kesäkuu 26, 2024, 06:42:59 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Blitz liittyy joukkoon

Aloittaja Blitzperfect, maaliskuu 12, 2012, 13:12:22 ip

« edellinen - seuraava »

Blitzperfect

maaliskuu 12, 2012, 13:12:22 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2012, 22:03:15 ip käyttäjältä Blitzperfect
Tervehdys!

Tulisia kastikkeita ja chilejä on tullut käytettyä ruoanlaitossa jo useamman vuoden ajan. Joku aika sitten hurahdin poppamiehen valmissoosseihin ja herkkuihin. Nykyään käytän ehkä hieman säästeliäämmin chilejä ruoanlaitossa paremman puoliskon miedomman mieltymyksen johdosta, joten siinäkin mielessä nuo jälkikäteen lisättävät kastikkeet ovat toimineet hyvin. Tästä huolimatta ajattelin tänä keväänä kasvattaa ensimmäistä kertaa chilejä kotiolosuhteissa. Meillä on keittiön ikkunat sopivasta etelään (ei ole oikein puitakaan enää tällä korkeudella edessä) ja parveke etelä-länsisuunnassa joten aurinkoa on ainakin tarjolla.

Fataalilta tuli tilattua starttipaketti ja vähän extraakin siinä kylkiäisenä sitten tuli. Ihan noin paljoa ei ollut tarkoitus istuttaa, mutta nyt kävi näin. Siemenet laitoin itämään 3.3 lauantaina, ehkä hieman jälkijunassa. Hommasin pienoiskasvihuoneen ja kivivillakuutioita. Laitoin siemenet kivivillakuutiohin lillumaan ja kasvihuoneen ikkunalaudalle hieman varjoisampaan paikkaan. Nyt osa idätyksistä (1-3cm korkuisia ja 2 lehtisiä taimia) on yhden kasvatuslampun alla astiassa ilman kantta ja osa vielä kasvihuoneessa ikkunalaudalla hakemassa lisäpotkua kannen alla, josko lähtisivät vielä itämään. Itäneitä olen vähän kerrallaan altistanut myös suoralle auringon valolle.

ITÄNEET
Aji Cristal x1
Bolivian Rainbow x2
Lemon Drop x1
Malawi Bird`s Eye x3
Naga Morich x3
Pimenta da Neyde x1
Purira x1
Rawit x3
Snack Pepper x4

ODOTTAA ITÄMISTÄ
Aji Cristal x2
Italiano x2
Lemon Drop x1
Omnicolor x3
Pimenta da Neyde x1
Purira x1

Kysyisinkin, milloin voin siirtää nuo itäneet omiin ruukkuihinsa ja multaan? Ja laitanko kivivillat mukaan? Tai vaihtoehtoisesti kuinka kauan voin niitä kasvattaa kivivillakuutioista ja astiassa jossa on vettä pohjalla. Ja missä vaiheessa kannattaa ottaa tuuletin käyttöön? Voinko jo noita parin sentin mittaisia taimia tuulettaa tuollaisella perus pöytätuulettimella?

Kiitokset jo etukäteen vastauksista!

Justiina

Tätä päiväkirjaa tulen taatusti seuraamaan, tervetuloa! :)
Itse nääs kylvin omat siemenet 2.3. illalla, joten varmaan samaa tahtia posotetaan, kun itselläkin on eteläikkunat ja eteläparveke käytössä. Missäs leveysasteilla vaikutat? Itse olen pk-seudulla ja ajattelin jo hankkia lämpömittarin (lasitetulle) parvekkeelle, siellä on päivisin jo todella lämmin :D

Ryhis

Aloha!

Kyllä sen silmällä näkee, milloin kasvit on ruukutettava isompiin. Leikkaamalla ne pysyvät aisoissa ja tuuheentuvat kivasti. Omat rehuni laitoin vuodenvaihteessa itämään, eikä vielä mitään tarvetta siirtää isompiin astioihin. Kannattaa tiirata muiden päiväkirjoja, siellä on kuvia ja tekstiä josta omaksua tietoa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Huru-ukko


Blitzperfect

Lainaus käyttäjältä: Justiina - maaliskuu 12, 2012, 16:02:26 ip
Tätä päiväkirjaa tulen taatusti seuraamaan, tervetuloa! :)
Itse nääs kylvin omat siemenet 2.3. illalla, joten varmaan samaa tahtia posotetaan, kun itselläkin on eteläikkunat ja eteläparveke käytössä. Missäs leveysasteilla vaikutat? Itse olen pk-seudulla ja ajattelin jo hankkia lämpömittarin (lasitetulle) parvekkeelle, siellä on päivisin jo todella lämmin :D


Helsingin E-Haagassa vaikutan. Parveke ei ole lasitettu ja siihen tuulee jossain määrin, joten sinne ei kyllä vielä hetkeen uskalla mitään laittaa kasvamaan. Viime kesänä tuholaiset vielä kaiken lisäksi veivät tomaatti- ja paprikasetit mukanaan.

Lainaus käyttäjältä: RäyhisKyllä sen silmällä näkee, milloin kasvit on ruukutettava isompiin. Leikkaamalla ne pysyvät aisoissa ja tuuheentuvat kivasti. Omat rehuni laitoin vuodenvaihteessa itämään, eikä vielä mitään tarvetta siirtää isompiin astioihin. Kannattaa tiirata muiden päiväkirjoja, siellä on kuvia ja tekstiä josta omaksua tietoa.


Kiitokset vastauksesta, mutta se ei oikein ratkaise alkuperäistä ongelmaani. Kyllähän sen kasvin koosta tai kasvun pysähtymisestä näkee milloin kannattaa ruukkua vaihtaa isompaan, mutta lähinnä tiedustelin onko minulla kiirettä vaihtaa nuo taimet pois kivivilla-vesiviljelmästä, jossa vesi kuitenkin käytännössä seisoo paikallaan astian pohjalla.

ChiliPark

Lainaus käyttäjältä: Blitzperfect - maaliskuu 12, 2012, 13:12:22 ip

Kysyisinkin, milloin voin siirtää nuo itäneet omiin ruukkuihinsa ja multaan? Ja laitanko kivivillat mukaan? Tai vaihtoehtoisesti kuinka kauan voin niitä kasvattaa kivivillakuutioista ja astiassa jossa on vettä pohjalla. Ja missä vaiheessa kannattaa ottaa tuuletin käyttöön? Voinko jo noita parin sentin mittaisia taimia tuulettaa tuollaisella perus pöytätuulettimella?


Jos taimissa on vasta sirkkalehdet, ei ole mitään kiirettä. Lannoitus on kuitenkin aloitettava,
jotta kasvu lähtee käyntiin, kannattaa aloittaa kevyesti. Jos et halua lannoittaa, voit siirtää
taimet multaan vaikka heti, mutta...

Jos juuret eivät ole ehtineet kasvaa kunnolla ja kivivilla upotetaan multaan, niin on vaara ettei
juuret pääse sieltä kivivillasta ulos. Kivivilla tulee pitää kosteana. Kivivillaa voi myös rouhia pois.
Vaarana on että juuret vaurioituvat. Varovasti tehden ei kuitenkaan mikään mahdoton juttu.

Mielestäni hyvä keino on uittaa kivivillataimia miedosti lannoitetussa vedessä niin kauan, että
juuret kasvavat kivivillasta ulos. Multaan istutettaessa tulee kasvussa hetken stoppi. Vesijuuret
poikkeavat multajuurista, joten taimi vaatii hieman aikaa tottua uuteen kasvualustaan.

JS

Blitzperfect

maaliskuu 13, 2012, 09:17:39 ap #6 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2012, 10:52:42 ap käyttäjältä Blitzperfect
Kiitokset paljon vastauksesta ChiliParkille. Tästä oli hyötyä ja mitä noita lukuisia kasvatusohjeita olen selaillut niin yleensä kivivillasta on siirretty vesiviljelyjärjestelmään eikä multaan, niin on jäänyt tämä aihe hieman pimentoon. Tutkiskelen noita lannoitusjuttuja myöhemmin.

EDIT: Lisäsin laatikkoon desin verran lisää vettä ja siihen sotkettuna n. 0,5ml Substralin ekoa (ainut mitä löytyi valmiina kaapista) + käyn nappaamassa jostain tuota merileväuutetta ja suihkuttelen silloin tällöin.

Blitzperfect

Pientä päivitystä kasvatus-tilanteeseen. Omnicolorit ovat vihdoinkin alkaneet itämään. Italianot puolestaan eivät ole antaneet mitään elonmerkkejä. Istutin osittain 2 siementä per kivivilla ja muutamasta on viime metreillä ponnistanut toista taimea, mm. Snack Pepperit, Nagat ja Malawit ovat lisääntyneet viime päivien aikana ja olen niitä erotellut uusiin kivivillakuutioihin ja muutaman jo suoraan multaankin. Tänään annoin vedessä kasvuaan jatkaville hieman lisää Substralin Ekoa (0,2ml) veden lisäyksen yhteydessä ja Biolanin merileväuutetta sumuttelin taasen perään.

ITÄNEET (kivivillakuutiossa vettä, lannoitetta ja kissankarvoja nauttien)
Aji Cristal x2
Bolivian Rainbow x2
Lemon Drop x1
Malawi Bird`s Eye x3
Naga Morich x6 (joista kahdessa kivivillassa kasvaa tuplat, erottelen varmaan huomenissa multaan)
Omnicolor x2
Pimenta da Neyde x1
Purira x1
Rawit x3
Snack Pepper x6
+ Fataalin yllätys x1
+ Gojimarja x4 (joista 3 kasvaa yhdessä kivivillassa)

ITÄNEET (taimien erottelussa siirretty kaktusmultaan)
Aji Cristal x1
Bolivian Rainbow x1
Snack Pepper x1

ODOTTAA ITÄMISTÄ (kasvihuonelaatikossa vesihauteessa)
Italiano x2
Lemon Drop x1
Omnicolor x1
Pimenta da Neyde x1
Purira x1
+ Fataalin yllätys x1




Whili

Tervetuloa foorumille  :)

Komeita merkintäliuskoja kivivilloissa  ;D

Blitzperfect

Kiitosta  :D

Itse asiassa juuri tänään kävin baukkarista hakemassa pro-liuskat ja tukikeppejä.

Blitzperfect

Muutama uusi kaveri taas pilkistänyt päätänsä ulos ja tarhan koko vaan kasvaa (1 todella pieni bolivialainen jäi omaan kuutionsa kun isoveli vietiin multaan). Jokunen taimi myös menehtyi erottelussa, lähinnä juuret katkesivat ja jäivät villan sisään. Tuplasin valaistuksen alkuviikosta ja nyt on jo kaksi megamanin kasvilamppua käytössä. Aurinkoisina päivinä ikkunalaudalle tulee suoraa auringon paistetta n. 6 tuntia päivässä, ja aina välillä olen taimia siirtänyt varjoisampaan hengittelemään.



Multaan tuli taimien erottelussa siirrettyä 5 uutta taimea. Harmi vain että n. viikko sitten kaktusmultaan siirrettyjen taimien (vasemalla kuvassa Aji Cristal, Bolivian ja Snack) kehitys oon pysähtynyt seinään.




Sirkkalehtien lomasta on alkanut puskea jo oikeita lehtiäkin. Pimenta da Neyde on tuplaantumassa. Jei  :)





Huomenna lähden Saksaan. Toivottavasti pienokaiset pärjäävät sijaishoitajan käsissä!