tammikuu 10, 2025, 18:23:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Remotecontrol 2012

Aloittaja Remotecontrol, helmikuu 08, 2012, 06:09:15 ap

« edellinen - seuraava »

InkRose

Remotecontrol

Lainaus käyttäjältä: InkRose - toukokuu 01, 2012, 18:07:00 ip
Kärsältä?

Niin ei viittis montaa säkkiä tilailla, pitäis saada isompi erä kerralla ja postin välityksellä... :) Tätä siis meinasin kun sanoin ettei netistä viitti. Jos joku tietää putiikkia tjsp etelä-pohjanmaan/pohjanmaan seudulla niin ilmoittele.

InkRose

Kärsältähän kai vieläkin saa isoja satseja (muutakin kuin tasasäkkejä) kysymällä. Silloin uskoisin hinnankin olevan mahdollisesti karvan tai pari vakiolitrahintaa alempi. Sen enempää en osaa auttaa.

Remotecontrol

Projektit jatkuu. Lähdin helmikuusta erilaisia projekteja suunnittelemaan chilien ja kasvarin parissa ja positiivisesti yllätyin yhteistyökumppaneista jotka tuotteistansa chilien parissa testiä tosissaan haluavat! LedFinland järjesti kaikessa avomielisyydessään valaistusta, tästä suuri hatun nosto heille. Nyt kevään käytän ihan 120w vegetatiivistä kasvatusledistöä taimille turpeessa normi auringonvalon lisäksi ja tästä tulen tiiviisti raportoimaan kuvien kera. Bubblereille laitoin 90w ufon myös alkuun kokeiluksi. Pari kappaletta 120w "superkukitus" ledvalaisimia löytyy myös. Näiden kanssa olisi tarkotus räjäyttää kukinta kun aika on, tarkoitus olisi myös muutamalle/kymmenelle taimelle alkuun koittaa, että kuinka nopeeta tolla saa taimen kukkimaan. Vielä taimet ovat niin pieniä etten tätä lähde koittamaan, mutta tälläistä settiä olisi tulossa jos porukalla vain mielenkiintoa lukea tälläisiä on! Alkuvaikutus ledeistä on positiivinen, kirkkaat nuo on ja ei turhaan varoiteta ettei saa paljaalla silmällä katsoa. Natikkamiehenä en odottanut tuon tason kirkkautta! Tarkempia tietoja LedFinlandista löytyy: http://ledfinland.fi/

Tänään pääsin nämä pari kappaletta asentamaan ja kuvia ensimmäiseltä päivältä:

Remotecontrol

Doddii,

Kolmisen tuntia vierähti tänään kasvarin parissa. Aikaseks sai pienimmät taimet siirrettyä maitopurkkeihin ja muihin "isompiin" purkkeihin ennen varsinaisia isompia ruukkuja.

Tuli myös viriteltyä LedFinlandin 120w superkukittaja testiin. Superkukittajan alle sijoitin muutaman taimen vertailuksi. Samoja lajikkeita ja samanikäisiä on pelkästään myös auringonvalossa joten saa hyvää vertailua millaisia eroja tulee, lähteekö kukkimaan aikaisemmin jne. Starfish, aji fantasy  ja jalapeno hercules pääsi vertailtavaksi.

Rocoto Peron pääs lopulliseen ruukkuunsa suorittamaan kasvua, muut taimet ovat vielä paaljon pienempiä. Ilmeisesti tykännyt Peroni kylmästä alkukaudesta kasvarissa :)

Ebbeihin palaa käpy, liikaa työtä ja värkättävää joten tulin siihen tulokseen että en enempää ebbejä tee vaan loput tulee olemaan nft:tä ebbien ja bubblerien lisäksi. Jostain pitäisi siis lähteä etsimään edullista 200mm putkea, joten kuuntelen mielelläni vinkkejä mistä näitä kannattaisi lähteä kyselemään.

Landspeed

noni se o perkele koukkarillaki taas kausi auki TÖTTÖRÖÖ saatana :D hyvältä näyttää!

Remotecontrol

Lainaus käyttäjältä: Landspeed - toukokuu 09, 2012, 20:59:46 ip
noni se o perkele koukkarillaki taas kausi auki TÖTTÖRÖÖ saatana :D hyvältä näyttää!

Sillä lailla.. :---D

ingeniero

Edullisia putkia kierrätyskeskukselta. Ainakin joistain löytää viemäriputkia käytettynä. Pesee vaikka painepesurilla jos hygienia mietityttää.

Remotecontrol

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - toukokuu 10, 2012, 09:39:45 ap
Edullisia putkia kierrätyskeskukselta. Ainakin joistain löytää viemäriputkia käytettynä. Pesee vaikka painepesurilla jos hygienia mietityttää.

Kiitti vinkistä! Juuri kävin noutamassa 6 metriä 200 millistä yleisputkea ja hatut päihin. Maanantaina pääsee askartelemaan :) ebbejä en enää tee kyllä yhtään lisää :)

Remotecontrol

2011 toukokuussa poliisit kävi tarkastamassa chilit. 2012 kävi ensihoitajat. Mihin tää maailma on menossa? ;)

Muutama taimi pääs maitopurkeista taas vähän isompiin väliaikaisiin purkkeihin turpeeseen. Siinä meni tämä päivä ja samalla vähän suunnitellessa nft:tä.
Laitetaan alle kuvia tämän hetkisestä tilanteesta ja tämän päivän askarteluista.

Remotecontrol

toukokuu 14, 2012, 22:34:21 ip #50 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2012, 22:50:51 ip käyttäjältä Remotecontrol
Nft- projekti ei valmistunutkaan tänään, mutta testirullaukset pyöräytin ja hyvin pelitti. Noilla pienillä pumpuilla tehoa nyt ei ole, mutta kyllä se sieltä vähän pohjaa myöten lirisi, siksi siis kysyin teiltä viisaimmilta olisiki pohjalle saatava kunnon virtaus vai riittääkö pieni liri? Alla olevissa kuvissa on vain testimielessä nuo kehikot missä putki lepää. Pitää patentoida joku sopiva kehikko niille. Onko niihin palstalaisilla ideoita?  Ja jos joku haluaa niin mulla on vielä tuo yks kokonaan tekemättä niin voin kuvata vaihe vaihteelta ja antaa ohjeet. Hintaa ei kyllä tule paljoa. Löysin 200mm putkea 6m pätkän hintaan 63e, siihen vesipumppu ja nft kangasta pohjalle ja nuo hatut putken päihin. Tein myös sen virheen että ostin liian korkean vesipaljun, eli putkea joutuu nostamaan liian ylös. Pitäis löytää joku mahdollisimman matala ja mahdollisimman tilava =)

Huru-ukko

Mistä nuo putket ostit/hommasit, itse olen myös yrittänyt katsella täältäpäin Suomea, niin aika hankala artikkeli on kyseessä....
Käsittääkseni se pieni liri on riittävä....Varmaan joku pystyy tuon sanomaan.

Touko

Kodin-terrasta löytyy sadevesiputkea suunilleen samaan hintaan!

Miksi nft kangasta pitää olla pohjalla?

Mä tekisin poiston isommaksi, tuohon puutarhaletkuun ei tarvii montaa juurta mennä, niin se on tukossa.
Elämä on reijässä rattoisaa

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 15, 2012, 09:14:33 ap
Mistä nuo putket ostit/hommasit, itse olen myös yrittänyt katsella täältäpäin Suomea, niin aika hankala artikkeli on kyseessä....

K-Raudoista ainaki löytyy kohtuullinen valikoima erikokoisia viemäriputkia.

Remotecontrol

toukokuu 15, 2012, 14:24:50 ip #54 Viimeisin muokkaus: toukokuu 15, 2012, 14:27:51 ip käyttäjältä Remotecontrol

Mä soittelin neljät agrimarketit ja parit muut rakennusliikkeet ja 160mm oli isointa yleisputkea mitä löyty. Siitä isompi oli ns rumpuputkea ja pinta kuperaa ja materiaalina tosi kallista. Viemäriputkeakin ois ollut tarjolla kyseisessä liikkeessä mistä ostin tuota 200mm yleisputkea, mutta viemäriputki oli paljon kalliimpaa. Lvi- liikkeistä kannattaa lähteä kysymään! Lapualta löysin lvi hanakat liikkeen missä oli.

Lainaus käyttäjältä: Touko - toukokuu 15, 2012, 09:48:57 ap
Kodin-terrasta löytyy sadevesiputkea suunilleen samaan hintaan!

Mä tekisin poiston isommaksi, tuohon puutarhaletkuun ei tarvii montaa juurta mennä, niin se on tukossa.

Nft-kangas pohjalle sen takia että pysyy putki kosteana koko ajan, tarkoitus ei ole 24/7 pitää pumppua päällä. Toinen hyvä vaihtoehto olisi ollut tiskirättiä rulla ja leikannut kahteen osaan sen pitkittäin pohjalle, mutta kärsällä oli tuohon tarkoitukseen niin edullisesti rullaa myynnissä.
Erittäin hyvä pointti tuo poisto, ei tullut mieleenkään, kiitos tästä. Pitää kehitellä parempi patentti. Käydä hakemassa biltemasta isompaa läpivientiä tilalle :)

Touko

Lainaus käyttäjältä: Remotecontrol - toukokuu 15, 2012, 14:24:50 ip

Nft-kangas pohjalle sen takia että pysyy putki kosteana koko ajan, tarkoitus ei ole 24/7 pitää pumppua päällä. Toinen hyvä vaihtoehto olisi ollut tiskirättiä rulla ja leikannut kahteen osaan sen pitkittäin pohjalle, mutta kärsällä oli tuohon tarkoitukseen niin edullisesti rullaa myynnissä.
Erittäin hyvä pointti tuo poisto, ei tullut mieleenkään, kiitos tästä. Pitää kehitellä parempi patentti. Käydä hakemassa biltemasta isompaa läpivientiä tilalle :)

Kauankos tuo kangas pitää kosteutta Heinäkuun helteillä?

12W pumppua voi mun mielestä ihan hyvin pitää 24/7 päällä, vesipumpun sähkönkulutukseen ei montaa euroa mene. Suurempi riski mun mielestä on ajastin kasvihuoneessa, missä on kosteaa ja kuumaa koko kesän.

Mulla itellä vastaava systeemi, niin siihen laitoin 50mm viemäriputkea poistolinjaksi.
Elämä on reijässä rattoisaa

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Remotecontrol - toukokuu 14, 2012, 22:34:21 ip
Tein myös sen virheen että ostin liian korkean vesipaljun, eli putkea joutuu nostamaan liian ylös. Pitäis löytää joku mahdollisimman matala ja mahdollisimman tilava =)

Laitat läpiviennit ton kasvarin muovin läpi ja upotat paljun ulos kaivettuun kuoppaan?

Raumala

toukokuu 15, 2012, 17:07:36 ip #57 Viimeisin muokkaus: toukokuu 15, 2012, 21:34:02 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: Remotecontrol - toukokuu 15, 2012, 14:24:50 ip

Mä soittelin neljät agrimarketit ja parit muut rakennusliikkeet ja 160mm oli isointa yleisputkea mitä löyty. Siitä isompi oli ns rumpuputkea ja pinta kuperaa ja materiaalina tosi kallista. Viemäriputkeakin ois ollut tarjolla kyseisessä liikkeessä mistä ostin tuota 200mm yleisputkea, mutta viemäriputki oli paljon kalliimpaa. Lvi- liikkeistä kannattaa lähteä kysymään! Lapualta löysin lvi hanakat liikkeen missä oli.

Kannattaa käydä kierrätyskeskukset tsekkaamassa missä rakennustarvike ylijäämiä myynnissä jos sattuu paikkakunnalta löytymään.

mexx

Lainaus käyttäjältä: M;kko - toukokuu 15, 2012, 16:21:26 ip
Tein myös sen virheen että ostin liian korkean vesipaljun, eli putkea joutuu nostamaan liian ylös. Pitäis löytää joku mahdollisimman matala ja mahdollisimman tilava =)

Laitat läpiviennit ton kasvarin muovin läpi ja upotat paljun ulos kaivettuun kuoppaan?

Juurikin näin tein itse tänään, muuten olisivat kohta katossa kiinni. 110mm putkea laitoin viisi metriä.
Nähtäväksi jää miten juuritila riittää?

Remotecontrol

Lainaus käyttäjältä: mexx - toukokuu 18, 2012, 23:47:36 ip
Lainaus käyttäjältä: M;kko - toukokuu 15, 2012, 16:21:26 ip

Juurikin näin tein itse tänään, muuten olisivat kohta katossa kiinni. 110mm putkea laitoin viisi metriä.
Nähtäväksi jää miten juuritila riittää?

Äkkiseltään tuntuu että pieneksi jää, mutta muistaa laittaa tarpeeksi etäälle toisistaan chilit niin voi mennä. Raportoihan minullekkin kuinka käy, kiinnostaa tietää. itse mietin 160mm mutta päädyin 200mm kun muisteli mimmoset juuret ebbeissä ja bubblereissa on ollut.

Mä en oo saanu vieläkään valmiiksi tuota. Koeajot meneillään ja juuret eivät olleet tarpeeksi kasvaneet kyseisissä chileissä kun ne siirsin putkeen, meinas kuivua pystyyn ja yhden taisin onnistua tappamaankin jopa. Pitäis jossain bubblerissa esikasvattaa juuria vähän jotka ylettäisi pohjalle... Myös isona ongelmana on on tuo vesiastia ja ulostulon koko, pitää ehdottomasti tehdä isompi poismenoletku. Pihalle meinasin virittää mutta en viiti muoviin tehdä reikää, tuulee niin se seinusta on entinen sen jälkeen, tulisi siis repimään muovia ikävästi. En tiedä, työt taas haittaa harrastuksia ettei ole kerinnyt. Nooh alkuviikosta uus yritys :)