Chili lajikkeiden kirjon yleistäminen Suomessa

Aloittaja Lillen, kesäkuu 07, 2012, 22:58:20 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

kesäkuu 07, 2012, 22:58:20 ip Viimeisin muokkaus: kesäkuu 08, 2012, 00:12:22 ap käyttäjältä Lillen
Hyvät chilien ystävät.

Foorumissamme liikkuu kunnioitettava "kirjoittamaton sääntö" joka kuuluu että harvinaisemmat chili lajikkeet eivät pidä olla suljetun piirin hyve. Siksi suuri osa käyttäjistä on jakanut siemeniä ilmaiseksi, joka upea asia! Tällaiset asiat rohkaisevat varsinkin aloittelioita ja kannustavat heitä jatkamaan chilien ihmeelliseen maailman.

Palaan nyt kuitenkin ideaani joka saatta olla enemmän tai sitten vähemmän hyvä.
Sain tässä "loisteliaan" ajatuksen että voisin tilata kauden päätteeksi siemeniä ulkomaisista liikkeistä jotta saisimme enemmän tai vähemmän uusia lajikkeita Suomeen kaikkien kasvatettavaksi. Ostaessa siemeniä voi kuitenkin todeta ettei puuha ole ilmaista ja varsinkin opiskelian rahapussiin tällainen saattaa tehdä pienen kolon.

Siksi mietin että katsotaanko minua pahalla jos tilaisin jonkin verran uusia lajikkeita joita ei minusta hirveästi suomessa kasva ja sitten tulevan kauden päätyttyä foorumilla jakaessani ylimääräisiä siemeniä veloittaisin  tilatuista ( en missään nimessä niistä lajikkeista joita olen saanut käyttäjiltä) siemenistä 1€ (sisältäen postikulut ja saisi sitten niin monta tilattua lajiketta kuin haluaisi sillä 1€:lla).

Ideahan ei ole tehdä rikkauksia ja hintahan tuskin päätä huimaa mutta ajan takaa sitä periaatetta ja ideaa että teenkö foorumin vastaisen periaate rikkeen?

Mitä mieltä olette?  Jos idea ei saa kannatusta tuskin ostan, sillä muuhunkin pitäisi pistää rahaa  :-\.

//: Idea taas varmaan hieman kömpelösti esiteltynä mutta ymmärrätte varmaan mitä ajan takaa...

///: 1,50€ siitä taitaa noin alustavasti tulla postikuluineen ja saa niinkuin jo ennen mainitsin useampaa lajiketta tuohon 1,50€ "hintaan".

Jani M

Mun mielestä ainakin tuo on hyvä idea. Sehän olis kaikin puolin järkevää, jos esimerkiksi tilaa ulkomailta jotakin harvinaisempaa siementä esimerkiksi 100kpl erän ja jakaa sitä vaikka sitten 5-10 siementä per tyyppi, ikään kuin kimppatilausperiaatteella. Minusta olis ihan hyvä idea sellainen threadi, johon kerätään mielenkiintoisia chililajikkeita, jotka ovat suomessa harvinaisempia ja siitä satsista sitten päätetään esimerkiksi 10 sellaista lajiketta, joista tehdään kimppatilaus ulkomailta. Nämä sitten omakustannehintaan postitettaisiin kanssaharrastajille.

Lillen

kesäkuu 08, 2012, 00:00:45 ap #2 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 08, 2012, 00:11:04 ap käyttäjältä Lillen
Jotain tuollaista juu.

Laskin sen verran että tuosta minun ideasta joutuisi varmaan kuitenkin veloittaa sen 1,50€, 1€ sijasta. Postit maksaa kuitenkin sen 0,75€ 2lk. kaikkine kuluineen (kirjekuoret ym.) .

Täten saataisiin paljon uusia lajikkeita yleisesti Suomen chili harrastelioille kasvatettavaksi.

Esimerkiksi Semillas.de:stä (http://www.semillas.de/) voisi omasta mielestäni tehdä tilauksia. Iso valikoima ja aika halpa!

//: Niin ja vielä sellaista että ne siemenet kannattaisi varmaan tilata kesän aikana ettei mene sitten syksyn puolelle jolloin kaikki etsivät siemeniä -> Loppuvat!


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 08, 2012, 00:00:45 apEsimerkiksi Semillas.de:stä (http://www.semillas.de/) voisi omasta mielestäni tehdä tilauksia. Iso valikoima ja aika halpa!

Lainaus käyttäjältä: Jarok - kesäkuu 07, 2012, 23:35:14 ip... jakaa sitä vaikka sitten 5-10 siementä per tyyppi, ikään kuin kimppatilausperiaatteella.



Tutkikaa nyt  asiaa vähän perusteellisemmin. Jostakin saa siemeniä isoissakin erissä, mutta Semillasin pussissa on tarkkaan laskettu 10-11 siementä. Siitä ei paljon jaeta.

Lillen

semillas.de:llä viittasin omaan ehdotukseeni. Jos kuitenkin seuraisimme sitä toista ideaa niin silloin kannattaa niinkuin chilivaari sanoit tilata jostain mistä saa vähintään 50 siementä lajike.

Huru-ukko

kesäkuu 08, 2012, 11:08:02 ap #5 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 24, 2012, 20:50:17 ip käyttäjältä Huru-ukko
Katsellut tässä muutaman siemenkaupan ja ei vielä ole löytynyt sellaista jossa myytäisiin 50 siementä. Tosin tuokin asia varmaan järjestyy kun pyytää tarjouspyynnön esim. 10/lajia 50 siementä. Voi olla että isommista määristä saa alennusta. Tuo Semillaksen siemenkauppa oli yllättävän suuri lakikekirjonsa puolesta. 17 lajia villejäkin...
Omat siemeneni tilasin Fataliilta ja pepperseeds.eu:lta. Siellä oli 15 siementä per pussi.
He todennäköisesti myös pussittaa siemensä itse joten sieltä voi kysyä isompaa tarjoustakin. Tosin lajikkeita oli äsken kun katsoin vain 138kpl.....
Tuosta hinnastasi, olet varmaan laskenut että saat kaikki menemään. Mutta ota sellainen mahdollisuus huomioon, että jotain lajikkeita voi jäädä kokonaan sinulle. Joten tuo 1,5€ on aika pieni summa etenkin kun sillä saa useammankin lajin siemenet.

Lillen

tuo 1.50 tosiaan alustava hinta ja saatta hyvin ollakin että sitä joutuu jopa euron nostamaan. Ajan nyt aluksi kuitenkin sitä idean hyväksymistä/hylkäämistä takaa. Tämän jälkeen sitten suunnittelu ja idean kehittäminen, lajikkeiden määrä @ valinta. Ehdotuksia ja ideoita otetaan vastaan!

jaolsten

Postikulut 2€ ja 1€/lajike=10siementä? Näillä spekseillä voisin itse olla mukana touhussa vaikkapa 15eurolla=13 lajiketta.

Ja tilaukset Euroopasta niin ei tartte maksaa tulleja/alveja. Lue nyt alkuun vaikka tämä: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/index.jsp

Varmista tosiaan ettet vaan jää maksumieheksi. Itse näitä yhteistilauksia ameriikasta tehneenä olen kerännyt osallistujat/listan tilattavista tuotteista/rahat tilille ennen tilausta, jolloin oma taloudellinen riski on ollut 0.

Onnea kovaan hommaan!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Lillen

Täytyy myöntää etten ole niinkään innostunut alkamaan järjestää kimppatilauksia. Ensinnäkään en usko että monet uskoisivat rahojaan minun tykö vaikka foorumilla olen pyörinyt jo jonkin aikaa, toiseksi en halua ottaa vastuuta toisten rahoista.

Tosin jos joku muu haluaa tuollaista järjestää tunkisin varmaan itse mukaan 5-10€.

Ajattelin nyt tehdä näin:

* Tilaan jossain vaiheessa semillas.de:stä siemeniä n. 30€ (n. 20 lajiketta) edestä.
* Valitsen lajikkeita joita ei Suomessa hirveästi kasva
* Julkaisen listan siemenistä joita harkitsen ostaa ennenkuin tilaan siemenet, listaa saa kommentida ja antaa lajike ehdotuksia.
* Kasvatan ensi kaudella tilaamiani lajikkeita ja myyn sitten kauden päätyttyä mahdollisimman halvalla (niin kuitenkin etten itse jäisi paljoakaan tappiolle)  sadosta saamiani siemeniä.

Näin se teoriassa toimisi. Todellisuudessa ehkä ei. Olen kuitenkin valmis uhraamaan 30€ "tieteen" hyväksi.

Jos osoittautuu hyväksi keinoksi toistan varmaan saman tulevina vuosina. Otetaan kuitenkin vuosi kerralla.

Komentteja/toruja/kehitys ideoita?

Lillen

kesäkuu 08, 2012, 23:05:01 ip #9 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 27, 2012, 11:34:51 ap käyttäjältä Lillen
Alustava lista:

Annuum
*Congo de Nicaragua



Baccatum
*Aji Valle de Canca
*CAP 455



Chinense
* 7 Pot Orange yellow
* CGN 16995
*Habanero Manzano
*Orange Bhut Jolokia
*PI 260563

Frutescens
*PI 555634


Pubescens
*Rocoto Costa Rican red


Villit/ ym.
*PI 260504
*CAP 1141 C. Praetermissum

_____________________________________________________________

...ehdotuksia?

//: Listaa muokattu 9.6.2012 15:01

biblo

Chinensejä kannattaa kysellä ihan suomestakin tuolla listalla. Itse tilasin juuri semillasilta ison satsin kaikkia siemeniä koskien ensi kautta, homma toimii.
"Grow food, not lawns"

Lillen

Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 09, 2012, 09:19:25 ap
Chinensejä kannattaa kysellä ihan suomestakin tuolla listalla.


Kauppiailta vai kasvattajilta?

Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 09, 2012, 09:19:25 ap
Itse tilasin juuri semillasilta ison satsin kaikkia siemeniä koskien ensi kautta, homma toimii.


Hyvä kuulla. Itsekin olen vain hyvää heistä kuullut.

Chilivaari

Muutama tuosta luettelostasi on tuttu minulle.
Peru Yellow lienee sama kuin Lemon Drop. Myös Aji Amarillosta on joskus käytetty tuota nimeä.
Lotah Bihiä kasvatin viime kaudella. Omien siementen itävyys on kyseenalaista, kun sato tuli niin myöhään, että saattoivat paleltua. Muutamia ruskeita alkuperäissiemeniä löytyy.
Chinchi Uchu on nyt kasvamassa. Se nuppuilee ja ilmeisesti ei ole baccatum.

Lillen

Kiitoksia tiedosta, listaa hieman muutettu.

Katselin semillaksen tämän vuoden kasvatus-listaa ( http://thehotpepper.com/topic/31370-semillas-la-palma-2012/ ). Siinä on aika paljon uusia lajikkeita joita ei löydy ainakaan vielä tuolta netti-sivuilta. Kannattaa ehkä kuitenkin odottaa tuon tilauksen kanssa syksyyn...

Fantom

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 09, 2012, 13:47:47 ip
Peru Yellow lienee sama kuin Lemon Drop. Myös Aji Amarillosta on joskus käytetty tuota nimeä.


Joo, itekin olen tulkinnut niin, että Peru Yellow ja Lemon Drop ovat ainakin lähes yks ja sama lajike, jos ei ihan täysin. Pari kolme ensimmäistä kasvatuskautta minulla oli vain Peru Yellow -nimellä kulkenutta baccatumia, joten näitä siemeniä löytyy kyllä. :)

biblo

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 09, 2012, 10:16:18 ap
Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 09, 2012, 09:19:25 ap
Chinensejä kannattaa kysellä ihan suomestakin tuolla listalla.


Kauppiailta vai kasvattajilta?

Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 09, 2012, 09:19:25 ap
Itse tilasin juuri semillasilta ison satsin kaikkia siemeniä koskien ensi kautta, homma toimii.


Hyvä kuulla. Itsekin olen vain hyvää heistä kuullut.


Kasvattajilta.
"Grow food, not lawns"

Lillen

Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 09, 2012, 16:04:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 09, 2012, 10:16:18 ap
Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 09, 2012, 09:19:25 ap
Chinensejä kannattaa kysellä ihan suomestakin tuolla listalla.


Kauppiailta vai kasvattajilta?

Lainaus käyttäjältä: biblo - kesäkuu 09, 2012, 09:19:25 ap
Itse tilasin juuri semillasilta ison satsin kaikkia siemeniä koskien ensi kautta, homma toimii.


Hyvä kuulla. Itsekin olen vain hyvää heistä kuullut.


Kasvattajilta.


Täytyykin ennen tilausta pistää kyselyä Tori-osiolle.

Lainaus käyttäjältä: Fantom - kesäkuu 09, 2012, 15:16:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 09, 2012, 13:47:47 ip
Peru Yellow lienee sama kuin Lemon Drop. Myös Aji Amarillosta on joskus käytetty tuota nimeä.


Joo, itekin olen tulkinnut niin, että Peru Yellow ja Lemon Drop ovat ainakin lähes yks ja sama lajike, jos ei ihan täysin. Pari kolme ensimmäistä kasvatuskautta minulla oli vain Peru Yellow -nimellä kulkenutta baccatumia, joten näitä siemeniä löytyy kyllä. :)


Jos on yksi ja sama lajike niin tuskin tarvitaan lisää siemeniä. Itsellänikin kasvaa 3-4 Lemon Droppia  :D

Iivari

Mukana olen ehdottomasti. Erittäin hyvä idea tuoda lisää lajivalikoimaa siemenissä kiertämään suomalaisille kasvattajille. Semillas.de vaikuttaisi halvimmalta kanavalta mitä itselleni on vastaan tullut. Heidän lajivalikoimansa on myös näyttävän kattava. Sieltähän voisi myös tideustella s.postitse, että olisiko mahdollista saada jotain extra-ale jos tilaisi isompia satseja kerrallaan.

bluesman

 Lillen, listassasi sulla on Jamaican Red Hot. Kasvattelin sitä viime kaudella ja siemeniäkin on. Lähettelen jos haluat mutta syksymmällä.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Iivari - kesäkuu 24, 2012, 17:34:56 ip
Mukana olen ehdottomasti. Erittäin hyvä idea tuoda lisää lajivalikoimaa siemenissä kiertämään suomalaisille kasvattajille. Semillas.de vaikuttaisi halvimmalta kanavalta mitä itselleni on vastaan tullut. Heidän lajivalikoimansa on myös näyttävän kattava. Sieltähän voisi myös tideustella s.postitse, että olisiko mahdollista saada jotain extra-ale jos tilaisi isompia satseja kerrallaan.


Saattaisi heruta, en tiedä. Ainakin mitä hänen (heidän?) päiväkirjaa olen lukenut niin oikein mukavalta tyypiltä vaikuttaa.
Mukavaa että porukkaa kiinnostaa. Katsotaan tarkemmin syksymmällä ja pistetään silloin tuo alustava lajike-lista uuteen uskoon.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 24, 2012, 21:53:27 ip
Lillen, listassasi sulla on Jamaican Red Hot. Kasvattelin sitä viime kaudella ja siemeniäkin on.


Yritin googlata jokaisen lajikkeen jonka tuohon listaan pistin mutta silti ihmeen paljon löytyikin jo ennestään täältä kotimaasta. Muokkaan taas listaa.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 24, 2012, 21:53:27 ip
Lähettelen jos haluat mutta syksymmällä.


Pistän korvan taakse  ;)
Tulevan kauden kasvatus-lista edelleen niin alkutekiöissä, tosin nythän on vasta kesä  ::).