lokakuu 06, 2024, 18:21:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kirjoitettu tervehdys

Aloittaja Mooms, marraskuu 30, 2011, 10:42:49 ap

« edellinen - seuraava »

Mooms

marraskuu 30, 2011, 10:42:49 ap Viimeisin muokkaus: marraskuu 30, 2011, 11:00:11 ap käyttäjältä Mooms
Kuten otsikko sanoo ^

Kolme kautta takana, maalla 10 neliön kasvihuone, kotona rivitalon päätyasunto etelän puolella. Lajikkeita kokeiltuna vajaa parikymmentä joista suosikkeja: Habanero, Inca red drop, Aji cristal, Naga morich, Early Jalapeno (etikkaviipaleina), C. Limon. Ensi kaudelta odotan/jännään Omnicolorin, Lemon dropin ja Fataliin kasvatusta.

Suurin haasteeni on saada kaverin Karibian saarilta tuoman habaneron kasvattaminen onnistumaan jota olen aika-ajoin yrittänyt parin vuoden ajan. Kaveri toi ison säkillisen siemeniä kyseisestä kasvista joita paikallinen täti kasvatti takapihallaan. Kahdesti saanut idun putkahtamaan siemenestä ja viimeisin onnistuminen parin viikon takaa tappoi jälleen itsensä turpeessa.

Hauskin chilikokemus oli nagan maistaminen sillä seurauksella että endorfiiniryöpy vei tunnon vasemmasta kädestä.

Koulutus yhdyskuntatuotantotekniikan inssi eli savolaisittain AMK -koulutettu lapiomies. Toimin tiealan konsulttina.

Tämmöistä.

Edit. Rakkain omaisuuteni -96 Transporter. Entinen KU17 ja nykyinen 1+6 "matkailuauto".

Lehmann

Tuosta pakusta... eikun siis matkailuautosta tuli mieleen: minulla on pihamaalla jo vuosia tyhjänpanttina toröttänyt Voyager. Siitä voisi tuunata helposti kasvihuoneen. Vahinko vaan, että sivulasit on tummennettu.

Chilivaari

Terve tulemast palstoille!

Lainaus käyttäjältä: Mooms - marraskuu 30, 2011, 10:42:49 apSuurin haasteeni on saada kaverin Karibian saarilta tuoman habaneron kasvattaminen onnistumaan jota olen aika-ajoin yrittänyt parin vuoden ajan. Kaveri toi ison säkillisen siemeniä kyseisestä kasvista joita paikallinen täti kasvatti takapihallaan. Kahdesti saanut idun putkahtamaan siemenestä ja viimeisin onnistuminen parin viikon takaa tappoi jälleen itsensä turpeessa.



Kokeilepa seuraavaan jotakin hiekkapitoista taimimultaa. Eivät ne siellä karibialla ole typpilannoitettuun turpeeseen tottuneet ja voivat polttaa juurensa. Samaa ongelmaa on ollut joillakin bubescenseillakin.

Nizo

Tervetuloa ja onnea kasvatuksille!

Mooms

Niinpä tietysti kiitos vinkistä. Kekkilän kaktus- ja kylvömultaa täytynee kokeilla. Suurin vaikeus tuon Karibian habaneron kanssa on tähän mennessä ollut tuo idätys.  Ei aivan kurantteja siemeniä ole, mutta on niitä onneksi joitakin satoja vielä jäljellä. Kova mielenkiinto olisi saada "aito" Karibialainen habsu kasvamaan.

Chilivaari

Vaikeissa tapauksissa olen antanut taimen kasvaa lautalla reilusti  sirkkalehdille (kuten tässä Riesen tai pari Cajamarcaa) ja repinyt sen vasta sitten irti ja multaan. Silloin pahimmat pH:n ja lannoitevahvuuden shokit kestää jo paremmin. Kun sinulla siemeniä riittää, voit laittaa vaikka kourallisen kellumaan talouspaperille.

Lehmann

Tuo lauttaidätys tulisi kertoa jokaiselle tulokkaalle. Yksinkertainen mutta näppärä juttu.

Mooms

Lautta ja lautta.. kelluu tai ei. Kostean talouspaperin päällä/välissä olen pari viime vuotta pääosan siemenistä idättänyt.

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 30, 2011, 12:51:34 ip
Vaikeissa tapauksissa olen antanut taimen kasvaa lautalla reilusti  sirkkalehdille


Näinpä teinkin eilen itäneelle Lemon dropille jolle kertyi talouspaperissa pituutta reipas 5 senttiä juurineen. Ronskisti varresta kiinni ja kyllä irtoaa kosteasta paperista. Tuli oltua tuon habaneron onnistuneen itämisen takia liian innokas ja upotin turpeeseen heti kun häntä ilmestyi. Aiemmin olen tuota habsua koittanut idättää ikäänkuin ohimennen muiden idätysten kanssa. Täytynee laittaa iso vaihde silmään ja laittaa tosiaan kourallinen itämään kerralla.

CH1LI

Tervetuloa nyt minunkin puolesta  :)

Whili

TERVETULOA

ja onnea idätyksille  :)

Huru-ukko


jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013