The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

ingeniero

Ei muuta kuin omaa orangeriaa suunnittelemaan ja auttavia käsiä varmasti saisit fooruminkin kautta siellä Etelä-Suomen suunnalla :)

Rustailen taas jotain aikani kuluksi, kun tuli stoppia töistä hetkeksi.

Lillen

Jaahas, taas olla täyttämässä foorumia kuvilla.

C.Rhomboideum, en löytänyt millään sopivaa luonnovaloa joten tästä tuli mitä tuli.
Huomatkaa että kasvissa roikkuu podi! Muutama alku löytyy ja uutta kukkaa tuuppaa. Valitettavasti taas jostain syystä noita kukkia tippuilee paljon. Lannoitetta olen nyt lisännyt jospa auttaisi.

Perunat kukkivat varsin kauniisti...

PI 260560 pääsi takaisin kasvihuoneeseen. On näyttänyt toipuvan siitä erikoisesta taudista joka vaivasi kasvejani, nyt ei muu kuin kuivuus vaivannut ja senkin hoidin.

Tähtifisu, eli Starfish pukkaa ensimmäistä podiaan.

Aji Fantasy tuotta satoa oikein mukavasti, podeja jo lähemmäs 15 kpl ja kukinta ei ole lakkaamaisillan.

PI 260567 kärsi myös samasta taudista kuin PI 260560, nuput ja kasvupisteet kuolivat. Nyt kuitenkin näkyy valoa! Nuppuja!

CAP 1473, käsi hieman tärähtänyt kuvatessa (otin kaksi kuvaa, mutta kummassakin oli pääsyt tärähtämään  :-\)
Pukkaa aika hyvin satoa, kokoa podeilla ei ole hirveästi, toivottavasti kypsyisivät pian niin pääsisi maistamaan...

Yleiskuva

C.Lanceolatum

Viime Aji Cristal sadon sai mukavasti tuhottua-> http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2012/08/etikka-aji-cristallit.html

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 02, 2012, 17:28:23 ip
mutta lukkeja ja näitä isoja hyttysiä, mitä lienevätkin, niin en voi sietää. Niitähän tietenin löytyy kasvareista.

Tuo ällöttävä pitkäkoipinen ötökkä on nimeltään vaaksiainen ja itsekin kammoan niitä, vaikka ne vaarattomia ovatkin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - elokuu 04, 2012, 16:03:29 ip
Kaunis esimerkki Orangerioista on Vuojoen kartanolla:

Lillenille pahoittelut offtopicista, mutta mitä helve*tiä? Tuoko kaunis?

Voisihan nuo orangeriat tehdä tyylikkäästikin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

elokuu 05, 2012, 22:15:27 ip #544 Viimeisin muokkaus: elokuu 05, 2012, 22:19:20 ip käyttäjältä Lillen
Elä suotta pahoittele, itse olen (valitettavasti) täyttänyt muidenkin päiväkirjoja off-topicilla  ;)

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 05, 2012, 08:46:36 ap
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 02, 2012, 17:28:23 ip
mutta lukkeja ja näitä isoja hyttysiä, mitä lienevätkin, niin en voi sietää. Niitähän tietenin löytyy kasvareista.

Tuo ällöttävä pitkäkoipinen ötökkä on nimeltään vaaksiainen ja itsekin kammoan niitä, vaikka ne vaarattomia ovatkin.

Olen joskus tuon nimen kuullut, mutta en ihan lähi vuosina, kiitoksia valaistuksesta. Mukavaa myös kuulla etten ole ainoa näitä kammoava  :D.

Voisihan sitä samalla nyt kertoa että PWH:ssa noin 7 podin alkua mikä lämmittää mieltä nyt ja suuta myöhemmin  ;)

//: Kasvari projekti edelleen kahden välillä, tuntuu jotenkin kuitenkin siltä että ostaminen olisi järkevämpää, koska sitten jos "ryssin" koko homman niin kyllä sitten v*tuttaisi. Joten turvatakseni tulevan kauden taidan (lue taidamme  ;)) ostaa kasvihuoneen.

Huru-ukko

Tuossa Vuojoen kartanon orangeriassa on tai ainakin oli myös lämmitysputket maassa, jotta talvellakin ananakset menestyivät......

ingeniero

Vannoutuneena Empiren kannattajana rakennustyylissä olen Vuojoen puolella :)

-Makuasia; sanoi koira, kun ------ nuoli-

Lillen

Oli todella mukava huomata tänään kasvariin tunkeutuessani että Chinenseissäkin on edelleen toivoa!

Surkeasti koko alku kauden kasvaneet chinenset alkavat nyt vasta kukkimaan ja tuottamaan satoa, poikkeuksena yli vuotiset Nagat.

Turbo Pube äsyttää niin pirusti, kukkia nyt noin 15 kpl, nuppuja varmaan 50, podeja 1!
Mitä ihmettä teen väärin kun ei podin alut pysy kiinni? Lannoitusmäärääkin olen nostanut ja tasapainottanut.

Bonchimatskua esittää Piri Piri.

TSMB kukkii!

Carribean Red Habanero

Orange Habanero, ensimmäiset podit bongattu!

Orange Habanero

Tomaatti, Golden Heart?

Tiemuh

Veikkaisin ettet tee mitään väärin tuon pubescensin kanssa. Itse olen nimittäin ollut huomaavinani että niiden hedelmien muodostus onnistuu parheiten keväällä ja syksyllä. Syyksi veikkaisin valojaksoa, eli keskikesällä on valoista aikaa vuorokaudessa liikaa. Saattaa olla myös että pidät sitä liian kosteassa. Nämä ovat kuitenkin vain arveluja.

Lillen

Tuskin liian kosteassa, olen kastellut sitä melkein liiankin vähän viime aikoina. Viime päivät olen kuitenkin ryhdistäytynyt.
Niin tiedä vaikka kyse olisikin siitä valosta, vaikea sanoa  :-\...

Täytynee vain seurata miten asia tästä kehittyy vai kehittyykö lainkaan...

jaolsten

Vie ulos talon seinustalle. Mulla on kukat pysyneet seinustalla paljon paremmin, kuin pidemmässä auringonpaisteessa.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Lillen

Roikkuvat parvekkeella. Täytyy kokeilla siirtämistä varjoisampaan paikkaan. Saattaa tosiaan auttaa...

Lillen

elokuu 10, 2012, 21:24:48 ip #552 Viimeisin muokkaus: elokuu 10, 2012, 22:14:41 ip käyttäjältä Lillen
Terkkuja Turruust ja Uudestakaupungista. Kolme päiväinen matkamme sai tänään päätteen.
Kotiin palatessani oli kaikki kasvit kyösissä kiitos naapurin, tarkistin juuri kasvihuoneen ja siististi on kaveri kastellut, on Uudenkaupungin paikallisen panimon oluen ja Naantalista ostettujen lasinalustat ansainnut  ;).

Turussa piipahdimme syömässä Red Hot Chilis-nimisessä ravintolassa. Pirun karskina kaverina valitsin tietääkseni listan tulisimman burgerin "Chilis Burger"in. Lisukkeena "Voodo Potatoes".

Tarjoilia varoitti minua perunoista ja kysyi tiesinkö mitä olin tilaamassa, "juu" minä siihen tokaisin. Ruoka oli todella hyvää ja annokseni oli valtava. Harvemmin joudun vanhemmiltani nykyään pyytämään apua annokseni tuhoamisessa, viimeksi tänään söin 1½ annosta ravintolan tarjoamaa possu-leikettä, siitä syystä että olin ainoastaan ehtinyt syömään ½ annoksestani kun eräs varis päätti "pommittaa" pöytäämme, reilu ravintola korvasi annokseni uudella, mutta takaisin Turkuun. Tulisuus oli sopivaa, perunat josta tarjoilia varoitteli oli minun suussani varsin mietoa mutta hyvää, burgerin yhteydessä tarjoiltu habanero-soossi taas oli aika tappotulista  :D. Syötyäni ja tarjoilian korjatessa lautaseni hän sanoi että on kyllä moni isompi karju jättänyt perunat syömättä, hänelle tosin valkeni että olin hieman kokeneempi chilin popsija äidin kerottua taustani  ::)...  Hyvät ja reilut annokset joka tapauksessa, ravintolassa vierailee mielellään toistekin.

Matkan aikana oli postilaatikkoon ehtinyt tulla kaksi kirjettä, kummatkin Belgiasta. Kiinnostavin oli toki sisältö, mm. googlen perusteella hieman Suomessa harvinaisempi Pube, Cap 357 ,sekä mielenkiintoinen Praetermissum, lisää asiasta myöhemmin blogissani...

Huomenna olisi tarkoitus tehdä tarkempi vierailu kasvihuoneella ja palaan kuvien kera.

Et sill' vissiin

http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2012/08/seeds-from-belgium.html

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 10, 2012, 21:24:48 ip
äidin kerottua taustani

Mutsit aina mokaa tai nolaa. Minäkin vien mutsin aina syömään naapuripitäjään, muuten mutsi möläyttää tutuille jotain sellaista, että saa kulkea lippa silmillä seinänviertä myöten loppuvuoden.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lillen

Eipä tuo pahemmin minua nolannut, huvitti pikemminkin.

Tarjoilia tyttösen reaktio siihen oli:
-Aijaa, no sehän selittäneekin...  :D

Lillen

Vähän kuva saastetta taas...

Parvekkeella tapahtuu:

Willeltä saaduista Dutch-Habanero F4 siemenistä kasvoi tällainen, kohta pukkaa jo kukkaa  :).

Inca Red Drop on kasvanut koko ajan hieman tomaattien varjostamana nurkassa, ennen matkaa huomasin jo pieniä podin alkuja mutten koskaan uskonut niiden tuottavan kunnollista satoa...väärin!

Mysteeri bacca puskee podeja kovaa vauhtia...

Mysteeri baccan kukka...

Amppeli-Turbo Pube täydessa kukassa, siirsin tämän nyt varjoiselle talon puoliskolle jotta saisin hieman satoakin...

TB ainoa podi...

Rhombon podi...

Lemon Drop se jaksaa yllättää, pienessä ruukussa ruipelona kasvanut kasvi tuottaa kokoonsa nähden huippu satoa. Oli kuolemaisillaan hirmuisesta kirva invaasiosta mutta ei...

Aji Fantasy puskee parvekkellakin podeja.

Samoin CO 4318

Ulkona villisti kasvava Aji Omnicolorkin on innostunut kukkimaan. En ole tätä kastellut 2½ viikkoon, on saanut elää täysin luonnonvoimin koko kesän...

Podiakin se pukkaa...

Kasvarissa:

Goats Weed

Pieni rupelo Nagakin yllättää, en olisi koskaan uskonut että olisi podeja alkanut tekemään, mutta mikäs siinä...

Pikkuruisia paholaisia...

Orange Habanero

Aji Fantasy

Räyhiksen Tobago sweet risteytys...

Sama risteytys...

Starfishin kukka.

Starfishin outo tripla-nuppu, tuleekohan jättikukka?

Hyvin voi kasvit edelleen...

Siku

Mulla on Omnicolorisi tapaan 2 pubea elellyt täysin luonnon voimin jo reilun kuukauden. Se ja autopottien reson olematon tyhjeneminen kertoo jotain tästä kesästä -.-

Hauskoja nuo kukkamutaatiot. Näyttää puskevan toista samanlaista vierestä. Toivottavasti jäävät kiinni :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 11, 2012, 13:49:47 ipUlkona villisti kasvava Aji Omnicolorkin on innostunut kukkimaan.

Sääli, että se on noin myöhässä. Niitä toki voi syödä raakanakin.
Se pitäisi saada kukkimaan lämpimässä ennen ulos vientiä. Tässä erään kesän päätös:
http://chilivaari.blogspot.fi/2009/09/ei-selvitty-myrskysta-ilman-tuhoja_05.html

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Siku - elokuu 11, 2012, 13:55:38 ip
Mulla on Omnicolorisi tapaan 2 pubea elellyt täysin luonnon voimin jo reilun kuukauden. Se ja autopottien reson olematon tyhjeneminen kertoo jotain tästä kesästä -.-

Hauskoja nuo kukkamutaatiot. Näyttää puskevan toista samanlaista vierestä. Toivottavasti jäävät kiinni :)

Tulee tosiaan olemaan mielenkiintoista nähdä mitä tuo tuo tullessaan, ainakin ensimmäinen Starfish pysyi puskassa kiinni, ilman pölytystäkin  :)

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 11, 2012, 14:14:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 11, 2012, 13:49:47 ipUlkona villisti kasvava Aji Omnicolorkin on innostunut kukkimaan.

Sääli, että se on noin myöhässä. Niitä toki voi syödä raakanakin.
Se pitäisi saada kukkimaan lämpimässä ennen ulos vientiä. Tässä erään kesän päätös:
http://chilivaari.blogspot.fi/2009/09/ei-selvitty-myrskysta-ilman-tuhoja_05.html

Hieman liian myöhään totta tosiaan, mutta täytyy katsoa jos tuon sisälle nostaisi pienempään ruukkuun...
Aji Omnicoloria olisi mukavaa päästä maistamaan, paljon kehuja on lajike kerännyt.

Aika kaameaa jälkeä teki tuo myrsky josta oli juttua blogissasi...

exa

Aika pitkulaista podia pukkaa Inca Red Dropiksi  :o Omassa (vaikkakin säälittävässä) versiossani chilien muoto paljon pyöreämpi... Muistuttaa itseasiassa tuota sinun mysteeribaccatumiasi hämmentävän paljon. Onkohan mennyt kuvatekstit sekaisin?

Omnicolor on tosiaan aika mainio tapaus ja raakana siinä on hyvin omintakeinen maku. Toistaiseksi en ole keksinyt mitään ihmeempää sen kaveriksi.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!