lokakuu 07, 2024, 02:28:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Savustetut chilit

Aloittaja Pjoottori, helmikuu 13, 2012, 09:53:49 ap

« edellinen - seuraava »

Pjoottori

Eipä ole koskaan tullut chiliä savustettua. Suurin osa lajikkeista tähän sopii, mutta mitkä parhaiten? Mitä vinkkejä chilien savustukseen?
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tomppa,

Itse olen savustanut kesäisin "lämminsavulla" . Täytä chilit tai paprikat tuorejuustolla johon on sekoitettu tuoreita yrttejä. On helevetin hyvää ja teet takuuvarmasti toistekkin! monet myös käyttävät pekonia mutta itse en hirveästi siitä pitänyt.Parempaa on ilman,mutta makuasia

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Pjoottori - helmikuu 13, 2012, 09:53:49 ap
Eipä ole koskaan tullut chiliä savustettua. Suurin osa lajikkeista tähän sopii, mutta mitkä parhaiten? Mitä vinkkejä chilien savustukseen?




Chilit kannattaa mieluusti kylmäsavustaa. Kuvissa Bradleyn savustin johon saa lisäosan savunkehittimelle jossa on putki kaapin ja savuosan välissä. Ei lämpene liiaksi. Laite on suht kallis mutta jos paljon savustaa muutakin kuin chilejä on vekotin oiva investointi. Halvemmalla pääsee mm.Savusampolla josta ei minulla ole kokemusta mutta mm.kalat69 käyttää tuontyyppistä systeemiä yhdistettynä vanhaan jääkaappiin.
Savustusaika saa olla pitkä. Kuvien chilit on kylmäsavustettu omenapuubriketeillä 18h. Jatkokäsittely esim.kuivaamalla tai savusalsana.
Kaikki chililajikkeet sopivat savustukseen. Ongelma tulee vain aivan pienimpien kohdalla kun tippuilevat ritläverkkojen läpi.

Nosiseptori

On muuten tosi herkullisia kuvia!  :o Upea väriloisto! :)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Nosiseptori - helmikuu 13, 2012, 11:23:58 ap
On muuten tosi herkullisia kuvia!  :o Upea väriloisto! :)


Siispä chilejä kasvattelemaan ja savustelemaan!
Oikein mainiota maustetta lajikkeesta riippuen lähes kaikenlaiseen sapuskaan. Viimeksi eilen laitoin Guajilloa peurapataan eikä luumumainen aromi pilannut hienoa riistanmakua vaikka luulisi. Tolkku tietenkin pitää maustamisessa olla. Savuchili voi olla melkoisen tymäkkää tavaraa.

MadDog

Kylmäsavustuksen kannalla olen minäkin, varsinkin jos tekee siitä lopuksi jauhetta. Itse olen käyttänyt SavuSampoa http://www.savusampo.fi/ joka on edullinen ja pienikokoinen. Hinta siinä viidenkympin paikkeilla. Toimii muuntajan kera sähköllä. Ainoa huono puoli on että savustuskiekkoja saa vaihdella melko tiuhaan manuaalisesti. Toimii ihan jees esim. takassa.
SavuSampo vaan esim. tuhkaluukkuun ja savustettavat tulipesään.

Toinen vaihtoehto on Pro Q kylmäsavustin http://www.savustintukku.fi/Kylmasavu.html joka ei vaadi sähköä ja toimii itsekseen vähän pitempään. Savustus kyllä jalostaa chilin aromin hienosti! Suosittelen kokeilemaan!

PP

helmikuu 13, 2012, 18:14:39 ip #7 Viimeisin muokkaus: helmikuu 13, 2012, 19:05:12 ip käyttäjältä PP
Tuossa kuva omasta systeemistä, joka ei vedä vertoja bluesmanin Bradleylle, mutta tuottaa pitkällä savustuksella loistavaa tulosta sekä chilistä, että myös kalasta ja lihasta. Toimivassa jääkaapissa savua tuottaa savustuspurulla tai itse murskatulla puulla täytetty peltipurkki, johon on tökätty juotoskolvi kyljestä läpi.

Savuchili on chiliä parhaassa muodossa ja savurocotosta tehty tahna kaiken huippu.


Pjoottori

Ihan järkyttävän hienoja systeemejä ootte jaksanut väkertää. Täytyy yrittää väkertää kesäksi jonkinlainen combo joka sopisi pienellä virittelyllä sekä lämmin että kylmäsavustukseen. Jos oon ymmärtänyt oikein niin chilien savustamisessa materiaali millä savustetaan on myös erittäin tärkeä?? Ja upeita kuvia tosiaan, NÄLKÄ tulee!!
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..

Tyttii

Hitsi miten upean näköistä! *LURPS* Ystävällä on http://kauppa.savustintukku.fi/product_catalog.php?c=27 (Pro Q). Tietää mitä seuraavalle sadolle tekee. Mitäs jos samaan aikaan savustaa lihaa/kalaa, tarttuuko chiliflavor muihin tuotteisiin? Kuulostaa sekin hyvältä.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Tyttii - helmikuu 16, 2012, 10:55:34 ap
Hitsi miten upean näköistä! *LURPS* Ystävällä on http://kauppa.savustintukku.fi/product_catalog.php?c=27 (Pro Q). Tietää mitä seuraavalle sadolle tekee. Mitäs jos samaan aikaan savustaa lihaa/kalaa, tarttuuko chiliflavor muihin tuotteisiin? Kuulostaa sekin hyvältä.


En suosittele sijoittamaan chilejä ylemmälle ritilälle jos muuta savustaa samalla. Nestettä tippuu alas ja kaikki mehusta kastuneet lihat tai kalat saavat pikantin säväyksen. Muuten ei chilinsavustuksen jälkeen tarvitse kuin kostealla talouspaperilla pyyhkiä savustimen sisäpinnat.

Juso

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 13, 2012, 18:14:39 ip
Tuossa kuva omasta systeemistä, joka ei vedä vertoja bluesmanin Bradleylle, mutta tuottaa pitkällä savustuksella loistavaa tulosta sekä chilistä, että myös kalasta ja lihasta. Toimivassa jääkaapissa savua tuottaa savustuspurulla tai itse murskatulla puulla täytetty peltipurkki, johon on tökätty juotoskolvi kyljestä läpi.



Hieno on. Samantyylinen on kehitteillä ensi kesäksi.

Kaksi kysymystä:

1. Mistä materiaalista olet väkertänyt nuo hyllyt ja mistä sen materiaalin hankkinut. Ilmeisesti tuo jotain "reikälevyä" tms ja  jollain konstilla pokattu mittoihin.
2. onko mitään tuuletusta/reikää, mistä savu pääsee ulos

Juso

Lainaus käyttäjältä: Pjoottori - helmikuu 16, 2012, 09:52:19 ap
Ihan järkyttävän hienoja systeemejä ootte jaksanut väkertää. Täytyy yrittää väkertää kesäksi jonkinlainen combo joka sopisi pienellä virittelyllä sekä lämmin että kylmäsavustukseen. Jos oon ymmärtänyt oikein niin chilien savustamisessa materiaali millä savustetaan on myös erittäin tärkeä?? Ja upeita kuvia tosiaan, NÄLKÄ tulee!!


Tähän asti olen käyttänyt Savusampoa rosterisessa malli "Sukeva" savustuslaatikossa/uunissa jota aikanaan sai vankilojen myymälöistä lämminsavustus kayttöön. Ainoa juttu tuossa on että mikä tahansa savun kerääjä käy mikä on riittävän suuri ettei lämpiä Savusammon tms savulähteen ansiosta paljoakaan eikä chilejä tarvitse sijoittaa aivan savulähteen läheisyyteen. Koska näitähän pitää savustaa 12 tuntia ja yli kuten Bluesman jo kertoi, lämpö ei ole hyväksi lopputulokselle. Eli pieni lämminsavustukseen tarkoitettu aparaatti (laatikko) ei juuri käy.

Itse olen savustetut joko kuivattanut perään Nordican kuivaimella (sisätiloissa tulee melko mahtavat tuoksut!) tai tehnyt tahnaa/sosetta purkkeihin. Kylmäsavustus ei (ainakaan minulla) kuivaa chilejä laisinkaan. 

Omenapuusta saa hyviä kiekkoja, ei kuitenkaan moottorisahalla, ellei pidä teräketjuöljyn mausta.

Pjoottori

Heh... Onneksi mulla on kaveri jolla on pari ylimääräistä omenapuuta... Täytyy paremmin tutustua aiheeseen. Yksi tuttu kertoi äskettäin rakentaneensa kylmäsavustus "järjestelmän" vanhasta jääkaapista, sekä muuntajasta ja vastuslangasta jonka päälle ladotaan puukiekkoja tarpeen mukaan. Ehkäpä kokeilun arvoinen kierrätystapa vanhalle jääkaapille?
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..

PP

Lainaus käyttäjältä: Juso - helmikuu 16, 2012, 16:52:53 ip
Hieno on. Samantyylinen on kehitteillä ensi kesäksi.

Kaksi kysymystä:

1. Mistä materiaalista olet väkertänyt nuo hyllyt ja mistä sen materiaalin hankkinut. Ilmeisesti tuo jotain "reikälevyä" tms ja  jollain konstilla pokattu mittoihin.
2. onko mitään tuuletusta/reikää, mistä savu pääsee ulos


Hyllyt on rosterista reikälevyä romumetallin myyjältä. Etureuna on taitettu levyn jäykistämiseksi ja muut reunat hiottu pyöreiksi. Tuollainen levy on optimaalinen, koska ilma kiertää eikä pienetkään chilit tai palaset tipu läpi toisin kuin ritilästä.

Tuuletusreikää ei ole enkä ole huomannut, että sellaisen tarvisi. Tuuletin tehostaa ilman liikkumista ja siten myös savustumista ja pitää kaapin tasaisin viileänä. Lisäksi, koska tuuletin puhaltaa höyrystimeen, se siirtää kosteutta ilmasta höyrystimeen ja chilit/kala/liha kuivuu hieman pinnaltaan, mikä on mielestäni etu.

bluesman

 Bradleyn erona esim. kiekkoja käyttävään systeemiin on se että savupuru on puristettu briketiksi purusta ja yhtä keksiä kuumennetaan vain 20 minuuttia. Automatiikka pukkaa keksin pois ja siirtää uuden tilalle. Purun kitkerä- ja karvasaineet eivät ehdi tuossa ajassa palaa ja pilata makua.
Täytyisi ensi satokaudella tehdä ihan vertailu makujen suhteen savustamalla yhtä kauan samaa tavaraa eri systeemeillä.

Pjoottori

Ei tullut oikein oltua sisälukutaitoinen. Siis peltipurkki jääkaappiin puupurua täyteen ja kolvi läpi lämmittämään. Kaikessa yksinkertaisuudessaan niin helppo toteuttaa, että tulee kokeiltua lähiaikoina. Ilmeisesti kuvassa näkyvässä jääkaapissa on tietokoneen laitetuuletin tai vastaava savua pyörittämässä?
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..

biblo

"Grow food, not lawns"

PP

Lainaus käyttäjältä: Pjoottori - helmikuu 16, 2012, 19:06:34 ip
Ei tullut oikein oltua sisälukutaitoinen. Siis peltipurkki jääkaappiin puupurua täyteen ja kolvi läpi lämmittämään. Kaikessa yksinkertaisuudessaan niin helppo toteuttaa, että tulee kokeiltua lähiaikoina. Ilmeisesti kuvassa näkyvässä jääkaapissa on tietokoneen laitetuuletin tai vastaava savua pyörittämässä?


Joo, joku 12 cm perustuuletin kännykän laturin perässä. Kertyy kivasti savuhiukkasia lapoihin kun systeemiä pyörittää muutaman viikon. :) Peltipurkin on sitten syytä olla valmiiksi poltettu ettei tule savustettua käryävällä maalilla ja ties millä pinnoitteilla. Alla on syytä olla tiilia tms., koska puru alkaa helposti kytemään ja purkillinen palaa itsekseen parissa tunnissa. Tuossa ekan kauden viestissä on tarkempi kuva virityksestä. Olen käyttänyt pääasiassa kaupan leppäpurua, mutta oksasilppurilla tehty hieman karkeampi omenarouhe toimii myös.


Pjoottori

Tuli tossa sitten lueskeltua interwebistä hieman kylmäsavustuksesta.  Tuli muutama hyvä idea mieleen, täytyy laittaa tänne infoa jos saan systeemin rakennettua kesäksi. Kiitoksia kovasti vastauksista.
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..