heinäkuu 01, 2024, 05:55:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

^
Eli se selvinnee sitten kun se kasvaa, onko villi vai ei...
Kiitos tiedosta!

Tepin pääsi multiin! Saa luvan pärjätä, muuten Räyhis-setä on minulle vihainen, hyvin vihainen  :D.
Ainakin näin pitkälle se on vaikuttanut oikein hyvin voivalta, joten toivokaamme ,että se pärjäisi  :).

Lillen

Tylsyyden kunniaksi pientä päiväkirja päivitystä.

Tepinin pistokas voi hyvin.


Vähän aikaa näytti hieman epävakaalta, mutta nytten taas tilanne näyttää paljon paremmalta, jopa uusien lehtien alkua voi tarkkanäköiset huomata. Ilmeisesti tuo "epävakaa" aika oli juurtumista.

Mielenkiintoista nähdä miten tuo kyseinen kasvi alkaa viihtyä luonani. Toivottavasti saisi ensi kaudella siitä maistiaisia. Tulisia vai makeita, siinä kysymys.

Muuten on talvehtiminen jatkunut entiseen malliin, ehkä siksi en ole viikkoon viitsinyt kirjoitella mitään päiväkirjaani...

Rocotot ja Turbo Pube voivat hyvin , varsinkin tuo latvottu Rocoto Orange on haaroittunut hyvin latvasta, sekä kasvattanut muutaman varkaan rungosta.

PI260560 nuppuja olen alkanut leikellä. Päätin ,että turha niiden on antaa kasvaa kun ei kuitenkaan podeile, menee vain turhaa energiaa siihen. Eipä tuo tuosta ole pahakseen ottanut, pän vastoin tuntuu siltä, että puskisi vain enemmän nuppuja, saa meinaa jatkuvasti leikellä niitä  :).

Noin kuukauden, puolentoista jälkeen voi alkaa idätellä Pubeja,villejä ,sekä fruteja. Sitä odotellessa on hyvä tutkailla miten muiden idättelyt sujuvat ja saada vinkkejä idättelyyn ,sekä idätyksen jälkeiseen jatkotoimintaan. Lautalla olen itse päättänyt idätellä ja mullassa sen jälkeen saavat kasvaa. Muuten on vain mielikuvitus rajana...

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lillen

Onhan tuo  :).

Toivottavasti jatkokin sujuisi...

Tuon kasvulavan suunnittelu jatkukoon, sillä n. viikko sitten sahasin ensimmäisen lavan puu-materiaalit (muovikehikon materiaali on vielä suunnittelun alla). Jonkin verran mitat muuttuivat:
Pituus: 150cm
Leveys: 70cm
Korkeus: 45-50cm

Tarkoitus olisi saada 8 chili-kasvia mahtumaan tuollaiseen.

Nytten kuitenkin mietin sellaista ,että kuinka korkeaksi kannattaisi tuo muovikehikko rakentaa? Minulla ei ole aavistustakaan kuinka korkeiksi chilit kasvavat tuollaisessa ns. kasvarissa  ??? Suurimmaksi osaksi sijoitan sinne Baccatumeja, Chinensejä ,sekä Pubescensejä. Jokin Annuumi varmaan myöskin ,mutta pääsääntöisesti varmaan noita edellä mainittuja.

Ideoita?

Afasa

Joku 1,5-2m vois olla ihan passeli korkeus muovikehikolle tosin monille lajeille voi sekin tehdä tiukkaa riippuen siitä kuinka isoiksi meinasit ne kasvattaa siellä.
Mutta sen kokoinen onkin silti jo suhteellisen haastava nostettava joten jos teet kehikon esim. jostain kasvihuonemuovista (saa esim. kodin terrasta ~35€/33m2) yhdestä sivusta voisi tehdä nostettavan jolloin kehikon voisi vetää lavan päältä tai muuten vain kurkistella sisälle  :).

Lillen

Eli ne voivat kasvaa sellaisessa ns. kasvarissa yhtä isoiksi kuin kunnon kasvarissa. Taitaa se 1½m olla itselleni passeli, leikkelen ne sitten niin etteivät tuota 1½m korkeammaksi kasva  :).

Uusi blogi-teksti "Radikaaleja tekoja ja aikaista idättämistä..." blogissani  ;): http://chiliblogini-lillen.blogspot.com/2011/10/radikaaleja-tekoja-ja-aikaista.html


Afasa

Ihan hyvä varmaa sillai kunhan nyt et mitää starfishiä sinne laita ;).

Lillen

No voi hitto...sitä juuri sinne suunnittelinkin , onpahan vielä aikaa pistää suunnitelmat uusiksi  ;D. Kiitoksia jälleen vinkeistä  :).

CyberDog

Ihan samalla tavalla se starfish pysyy lyhyenä kun muutkin kun näyttää vaan riittävästi saksia :P

Lillen

Hyväksi havaittu keino juu  :D.

Siinä tapauksessa Starfish kasvulava-kasvariin  :) .

disturbed833

Mun pitäs varmaan kesäks kans jonkun sortin kasvu lava tehä. Semmonen samanlainen mihin mahtuun noin 8 kasvia. Se vaan tulis ulos ,eikä kasvariin. Tarvis semmonen tehä ku pihalle saa tuohon terassille/kuistille noin 5-10 kasvia riippuen koosta ja muualle ei voi oikeen laittaa ku jalkapalloa tulee potkittua ja muu maa täynnä mansikka penkkejä/omenapuita/päärynäpuita.

Lillen

Omasta mielestäni tuo kasvulava on mainio idea. Ajattelin rakentaa niitä 3kpl. Eli niissä olisi yhteensä tilaa 24 chili "plantulle".
Alunperin ajattelin rakentaa 140cm pitkän ja tilaa 6, mutta sitten päädyin siihen tulokseen ,että 10cm sinne tänne ja se lisä 10cm tekisi sen ,että saisin 2 planttua lisää, joten päädyin 150cm pituiseen lavaan.

Oletko ajatellut rakentaa sellaista muovikehikkoa?

disturbed833

Muovikehikkoa? En ole ajatellut ja voisin kyllä itsekin vaikka 2 rakentaa. Tässä talvella on hyvin aikaa kun kalastuskin jää pelkkään pilkkimiseen  :)

Lillen

marraskuu 02, 2011, 17:43:18 ip #93 Viimeisin muokkaus: marraskuu 02, 2011, 18:48:52 ip käyttäjältä Lillen
Sain taas satsin Nagaa ( n. 100gr) ja Aji Cristallia (n. 250gr.) sukulaiseltani. Aji Cristalleista tein taas "etikka-Cristallia", koska kaksi edellistä satsia oli "mystisesti kadonnut"  ;D.

Lyhyt ohje:

4-5 dl Vettä
1 dl Väkiviinaetikkaa
2 tl Sokeria
1 tl Suolaa

½ tl hunajaa
Rosmariinia
Basilikaa

Viimeksi en käyttänyt ollenkaan mausteita ,joten saapas nähdä muuttuiko maku parempaan vai huonompaan.


Aji Cristallit


Viipaloi ne sopiviksi suupaloiksi.


Sitten purkkiin.

Kiehauta liemi ja lisää mausteet.
Kaada liemi purkkiin chilien sekaan. Kannattaa pistää pitkä lusikka purkkiin siten, että se koskee pohjaa ja johtaa lämmön pois, jotta purkki (tässä tapauksessa lasipurkki) ei halkeaisi.

Anna höskän jäähtyä ja pistä se jääkaappiin. Anna höskän seistä jääkaapissa viikko tai kaks. Sen jälkeen vain nauttimaan!


"Etikka-Nagaa" minulla olikin jo aivan tarpeeksi, joten ajattelin tehdä jotain salsan tyyppistä. Minulla ei ollut mitään ohjeita salsaan ,joten aloin tutkiskelemaan hessin "mössöjä" ja niistä inspiroituneena, kokeilin ihan omalla spesiaali reseptillä. Erikoinenhan siitä tulikin, koska koostumus olisi saanut olla PALJON paksumpaa. Tulisuus meni kohdilleen, käytin muistaakseni 5 Nagaa ja 4 tomaattia. Oli muuten ensimmäinen kerta kun kuorin tomaatteja  :).
Tarkempaa reseptiä en vielä uskalla antaa, täytyy nimittäin koe-maistattaa se soossi ensin. Jos on joten kuten syötävää niin tohdin ehkä sen antaakin  :). Omasta mielestäni soosi oli oikein hyvää ,mutta aikamoista myrkkyä, sillä sekunnin ehti mausta nauttia kunnes kapsaisiini myrkytys pakotti jääkaapin luokse  :D.
Jos tuollaista muuten tekee niin kannattaa varautua uimalaseilla ja hengityssuojalla. Kun liemi kiehahtaa ja hengität sitä on tunne aika pirullinen, itseäni se pisti kauhiasti aivastuttamaan  :D.

"Tekemässä Naga-soossia"



'

Ja lopputulos:




Sellaista olen  tänään puuhastellut  :).

//: Tuo Naga-soossi ei ole lähelläkään täydellisyyttä ,mutta tuosta olisi ehkä hyvä lähteä kehittelemään sitä...kunhan tuo satsi on syöty  ;D

Afasa

Lainaus käyttäjältä: Lillen - marraskuu 02, 2011, 17:43:18 ip

Lyhyt ohje:

½ dl Vettä
1 dl Väkiviinaetikkaa
2 tl Sokeria
1 tl Suolaa

½ tl hunajaa
Rosmariinia
Basilikaa



Aika reippaasti on etikkaa tuossa ohjeessa. Itse tekisin vähemmällä, mutta jos tykkää etikan mausta niin tuo on varmaa ihan hyvä määrä. Kuullostaa vaa aika paljolta 2 osaa etikkaa ja 1 osa vettä.

Huru-ukko

Pyhä kolminaisuus...Osa etikkaa, osa vettä ja osa sokeria....(Perinteinen joulusilli......höhö)

Lillen

marraskuu 02, 2011, 18:43:45 ip #96 Viimeisin muokkaus: marraskuu 02, 2011, 18:49:48 ip käyttäjältä Lillen
Lainaus käyttäjältä: Afasa - marraskuu 02, 2011, 18:20:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - marraskuu 02, 2011, 17:43:18 ip

Lyhyt ohje:

½ dl Vettä
1 dl Väkiviinaetikkaa
2 tl Sokeria
1 tl Suolaa

½ tl hunajaa
Rosmariinia
Basilikaa



Aika reippaasti on etikkaa tuossa ohjeessa. Itse tekisin vähemmällä, mutta jos tykkää etikan mausta niin tuo on varmaa ihan hyvä määrä. Kuullostaa vaa aika paljolta 2 osaa etikkaa ja 1 osa vettä.


Ei per.... olin kirjoittanut reseptiini väärin. Todellisuudessa taisin pistää 4dl tai 5dl vettä ja 1dl väkiviinaetikkaa.

//: Naga-soossi oli koe maistettu. "Hieman" oli kuulema ollut tulista ,mutta muuten ihan hyvää.

exa

Lainaus käyttäjältä: Lillen - marraskuu 02, 2011, 18:43:45 ip
Ei per.... olin kirjoittanut reseptiini väärin. Todellisuudessa taisin pistää 4dl tai 5dl vettä ja 1dl väkiviinaetikkaa.



No kyllä ihmetyttikin etikan määrä  ;) Vaikuttaa muuten melko herkullisilta, mitä mausteisiin tulee. Makeutuksesta muutaman sanasen verran; voiko sokerin korvata kokonaan hunajalla? Aloin meinaan funtsiin, että jos laittas vähän rohkeemmin hunajaa mutta jättäisi sen perussokerin pois niin tuliskohan maistuvammat säilykkeet? Omaan makuun ainakin sopii hunaja enemmän kuin taloussokeri.

Tomaattisalsan ainesosat julkiseksi tiedoksi! On nimittäin melko omituista, jos saat salsasta vetistä. Pari kysymystä edellämainitusta.

1) Kalttasitko tomaatit?
2) Mitä teit niiden sisuksille?

Ja aika helevatun reippaasti laitoit nagaa  :o

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Lillen

^
Hmm...miksi ei? Hunajahan on makeaa, mutta kuitenkin omastakin mielestäni paremman makuista, kuin perus taloussokeri, voisi ensi keralla kokeilla.
Olisin itsekin pistänyt hunajaa enemmän ,mutta hunaja tilanteemme oli hieman heikon oloinen ,joten käytin vain vähän.

-Juu, kyllä kalttasin.
-koko hela hoito kattilaan vain kalttauksen jälkeen. Eli pistin sisukset mukaan  ;)

Nagojakaan en viitsinyt perata lainkaan.

No kaipa senkin reseptin voisi paljastaa, jos tein jotain aivan päin metsää niin tarjoampa päivän naurut lukioille  :D.

Naga-soossi:

-5 Nagaa
-4 Tomaattia
-1dl Vettä
-½dl Väkiviinaetikkaa
-1½ tl suolaa
-5 tl Sokeria (maistu niin pirun suolaiselta ,että oli makeutettava hieman enemmän)
-1 tl hunajaa
- Basilikaa (oman maun mukaan)

-Kalttaa tomaatit
-Halkaise Nagat
-Heitä Nagat ja tomaatit + vesi ja etikka kattilaan - kiehauta
-soseuta ja lisää mausteet + hunaja
-soseuta vielä kerran ja anna hautoa noin 20 min.
-Anna jäähtyä , maista ja totea ,että tabasco jäi kakkoseksi tulisuudessa  ;D

Vedin koko reseptin hatusta ja kun ensimmäisen kerran tein jotain salsa-töhnä-soossia niin olen lopputulokseen aika tyytyväinen. Olisi varmaan pitänyt laittaa ainoastaan ½dl vettä tai 5 tomaattia ja antaa kiehua kauemmin ennen ensimmäistä soseutusta.

No, tekemällä oppii...kai  :)

Afasa

Ei kait tossa muuta, mut onhan tota nagaa aika reilusti :D.