tammikuu 10, 2025, 12:28:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Autot...

Aloittaja ChiliPark, tammikuu 21, 2012, 13:48:50 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

kesäkuu 14, 2015, 22:09:55 ip #340 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2015, 22:26:05 ip käyttäjältä Jani M
Lainaus käyttäjältä: Mattson - kesäkuu 14, 2015, 20:16:52 ip
Pyöreät sumarit ->s60. Onks toi keula/kylkikolaroitu joskus kun on tollanen sävyero ovessa ja lokarissa? Noi mustaoptiikkavalot on kyl hyvän näköset ton värisessä autossa.


Ei ole kolaroitu, eikä ole värieroa. Tossa kuvassa vaan sattu oikein sopivasti viereisen talon varjo tuohon, niin näyttää eri sävyltä.

Mutjoo, S60 ja bensamoottori, manuaali.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/volovo/WP_20150608_19_57_30_Raw.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/volovo/WP_20150608_19_57_36_Raw.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/volovo/WP_20150608_19_57_41_Raw.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53859504/volovo/WP_20150608_19_57_17_Raw.jpg

Minä ensin itse vähän dissasin tuota väriä ja meinasin melkein sen takia jättää ton auton kokonaan pois laskuista. Mutta sitten taas, tuossa oli kaikkea tärkeää (ja kallista) huoltoa tehty ihan vastikään ja kyseessä on renkaita lukuunottamatta täysin valmis auto ajoon, katsastettukin just ostoa edeltävänä päivänä. Miinuksiahan tuossa on mm. ettei se ole neliveto, turbolla ja madallettu. Ja vanteet on rumat. :D Väristä yhtäkkiä pidänkin.

Ezmo

Kyllä se vain on niin, että takavetoset lava-autot kuuluu asfaltille. Tuli taas tunti tapeltua sellaisen kanssa, kun eturengas oli pienessä montussa ja kaikki irroittelu välineet oli otettu katsastuksen takia pois lavalta.

akselsson1

Hmm, oisko foorumisteilla arvauksia missä vika, yhtäkkiä parin päivän seisonnan jälkeen volvon etunurkasta kuuluu jyrkemmässä käännöksessä (risteys) ajaessa jotain ihmeen rutinaa/korinaa, ei mitenkään erityisen kovaa, mutta kuitenkin epäilyttävää. Suoraan/loiva kurvi aivan äänetöntä. Hätäpäissäni jo pysähdyinkin katsomaan ettei siellä mikään ota kiinni mihinkään, eikä siltä ainakaan näyttänyt. Voisko se olla joku laakeri loppumassa? Ei kai nivelet ala sillätavalla rutisemaan, ja kun se ei tule ratin käännöstä (mielestäni) vaan juurikin ajamisesta renkaat käännettyinä  :o
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Helzy

Mulla oli vastaavanlaista ongelmaa Kiassa oikeella takana ja jarrupalan irroitus ja harjaus auttoi asiaa. En kyl tosiaan tiedä autoista mitään, mutta jotain tuo ukko teki ja ääntely loppui.
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

OrpoPiru666

Voi olla laakeri tai vetonivel lopussa.

bobster

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 07:12:51 ap
Hmm, oisko foorumisteilla arvauksia missä vika, yhtäkkiä parin päivän seisonnan jälkeen volvon etunurkasta kuuluu jyrkemmässä käännöksessä (risteys) ajaessa jotain ihmeen rutinaa/korinaa, ei mitenkään erityisen kovaa, mutta kuitenkin epäilyttävää. Suoraan/loiva kurvi aivan äänetöntä. Hätäpäissäni jo pysähdyinkin katsomaan ettei siellä mikään ota kiinni mihinkään, eikä siltä ainakaan näyttänyt. Voisko se olla joku laakeri loppumassa? Ei kai nivelet ala sillätavalla rutisemaan, ja kun se ei tule ratin käännöstä (mielestäni) vaan juurikin ajamisesta renkaat käännettyinä  :o


Vetoakselia veikkaisin. Kato ny ekana, onko vetarin kumi ehjä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: bobster - syyskuu 07, 2015, 10:11:57 ap
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 07:12:51 ap
Hmm, oisko foorumisteilla arvauksia missä vika, yhtäkkiä parin päivän seisonnan jälkeen volvon etunurkasta kuuluu jyrkemmässä käännöksessä (risteys) ajaessa jotain ihmeen rutinaa/korinaa, ei mitenkään erityisen kovaa, mutta kuitenkin epäilyttävää. Suoraan/loiva kurvi aivan äänetöntä. Hätäpäissäni jo pysähdyinkin katsomaan ettei siellä mikään ota kiinni mihinkään, eikä siltä ainakaan näyttänyt. Voisko se olla joku laakeri loppumassa? Ei kai nivelet ala sillätavalla rutisemaan, ja kun se ei tule ratin käännöstä (mielestäni) vaan juurikin ajamisesta renkaat käännettyinä  :o


Vetoakselia veikkaisin. Kato ny ekana, onko vetarin kumi ehjä.

Voi per... :S
mitäs tuommoiset rempat mahtaa maksaa, laakerin osaisin vaihtaa mutta vetarin vaihto on vissiin kotona aika vmäistä :D
Pitää kattoa kunnon valossa sitä vetarin kumia uudestaan, eilen pimeässä ja märässä näytti suhteellisen ehjältä, tietty katsaus oli aika kehno.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

Jos sä osaat olka-asetelman purkaa niin että saat laakerin vaihdettua saat sä vetarinkin vaihdettua. Koko akseli tietysti helpompi mut ei se nivelen vaihtokaan mahdoton tempaus ole, sottaista kylläkin.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 07, 2015, 19:27:04 ip
Jos sä osaat olka-asetelman purkaa niin että saat laakerin vaihdettua saat sä vetarinkin vaihdettua. Koko akseli tietysti helpompi mut ei se nivelen vaihtokaan mahdoton tempaus ole, sottaista kylläkin.

Aamh, en olekkaan itseasiassa vaihtanut laakereita kuin taa...
Joo vetari 209€ mätänetissä, ei hirveen halpaa  :-\
eikö siinä kaks niveltä oo? varmaan se renkaan pään nivel on se kun siinä yleensä kulahtaa?
Hmh, enpä tosiaan tiiä osaisko semmoista.
Helkkari, korjaamolla hintaa tulee sitten varmaan sen 300€+
vois olla just nyt muutakin käyttöä moiselle rahalle  :-\
Kuinka nopeesti tommonen kannattais korjata?
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

Jos se ääni on enemmänkin sellanen rutiseva tms niin vois olla enempikin laakeri. Vetonivel YLEENSÄ alkaa oirehtimaan enemmänkin poksuttamalla äärikäännöksissä joskin on näitä erilaisia erkkejä tullu vastaan sieläkin. Olikos sulla vielä se S40? En muista oliko niissä etulaakerit samallalailla tehty kun isoveljissään eli siinä vaihdetaan itseasiassa koko napa joka on neljällä pultilla takakautta kiinni plus tietty vetarin mutteri, vai onko noissa prässilaakerit.



Hmm, taitaa mennä prässihommiks, toi on vähän niinkus siitä välistä... Napa menee uusiks mutta silti prässätään kiinni olkavarteen... Suosittelen lämpimästi hankkimaan Haynes/Alfamer tms korjausoppaan mistä voit katsoa miten nivelen vaihto tehdään, en ole ihan varma miten esim se ristinivel on kiinni akselissa tuossa mallissa, yleensä sielä on jonkinlainen lukkorengas. Niin ja muista että jos vedät akselia liikaa ulospäin yleensä ensin muljahtaa sisempi nivel kupistaan, sen nyt saa vielä räpläämällä takaisin mutta ehkä suurempi ongelma on jos sisempi nivel tulee ulos askista jolloin on liemet lattialla.

akselsson1

'00 mallisella diesel V40:llä mennään, joten ei sinänsä eroa, mutta jopas jotain kun on monimutkaisen näköinen härpäke. Mulla itseasiassa on se korjausopas, mutta se ei käsittele dieselmoottoria, mikäli noilla mitään eroa edes on tämän asian osalta. Oppaaseenkin on nyt se 90km matkaa :D Tuskin tuokaan nyt heti mitään leviää tielle, mutta..

Vaikea sitä ääntä on sanoin kuvailla, rutisee :D tossa kun koitin kuikuilla niitä kumeja ja käänsin pari kertaa ääriin niin poksahti kerran aika ilkeästi ihan siellä ääripäässä. Tää on niin tätä taas kun hajottaa tonnin autoon alkaa tommosta remppaa taas tekemään.  :-[
Jos tommonen perus risteys tolla nyt niin sieltä kuuluu just silleen roknk kronk ronk rok ronk kronk ja sitten risteys loppui ja on taas hiljaista. Ääni ei ole mitenkään hirmuisen säännönmukaista, eikä sitä aina kuulu lainkaan. Mutta vaatii kyllä sen että rattia käännetään ihan kunnolla, ei se kurvissa rutise.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 23:04:38 ip
jopas jotain kun on monimutkaisen näköinen härpäke.


Ei ollenkaan. En oo ihan satasella saletti onko toi ihan just oikea, oli lähinnä havaintokuva tosta rakenteesta. Toi napa (se osa mihin vanne pultataan) on ilmeisesti yhtä kuin ton laakerin sisäkoolinki, siinä lienee kaksoiskartiorullalaakeri jonka päällä ulkokoolinki, koko paketti prässätään tossa olkavarressa olevaan reikään. Mut kerrottujen oireiden perusteella veikkaisin kyl ehkä enempi vetaria. Kyllä sielä kirjassa pitäis ihan validi voimansiirto ja ripustus osio olla vaikka sulla olis mikä flexifueli. Nosta se oirehtiva kulma pukille ja yritä heilutella vapaana roikkuvaa rengasta klo 6 ja 12 kohdista, jos sielä on laakeri sökö huomaat kyllä klappia sielä.

Niijjoo ja sit muista ennenkun alat remontteeraamaan poista heti renkaan jälkeen seuraavaksi ABS anturi, se on kallis ja hajoaa herkästi. Jaa mistäkö tiedän  ::) Yleensä kiinni umpiruosteisella Torx-pultilla

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 07, 2015, 23:20:13 ip
Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - syyskuu 07, 2015, 23:04:38 ip
jopas jotain kun on monimutkaisen näköinen härpäke.


Ei ollenkaan. En oo ihan satasella saletti onko toi ihan just oikea, oli lähinnä havaintokuva tosta rakenteesta. Toi napa (se osa mihin vanne pultataan) on ilmeisesti yhtä kuin ton laakerin sisäkoolinki, siinä lienee kaksoiskartiorullalaakeri jonka päällä ulkokoolinki, koko paketti prässätään tossa olkavarressa olevaan reikään. Mut kerrottujen oireiden perusteella veikkaisin kyl ehkä enempi vetaria. Kyllä sielä kirjassa pitäis ihan validi voimansiirto ja ripustus osio olla vaikka sulla olis mikä flexifueli. Nosta se oirehtiva kulma pukille ja yritä heilutella vapaana roikkuvaa rengasta klo 6 ja 12 kohdista, jos sielä on laakeri sökö huomaat kyllä klappia sielä.

Niijjoo ja sit muista ennenkun alat remontteeraamaan poista heti renkaan jälkeen seuraavaksi ABS anturi, se on kallis ja hajoaa herkästi. Jaa mistäkö tiedän  ::) Yleensä kiinni umpiruosteisella Torx-pultilla

:D hyviä neuvoja ainakin täältä saa :)
hmh, jotta pääsen tutkimaan autoa kunnolla ja kirjaan käsiksi niin vaatii sen 90km, ja jos vika havaitaan niin korjaus aikaisintaan sitä seuraavana vklp, eli taas pitäis pari satkua ajaa. Kai sitä vielä kehtaa hyvää tietä suoraan silti posottaa tuon verran? Toinen vaihtoehto on vaan viedä korjaamon reiskalle katsottavaksi. Mitäköhän mahtais maksaa  :o
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

Vältä erityisesti ääriasennossa kovaa kaasuttelua, tokko se nyt parissa sadassa paukahtaa mut tietty kuuntele sitä ettei ala pahenemaan. Paha sanoa mitä ottavat, tuppaavat olemaan hiukka haluttomia tekemään noita vikadiagnooseja ilman itse remppaa...

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 07, 2015, 23:59:02 ip
Vältä erityisesti ääriasennossa kovaa kaasuttelua, tokko se nyt parissa sadassa paukahtaa mut tietty kuuntele sitä ettei ala pahenemaan. Paha sanoa mitä ottavat, tuppaavat olemaan hiukka haluttomia tekemään noita vikadiagnooseja ilman itse remppaa...

Joonosiis tarkoitin tuolla ihan että pistäisivät sen sitten kuntoonkin myös.
Koitin vähän googletella että mitä on rempat maksaneet, joku sanoi lykänneensä peräöljyä injektioruiskulla kumin läpi ja rutina loppunut siihen :D
Semisti voisi olla vain voiteluongelmakin? Vai onko ne sitten jo kuluneet senkin takia aika pahaksi..  ??? Onhan tuo jo rullannut kilometrin jos toisenkin...
Opiskelijan pitää nämä budjettivaihtoehdotkin nyt käyädä läpi  ;D
Muuten voi melkein olla fiksumpi viedä korjaamolle.  ???
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Huru-ukko

Oireet ei ole aivan samanlaiset kuin minulla ja on erimerkkinen autokin, mutta.............
Jos pääset sinne alas kurkkaamaan, niin tarkista alatukivarren kumipuslat onko ne ehjät. Kun ne alkaa hajoamaan niin tuo ääni olisi mahdollinen ja juuri ääriasennossa missä on suurin voima kaarreajossa. Jos joku siellä olisi kokonaan hajalla, se päästää paukahduksen rattia kääntäessä.

Periaatteessa sekin vaatisi prässiä niin olisi helpompi tehdä, mutta sen saa väkisin pungerrettua rustuukissakin.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 08, 2015, 09:04:39 ap
Oireet ei ole aivan samanlaiset kuin minulla ja on erimerkkinen autokin, mutta.............
Jos pääset sinne alas kurkkaamaan, niin tarkista alatukivarren kumipuslat onko ne ehjät. Kun ne alkaa hajoamaan niin tuo ääni olisi mahdollinen ja juuri ääriasennossa missä on suurin voima kaarreajossa. Jos joku siellä olisi kokonaan hajalla, se päästää paukahduksen rattia kääntäessä.

Periaatteessa sekin vaatisi prässiä niin olisi helpompi tehdä, mutta sen saa väkisin pungerrettua rustuukissakin.

hmm, no pitää varmaan katsoa, kuinka hyvin noita sitten näkeekään sieltä tutkia. vaikka kai sen pitäisi olla vähän väljäkin jos ovat hajoamaisillaan?  ???
Jotkut sanoi että lopussa olevat vetarit ravistaisi kiihdyttäessä kovin, mutta sellaista ei kyllä ole minulle tullut vastaan  :o
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

masaiman

Olen mä nähnyt useammankin vetarin mikä elämänsä loppupäässä alkanu nimenomaan tiukassa käännöksessä sanomaan poks,poks,poks mutta suoraan ajaessa on ihan hiljaa. Riippuu esim auton alustan rakenteesta ts onko suoraan ajaessa vetari suorana vai esim kulmassa alaspäin. Vääntele niitä sisäpään puslia esim rengasraudan tai sorkkaraudan kanssa ja etsi repeämiä. Tosin jos sielä on tukivarren pusla menny niin kun suoraan ajaessa painaa kaasua/pois/päälle/pois/päälle auton pitäis jonkin verran vedellä vasemmalle ja oikealle.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Mattson - syyskuu 08, 2015, 11:02:00 ap
Olen mä nähnyt useammankin vetarin mikä elämänsä loppupäässä alkanu nimenomaan tiukassa käännöksessä sanomaan poks,poks,poks mutta suoraan ajaessa on ihan hiljaa. Riippuu esim auton alustan rakenteesta ts onko suoraan ajaessa vetari suorana vai esim kulmassa alaspäin. Vääntele niitä sisäpään puslia esim rengasraudan tai sorkkaraudan kanssa ja etsi repeämiä. Tosin jos sielä on tukivarren pusla menny niin kun suoraan ajaessa painaa kaasua/pois/päälle/pois/päälle auton pitäis jonkin verran vedellä vasemmalle ja oikealle.

Niin, no niinhän tuo todennäköisemmältä kuullostaisi tosiaan :/ Nyt kun muistelen niin on aikaisemminkin muutamia yksittäisiä rusahduksia pitänyt jo aiemmin kun olen oikein jyrkässä risteyksessä ajanut missä on vielä ollut reilummat korkeusvaihtelut, mökkitietyylistä juttua. Taitaapi se kuitenkin olla vetarissa se vika. Puslat vois silti tarkistaa. :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Huru-ukko

Toivotaan että vikaa löytyy molemmista ettei hyvät vinkit menneet hukkaan  ;).......