tammikuu 10, 2025, 21:49:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Päivää.

Aloittaja Leo82, maaliskuu 22, 2012, 20:47:59 ip

« edellinen - seuraava »

Leo82

Hyvää, sanoi aloitteleva chilinviljelijä, päivää.

Elikkäs olen tässä hieman kokeillut josko olisi hieman chilipeukalon vikaa, toistaiseksi tammikuussa idättämäni siemenet ovat kasvaneet jonkin verran jo.
Chileillä on ollut metsästä kaivettua multaa ja hiekkaa. Kasvatusvalona olen kokeillut 10W "terraario" lediä kiinasta, vaikuttaa toimivalta.

Tulisiin ruokiin tuli viime vuonna perehdyttyä hieman enemmän lähinnä niiden lääkinnällisten vaikutusten takia. Allergia, arvaamaton vatsa, poskiontelon tulehdukset yms riesana olleet vuosia.
Tänä talvena vaikuttaakin, että chili olisi auttanut. Tosi koetus tulee koivunsiitepölyaikaan  :)
----------------------------------------
Nuha lähtee nagalla.

Whili

Lisää Pirkammaalaisia !!

Lisää valoa chileille !!  Aurinkoiselle ikkunalle äkkiä !!

Jep, chili on terveellisempää kuin tyrnimarja.

Tyttii

Tervetuloa terveeseen seuraan!

Ei ole flunssat vaivannut vuosiin. Enkä ole ainoa.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Leo82

Viikonloppuna siirsin eteläikkunalle sen mitä mahtui, muutama saa kärsiä itäisestä näköalasta. Teen pientä vertailua.

Tyrnimarja... mmm... Hyvää soosia:

2    rkl etikkaa
2    rkl vettä
1    rkl sokeria
1    silputtu naga morich
1-2 silputtua Orange Habaneroa

Pilttipurkkiin kaikki yhteen ja unohda jääkaappiin noin viikoksi.
Sitten kun muistat niin ota purkki pois, siivilöi chilit pois tai muussaa ne hienoksi silpuksi litkun joukkoon.
Lisää oman maun mukaan lingottua/keitettyä 100% tyrnimehua (ei kaupan saattaa sisältää tyrniä vaan kunnon paksua "mummon mehua")

Itse laitoin tyrniä 2/3 osaa niin että tuli  kaksi tabasco pullollista täyteen namia polttavaa maustetta.
Toimii kalalle, katkaravuille, pelkältään kurkkukipuun, ruisleivän päällä...
Nuha lähtee nagalla.

Whili

HYYYIIII STNA !!

Toihan kuullostaa sekä herkulliselta ja terveelliseltä yhtäaikaa !!

Huru-ukko

Moro... :). Mistäs olet tyrnisi saanut...?

jaolsten

Tyrniä tullut ittekkin käytettyä jo puolen elämää, kun on jokasyksyinen tapa käydä puristamassa muutama ämpäri täyteen  ;D

Tervetuloa, jatka terveellisellä linjalla vaan!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Leo82

Ihan omista tyrnipuskista sitä saa, sen mitä jaksaa poimia tikkuisin sormin. Entisellä maatilalla asumisen hyviä puolia :)
Nuha lähtee nagalla.

Huru-ukko

Mulla on muutama puska myös, marjaa on tullut vasta kolmena vuotena. Eli ovat muutaman vuoden ikäisiä vasta. Itse keräilin tyrniä aiemmin saaristosta puristelemalla tyrnitongeilla, ja sama systeemi on käytössä edelleen.
Puskat ei ole saanut vahinkoja, ja sormetkin pysyy suurinpiirtein ehjinä...