tammikuu 09, 2025, 22:12:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut 2012

Aloittaja chilley, toukokuu 07, 2012, 11:31:58 ap

« edellinen - seuraava »

chilley

Luulisin, että Chilifoorumilta löytyy itseni lisäksi muitakin intohimoisia jääkiekon seuraajia?

Nyt on meneillään siis jääkiekon maailmanmestaruuskisat, jotka pelataan Helsingin Hartwall-areenalla ja Tukholman Ericsson Globenilla. Suomella on kuitenkin päävastuu kisojen järjestämisestä. Kuohuntaa ja kritiikkiä on saanut aivan järjettömän kovat lippujen hinnat. Myös Suomen kulttuuri -ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki otti asiaan kantaa sanomalla näin: Nyt ymmärrän, miksi kiekkopomot eivät näe ongelmaa jääkiekon MM-kisojen järjestämisessä Valko-Venäjällä. Heidän mielestään näköjään sananvapauden rajoittaminen Suomessakin on ihan ok. MM-kisojen lipunhinnat ovat röyhkeät ja kyllä ihmisillä pitää olla oikeus protestoida sitä vastaan.

Noh, lippujen hinnat sikseen ja keskitytään olennaiseen, eli itse peliin. Suomella on takana kaksi ottelua ja kaksi voittoa, todella nihkeää voittoa. Ensimmäinen Suomen ottelu pelattiin 4.5 Valko-Venäjää vastaan. Suomi voitti kyseisen ottelun 1-0 Janne Niskalan tekemällä maalilla. Suomella oli tässä ottelussa niin paljon maalintekopaikkoja, että peli olisi voinut päättyä aivan järjettömin murskalukemin, vaan kun ei, Valko-Venäjän maalivahti Vitaly Koval pelasi elämänsä ottelun ja torjui lähinnä kaiken mahdollisen ja mahdottoman.

Toinen ottelu pelattiin eilen 6.5 Slovakiaa vastaan. Tämä peli jo hieman tasaisempaa sen suhteen, että peliä ei pelattu ainoastaan yhdessä päädyssä, kuten matsissa Valko-venäjää vastaan. Suomen pienikokoiset hyökkääjät ajelivat muutaman kerran melko näyttävän näköisesti Slovakian kivitalon kokoisen 206cm pitkän ja 118kg painava Zdeno Cháran ja pyörittelivät aika-ajoin Slovakian päädyssä todella näyttävän näköisesti. Maalintekopaikkoja oli jälleen lukuisia. Mutta kun ei niin ei. Ottelu päättyi kuitenkin samaan tulokseen kuin edellinen ottelu Valko-Venäjää vastaan, Suomi voitti 1-0.

Seuraava Suomen ottelu pelataan huomenna tiistaina 8.5. Suomi - Sveitsi on siis homman nimi ja telkkarista lähetyksen voi katsoa AVA kanavalta kello 19.55.
Jääkiekon maailmanmestaruuskisojen kunniaksi:
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen

Tyttii

V*tuttaa, kun suomalaisilta viedään oikeus katsoa urheilua pelkällä tv-lupamaksulla. Toivottavasti sama tapahtuu seuraavissa olympialaisissa ja mäkihypyssä ja hiihdossa ja curlingissa ja painissa. Autourheilu meiltä jo onkin viety. Epäreilua prkle!
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

chilley

Kyllä mielestäni jo kaikki mielenkiintoinen ohjelmatarjonta on siirtynyt maksu-tv:n puolelle. Urheilupuolelta eritoten jääkiekko ja salibandy. Onhan ne sentään suostunut jättämään ostos-tv:n ja kaikenlaiset helv*tin turhat chatit sun muut pällisteltäväksi. Joo, myönnän, vähän meni yleistämisen puolelle.

Onneksi sentään suostuivat, käsittääkseni aikamoisen vääntämisen ja kääntämisen jälkeen näyttämään Suomen pelit ilmaiseksi.
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen

chilley

Minä kun ymmärsin, että Herra Kalervo "Kale" Kummola porukoineen yritti tehdä kaikkensa, että pelit menisivät maksu-tv:n puolelle... mene ja tiedä sitten, toki voi olla enemmän kuin mahdollista, että minä olen väärässä.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Tyttii - toukokuu 07, 2012, 12:07:30 ip
V*tuttaa, kun suomalaisilta viedään oikeus katsoa urheilua pelkällä tv-lupamaksulla. Toivottavasti sama tapahtuu seuraavissa olympialaisissa ja mäkihypyssä ja hiihdossa ja curlingissa ja painissa. Autourheilu meiltä jo onkin viety. Epäreilua prkle!

Tämä on niin paskamaista touhua ettei mitään rajaa. Urheilu, Simpsonit + jotkut harvat elokuvat on ainoa mitä seuraan TV:stä, arvatkaa jos tällainen suoraan sanoen v*tuttaa. Urheilun seuraaminen televisiosta pitäisi olla jokamiehen oikeus!

Mutta juu, Suomen pelejä seuraan toosasta ja loput sitten tilannepäivitysten ja parhaiden palojen (youtube) kautta.
Suomella tähän asti varsin nihkeää pelia, maalinteko on vaikeaa ja varsinkin edellisessä ottelussa Slovakiaa vastaan olivat avausten onnistumiset harvassa. Kiekkoa pidettiin väkisin siellä oman maalin takana. Muuten omasta mielestäni Suomen peli pyörii hienosti, rangaistuksia ei ole turhaan otettu ja paikkojaa luodaan.

Helppo toki minun näin jälkikäteen sanoa mitä olisi pitänyt tehdä ja mitä ei  8) 

3 pistettä kuitenkin ja hyvä niin!

chilley

Monella on se käsitys, että Suomi pelasi aikaa tuolla kun pitivät kiekkoa melko paljon maalin takana. Syy tähän on kuitenkin avauspelaamisen taktiikka nimeltä viivelähtö, jonka ydinajatus on hakea kiekko maalin takaa ja jättösyötöllä / taaksepäin syötöllä pelata vastustajan ensimmäinen karvaaja pihalle ja sitten levittää peliä painottomalle puolelle, jonka jälkeen kiekko pelataan syvään tai rakennetaan peliä jollain muulla tavalla. Toinen syy on tietenkin vaihdot. Molemmissa, eli viivelähdöissä, sekä vaihdoissa Suomella meni kyllä luvattoman pitkään ja jotenkin tuntui, että varsinkin noissa viivelähdöissä Suomella oli aika ajoin hankaluuksia saada se viisikko sovittuun muodostelmaan.

Näissä kahdessa ensimmäisessä ottelussa maalinteko ja varsinkin ylivoima on kyllä tökkinyt todella pahasti. Suomella on ollut "miljoonan dollarin" paikkoja jo niin paljon, että alta pois. Mitään ongelmaahan ei tietenkään ole niin kauan kun Lehtonen ja Vehanen pitää nollat. Selväähän se kuitenkin on, että siinä vaiheessa kun päälle tulee USA ja Kanada niin maaleja pitää pystyä tekemään enemmän kuin yksi per ottelu.

Mitään paniikkinappulaa ei mielestäni tässä kohtaa ole syytä painaa, mutta yksi vaihtoehtoinen kokeilu voisi mielestäni olla ylivoima koostumusten muuttaminen. Itse ehdottaisin, että Ilari Filppula siirretäisiin 2-ylivoimaan ja Komarov/Pihlström/Joensuu 1-ylivoimaan. Idea tässä on ihan puhtaasti se, että Koivu ja Filppula on molemmat pelaajia, jotka tykkäävät pitää kiekkoa ja rakentaa peliä. Kaksi tällaista pelaajaa yhdessä ylivoimassa on liikaa, niitä jo monta kertaa peräänkuulutettuja LAUKAUKSIA pitää saada aikaan. Samalla sinne 1-ylivoimaan saataisiin myös pelaaja, joka jaksaa tehdä töitä maalin edessä, luoda maskia ja lyödä rebound kiekot sisään.

Ryhis

Minun mielestä se kiekko pitäisi lämätä niin lujaa, että se menisi veskan hanskasta läpi maaliin!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilley

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 07, 2012, 16:52:30 ip
Minun mielestä se kiekko pitäisi lämätä niin lujaa, että se menisi veskan hanskasta läpi maaliin!

Nää on niitä parhaita! Pitää vain poikien saada lisää ruutia ranteisiin, että saa kovemmat lämärit aikaseks... Onkohan muuten jääkiekon historiassa kukaan ikinä saanut sellaista pommia aikaiseksi, että olisi mennyt rällästä läpi? Jotain legendaa olen kuullut, että NHL:ssä tämmönen olisi tapahtunut, mutta mitään videomateriaalia/muita todisteita en ole tästä nähnyt...

Ryhis

Ala-asteen opettajani väitti sitkeästi (koko ala-asteen ajan) aina jääkiekkoa liikuntatunnilla pelatessamme, että olisi nuorempani lämännyt kiekon niin lujaa kaukaloon, että kiekko olisi haljennut!

Lätkää tulee seurattua, mutta muu urheilu on niin typerää. Esimerkiksi juoksukilpailut. Miksei tyypit vain juokse kovempaa kuin toiset?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilley

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 07, 2012, 17:12:56 ip
Ala-asteen opettajani väitti sitkeästi (koko ala-asteen ajan) aina jääkiekkoa liikuntatunnilla pelatessamme, että olisi nuorempani lämännyt kiekon niin lujaa kaukaloon, että kiekko olisi haljennut!

Lätkää tulee seurattua, mutta muu urheilu on niin typerää. Esimerkiksi juoksukilpailut. Miksei tyypit vain juokse kovempaa kuin toiset?

hahhah. Vähän niinkun tähän tyyliin http://www.youtube.com/watch?v=i3sENdM2imQ

Hapa_Nero

Noo, vasta viimekaudella Pelsujen Ilkka Pikkarainen täräytti päin jotakuta (en muista ketä) maalivahtia niin, että hän luistelikin sitten seuraavaksi vaihtoon  ;D Maalia siitä ei kuitenkaan syntynyt, mutta video siitä oli (ja saattaa olla vieläkin) nelonenpro:olla.

LupeKani

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 07, 2012, 17:12:56 ip

Tää ei ole legendaakaan välttämättä, olen itsekin saanut kiekon ylärimaan niin että tein puolikkaan maalin ja toisesta puolesta kiekkoa "lentokoneen". Keskeltä nätisti halki ja pientä naurua perään porukalla. Pakkasta oli -21, joka lienee vaikuttanut asiaan.

exa

Lainaus käyttäjältä: LupeKani - toukokuu 07, 2012, 23:51:08 ip
Tää ei ole legendaakaan välttämättä, olen itsekin saanut kiekon ylärimaan niin että tein puolikkaan maalin ja toisesta puolesta kiekkoa "lentokoneen". Keskeltä nätisti halki ja pientä naurua perään porukalla. Pakkasta oli -21, joka lienee vaikuttanut asiaan.

Pics or didn't happen.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

LupeKani

Lainaus käyttäjältä: exa - toukokuu 08, 2012, 09:12:53 ap
Lainaus käyttäjältä: LupeKani - toukokuu 07, 2012, 23:51:08 ip

Pics or didn't happen.

Nuita pätkiä löytyy youtubestakin jos välttämättä haluat nähdä.

exa

No kyllä kyllä, tiedänhän minä sen  ;)

Asiaan tosin, pessimistinä olen sitä mieltä, ettei Suomi näitä kisoja voita mutta toivottavasti mitaleille päästään. Kanada voi olla liian iso pala purtavaksi.

chilley

toukokuu 08, 2012, 11:22:55 ap #15 Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2012, 11:25:43 ap käyttäjältä chilley
Tänään sitten Sveitsin kaatoon klo. 20.00. Mä ennakoin suhteellisen tasaista peliä jota kuitenkin Suomi tulee kiekollisena hallitsemaan. Sveitsi on edennyt myös puhtaalla pelillä eteenpäin kaatamalla Valko-Venäjän (3-2) ja Kazakstanin (5-1).

Sveitsi koki pienen takaiskun kun Simon Moser loukkasi polvensa ottelussa Valko-Venäjää vastaan ja on näillä näkymin sivussa ainakin puoli vuotta. Sivussa on myös Julien Sprunger, joka loukkaantui jo harjoitusottelussa Kanadaa vastaan. Sveitsillä on kuitenkin kaksi passia vielä leimaamatta ja ennen kaikkea he toivovat, että Nashville Predatorsin Roman Josi tulisi vahvistamaan joukkuetta.

Suomen tulee keskittyä tässä pelissä syöttöjen laatuun, koska eritoten nopeassa pelin kääntämisessä ja vastaiskuissa Sveitsillä tulee olemaan ne kaikista vaarallisimmat paikat. Luulen myös, että Sveitsi ei tule vain roiskimaan kiekkoa Suomen päätyyn vaan yrittää myös rakentaa peliä, joten alakerran on kyllä oltava hereillä ettei omissa soi, Kari Lehtonen tietenkin viimeisenä lukkona. Sveitsillä on myös toimiva ylivoima, en tosin tiedä kuinka paljon tuo Simon Moserin loukkaantuminen tulee tähän vaikuttamaan, mutta Sveitsin joukkueella on kyllä kykyä ja taitoa laittaa ylivoimalla limppu reppuun. Mark Streit on yksi nimi jota kannattaa seurata ainakin silloin jos Sveitsi pääsee ylivoimalle.

Suomelta mä odotan tähän peliin petrausta ennen kaikkea näiden asioiden suhteen:

- Huomattavasti nopeammat lähdöt omasta alakerrasta. Kahdessa edellisessä ottelussa Suomen viivelähdöt ovat kestäneet liian kauan, jolloin vastustaja on saanut kaikessa rauhassa laittaa puolustuslinjat kuntoon. Okei, on tietenkin toiminut toistaiseksi kun ollaan voitettu, mutta siinä vaiheessa kun vastaan tuleen Kanadan ja USA:n pelimiehet niin hyvin isolla todennäköisyydellä homma pysähtyy punaviivan jälkeen ja sitten joudutaan vain roiskimaan kiekkoa päätyyn.

- Tehot ylivoimalla. Jotain meidän YV:n tehosta kertoo se, että sitä ollaan pelattu paljon, mutta yhtään maalia ei ole tehty. Tähän on totta kai ratkaisuna ne kaksi aina toimivaa: Laukausten laatu, eli laukaukset jotka menevät maalia kohti. Ja sitten sitä lihaa sinne maalille. On uskomatonta, että jokainen joka kiekkoa seuraa tietää, että suurin osa maaleista, varsinkin ylivoimalla tehdään siitä kuuluisasta kolmesta metristä. Silti niitä ukkoja ei vaan ole siellä lätkimässä niitä ripareita sisään. Toivottavasti muutoksia tulee. Tähän ylivoimaan vielä sama ehdotus kuin myös tuossa mun aikaisemmassa viestissä, eli muutetaan vähän niitä koostumuksia. Esimerkiksi Ilari Filppula 2. ylivoimaan jne. jne.

- Suoraviivaisuutta etenkin 1.kentän ratkaisuihin. Kahta aikaisempaa peliä katsoessa olen huomannut, että Suomen 1. kenttä yrittää pelata vähän turhan hienoa namuttelua. Ei muuta kun suoraviivaisempia ratkaisuja niin alkaa numerot pyörimään siellä jumbotronissa...

...Mun täytyy vissiin lähteä vähän ulkoilemaan. Alkaa olemaan sellainen Juhani "Tami" Tamminen -fiilis. hahah!

exa

Loisto homma, että täältä foorumilta löytyy noin kiinnostunutta porukkaa. Illan peli katsotaan varmasti ja voittoa odotetaan, joskin Sveitsilläkin on vahva joukkue. Puolustuspäässä varsinkin täytyy muistaa käyttää fyysisyyttä ihan rohkeasti. Monta isoa ja vahvaa sälliä meiltä kuitenkin löytyy.

Chilleyn tekstistä puuttuikin vain Tamin teesit, momentum ja creme de la creme. :D

Laitetaanko tulosveto pystyyn? Pidetään oma luukku puhtaana ja tehdään kolme häkkiä. Piruja seinälle maalaamatta pelkään kyllä, että lettu lipsahtaa Lehtosenkin selän taakse kertaalleen mutta toivossa on hyvä elää.

chilley

Sveitsin joukkueelta löytyy mielestäni pari-kolme pakkia jotka oikeasti kykenevät erittäin hyvään kiekolliseen peliin. Paras ratkaisu tähän on mielestäni juuri tuo exan mainitsema fyysisyys + sitten se, että ylin karvaaja antaa kunnolla painetta. Pihlström ja Komarov on aika passelit pojat tähän hommaan. Jokainen varmasti näki mitä tapahtui kun Slovakia pelissä annettiin kunnolla kyytiä kivitalon kokoiselle Cháralle. Kuppi nurin ja jäähylle  ;D

Kyllä, nuo puuttuivat Tamin teeseistä, samoin kuin myös "Respect the bluelines", "Four passes break any defence" ja "Win the right games".

Mitä tulee tulosvetoon niin pakko se on laittaa sama kuin minkä ehdin laittamaan jo siihen viralliseenkin tulosvetolappuun: Suomi vie pelin 4-1. Tässä villinä veikkauksena, että Suomi on saanut ykkösnyrkin ja yv:n vähän parempaan jamaan. Ja vielä veikkauksena, että Lehtonen päästää Sveitsin ylivoimalla yhden. Kuti lähtee siniviivasta, Lehtonen torjuu eteen ja joku laittaa riparista laatan reppuun  :o

chilley

Virpi Salmi on kirjoittanut melko hauskan kolumnin hesariin:
http://www.hs.fi/kotimaa/Suomi+j%C3%A4%C3%A4kiekkokansan+Pohjois-Korea/a1305561560149

Suomi, jääkiekkokansan Pohjois-Korea

Suomen asema demokratiana ja oikeusvaltiona on ollut uhattuna viime päivien ajan.
Kyse ei ole pelkästään siitä, että urheilutoimittajat ovat kaapanneet suomalaiset tiedotusvälineet ja tukkineet ne Antero Mertarannalta varastetuilla Ujo piimä -vitseillä, joiden parasta ennen -päiväys oli 1980-luvulla.

Kyse on siitä, ettei köyhää kansaa päästetä jääkiekko-otteluihin, mikä on sama asia kuin delfiinipitsan syöminen, kommunistidiktatuuri sekä vuoden 2003 MM-kisojen välierätappio Ruotsille.

Siellä kansa seisoo Jokereiden toppatakissa Hakamäentien pientareella, järsii SM-liigan playoffeista unohtunutta grillimakkaran kantaa ja itkee, kun valkoisilla pikkulipuilla koristellut sponsori-Skodat kuskaavat herroja sinne, missä kansan kuuluisi olla.

Herra tarkoittaa Tommy Hilfigerin pastellinväriseen neuleeseen pukeutunutta sileäkätistä ylemmän keskiluokan päällikköpelleä, joka menee jäähalliin juomaan kaljaa ja puhumaan toisten pellejen kanssa.

Se ei käy, koska jäähalleissa ei saa puhua. Niissä saa ainoastaan huutaa. Hän ei ole maksanut lippuaan itse, mikä on suomalaisessa yhteiskunnassa halveksittava teko niin kauan, kunnes ilmainen lippu osuu omalle kohdalle.

Todellinen jääkiekkofani taas on sormiväripönttöön pudonnut arjen sankari, joka on ottanut Suomen peliä varten kolme pekkasta ja kunnon pohjat, ettei jäähallissa tarvitse juoda Kalervo Kummolan henkilökohtaisesti vittuilumielessä ylihinnoittelemaa olutta.

Suomen viikinkihistorian kunniaksi aidolla fanilla on päässään sinivalkoinen sarvikypärä. Fani ei kuljeksi hallissa vaan istuu katsomossa kuin kirkon penkissä niin kauan, kunnes Suomi voittaa, vaikka siihen menisi puoli sukupolvea. Sillä on mukanaan lakana, jolla se pyytää äidiltään rahaa.

Jääkiekon katsominen paikan päällä on Suomessa kirjattu perustuslakiin, ja jos ei ole, niin todellakin pitäisi olla. Sen takia täällä on sodittu, että vapaat kansalaiset voivat omin silmin voittaa MM-kultaa ryssän ja hurrin nenän edestä.

Mutta kansa ei kykene katsomaan jääkiekkoa, koska lipuista pitää maksaa. Siksi MM-jääkiekkoa katsovat väärin aivan väärät ihmiset. Hallit näyttävät telkkarissa tyhjiltä ja se on kiusallista tälle ystävälliselle ja ulkomaalaismyönteiselle kansalle, joka muussa tapauksessa olisi hurrannut katon irti Sveitsi-Kazakstan-ottelussa.
Mutta kansa taisteli. Kisamaskotti Kummola alensi kahden (2) ottelun hintoja.
Se on kuin melkein voittaisi MM-pronssia.

Lillen

Illan peliä jänskätään täälläkin.

Veikkan (toivon!) hieman runsas maalisempaa pelia ,joten veikataan 3-1 Suomelle. Helpolla Suomi ei kuitenkaan tule päsemään...