tammikuu 10, 2025, 16:42:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ekaa kertaa kasvattamassa

Aloittaja HSuomi, tammikuu 02, 2012, 19:37:56 ip

« edellinen - seuraava »

HSuomi

Ekaa kautta nyt kasvattamassa ihan siemenestä lähtien. Tarkoitus olis panostaa noihin 2012 kasvatuskisan lajikkeisiin jotta näkee miten huonosti se itellä sujuu.
Tossa kuvassa näkyvät 3 puskaa on tämän kesän early jalapenoja. Pikkupurkeissa on testinä lisää earlyä, valintatalon habaneroa ja fataliin yllätys siemeniä.
Turbo pubet on itämässä jo mutta muut kisalajikkeet laitan vasta myöhemmin.
Lisää valoa täytyy hankkia ja hommata jotku heijhastimet ja telineet noille pikku ESL:lle. Päävalosta vastaa nyt 125W ESL. Hyvin kukkii ja tulee podia tollakin valolla.
Jonkun Natikan vois noutaa puodista kun kasvien määrä kasvaa.
Päivittelen tänne sitten kuvia kun jotain tuloksia alkaa ilmestyä.

Tzili

Onnea kaudelle. En itse ostaisi natikkaa ekaksi kaudeksi, ei ole mopo niin karannut vielä käsistä. Mitäs lannoitetta käytät?

HSuomi

Viime kesä meni Kekkilän Kastelulannoitteella. Sellaista punasta pulveria.
Nyt ostin Bio-Grow NPK 8.0-2.0-6.0. Ruskeaa ja pahan hajuista litkua.
Molempia olen nyt laitellu, Bio-Growta kylläkin pääasiassa.

Miksikäs ei natikkaa alkuun? Jos laitan tohon vielä 6 kasvia lisää ni piisaakohan noi nykyiset valot.

Vikkelään kohoaa noi jalapenon alut.  :)

Huru-ukko

Ei ne rahat hukkaan mene valoissa, turhaa se on turata.... ;).

Tzili

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 03, 2012, 20:41:45 ip
Miksikäs ei natikkaa alkuun?

Minä en osta, koska:

1)Pilaa talon sisustuksen kusenvärillä
2)Lämpötila tulee vastaan
3)Tilanpuute tulee vastaan
4)Sähkönkulutus
  -Lompsa kevenee
  -Pollarit kiinnostuu virrankulutuksen noususta ja laskusta kellonajan mukaan+naapureiden epäilyt huumeviljelmästä

Sisustuksella on väliä talon muille asukeille, joten loistarit ovat minulle ihan riittävät. Sinun asumuksesta en tiedä, enkä kasvien määrästä, mutta minulla on n. 20 kasvia.

Huru-ukko

Hyvät perustelut, ja jokaisella on se oma tarpeensa. Minä kasvattelen taimivaiheen sisällä parin ESL:in alla, ja siirrän sitten saunan eteiseen kun taimi saa isomman ruukun. Ja sauna on pihasauna, eli erillinen rakennus. Kun tarve tulee niin pistän sen natikankin tulille loisteputkien lisäksi.
Tällä hetkellä taimia on kolmisenkymmentä, rocotot on osa pikkutaimia, ja osa idätyksessä. Lisäksi on vielä noin 1 lajia idättämättä, kai se olisi baccoja seuraavaksi.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Tzili - tammikuu 03, 2012, 22:21:41 ip
Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 03, 2012, 20:41:45 ip
Miksikäs ei natikkaa alkuun?

Minä en osta, koska:

1)Pilaa talon sisustuksen kusenvärillä
2)Lämpötila tulee vastaan
3)Tilanpuute tulee vastaan
4)Sähkönkulutus
  -Lompsa kevenee
  -Pollarit kiinnostuu virrankulutuksen noususta ja laskusta kellonajan mukaan+naapureiden epäilyt huumeviljelmästä

Sisustuksella on väliä talon muille asukeille, joten loistarit ovat minulle ihan riittävät. Sinun asumuksesta en tiedä, enkä kasvien määrästä, mutta minulla on n. 20 kasvia.

Pahoittelut päiväkirjan pitäjälle mutta itse huomaan nuo seikat helposti korjatuiksi.

1. Pistää spna-polttimon tilalle hybridin/monimetallin ja kusenkeltaisuus loppuu.
2.Kuten kuvassa, melko avoin tila. Kaappihommat erikseen, nekin tubella korjattavissa.
3.Tilanpuute? Jos haluaa rajata aluetta niin sakset käteen. MV-muovilla vuoratulla sermillä/rimakehikolla mahdollisuus rajata aluetta.
4.Sähkö kuluu myös esleillä ja muilla:
-Lompsa kevenee myös niillä
-Miliisit ei tasan seuraa sähkönkulutusta kellon kera, se on fakta. Naapureille voi mennä avoimesti kertomaan. Poliisit jos valon takia poikkeaa niin mitä sitten? Edelleen voi jatkaa sen jälkeen chilinviljelyä poliisien kannustuksella.

Natikka ostoon jos läpi vuoden sadottaa. Muuten pitkät loistarit-> enemmän taimia-> kesällä enemmän puuhastelua/hoidettavaa/satoa.
"Grow food, not lawns"

Aku

Komean näköiset puskat early jalapenoa päiväkirjan aloittajalla, onnea kasvatuksiin.

HSuomi

Lainaus käyttäjältä: ABK - tammikuu 04, 2012, 20:43:45 ip
Komean näköiset puskat early jalapenoa päiväkirjan aloittajalla, onnea kasvatuksiin.

Kiitos vaan. Ostin noi taimina viime keväänä. Kesällä noissa oli hurjasti lehtiä mutta ei ihan noin paljon marjoja kun nyt. Nyt taas ei ole lehtiä paljo mitään mutta marjoja ja kukkaa puskee hurjasti.
Yhden natikan hinnalla saisi kyllä hyvin loisteputkia...

HSuomi

Töistä löytyi tollasia loistevalaisimien heijastimia iso nippu. Pätkäsin sellasesta heijastimen noille ESL:lle.

Kukkia:

Tzili

Hienoja kuvia! Monimetallihan olisi hyvä ratkaisu kusenvärin kannalta. Nojaa, eipä tässä muuta sitten ollutkaan.

HSuomi

Torstaina nappasin töistä loistevalaisimien runkoja ja heijastimen ja kaupasta 2 58W cool white putkea.
Tulin kotiin ja avasin viskipullon.
Aamulla hämmästyksekseni katosta roikkui hieno 2x58W loistariviritys : )

Tänään pistin kivivillaan uusia lajikkeita itämään:

2x Aji Fantasy
2x Aji Cristal
2x Naga Morich
Serrano
Brown Large Habanero
Peruvian White Habanero
Star Fish
Lemon Drop
Manzano Rojo

N. viiko sitten katkasin latvan pienestä Early Jalapenosta ja nyt kasvaa hienosti kahta kankea. Ilahduttavaa. Kannattaako toi tehdä kaikille kasveille?

Pistän kuvia kuhan saan kameran käsiini.

Onkohan tuo ihan toivoton ajatus saada n.20 kasvia mahtumaan kesään asti tollasen 2x58W putkiston alle? Sehän on noin 1.5m pitkä...

Leipis

älä siirrä isompiin ruukkuihin ja leikkele reippaasti niin kyllä pitäs mahtua

biblo

Itse meinaan kyllä sen parikytä kasvia tuollaisen 2*58w alle sovittaa vajaan kolmen litran törppöihin. Ei ne kaikki suoraa valoa vaadi ja kasvavat silti ihan hyvin.

Viimeksi oli muistaakseni n.70 chiliä ja 15 tomaattia joilla valoina 2*18w+2*18w+2*58w. Tomaateista tuli vähän riukuja mutta chileille riitti kyllä. Mokasin tosiaan kuuden kasvin kanssa tuikkaamalla ne bubbleriin jolloin ne keulivat puoli metriä edellä noihin muihin verrattuna.
"Grow food, not lawns"

HSuomi

Töissä kyllä olis noita runkoja vielä jäljellä. Ja sit toi 125W ESL vapautuis tosta ku heittäis noi earlyjalapenot helvettiin.

HSuomi

Pistetään nyt sitten kuvia. Niitähän on aina mukava katella.

Keskimmäisenä early jalapeno vetää kovinta tahtia. Mustassa purkissa Turbo Pube, joka istutettu myöhemmin ku noi muut. Ei kyllä oo pahemmin kasvanut hetkeen.

Kasvatus "tilat" : )

Early Jalapeno puskee kokoajan tasasesti kukkaa ja marjoja

Uudet kokelaat

HSuomi

Serranosta tuli koukku pihalle 3:ssa päivässä. Kuinka päin se siemen nyt kannattaa tiputtaa tonne kivivillaa? Niin että se itu osoittaa yläös vai alaspäin?

PP

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 24, 2012, 23:27:16 ip
Serranosta tuli koukku pihalle 3:ssa päivässä. Kuinka päin se siemen nyt kannattaa tiputtaa tonne kivivillaa? Niin että se itu osoittaa yläös vai alaspäin?

Ensimmäisenä siemenestä ulos tuleva osa on juuren alku, joten se tulee alas, jos haluaa olla tarkka. Käytännössä asennolla ei ole merkitystä, koska juuri kääntyy alas ja lehdet ylös päivässä tai kahdessa oli itu miten päin vain.

exa

Eli käytännössä nopeutat kasvin kasvua parilla päivällä. Eli melko sama  :)

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

HSuomi

Turbo pube taisi kuolla. Se ei oo kasvanu oikeastaan yhtään sen jälkeen kun siirsin sen ruukkuun. Ja tänään se näytti aika paljon eilistä nahistuneemmalta : (