tammikuu 10, 2025, 06:47:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Liikennekulttuuri

Aloittaja Minbaari, joulukuu 01, 2011, 00:13:43 ap

« edellinen - seuraava »

bobster

Mummut polkupyörillä rinnakkain keskellä tietä saa verenpaineen kohoamaan. Auto tuli vastaan. Mummut ei väistäny, vastaan tullut auto väisti, tein sellaset pujotteluliikkeet pärrällä, et ois Palander kateellinen. >:(
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Ryhis

Täällä Helsingissä nuo pyöräilijät ovat jumalasta seuraavia. Poliitikot, viherliberaalit, hipit ja muu roskaväki joka ei koskaan ole tehnyt mitään oikeaksi työksi rinnastettavaa, ylistävät kilvan polkupyöräilyä. Siksi raavaat miehet saavat vetää sukkahousut jalkaansa ja jyrätä tuhansien eurojen arvoisilla mountain bikeillaan alakouluikäiset lapset liiskaksi asphfalttiin, mikäli nämä eivät jalkakäytävällä tarpeeksi nopeasti osaa väistää takaa, äänettömästi, neljääkymppiä kulkevaa succishouisuita egoistia.

On posketonta kuinka nämä viher-kunto-natsi-spedet kehtaavat käsi sydämellä vannoa, miten pyörällä kulkee koko perhe kesät talvet. Kyllä varmaan jos voi asua mamman&papan ostamassa lukaalissa Tölikässä, tai valtion subventoimassa kaupungin vuokrakaksiossa Kallio-Vallila-akselilla ja "työssä käyminen" edustaa sosiologian opiskelua avoimessa yliopistossa tai TAIK:in kirjastossa notkumista.

Ottaen huomioon kuinka lyhyen aikaa pyöräily on ollut jotain muuta kuin yksi tapa lasten leikkiä tai kohottaa kuntoa, on suorastaan naurettavaa kitistä ja vinkua, että Stadissa on huonot pyörätieyhteydet. Jostain syystä Engel EI PIIRTÄNYT polkupyöräväyliä, kun empirekeskustaa suunniteltiin, myöhemmin kaupunki laajeni vastaanottamaan yhä suurempaa muuttoliikettä junttilan suunnasta, ei fillarointi ollut mikään varsinainen liikkumismuoto. Tämän luulisi jokaisen ymmärtävän, niin turvenuijan kuin cityvihreän.

Karkeasti voidaan laskelmoida, että polkupyöräily on asuinalueita suunnitellessa otettu huomioon vasta 80-luvulta lähtien. Toki kaupunkia on jälkikäteen korjailtu ja fillarikaistoja on tullut lisää. Jostain kumman syystä fillaristit kuitenkin kitisevät kuin karkitta jäänyt pienokainen. Liisankadun eteläpuolella on kuitenkin aika helvetisti 30km/h alueita jossa luulisi aikuisen uskaltavan liilenteen sekaan, sujuuhan se fillarointi näköjään jalkakäytävälläkin neljänkympin vauhtia.

Mutta ei, mikään ei riitä! Nyt viimeisimmät kitinät näiltä munapäiltä koskevat pyöräkaistojen leveyksiä! Hollantilaistyyppiset lootafillarit vievät kuulemma koko kaistan!!

JENGI HEI HALOO?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Noli Me Tangere

Omistan itsekin polkupyörän ja käytän sitä aika ajoin, mutta...

Tuo oli kaunista tekstiä, tuo.

Jani M

Pyöräillessä kyllä tulee dissattua huolella näitä imagopyöräilijöitä. Siis just niitä, joilla on kaikki pelit ja rensselit ja ne lähtee haastamaan vielä kilpasille ja häviävät sitten esimerkiksi 20km pikasprintissä läskille, joka polkee farkuissa ja turvakengissä. Silti ovat niin pyöräilijää, niin pyöräilijää, ja kaikki oikeudet kuuluis sitten juuri sille porukalle. Ovat verrattavissa idiotismissaan aivan hiihtäjiin.

calm

Lainaus käyttäjältä: Jani M - elokuu 02, 2013, 18:15:55 ip
Eilen Oulun moottoritiellä joku nuori tyär 626 Mazdalla ajeli varmaan 15km noin auton mitan päässä takapuskurista, vauhtia nopeusrajoituksen sallimat 100km/h. Ohituskaista vapaana, mutta ohi ei mennä.


Eilen nelostiellä Kärsämäen eteläpuolella tuli ihmeteltyä isoa pakettiautoa, joka ajoi niin rekan perässä kiinni, ettei rekan kuljettaja sitä varmastikaan peileistään nähnyt, eikä pakettiauton kuljettaja mitään muuta nähnyt kuin rekan perän. Mitään ohimenoaikeita ei näyttänyt olevan, vaikka pakettiauton perässä vielä erikseen oli satasen lätkä. Kai tuommoisessa toiminnassa on jo joku motiivi oltava, eikä semmoista vahingossa tapahdu..

Huru-ukko

Tunne erään, joka tekee samoin. Tai tunsin.... Ajeli silloin petroli Saabilla.
Imussa kuulemma polttoaineen kulutus pienenee kolmanneksen  ;D ::) :-\.

PP

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 04, 2013, 09:27:47 ap
Tunne erään, joka tekee samoin. Tai tunsin.... Ajeli silloin petroli Saabilla.
Imussa kuulemma polttoaineen kulutus pienenee kolmanneksen  ;D ::) :-\.


Myytinmurtajissa testasivat tuon joskus. Pienennys oli iso, mutten muista oliko kolmannesta. Pieni haittapuoli on, että todennäköisyys päätää elämänsä nousee pitemmän päälle liki 100%:iin.

akselsson1

rekanpersässähän ne pääsivät POLKUPYÖRÄLLÄ 40kmh tekemättä melkein mitään ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Kadotus

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - elokuu 04, 2013, 10:20:51 ap
rekanpersässähän ne pääsivät POLKUPYÖRÄLLÄ 40kmh tekemättä melkein mitään ;)


Entäs tämä sitten?
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

Herra 47

eikös siinä myytinmurtajissa ollut metrin-3 metrin etäisyydellä lähes 80% säästö polttoaineessa...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Bruce Willis

kyllä suunnilleen oli, muistan tuon jakson hyvin. Mutta onko kovin turvallista ajaa noin 60 tonnin painoisen rekan perässä niin lähellä onkin jo toinen juttu..
Tuohan perustuu siihen kun ilmanvastus pienenee mitä lähempänä ajaa.
mutta että muistaakseni säästö ei ollut 80% mutta jokatapauksessa se oli todella iso!

Jani M

Lainaus käyttäjältä: John McClane - elokuu 04, 2013, 21:51:13 ip
kyllä suunnilleen oli, muistan tuon jakson hyvin. Mutta onko kovin turvallista ajaa noin 60 tonnin painoisen rekan perässä niin lähellä onkin jo toinen juttu..
Tuohan perustuu siihen kun ilmanvastus pienenee mitä lähempänä ajaa.
mutta että muistaakseni säästö ei ollut 80% mutta jokatapauksessa se oli todella iso!


Riittävän lähellä kun ajaa, on jo kyseessä alipaine. Silloin ei voi puhua edes ilmanvastuksesta, vaan se on niin kuin imurilla vetäis.

Lisäksi, 60tn painoinen rekka pysähtyy hiukkasen hitaammin, kuin pyöräilijä pyöränsä kanssa. Jos refleksit on riittävän hyvät, eikä mäjähdä kovin pahasti rekan perään, pystyy vauhdin himmaamaan rekkaa nopeammin.

masaiman

Lahdessa, ylläri Mytäjäisten risteyksessä perjantaina:



Oli Laguna jääny vähän katveeseen kun itätoveri oli vaihtanu kaistaa (puolikas "parkissa" hätärit päällä) pikkasen kiilannu, ei pahasti... ::)

Dethlock

Hoh. Kävin ulkoiluttamassa kaverin pyörää ja tuli taas sellainen olo että autokuskeilta puuttuu järki tai sitten vain kateus kiusaa. Satasen alueella maltetaan pitää ehkä se 10 metriä väliä mutta 80 alueella ollaankin melkein takarenkaassa kiinni.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Huru-ukko

Kun tapahtuu tällaista, se vituttaa.

Jutun mukaan pyöräilijä ajoi suojatielle, joka on kiellettyä. Pyöräilijän kuuluu taluttaa pyöränsä siitä yli.
Itsekkin polkupyörän omistajana olen polkenut suojatien yli aina kun ei autoja ole päälle tulossa. Sakot pitäisi mullekkin antaa.....
Siitä tulee tapa. Sitten on autoilijoita, jotka näyttää pyöräilijälle, että aja vaan. Ja fillaristi ajaa...... Sopupelillä se onnistuu.
Menee kuin naapurimaan valtateillä, ohitettavat väistää aina pientareelle niin että ohi pääsee vaikka joku tulisi vastaan. Väliin kaksikaistainen tie muistutti nelikaistaista. Menee hyvin niin kauan kuin mahtuu. Sitten kun ei mahdu tulee rupia ja raapaleita.

Töissä oli jopa kerran kaveri joka kiroili että joku meinasi ajaa yli, kun hän fillaroi suojatien yli katsomatta minnekkään muualle kuin eteenpäin.... Oli oikeasti tuohtunut ja sitä mieltä, että autojen kuuluu väistää häntä. Tai siis hänellä on etuajo oikeus suojatiellä polkea pyörällä.

Sehän on sanomattakin selvää, ettei kenenkään yli saa ajaa, vaikka kaveri seisoisi keskellä moottoritietä.

Oma lukunsa on sitten ne fillariuskovat, jotka kuvittelevat että kun pyörätie on merkitty suojatien viereen, niin siitä saa ajaa autoista piittaamatta yli.
Laki kumminkin sanoo selkeästi, että jos polkupyörätie ylittää ajoradan, pyöräilijän on väistettävä pääväylää ajavaa autoilijaa. Ellei sitä ole liikennemerkillä erikseen osoitettu. Esimerkki löytyy vaikka liikenneympyrästä.
Autoilijan kääntyessä risteyksessä niin hänen on väistettävä risteävän tien polkupyörätien jatketta käyttävää pyöräilijää.....

Toissapäivänä Rauman reissulla vielä ajokunnossa oleva rouva polki auton keulan ohi juuri tuollaista polkupyörätien jatketta pitkin....... Jarrutin sovinnolla kun näin hänen ajavan sieltä, ja molemmilla sopiva matka ja vauhti jolla hän olisi yrittänyt tulla minun puoleisen oven läpi.
Hehehe  :)... Taisi kuitenkin hänellä tulla mieleen, kun meni auton keulan ohi niin jalat teki omituisen saksiliikkeen, jonka voisi tulkita yritykseksi jarruttaa, ja samalla vilkaisi minuun päin syyllisen näköisenä.....

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 04, 2013, 17:44:12 ip
Oma lukunsa on sitten ne fillariuskovat, jotka kuvittelevat että kun pyörätie on merkitty suojatien viereen, niin siitä saa ajaa autoista piittaamatta yli.
Laki kumminkin sanoo selkeästi, että jos polkupyörätie ylittää ajoradan, pyöräilijän on väistettävä pääväylää ajavaa autoilijaa. Ellei sitä ole liikennemerkillä erikseen osoitettu. Esimerkki löytyy vaikka liikenneympyrästä.
Autoilijan kääntyessä risteyksessä niin hänen on väistettävä risteävän tien polkupyörätien jatketta käyttävää pyöräilijää.....


Juuri näin. Näyttää kuitenkin siltä, ettei suurin osa tienkäyttäjistä tiedä tätä. Saati sitten osaa erottaa suojatietä ja pyörätien jatketta toisistaan. Tässä linkki aiheesta: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/index.php?we_objectID=8649

Hyvää settiä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 04, 2013, 17:44:12 ip


Jutun mukaan pyöräilijä ajoi suojatielle, joka on kiellettyä. Pyöräilijän kuuluu taluttaa pyöränsä siitä yli.
Itsekkin polkupyörän omistajana olen polkenut suojatien yli aina kun ei autoja ole päälle tulossa. Sakot pitäisi mullekkin antaa.....

Töissä oli jopa kerran kaveri joka kiroili että joku meinasi ajaa yli, kun hän fillaroi suojatien yli katsomatta minnekkään muualle kuin eteenpäin.... Oli oikeasti tuohtunut ja sitä mieltä, että autojen kuuluu väistää häntä. Tai siis hänellä on etuajo oikeus suojatiellä polkea pyörällä.

Oma lukunsa on sitten ne fillariuskovat, jotka kuvittelevat että kun pyörätie on merkitty suojatien viereen, niin siitä saa ajaa autoista piittaamatta yli.
Laki kumminkin sanoo selkeästi, että jos polkupyörätie ylittää ajoradan, pyöräilijän on väistettävä pääväylää ajavaa autoilijaa. Ellei sitä ole liikennemerkillä erikseen osoitettu. Esimerkki löytyy vaikka liikenneympyrästä.


Nyt taitaa Huru-ukolla olla nykyinen lainsäädäntö hieman hakusessa. Polkupyörällä saa aina ajaa suojatien yli, mikäli suojatien molemmin puolin on pyörätie. Jos sekä autoilija, että pyöräilijä ajavat suoraan, väistää pyöräilijä. Jos taas autoilija kääntyy suojatien yli, on hän väistämisvelvollinen pyöräilijää kohtaan, on tämä satulan päällä tai taluttamassa. Ja kuten sanoit, liikenneympyrään ajettaessa ja sieltä poistuttaessa on autoilijan väistettävä pyöräilijää.

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#Suojatiell.C3.A4_ajaminen

MiM

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 04, 2013, 17:44:12 ip
Kun tapahtuu tällaista, se vituttaa.

Jutun mukaan pyöräilijä ajoi suojatielle, joka on kiellettyä. Pyöräilijän kuuluu taluttaa pyöränsä siitä yli.
Itsekkin polkupyörän omistajana olen polkenut suojatien yli aina kun ei autoja ole päälle tulossa. Sakot pitäisi mullekkin antaa.....
Siitä tulee tapa. Sitten on autoilijoita, jotka näyttää pyöräilijälle, että aja vaan. Ja fillaristi ajaa...... Sopupelillä se onnistuu.
Menee kuin naapurimaan valtateillä, ohitettavat väistää aina pientareelle niin että ohi pääsee vaikka joku tulisi vastaan. Väliin kaksikaistainen tie muistutti nelikaistaista. Menee hyvin niin kauan kuin mahtuu. Sitten kun ei mahdu tulee rupia ja raapaleita.

Töissä oli jopa kerran kaveri joka kiroili että joku meinasi ajaa yli, kun hän fillaroi suojatien yli katsomatta minnekkään muualle kuin eteenpäin.... Oli oikeasti tuohtunut ja sitä mieltä, että autojen kuuluu väistää häntä. Tai siis hänellä on etuajo oikeus suojatiellä polkea pyörällä.

Sehän on sanomattakin selvää, ettei kenenkään yli saa ajaa, vaikka kaveri seisoisi keskellä moottoritietä.

Oma lukunsa on sitten ne fillariuskovat, jotka kuvittelevat että kun pyörätie on merkitty suojatien viereen, niin siitä saa ajaa autoista piittaamatta yli.
Laki kumminkin sanoo selkeästi, että jos polkupyörätie ylittää ajoradan, pyöräilijän on väistettävä pääväylää ajavaa autoilijaa. Ellei sitä ole liikennemerkillä erikseen osoitettu. Esimerkki löytyy vaikka liikenneympyrästä.
Autoilijan kääntyessä risteyksessä niin hänen on väistettävä risteävän tien polkupyörätien jatketta käyttävää pyöräilijää.....

Toissapäivänä Rauman reissulla vielä ajokunnossa oleva rouva polki auton keulan ohi juuri tuollaista polkupyörätien jatketta pitkin....... Jarrutin sovinnolla kun näin hänen ajavan sieltä, ja molemmilla sopiva matka ja vauhti jolla hän olisi yrittänyt tulla minun puoleisen oven läpi.
Hehehe  :)... Taisi kuitenkin hänellä tulla mieleen, kun meni auton keulan ohi niin jalat teki omituisen saksiliikkeen, jonka voisi tulkita yritykseksi jarruttaa, ja samalla vilkaisi minuun päin syyllisen näköisenä.....


Täytyy myöntää, että itsekin olin näistä säännöistä pitkään tietämätön, ja luulin että suojatie/pyörätien jatke antaa pyöräilijälle samat oikeudet kuin jalankulkijalle. Työtoveri sitten jossain vaiheessa valisti, syntyi pienimuotoinen riita jonka lopuksi sain nöyrästi pyytää anteeksi, ja kiittää opetuksesta.

Kun mainitsit nuo liikenneympyrät, niin siihen voisi lisätä sellainen huomautus, että autoilija väistää pyöräilijää myös silloin kun ajaa ulos ympyrästä. Koska on silloin kääntyvä ajoneuvo (vertaa vilkunkäyttämissääntöön). Ja vielä autoilijoille pieni tarkennus tuohon: Ei tarvitse olla "erikseen merkitty", siis sillä pyöräilijä-lisäkilvellä. Kolmion takaa tuleva väistää molemmilta suunnilta tulevia pyöräilijöitä, vaikka lisäkilpeä ei olisikaan.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Hubert - lokakuu 04, 2013, 19:09:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 04, 2013, 17:44:12 ip


Jutun mukaan pyöräilijä ajoi suojatielle, joka on kiellettyä. Pyöräilijän kuuluu taluttaa pyöränsä siitä yli.
Itsekkin polkupyörän omistajana olen polkenut suojatien yli aina kun ei autoja ole päälle tulossa. Sakot pitäisi mullekkin antaa.....

Töissä oli jopa kerran kaveri joka kiroili että joku meinasi ajaa yli, kun hän fillaroi suojatien yli katsomatta minnekkään muualle kuin eteenpäin.... Oli oikeasti tuohtunut ja sitä mieltä, että autojen kuuluu väistää häntä. Tai siis hänellä on etuajo oikeus suojatiellä polkea pyörällä.

Oma lukunsa on sitten ne fillariuskovat, jotka kuvittelevat että kun pyörätie on merkitty suojatien viereen, niin siitä saa ajaa autoista piittaamatta yli.
Laki kumminkin sanoo selkeästi, että jos polkupyörätie ylittää ajoradan, pyöräilijän on väistettävä pääväylää ajavaa autoilijaa. Ellei sitä ole liikennemerkillä erikseen osoitettu. Esimerkki löytyy vaikka liikenneympyrästä.


Nyt taitaa Huru-ukolla olla nykyinen lainsäädäntö hieman hakusessa. Polkupyörällä saa aina ajaa suojatien yli, mikäli suojatien molemmin puolin on pyörätie. Jos sekä autoilija, että pyöräilijä ajavat suoraan, väistää pyöräilijä. Jos taas autoilija kääntyy suojatien yli, on hän väistämisvelvollinen pyöräilijää kohtaan, on tämä satulan päällä tai taluttamassa. Ja kuten sanoit, liikenneympyrään ajettaessa ja sieltä poistuttaessa on autoilijan väistettävä pyöräilijää.

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#Suojatiell.C3.A4_ajaminen


Et sitten Hubert lukenut mitä siellä oli tapahtunut. Ja aika hakusessa oma pätemisesi on, koska en minä ole puhunut ensimmäisissä kohdissa mitään että siellä olisi ollut pyörätie suojatien vieressä edes, puhumattakaan että se olisi ollut molemilla puolilla..
Sen sinä vedit ihan itse tähän mukaan.
Ja hakusessa olemisesta vielä, ei se pyöräilijä sillä suojatiellä saa ajaa, vaan juurikin sillä suojatien vieressä olevalla pyörätien jatkeella.
Ja autoilija väistää aina suojatiellä olevaa, taluttipa hän lehmää, mopoa tai pyörää.
Aika iso city täytyy olla, että suojatien molemilla puolilla on pyörätie. Ei meillä täällä  ;).

Liitän tähän mukaan vielä lehtijutun, pyydän lukemaan ajatuksella ennenkuin alat neuvomaan.

Polkupyöräilijä lähti ylittämään Alarannantietä Jokisuuntien risteyksen kohdalla olevaa suojatietä pitkin, jolloin Alarannan suunnasta tullut keski-ikäinen mieshenkilö törmäsi nuorukaiseen.

Polkupyöräilijä menehtyi törmäyksessä saamiensa vammojen seurauksena onnettomuuden tapahtumapaikalle. Nuorukaisella ei ollut pyöräilykypärää.

Poliisi ja onnettomuustutkintalautakunta tutkivat onnettomuutta. Tapausta tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Nopeusrajoitus tapahtumapaikalla on 50 km/h.

Onnettomuus tapahtui Iissä Alarannantien ja Jokisuuntien risteyksessä.

Jani M

Aika monella pyöräilijällä ei ole ajokorttia, tai kokemusta autoilusta, joten ymmärrys on täysin yksipuoleista. Puhumattakaan siitä, että pyöräilijällä on täysin omalla vastuullaan opetella liikennesäännöt, mitä tuskin liki kukaan oikeasti tekee. Myös autoilijat ovat usein unohtaneet liikennesäännöt, varsinkin jos kortin saannista on aikaa, eikä ole osaamista tullut päivitettyä vuosiin.