tammikuu 09, 2025, 22:41:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

sami.'s peppers '12

Aloittaja sami., huhtikuu 01, 2012, 16:40:42 ip

« edellinen - seuraava »

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: jörgen - toukokuu 13, 2012, 19:07:33 ip
Starfishin lehdellä vilisti piskuinen punainen ötö. Luuppia tms. ei ole, joten en pystynyt tuota lähempää tarkastelemaan, mutta veikkaan että on samanlainen kuin ne mitä marjapensaistakin kesäisin löytyy. Lieköhän tuosta haittaa chileille?

Punainen väri viittaa muistaakseni petopunkkeihin joita luonnonvaraisina löytyy kotimaastakin joten itse en ainakaan panikoisi ;)

sami.

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - toukokuu 13, 2012, 20:44:10 ip
Lainaus käyttäjältä: jörgen - toukokuu 13, 2012, 19:07:33 ip
Starfishin lehdellä vilisti piskuinen punainen ötö. Luuppia tms. ei ole, joten en pystynyt tuota lähempää tarkastelemaan, mutta veikkaan että on samanlainen kuin ne mitä marjapensaistakin kesäisin löytyy. Lieköhän tuosta haittaa chileille?

Punainen väri viittaa muistaakseni petopunkkeihin joita luonnonvaraisina löytyy kotimaastakin joten itse en ainakaan panikoisi ;)

Selvä, annetaanpa sitten noiden olla rauhassa. :)

sami.

Mitään uutta ei ole oikeastaan tapahtunut, mutta postaanpa kuitenkin nyt ajankuluksi...

Ensimmäinen itse kasvatettu chili on syöty. Mysteeriannuum kypsytti 2 podia, n. 6cm pitkiä, melko ohutlihaisia, tavanomainen annuum-maku, tulisuus Fassen asteikolla sellainen 6-8.

Nyt olen varma, että tuo minun "Aji Fantasy" ei ole se oikea Fantasy. Sen lisäksi että raakan podin väri on ihan erilainen, muodossakin on paljon eroa. Minulla näyttää tältä (kuva suuremmaksi klikkaamalla):

Tässä Fataliin kuvia:
http://fataliiphoto.net/d/42287-1/fantasy_kasvista.jpeg
http://fataliiphoto.net/d/41796-2/fg_fantasy.jpg
Mulla on siemenet kaupan podista, saattaahan se olla jonkun kanssa risteytynytkin. Helpointa olisi tietysti tilata Aji Fantasy fataliiseedsiltä, mutta niitä ei ollut vielä silloin tarjolla kun aloitin tämän kauden.

Mysteeriannuum tekee podeja. Oikeassa alanurkassa oleva podi on jotenkin epämuodostunut. Lajikkeesta saa heittää arvauksia. Pahoittelut huonosta kuvasta.

Bolivian Rainbow tekee violetin varren pikkutaimesta asti. Lehdetkin ovat alkaneet tummua, mutta sitä ei tuosta kuvasta näe.

Italiano ja rypäs podeja. Tämä tekee noin 5 nuppua/kukkaa/hedelmää per kasvupiste, ei tietääkseni kovin yleistä annuumeilla.

Habanero Sudden Death. Pelottavan näköinen. Tuo pitäisi vielä joskus syödäkin.

Jalapenossa alkaa pikkuhiljaa näkyä korkkaantumista.

Short Yellow Tabasco. Podeja tulee lisää jatkuvasti, ja kasvavat parissa päivässä täyteen mittaansa, joka on huikeat 1cm. Nyt kun vielä kypsyisivät niin tulisi olohuoneen ikkunalle vähän väriä.

sami.

Eilen ei olisi pitänyt chilejä viedä ulos terassille. Oli sen verran kova tuuli että kasveista irtoili lehtiä, pari kasvia kaatui ruukkuineen, kahdella isoimmalla kasvilla on nyt mukavasti varret mutkalla... No, jotain positiivistakin sentään, Baby Bell Pepper on alkanut kyspyttelemään yhtä podia.

Raumala

SYT  tarttuu kyllä huikealla prosentilla podit, mulla on kasvi aika lailla samassa vaiheessa, odottelee väriä podeihin.

sami.

Lainaus käyttäjältä: Raumala - toukokuu 27, 2012, 00:00:30 ap
SYT  tarttuu kyllä huikealla prosentilla podit, mulla on kasvi aika lailla samassa vaiheessa, odottelee väriä podeihin.

Nythän tuo näyttäisi että mun SYT on alkanut parin podin väriä jo muuttamaan. Kasvissa podeja nyt n.20, mutta lisää tulee koko ajan. Olisi kai pitänyt pölyttää tuota ahkerammin, kaverillani kun oli saman kokoisessa SYT:ssa 40 raakiletta... Tuolle lajikkeelle ominaista näyttää olevan että tekee pienet lehdet, haarautuu pienenä, podit tosi pieniä (n.1cm?), kasvaa haaroittumisen jälkeen kaikkiin muihin suuntiin paitsi ylöspäin. Nappasin kuvan tuosta kasvista, laatu nyt on mitä on kun aurinko paistaa taustalla yms. seli seli.... ;D

Raumala

Joo, ei tuo hirveesti korkeutta kasva, mulla noin 40 cm korkea ja kasvi idätetty 2011 elokuussa.
Mulla podit noin 2 cm ja olen pölyttänyt pumpulipuikoilla. Herkkä ottamaan lannoitus övereitä, mulla pukannut pientä valkoista kiderakennetta lehtiin ja vähän oksiinkin. Lannoitus ollut 2 ml/l puutarhan kesää. Tarkoitus kasvatella tosta bonchia.

sami.

Lainaus käyttäjältä: Raumala - toukokuu 27, 2012, 12:33:49 ip
Joo, ei tuo hirveesti korkeutta kasva, mulla noin 40 cm korkea ja kasvi idätetty 2011 elokuussa.
Mulla podit noin 2 cm ja olen pölyttänyt pumpulipuikoilla. Herkkä ottamaan lannoitus övereitä, mulla pukannut pientä valkoista kiderakennetta lehtiin ja vähän oksiinkin. Lannoitus ollut 2 ml/l puutarhan kesää. Tarkoitus kasvatella tosta bonchia.

Tuon lannoiteöveri-herkkyyden olen minäkin huomannut, itsellä annostus oli aluksi 1ml/l Puutarhan Kesää, ja silti SYT:n lehdet tuli täyteen kiteitä. Muilla lajikkeilla ei ödeemaa näkynyt. Itsellänikin on tästä aikomuksena tehdä bonchi, matala kasvutapa ja pienet lehdet on hyvää bonsaiainesta. ;)

sami.

Pannaanpa ylös, että eilen 27.5. ensimmäinen Jallu ja ekat SYT:t alkoi kypsyä, tänään huomasin ensimmäisen podin PWH:ssa. On se vain ihme epeli, kun lähes kaikki lehdet on tippuneet, mutta silti kukkii kovasti ja nyt tekee jo hedelmääkin...

sami.

Kesäkuu on juuri alkanut, ja huomenna alkaa kesäloma. On se vaan niin ihanaa, kun koulun saa unohtaa kokonaan. Muita ilonaiheita on se, että siskoni lähti pari päivää sitten Amerikkaan eikä tule vähään aikaan takaisin ja se, että chileistäkin saa jo ensimmäisiä maistiaisia. En taida olla ollenkaan myöhässä tällä ekalla kaudella. Olohuoneen ikkunalla luonnonvalossa kasvaneessa Jalapeñossa on kymmenkunta podia, parissa alkoi näkyä korkkaantumista tuossa pari viikkoa sitten, ja sen jälkeen alkoi yksi podi vaihtaa väriä.

Podilla pituutta n. 7cm. Näyttää herkulliselta. Kärjestä maistoin ensin pikku palan, maku oli mielestäni ainakin parempi kuin marketin vihannespaprikassa. Poltetta ei ihan käressä ollut, mutta ajattelin että kyllä se kannan lähistöltä jonkun verran tulinen kuitenkin on. Vaan eipäs ollut... puolivälissä podia alkoi toivo jo hiipua, ja kohta oli koko hedelmä popsittu siemenkiinnikettä myöten, eikä tuntunut pienintäkään poltetta - jopa isäni uskaltautui maistamaan sitä. Maku oli ihan OK, mutta pettymys tuo kuitenkin oli. Fasse-sedän siemenistä kasvatettu Jallu, siemenpussissa lukee "Heat level: 5-6" eli kyllä tuossa poltetta pitäisi olla. No, se oli vasta ensimmäinen hedelmä, ns. harjoituskappale. Ehkä seuraavista podeista löytyy vähän sitä kapsaisiiniakin. :)

Short Yellow Tabascossa kypsiä on puolisenkymmentä. Pari podia tuosta maistettiin, ja potkua oli jonkun verran - ei tosin lähellekään niin paljon kuin silloin, kun viimeksi tätä lajiketta söin. Ellei sitten ole toleranssi noussut... 8) Short Yellow Tabascon maku ei ole sieltä parhaimmasta päästä, mutta ehkä tästä ihan kohtuullista jauhetta saisi. Podit vain ovat niin pieniä, ettei niistä kovin suuria määriä jauhetta saada.

Kaikkia muita paitsi Jalapeñoa ja Short Yellow Tabascoa kasvattelen edelleen loisteputkien alla. Siellä, mihin kasvihuone on tarkoitus rakentaa, on edelleen vain metsää. Voi mennä vielä viikkoja, että sitä aletaan kaataa.  Saapa nähdä, ehtiikö sitä kasvaria sitten rakentamaan tänä kesänä...

Lillen

Onnittelu maistiasista!

Loppuko sinultakin peruskoulu vai oletko jo lukiossa vai?

Itse heitän huomenna hyvästit peruskoululle.

Heh, tuo Short yellow tabasco on kyllä nimensä mukainen  :) .

sami.

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 01, 2012, 21:05:24 ip
Onnittelu maistiasista!

Loppuko sinultakin peruskoulu vai oletko jo lukiossa vai?

Itse heitän huomenna hyvästit peruskoululle.

Heh, tuo Short yellow tabasco on kyllä nimensä mukainen  :) .

Kiitos kiitos. Itsellä ei lopu peruskoulu vielä, kasilta vasta pääsen... jos pääsen ::).

Lillen

^

Kai nyt sentään?!  :D

9 loppu on helvetillinen, kaikki pitää olla palautettuna, kokeet kirjoitettu ja pääseekö haluamaansa jatko-opinto paikkaan?

9 taas on siitä hyvä vuosi että on koulun vanhin (kaikki 7 pelkää käytävillä  8))

sami.

Nojoo, helpostihan sitä luokalta pääsi, keskiarvo noussut välitoikkarista ainakin 0,5 numeroa... :D

Mutta ei kyllä yhtään tunnu siltä että ois koulun vanhin sitten syksyllä.

Niin, ja ei taida Short Yellow Tabasco ihan nimensä mukainen olla, ainakaan minun tietääkseni sillä ei ole Tabascon kanssa mitään tekemistä. Väärin nimetty lajike...

InkRose

Eihän se Tabascoon mitenkään liitykään. Eri lajikin on kyseessä: SYT on annuum, Tabasco on frutescens.

sami.

Sudden Deathin podi on alkanut kypsymään. Kovasti tekee jo mieli päästä tuota maistamaan... :)

sami.

Kiitos Lillen.

Bubblerissa oleva bacca (Aji Cristal?) on alkanut oireilemaan. Kaikki uudet lehdet on käppyrällä, nupunalut kuivuu, uusissa lehdissä myös ruskeita läiskiä.

Pahoittelut jälleen kuvien huonosta laadusta.
Tuossa siis kaksi kasvia yhdessä bubblerissa. Lannoitteena Puutarhan Kesä, 7litrassa vettä n. 10ml lannoitetta. Eihän tuo liian tuju annostus ole? Juuret kasvaa kovaa vauhtia, tosin osa niistä on melko ruskeita.

sami.

Päiväkirjaa ei olekaan vähään aikaan tullut päiviteltyä. Eikä ole mitään kerrottavaa vieläkään. Olin viikon reissussa, ja sinä aikana setäni kävi pari kertaa kasveja kastelemassa. Hengissä ovat pysyneet, mutta kasvu tuntuu hyytyneen suurimmalla osalla. Lemon Drop, Starfish ja mysteeribaccatum eivät vielä edes kuki - niistä siis tuskin saadaan satoa ollenkaan tältä kesältä. Puhumattakaan vesimeloneista ja mandariineista, jotka ovat tuollaisia 10cm rääpäleitä. Ulkona kasvava Aji Fantasy tms. ei näytä haluavan kypsyttää pientä satoaan. Muistaakseni 12 podia tuossa on, eikä yritä tehdä lisää - meillä taitaa olla liian kylmää näille tropiikin kasveille. Kasvu tuolla puskalla on loppunut kokonaan.

Aji Fantasy.

Yksi kuva näyttää kääntyneen väärinpäin... pikkupojasta asti olen tietokonetta käyttänyt, mutta ei näytä kuvien lisääminen onnistuvan vieläkään....  :-[

sami.

Viime päivityksestä on yli kuukausi aikaa. On vähän unohtunut tämä, eikä ole kyllä raportoitavaakaan paljoa ollut. Kävin eilen räpsimässä parit kuvat kasveista. Annuumeista tulee kyllä satoa, chinensejä ja baccoja en vain saa satoamaan - ehkä valo ei riitä. Yhtä lukuunottamatta kaikki kasvit on pihalla, kasvihuonetta en tälle kesälle saanut.

Yleiskuvaa kasvatuspöydältä, ja vertailun vuoksi kuva heinäkuun alulta: http://i1116.photobucket.com/albums/k564/Sampsami/IMG_3449.jpg

Kasvua on tapahtunut, muttei niin paljon kuin pitäisi.

Lemon Drop avaa kohta ensimmäisen kukkansa. Oli jo aikakin, kun kasvilla ikää melkein vuosi...

Mandariinit ei vaan kasva ollenkaan, ja vesimelonin taimikin vetelee viimeisiään... taitaa chili olla näihin verrattuna suhteellisen helppo kasvattaa.

Sitten tämä "mysteeriannuum", jonka nimeä en ole vieläkään saanut tietooni...

Kukkii taas täysillä, tällä kertaa podit isompia kuin viime sadossa. Raakileet n. 5-6cm, kukan halkaisija 25mm. Kukkavarret kääntyy voimakkaasti alaspäin, podit kasvaa pystyssä. Kypsänä nuo on siis punaisia, ja poltetta on enemmän kuin Short Yellow Tabascossa tai Italianossa. Rawitiksi tätä on moni veikannut, lisää arvailuja otan mielelläni vastaan.

Aji Fantasy, joka päättyy kesän päätteeksi sinne mihin muutkin pihalta löytyvät risut, olen tähän kyllä pettynyt kun ei podeissa ole poltetta lainkaan...

Jallun pötkylöitä, jotka ovat myös täysin tulettomia... :(

Ja loppuun kuva pienestä sadosta, punaiset Italianoa ja keltaiset Short Yellow Tabascoa. Nuo menivät jauheeksi.