The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

Oli taas aika viikottaisen kasvihuone tutkimuksen aika, kamerakin tarttui sopivasti mukaan.

Täällä on tänään aivan jumalaton puhuri ja vettä ripottelee taivaalta. Tavaksi on muodostunut että tutkisin kasvejani ulkona jolloin tilaa olisi yllinkyllin, tänään  en kuitenkaan uskaltanut viedä kasveja puhurin armoille joten ahtauduin kasvihuoneeseen.

Aloitin tutkimalla tulisimmat. Podeja on tosiaankin alkanut muodostumaan habaneroihin, mikä ilahduttaa!
Siirtelin sitä mukaan kun eteni kasvarissa eteenpäin kasveja käytävälle...

Orange habanero

Mahtuihan sinne yksi kunnon kokoinen orange haba!

Aji Brown alkaa käydä hankalaksi, kauhea risupuska jos saan sanoa.
Aloin leikkelemään podittomia ja nuputtomia oksia pois että saisin hieman enemmän tilaa. Vaikka saksinkin jonkin verran niin ei sitä millään meinaa huomata...

Aji Brown on kasvanut koko tuon valkoisen Paulinan(?) ympäri, vierustoveri Naga ei siitä kuitenkaan tunnu välittävän.

Wannabe Jeweilyä... PI 260560 on myöskin ominut "risupuska"-statuksen. Podejahan tässäkin oikein paljon, mutta kun ovat vihreitä ja pieniä niin tuskin niitä erottaa...

Tobago Sweet x Yellow Pointed Habanero F2 podien kehittymistä, kuvan podit ovat varsin suurikokoisia!

Tästä röpeiköstä pitäisi löytyä Peruvian White Habanero  ???

No löytyihän se, tämäkin kasvi on viime viikkoina saanut uskomattoman kasvupyrähdyksen. Tietenkin nyt kun halla ajat lähestyvät...

Kukki ja pukkaa podeja... 

Kirvat ovat röhnineet koko kasvin paskallaan.

Onneksi se irtoo hankaamalla, ties vaikka tämä talvettaisi...

Podit ovat kyllä säälittävän pieniä...

Kun olin asettamassa PWH:ta takaisin paikalleensa kuului ikävä *naks* takapuoleltani.
Tobago Sweet x YPH F2 "varataimi", eli pienempi yksilö, koki ahtauden vaikutuksen. Onneksi vain yksi oksa katkesi.

4 raakaa podia, täytyy maistaa.

Tänään olisi ruoka "menyyllä" tortilloja. Ajattelin kokeilla grillata lisukkeeksi muutaman Aji Cristalin, onko kokemusta asiasta?

Lillen

Tänään tuli maistettua Biquinhoa!
Positiivinen yllätys, pikku hiljaan alkaa niitäkin kypsymään lisää. Minusta Biquinho on todella upea kasvi, jos suinkin jää talvella tilaa niin pyrin sen talvettamaan.
Blogiin tulossa Biquinhosta ja Cap 1473 maku arvostelu jahka ehdin rustata.

Flexut kukkivat parhaillaan, pölyttömättömien podien lisäksi olen saamassa ensimmäisiä pölytettyjä podeja!

Lillen

syyskuu 05, 2012, 19:53:26 ip #642 Viimeisin muokkaus: syyskuu 05, 2012, 19:57:14 ip käyttäjältä Lillen
Alunperin ei ollut tarkoitus postata kuvia tänään ,mutta tällaista tapahtuu liian harvoin että oli pakko postata.

Luulin jo tämänchilipäivän olevan kruunattu kun pääsi Biquinhoa maistamaan, ja paskat.

Pirkule kun menin ihastelemaan Rhomboideumeja näytti kaikki normaalilta, nostellessani hieman oksia paljastui tämän näky:

Kyllä sitä kieltämättä hieman liikuttui...

Jälleen yksi hieno hetki kasvatus uralla.

Dutch-Habanero F4 avasi ensimmäisen kukkansa, tosin tämä nyt kukka nyt lähes kuihtunut jo. Kaikkein myöhimpään idätetty lajike on nyt tässä tilassa.

Lillen

Kiitoksia.
Kuvat räpsin nykyään Canon 1100D järkkärillä. Objektiiveinä 18-55mm ja 75-300mm.
Eniten chilikuvia ottaessani käytän tuota 18-55mm, saa aika hyviä lähikuvia kun käyttää manuaali tarkennusta.

Paljon olisi opittavaa ja luettavaa kyseisestä aiheesta mutta pikku hiljaan.
Pidän kuvaamisesta ja nyt kun sai vielä kunnon vehkeet ( ;D) niin on mukava kuvata.
Olihan noilla hintaakin, jos oikein muistan niin 499€, tosin...ei tuo mitään verrattuna hienoihin järkkäreihin...
Näillä pääsee kyllä loistavasti alkuun, jos sitten joskus tulevaisuudessa alkaa enemmän kiinnostaa niin voi ostaa vielä hienommat vehkeet mutta nämä riittää nyt.

exa

Hieno homma, Lillen! Toivotaan, että marja pitää sisällään (itävää?) siementä, olikos tuo rhombo sellainen itsepölyttyvä villi?

Totesinkin jo kuvien laadun parantuneen huomattavasti ja syykin on ilmiselvä. Valokuvaaminen on ennen kaikkea välineurheilua  ;) Käsittääkseni tuo EOS 1100D alkaa olemaan jo varsin hyvä aloittelijan kuvakoje ja kyllähän tuo jälkikin on sen mukaista. Itse menin vähän perse edellä puuhun ja opettelin Photoshopin käytön ennen kunnon kameran hankintaa. Järjestelmäkamera antaa vieläkin odotuttaa itseään.

Veikkaan, että blogisi ja päivyrisi saavat innokkaampia seuraajia korkea(mpi)laatuisten kuvien johdosta.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Ryhis

Onnittelut rhombosta. Onhan jokaisen uuden lajikkeen ensimmäinen kotikasvatettu podi semmoinen sykettä nostattava juttu, mutta potenssiin kymmenen kun kyseessä on villimmän lajikkeen marja!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Toni.A

Onnittelut minunkin puolesta tuon Rhombon suhteen. Kyllä tuon kokoinen marja jo sisältää niitä siemeniäkin jokusen.  :) Annat vaan kypsyä tarpeeksi, eikä tule kiusausta nyhtää liian aikaisin pois.  ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Huru-ukko

Onnea täältäkin, hienoa kun näkee uurastuksensa hedelmät  :).

Lillen

Kiitokset kaikille onnitteluista!

Lainaus käyttäjältä: exa - syyskuu 05, 2012, 22:36:29 ip
Hieno homma, Lillen! Toivotaan, että marja pitää sisällään (itävää?) siementä, olikos tuo rhombo sellainen itsepölyttyvä villi?

Totesinkin jo kuvien laadun parantuneen huomattavasti ja syykin on ilmiselvä. Valokuvaaminen on ennen kaikkea välineurheilua  ;) Käsittääkseni tuo EOS 1100D alkaa olemaan jo varsin hyvä aloittelijan kuvakoje ja kyllähän tuo jälkikin on sen mukaista. Itse menin vähän perse edellä puuhun ja opettelin Photoshopin käytön ennen kunnon kameran hankintaa. Järjestelmäkamera antaa vieläkin odotuttaa itseään.

Veikkaan, että blogisi ja päivyrisi saavat innokkaampia seuraajia korkea(mpi)laatuisten kuvien johdosta.

Ei muistaakseni ole itsepölyttyvä, en ole kuitenkaan varma.
Itse olen todella tyytyväinen EOS 1100D. Kuukauden kahden verran arpuuttelin ostaisinko Nikon D3100 vai tuon Canonin, olinkin jo tilaamassa Nikonia ,mutta Gigantin varasto oli päässyt ehtymään. NetAnttilasta tuon sitten putken takia tilasin. Nikonissa olisi ollut 55-200mm objektiivi kun taas ostamassani Canonissa 75-300mm.
Hyvä perus kamera joka ohjeistaa kuvaajaa eri kuvausmodejen kanssa hyvin.

Minkäslaista järkkäriä on exa ajatellut ostavansa?

Päivyrissä on lukumäärä ylittänyt 20 000 lukijan josta olen jopa yllättynyt, blogissa voisi toki useampikin vierailla, mutta nousujohteisesti on tämäkin kausi katsojalukujen perusteella mennyt.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 06, 2012, 09:09:36 ap
Onnittelut rhombosta. Onhan jokaisen uuden lajikkeen ensimmäinen kotikasvatettu podi semmoinen sykettä nostattava juttu, mutta potenssiin kymmenen kun kyseessä on villimmän lajikkeen marja!

Totta!
On se aina erikoinen hetki tehdä tuollainen löytö.

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 06, 2012, 10:37:21 ap
Onnittelut minunkin puolesta tuon Rhombon suhteen. Kyllä tuon kokoinen marja jo sisältää niitä siemeniäkin jokusen.  :) Annat vaan kypsyä tarpeeksi, eikä tule kiusausta nyhtää liian aikaisin pois.  ;)

Juu, annan kypsyä, pelkään vain että linnut vievät...no otetaan se riski, kyllä noita podeja on jokunen tulossa  :)

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 06, 2012, 11:17:20 ap
Onnea täältäkin, hienoa kun näkee uurastuksensa hedelmät  :).

On se palkitsevaa, tietää ettei kauden willistely ole hukkaan heitettyä kun satoa tai tässä tapauksessa siemeniä tuleville kasvattajille on saanut  :).

Toni.A

Kannattaa olla tosiaan tarkkana noiden lintujen suhteen, sillä ne ryökäleet syö marjat parempiin suihin. Itselläni tuossa pihalla, mm. CAP 501, kun kypsytti aina marjaa, niin mystisesti aina pelkkä marja hävisi puskasta ja kanta jäi. Nyt selvisi, että harakat ovat olleet asialla. Onneksi on lisää marjoja vielä kypsymässä ja kasvi nyt kasvihuoneessa. Vielä noista harakoista muutenkin, kun yölläkään niiltä ei saa olla rauhassa, kun pelaavat jalkapalloa talonkatolla ja rummuttavat ikkunalaudalla peltiä. Olen harkinnut vakavasti jotain vastaiskua!  ;D

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Lillen

Entisessä kodissani, joka oli rivitalo asunto, meillä oli peltikatto, arvaa ensinnäkin kun tuuli hiukan enemmän ja sitten harakat. Koko talossa kaikui kun ne siellä pomppivat ja riehuvat. Onneksi nyt on ajat muuttuneet paremmiksi ja saa nukkua yöt rauhassa. Täällä tosin vielä enemmän eläimiä ihan perus harakoista ja oravista harvinaisempiin kalasääskeihin ja pähkinähakkeihin.
Tosiaan oravat elävät täällä niin sovussa että tulevat parvekkeellekin vaikka olisin itsekin parvekkeella. Viihtyvät talon vierustalla kasvavassa pähkinäpensaassa  :D.

Mutta täytyy myöntää että niin kauan kun peurat ja muut pysyvät perunoista ja salaateistani irti niin on oikein mukava asua metsässä luonnon keskellä...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Lillen - syyskuu 06, 2012, 18:04:35 ip
Kuukauden kahden verran arpuuttelin ostaisinko Nikon D3100 vai tuon Canonin, olinkin jo tilaamassa Nikonia ,mutta Gigantin varasto oli päässyt ehtymään. NetAnttilasta tuon sitten putken takia tilasin. Nikonissa olisi ollut 55-200mm objektiivi kun taas ostamassani Canonissa 75-300mm.

Tuo Nikonin D3100 on nykyään vaikka kuvanvakain-tuplaputkikitillä edullinen hankinta, ihmettelen miksi kukaan hankkii pokkaria nykyisin. Vieläpä niin kovin helppo käyttääkin.
Itse ostin uutuutena tuon D3100:n 18-55 VR ja 55-300 VR -objektiiveilla, 18-55 pyörii jossakin kameralaukun pohjilla ja myin tuon Nikonin oman pitkän putken pois ja hankin paremman tilalle. Hyvin harvoin tarvitsee muuten tuollaista pitkää putkea, suosittelen ehkä jopa mielummin jotain 35mm F1.8 -objektiivia. Harvoin tulee enää juuri muita objektiiveja käytettyä, veikkaanpa että Canonillekin löytyy suht halpaan hintaan jotain vastaavia.

Lillen

Tuo on totta, en kyllä yhtä asiaa lukuunottamatta ymmärrä miksi hankkia pokkaria kun perus järkkärit ovat kehittyneet varsin helpolle ja yksinkertaiselle tasolle, ainakin noin pinta raapaisulta.
Niin se poikkeus on toki se koko. Pokkarihan menee taskuun, järkkäri ei (niin mikäli sulla ei ole pirun kokoiset mamman ompelemat lisäpussit taskujen lisäksi).
Kameralaukku on seuraavaksi itselläni hankinta listalla.

Kalakukko

Pitäisikö aloittaa oma osio kamerakeskusteluille, tännekin kotiutui uusi järkkäri ???

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - syyskuu 06, 2012, 21:49:52 ip
Pitäisikö aloittaa oma osio kamerakeskusteluille, tännekin kotiutui uusi järkkäri ???

Nostin aihetta "Muut harrastukset ja elämä"-osiolla  :).
Itse olen vannoutunut Canonille ,mutta kyllähän tuollaisella Nikonillakin saa kuvia, ihan maku asia  ;). Kummassakin plussat ja miinukset...

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - syyskuu 06, 2012, 22:26:58 ip
Pakko tähän vielä lisätä, että muutamilla sukulaisilla joilla on ollut Nikonin kamera/järkkäri, niin tarkennus ei ole jostain syystä toiminut. Kuvista on tullut sumeita ja kamera on pitänyt viedä huoltoon.

Mun faijalla oli sellainen kamera, jonka kuvat oli aina tärähtäneitä ja rajattu siten, että kuvattavien päitä ei näkynyt. Mikään huolto ei auttanut.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 07, 2012, 09:21:16 apMun faijalla oli sellainen kamera, jonka kuvat oli aina tärähtäneitä ja rajattu siten, että kuvattavien päitä ei näkynyt. Mikään huolto ei auttanut.

Kameran vaihto olisi kenties auttanut.
Vielä muutama vuosi sitten digipokkarit laukesivat sellaisella viiveellä, että olin jo ehtinyt ottaa kameran silmältä, kun se laukesi. Järkkäreissä ei viivettä ollut ja niillä alkoivat digiaikakauden kuvat onnistua myös tällaiselle filmiä valottavilla kameroilla harrastuksensa aloittaneelle.

M;kko

On se. Flexu on tietääkseni ainoa ei-itsepölyttyvä näistä 'yleisesti' viljellyistä lajeista.

exa

Itse olen todella tyytyväinen EOS 1100D. Kuukauden kahden verran arpuuttelin ostaisinko Nikon D3100 vai tuon Canonin, olinkin jo tilaamassa Nikonia ,mutta Gigantin varasto oli päässyt ehtymään. NetAnttilasta tuon sitten putken takia tilasin. Nikonissa olisi ollut 55-200mm objektiivi kun taas ostamassani Canonissa 75-300mm.

Päivyrissä on lukumäärä ylittänyt 20 000 lukijan josta olen jopa yllättynyt, blogissa voisi toki useampikin vierailla, mutta nousujohteisesti on tämäkin kausi katsojalukujen perusteella mennyt.

Kovasti yritän tehdä taustatutkimusta ja päättää siitä sitten, vaihtoehtoja vaan on niin älyttömästi. Kyllä se blogikin siitä nousuun lähtee kun vaan sitkeästi jaksaa kirjoitella - nykyään kun joka toinen bloggaa niin ihmiset ovat todella varautuneita mutta kun huomaavat, että sama jannu kirjoittaa jo ties kuinka monetta vuotta niin kyllä lämpeävät. Eli sitkeyttä vaikka välillä tuntuisi siltä, ettei kukaan lue. Eikä se ole yleisön määrä vaan laatu  ;)

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Lillen

Lainaus käyttäjältä: M;kko - syyskuu 07, 2012, 16:00:25 ip

On se. Flexu on tietääkseni ainoa ei-itsepölyttyvä näistä 'yleisesti' viljellyistä lajeista.

Tarkoitat siis sitä että olen pölyttänyt rhomboni aivan turhaan?! Voi pahus...

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 07, 2012, 09:21:16 ap
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - syyskuu 06, 2012, 22:26:58 ip
Pakko tähän vielä lisätä, että muutamilla sukulaisilla joilla on ollut Nikonin kamera/järkkäri, niin tarkennus ei ole jostain syystä toiminut. Kuvista on tullut sumeita ja kamera on pitänyt viedä huoltoon.

Mun faijalla oli sellainen kamera, jonka kuvat oli aina tärähtäneitä ja rajattu siten, että kuvattavien päitä ei näkynyt. Mikään huolto ei auttanut.

Varsin paha ongelma, tosin uskoakseni tulos ei aina ole tekniikan syytä, vai mitä  ;).

Lainaus käyttäjältä: exa - syyskuu 07, 2012, 16:21:28 ip

Kovasti yritän tehdä taustatutkimusta ja päättää siitä sitten, vaihtoehtoja vaan on niin älyttömästi. Kyllä se blogikin siitä nousuun lähtee kun vaan sitkeästi jaksaa kirjoitella - nykyään kun joka toinen bloggaa niin ihmiset ovat todella varautuneita mutta kun huomaavat, että sama jannu kirjoittaa jo ties kuinka monetta vuotta niin kyllä lämpeävät. Eli sitkeyttä vaikka välillä tuntuisi siltä, ettei kukaan lue. Eikä se ole yleisön määrä vaan laatu  ;)

Blogia jatkan, yksi ja varma asia. On mukava aina tutkia ja selailla myöhemmin ja kuten jo aikaisemmin totesinkin niin se tuntuu päiväkirjasta poikkeavan siten että se on persoonallisempi jossa oman käden työ näkyy perusteellisesti.
Kaipa ihmiset jossain vaiheessa siitä enemmän kiinnostuvat, mutta vaikka käviöitä voisikin olla enemmän olen kyllä tyytyväinen nykyiseenkin tulokseen, täytyy kuitenkin ottaa huomioon ettei tekstejä ole 59 enempää...