tammikuu 09, 2025, 22:35:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kahvi

Aloittaja yan, lokakuu 31, 2011, 21:10:03 ip

« edellinen - seuraava »

Smy

Ostin Lidlistä taimen kun oli halvalla myynnissä, en tiedä että minkä ikäinen on ja kuinka monta vuotta menee että saan kahvit omasta puskasta. Kunhan saan ruukun vaihdettua niin saa nähdä kuinka lähtee kasvamaan :)

Mandrake

Kahvi on mielestäni suhteellisen anteeksiantavainen huonekasvi. Papuja voi oikeissa olosuhteissa saada todella runsaastikin, mutta vaatii suhteellisen paljon valoa ja hiukan viileämpää (~15 astetta) ja kuivempaa talvehtimisjaksoa. Huonekasviksi kannattaa valita kääpiökahvi joita ei valmiina kasveina saa, vaan pitää kasvattaa siemenestä itse. (C. arabica nana, C. racemosa, C. catura).

Siementen pitää olle ehdottoman tuoreita, jopa parin kuukauden säilytys heikentää itämistä. Tuoreillakin siemenillä voi mennä jopa neljä kuukautta itämiseen keskiarvon ollessa suurinpiirtein 2,5kk. Jos itämiseen menee enemmän kuin puoli vuotta, voi olettaa siementen olleen kuolleita.

Itse olen kasvattanut siemenestä kahiva pariin otteeseen jossa ensimmäisellä kerralla kesti kolmisen kuukautta itämiseen ja toisella kerralla (tuoreista kahvi marjoista otetuilla siemenillä) pari kuukautta. Ensimmäiset kasvatit ovat nyt noin. 8 vuotta ja edellis vuonna tuotti ensimmäisen sadon (eli 6v vanhana). Marjoja ei tullut kovin montaa, kymmenisen kappaletta, joissa kaksi papua/marja.

Ei siis ihan kahviplantaasia tällä saa aikaseksi, mutta hyvällä paikalla/valoilla voi kahvista saada jopa kilon papuja/vuosi.

Hauskaa puuhaa! Niille jotka turhautuivat papujen idättämiseen, yrittäkää uudelleen ja todellakin, itämiseen voi mennä se puoli vuotta!!!

KP78

Ruinasin Pauligilta pari papua, sain jonkun kymmenisen kappaletta. Laitoin 5 kappaletta multaan Pauligin ohjeen mukaan ja 2 kappaletta veteen ihan uteliaisuudesta koska vedessä olen saanut chilin siemenetkin paremmin itämään.

Milton

Jostain marketin poistomyynnistä -70 % alella raahasin riutuvan pikkuisen noin kolme vuotta sitten kotiin ja sain myöhemmin kuulla, että se on kahvi. Nyt se on metrinen tuuhea puska ja väittäisin, että helppo kasvi kun en ole tehnyt sille mitään ketjussa mainittua. Eli kärsii kuivuudesta, harvoin lannoitettu ja aika pienessä ruukussakin on.

Minusta kasvi on kaunis ja nyt kun ryhdyin viherpeukaloksi chilien innoittamana ryhdyn hoitamaan kaunokaistani niin, että satokin olisi joskus mahdollista.

Lightweight

Kahvi puskan hankin minäkin kun huokeaan hintaan tarjouksessa oli. Aikas nätti puska omaan silmään.
Coffea arabica eli arabian kahvi?

Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

IceQueen

Multa löytyy yli 10v vanha kahvipensas ja n. 4-5 vuotias kahvipuu. Ainoot ns. hyötykasvit joiden kanssa mulla synkkaa. Kastelutahti sopii mulle ja muutenkin helppohoitoinen kasvi. Kahvipuu on vasta n. metrin korkuinen, kun joutui muutaman vuoden elämään laiminlyötynä... Tänä keväänä mullanvaihdon ja erittäin aurinkoisen ikkunan ansiosta on suorastaan räjähtänyt kasvuun, jo n. 20cm on uutta kasvustoa tullut.

Kahvipuu on mummon kahvipuun pavusta siskonk kasvattanut n. 4cm mittaiseksi, jonka jälkeen on ollut minun hoivassani. Nyt tarvis vaan saada "kiusattua" kukkimaan, jotta sais uusia puita aluilleen. :)

Seppo

^ Mikä ero on kahvipuulla ja kahvipensaalla? ???

Minulla on yksi pieni muutaman vuoden vanha coffea arabica pienessä altakasteluruukussa ja kissanhiekassa kasvamassa. Ostin marketista joskus sellaisen, missä kasvoi monta pientä taimea samassa ruukussa. Se oli laiminlyötynä parisen vuotta, aina välillä nääntymisen partaalle kuivuen. Sitten erottelin parhaimman näköisen taimen omaan ruukkuunsa kasvamaan ja nyt se on lähtenyt roimaan kasvuun. Haarautui hiljattain ensimmäisen kerran ja pituuskasvuakin on tullut puolet aiemmasta pituudesta jo tämän kesän aikana. Mukava kasvateltava. Ensi kesäksi täytyy järjestää sille isompi ruukku.

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Seppo - kesäkuu 26, 2013, 08:42:42 ap
^ Mikä ero on kahvipuulla ja kahvipensaalla? ???

Minulla on yksi pieni muutaman vuoden vanha coffea arabica pienessä altakasteluruukussa ja kissanhiekassa kasvamassa. Ostin marketista joskus sellaisen, missä kasvoi monta pientä taimea samassa ruukussa. Se oli laiminlyötynä parisen vuotta, aina välillä nääntymisen partaalle kuivuen. Sitten erottelin parhaimman näköisen taimen omaan ruukkuunsa kasvamaan ja nyt se on lähtenyt roimaan kasvuun. Haarautui hiljattain ensimmäisen kerran ja pituuskasvuakin on tullut puolet aiemmasta pituudesta jo tämän kesän aikana. Mukava kasvateltava. Ensi kesäksi täytyy järjestää sille isompi ruukku.
Kahvipensas on haaroittuneempi ja semmonen puskamaisempi, kun tuossa puussa on yks selkee runko ja siinä oksat. Varmaan ovat vaan jotain eri lajiketta, koska toi pensas pysyy matalampanakin, on n. 50cm korjee, vaikka on sen reilu 10v vanha.

Thiikeri

Mistä suosittelette aloittamaan kahvin (puun/pensaan) kasvatuksen? Pavuista, siemenistä vai valmiista taimenesta? Suomessa moista ei kannata kai edes yrittää laittaa ulkoilemaan pitkiksi ajoiksi..?

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - kesäkuu 27, 2013, 09:05:58 ap
Mistä suosittelette aloittamaan kahvin (puun/pensaan) kasvatuksen? Pavuista, siemenistä vai valmiista taimenesta? Suomessa moista ei kannata kai edes yrittää laittaa ulkoilemaan pitkiksi ajoiksi..?
Eikös noi pavut oo niitä siemeniä?  ??? Enivei, mä kasvattaisin pavusta, itselle se on ainakin se palkitsevin tapa ollut, kun näkee ihan alusta loppuun sen touhun. Helppoja saada itämään ja kasvamaan. :)

Mä oon ulkoiluttanut ainoostaan oikein kuumina ja kauniina päivinä, samalla kun oon extra tehokkaat sumutukset antanut kasveille.

Thiikeri

Eli ei kun kysymään Pauligilta papuja  :P :D ...Tuntuvat antavan aikas helposti noita papuja, ainakin sen perusteella, mitä oon täältä lueskellut..

Jani M

Yhtään papua en vaan ole saanut itämään. Eli todella tuoreita pitää olla, että onnistuu.

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 27, 2013, 14:19:51 ip
Yhtään papua en vaan ole saanut itämään. Eli todella tuoreita pitää olla, että onnistuu.
Se voi olla, et ne Pauligin pavut on vaan sen verran vanhoja. Itse sain aikanaan mummultani 2 papua, jotka oli omasta puustaan pari päivää aiemmin poiminut, ja ne iti hienosti molemmat, siskollani samoin.

Kun nyt sais oman tuottamaan papuja, niin vois niitä sitten muillekin tarjota...

KP78

Kahvihan on puu. Yleensä kasvaa pensasmaisena, varsinkin kun aurinkoa riittää, mutta laitappa pimeään paikkaan kasvamaan...

Seppo

Muistelen lukeneeni, että kahvipuut pidetään kahviplantaaseilla leikkaamalla pensasmaisina, jotta papujen kerääminen olisi helpompaa ja siksi puhutaan usein kahvipensaasta eikä -puusta.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Smy - heinäkuu 30, 2012, 13:52:56 ip
Ostin Lidlistä taimen kun oli halvalla myynnissä, en tiedä että minkä ikäinen on ja kuinka monta vuotta menee että saan kahvit omasta puskasta. Kunhan saan ruukun vaihdettua niin saa nähdä kuinka lähtee kasvamaan :)

Tämä on just samanlainen kuin minkä minä aikoinani ostin. Noista pienistä valkkasin parhaan ja istutin omaan ruukkuunsa. Nyt se on aikansa harjoiteltuaan innostunut reippaaseen kasvuun. Saattaa olla sullekin harkitsemisen arvoinen ajatus erotella noita taimia omiin ruukkuihinsa niin saat useamman elinvoimaisen pienen kahvipuun.

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Seppo - heinäkuu 01, 2013, 17:48:33 ip
Muistelen lukeneeni, että kahvipuut pidetään kahviplantaaseilla leikkaamalla pensasmaisina, jotta papujen kerääminen olisi helpompaa ja siksi puhutaan usein kahvipensaasta eikä -puusta.
Järkeen käyvää infoa, eli tuo "pensas" on varmaan useita puita iskettynä samaan ruukkuun.

Thiikeri

Lainaus käyttäjältä: Seppo - heinäkuu 01, 2013, 17:48:33 ip

Luin jostain, että kahvipuu kasvaa luonnostaan 7-8-metriseksi, mutta viljelmillä se leikataan 2-4 metrin korkuiseksi leveäksi pensaaksi, joka tuottaa paremmin kuin korkea puu. Pensaat istutetaan 3-4 metrin välein, ja niitä karsitaan vähintään 2-3 kertaa vuodessa. Pensaat kasvavat yleensä muiden lajien suojassa, mutta jotkin lajikkeet on jalostettu kestämään suoraa auringonvaloa.

Kahvipensaan voi kasvattaa laittamalla siemenpavun pehmeään, hyvin lannoitettuun kukkamultaan 1-2 cm syvyyteen, litteä puoli alaspäin. Kastele papuja alkuaikoina kaksi kertaa päivässä. Pidä ruukku lämpöisessä, vedottomassa paikassa sekä itämisen että taimikauden aikana. Itäminen kestää 6-7 viikkoa. Kahvipensas voi antaa ensimmäisen sadon kolmen vuoden ikäisenä, yleensä kuitenkin vasta nelivuotiaana. Kahvipensas kasvaa 2-4 metrin korkuiseksi ja antaa 1-2 satoa vuodessa.

KP78

Roskankerääjä

Saitko nuo itämään Pauligilta tilatuista pavuista?
Helevetin hiki!