kesäkuu 26, 2024, 08:10:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Wille & Pohjoisen chilit

Aloittaja wh, marraskuu 16, 2011, 22:22:34 ip

« edellinen - seuraava »

wh

marraskuu 16, 2011, 22:22:34 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 08, 2011, 21:25:40 ip käyttäjältä wh
Toinen kausi lähtisi, Oulun korkeudella. Ensimmäinen kausi meni täysin opetellessa ja tätä foorumia selatessa, tuli kokeiltua oikeastaan kaikkea mahdollista. Eri idätystyylejä (kivivillaa / lauttaa), tuli kokeiltua hydroa ensimmäisiä kertoja, tuli kokeiltua siirtoa mullasta -> hydroon, sekä myös hydrosta -> multaan. Erillaisia valoratkaisuja ym.. ihan vain kokeilumielessä. Satoa tuli enemmän kuin osasin kuvitella. 2011 kauden ämpäreissä ym olevia lannoitin aikalailla vain puutarhan kesällä. Jotain töherryksiä 2011 kaudesta löytyy: http://ville.pic.fi/kuvat/Chilit/  , valitettavasti aivan viimeisimpiä sadonkorjuukuvia tuolta ei löydy eikä etikkaliemisäilyke systeemejä.

Mitä 2012 tuo tullessaan opittujen virheiden ym tiimoilta:

Idätys normaalisti tuollaisessa idätysboxissa kivivillassa, siittä tarkoitus siirtää fataliin sivuiltakin löytyvään ebbiin joka on siinä vaiheessa että tarvikkeet täytyy hankkia. Tarkoitus on työntää siihen aika iso kasa kivivillassa olevia kasveja ja vähentää siittä sitten niitä sitämukaa kun kasvavat. Todennäköisesti ebbejä tulee (tilanpuutteen takia sisälle) 2kpl. Joihin lopullisesti kasvihuoneeseen jäisi sitten muutama kasvi per ebbi.

Valaistus, noh ok noi bilteman isot loisteputki systeemit toimi ihan ok. Nyt lisähankintana on ollut bilteman 45W ESL. Nuo saa ajaa asiansa.. uskoisin että niillä pystyn kaiken tarpeellisen tekemään.

Lajikkeet jotka olen kohtuu tarkkaan valikoinut kaudelle 2012:

Aji Finlandia
Champion
Criola sella
Guyanalainen
Aji fantasy
Aji Cristal
Rocoto Peruvia Red
Jalapeno Pinata
Turbo Pube
Cajamarca
PI281429
Cili Goronong
Naga M.
Peruvian white habanero
Pink Habanero
Chocolate fatalii
.... kiitos MrFrosty osasta tämänkin listan siemenistä.
NagaM @ Goat's weed risteytys (kiitos muro)

Näistä tänään 16.11.2011 lähti testierä miten lajikkeet itävät, joista tarkoitus osa on lahjoittaa ja osaa seurata ihan että kauanko kestää itää ja kasvaa jotta voi ajoittaa uuden erän tuossa vuodenvaihteen jälkeen omista isoimmista suosikeista.

Naga@Goat's Weed 1/2 (ensimmäinen itänyt 24.11.2011)
Naga@Goat's Weed 0/2
Red Peruvian Rocoto 1/1 (itänyt 25.11.2011)
Red Peruvian Rocoto 1/1 (itänyt 26.11.2011)
Aji Fantasy 0/1
Aji Fantasy 0/1
Aji Fantasy 0/1
Criola Cella 1/2 (ensimmäinen itänyt 24.11.2011)
Turbo Pube 0/2
Turbo Pube 1/1 (itänyt 3.12.2011)
Naga M. 1/1 (itänyt 22.11.2011)
Naga M. 1/1
Naga M. 0/1
Cajamarca 1/2 (ensimmäinen itänyt 21.11.2011) , nämä jostain syystä kuihtui ennen sirkkalehtiä
Chocolate Fatalii 0/1
Chocolate Fatalii 1/1 (itänyt 21.11.2011)

Eli lajike per kivivilla / montako kpl, yliviivatut tarkoittaa että on itänyt vain toinen ja jätetty se 1kpl villaan.

Tarkoitus on kuvata aika ahkeraan ja seurata läpi kauden aktiivisesti, todennäköisesti mitä vinkkejä tulen tarvitsemaan koskee ne ebbien ravinteita koska niistä ei ole vielä mitään kokemusta..

MrFrost

Vihdoinkin päiväkirja.

Mieluummin kavereiden ja tuttujen päiväkirjoja tulee selattua, kuin erikseen blogeja tai pelkkiä kuvasivuja ja kommentoitua sitten IRCissä.

Kunhan tulee enemmän juttua ja kuvasisältöä, niin kommentteja ja vinkkejäkin tulee, samoin myös seuraajia.

Itse on väkisin joutunut rajoittamaan ajanpuutteen vuoksi aktiivisessa seurannassa olevien päiväkirjojen määrää, kyllä niitä tulee luettua, mutta harvoin on jotain muuta sanottavaa, kuin mitä joku muu on jo ehtinyt kommentoimaan.

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

wh


MrFrost

Tuohon voi laittaa huoletta reilummin vettä ja tökkäisin ehkä yhteen kuutioon lämpömittarin, niin näkee mikä sen idätysalustan todellinen lämpötila on.

Itsellä yleensä sellanen reilu sentti pohjalla.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

wh

marraskuu 23, 2011, 21:27:59 ip #4 Viimeisin muokkaus: marraskuu 23, 2011, 21:39:42 ip käyttäjältä wh
Ebbi projekti alkoi, saattaa kyllä näyttää tutulta ;)

Biltemasta 19mm läpiviennit, kaapista löytyi ötökkäverkkoa.. läpiviennin liimasin ja tiivistin sikaflexillä (tuli kyllä niin tiukka jo muutenkin että liekkö edes olisi ollut tarpeen). Sitten verkko päälle ja kiinnitys sikaflexillä.
Muoviputkea pitää hakea joskus kun kaupassa eteen tulee ja pumput vielä hommata.. hyvä tehdä rauhassa kun kiirettä näille vielä ei ole.

Onko muuten kellään käynyt mielessä että eihän tähän periaatteessa tarvitsisi edes ylivuotoputkea, jos vesi puskee yli niin sehän tulee tuosta kahvan raosta takaisin resoon ?  Laitan vain kahvan ympärille kummallekkin puolelle tota samaa hyttysverkkoo.. :)


Ceehoo

Eikai siihen tarvitse laittaa,mutta lorina voi olla aika makia kun alkaa täyttymään ja tulemaan yli. :)
Allekirjoitus

-V-

Näyttäisi olevan "kahva" siinämäärin lähellä lootan yläreunaa, ettei kannata ainakaan sillä kaikkein keveimmällä soralla kokeilla...

Lillen

Hienolta näyttää!

Et haluaisi rakentaa samalla muutaman minulle  ;)  ;D.

Itse olen jotenkin niin tohelo käsistäni ,että olisi varmaan paras ostaa Chilitarvikkkeesta bubbleri tai jokin vastaava ,mutta isompi  :).

wh

Lainaus käyttäjältä: Lillen - marraskuu 24, 2011, 21:46:08 ip
Hienolta näyttää!

Et haluaisi rakentaa samalla muutaman minulle  ;)  ;D.

Itse olen jotenkin niin tohelo käsistäni ,että olisi varmaan paras ostaa Chilitarvikkkeesta bubbleri tai jokin vastaava ,mutta isompi  :).


Nuo on kyllä äärimmäisen helppoja rakentaa, kun ensimmäisen tekee niin toisen rakentamiseen menee vajaa 5min aikaa. Työkaluiksikkaan ei tarvitse kuin ison poranterän (n. 19mm, itse käytin tuollaista ylöspäin suurenevaa poranterää) koska läpivienti on 20mm. Ylivuotoletkulle toinen reikä ja sopiva putki läpi. Siinäpä se aikalailla on..

Ensimmäiseen viestiini tässä ketjussa olen muuten päivittänyt itämisaikataulua, tuo aikataulu on ajoitettu niin että kivivillasta on tullut reilusti ylös jo, eli itse itäminen saattaa olla vielä jopa nopeampaa tapahtunut, mutta päivämäärät olen merkannut niin että kun jotain oikeasti näkyy kunnolla.

wh

Innokas naga kasvaa, kasvoi 2 päivässä lähes idätysastian kattoon asti:


Ja toimituksen huomautus, tarranauhan loppuminen typon keskellä tuo Chocolate fataliista modernimman muunnoksen Cholate.. samalla testataan laiskaa valokuvausta by Nokia n9

Nizo

Kuinka kaukana sinulla on valot noista iduista?

Chilivaari

Joo, hämäränhyssyä näyttäisi taimella olleen.
Semmoinen 10-15 cm olisi sopiva valaisuetäisyys noilla valoillasi. Voi olla, että lämmöt nousevat silloin liiaksi (30° +) ja pitää lisätä etäisyyttä tai tuuletusta.

wh

Lainaus käyttäjältä: Nizo - marraskuu 27, 2011, 13:38:58 ip
Kuinka kaukana sinulla on valot noista iduista?


Tämä oli ihan pimeässä idätysboxissa missä ei ollut muut tulleet edes kivivillasta ylös, 2 päivän tarkastuksen jälkeen oli "pieni" ylläri ;) Siirsin nyt ruukkuun syvälle multaan sen ja valon alle..

Tuo Bilteman 45W ESL on kyllä aivan loistava, nämä nagat sirkkalehdestä about 1,5vko ESL alla niin että about 15cm korkeudella:


wh

Kuinka kauan taimi pysyy hengissä idätysastiassa pelkässä kivivillassa ja vedessä?

Olisi tarkoitus ihan tilanvuoksi idättää satsi niin, että pitäisin niitä mahdollisimman pitkään ihan vain tuossa idätysboxissa, jolloin saisin varmistettua että kaikki on itäneet mitkä halusin ja siirtäisin kaikki sitten kerralla ebbiin, ettei niinkuin nyt että purkkeja on siellä täällä, tuo on itänyt siirrän tuon tuonne tuo ei vielä ole valmis laitan tohon valoo jne..

Eli ihan vain että kivivillat imee vettä, kestääkö taimet sitä kuinka pitkään?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: wh - marraskuu 27, 2011, 22:18:36 ip
Kuinka kauan taimi pysyy hengissä idätysastiassa pelkässä kivivillassa ja vedessä?


Tuohon kysymykseen on aika vaikea vastata, kun se riippuu niin monesta asiasta. Suurinpana pelkona tuossa taitaa olla, että juuret mätänevät kun seisovat jatkuvasti hapettamattomassa vedessä. Ei tuota Nagaa tosin vielä ole mikään kiire siirtää. Kyllä se siellä vielä hyvin toimeen tulee.

Proggis

Lainaus käyttäjältä: wh - marraskuu 27, 2011, 22:18:36 ip
Kuinka kauan taimi pysyy hengissä idätysastiassa pelkässä kivivillassa ja vedessä?

Olisi tarkoitus ihan tilanvuoksi idättää satsi niin, että pitäisin niitä mahdollisimman pitkään ihan vain tuossa idätysboxissa, jolloin saisin varmistettua että kaikki on itäneet mitkä halusin ja siirtäisin kaikki sitten kerralla ebbiin, ettei niinkuin nyt että purkkeja on siellä täällä, tuo on itänyt siirrän tuon tuonne tuo ei vielä ole valmis laitan tohon valoo jne..

Eli ihan vain että kivivillat imee vettä, kestääkö taimet sitä kuinka pitkään?


Ite pidin kivivillakuutiota vesilasissa niin kauan kun juuret tuli kuution pohjasta läpi. Veteen sekoittelin todella miedosti (ec 0,6-0,8) Puutarhan kesää, joten eiköhän ne siinä pidemmänkin aikaa olisi pystynyt olemaan. Vettä lisäilin lasiin vasta kun edellinen oli haihtunut pois.

wh

Lainaus käyttäjältä: Nizo - marraskuu 28, 2011, 06:30:27 ap
Lainaus käyttäjältä: wh - marraskuu 27, 2011, 22:18:36 ip
Kuinka kauan taimi pysyy hengissä idätysastiassa pelkässä kivivillassa ja vedessä?


Tuohon kysymykseen on aika vaikea vastata, kun se riippuu niin monesta asiasta. Suurinpana pelkona tuossa taitaa olla, että juuret mätänevät kun seisovat jatkuvasti hapettamattomassa vedessä. Ei tuota Nagaa tosin vielä ole mikään kiire siirtää. Kyllä se siellä vielä hyvin toimeen tulee.


Joo aikajana johon tavoittelisin olisi reilu kuukausi (tod.näk siinä vaiheessa noi tulee jo rasiasta ulos). Sitten voisi ebbiä viritellä ja taimet ois jopa kohtuullisessa kokoluokassa. Jotain kuvia olen kivivilla idätyksistä nähnyt jotka on olleet vastaavissa idätysboxeissa ja joissakin on minusta jopa 3 lehtipariakin ollut..

Proggis: juuri tuo kävi itsellä myös mielessä että heitän sinne puutarhan kesää kans sekaan.

PP

Lainaus käyttäjältä: wh - marraskuu 28, 2011, 12:00:29 ip
Joo aikajana johon tavoittelisin olisi reilu kuukausi (tod.näk siinä vaiheessa noi tulee jo rasiasta ulos). Sitten voisi ebbiä viritellä ja taimet ois jopa kohtuullisessa kokoluokassa. Jotain kuvia olen kivivilla idätyksistä nähnyt jotka on olleet vastaavissa idätysboxeissa ja joissakin on minusta jopa 3 lehtipariakin ollut..


Juuret ei mätäne tuollaisessa, koska sekä veden, että kuution pinta on avoin ja vesi pysyy riittävän hapekkaana. Itse olen kasvattanut kivivillakuutioissa passiivisesti (lannoitevettä aluslautasella) ongelmitta ainakin kaksi kuukautta.

wh

joulukuu 02, 2011, 22:23:38 ip #18 Viimeisin muokkaus: joulukuu 02, 2011, 22:28:19 ip käyttäjältä wh
Jotain pientä kehitystä:





Idätysboxissa on vielä jonkin verran asukkeja, esim Aji Fantasyt ovat itäneet: 0

Mutta nyt on about tiedossa pussukat missä on hyvin itäviä siemeniä ym ja pitäis päättää milloin laittaa viimeisen setin itämään.. loput rocotot varmaan ainakin vois laittaa nyt. Ne on osittain sellaisia taimia jotka olisi ehkä tarkoitus lahjoittaa muutamilla kyselijöille.

wh

joulukuu 03, 2011, 22:36:46 ip #19 Viimeisin muokkaus: joulukuu 11, 2011, 20:18:00 ip käyttäjältä wh
3.12.2011

Champion 2/2 (Kummatkin itänyt 6.12.2011)
Champion 1/2 (Ensimmäinen itänyt 6.12.2011)
Aji Fantasy 0/2
Aji Fantasy 0/2
Aji Finlandia 1/2 (ensimmäinen itänyt 7.12.2011)
Aji Finlandia 0/2
Pink habanero 1/2 (ensimmäinen 8.12.2011)
Pink habanero 0/2
Aji Cristal 1/2 (itänyt 11.12.2011)
Aji Cristal 1/2 (itänyt 11.12.2011)

-----
Jalapeno Pinata 2/2 (itämään 6.12.2011 - itänyt 11.12.2011)
Aji Cristal 0/2 (itämään 8.12)
Aji Cristal 0/2 (itämään 8.12)

Tuleehan niitä.... paljon... onneksi aika todennäköisesti noista kaikki tuskin itää.