tammikuu 11, 2025, 00:13:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen kausi 2013

Aloittaja jewe, lokakuu 21, 2012, 10:52:31 ap

« edellinen - seuraava »

jewe

Lainaus käyttäjältä: Miquel - syyskuu 22, 2013, 17:48:09 ip
Asiallisen oloinen kirja. Ajelen huomenna hakemaan itsellenikin. :)

(Samalla kun suomalaiseen lähtee niin onko siellä Jewen mielestä muuta mainitsemisen arvoista?)

Chiliruokakirjoista en tiedä kun en muuta omista kuin tuon ja kovin eksoottinen on tämäkin kirja ja kaverin chilitietämyskin vähän mitä sattuu.

Sen sijaan kun sinäkin olet siirtymässä kasvihuoneviljelyyn tulevaisuudessa niin voin suositella ruotsalaisen Marie Åberg Secherin kirjaa KASVIHUONE, paras kirja mitä harrastajille on tehty ja tässäkin aiheessa ruotsalaiset on kaukana meidän edellä.

Miquel

Suomalaisella ei ollut kyseistä, säästän siis itseni siltä reissulta ja tilaan molemmat näppärästi booky:ltä.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Whili

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 22, 2013, 19:36:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - syyskuu 22, 2013, 17:48:09 ip
Asiallisen oloinen kirja ("Pirullisen kuuma chilikirja"). Ajelen huomenna hakemaan itsellenikin. :)

Chiliruokakirjoista en tiedä kun en muuta omista kuin tuon ja kovin eksoottinen on tämäkin kirja ja kaverin chilitietämyskin vähän mitä sattuu.

Luin myös tuon "huumorikirjan"   ::)
Suosittelen lainaamaan tuon ensin kirjastosta ja tutustumaan. Kirjoittajan chilitietämyksestä olen jewen kanssa samaa mieltä.

jewe

Kesäkuun alussa istutin pienimmät neljä rocotoa kasvimaalle noin neliön laatikkoon, silloin niissä ei ollut kuin joissain kukkia. Kasvit viihtyivät kuitenkin hyvin tuolla ja ne ovat tehneet podeja pitkin kesää mutta kypsiä tullut harvakseltaan. Viikonloppuna tutkin kasveja ja mietin mitä voisi tehdä kun nyt tulee yöpakkaset. Päätin lopulta kaivaa ne ylös ja ruukuttaa ja kokeilla siirtää kasvariin kun jokunen podi oli tuloilla.

Työläintä tuossa oli kun lamonneet ja sekaisin menneet haarat piti niputtaa ja podeja irtosi ehkä runsaat kymmenen.

Kasvien uudelleen istutus ja siirto onnistui vallan mainiosti kun haarat olivat tiukkaan niputettu eikä neljästä kasvista montaa podia enää irronnut.
Huoneen pohjois-sivusta on nyt täynnä rocotoja ruukuissa ja kaikki ovat nyt sisällä kypsyttämässä loppusatoaan ja vihreitä on aikast monta. Rocotoja on kahdessa rivissä ja etualalla nyt nuo kasvimaalta tulleet kasvit. Huone rupeaa nyt olemaan muutenkin ihan täynnä ja kaikki tärkeimmät chilit ovat nyt sisällä.

Pitää toivoa aurinkoista lokakuuta että mahdollisimman paljon noista uusista tulokkaista saa vielä kypsäksi. Nyt ei periksi anneta vaan kausi kasvihuoneella taitaa jatkua vielä pitkään.

Rocotojen istutus suoraan maahan oli erittäin lupaava kokemus ja jos sinne olisin laittanut noita valiotaimia jossa oli jo podeja silloin niin uskon että paljon olisi tullut jo siellä kypsäksi eli uusi yritys varmaan ensi vuonna paljon paremmilla taimilla. Lannoitus oli myös varsin tiukkaa ja kokeilevaa tuolla kasvimaalla kun noilla ei ollut niin väliä ja ei voi paljon valittaa sadotuksen suhteen. Onneksi en kantanut kompostiin keväällä noita varataimia jotka nyt ovat ylläolevissa kuvissa.

Sisällä on nyt varmaan kilon verran vihreitä podeja ja Whilille tiedoksi että itse meinaan jauhaa osan ja osan silputa ja pakastaa tuoreeltaan ja sieltä sitten voi käyttää paprikan korvikkeena pizzaan ja muihin ruokiin. Ei noi vihreätkään pahoja ole.

PP

Sulla on taas oma sanasto: "jokunen". :) Todella hyvän näköisiä ulkorocotoja, eikä taida hävitä koko/sato-suhteessa yhtään kasvariversioille.

Ei käy enää yhtään kateeksi enkä ihmettele, että ensi vuonna chilit jää melkein kokonaan pois.

Whili

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 24, 2013, 21:12:34 ip
Sisällä on nyt varmaan kilon verran vihreitä podeja ja Whilille tiedoksi että itse meinaan jauhaa osan ja osan silputa ja pakastaa tuoreeltaan ja sieltä sitten voi käyttää paprikan korvikkeena pizzaan ja muihin ruokiin. Ei noi vihreätkään pahoja ole.

Jep, noita vihreitä peratessa maistelin  ..ei pahoja, mutta makua puuttuu ja tulta. Osa meni kuivuriin ja loput ajattelin laittaa säilykkeeksi ja
osan (pyöreät podit) pakastimeen odottamaan täyttämistä "Rocoto Relleno".

Mitenkäs sulla nuo Riesenit, onko kuinka tulisia ??
Mitä maukasta lajiketta suosittelet ensikaudelle ??

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 24, 2013, 22:18:17 ip
Sulla on taas oma sanasto: "jokunen". :) Todella hyvän näköisiä ulkorocotoja, eikä taida hävitä koko/sato-suhteessa yhtään kasvariversioille.

Ei käy enää yhtään kateeksi enkä ihmettele, että ensi vuonna chilit jää melkein kokonaan pois.

Tajusin oikeastaan vasta parisen viikkoa sitten mitä tuolta kasvimaalta vielä tulee ja kyllä nuo murkulat on selvästi isompia kuin loppukesällä kypsyneet kasvihuoneen amppelipubet. Alkukesän podit kasvihuoneelta olivat sitten aikalailla samaa kokoluokkaa kuin nämä. Määrällisesti kasvihuoneesta on varmaan tullut enemmän podeja vaikka noissakin on toisaan "jokunen" tulossa.
Aikalailla ristiriitaiset tunnelmat nyt tämän loppukauden suhteen kun toisaalta kaikki saisi jo loppua eikä jaksaisi enää tehdä mitään ja takki rupeaa olemaan tyhjä kun satoa on tullut enemmän kuin riittävästi ja kaikkea on yllin kyllin, jauheita tahnoja ja muita säilykkeitä, mutta toisaalta on mielenkiintoista nähdä miten paljon tuolta vielä saa irti. n. 35 kiloa on satoa kerätty kaikkiaan ja aikalailla puolet niistä rocotoja.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 25, 2013, 06:53:36 ap
Mitenkäs sulla nuo Riesenit, onko kuinka tulisia ??
Mitä maukasta lajiketta suosittelet ensikaudelle ??

Riesenit ovat itseasiassa kaikki vielä puskissa ja odotan malttamattomana tuota ylikypsymistä vaikka aika monta punaista löytyykin jo, taidan tällä viikolla aloittaa isomman rocotokerjuun.

Mun ykkössuosikki on yhä edelleen ORANGE ROCOTO. Tuotakin on varmaan useampaa kantaa mutta omani peräisin Hessiltä. Mielestäni siinä on kaikki kohdallaan koska mulle ykkösjuttu on aloittaa rocotokausi podien grillaamisella ja siihen Orange Rocoto sopii parhaiten juustotäytteellä ja pekoniin käärittynä. Riittävän aikainen (ainakin minulla) ja viimeistään juhannuksena saa grilliin. Sopivan kokoinen ja tulisuus ja maku ihan parasta luokka juuri grillattuna. Nuo punaiset isohkot omenapubet kun ovat pääasiassa yleensä miedompia kuin keltaiset niin ne menee tahnaan ja muihin salsoihin tai vaan suoraan leivän päälle, esim. Manzano Rojo ja Peru Puno Marki noista ehkä parhaat (Peruvian vielä kokeilematta). Ananaspohjainen Manzano Rojo -salsa on ihan must joka vuosi ja meillä käytetään pääasiassa kalan kanssa ja mietoutensa puolesta sopii myös vaimon suuhun. Tuo numeropube 585273 jota PP usein hehkuttaa on myös erinomainen ja kiilaa orangen kantaan ja menee sellaisenaan ihan leivänpäälle ja kypsyy todella aikaisin ja on myös mahdottoman satoisa kasvi. Lähes kaikki olen käyttänyt noista tuoreeltaan. Perusvarmoja on myös Canariot, Peru Cuscot ja Turbo Pube.
Nuo Semillasilta hankitut uutuuspubet oli ainakin minulla sitä mitä pitikin ja maultaan ihan OK mutta eivät mitenkään säväyttäneet.

jewe

Viikonlopuksi tuli haettua perattavaa. Nyt vähän enemmän ja myös rocotoja kasvihuoneelta.

10 kiloa satoa ja edessä mm. Rio Hualagaa ja vieressä Rieseniä jonka takana Turboa ja Costa Rica Red.

Black Nagaa kerätty myös 1127 gr ja puska on lähes tyhjä. Yhteensä kasvi tuottanut 4359 gr ja pari kolme kourallista vielä puskissa joten 5 kilon haamuraja jää saamatta. Joka tapauksessa suurin satomäärä mitä olen koskaan mistään yksittäisestä kasvista saanut. Jos Black Naga ei olisi joutunut kirvojen hyökkäyksen kohteeksi touko-kesäkuussa niin uskon että 5 kiloa olisi ylittynyt, niin paljon tippui kukkia silloin. Taisi joku muuten väittää keväällä että saan tuosta 5 kiloa ?

Aamulla oli ulkona -3 astetta ja kaapeissa +0,7 ja chinenset tykkää. ;)

bluesman

Hulppea keruu. Nyt taitaa vasta alkaa sulla rocotojen sadonkorjuu. Vaikka olet jo kymmeniä kiloja kerännyt. Kivaa kun ei oo ajankäyttöongelmia kun joutuu perkuuhommiin.
No, onhan se toki palkka tehdystä pitkästä työrupeamasta ja nyt kun sullakin aukesi tuo chinenseputki niin onneksi olkoon. Liki 5 kiloa Black Nagaa riittää niukinnaukin helmi- maaliskuulle.
Saiskos sulta vielä sen savurocototahnan reseptin? Täytyisi koettaa laittaa loppusatoa hiukan savuunkin.

jewe

http://chilifoorumi.fi/index.php?PHPSESSID=d6b233a4720362d027039b410fac620e&topic=6266.0
Tuosta tuo savumössö löytyy eli mikään ei ole omaa. Itse käytän tuossa pelkästään rocotoja ja mieluummin 2 kiloa kuin ohjeen 1,4. Yrttejä laittelen vähän runsaammin.

Yksi asia on jo varmaa eli 50 kiloa tulee menemään rikki tänä vuonna mutta kuinka paljon. Lähes täydellinen arvoitus on noi seinänvieruskaapit kun en tiedä mitä sieltä tulee, kilo tai enemmän tai vähemmän ovatpahan kasvit vielä kuitenkin hengissä. Rocotoja tulee vielä ihan mukavasti mutta kasvihuoneen chinenset rupeaa olemaan lopussa.

Olen miettinyt jos laitankin yhden chinensen ensi vuonna ja metri tilaa ympärille joka puolelle kun viisi kiloa jää saavuttamatta, olisi edes jotain tavoiteltavaa vaikkakaan en ymmärrä miten tuollaisen määrän käyttää samaa lajiketta. Olen noita Black Nagojakin yrittänyt jakaa pois silläkin riskillä että syötävä loppuu helmikuussa.

Viikonloppuna on kylmää ja mitä muutakaan mökillä tekee kuin perkaa podeja aamusta iltaan se kun on niin mukavaa.

Juso

Itsekin veikkailin tuota viittä kiloa keväällä, ja varmasti ilman kirvoja sinne olisi pamahtanut. 5 kiloa on justiinsa hyvä satsi esim, hapatusruukkuun ;). Voisi tulla melko ärhäkkä tuote. Hieno satotulos ja tiukkaa asennetta kun noista satomääristä huolimatta jaksat vetää pitkää kautta ja jatkaa myöhäiseen syksyyn.

Lillen

Komean sadon olet kerännyt, ei voi muuta sanoa!

Itse sain tasan 5 podia omasta Black nagastani joista puolet oli jo valmiiksi jonkin madon syömiä. Jännää kuitenkin se että minun Black nagani on pitkulamainen ja muistuttaa hieman pientä FG Jigsawin podia. Täytyy ensi vuonna kokeilla uudestaan ja toivoa että saisin paremman sadon.

Onko sulla muuten jotain hyvää niksiä saada pubet nopeammin kypsiksi? Alkaa hallaraja ikävästi koetella omaa raakaa pube satoani ja kaikkia kasvia en saa millään sisään lämpöön. Omenan ja banaanin viipaloiminen podien viereen on tuttu homma mutta löytyykö sulta jotain muuta hyväksi todettua tapaa?

jewe

Lainaus käyttäjältä: Lillen - syyskuu 29, 2013, 23:19:48 ip

Onko sulla muuten jotain hyvää niksiä saada pubet nopeammin kypsiksi? Alkaa hallaraja ikävästi koetella omaa raakaa pube satoani ja kaikkia kasvia en saa millään sisään lämpöön. Omenan ja banaanin viipaloiminen podien viereen on tuttu homma mutta löytyykö sulta jotain muuta hyväksi todettua tapaa?

Etten sanoisi hankala tapaus noiden pubejen jälkikypsytys toisin kuin esim. chinenset jotka vaihtavat väriä jo muutaman päivän sisällä. Ainakin minulla pubet tahtovat nahistumaan ennen kuin väri vaihtuu. Lisäksi sisällä kypsytettyjen pubejen maku ja polte on yleensä selvästi heikompi kuin auringossa kypsyneet. Nytkin minulla on maljakossa yksi Giant Rocoton haara ja yhdessä podissa väri vaihtuu mutta se nahistuu samalla. Melkein kuivaisin ja jauhaisin sitten vihreinä.
Kasvihuoneessa yritän kypsyttää loppu pube satoa kun siellä on raakoja podeja aika paljon vielä ja mm. tänään ollut erinomainen aurinkoinen päivä ja huonessa + 25 astetta, luulisi podien kypsyvän vauhdilla.

Lillen

syyskuu 30, 2013, 18:03:58 ip #574 Viimeisin muokkaus: syyskuu 30, 2013, 18:06:44 ip käyttäjältä Lillen
Hmm, siinä tapauksessa pitää varmasti änkeä ne kasvariin. Mieluummin nauttisin kyllä kypsinä niitä harvoja podeja joita saan. Tosin jos nyt alkaa kovat pakkaset iskeä niin silloin ne on kai vaan suosiolla kerättävä raakoina...

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Lillen - syyskuu 29, 2013, 23:19:48 ip
Komean sadon olet kerännyt, ei voi muuta sanoa!

Itse sain tasan 5 podia omasta Black nagastani joista puolet oli jo valmiiksi jonkin madon syömiä. Jännää kuitenkin se että minun Black nagani on pitkulamainen ja muistuttaa hieman pientä FG Jigsawin podia. Täytyy ensi vuonna kokeilla uudestaan ja toivoa että saisin paremman sadon.

Mulla on myös pitkulaisia ja teräväkärkisiä Black Nagoja, aivan erilaisia kuin sinnulla  :o tuli muutama kymmen parista puskasta.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

jewe

Mun Black Naga tottelee tuota nimeä siksi kun kauppiaan siemenpussissa niin luki. Teräväkärkiset on varmaan niitä ihan aitoja.

Caide

Kiitos kun sain tulla visiitille. Ja iso kiitos siemenistä ja niistä värikkäistä kuorista,  minkä sisällä oli siemeniä. En vielä niitä kerennyt maistella, mutta varmasti tänään maistan :) Kiva oli tosiaan käydä paikan päällä  kun noita kuvia tullut pitkään katseltua. Näytti vielä kivasti satoa tulevan ja  paljon on tullutkin, pieni "välivuosi" voi tehdä varmasti hyvää.

Pitää vielä varmistaa parin marjan nimi, kun muisti on mitä on. Se habaneron näköinen oranssi sisäkasvi taisi olla Gelbe Zwerge? Ja oliko se karkin näköinen, missä oli tummumisia ollut lehdissä CGN21500?

jewe

Lainaus käyttäjältä: Caide - lokakuu 03, 2013, 08:46:52 ap
Pitää vielä varmistaa parin marjan nimi, kun muisti on mitä on. Se habaneron näköinen oranssi sisäkasvi taisi olla Gelbe Zwerge? Ja oliko se karkin näköinen, missä oli tummumisia ollut lehdissä CGN21500?

Oikein muistit ne oli juuri nuo. Kyllä näitä viljelmiä saa käydä ihmettelemässä jos haluaa niin kauan kuin jotain vielä on. Lokakuinen kasvihuone vaan ei ole enää kovin edustavassa kunnossa kun tuntuu että lehtiä rupeaa olemaan jo enemmän huoneen lattialla kuin kasveissa mutta nythän kypsytellään enää loppusatoa eikä millään muulla ole enää väliä ja kompostikin kutsuu kohta monia kasveja.

jewe

Ulkokasvatuskausi rupeaa nyt olemaan lopussa, paitsi yksi Orange Rocoto on vielä mökillä kalliolla ja siellä saa pärjätä kun pakkasista ei ole vielä huolta meren rannalla. Mökiltä tuli viikonloppuna purettua loput kuusi autopottia ja loppusato oli 1,3 kg. Heikosti tuli niistä satoa koko kesän kun olivat melko varjoisassa paikassa katajien katveessa. Kalliolla olisi ollut aurinkoisempaa mutta siellä olisivat olleet tuulten armoilla. Jos joskus vielä mökille vien kasveja niin uudestaan pitää miettiä kasvatuspaikat. Lasiterassilta meni pakkasissa vainaaksi Dulce Dolor josta tuli kaikkiaan satoa runsaat 2,5 kg. Sadosta teen viikonloppuna baccasalsaa.

Vihreistä pubeista tein kokeeksi rocotosilppua joka meni pakkaseen. Ainakin vihreät Giant Rocotot olivat yllättävän mehukkaita ja potkuakin oli ja tuore silppu toimi mainiosti mm. lämpimien voileipien päällä. :P

Ja tuon ryjäkasan sisällä on kahdeksan isoa chinenseä jotka taitaa olla hengissä pakkasten jälkeen, ainakin mitä nyt tuolta harsojen välistä yritin kurkkia niin lehdet olivat pystyssä. Viikonloppuna kun lämpenee niin purkaan nuo rojut että pääsee tutkimaan mitä tuolta paljastuu. Noista on vain maistiaisia kerätty ja satomäärä on melkoinen arvoitus. Pari päivää sitten kun aamulla oli -7 astetta ulkona niin toisessa kaapissa mittari näytti -0,7 astetta. Lämmityksiä tuolla ei ole joten ilmeisesti noutaja oli jo todella lähellä ellei sitten jotkut kasveista ole heittäneet veivinsä.

Kasvihuoneelle kulunut viikko on ollut mainio ja chilit kylpeneet auringossa ja lämpötila oli huoneessa tänään iltapäivällä +27 astetta ja ihan kuin kesä tuolla olisi ja podit kypsyy taas vauhdilla. Minimilämpötilaa olen pitänyt noin +12 asteessa.

Chinensien sadotus siirtynyt sivuseiniltä huoneen harjalle jossa nyt seven pottien värikirjoa.