tammikuu 11, 2025, 09:42:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pandan 2012

Aloittaja Rankkapanda, joulukuu 09, 2011, 02:26:32 ap

« edellinen - seuraava »

Rankkapanda

joulukuu 09, 2011, 02:26:32 ap Viimeisin muokkaus: tammikuu 21, 2012, 02:34:29 ap käyttäjältä Rankkapanda
Linkkiä uuteen blogiini.

Tässä alkaa olemaan 2012 kautta varten kasvatuslista valmis, nyt mennään 30 lajikkeella, jos ei mitään ylläriä tapahdu. Vuosien varrella opittu, että liian suuresta valikoimasta ei tule kuin murheita, ärsytystä ja huonosti menestyviä kasveja. Ei enää ikinä yli sataa lajiketta tai edes lähimainkaan sinnepäin. Osa kasveista on jo aikaisemmilta vuosilta, osa tarvitsee idättää. Kuvia laitan kunhan kerkiän.

Capsicum Annuum
Serrano

Capsicum Baccatum
Aji Cristal
Blondie
CAP 220
Omnicolor
PI 199506

Capsicum Chinense
Bonda Ma Jacques
Clavo
Goronong
Habanero Brown Large
Habanero Orange
Habanero Peruvian White
7 Pod

Capsicum Frutescens
Aji Gusanito
PI 257155

Capsicum Pubescens
CAP 217
PI 585273
Rocoto Brown
Rocoto de San Isindro
Rocoto Grande
Rocoto Red Peruvian

Villit:

Capsicum Annuum var. glabriusculum
Tepin

Capsicum Chacoënse
CAP 1445
CGN 23208

Capsicum Eximium
CGN 24332

Capsicum Flexuosum

Capsicum Galapagoense
CGN 22208

Capsicum Lanceolatum

Capsicum Rhomboideum
PI 645680

Capsicum Sp.
CAP 1491

bluesman

Asiallinen lista. Ei jalluja? Tovarii? Chinenset ovat kyllä valittu todella asiantuntevasti sillä skorpparihan ei suinkaan ole mikään välttämättömyys ja kun on tuo 7pod niin hikeäkin saa tuolla lajikkeella pukkaamaan.

Toni.A

Jep, mukavan näköinen on lista sulla tänäkin vuonna. Seurantaan laitoin blogisi, en ihan ensimmäisenä mutta toisena kuitenkin. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Rankkapanda

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 09, 2011, 05:29:20 ap
Asiallinen lista. Ei jalluja? Tovarii? Chinenset ovat kyllä valittu todella asiantuntevasti sillä skorpparihan ei suinkaan ole mikään välttämättömyys ja kun on tuo 7pod niin hikeäkin saa tuolla lajikkeella pukkaamaan.

Serrano saa riittää annuumeista ja tovariista elättelen toivoa, jos joskus saisi sellaisen. Tarkoitus näissä muutenkin on suht hyvä ja monipuolinen valikoima, vaikka onkin rajattu.

Lillen

Hienon lajikelistan olet valikoinnut.

Onko Aji Gusanito sama kuin Caterpillar ja Aribi Gusano?
Itse olen listannut sen C.Chinenseksi kun hessin lahjoittamassa siemenpussissa niin luki ,mutta onko se todellisuudessa C.Frutescens, vai?  :)

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Lillen - joulukuu 09, 2011, 21:35:03 ip

Itse olen listannut sen C.Chinenseksi kun hessin lahjoittamassa siemenpussissa niin luki ,mutta onko se todellisuudessa C.Frutescens, vai?  :)

Tuo taisi aikanaan Fataliilla olla C.Frutescensien alla. Kaikkialla muualla se on kyllä ollut C.Chinense. Tiedä sitten mikä tuosta tekee niin epäselvää.

Rankkapanda

Jostain muistan lukeneeni, että kyseessä olisi risteymä näiden kahden välillä, mielestäni tuo näyttää enemmän kyllä frutescensiltä kuin chinenseltä kasvutapansa puolesta. Ja taitaapi olla hyvinkin sama kuin caterpillar ja Aribi Gusano.

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: Nizo - joulukuu 09, 2011, 21:58:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - joulukuu 09, 2011, 21:35:03 ip

Tuo taisi aikanaan Fataliilla olla C.Frutescensien alla. Kaikkialla muualla se on kyllä ollut C.Chinense. Tiedä sitten mikä tuosta tekee niin epäselvää.

Sama lajike mutta käytetään montaa eri nimeä. Tuo hessin caterbillarin siemenet saattaa olla ajautunut sille minulta Tammisillan puutarhan kautta, kun minun taimiani on sielläkin kasvatettu. Joku taitava saa tosiaan päätellä, kumpi tuo on chinense vai frutescens. Tuntuu, että on niin sekavaa tietoa liikkeellä..

Lillen

Kiitoksia tiedosta!

Hieman pistänyt mietityttää ,että miksikä tuota kutsuisikaan. Kuvista päätellen näyttää kasvutapa tosiaan enemmän frute. tapaiselta kuin chinenseltä.
Taidanpa kutsua sitä Caterpilla/Aribi Gusano/Aji Gusanito:ksi kaiken varmuuden vuoksi  ;D.

Masa.T

Tuo caterbillar nyt tuskinkaan on alkuperäisnimityksiä, kun on englannin kielinen. Aribibi gusano ja aji gusanito lienee kumpakin alkuperäisväestön käyttämiä nimiä. Oikeaa ei ole. Todennäköisesti voisi löytyy vielä lisääkin nimiä. Kasvi on kuitenkin jostain amazonin viidakoista peräisin.

Whili

Bluesman kehoitti kääntymään sun puoleen, jotenka:
Oon tässä hiljan törmännyt useaan otteeseen Clavoon. Mikä mitä häh ?? Minkälainen heinä on kyseessä ?? Maukas ? Tulinen ??

Ryhis

Mielenkiiintoinen kasvatuslista, blogi lähti seurantaan!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Rankkapanda

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 10, 2011, 09:04:03 ap
Bluesman kehoitti kääntymään sun puoleen, jotenka:
Oon tässä hiljan törmännyt useaan otteeseen Clavoon. Mikä mitä häh ?? Minkälainen heinä on kyseessä ?? Maukas ? Tulinen ??

Erittäin maukas, habaneron tyyppinen maku. Hiukan miedompi kuin perus habanero mielestäni ja oli tosi helppo kasvi kasvattaa. Sadevedellä eli koko kesän ja teki varmaan vajaa pari sataa podia. Ja vieläpä pirun hieno ja kompaktina pysy meikäläisellä.

M;kko

Hyvältä näyttävä setti tulossa!

Järkipuhetta myös toi, että vähemmän kasveja ja niille parempaa huolenpitoa! Tämä olkoon myös omana tavoitteenani.

Rankkapanda

joulukuu 10, 2011, 14:11:45 ip #14 Viimeisin muokkaus: joulukuu 10, 2011, 14:17:04 ip käyttäjältä Rankkapanda
CAP 220 hyvässä vauhdissa jo pätkimisen jälkeen.

Tepin alkaa kohta olemaan 1,5 metriä korkea.

Rankkapanda

Rhombo kukkii.

Siemeniä itämään, pari yrttiä myös mahtui.

Lillen

Upeaa settiä!
Onkos tuo 1,5 metrinen Tepin tehnyt paljon satoa?

Rankkapanda

Lainaus käyttäjältä: Lillen - joulukuu 21, 2011, 15:38:20 ip
Upeaa settiä!
Onkos tuo 1,5 metrinen Tepin tehnyt paljon satoa?

Teki elämänsä ensimmäistä kertaa tänä vuonna satoa (3 vuotta vanha kasvi) ja teki noin 40-50 podia. Ihan kivasti siis kun pääsi vauhtiin. Eiköhän ensi kesänä tule hiukan enemmän.

Masa.T

Tepinistä saa tosiaan aika komean ja talvenkin kestävän kasvin. Lanceolatumin ohella oli minulla parhaimmin talvehtivia villejä.

Rankkapanda

Elikkä taas olisi blogia päivitetty pitkästä aikaa.

Tässä vain pari kuvaa poimittu, loput selviää blogin ihmeellisestä maailmasta.