tammikuu 09, 2025, 22:40:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin kasvatusta Diidadaan tapaan

Aloittaja diidadaa, tammikuu 15, 2012, 20:20:13 ip

« edellinen - seuraava »

diidadaa

tammikuu 15, 2012, 20:20:13 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2012, 12:44:24 ip käyttäjältä diidadaa
Joskus joulukuussa pälkähti päähän, että voisi kasvattaa muutaman chilintaimen ja tilasin Fataliilta siemeniä. 25.12 ja 4.1 tuli laitettua siemeniä itämään, jotka itivätkin lähes 100% varmuudella. Tähän mennessä itäneitä: Kasvatuslista:

Jalapeno Hercules (C.annuum) 2kpl
Black Scorpion Tongue (C,annuum) 2 kpl
Lilac (C.annuum) 2 kp kuolivat
Short Yellow Tabasco (C.annuum)2 kpl
Hungarian Hot Cherry (C:annuum) 1 kpl
Dr.Green (C:baccatum) 2 kpl
Zanahoria Triangulo 3 kpl yksi muutti muualle
Cayenne Long Slim? 2 kpl pitkän kypäräpäisyyden jälkeen kitukasvuisina päätyivät biojätteeseen

Aji Verde
Aji Fantacy
Aji Finland
Aji Naranja
CAP 220
Brown Large Habanero
Naga Morich
Lemon Drop
Jamaican Bell

Lisäksi mulla kasvaa ananaskirsikoita, goji, pari minitomaattia ja yrttejä ja 5 kpl yllätyschilejä on kasvamassa. Lajivalikoima oli aluksi koriste- ja bonsaivoittoinen. Valoiksi kokosin kasveille alunperin itselleni tilaamista päivänvalolampuist (n.5600 K) yhdistelmän loisteputki + 30W ESL + lyhyt loisteputki. Siinä vaiheessa kun nämä valot ei riitä, niin täytyy harkita jotakin tuhdimpaa ratkaisua. Pöytätuuletinta olen epäsäännöllisesti käyttänyt varsien vahvistamiseen. Kasvualustana on Kekkilän kasvuturve + ruukkusora.

Ja tässä muutama kuva:

Koko perhe jokunen päivä sitten

Juuri tänään vietämme Zanahoria Triangulon 3-viikkoissyntymäpäiviä

Kolmeviikkoinen kanankakalla lannoitettu Jalapeno Herkules

Kolmeviikkoinen murheenkryyni kypärä päässä edelleen

Siku

Pistäpä tuon kypäräpäisen päälle soiro talouspaperia ja pidä se märkänä joko suihkuttelemalla tai laittamalla se kosketuksiin mullan kanssa, siten että imee siitä itseensä kosteutta. Näin irtosi omasta pubestani parissa päivässä.

Eipä tässä muuta kuin onnea alkavalle kaudelle!  :)

El Borracho

Onnea kaudelle.

Mun on kyllä pakko kysyä, että mikä on Zanahornia Triangulo? Yritin siitä löytää tietoa mutta laihoin tuloksin. Zanahoria näyttäisi olevan espanjaksi porkkana, ja triangulum kolmio. Siis porkkananmallisia podeja tekevä chili?

exa

^Tai minigrip- tm. muovipussi päähän ja tasaisin väliajoin suihkuttelet kypärää. Keinoja on monia, mutta kosteuden ylläpitäminen ilmeisesti se tärkein faktori kypärän irrottamisessa.

Nättejä kasveja tulossa, onnea bonsai chili- eli bonchi-projekteihin ja kasvatteluihin ylipäänsä!

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

diidadaa

tammikuu 15, 2012, 20:46:16 ip #4 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2012, 20:48:36 ip käyttäjältä diidadaa
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - tammikuu 15, 2012, 20:34:38 ip
Onnea kaudelle.

Mun on kyllä pakko kysyä, että mikä on Zanahornia Triangulo? Yritin siitä löytää tietoa mutta laihoin tuloksin. Zanahoria näyttäisi olevan espanjaksi porkkana, ja triangulum kolmio. Siis porkkananmallisia podeja tekevä chili?

Sorry, kirjoitusvirheitä on tullut enemmänkin eli tarkoittamani on Zanahoria Triangulo, tietoja löytyy fataliin siemensivuilta.On muuten vähän porkkanan näköinen :).

diidadaa

Tuli sitten laitettua lisää siemeniä itämään. Suurkiitos Hekulle ja Chiliciousille siemenistä. Ei kai sitä vielä kannata huolia mihin chilit kesällä laittaa... eihän  ::)? Osahan varmaan kuolee ennen kesää ja ne jotka ei mahdu, löytävät hyvän adoptiokodin. Ja voihan osaa pitää maitotölkki-koossa, niin silloinhan ne mahtuvat tännekin ... melkein ... ehkä.

Itämässä nyt näitä lajikkeita:

Aji Verde
Aji Finland
Aji Fantasy
Brown Large Habanero
Starfish
Lemon Drop
Jamaican Bell
CAP 220
CM:n vihreä chilipaprika

Huomasin muuten juuri äsken, kun lähdin tarkistamaan purkkien kyljistä mitä tuli laitettua itämään, että tällä kertaa olin kuulakärkikynän sijaan raapustanut nimet osaan purkeista vesiliukoisella tussilla. Kolmessa purkissa oli vain töhry jäljellä, mutta luulen, että muistan mitä niissä oli. Siemenet on siis turpeessa jugurttipurkeissa ja osa kananmunakennossa, josta kylläkin on olemassa tarkka pohjapiirustus.

Vanhemmista yksilöistä suurin osa on hyvässä kasvussa. Toisen kypäräpään poistin ja toiselta saksien avustuksella leikkasin kypärän, kun olin aikani hautonut sitä märällä paperilla muovin alla. Siitä ei kyllä taida kunnollista tulla, mutta hentomielisenä en vielä ole raaskinut poiskaan laittaa. Lilacit jostain syystä eivät oikein viihdy. Lehdet ovat vaaleat molemmilla yksilöillä, eikä muita lehtiä sirkkalehtien lisäksi ole tullut. Muut kasvit kasvavat kukin omaan tahtiinsa.

diidadaa

Tekemällä oppii. Osa siemenistä iti ja osa ei. Tuli sitten jostakin myös luettua, että kaupan vihreän chilin siemenet eivät idä ja se tuli omakohtaisesti todettua. Laitoin muitakin siemeniä tosi niukasti, kun olen niin huono karsimaan ja tuloksena oli se, että yhtään lemon droppia tai starfishiä ei ole vielä taimena, mutta muut taisivat itää lähes kaikki, mitä olin turpeeseen laittanut.

Viikonloppuna meinasi iskeä paniikki, kun sohaisin Hungarian Hot Cherryn multaa ja sieltä pölähti muutama harsosääski. Olen niitä päivittäin muutaman tappanut, mutta jotenkin elin siinä uskossa, ettei niistä haittaa ole. Turpeen tonkiminen paljasti kuitenkin muutaman toukan ja paniikissa ryhdyin turpeen vaihtoon. Myös molemmissa Zanahornioissa näkyi pientä pörinää ja vaihdoin toiseen turpeen ja toisen jätin vesilasiin. Nyt olisi oiva tilaisuus kokeilla vesiviljelyä, mutta tyyli ei ole vielä valittu. Toivottavasti vesilasin tyyppi pysyy hengissä kunnes saan hankittua sille kunnon olosuhteet.

Harsosääskiä näkyy muutama päivässä. Laitoin kolme vesikippoansaa ja muutama sääski on sinne jo hukkunut. Ansoihin laitoin siis Fairya, sokeria, etikkaa ja vettä. Wikipedian mukaan harsosääskilajeja on Suomessa noin 300.

Ja sitten muutama kuva:

hieman kärsinyt Hungarian Hot Cherry

Yhdistin 2 Short Yellow Tabascoa, jos niistä kasvaisi Bonsai?

5 tuntematonta

Jalapeno Hercules

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: diidadaa - helmikuu 07, 2012, 19:52:20 ipViikonloppuna meinasi iskeä paniikki, kun sohaisin Hungarian Hot Cherryn multaa ja sieltä pölähti muutama harsosääski.
--- ja paniikissa ryhdyin turpeen vaihtoon.

Hieman turhaa paniikkia varmaankin.
Kun ne toukat eivät mene pintamultaa syvemmälle, ei niistä isoa haittaa ole tuon kokoisille taimille, mutta uusille idätyksille se voi olla kohtalokasta.

Pitämällä pintamulta kuivana (kastelu alakautta) sääsket häviävät. On ne tosin sitkeitä ja jos turpeen ja ruukun väliin kuivuu rako, nehän kiipeilevät sitä pitkin vaikka purkin pohjalle. Näin taisi käydä InkRoselle.

Masa.T

helmikuu 07, 2012, 22:59:19 ip #8 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2012, 23:02:06 ip käyttäjältä Masa.T
Osta provadopuikkoja ja murskaa hieman sitä kasteluveteen. Itse laitoin  yhden puikon 1/12 litraa lannoitevettä. Kyllä nämä harsosääsket pitää torjua ennalta, kun vaan ensimmäisen näkee. Lisääntyvät meinaan aika nopeasti .

diidadaa

Ei se pintamullan kuivana pitäminen poista sääskiongelmaa, ainakaan minulla. Samalla tavalla minullakin purkin reunasta ryömivät kosteammille seuduille. Tai ehkä se on sen verran auttanut, että noiden sääskien määrä on pysynyt melko samana monta viikkoa. Altakastelu ei toimi, sillä osalla taimia on varastolannoitetta ruukuissa ja sehän taitaa olla huono yhdistelmä altakastelun kanssa.

Nyt laitoin ruukkusorakerroksen pinnalle noihin juuri ruukutettuihin jos se auttaisi. Eivät vaan hirveän pirteän näköisiä ole nuo uudelleen ruukutetut kun putsasin juuret ja osa siinä touhussa juurista katkesikin.

Olisko kenelläkään hajua myydäänkö Provadoa esim. Kannelmäen Prismassa tai jossakin Länsi-Helsinki-Länsi-Vantaa-alueella?

PP

Lainaus käyttäjältä: diidadaa - helmikuu 08, 2012, 00:16:49 ap
Olisko kenelläkään hajua myydäänkö Provadoa esim. Kannelmäen Prismassa tai jossakin Länsi-Helsinki-Länsi-Vantaa-alueella?

Prisman nettisivujen mukaan löytyy Kannelmäestä hintaan 8,95 e.

diidadaa

Kiitos! Eipä tullut mieleen, että nettisivuiltahan tuon voisi nähdä.  :)

diidadaa

Nyt taitaa olla tämän vuoden idätykset tehty eli tällä hetkellä hengissä on seuraavat chililajikkeet:

jalapeno hercules
hungarian hot cherry
black scorpion tongue
zanahoria tringulo
short yellow tabasco
aji finland
aji verde
aji fantasy
jamaican bell
turbo pube
CAP 220
lemon drop
naga
brown large habanero
dr.green
aji naranja

Näiden lisäksi on viisi tunnistamatonta chiliyksilöä fataliin yllätyspussista kasvussa. Aloittelijan silmään osa niistä näyttää samoille lajikkeille kuin heiltä ostetutkin, mutta eihän sitä vielä tiedä. Oikea ylhäällä näyttää jallulle, alarivissä keskimmäinen on saman näköinen kuin short yellow tabasco. Vaikea kai näistä silti on vielä mitään mennä sanomaan.

Harsosääskiongelma on toistaiseksi selätetty (täytyy koputtaa puuta). Oli jopa muutama päivä kun ei näkynyt yhtään ötöä, mutta eilen ja tänään on taas pari lennellyt. Viime viikolla meinasi muutenkin epätoivo iskeä, kun aika usea kasvi pudottelee alalehtiä ja muuttuu kellertäväksi. Minä kun luulin, että kaikki kasvit vaan tyytyväisinä kasvaa ilman ongelmia, mutta ei se niin vaan mene. Etenkin zanahorniat ovat jostakin pahastuneet. toinen ehkä saviruukusta+ sorasta, joka myös pitää turpeen kylmänä ja kosteana. Toinen on jonkin sortin vesiviljelyssä (kuvat alempana). Tuo läpinäkyvä vesipurkki täytyy vaihtaa tai peittää ja minulle on myöskin epäselvää aiheuttaako lannoite (tällä hetkellä merileväuute) hapettomuutta tuolla juuristossa vai riittääkö happi juuristolle jos osa ruukusta on ilmassa?

Hungarian hot cherry taas ei ollut moksiskaan ruukun vaihdosta vaan teki ensimmäisen nuppunsa. Jallu perässä nuputtelee.

Tällaista tällä kertaa.

Proggis

Lainaus käyttäjältä: diidadaa - helmikuu 19, 2012, 21:28:40 ip
Toinen on jonkin sortin vesiviljelyssä (kuvat alempana). Tuo läpinäkyvä vesipurkki täytyy vaihtaa tai peittää ja minulle on myöskin epäselvää aiheuttaako lannoite (tällä hetkellä merileväuute) hapettomuutta tuolla juuristossa vai riittääkö happi juuristolle jos osa ruukusta on ilmassa?

Tuo vesi tarvitsee jonkinlaista hapetusta tai muuten juuriin tulee juurimätää. Eli ilma tai vesipumppu hapettamaan vettä. Vulcaponiciakin voi laittaa tuonne pohjalle, niin auttaa asiaan.

Fat Ali

Luultavasti tuo tummalehtinen tuntematon on Bolivian Rainbow.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

diidadaa

Päivitykset tulee näköjään hitaaseen tahtiin. Chilirintamalla kun ei kovin kummoisia tapahdu, vaan odotusta kukkien ja sadon suhteen. Tiskipöytä on käynyt pieneksi ja viljelmät ovat laajentuneet ensin toiselle keittiön pöydälle ja ilmojen lämmetessä ikkunan edessä oleville pöydille.

Vasemmalta oikealle: Aji Fantacy, CAP 220, Aji Finland, Jamaican Bell ja Naga

Ensimmäinen kukka :)

diidadaa

Kuvapäivitystä...

Brown Large Habanero

Vasemmalla Short Yellow Tabasco ja oikealla on Fataliin ylläreistä kasvanut aika paljon saman oloinen kasvi.

Tämä tuntematon näytti pitkään identtiseltä Jalapeno Herculeksen kanssa, mutta nyt lehdet ovat huomattavasti pidempiä malliltaan kuin Herculeksella.

Kyllä on nätti Black Scorpion Tonguen kukka! Valoa kasvi ei vaan saa riittävästi, kun lehdet pysyvät vihreinä.

Jalapeno Herculeksen podit.

diidadaa

Ei olisi uskonut, miten vaarallista puuhaa chilin kasvatus voi olla. Viima lauantaina desinfioin ruukkuja kiehuvalla vedellä ja pannu lipesi kädestä. Niin ja ihan selvin päin vielä. Nyt on jalassa hillitön palorakkula ja jalkapohja palanut. Ei varmaan pariin viikkoon voi ajatellakaan kenkää jalkaan.

Yli puolet chileistä on nupulla ja muutamassa podeja. Harsosääskikantaan olen niin vit...ntunut, että ei mitään rajaa. Vesiansat ja liimatarra-ansat on käytössä. Juuri kun luulee, että ne vähenisi, niin yhtäkkiä niitä tuntuu olevan taas joka puolella. On tullut huomattua, että toimimattomia konsteja ovat ainakin lekasorakerros ruukun päällä ja pintamullan kuivana pitäminen, ainakin jos käyttää turvetta. Turve kun kuivuessaan kutistuu, niin kaikki pikku veijarit vilistävät ruukun reunaa pitkin sinne missä on kosteampaa. Olen myös tavannut näitä, jotka vipeltää ruukun pohjan reikien kautta ruukkuun, jos pinta on kuiva. Omalta kohdaltani olen tullut siihen tulokseen, että luultavasti ainoa keino on pauliinat yms. sen tyyppiset ruukut, kunhan vielä muistaa tukkia sen vesireiän talouspaperilla tai jollain muulla. Kelmu ruukun päällä myös on toiminut minulla, mutta se on turhan työläs, jos on paljon taimia. Sitä kun pitäisi muistaa tuulettaa tai muuten tulee hometta ja samalla kun tuulettaa, niin kytätä, ettei ötöt mene multaan. Viime viikolla tuli perliittiä exotic gardenilta ja sitä aion seuraavaksi kokeilla ruukkujen katteena. Minulla kun ei ole 30:tä pauliinaa, niin ajattelin laittaa lekasorakerroksen ruukun pohjalle ja pätkän puutarhaletkua, jonka kautta kaadan vedet ruukkuihin.

Babu

Oletko myrkyttämistä kokeillut? Mäntysuopaliuosta turpeeseen, niin kuolevat toukat ja lentävät öttiäiset sieltä. Siellä mullassa ne sikiää ja toukat pupeltaa juuria ravinnokseen.. liima-ansat on itselläni toiminut hyvin aikuisten yksilöiden eliminoimiseen.
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Iivari

Kukkakärpäsansoinahan on aivan loistavia semmoset viritykset missä etikkaa pistetään avonaiseen purnukkaan ja pari tippaa fairyä päälle rikkomaan pintajännitystä. Voimakas tuoksu houkuttelee lentävät yksilöt purnukkaan ja pintajännityksen puuttuessa valahtavat etikkaliuokseen. Toimisiko harsosääskilläkin... eiku kokeilemaan!