kesäkuu 26, 2024, 03:24:11 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Täti-E ja sen rehut - Kausi 2012

Aloittaja Täti-E, joulukuu 08, 2011, 00:13:39 ap

« edellinen - seuraava »

Ryhis

Ei tuo ole ollenkaan pöllö ajatus, olen itsekin pohtinut samaa. Siemeniä kun on lautalla vaikka lampaat söis ja kaikki itävät eri aikaan niin ihan mielellään heittäisi häntää puskevat kaverit kuutioon "omiin oloihinsa". Varsinkin kun tuntuu, ettei joka päivä jaksa hieroa noiden planttujen kanssa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Täti-E

Serranot muuttivat kivivillaan. Nyt pohtii hän sitä kun sanotaan että turpeessa on ne pikkutaimen vaatimat ravinteen alkuun, niin mikä mahtaa olla tilanne tuon KV:n kannssa? Onhan tästä toki varmaan tekstiä foorumin uumenissa, mutta pakkohan tuo ajatus on tänne jakaa kun oli jostain syystä ensimmäisenä päässä ku heräsin..

Niin ja rehevää uuttavuotta foorumilaisille!

Kuvassa Habanero bonchi kokeiluni..tällä hetkellä kasvin toinen talvi menossa ja tukikepit siksi että on lykätty kiven päälle kasvamaan.
Valopäille tiedoksi että on elänyt elämäänsä oikein iloisesti vain 7W Eslin avulla, kirjahyllyssä..kohtuu kaukana ikkunastakin ;D

Proggis

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - tammikuu 01, 2012, 11:27:24 ap
Serranot muuttivat kivivillaan. Nyt pohtii hän sitä kun sanotaan että turpeessa on ne pikkutaimen vaatimat ravinteen alkuun, niin mikä mahtaa olla tilanne tuon KV:n kannssa? Onhan tästä toki varmaan tekstiä foorumin uumenissa, mutta pakkohan tuo ajatus on tänne jakaa kun oli jostain syystä ensimmäisenä päässä ku heräsin..


Kivivillassa ei oo yhtään ravinteita, joten kannattaa mietoa lannotevettä laitella mukaan :)

Täti-E

Jei ja Jee ja kaikkia kivoja sanoja ;D Nyt on koukut katossa ja 200W ESLi katossa kiinni. Hylly tyhjennetty roinasta ja chililapset pääivät tilalle aurinkoa ottamaan.
Erityisen siistiä on se, mistä tuolla toisessa topikissa jo kiireiltäni huutelin, nimittäin visuaalinen haitta on lähes olematon tämän hetkisten asetteluiden ansiosta..tai ainakin mä "pelkäsin" jotain paljon pahempaa.

Allaolevassa kuvassa vuosi sitten tuunamani vanha Lundian hylly ja rautalangalla viritelty lamppu


Sivuilta loistaa, muttei mitenkään kauhean ikävästi..takatukkainen Rocotokin pääsi "kalju" edellä valoon kumartelemaan :D


Hieman yleiskuvaa. Pientä opettelua ilmassa taas kuvaamisen suhteen. Eipä ole noin kirkasta mollukkaa täällä ennen nähty.


Aikaisemmin syksyllä pätkäisin melkoiseksi tikuksi kasvaneen Lemondropin. Latvan tuikkasin vesipulloon ja taannoin istuttelin uudestaan multaan.
Aloitin kasviparan kiusaamisen rautalangalla, ajatuksena kesäksi amppeliin menevä floora. Myös kivivillaan siirretyistä häntäpäistä alkaa pikkuhiljaa kuulumaan. Hiusjuuret valmiina kypäräpäiset pöllit nousevat sinnikkäästi ylöspäin ;)


Hyvin siis pyyhkii, harmittaa vain hieman tuo itävyystilanne. Piment d´Espelette,Cascabell, Congo, Duke Pequin tai muut lautalla lilluvat eivät tee elämänsä eteen elettäkään. Lauttakuppi vaeltaa lattialämmitetyn vessan ja tietokonepöydän väliä..t-u-r-h-a-u-t-t-a-a..

Täti-E

tammikuu 05, 2012, 09:46:31 ap #44 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2012, 11:36:56 ap käyttäjältä Täti-E
Kiitos.

Todennäköisesti juurikin jokin kämmi käynyt. Luulen että laitan seuraavat siemenet suoraan sinne kivivillaan (ehkä jo huomenna pyhäpäivän ratoksi)...ei se minua haittaa että kasvuun pieni stoppi tulee, tarkoitus on kuitenkin kuutiot istuttaa vielä "väliruukkuihin" ennen loppusijoitusta. Ne tekevät harjoittelun siinä sitten.
Jätän tuon lautan lillumaan omillansa, ja katson vielä hetken josku sieltä jotain tulisi..jos ei tule, Haba Brown Large menetetty, minulla on nolla siementä jäljellä  :'(

Jään myös pohtimaan sitä, että onko tässä se hetki mitä pelkäsin, kun aikaisemmin kirjoittelin että kaikkea voi tapahtua, että lajikelista/taimilista karsiutuu...voipi olla, että noissa jo taimivaiheessa olevissa on jo ihan tarpeeksi työtä, kun vielä innostuvat tarjotusta lisävalosta.

Let's see.


Muoks 1. Mun piti vielä kysellä, että jos nyt kerrankin latvoisin taimet hyvissä ajoin ennen ku ovat sellaisia 40cm tikkuja...ni mikä olisi se oikea hetki? Vaikuttaako siihen lehtiparit vai yleinen koko?

Muoks 2. Taimilautan vatipäät ilmeisesti säikähtivät uhkailuani, tämän muutaman tunnin aikana silmin havaittavaa häntää/hännän tynkää löytyy jo Habanero sudden deathista, Pimentasta, Congosta sekä Cascabellistä!!!! Äimistyttävää ja samalla über siistiä ;D

Whili

Mitä sanoit "vatipäille" ??

Täälläkin tarttis käyttää taikasanoja  ;)

Tzili

Tuohon latvomisasiaan sitä, että itse latvoin 13cm pituisena, ja hyvin toimii! ;D

Täti-E

tammikuu 05, 2012, 23:24:18 ip #47 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2012, 23:50:11 ip käyttäjältä Täti-E
Eihän niille vatipäille sanottu mitään. Kijoitin vain tänne, että saavat olla omillaan kunnes nakkaan mäkeen ;D
Töistä palatessani myös viimeinen lenkki, nimittäin habanero brown large on nykässyt valkoisen juuren ulos!!!! onneksi.

Ja kiitos myös latvomisvinkistä. Latvon taimet ehkä sitten ensimmäisen kerran kun kasvavat lamppuun kiinni..olisivat silloin varmaankin alle 20cm.

Muoks: Toinen Chinese pot chillistä menetetty traagisen tapaturman seurauksena. Yritin korjausliikettä mutta sota vaatii uhrinsa. Olin yöllä heittänyt tyynyn taimiruukun päälle. Se siitä "yöpöydän ilosta"!

Alivakaa

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - tammikuu 06, 2012, 00:32:01 ap

Varren katkaisussa on hyvä käyttää esim. mehiläisvahaa, silloin varsi ei kuivu katkaisukohdasta
niin helposti, ja haaroittuminen on varmempaa.

Itse käytän taimen haaroittumisessa hyväksi kasvin ominaisuutta kasvattaa varkaita. Varkaat
ovat lehtihangassa olevia kasvusilmuja, jotka aktivoituvat kun taimen varsinaista kasvupistettä
häiritään, eli se nyppäistään pois.



Kiitti vinkistä tuon mehiläisvahan käytöstä. En usko sillä olevan kovin suurta merkitystä vielä taimikasvatuksen vaiheessa, mutta siinä vaiheessa kun syksyllä chilejä tuodaan sisälle aikaisemmasta poikkeaviin olosuhteisiin ja niitä istutellaan pienempiin purkkeihin, tällöin varsien kuivuminen saattaa aiheuttaa suurta tuhoa kasveissa ja kenties jopa niiden kuoleman. Viime syksynä minulta meni monta Bonchi-aihiota tunkiolle sen vuoksi, että ne kuivattelivat suurimpia oksia yksi toisensa jälkeen, kenties tämä olisi ollut mahdollista välttää mehiläisvahan avulla.

Jotkut ovat puhuneet tällä foorumilla mahdollisesta sienitaudista syynä oksien kuivumiseen. Itse en oikein jaksa uskoa tähän teoriaan. Minulla oksien kuivumista on tähän mennessä ilmaantunut siinä vaiheessa, kun olen syksyllä tuonut kasveja parvekkeelta sisätiloihin. Uskoisin kuivumisen johtuvan vain radikaaleista kasvatusolosuhteiden muutoksista, joihin kasvit reagoivat kuivattamalla sellaisia kasvin osia, joissa ne eivät enää pysty ylläpitämään elintoimintaa.

On muuten hieno kasvatushylly! Suosin itse kanssa vähän huomaamattomampaa valaisinratkaisua, sillä tarkoitus on elää samassa tilassa chilien kanssa ja on mukavampaa kun kämppä ei näytä hieman nuhjuisessa kunnossa olevalta autokorjaamolta.
 

Tiemuh

On kuivumista ja on kuivumista. Kuten Alikavaa kuvaili on valtaosa kuivumisesta niitä oksia joita kasvi ei jaksa olosuhdemuutoksen takia pitää terhakoina. Siten on kuivumista joka on selvästi jonkin kasvista ulkopuolisen aiheutamaa. Se on sinänsä vakavampaa että kasvin päävarsi voi kuivua ja kuolla, sekä ongelma voi tarttua muihin kasvaihin. Siitä yleensä selviää parantamalla olosuhteita radikaalisti, mutta aina se ei ole mahdollista. Itse olen ajatellut sen olevan sieni, koska se leviää monesti leikkuupinnasta eikä tartuta koko kasvia. Ehkä syy on kuitenkin joku muu?

Täti-E

Kiitos kaikille latvomisvinkeistä!

Epäilen kyllä vahvasti saanko aikaiseksi mitään mehiläisvahan hankkimista...let's see.
Päivän huomioni on kääntynyt ykisittäiseen chilintaimeen, Purple Jalapeñon toiseen yksilöön.
Taimet ovat nyt olleet muutaman päivän tuon pikkuauringon alla ja eilen huomasin jotain varsin mielenkiintoista (ainakin omasta mielestäni)!

Onko nyt tosiaan niin, että näin pieni taimi (max. 5cm) on aloittanut jo varkaiden/sivuhaarojen tekemisen???

JaHul

Mulla on samaa kokoluokkaa oleva Bolivian Rainbow joka myös hyvin ahkerasti tekee heti matalalta uusia versoja. Pohdin myös valaistuksen vaikutusta asiaan. Jos valaistusta on tarpeeksi niin kasvi pyrkii luomaan heti paljon lehtiä ja näin pyrkii nopeaan sadon tuottamiseen. Tosin tämä on aloittelijan mutuilua eli jollain muulla saattaa olla jopa tarkkaa tietoa asiasta  ::)
Amatööri mikä amatööri...

InkRose

Kyllähän ne vähemmälläkin valolla jotkut innostuvat. Omat Bolivian Rainbowini noin vuoden takaa: linkki (varoitus, vanhat kuvat ovat todella isoja).

Täti-E

tammikuu 08, 2012, 13:45:57 ip #53 Viimeisin muokkaus: tammikuu 28, 2012, 01:20:12 ap käyttäjältä Täti-E
En malttanut itselleni mitään. Viimeiset siemenistä meni eilen lautalle ;D
Pulassahan sitä ollaan, hätäratkaisut pohditaan sitten kun niiden aika on. Onneksi tuttavapiirissä on monia joille voin ylimääräisiä puskia tunkea/antaa lahjaksi.
Pienimuotoinen tarkoitus on pitää itsellä ainakin yksi puska per lajike, tietty näitä joitakin herkkuja useampi jos tila antaa myöten. Riotit suuntaa äidille ja siskolle jos ne vaan itää.
Joitakin uusiakin tuli alkuperäisen listan jatkeeksi (siemeniä jotka ovat tulleet ikään kuin kaupanpäällisinä/maistiaisina)

Lautta kellumaan 7.1.2012:
- Naga (0/4)
- Habanero Peach (2/4) itänyt 11.1, 14.1
- Piment d'Espelette (0/3) uusintakierros
- Pimiento de Padron (2/3) itänyt 13.1
- Poblano (1/3) itänyt 14.1
- Guajillo (2/3) uusintakierros itänyt 14.1

- Early Jalapeño (2/2) itänyt 12.1 ja 13.1
- Duke Pequine (0/2) uusintakierros
- Riot (2/2) itänyt 13.1
- Pitanga Laranja (0/2)
- Limon (0/3)
- CAP 1478 Pretemissum (0/1)

Muoks. Oon niin unohtanu tätä päivittää taas. Guajilloa, Limonia, Dukea, Pimen't espeletteä ja nagaa tulossa. Pitanja Laranja lenti mäkeen. Ei itäny samassa syklissä muiden kanssa enkä jaksanu venaa. Tsorit vaan ;) Ensi vuonna sitten uudestaan.

Tzili

Tuossa alussa on tainnut tulla typo sinulla, tarkoitat kai, ettet mahtanut itsellesi mitään? Nojaa, pilkunviilaus sikseen, minullakin on naga lähdössa lautalle kokeiluun, koska tuli kuivumiskämmi. Heitän vielä habaa, kaverin Rawit x Thai siidut, ehkä paprikaakin :D. No, onhan mulla noita Rawit-risteytyksen siiduja 700, eli kohtuu paljon. Ja hyvä jos latvomisvinkistä oli apua, kyseinen kasvi, jonka latvoin, on nyt 30 cm puska.

Nizo

Ooo, päätit sitten pistää heti tuota Pitanga Laranjaa itämään. Pitääpä seurata millainen planttu tulee, ja ennen kaikkea millaisia hedelmiä tuottaa.

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: Tzili - tammikuu 08, 2012, 14:31:35 ip
Tuossa alussa on tainnut tulla typo sinulla, tarkoitat kai, ettet mahtanut itsellesi mitään?


Tätähän sattuu, mutta noin se saa olla koska kuvaa hyvin sitä mitä halusinkin sanoa. Päivyrini taitaa muutenkin olla kielipoliisin luvattu shangrilaa ;D

Lainaus käyttäjältä: Nizo - tammikuu 08, 2012, 17:36:50 ip
Ooo, päätit sitten pistää heti tuota Pitanga Laranjaa itämään. Pitääpä seurata millainen planttu tulee, ja ennen kaikkea millaisia hedelmiä tuottaa.


Joo näinhän siinä pääsi käymään. Tällä hetkellä keulii pahasti kun 95% omistamistani lajikkeista on itämässä/kasvamassa. Kääntöpuolena nyt myös päätös siitä, että minkään sorttimentin uusintoja ei ole luvassa..itivät nuo tai eivät. Sama koskee taimia jotka päättää (toivottavssti ei) lopettaa elämänsä. Tällähetkellä sodassa menetetty yksi turbo pube (varmaan harsosääsket) ja yksi pot chilli (vakava tyynyturma :D).. Ja kyllähän tuo Pitanga Laranja pitää testaa jos kerrotaan että ei oo kauheen hyvä ja näyttää karkilta. Hyödyllinen ruokachili siis!! hahah..

Tzili

Mistäs sait Pitangan siemeniä? Fataliilta? Pepper-kingiltä?

Täti-E

Juurikin häneltä joka siemenistä kyseli ;)

Tzili