tammikuu 10, 2025, 19:15:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2012

Aloittaja bluesman, joulukuu 06, 2011, 20:12:52 ip

« edellinen - seuraava »

MrFrost

Gone, but not forgotten.

Mulle jäi paljon hyviä muistoja Rikusta. Uskomaton otus.

Voimia, Riku pääsi nyt autuaammille metsästysmaille.

-Timo & co
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

wille

Jaksamisia täältäkin päin. Nää on kovia paikkoja.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Torakka

osan otot meikäläiseltä ja mun koiralta. tiedän tunteen kun  :'(

kalat69

osanotot meidänkin puolesta. Rikusta näki että sillä oli onnellinen elämä.

2010- 2013 hallituksen jäsen

TuffGong

Kauniit muistot voimaa antaa,
surun raskaan hiljaa kantaa.

Osan otot täältäkin päin.

-Topi & Perrolauma

bluesman

Tuli tänään kaveria haudatessa testattua roudan paksuus. Valitettavasti elmukelmun paksuuden verran eli ei vaikutusta maassa talvehtiviin öttiäismuotoihin. Virkeitä matoja oli jo 15cm syvyydellä. Hirvittää ajatella kun tuholaiset ovat viime kesänä lisääntyneet ja nyt ei talvi niitä harvenna vaan lähes kaikki selviävät kevääseen niin minkälainen kausi on odotettavissa?
Ilmeisesti täytyy yrittää suojata kasvarin sisäänpääsytiet. Tuuletusaukkoihin tiheät verkot ja erityisesti ovenpieliin sinistä tahmapaperia. Paperi tuntui keräävän yllättävän paljon mm.luteita kun oli oikein sijoitettu. Sisällä kasvarissa ei papereissa ollut juuri mitään mutta ovenpielissä runsaasti tahmaan takertuneita ötököitä ja pari talitintin pyrstösulkaakin. Millään ei niin tarkka voi olla että kaikki mönkijät voisi estää pääsemästä kasvien kimppuun mutta suuren osan kumminkin.
Kuinka paljon tiheäsilmäinen verkko sitten vähentää ilmavirtausta tuuletuksen aikana jää nähtäväksi.
Ulkokasvatus saattaa olla toivotonta, sekin jää nähtäväksi. Rocotot olis tarkoitus ulkokasvatella mutta täytyy arvioida tilanne myöhemmin. 12 Omnicoloria on kasvamassa jotka sijoittaisin riviin kasvarin päätyyn ja yhdelle sivulle, vain koristeeksi. Saattaa olla toiveajattelua.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Pete M - helmikuu 22, 2012, 16:54:52 ip
Ajattelin pistää Pubet (22)  kasvarin seinän viereen ja tehdä niille huone hallaharsosta. Harsohuone suojaa paahteelta ja ötököiltä. Sitä ei tarvitse erikseen tuulettaa koska ilma kulkee harson läpi.

Juuri näin mulla oli kaudella 2010 jolloin ei liiemmälti ollut tuholaisvaivaa. Harso on muuten hyvä mutta tuulella tuppaa pieksemään kasveja ja aiheuttaa vaurioita. Kannattaa jotenkin saada harso tuettua kaarilla tms. virityksillä ja kiinnitykset pitää olla napakoita ettei tule laskuvarjoefektiä.
Koska mulla on ebbejä jotka eivät 65cm korkeudelle saakka tarvitse valoa, sopii em. viritys ulkoseinustalle varsin hyvin. Täytyy funtsia nitoisiko johonkin rimaan pitkien harsosivujen reunat niin olisivat helpommat nostaa suojaksi ja taas paahteella laskea alas.

bluesman

No eikun taas vaan vastoinkäymisiä. Ihmettelin miksi Bonda ma Jacques ebbissä ei oikein kasva eikä näytä terveeltä. Juurimätä tietysti. Laitoin taimen 2 litran mittakippoon isoon verkkoruukkuun ja tiraus vetyperoksidia sekä ilmastus vesipumpulla. Vedenvaihtoa joka päivä ja toivotaan että toipuu. Ei ole kuin kaksi tainta jäljellä ja se toinenkin kärsi hiukan punkeista.

Aji amarillo, C.eximiumit ja Limon kasvavat kovaa kyytiä.

CAP1491 siemenistä iti 4/10. Ihan ok.                                Villejä. Joissain ruukuissa on kaksi nimilappua. Siemenet olivat pitkin lattiaa.

Toni.A

Oliko sulla mennyt jotenkin tuo poistovesiputki tukkoon, vai miten se tuolleen nyt? Mulla oli Congo juurimädässä viimekesänä bubblerissa, mutta tapettua en sitä saanut, vaikken vetyperoksideilla käynytkään pelaamaan. Vaihtelin vain muutaman kerran vesiä tiuhempaan ja siinä se. Tosin satoa kyllä tullut siitä, kuin kourallinen, kun kasvupisteet joku hämäräheikki söi joka kerta! Elossa kasvi oli, kun nakkasin tunkiolle! Niin julmalta kun se kuulostaakin! ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

Samassa ebbissä on 6 kasvia ja ainoastaan tässä Bondassa on juurimätää. Voi olla että seuraavassa ebbisä on Congolla sama juttu. On hiukan paremman näköinen mutta kitukasvuinen muihin samassa ebbissä oleviin verrattuna. Mikä ihme tuon aiheuttaa? Luulisi että mätä on sitten kaikissa taimissa.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 22, 2012, 21:15:43 ip
  Mikä ihme tuon aiheuttaa?
Melko mystinen on kyllä sitten tapaus! Eihän se sitten ollut pelkkää leväkasvua juuristossa, vai haisiko se sitten kananmunapierulle?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

Eipä haissut pahalle. Kasvin tyvikin oli tautinen. En oikein usko että selviää mutta yritän kun on niin hyvä lajike.

MrFrost

helmikuu 23, 2012, 13:57:01 ip #212 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2012, 22:16:04 ip käyttäjältä MrFrost
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 22, 2012, 21:35:09 ip
Eipä haissut pahalle. Kasvin tyvikin oli tautinen. En oikein usko että selviää mutta yritän kun on niin hyvä lajike.

Mulla kävi just samalla tavalla 4 vuotiaan Nagan kans :(

Eiku se olikin Rocoto Peruvian Red. Muistin pieleen.... Naga delas kun se oli jo bonsaina normiruukussa, sit ei viihtynyt bonsairuukussa ollenkaan :(

Mut tosiaan, en ees kokeillut mitään vetyperoksidejä, eli toivotaan, että saat tuon pelastettua.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - helmikuu 23, 2012, 13:57:01 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 22, 2012, 21:35:09 ip

Mulla kävi just samalla tavalla 4 vuotiaan Nagan kans :(

Mut tosiaan, en ees kokeillut mitään vetyperoksidejä, eli toivotaan, että saat tuon pelastettua.

-T

No jos kuolee niin on vielä toinen yksilö. Ja muutama muukin taimi ihan hyviä lajikkeita. Tuskin kaikkia menetän.

bluesman

Tillimutanttiannuumi itää 2/4. Mielenkiintoista nähdä tuleeko sama fenotyyppi. Uskoisin niin. Willy Wonkalta saadut Tepin Guatemala itää 5/11 ja varmaan itävät loputkin. Ulupica largen 24 siementä lautalla eivät osoita minkäänlaisia elonmerkkejä. Tai jos home on sitä niin sitten kyllä. Olen vaihtanut talouspaperia tiuhaan ja pyyhkinyt siemeniä puhtaaksi ja kerran oon tehnyt Atamonkäsittelyn. Ehkä hiukan vähemmän hometta kuin alussa.

Tiheikkö kasvaa. Muutaman sain tuputettua lähistön kasvattelijalle mutten montaa.

Kuva tasan toiseen suuntaan kuin edellinen. Edessä kutristelee turpeessa Harold St.Bart´s. Tuli annettua pienet lannoiteöverit.

Lillen

Upealta näyttää!

Kuinka korkeita nuo kasvisi ovat, tuosta kuvasta on vaikea saada mittasuhteita selville  :).

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lillen - helmikuu 25, 2012, 21:03:02 ip
Upealta näyttää!

Kuinka korkeita nuo kasvisi ovat, tuosta kuvasta on vaikea saada mittasuhteita selville  :).

Niin ja kalasilmälinssillä otetuista ei saa senkään vertaa selkoa. Korkeus vaihtelee 0-80cm. Metri ei vielä pitäisi olla rikki.
0cm Tepin Guatemala, 80cm Aji amarillo.

Masa.T

helmikuu 25, 2012, 21:44:58 ip #217 Viimeisin muokkaus: helmikuu 25, 2012, 22:27:46 ip käyttäjältä Masa.T
Itse olen käyttänyt neemiä homeen ehkäisemiseen. Taimiruukuissakin näkyi valkoista mullan pinnassa mutta saattaa olla vaan merkki liikalannoituksesta. Ylimääräiset lannoitesuolot nousee pintaan.

jewe

Upea vihreä keidas...kyllä tuolla varmaan viihtyy jo kummasti. :)

MrFrost

Mun pitäs kans jaksaa tarttua kameraan....

Upealta näyttää, itsellä on onneksi toistaiseksi VAIN 9 kasvia, tosin 10 lajiketta on itämässä ja voisin melkein sanoa, että 7 lajiketta ois ainakin jonkunlaista versontynkää pukannut. Mukaanluettuna epävarmimmiksi veikkaamani Aji Fantasy ja Aji Finlandia.

-Timo