tammikuu 10, 2025, 18:35:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mopolla moottoritiellä, à la Mog-

Aloittaja Mog-, lokakuu 03, 2011, 23:01:41 ip

« edellinen - seuraava »

Fat Ali

Siis otit siemenet Fatalii Gourmetin chileistä vai tilasit Fataliilta pelkkiä siemeniä ?

AC:n itävyys on ollut vissiin aika monella perin kehno, itseni mukaan lukien. Ekasta satsista tulos oli nolla, foorumilainen (PP) lähetti minulle siemeniä, mitkä itivät hyvin. Sikulla saattaisi olla vielä AC:n siemeniä, tosin kiire taitaa tulla tälle kaudelle.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

exa

Itse idätin hyvällä menestykselle viime kesänä Fatalii Gourmetin tuoreesta Aji Cristalista, eikä ollut edes täysin kypsiä. Siemeniä löytyy kyseisestä lajikkeesta runsaasti, joten jos vielä haluat itämään laittaa niin meikäläiseltä saat siemeniä.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Mog-

Lainaus käyttäjältä: exa - huhtikuu 09, 2012, 16:22:46 ip
Itse idätin hyvällä menestykselle viime kesänä Fatalii Gourmetin tuoreesta Aji Cristalista, eikä ollut edes täysin kypsiä. Siemeniä löytyy kyseisestä lajikkeesta runsaasti, joten jos vielä haluat itämään laittaa niin meikäläiseltä saat siemeniä.

Ihan siis viime syksynä kerätty fatalii gourmee chileistä. Fantasyn ja ajin keräilin itse ja nagan sain lähetettynä täältä foorumilta, mutta nekin oli siis fatalii gourmeesta poimittuja. Fantasyjä iti siis 1 ja muita nolla.

Lainaus käyttäjältä: exa - huhtikuu 09, 2012, 16:22:46 ip

Voisihan noita ehkäpä laittaa koska kyllä Baccan pitäisi ehtiä jo jonkinlaiseksi kasvaa loppukesään mennessä.
Pistätkö vaikka osoitettas yv:llä niin laitan kuoren tulemaan?
Kipu syntyy kun heikkous poistuu kehosta

Päiväkirja vuosimallia 2012

Liikuntapäiväkirja

Mog-

Tuo mainitsemani anopin seinänvierusviristelmä ei toteudukkaan...

Anoppi innostui sen verran että bauhausista on kuulemma haettu jonkunlainen kasvihuone. Seinäviritelmän sijaan mun tehtävä olisi kuulemma se kasata jos kasvatustilaa sieltä hamuan ja minähän hamuan.  ;)

Onko tuon sijoittamisessa oikeastaan muuta sääntöä kuin mitä lämpimämpi/aurinkoisempi paikka niin sitä parempi. Pitkä vai pääty seinä etelään tai jotain muuta hifistelyä?
Chiliä, tomaattia ja sen sellaista tulee sisään.

Tuossa laskeskelin että noista kasveista n.8-9 jää himaan. --> n.7 partsille ja n.2 sisään.
Toinen samanlainen anopin huoneeseen ja sitten 1-2 lahjoitukseen lähiaikoina..
Mietinnässä on vaan että mitkä jättäisin himaan sisään?
Haluaisin mahd. hyvän sadon miedoista, kuten champion, fantasy, jne. Eli kannattaisiko jättää mielummin Manzanoa vaikka ikkulaudalle vai sitten esim Harolds barnsia?

Liikuntapäiväkirja

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Mog- - huhtikuu 15, 2012, 14:54:11 ip
Tuo mainitsemani anopin seinänvierusviristelmä ei toteudukkaan...

Anoppi innostui sen verran että bauhausista on kuulemma haettu jonkunlainen kasvihuone. Seinäviritelmän sijaan mun tehtävä olisi kuulemma se kasata jos kasvatustilaa sieltä hamuan ja minähän hamuan.  ;)

Onko tuon sijoittamisessa oikeastaan muuta sääntöä kuin mitä lämpimämpi/aurinkoisempi paikka niin sitä parempi. Pitkä vai pääty seinä etelään tai jotain muuta hifistelyä?
Chiliä, tomaattia ja sen sellaista tulee sisään.

Tuossa laskeskelin että noista kasveista n.8-9 jää himaan. --> n.7 partsille ja n.2 sisään.
Haluaisin mahd. hyvän sadon miedoista, kuten champion, fantasy, jne. Eli kannattaisiko jättää mielummin Manzanoa vaikka ikkulaudalle vai sitten esim Harolds barnsia?
Itse laittaisin nuo vähemmän satoisat Puben ja chinensen pihalle nauttimaan auringosta ja jättäisin Annuumin/Baccan sisälle.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: Mog- - huhtikuu 15, 2012, 14:54:11 ip

Champion kasvaa hyvissä olosuhteissa todella ISOKSI, jotenka jos on iso parveke niin sinne. Fantacysta on vaikea sanoa kun on risteytystuote, mutta kuvittelisin että viihtyy samoissa oloissa kuin Lemon Drop. Manzano ja muutkin pubet eivät kaipaa hirveää paistetta, puolivarjo esim. puun suojassa olisi parempi. Harold's ja muut chinencet tykkäävät paahteesta ja ovat hitaita kypsymään, joten ehkä kasvihuone tai lasitettu parveke voisi olla paras paikka. Ikkunalle pieniä lajikkeita.

Toivottavasti ehdit saamaan satoa..   näkyi idätyskuviot olevan vähän myöhässä  :)

Mog-

huhtikuu 18, 2012, 14:06:54 ip #26 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2012, 14:10:12 ip käyttäjältä Mog-
Allright.
Koitetaas vähän hahmotella.

Eli about näin..?
Kasvihuone: 1haba, 1harolds, 1tigerstheet, 1champion, 1starfish
Partsille (ei lasitettu): 1fantasy, amppelihaba, 1turbo?, 1manzano?,1starfish, 1champion
Sisään: 1 tigerstheet, 1harolds, 1manzano
Ulos/partsille: Blackscorpiontongue

Pubeille olisi hyvä paikka partsilla, mutta koska satoavat myöhään ja hittasti (eikö?) niin en tiedä ehtivätkö kypsyä ennen kylmää, avoimella partsilla. Joten olisiko kasvihuone tai sisätilat kuitenkin parempi paikka?

Sitten jos tällä viikolla saapuvat lemon drop ja cristal itävät, niin niille arvotaan paikka sitten sieltä mihin parhaiten mahtuvat.
Taisin unohtaa tuosta listasta kyllä jotain, mutta muokataan/lisätään kunhan pääsen to himaan tarkistamaan.

Satoa varmaankin kyllä tulee, koska nopeimmat itäjät ovat jo ihan mukavan kokoisia. Mitään jätti satoa ei varmaan kuitenkaan tule, mutta vastahan tässä opetellaan, eikä stressata.  ;)

Liikuntapäiväkirja

Lillen

Eikös se pubejen satoamisajankohta riipu siitä milloin ne ovat idätetty  ;).

Ymmärtääkseni niillä kestää kyllä pidempään, itse joudun varmaan ottamaan ne sisälle kypsyttelemään kun idätin hieman suositeltua myöhemmin.

Mog-

Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 18, 2012, 14:28:35 ip
Eikös se pubejen satoamisajankohta riipu siitä milloin ne ovat idätetty  ;).

Ymmärtääkseni niillä kestää kyllä pidempään, itse joudun varmaan ottamaan ne sisälle kypsyttelemään kun idätin hieman suositeltua myöhemmin.

Eikös niillä olekkaan jotain tiettyä päivämäärää??  ;)
Itsellä meni muiden mukana, eli suht myöhään oten siksi hyvää paikkaa arvuuttelen.

Muistanko väärin os sanon että pubet podit eivät välttämättä tykkää siirtämisestä? Voi olla että sekoitan johonkin, mutta tälläinen muistikuva on..

Liikuntapäiväkirja

Whili

Lainaus käyttäjältä: Mog- - huhtikuu 18, 2012, 16:12:40 ip

Muistanko väärin os sanon että pubet podit eivät välttämättä tykkää siirtämisestä? Voi olla että sekoitan johonkin, mutta tälläinen muistikuva on..

Muistat aivan oikein. Pubet pudottavat helposti kukat ja podit jos niitä siirtelee tai kääntelee.

PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - huhtikuu 18, 2012, 16:15:22 ip

Muistat aivan oikein. Pubet pudottavat helposti kukat ja podit jos niitä siirtelee tai kääntelee.

Ehkä ja jossain oloissa. Itse en ole havainnut tällaista, mutta uskon kyllä Chilivaarin havaintoihin.

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 18, 2012, 16:24:40 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - huhtikuu 18, 2012, 16:15:22 ip

Ehkä ja jossain oloissa. Itse en ole havainnut tällaista, mutta uskon kyllä Chilivaarin havaintoihin.

En ole pystynyt selvittämään miksi minullakin joskus pube tiputteli kukkiaan kun kasvoi kuumalla lasiterassilla, johtuiko sitten purkkien kääntelystä, siirtelystä vai lämpötilasta. Nykyään kun pubet pääasiassa ovat amppeleissa kasvihuoneessa niin saa käännellä miten päin vaan niin kukat pysyy kasveissa, voisiko johtua paremmista olosuhteista sitten.

jaolsten

Olisiko Pubeille vaan se lämpö ilman suoraa auringonvaloa se tärkein tekijä? Itse laittaisin kyllä Pubet kasvariin varjoisaan ja Chinenset kasvariin aurinkoon. Loput sitten partsille ja sisälle. No okei ton toisen Haroldin laittaisin itsekin sisälle..
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Mog-

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 18, 2012, 23:47:59 ip
Olisiko Pubeille vaan se lämpö ilman suoraa auringonvaloa se tärkein tekijä? Itse laittaisin kyllä Pubet kasvariin varjoisaan ja Chinenset kasvariin aurinkoon. Loput sitten partsille ja sisälle. No okei ton toisen Haroldin laittaisin itsekin sisälle..

Jep..
Pubet menee mukavasti kyllä amppeleissa joten eiköhän nekin saa tuonne kasvariin mahdutettua.
Alustavasti jos siis menisi jotenkin noin. Sittenhän sen näkee, että mikä mahtuu mihinkin, kun niitä oikeasti rupeaa sijoittelemaan.

Lisää kysymyksiä pukkaa..
Mikä on sopiva kasvu etäisyys kasvarissa, eli paljonko pitää planttujen väliin jäädä tilaa.?
Kasvariin tulee U:n muotoinen kaukalo/laatikko, jonka korkeudeksi koitan saada n.40cm ja leveydeksi 50-60cm..

Liikuntapäiväkirja

jewe

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - huhtikuu 18, 2012, 23:47:59 ip
Olisiko Pubeille vaan se lämpö ilman suoraa auringonvaloa se tärkein tekijä?

Itse näkisin asian juuri toistapäin. Omat pubet kukoistaa kasvihuoneessa keväällä kun on viileää ja valoisaa, jolloin myös kukista alkaa podeja muodostumaan. Kesän kuumuudessa noi on näyttänyt välillä kärsivän ja silloin vain podit kasvaa mutta uusia kukkia ei tule. Loppukesästä kun taas viilenee niin johan rupeaa taas kukkimaan ja podeja tekemään. 

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 19, 2012, 15:53:52 ip
Itse näkisin asian juuri toistapäin. Omat pubet kukoistaa kasvihuoneessa keväällä kun on viileää ja valoisaa, jolloin myös kukista alkaa podeja muodostumaan. Kesän kuumuudessa noi on näyttänyt välillä kärsivän ja silloin vain podit kasvaa mutta uusia kukkia ei tule. Loppukesästä kun taas viilenee niin johan rupeaa taas kukkimaan ja podeja tekemään.

Olen pitkälti samaa mieltä. Kasvarissa tuli vähemmän satoa ja kasvukin oli hitaampaa kuin normaalisti ajateltuna selvästi huonommassa kasvupaikassa valokatteen alla ulkona.

Mog-

Jostain muistin perukoilta puskee tieto että tarvitsisivat lämpövaihtelua. Päivällä lämmin ja yöllä viileää.. Tämän seikan takia ei soveltuisi hirveän hyvin ainakaan sisällä pidettäväksi...

Liikuntapäiväkirja

PP

Lainaus käyttäjältä: Mog- - huhtikuu 19, 2012, 17:34:01 ip
Jostain muistin perukoilta puskee tieto että tarvitsisivat lämpövaihtelua. Päivällä lämmin ja yöllä viileää.. Tämän seikan takia ei soveltuisi hirveän hyvin ainakaan sisällä pidettäväksi...

Tätäkin olen havainnut monen muun kasvattajan tavoin, mutta pubet tuottaa monilla sisälläkin.

jaolsten

Taas tuli arvokasta tietoa aloittelijalle, kiitos!
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sami.