Liima-ansaan on tarttunut tusinoittain pieniä siivekkäitä. Varmaan olen taas vain kastellut liikaa tai sitten ovat vahingossa saaneet isojen habojen ja pubejen evästä.

Pari kuvaa:

Pube PI 585266:

Yellow Fire:

Cheiro Roxa-bonchista näyttäisi sentään tulevan jotain. Jahka vähän pääsee vauhtiin niin aion rapsia pintaan jääviä juuria vähän kovemmalla kädellä puhtaaksi, mutta nyt näyttäisi ihan lupaavalta ainakin. Huomatkaa räyhäkäs ryhti:

Idätyslautalla on iloa sielläkin. Flexuista 3/4 on itänyt, Tepin Guatemalat 3/3. Ekat kummastakin laitoin pari päivää sitten multiin, vielä näyttäisivät olevan hengissä. Galapagoense ei saanut sirkkoja siemenkuoresta vaan tukehtui, samoin näyttäisi valitettavasti käyvän yhdelle Flexulle. Praetermissumit ja Rhombo eivät näytä vielä uskaltautuvan ilmaa haistelemaan, lieneekö niille sitten turhan lämmin tuolla nyt sitten kun Galalle ja Flexuille kelpasi...

Toni.A

Mulla on pahaenteinen aavistus kyllä noista ongelmista. Oli noita aika paljon viimekesänä itsellänikin ja muistuttaa kovasti kuvan perusteella sitä lutikka ongelmaa. Toivottavasti olen todellakin väärässä sen suhteen ja kyseessä jokin lannoite juttu, mutta pahoin pelkään. :-[ Tuolleen ne muuttuivat pikkuhiljaa ja sormella hipastaessa tipahtivat pois. Viimeistään sitten se on selvää, jos parsamaista kasvua alkaa ilmetä noiden tilalle.  :-\

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

Kuten JaloPena vähän arveli, ovat luteet oman vahingontekonsa lisäksi saattaneet ruikata jonkun taudin kylkiäisenä. Missä tauti majailee ja miten tarttuu olis ensiarvoisen tärkeää selvittää. Ja tietenkin mikä tauti jos nyt sitten sellainen on. Vielä viime viikolla löysin yhden elävän luteen kasvarista. Oli kylläkin marjalude mutta miksei peltoludekin sitten voisi olla hengissä?

InkRose

lokakuu 14, 2011, 21:10:18 ip #31 Viimeisin muokkaus: lokakuu 14, 2011, 21:43:00 ip käyttäjältä InkRose
Sitä mäkin aluksi vähän säikähdin, voit uskoa.

Täällä ei kuitenkaan ole koko kesässä ollut luteista tietoakaan enkä ole luteiden kiusaamien ruukkuja/multaa tuonut kotoa pajalle. Cheiro Roxan tyngän toin juuret pätkittynä ja mullat karistettuna (vähänhän juurissa aina on, mutta se oli niin syvältä etten usko luteiden siellä olleen). CR-tynkä on ollut toisessa huoneessa, jonka kasveissa ei ole tietoakaan mistään vaivoista. Nuo vaivaiset taas ovat ison ikkunan edessä max. litran ruukuissa.

Vähän näyttäisi Yellow Firessä olevan myös ChiliParkin kuvailemaa happaman kasvualustan kuprua lehdissä. Siirsinkin jo pari päivää sitten puben pois ikkunalta, patterin eteen ESLin alle ja Yellow Firellähän on oma 23W Tertial myös. Noita YF:jähän on kaksi tuossa 140 mm Pauliinassa, joten varmaan siinä alkaa olla jo ihan vain ahdastakin, tai ainakaan multa ei enää paljon mahda puskuroida ravinteiden heittelyjä ja näköjäänhän nuo molemmat ovat jo ensimmäiset kukkansakin avanneet. Aika ripeitä veitikoita näköjään. ;D

PERSKELES!!!!11!!!1!!1! >:( tsiigasin juuri tarkemmin luupin kanssa yhtä Yellow Firen lehteä, niin eikös siellä vipellä suht ripeästi ympäriinsä pieniä vaaleita möllyköitä lehtiruotien kimpussa. Punkkeja siis, veikkaan ma, tai kirvojen nuoria vaiheita ehkä. Viikonloppuna siis Karatekurssille mars mars koko hemmetin lössi. Taisivat tulla tuon CR:n matkassa, koska ennen sitä ei ollut mitään hämminkiä. Onneksi on sitä myrkkyä vielä, kiitos taas kerran Kiteen suuntaan.

Lillen

No voi sun...  >:(

Toivotaan ,että rehusi pärjäävät!

Itse en ole nähnyt edelleenkään vilausta luteista... onneksi  ;D

PP

Lainaus käyttäjältä: InkRose - lokakuu 14, 2011, 21:10:18 ip
PERSKELES!!!!11!!!1!!1! >:( tsiigasin juuri tarkemmin luupin kanssa yhtä Yellow Firen lehteä, niin eikös siellä vipellä suht ripeästi ympäriinsä pieniä vaaleita möllyköitä lehtiruotien kimpussa. Punkkeja siis, veikkaan ma, tai kirvojen nuoria vaiheita ehkä. Viikonloppuna siis Karatekurssille mars mars koko hemmetin lössi. Taisivat tulla tuon CR:n matkassa, koska ennen sitä ei ollut mitään hämminkiä. Onneksi on sitä myrkkyä vielä, kiitos taas kerran Kiteen suuntaan.

Punkkejahan ne, jos viipottavat vauhdilla. Kirvat on laiskanpulskeita paskiaisia. :)

InkRose

Kiitos vahvistuksesta. Ja minä saakelin tollo laitoin Flexun ja Tepin Guatemalan sirkkataimet tuon PI-puben viereen, melkein kiinni siihen. Kunpa vain ei olisi hypänneet sinnekin, että ehdin vielä aamulla myrkyttää ennen kuin syödään hengiltä ne. :-[

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: InkRose - lokakuu 14, 2011, 21:10:18 ip
Viikonloppuna siis Karatekurssille mars mars koko hemmetin lössi. Taisivat tulla tuon CR:n matkassa, koska ennen sitä ei ollut mitään hämminkiä. Onneksi on sitä myrkkyä vielä, kiitos taas kerran Kiteen suuntaan.
No Problemos. Kaveria autetaan hädässä. Lisääkin saat, jos milloin loppuu! ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

MrFrost

lokakuu 15, 2011, 20:31:13 ip #36 Viimeisin muokkaus: lokakuu 15, 2011, 20:32:45 ip käyttäjältä MrFrost
Mää nyt väsyneenä selasin tän läpi....

Oliks vielä mitä siemeniä hakusessa?

Pistä vaikka YV, niin katon mun siemenkansion, siel on vaikka mitä, mitä en oo ite ees ehtiny kokeileen, ja tuskin tuun kokeilemaankaan....

Tuli tuossa mietittyä, että itse olen kasvattanut 4-5 kauden aikana ehkä 20-25 lajiketta, joten puuttuu vaan kolme nollaa Fataliin 12 vuoden harrastus/ammattihommamääristä....
Mutta kun yksinkertaisesti ei ole tarpeeksi vielä multapersettä, eiku peukaloa, toisekseen tilaakaan ei ole ja aikaa....

-T

PS. natikan valossa klo 12-21 on kiva istua tietokoneella, onneksi silmät alkanut tottumaan jo tähän värisävyyn.....
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

InkRose

Kiitos vaan kovasti. Vähän luulen että koitan nyt katsella ensi kautta vähän käyntiin ensin - tai sovitut siemenet saaduiksi sentään - ennen kuin alan huutelemaan lisää. Rocoto Brown on ainakin sellainen mikä vielä kuumottaa kun ei varmuutta ole että mistä saisi. Herpiili on toivottavasti koukkaamassa tätä kautta lähiviikkoina, mutten oikein tiedä mitä kaikkea sen kyydistä putoaa mun idätyslautoille. ;D

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: InkRose - lokakuu 16, 2011, 00:04:23 ap
Kiitos vaan kovasti. Vähän luulen että koitan nyt katsella ensi kautta vähän käyntiin ensin - tai sovitut siemenet saaduiksi sentään - ennen kuin alan huutelemaan lisää. Rocoto Brown on ainakin sellainen mikä vielä kuumottaa kun ei varmuutta ole että mistä saisi. Herpiili on toivottavasti koukkaamassa tätä kautta lähiviikkoina, mutten oikein tiedä mitä kaikkea sen kyydistä putoaa mun idätyslautoille. ;D

Multa saat.

Erittäin hyvä rocoto. Pienehkö, mutta MAUKAS.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

InkRose

lokakuu 16, 2011, 11:44:23 ap #39 Viimeisin muokkaus: lokakuu 16, 2011, 23:57:22 ip käyttäjältä InkRose
Taas tuli lisää lajikkeita, pari varmuudella heti muuton jälkeen itämään menevää (CGN 22795 C. Praetermissum sekä Ulupica, Large) ja muutama muu harkintaan, kiitokset Dozelle niistä. Cheiro Roxasta näyttäisi oikeasti tulevan kelpo bonchi, siihen eivät ole edes punkit vielä iskeneet. Äskettäin juuri pidin pikaisen Karatekurssin useimmille pajan kasveille, poikkeuksina kypsyvät habat ja Rocoto Peru.

Lisätään vielä, että yksi Flexu tosiaan tukehtui kypäräänsä. Toisaalta, CAP 1144 Prae oli itänyt ja Tepin G:tä on nyt kolme sirkkatainta. ;D Kyllä se toinen Flexu pitää kuitenkin saada, jos ei tästä erästä niin sitten pannaan uusia itämään. Nyt on onneksi vielä yksi hyvin itänyt kypäräänsä irrottelemassa sekä yksi vielä itämätön lautalla.

Hmmm... 6 viikkoa jäljellä, 91 viestiä puuttuu. Saas nähdä kuinka käy...