tammikuu 09, 2025, 22:47:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Sabain chilin kasvatus päiväkirja

Aloittaja Sabai, lokakuu 02, 2011, 19:03:58 ip

« edellinen - seuraava »

Sabai

Tästä se lähti käyntiin uusi harrastus! Kaikki kommentit otan ilolla vastaan!
En ole ennen kasvatellut ja menen täysin tämän foorumin ja muiden netistä löytyvien ohjeiden perusteella eteenpäin. Tahdoin aloittaa helpolla, ja siihen mielestäni sopi hyvin valmis Aquafarm paketti. Tähän päädyin koska kastelu/lannoitus tai niiden unohtaminen mullassa minun taidoillani ja kokemattomuudellani tappaisi kasvit jossain vaiheessa varmasti. Luulen että vesiviljely sujuu minulta paremmin.

7.9.2011
Laitoin Aquafarmin kuntoon ja se sujui erittäin helposti. Annan ilmapumpun olla aina päällä ja valona toimii Bilteman 45w, 4000k ja rytminä 18/6 näin aluksi.
Idätys alkaa:
Tämä tapahtuu jäätelörasiassa jossa kelluu talouspaperiin kääritty muovipohja toisesta pienemmästä rasiasta jääkaapin päällä noin 24-25°C
1.   Aji Verde
2.   Aji Cristal
3.   Thai Dragon
4.   Bolivian Rainbow
Laitoin myös basilikan taimen kasvamaan farmiin. Siirsin sen mullasta ja pesin juuret ennen siirtoa.

Sabai

Jatkan päiväkirjaa kunhan opin lisäämään kuvia tänne :-)

Sabai

7.9.2011

Aquafarmi valmiina käyttöön

Vesi virtaa hienosti joka puolelle.

Sabai

10.9.2011
Ravinteina toimivat GHE:n tripack.
Lisäsin ravinteita valmiiksi että pitoisuus on 2 ml / 10 l vettä. (Aluksi idätys vaiheessa ei ilmeisesti tarvitsisi lisätä ravinteita.)
Aion mennä aluksi tämän ohjeen mukaan;
http://www.eurohydro.com/pdf/tabs/gb/fs-aero.pdf

11.9.2011
pH säätö; oli 7,5 ja säädän sen 6,0:aan (pH mittauksen suoritan aina sekoituksen ja noin 5 minuutin pumppauksen jälkeen, ja sitten seuraavana päivänä jos muistan.)

13.9.2011 pH 6,5
B.R. itää, noin 5mm itu (6d), siirrän farmiin

14.9.2011 pH 6,5 säätö --> 6,0
A.V. itää, noin 1 mm itu (7d), siirsin farmiin
Lisään uuden Thai Dragon idätykseen, siirrän idätys rasian WC:hen, 27 °C

Siellä on ensimmänen kasvamassa; B.R.

Lamppuna on siis bilteman 45w, joka on tuolla sisällä. Prismasta ostin varjostimen jonka alumiiniteipillä teippasin ja liimasin Ikean jalkalamppuun.

Sabai

15.9.2011
T.D. itää, noin 1 mm itu (8d), siirsin farmiin
B.R. näyttää venyneen 1 cm ja alkaa ponnistaa ylös

16.9.2011

B.R. - Sirkkalehdet aukesi ja kypärä tippui pois

17.9.2011

2x Aji Cristal itämään (WC 27 °C) (En malta odottaa että ensimmäinen itää, ja luin että A.J.:ssä ollut itämisongelmia aikaisemmin.)

18.9.2011 pH 6,5 --> 6,0
A.V. - Aukeaa

19.9.2011
A.J. itää!! (2d), siirsin farmiin

Aji Verde, pieni, mutta sieltä sen ponnistaa!

Bolivian Rainbow

Sabai

lokakuu 02, 2011, 19:49:01 ip #5 Viimeisin muokkaus: joulukuu 03, 2011, 21:23:04 ip käyttäjältä Sabai
20.9.2011 pH 6,5 --> 5,0

22.9.2011 pH 6,0
T.D. itää (8d)

23.9.2011 pH 6,5
T.D. siirsin farmiin

24.9.2011
A.C. itää (17d), 1 mm itu

Modifion hyllyn chilin kasvatus käyttöön, tukevoitin hyllyä yhdellä hyllylaudalla ylhäältä kuten kuvassa näkyy.

25.9.2011 pH 7
pH nousee jatkuvasti
Vaihdan veden ja pesen kevyesti reson, lisään 20 l vettä. pH 8.0 --> 5.5
Lannoitteita laitoin 2,5ml/10l
Laitoin pumpun päälle ja odottelin 10 minuuttia, ja pH nousi 6.0:aan.
Laitoin toisen A.C. farmiin. 
Pesin pari kourallista hydrosoraa levän vuoksi.

26.9.2011 pH 6,5

27.9.2011 pH 6,5-7,0

29.9.2011 pH 6,5
Levää on hyvin paljon. A.V:n lehti putosi, luulen että levä söi sen kun lehti pääsi koskettamaan leväistä hydrosoraa.
A.C. numero 2, kasvaa nopeasti. T.D. kituu eikä kasva, se on vihreän levän peitossa. Heitän sen pois olettaen se on kuollut.

Bolivian Rainbow kasvaa ja uudet lehdet vaihtavat väriään kuten pitääkin

Kuolleeksi julistamani Thai Dradon

30.9.2011 pH 6,0, näyttää pysyvän paremmin.
Yksi A.C. siemen ei itänyt ja heitin sen pois (toisin vain 13d mennyt, mutta ei ole vielä tilaa missä se kasvaisi).
Laitoin kivivillakuutioon idätys rasiaan itämään 1x B.R. ja 2x T.D. (27 °C WC)
(Noista on tarkoitus siirtää muualle osa kunhan vähän aikaa itävät farmissa.)

1.10.11
Heitän basilikan pois, koska epäilen että levä/bakteerimassa levisi niistä, koska muistaakseni mullassa oli vihertävää kasvustoa myös.

2.10.11 pH ~6
Lisään vettä 5 litraa, pH kohoaa 7,0. Säädän pH:n alemmaksi noin 5,0:aan.

Aji Cristal voi hyvin, pesin pari korallista hydrosoraa taimien ympäriltä

Sabai

lokakuu 09, 2011, 11:51:12 ap #6 Viimeisin muokkaus: joulukuu 03, 2011, 21:24:03 ip käyttäjältä Sabai
3.10.2011
Bolivian Rainbow (II) itää kolmen vuorokauden jälkeen. (Tämän annan hetken kasvattaa juuriaan hyrdossa ja sitten todennäköisesti lahjoitan pois multakasviksi.)

7.10.2011 Ph on noin 6.
Lehdet käpristyy Bolivain Rainbow:ssa, onko lannoitukseni liian voimakas? Minulla on siis lannoitteena GHE ja 2ml/10 litraa vahvuinen Tripack-lious käytössä.

Sain uuden valon; Secret Jardin 2x75W, jossa Philipsin 80w 3000k putket. (Vaihdan putket kunhan saan hommattua 6400k värillä olevat.)
http://www.secretjardin.eu/index/catalogue/objet-37/lang-en

Sabai

8.10.2011
Levää vaan on ja pysyy. Välillä pesen pieniä kourallisia hydrosoraa ettei se pääse ihan villisti kasvamaan. Olen tilannut Ataclean liuksen c.tarvikkeesta, katsotaan kunhan se tulee postissa että tekeekö se vaikutusta asiaan.

Laitoin myös kokeellisesti aquafarmini ilmapumpun toimimaan syklillä 2h päällä 1h poissa valoisaan aikaan ja pimeän aikaan toisin päin. Tämä näyttää vähän kuivattavan päällimmäistä kerrosta hydrosoraa. Ehkäpä se siis hillitsee levän kasvua. Katsotaan mitä chilien taimenet tykkää.

Valorytmiä muutin myös, koska ajattelin mennä kohti rytmiä 12/12, nyt valo sykli on 16/8. Luvin nimittäin tältä foorumilta että GHE:n valoisuus ohje on pääsääntöisesti höpöheinälle eikä chileille suunnattu. Mahtaakohan myös lannoitus ohjeessa olevan hienosäätöä chileille?

Sabai

9.10.2011
Olen aikeissa rakentaa parvekeruukku ebbin ikkunalaudalleni (pohjoiseen päin) ja ruukun pituudeksi taitaa tulla 90cm jotta siihen saisi mahtumaan 4 chiliä. Tosin vähän ahtaaksi se taitaa tulla noinkin jos asian olen oikein ymmärtänyt. Tarkoitukseni olisi tuotaa jotain kaunista (osaksi jotta hallituskin hyväksyy harrastukseni ja kyllä itsekkin tahdon jotain kanista chiliä kasvattaa) ja osaksi jotain maukasta ja milenkiintoista. Nytten koska aquafarmissani on vähän epäilyttävä levä, niin mietin jos pesisin soran ja aloittaisin uusilla siemenillä uudelleen.

Katsotaan mihin päädyn, mutta uusi suunnitelma olisi kasvattaa
Aquafarmissa; (valaistus; huoneen takareunassa, 2x75w Tneon-loistari)
Aji Bonitto
Aji Cristal
Lemon Drop
Turbo Pube

Ebb&Flow; (valaistus; ikkuna pohjoiseen, 45w esl + ? +?)
PI 441551
Thai Dragon
Bolivain Rainbow
Mexican Cluster (kaksi viimeistä siis puhtaasti koristeeksi)

Ehkä nuo sopii tuolleen samoihin rukkuihin ehkä ei. Yritin katsella ja oletan että sopii, mutta aloittelija kun olen niin en ole varma. Onko kommentteja miten nuo sopii keskenään kasvamaan samoihin ruukkuihin? Tarkoituksena olisi siis latvoa kaikkia jotta ne olisivat tuuheita mutta suhteellisen matalia ja silti siis tahtoisi saada vähän satoakin.

CyberDog

Levää on aina ja jokapaikassa. Siitä ei pääse eroon kuin poistamalla yhden sen tarvitsemasta komponentista. Eli valo, kosteus tahi ravinne. Toki sitä voi myrkyttääkin mutta se on aina epäilyttävää syötävien kasvien kohdalla ja kasveilla noin ylipäätänsäkin.

Sabai

lokakuu 15, 2011, 18:19:45 ip #10 Viimeisin muokkaus: lokakuu 15, 2011, 18:23:02 ip käyttäjältä Sabai
13.10.2011 pH:ta saa säädellä alas päin edelleen aika ajoin

Parvekeruukku ebbiä ikkunalaudalle olin haaveillut, mutta mietiskelin kestääkö ikkunalauta tulevaa painoa ja toisaalta perinteinen laatikko ebbi on kätevä siirtää eikä jää näkyville letkuja parvekeruukusta resoon. Joten olen päätymässä laatikko ebbiin. Resoksi 57l laatikko samaa mallia kuin ebbin kasviallas 27l (Clas Ohlson). Tiivistin läpiviennit lasitus silikoonilla joka käy myös akvaarioon. Pumpuksi tullee Resun 980 ja sihdiksi/suodattimeksi putkien päihin valkosipulipussia. Tähän ebbiin olisi tarkoitus laittaa ehkä kolme chiliä kasvamaan jotta niillä olisi hyvin juuritilaa, mutta lähinnä kasvaessa taitaa tulla tila ongelmaa, kun aika lähekkäin ne siihen joutuvat.

Bolivian Rainbow ei vieläkään ole tyytyväinen, vaikka laimensin lannoitusta, mutta se varmaan ottaa vähän aikaa.

Levä ongelma näyttää nytten tältä. Onko tosiaan tavallista että levää on kaikkialla missä on kosteaa ja myös haisee levämäiselle ja että se kasvaa nopeammin kuin kasvit? Kuvassa levä ei edes näytä niin paksulta ja laajalta kuin todellisuudessa.

Proggis

Ei mulla kahdessa ebbissä ainakaan oo näkyny yhtään levää. Ei vaikka toisessa sora on läpinäkyvässä laatikossa ja valo varmasti osuu märkään soraan :P mut toisaalta onhan toi aquafarm vähä eri ku siinä taitaa vesi valua koko ajan soran päälle ja se ei kuivahda ollenkaan?

Sabai

Aivan, ymmärtääkseni yleensä aquafarmissa veden on tarkoitus valua kokoajan. Minä laitoin sen noin pari viikkoa sitten valumaan vuorokaudesa noin 12h ajan (1-2 h jaksoissa).

Sabai

Kyllästyin katsomaan paksua ja kuplivaa levämattoa chilieni ympärillä joten hommasin konvertointi paketin aquafarmiin ja nytten siitä tuli aerofarm. En ole nähnyt yhtään kuvaa tai kuullut että kellään levä olisi noin pahasti iskenyt. Luullakseni se tuli kasvihuoneesta siirretyistä kasveista muakana. Aloitin alusta ja mitäs luulette että tykkään aerosta tähän mennessä: Se on LOISTAVA!

Päivitystä päiväkirjaani luvassa piakoin, kuvien kera. Chilit tuottavat jo nuppuja. Missä vaiheessa olisi sopiva hetki latvoa toisen kerran chilejä?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 03, 2011, 09:26:08 ap
Missä vaiheessa olisi sopiva hetki latvoa toisen kerran chilejä?

Itse en näkisi tarpeelliseksi ollenkaan. Kaikki eivät näe tarpeelliseksi latvoa edes ensimmäistä kertaa. Kyllä ne siitä itsekseenkin haarautuu.

Sabai

Minulla ei ole kokemusta chilien kasvattelusta, kun ensimmäiset ovat vasta kasvamassa, joten saatan olla ihan väärässä. Mutta minulla on uskomus mm. tämän foorumin perusteella että latvomisella saadaan hillittyä pituuskasvua ja lisättyä tuuheutta jolloin saavutetaan ehkä hiukan parempi satoisuus ja sopivuus sisäkasvatukseen. Ei oikein kaksi metrinen chili mahdu ainakaan minulla sisätiloihin, varsinkaan kun niitä on tarkoitus olla useampia. Voihan hyvinkin olla että varsinkin toinen latvominen on turhaa, mutta jo tuo yksi latvominen näyttäisi lisäävän tuuheutta.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Sabai - joulukuu 03, 2011, 10:39:36 ap
Minulla ei ole kokemusta chilien kasvattelusta, kun ensimmäiset ovat vasta kasvamassa, joten saatan olla ihan väärässä. Mutta minulla on uskomus mm. tämän foorumin perusteella että latvomisella saadaan hillittyä pituuskasvua ja lisättyä tuuheutta jolloin saavutetaan ehkä hiukan parempi satoisuus ja sopivuus sisäkasvatukseen. Ei oikein kaksi metrinen chili mahdu ainakaan minulla sisätiloihin, varsinkaan kun niitä on tarkoitus olla useampia. Voihan hyvinkin olla että varsinkin toinen latvominen on turhaa, mutta jo tuo yksi latvominen näyttäisi lisäävän tuuheutta.

No tässä olet kyllä ainakin osittain oikeassa. Latvomalla saa kyllä pituuskasvua hillittyä ja puskaan tuuheutta, mutta en usko sen vaikuttavan satoon(?).

Huru-ukko

Enemmän lehtiä, suurempi sadontuotto kun yhteyttävää pinta-alaa on enemmän ?.

Sabai

Tämä jäi siis viimeiseksi kuvaksi levän kanssa kamppailleesta Bolivian Rainbow:sta aquassa.

Minulla on pH tippatesteri eikä EC-mittaria ollenkaan, mutta ihan samoin ohjein yritän Aerossa mennä. Tulos näyttää aivan erilaiselta tähän saakka. Olisikohan tuon säälittävän BR kärsimys johtunut levästä.

Sabai

13.10.2011
Laitan itämään;      itu näkyy x vuorokauden kuluttua:
Turbo Pube            6d
Aji Benito               4d
Lemon Drop            5d
PI441551               5d
Mexican Cluster      2d

15.10.2011
Laitan itämään myös nämä:
Aji Cristal (2x)        3d ja 6d
Thai Dragon            38d (Onkohan toi normaalisti noin hidas.)

27.10.2011
Aerofarm:ksi modifiointi. Veteni pH näyttäisi olevan noin 8,5 eli säädän noin 6:een. Näyttää toimivan aika tarkasti niin että 1ml pH Down (GHE) nestettä 10 litraa vettä kohti laskee yhden yksikön.
Siirrän taimet kasvamaan Aeroon, vedessä ei ole vielä ravinteita.
Lemon Drop          Oikella takana
PI441551             Oikella edessä
Aji Benito             Vasemmalla edessä
Aji Cristal             Vasemmalla takana
(Aluksi A.C:n paikalla B.R. ja keskellä M.C.)