tammikuu 08, 2025, 21:51:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Täti-E ja sen rehut - Kausi 2012

Aloittaja Täti-E, joulukuu 08, 2011, 00:13:39 ap

« edellinen - seuraava »

Täti-E

joulukuu 08, 2011, 00:13:39 ap Viimeisin muokkaus: joulukuu 27, 2011, 11:23:08 ap käyttäjältä Täti-E
Tästäpä se sitten taas lähtee..
Edellinen kausi lähti miten lähti ja päättyi myös miten sattui. Tällä kaudella koitan dokumentoida edes hieman tarkemmin kasvupyrähdyksiä ja takapakkeja.
Edellisestä kaudesta viisastuneena varalla on jo Provadoa sekä Neem-öljyä, kivivillakuutioita loppuihin idätyksiin sekä kauhea kasa ISOJA altakasteluruukkuja. Kaapissa lymyää myös 200W ESLi odottamassa kytkemistä virtaan.
Kuin varkain on lautalle livahtanut siemeniä muka ihan testimielessä, mutta juuri eilen reippaat sirkkataimet muuttivat sitten kunnolla kehittämastäni "vauvalasta" taimiruukkuihin.

Alkutalvesta väsäilin ihan realiteettien havainnoimiseksi tälläisen (ei mittakaavassa) pohjan parvekkeestani joka sisältää roppakaupalla mutua:

Tarkennuksen vuoksi: Mutu aika valoisuudesta perustuu kesään ja kesäaikaan ;D
Pylpyrät kuvassa havainnollistavat mahdollisten ruukkujen sijaintia ja jonkin verran niiden kokoa. Amppelikoukkuja saattaa tulla 1-2 kpl vielä lisää..

Minulle on kasautunut aikamoinen läjä kaikenlaisia siemeniä (Kiitos vain foorumilaisille) ja syksyllä viimeisiä siemeniä saalistellessani alkoi myös kokonaisuus tämän kauden lajikkeista selvitä. Muutama Pubescens, muutama Chinense ja loput (varmaan suurin osa) Baccatumeja ja Annuumeja.

Kasvuun pääsevät ovat listattuna tässä. Tummennetut ovat jo idätyslautalla/ vauvalassa/ taimiruukussa

C.Annuum:
- Riot
- Malawi's Bird Eye 
- Goat's Weedx2
- Pimiento de Padron
- Hot Bananax2
- Chinense Pot Chili x2
- Jalapeño
- Guajillo
- Serrano
- Early Jalapeno
- Purple Jalapeño
- Cascabel
- Poblano
- Jalapeño Herkules
- Piment d'Espelette

C.Frutences:
- Duke Pequin

C.Baccatum:
- Inca Red Drop x4
- Aji Golden
- Starfish
- Cap 220x2
- Aji Cristal

C.Chinense
- Pimenta da Neyde
- Congo
- Habanero Brown Large
- Cajamarca

C.Pubescens
- PI 585267 (aka. Turbo Pube)

Olen kovasti iloinen vanhan sanonnan toimivuudesta jälleen kerran. Nimittäin kävipä niin että kolmannella kerralla Aji Cristalia idättäessäni yksi iti!! Jostain syystä muut siemenet tummuivat sisältäpäin lautalla lilluessaan..

..ja jotta ette kauheasti ihmettele puhumastani "vauvalasta" kerrottakoon sen olevan muovirasian johon siirrän pieneen multakerrokseen itäneitä siemeniä kerämään voimia kunnon sirkkojen tekemiseen.

Talvehtimassa erikokoisissa kasvun vaiheissa ovat:
Habanero (orginal) x2
Jamaican Bell
Pink Habanero x2
Lemon Drop
Cheiro Roxa
Rocoto M Rojo
Lanceolatum
Suippopaprika
Senegalin kumma josta kuva alla:

Kaikkiaan minulle on kehittynyt ehkä paras aamuun herättäjä ikinä. Yöpöytäni on muuttunut kasvimaaksi ja kaikki (minä myös) saavat paistatella 50W ESLin alla talvikiukkua pois.

Lopuksi lienee aika pyytää anteeksi jättipostausta heti alkuun. Pahoittelen myös viestissä esiintyviä kirjoituksen häröjä sekä ilmiselvää tiedon sekä taidon vähäisyyttä. Varautukaa siihen että edellämainitut viallisuudet toistuvat melkein satavarmasti kaikissa viesteissäni enemmän tai vähemmän...Arvostan kovasti hyviä neuvoja, vinkkejä sekä muuta mukavaa jutustelua. Kommentoikaa siis aivan vapaasti, kuitenkin mieluiten siten, että se edesauttaisi omaa tai chilieni hyvinvointia ;)

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - joulukuu 08, 2011, 00:13:39 ap
Lopuksi lienee aika pyytää anteeksi jättipostausta heti alkuun. Pahoittelen myös viestissä esiintyviä kirjoituksen häröjä sekä ilmiselvää tiedon sekä taidon vähäisyyttä. Varautukaa siihen että edellämainitut viallisuudet toistuvat melkein satavarmasti kaikissa viesteissäni enemmän tai vähemmän...Arvostan kovasti hyviä neuvoja, vinkkejä sekä muuta mukavaa jutustelua. Kommentoikaa siis aivan vapaasti, kuitenkin mieluiten siten, että se edesauttaisi omaa tai chilieni hyvinvointia ;)

Eiköhän jättipostaukset sovi vallan mainiosti omaan päiväkirjaan, varsinkin, kun kuvat ovat maltillisen kokoisia. Kasvimääräsi ei tosin vaikuta kovin maltilliselta, jos ja kun meinaat ne kaikki tunkea yhdelle parvekkeelle!  :D Toisin sanoen, tyylikäs ja kunnianhimoinen kasvatuslista!
Onnea idättelyihin ja kasvatteluihin!  :)

Täti-E

Kiitos! Katsotaan millaisen viidakon saan aikaiseksi ::) Sanomattakin lienee selvää, että suurin osa mahdollisista tuplataimista jaan lähipiiriin, toiveena olisi saada yksi hyvin voiva puska kaikkia. Voihan tässä tietenkin huonostikkin käydä...kaikki siemenet eivät välttämättä suostu itämään tai jotain muuta tylsää tapahtuu. Onneksi mulla on vielä kolme ikkunalautaa sisätiloissa jotka voin hädän hetkellä tukottaa ;D

Jo nyt olisi jaossa yksi Lance joka on pistokas, onnistuneesti juurtunut ja mullassa nököttävä. Anyone?

CyberDog

Hienoa :)

Sitä neemiä kannattaa suihkutella ennaltaehkäisevästi.

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - joulukuu 08, 2011, 10:22:59 ap
Kiitos! Katsotaan millaisen viidakon saan aikaiseksi ::) Sanomattakin lienee selvää, että suurin osa mahdollisista tuplataimista jaan lähipiiriin, toiveena olisi saada yksi hyvin voiva puska kaikkia. Voihan tässä tietenkin huonostikkin käydä...kaikki siemenet eivät välttämättä suostu itämään tai jotain muuta tylsää tapahtuu. Onneksi mulla on vielä kolme ikkunalautaa sisätiloissa jotka voin hädän hetkellä tukottaa ;D

Jo nyt olisi jaossa yksi Lance joka on pistokas, onnistuneesti juurtunut ja mullassa nököttävä. Anyone?

Minkäs kokoiseksi tuo Lance kasvaa ja paljonko vaatii valoa?

CyberDog

Kyllähän se kasvaa. Sellaseksi risumaiseksi pensaaksi :D Mun oma on jotain 60 senttiä korkea. Voisin muuten antaa sen pois jos jollekin kelpaa? Valontarpeesta en osaa sanoa. Samassa se mulla kasvaa kun missä kasvaa Pubescenssit. Ihan mahdottomasti siinä ei ole valoa.

Täti-E

Chiliwiki kertoo näin: chiliwiki.fi/index.php?title=Capsicum_Lanceolatum
Eli mitä sitten kukakin ajattelee keskivaativasta. Sikäli hauska rehu, että en ole saanut sitä tapettua vaikka olen aika reilusti kaksi kertaa latvonut. Olivat foorumin vanhat parrat oikeassa siinä että kasva miten sattuu ja nopeasti. Kuitenkin ihan nättinä saanu pidettyy. Kuulemma ainakin isompana kova pudottelemaan lehtiä talvella/roskainen mutta omani ei ole tuon 50ESLin alla yhtään lehteä tiputellu..Katsotaan miten käy, tälle kaverille on varattu varjoisin spotti ensi kesänä parvekkeelta.

Tässä on oma kasvini:

ja tässä vasemmalla siitä latvottu pistokas joka on ollut jo muutaman viikon ruukussakin...luulisi siis selviävän :)

Oikealla on tuo SenegalinChili..innolla odotan ensimmäisiä kukkia ja mahdollisia podeja..josko sitten onnistuisi tarkempi tunnistaminenkin!

Aku

Oho, ompas tuo Senegalin chili mielenkiintoisen näköinen! Mistä ole tuon kasvin/siemenen hankkinut?

Täti-E

Luonnollisesti Senegalista ;D Olin muutama vuosi sitten siellä reissussa ja mukaan tarttui paikallista Chiliä pakastepussillinen (on vieläkin reilusti jäljellä..) Nuo on kokonaisia, kuivattuja tietty, sellaisia pieniä ja punaisia..saattaa olla jotain tekemistä piripirin kanssa. Who Knows...Pussin pohjalla on kyllä siemeniä, että voin lahjoittaa mikäli jollain kiinnostusta on. Itävyys voi olla vähän niin ja näin mutta ainakin itäessään voi olla sata varma että ei ole "kaupallisesti" jalostettu lajike. Mulle meinaan on kerrottu että kyseessä on hyvin perinteinen paikallinen Chili jota käytetään lähestulkoon kaikessa ruoanlaittoon liittyvässä sieläpäin. Ja sielä ruoka oli muuten HYVÄÄ!

Aku

Mua ainakin kiinostais sen siemenet, pistän yv:tä tulemaan.

Täti-E

Heräsin ja huomasin ensitöikseni että kamala asia oli päässyt tapahtumaan. Lähestulkoon tyhjä siemenlauttani oli kuivunut yöllä!  :o
Koska lautta oli vain "lähestulkoon tyhjä" tarkoitan sillä, että siellä harjoittelee kasvuaan vielä yksi odotettu tapaus..nimittäin Habanero Brown Large:

Lisäsin äkkiä vettä kupposeen ja suihkin sumuttimella perään. Toivottavasti nuori lupaus ei ottanut kuivahtamisesta liikaa nokkiinsa. Jos tämä kosahtaa, on jäljellä enään yksi ainoa siemen.
Nämä ovat juurikin niitä seikkoja jotka saattavat vaikuttaa siihen kuinka tukossa parvekkeeni tulee olemaan...

Huru-ukko

Sinulla näyttää olevan se siemen siinä paperin päällä, ainakin kuvassa. Itse olen idättänyt sekä paperin alla ja päällä, kumpikohan tapa on väärin meikäläisellä, vai onko se sama.
Osa taas näyttää siemenen antavan lykätä sirkkalehdetkin lautalla, jotkut taas laittaa se heti multaan tms. kun juurta näkyy...
Kaikilla tavoilla olen kyllä päässyt tavoiteltuun tulokseen, eli ruukuissa on planttuja... :).
Tiettysti muutamia on itämättäkin jäänyt... :(.

Nizo

joulukuu 09, 2011, 13:05:39 ip #12 Viimeisin muokkaus: joulukuu 09, 2011, 13:07:22 ip käyttäjältä Nizo
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - joulukuu 09, 2011, 12:53:35 ip
Sinulla näyttää olevan se siemen siinä paperin päällä, ainakin kuvassa. Itse olen idättänyt sekä paperin alla ja päällä, kumpikohan tapa on väärin meikäläisellä, vai onko se sama.
Osa taas näyttää siemenen antavan lykätä sirkkalehdetkin lautalla, jotkut taas laittaa se heti multaan tms. kun juurta näkyy...
Kaikilla tavoilla olen kyllä päässyt tavoiteltuun tulokseen, eli ruukuissa on planttuja... :).

Eihän noista kumpikaan tapa ole väärin. Olen nähnyt molempia tällä foorumilla. Esimerkiksi Räyhiksen uudessa päiväkirjassa näyttäisi olevan siemenet paperien välissä. Kaipa se on vähän makuasia pitääkö siemeiä paperin päällä, alla vai välissä. Kunhan kosteana pysyvät. Itse pidän paperin päällä, ja annan kasvattaa reilun juuren ennen turpeeseen siirtoa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Nizo - joulukuu 09, 2011, 13:05:39 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - joulukuu 09, 2011, 12:53:35 ip

Eihän noista kumpikaan tapa ole väärin. Olen nähnyt molempia tällä foorumilla. Esimerkiksi Räyhiksen uudessa päiväkirjassa näyttäisi olevan siemenet paperien välissä. Kaipa se on vähän makuasia pitääkö siemeiä paperin päällä, alla vai välissä. Kunhan kosteana pysyvät. Itse pidän paperin päällä, ja annan kasvattaa reilun juuren ennen turpeeseen siirtoa.
Jeps. Tapoja on monia, itse olen todennut paperin päällä idättämisen helpoimmaksi ja heti multaan kun pieni juuren pätkä on näkyvissä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 09, 2011, 13:10:11 ip... olen todennut paperin päällä idättämisen helpoimmaksi ja heti multaan kun pieni juuren pätkä on näkyvissä.

Noin minäkin tein  pitkään ja se sujuu hyvin kunhan ei ole harsosääskiä.
Nyttemmin  olen tehnyt koko idättämisen näkyvissä. Lautalla annan kasvaa sirkkalehdille ja sitten vasta upotan multaan aika syvään. Silloin pitää lautalla olla valoa. Irti repiessä joutuu juurta vähän nyhtämään, mutta kyllä ne enmmäkseen ehjinä irtoavat.

Tästä on se hyöty, että viimeisetkin itämisongelmat tulevat näkyviin, eikä tarvitse odotella mullasta putkahtamista sydän syrjällään. Joissakin siemenissä on sellaisia vikoja, että juuri katkeaa tai mustuu, varsinkin liikaa kuivatuissa ja vanhoissa.

Hattupäisiä tulee vähemmän, kun itu kasvaa paperilta haihtuvassa kosteudessa kannen alla.

Täti-E

Mulla on ollu sellanen paperilappu päällä kyllä, kuvastakin sen huomaa jos oikein tihrustaa ;) Mutta kuvausteknisistä syistä siemenestä saa paremman kuvan kun ottaa lapun pois ;D ;D ;D

Itse nostelen niitä tuonne "vauvalaan" siinä vaiheessa kun uskallan ja siitä taimipurkkiin kun ovat saaneet sirkat kunnolla ojoon. Kaikkihan tekee tyylillään. Mun tyyli on se että teen ennenku ajattelen ja ajattelen sitten.

Whili

Toi suodatinpaperi vois olla aika hyvä, siihen ei varmaan juuret pureudu niinkuin talouspaperiin,
ja tuo pikkupaperi peitoksi on muuten hyvä idea.

Nizo

joulukuu 09, 2011, 18:36:09 ip #17 Viimeisin muokkaus: joulukuu 09, 2011, 18:38:34 ip käyttäjältä Nizo
Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 09, 2011, 18:32:10 ip
Toi suodatinpaperi vois olla aika hyvä, siihen ei varmaan juuret pureudu niinkuin talouspaperiin,

Tuokin on toimivaksi todettu keino. Ennen kelluvaa lauttaa idättelin siemeneni suodatinpussin välissä. Tuo lautta on kyllä mielestäni ylivoimaisesti paras keino.

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 09, 2011, 18:32:10 ip

Meillä kun ei talouspaperia käytetä ja vessapapru alkoi muhentumaan liiaksi, oli oikein kätevää Räyhiksen diarystä bongata tuo suodatinpussimateriaali. Pikkulaput antaa mahikset kurkkii ihan kuin joulukalenterista et mitä siel oikein tapahtuu ;)

Ja joo. Juuret ei tartu ainakaan oman kokemuksen mukaan yhtään sillätavoin "inhottavasti" luikerrellen suodatinpussiin.

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - joulukuu 08, 2011, 16:31:27 ip
Chiliwiki kertoo näin: chiliwiki.fi/index.php?title=Capsicum_Lanceolatum
.
.
.

Tässä on oma kasvini:

ja tässä vasemmalla siitä latvottu pistokas joka on ollut jo muutaman viikon ruukussakin...luulisi siis selviävän :)

Oikealla on tuo SenegalinChili..innolla odotan ensimmäisiä kukkia ja mahdollisia podeja..josko sitten onnistuisi tarkempi tunnistaminenkin!

Näyttäisi olevan toisin päin, eli Lasse oikealla.