tammikuu 09, 2025, 22:41:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Täti-E ja sen rehut - Kausi 2012

Aloittaja Täti-E, joulukuu 08, 2011, 00:13:39 ap

« edellinen - seuraava »

Täti-E

Hahaa!!! Kylläpä hyvinkin tulee mieleen samainen kasvi. Jännä että Purle jallun siemenpussiin jotain tuollaistakin on eksynyt. Laitan kuvat yksilöistä ja niiden eroista huomenna päivyriin niin muutkin voivat ihmetellä  :)

Täti-E

Cascabel ja Cheiro roxa kukkii, nupuilla ovat myös suurin osa baccoista sekä Limon ja Cajamarca. Hot Banana kypsyttelee ihan kohtalaista podiaan, tänään väri oli jo oranssi ;) Kevät!

Täti-E

Kuvapäivitys taas. Suurin osa chileistä on päässy nyt pykälää isompiin ruukkuihin. Osa kasvaa humisten osa ei..palataan niihin kuvien kohdalla.
Suoraan asiaan siis:

Viimekesäinen pistokas unohti takatukkansa amppelissa

Jostain syystä luulen ettei Congon kuuluisi olla näin vaivainen? Onko mutaatio vai ylilannoitettu??

Näistä toinen jää vain minulle, en tiedä vielä kumman pidän.

Muutamaviikko sitten alas vedetty Jamaican Bell on aloittanut kasvuspurtin ja oikealla sydänkäpyseni..ja kyllä, kaikki ulkonäkönsä tähden!

Mä oon niin helppo, että alan tykkäämään risuisesta Lancestakin siinävaiheessa kun tajuan siirtää isompaan ruukkuun ja sitoa keppiin kiinni. Cheiro Roxa yllätti ja kasvatti salaa (siis tosi noepasti) uusia ulokkeita. I Like <3

Cajamarca jatkaa hyvin kasvuaan ja Purple Jalapeño lopetti hetkeksi omaansa kun rupesi podeilemaan. Ihan oikeasti tuolla lehtien välissä on muutaman sentin epähetelmä vaikkei kuvassa näykkään! Nämä kaverit saavat tällä hetkellä ainoastaan luonnonvaloa.

Kuvassa oikealla oleva Jalapeño kukkii, mutta lehdissä on kiteitä. En muista miksi niitä sanottiin mutta taisi johtua kuivasta ilmasta/ylilannoituksesta ???

IRD:ssä on kaksi taimea kierteillä. Toinen varsi on "surkastuneempi" eikälatvominenkaan hirveästi auttanut..en tiedä kuinka kauan onnistuu enään kierittely. Oikealla tämä tapaus jonka lilana jalluna idätin, mutta kasvutapa ja lehvästö on "jotenkin" erilaista..tuollaisia laikkuja ilmenee kun saa runsaasti valoa.

Baccoja. Keskellä oleva Aji Golden on omiin kasveihini suhteutettuna mittava. Nuppuilee jo ja täällä odotellaan kukkasia aukeavan ;) Nämäkin kasvit ikkunan armoilla ja ilmeisesti juuri siksi AC vetäisi lehdet kippuraan. Ei voi mitään, muualla ei ole näille enään tilaa :D

Haban multa vaihdettu ja leikattu siistimpään kuntoon. Talvella katkaisin LemonDropin, latvasta tuli amppelichili ja tästä tapista sitten tälläinen.

Kohta on maistiaiset!! Toivotaan että jatkaa kasvuaan näiden varaslähtöpodien jälkeen. Toisaalta näistä Serranoista tuskin tulee edes yhtä maistiaista >:( Ne on vaan ja pysyy kippurassa!

Sitten hieman hyvinvoivia hujoppeja:

Voipi olla että tästä aikaisesta Jalapeñosta ei tuu yhtään mitään. Jotenki tuo tötterölehti pilaa kaiken. pah!

Turboja..näissähän kävi vähän silleen perinteisesti että latvonnan jälkeen pistokkaat meni sekaisin ja niistä voi tulla Manzano Rojoakin..

Nii, ja on mulla sitä Nagaakin, kun kaikki siitä täällä blaastaa. Yhden hedelmän siemiä laitoin itämään ja nyt epäilen että on ollut ristetymä..koska nää kaksi näyttää silmääni liian erilaisilta. Kumman annan kaverille jos itse haluan sen paremman??

Uusia tulokkaita silmaterikseni ::)

Suuri osa kasveista on siis jo ikkunalla koska eivät mahdu valon alle. Tällähetkelläkin aurinkoa siellä saavat pikkuiset pistokkaat mullassa.

Tämmöstä täällä. Jos teille tulee ideoita siitä miten saan Congon & Nagan kasvamaan tai miten kiteet saa Jallusta pois tai miten rullaavat lehdet saa suoriksi niin kertokaa ihmeessä!

Babu

Hyviä kuvia! Tuo "Tigers Teeth" näyttäisi mielestäni enemmän Jalapenolta. Itse Tigers Teeth lajiketta kasvattelin viime kaudella.. samaan tapaan kasvoi kuin esim. tuo sinun Brown Habanerosi.
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Fat Ali

Terhakan näköisiä kasveja sinulla ! Mielenkiinnon herätti toi Jamaican Bell, ihan eri kalotilta kuin minun. Minulla Jamaican Bell kasvattaa isot, lähes sydämen muotoiset lehdet kokoluokkaa 7x10cm ja haarautui itsekseen ~25cm korkuisena. Tosin tuon nimen alla kulkee varmaankin lukuisia variaatioita.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Tiemuh

Minulla kasvoi Tiger's Teeth melko hitaasti viime vuonna. On siis hitaasti kasvavien chinensien hitainta kastia. Jalluksi siis tuota sinun vaihtoehtokasviasi veikkaisin.

PP

Hienoja kuvia ja hyvänäköisiä kasveja. Et ole yksin kippuraisten Serranojen kanssa. Omat on ihan samanlaisia, enkä ole keksinyt syytä.

Iivari

Kivasta kuvien fontista tulee täältä myös plussaa :)

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: Fat Ali - maaliskuu 19, 2012, 22:28:31 ip
Terhakan näköisiä kasveja sinulla ! Mielenkiinnon herätti toi Jamaican Bell, ihan eri kalotilta kuin minun. Minulla Jamaican Bell kasvattaa isot, lähes sydämen muotoiset lehdet kokoluokkaa 7x10cm ja haarautui itsekseen ~25cm korkuisena. Tosin tuon nimen alla kulkee varmaankin lukuisia variaatioita.

Tuo on muistaakseni Chilitarvikkeen siemenistä..tapaus ei ole tuore kuten ei kasvikaan. Viime vuonna laitoin itämään sen ihan liian myöhään (huhti-toukokuussa) ja se kasvoi luonnonvalolla kesän. Talvella jostain syystä jäi aivan hunningolle kun olin niin innostunut hoitamaan noita muita. Luulin että Baccana ei tule selviytymään talven yli. Sitten siihen hujoppiin tuli punkit seitteineen ja huitaisin koko latvan roskikseen. En tiedä onko siinä tarpeeksi syytä sille että on pitkä ja pikkulehtinen kun on ylivuosikas ja huonossa hoidossa ollut ;)

..nyt palasikin mieleen että olihan tuossakin isot lehdet! Ne tippuivat myös ensimmäisenä pois syksyllä. Ja kun oikein kaivoi, niin löytyihän kuvakin viime kesältä!

ja talvella, ennen poikkaisua se oli tuollainen tikku:

Niin että voin sata varmasti tunnustaa, että oishan tuota paremminkin voinut hoitaa ;D

Nizo

Reps :D
Pieni typo sulla: "Habanero oRGInal".

Tuo Tiger´s Teeth oli minullakin viime kesänä ihan eri näköinen mitä tuo sinun näyttäisi olevan. Hyvältä näyttää kuitenkin ja noilla saa vielä kesällä melkoisen viidakon aikaan  ;)

Ryhis

Naga lähtee tosissaan kasvamaan vasta kesällä kun lämpöä ja ilmankosteutta piisaa. Sen voi huoletta laittaa paahteisimpaan paikkaan mitä löytyy, kunnolla lämpöä, valoa ja ahkeraa sumutusta.

Omat Congoni viime vuonna olivat aivan onnettomia riisitautisia rääpäleitä, eivätkä juurikaan kasvaneet syksyyn mennessä. Talvella punkit söivät..

Lancelottisi on komia poika, haarovat vain niin prkleesti. Omissa vastaavissa on risupuskaoksaa kuin japsituristia stokkan kellon alla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: Nizo - maaliskuu 20, 2012, 17:08:59 ip
Reps :D
Pieni typo sulla: "Habanero oRGInal".

Se onkin sellainen erikois Chili!!! ;D Näitä voi tapahtua kun kuvaa ja fotaroi ja uppaa ja kirjottaa sarjatuotannolla. Yhteen sessioon saa helposti 2-3h vierähtämään. Siksi teenkin kertapamauksia ja sillä on hintansa.

bluesman

Yksilöeroja on huomattavan paljon. Congo ja Orange habanero ovat niiden joukossa jossa pitää kylmästi heittää huonosti kasvava yksilö pois ja valita vain parasta A-ryhmää. Koskee itseasiassa kaikkia kasveja. Tarvitsevat runsaasti lämpöä ja valoa, ovathan Karibialta kotoisin. Paras ikkunapaikka on varattava chinenseille. Tai lujasti lisävaloa.

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 20, 2012, 19:58:37 ip
Yksilöeroja on huomattavan paljon. Congo ja Orange habanero ovat niiden joukossa jossa pitää kylmästi heittää huonosti kasvava yksilö pois ja valita vain parasta A-ryhmää. Koskee itseasiassa kaikkia kasveja. Tarvitsevat runsaasti lämpöä ja valoa, ovathan Karibialta kotoisin. Paras ikkunapaikka on varattava chinenseille. Tai lujasti lisävaloa.

Hoblaa!.. mutta mitäs sitten tehdään kun Congoja on vain yksi ja tuo plus muut alle 30cm Chinenset (ja muutkin..) ovat 40cm päässä 200W ESListä? Ei vedä, lämpoä on ja ymmärtääkseni valoakin.
Eipä auta muu kuin kattella etiäpäin..Hyvä pointti kyllä siinä mielessä, että ainakin minulla tuppaa välillä jäädä unholaan kasvien alkuperä ja niiden luontaiset elinolosuhteet.

bluesman

Sitten voit vaihtaa kasvualustan jos olet vaikkapa liikakastellut. Hiusjuuret kärsivät helposti liiallisesta märkyydestä ja kasvi ei saa otettua ravinteit.  Chinenseille saa antaa vähän enemmän lannoitteita kuin baccoille ja annuumeille. Sen taas huomaa jos olet antanut liikaa typpeä niin sulla on kupillinen pudonneita kukkia kasvin alla hetken päästä.

Tyttii

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 20, 2012, 19:58:37 ip
Yksilöeroja on huomattavan paljon. Congo ja Orange habanero ovat niiden joukossa jossa pitää kylmästi heittää huonosti kasvava yksilö pois ja valita vain parasta A-ryhmää. Koskee itseasiassa kaikkia kasveja.

Tämä +1. Viime "kauden" salaisuus oli varmasti se, että mulla oli ihan hirrrveästi kaupan habaneron taimia, joista koulimalla valitsin isoimmat ja elinvoimaisimmat. Ja satoa tuli muutamasta puskasta niin, että niitä syödään vieläkin.

Täti-E:n  8) makeet kuvat voivat jopa auttaa muita lajikkeen tunnistamisessakin.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Täti-E

Kukkimista havaittavissa!

Kukintaa siis jatkavat:
2x Habanero (yksi raakile oksilla)
Pink Habanero
Jalapeño
Purple Jalapeño (yksi raakile oksilla)
Limon
Cascabell (yksi raakile oksilla)

Ja uusina alkajina:
Aji Golden
Lemondrop
Chinese Pot Chilly

Nuppuja näkyvillä jo monessa muussakin!!

Täti-E

Kämmejä: Puhuin aikaisemmin Tigers Teeth vaihtoehdosta vaikka piti mainita tää: http://www.chili-shop24.de/shop/product_info.php?info=p594_Purple-Tiger-Chili-Samen.html

Toinen kysymys liittyy sammaleeseen. Kävin hakemassa kukkakeppejä ja keräämässä sammalta chilipurkkien multaan kasvamaan. Maahan on vielä roudassa eikä ole oikein hajua lähteekö se sammal kasvamaan siinä vaikka osa (tai suurin osa) juurista jäi metsään? Kuulin myös siitä että sammal tykkäisi piimästä ja alottaisi siinä helposti kasvunsa, siksipä tuli mieleen että ajaako saman asian mikä tahansa hapanmaitotuote kuten vaikka bulgarian jugurtti jota sattuu olemaan kaapissa?

Meneekö homma liian happamaksi chilille jos ruukussa on turvetta ja (jugurttia) ja sammalta??

Aku

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - huhtikuu 01, 2012, 13:39:25 ip
Maahan on vielä roudassa eikä ole oikein hajua lähteekö se sammal kasvamaan siinä vaikka osa (tai suurin osa) juurista jäi metsään?

Jos nyt sallitaan pieni pilkunviilaus, niin sammmalilla ei ole juuria, vaan ne imevät veden suoraan ulkopintansa kautta. Luulisin, että sammal pärjää hyvin, jos chilien ruukuissa on turvetta kasvualustana ja muistat sumutella sammalta tarpeeksi usein. Sammalet pääsevät kuivahtamaan ja kuolevat, jos niitä ei kastele useammin kuin chilejä.

Täti-E

Kiitos. Mähän en tiedä sammalista yhtään mitään ja hutkin aina ennen kun tutkin  ::)
Testauksessa Aji Goldenin ja CAP 220 ruukuissa.

SOS: loppuu ikkunalaudat kesken!