tammikuu 10, 2025, 12:37:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ekaa kertaa kasvattamassa

Aloittaja HSuomi, tammikuu 02, 2012, 19:37:56 ip

« edellinen - seuraava »

exa

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 27, 2012, 19:58:02 ip
Turbo pube taisi kuolla. Se ei oo kasvanu oikeastaan yhtään sen jälkeen kun siirsin sen ruukkuun. Ja tänään se näytti aika paljon eilistä nahistuneemmalta : (

Laita ihmeessä kuva. Monestihan kasvi pelästyy uutta kasvualustaa, varsinkin jos juuria on vähän mukiloitu. Nahistuminen voi kanssa olla janon merkki.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

tomppa,

Hienosti olet alkuun päässyt! Kyllä se siitä vielä kasvamaan lähtee. Chilit ovat siitä ovelia kasveja että ne voivat olla helpostikkin kuukauden ilmoittamatta itsestään mitään. sitten vasta kasvavat tai kukkivat yms, moni onkin tehnyt liian nopean johtopäätöksen chilin kuolemisesta ja näin heittänyt/hävittänyt kasvin pois. odottele rauhassa..

HSuomi

Tässäpä kuvaa potilaasta. Eilen se vielä seisoskeli virkeänä ja kirkkaampana. Äsken kastelin sitä vähän lisää ni meni samalla vähän kumoon. Ihmettelen jos tosta vielä eloon herää.
Ja tuskimpa tossa "muutossa" juuret on saanu kipeää kun se oli niin pieni että kaikki oli vielä kuution sisällä.

tomppa,

Kuolinsyy on toden näköisesti hukkuminen. taitaa olla peli menetetty tuon osalta mutta..

HSuomi

Kastelin sen juuri ennen kuvan ottamista. No on se voinut saada muutenkin liikaa vettä. Täytyy nypästä toi pois tuolta ja laittaa uus jyvä pesään.

InkRose

Älä suinkaan pois sentään heitä, ei tuokaan menetetty välttämättä ole. Vaikka kertismukiin puolet tuosta kiposta multaa ja puolet kuivaa sekaisin ja tökkäät siihen. Jos ei ole matosia niin voi hyvinkin lähteä vielä tokenemaan.

HSuomi

helmikuu 05, 2012, 12:24:45 ip #26 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2012, 12:26:39 ip käyttäjältä HSuomi
Jotain kuvia...
Mitähän noi ruskeat läntit on noissa jalluissa. Lähes kaikissa marjopissa on noita.

tä?

Tiemuh

Olen ymmärtänyt että Jalapenot korkkaantuvat, mutta ei se yleensä ihan tuolta ole näyttänyt. Sitä se todennäköisesti kuitenkin on. Hieman kuivia näyttäisi jallut olevan. Kannattanee kastella vähän.

InkRose

helmikuu 05, 2012, 12:38:20 ip #28 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2012, 12:43:11 ip käyttäjältä InkRose
Minulla oli ludeongelman alkuvaiheessa tuon näköistä vioitusta mm. Chilhuacle Negrossa ja Chilacassa viime keväänä. Baccoihin ei samannäköistä tullut syömingeistä huolimatta, annuumeihin kylläkin. Minulla oli kyllä tuolloin myös ripsiäisiä.

Lisäys: En tahtoisi mitenkään pelotella, enkä tiedä mitkä kaikki ongelmat tuollaista aiheuttavat, mutta...

HSuomi

Kyllä mä noita olen syönyt. Veittellä raksii ton ruskean osuuden pois. Niitä vittumaisia matoja ja pörriäisiä luultavasti on ainakin...

Kuolenko?

Whili

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - helmikuu 05, 2012, 15:36:59 ip
Kyllä mä noita olen syönyt. Veittellä raksii ton ruskean osuuden pois. Niitä vittumaisia matoja ja pörriäisiä luultavasti on ainakin...

Kuolenko?

Todennäköisesti

..jonain päivänä, mutta tuskimpa noihin ruskeisiin laikkuihin  ;)

HSuomi

helmikuu 12, 2012, 22:09:05 ip #32 Viimeisin muokkaus: helmikuu 12, 2012, 22:12:58 ip käyttäjältä HSuomi
Kuvia:
Ensimmäinen on kaupan habanerosta otettu siemen, loput Fataliin chilifestareilta saadusta ylläripussista. Jos jollain on aavistusta mitä noi vois olla ni kertokaa toki. Laitan vielä tonne tunnistus topikkiin samat kuvat.

Ostin R-Kioskilta 5€:llä järjestyksenvalvojan :)

Tzili

Olisko tuo markettihaban alla oleva joku chinense, ja sen alapuolella oleva myös. Hauskanvärinen varsi. Ja komea järjestyksenvalvoja, mutta ärrältä?! En tiennyt että siellä kasveja myydään.

TuffGong

Chinenseiksi väittäisin myös tuota kolmikkoa; lehtien muodon, sekä tukevan kasvutavan perusteella.
keskimmäinen muistuttaa hieman minun zanahoria trianguloa.
Jokatapauksessa hyvän ja tukevan näköisiä chilipensaiden alkuja.

Tiemuh

Mulla tulee puistutuksia noista lihansyöjäkasveista Maija Mehiläisen takia.

HSuomi

Leikkasin melko pienenä noista kaikista latvat poikki ni nyt kasvaa aika vantteran oloisia.

Noi kärpäsloukut on ihan mahtavia : ) Vissiin aika vaikeita vaan saada pysymään hengissä ympärivuoden. Pitäis pitää jääkaapissa 3kk ym. Olkoon tossa valon alla niin kauan kunnes kuolee.

Mikäs muuten ku tässä http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Chili/DSCN2521.jpg käpertyy lehdet ylöspäin aika voimakkaasti. Nyt on ehkä vielä enemmän käppyrässä kuin tässä kuvassa.
Kaikki nämä kasvit saa samaa lannoitevettä ja muut näyttää ihan terveiltä. Onkohan liikaa vettä tai liian vähän vai epäsopivaa lannoitetta?

TuffGong

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - helmikuu 16, 2012, 22:35:15 ip
Mikäs muuten ku tässä http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Chili/DSCN2521.jpg käpertyy lehdet ylöspäin aika voimakkaasti. Nyt on ehkä vielä enemmän käppyrässä kuin tässä kuvassa.
Kaikki nämä kasvit saa samaa lannoitevettä ja muut näyttää ihan terveiltä. Onkohan liikaa vettä tai liian vähän vai epäsopivaa lannoitetta?

Tuolla Exan päiväkirjassa pohditaan juuri samaa ongelmaa  ;)

sammal

helmikuu 19, 2012, 19:20:53 ip #38 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2012, 19:22:46 ip käyttäjältä sammal
Erittäin selvästi ravinne överit! Anna vaan vettä vaikka siihen asti kunnes tulee uusia suorempia lehtiä, sitten laita vaikka 1/4osa siitä ravinne määrästä mitä ennen meni ja siitä nostelet sitte.

Itellä tota samaa ollu ja ei oo vakavaa, kasvu ehkä pysähty hetkeksi mutta jatkuu rehevänä.

Jokos oot natikan ostanu??
Noille kasveille alkaa esl oleen rajoilla, jonka takia varmaan tulee pienä överiä kasveille kun lannoittelet reilusti mutta kasvit vaan ei kasva eslien alla tarpeeksi.

Itse suosittelen suoraan natikkaa, jos haluaa todella kasvattaa jotain niin kaikki vi*un esl pelleilyt voi _pidemmän_ päälle unohtaa  :)

( Ootko muuten sama HSuomi joka pyörii pv foorumilla???  ;D )

HSuomi

Täytyypä tarjoilla sitten pelkkää vettä hetken aikaa. Kiitos vinkistä.
En ole natikkaa ostanut. 2x58W putket sain ilmasiks ni ne laitoin noille taimille. Lisäksi oon ajatellu heittää noi viimevuotiset jalapenot helvettiin ni niiltä vapautuis sit se 125W ESL.

Sopiiko se yksi natikka isolle kasvimäärälle? Eihän tollasta määrää kasveja ole kovin helppo saada yhden natikan alle sopimaan...

Siirtelin eilen taimia purkkeihin.

Tulee siellä mopopuolellakin välillä rupateltua