tammikuu 09, 2025, 22:44:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

SK.n kausi 2013

Aloittaja SK, joulukuu 06, 2012, 12:58:29 ip

« edellinen - seuraava »

SK

Pitihän se uusi päiväkirja avata kaudelle 2013, kun ei minun chilihöpötyksiä kukaan jaksa kotonakaan kunnella.
Niinpä tulen tänne raportoimaan omien kasvatusten editymisestä...

Ensimmäiset chilini kasvatin kuusi tai seitsemän vuotta sitten ja sen jälkeen onkin aina jossain ikkunan ääressä chilipuu kurottanut valoa kohti.
Tämän foorumin löysin kuitenkin vasta kolme vuotta sitten ja chilin kasvatus sai uudet mittasuhteet. Joten lasken, että nyt alkaa kolmas kausi.

Kasvatus tulee tapahtumaan edellisten kausien tapaan. Alkuun "kesähuoneessa" 250W natikan avulla ja kun kelit sallivat niin kasvihuoneessa, jos sieltä tila loppuu
niin siirrän chilejä sitten eteläseinustalle. Kasvualustana on tuttu ja turvallinen Kekkilän puutarhamulta.

Tavoitteena on vain saada maistaa mahdollisimman montaa uutta lajiketta. Joten uusin lajikkein lähden tähän kauteen muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Jos tavoite toteuttuu, niin uskaltanen myös makuarviointeja kirjoitella nyt, kun kokemusta on yli 50 lajikkeen maistamisesta.

Lajikelistan teen vasta, kun lopulliset taimet on ruukuissa. Ei kaikki idä kuitenkaan...
Mutta kaudesta olisi tarkoitus tulla C.pubescens ja C.chinense voittoinen, koska olen mieltynyt näiden polttoprofiiliin jolloin niitä tulee käyttyä eniten mahdolliseen jatkojalostukseen.

Kaikki asialliset kommentit ja kysymykset on erittäin tervetulleita.

Hyvää kautta 2013 kaikille chileihin hurahtaneille!

SK

Siementen idättäminen on varmaankin jännittävin ja mielenkiintoisin vaihe kasvatuksessa. Ensin täytyy valita mitä kasvattaa.
Sitten kun siemenet on laittanut itämään, niin käyn uteliaana katsomassa niitä aina ohi mennessäni. Ja yllättävän nopeasti alkaa pientä elämää näkymään.
Kun pieni valkea häntä kurkistaa siemenen sisältä, niin voi sitä riemua. Se itää, vaikka taisteluhan on vasta alussa...

Idätykset aloitettu 26.11.2012.

Idätykset suoritan bluggboxissa. Jätän siemenet näkyviin kuoppiinsa, koska niitä on mukava seurata.
Punaiset laput on pubeja ja siniset chinensejä. 2-3 siementä kutakin lajiketta.

Cajamarja oli nopein itäjä. Kuvassa hauska taistelu, kun siemenkuori on jäänyt varteen kiinni.

Myös pubeja on jonkin verran tässä vaiheessa.

Tämä taas ei näytä hyvältä. Tuskinpa selviää, vaikka jotain yritystä onkin.

Näinhän tämä alkaa... päiväkirjaan tulee jatkossakin paljon kuvia. Ja yksi tavoite voisikin olla, että kuvien laatu paranisi kauden edetessä. Eli opettelen vieläkin järkkärin käyttöä.

SK

Itäneiksi lasken sellaiset, jotka on sirkkalehdillä ilman siemenkuorta kypäränä. Koska silloin on kriittisimmät vaiheet selvitty.

Itäneet tähän mennessä:

C. chinense

Habanero sudden death
Habanero brown large
Scoth bonnet red
Cajamarja
Monster naga
Cili goronong
Tobago sweet x Yellow pointed habanero F3
Harolds st. bart's

C. pubescens

Ultra pube
Rocoto peron keltainen
Rocoto red peuvian
Locoto PI 387838
Canario
Rocoto manzano rojo

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: SK - joulukuu 09, 2012, 09:03:09 ap
Itäneiksi lasken sellaiset, jotka on sirkkalehdillä ilman siemenkuorta kypäränä. Koska silloin on kriittisimmät vaiheet selvitty.

Hyvä määritelmä. Noin minäkin sen lasken. Chilin "syntymäpäivä" on se, kun se aukaisee sirkkalehtensä.
Vaalean pilkistäminen siemenen sisältä ei vielä riitä. Siemenessä saattaa olla virheitä, jotka estävät normaalin kehityksen. Liiallinen kuivatus tai kovakourainen käsittely (vaikkapa postissa) voi katkaista juuren kehityksen.

Aiot maistella tuoretta chinenseä Vappuna? Nopeimmat lajikkeet pitäisi kypsyä siihen mennessä. "Jouluna taimelle, Vappuna pöytään" sanonnan keksin ensimmäisen vakavamman kasvattelukauteni perusteella. Pari Habaneroa kukki kolmen kuukauden ikäisenä ja reilun kuukauden päästä siitä olivat ensimmäiset kypsät oksalla juuri Vapun aatoksi. Ikkunalaudalla.

SK

Vai tuoreet chinenset olisi jo vappuna? Se olisi positiivinen yllätys. Piti ihan käydä katsomassa mihin aikaan viime vuonna idätykset aloitin.
Niin taidan olla noin kuukauden edellä viime vuotta. Mutta aiemmin olen talvikauden kasvatuksissa pitänyt "käsijarrun päällä" huone on ollut viileä (15-25 astetta)
ja pikku taimien siirrot suhteettoman isoihin ruukkuihin (50ml->2l->20l) pysäyttää kasvun viikoksi tai pariksi. Sekä olematon lannoitus, mitä muihin olen verrannut.
Mutta tällä tavalla olen saanut hyvän juuriston kasvari kauden alkuun, eikä lämpötilastakaan tule suurta shokkia. Niin kärsivällisenä olen saanut loppukesästä hyvän sadon.
No vuodet on erillaisia ja lajikketkin on minulle uudet, niin katsotaan miten käy, mutta juhannus pöydässä ainakin pitäisi tuoretta chiliä olla.

SK

Kauden ensimmäinen trifoliaatti eli Habanero brown large nousee kolmen sirkkalehden voimin.

SK

Tuskainen on siemenen taival chilipuuksi.

Pimenta Preta C. chinense on itänyt 2/3, mutta siemenkuori on jostain syystä molemmissa jäänyt kuristamaan sirkkalehtien alta.
Voihan nuo tuosta itsekseenkin selvitä, mutta koetan kynsisaksilla hieman auttaa kuoren irrottamisessa.

Vaikka tässä olen esille tuonnut pieniä itämisen taisteluita, niin itse idätys on sujunut yli odotusten.
Jokaiseen taimen paikkaan laitoin vain yhden siemenen. Kolmessa viikossa yli puolet on jo sirkkalehdillä ja elämän merkkejä näkyy vielä muutamissa siemenissä.

Hyvistä siemenistä täytyy kiittää suomalaisia chili harrastajia, koska näistä lähes kaikki on tullut siemen vaihtona tai siemenketjukirje 2.sta.
Jostain syystä kaupallisesti ostetut siemenet ei ole näyttäneet pienintäkään elon merkkiä Monster Nagaa lukuun ottamatta. Joten laitoin toiset siemenet samoihin paikkoihin.

SK

joulukuu 29, 2012, 23:15:24 ip #7 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2012, 05:06:23 ap käyttäjältä SK
Jouluaika meni reissatessa Savossa ja chilit sai olla oman onnensa nojassa. Mutta hyvin näytti taimet pärjäneen ja uusia itäjiäkin oli ilmestynyt.

Sirkkalehdille nousseet, edellisten lisäksi:

Petenero C.chinense
Rocato C.Chinense
Pimenta preta C.chinense
Rocoto Chile de seda C.pubescens

Lähiaikoina täytyy alkaa ensimmäisiä itäneitä siirtämään isompiin (2litran) ruukkuihin. Myöhemmin vielä muutaman baccatumin ja annuumin idätys.
Lajike listasta tulee suppea verrattuna moniin muihin, mutta itse olen todella tyytyväinen tähän tilanteeseen.
Joitakin lajikkeita on itänyt tuplana tai triplana, joten jos jotakuta kiinnostaa saada taimia niin voi kysellä tarkemmin.

SK

Puolikas savustettu ja kuivattu rocoto antaa muutamassa päivässä vodkalle mielekiintoisen maun.
Lämmittää sopivasti ja melko voimakas savun maku jää suuhun pyörimään.

Hauskaa vuodenvaihdetta ja onnekasta vuotta 2013!

SK

tammikuu 07, 2013, 17:40:53 ip #9 Viimeisin muokkaus: tammikuu 07, 2013, 17:55:40 ip käyttäjältä SK

Pluggboxissa alkoi tulla ahdasta...

...joten istutus hommia oli edessä. Ja nyt kaikki tärkeimmät on istutettu kahden litran ruukkuihin ja loputkin, jotka oli niin pieniä vielä on päässeet kertakäyttömukeihin.
Viime vuodesta oli jäänyt mycorrhiza sekoitusta jäljelle, joten kaikki taimet sai taas rouhetta juurilleen. Tarkoitushan on, että chili ja myco-sieni muodostaisivat sympioosin.
Näissä kahden litran ruukuissa chilit saa kasvaa siihen asti, kun tulee tarpeeksi lämmintä kasvihuone viljelylle.

Nyt ois pluggbox tyhjä ja annuumit ja baccatumit on vielä idättämättä. Tämä kausi piti mennä vähemällä määrällä kasveja, mutta pahalle näyttää...
Jos joku näitä haluaa, niin laittaa yv.tä ja katsotaan saako taimet uuden kodin? Muuten täytyy tehdä raskas päätös ja täyttää kompostia.

SK

Vihdoin otin itseäni niskasta kiinni ja jauhoin loput kuivatut chilit. On se jauhaminen kivaa, kun chilipölyä alkaa olla ilmassa sen verran, että tuulettaminenkin muistuu mieleen.
Lähes kaikki jauheet on savulla höystetty. Purkkien esteettisyys ei hameväkeä miellyttänyt vaan sanoi niitä sairaalan kusipurkeiksi. No oikeassa kai on.
Mutta parempia en nyt keksinyt. Ovat kuitenkin tiivitä ja helppo käyttöisiä, tilavuutta on reilu 100ml.

SK

Kun viime syksynä toin talvetukseen muutaman villichilin, niin kaikki on edelleen hengissä. Vaikka en ole hoitanut niitä muuten, kun vettä antamalla silloin,
kun näyttävät janoisille. Mitään ikkunaa kummempaa valoa niillä ei ole ollut. Ikkuna on etelään, mutta mäntymetsä varjostaa. Aurinkohan paistaisi
mukavasti runkojen välistä, kun niin matalalta paistaa tai  ::), ei ole montaa aurinkoista päivää ollut... Tällä viikolla yksi ja edellisen kerran... prkl. kyllä se ensi kesänä paistaa...

C.lanceolatum ajattelin tätä amppeliin, mutta kasvoi kattoon kiinni. Hyvin kuitenkin on lähtenyt kasvamaan, vaikka rimpula onkin.
Seuraavaksi taitan tämän latvat alaspäin, niin hieno siitä pitäisi vielä tulla...

C.rhomboideum oli aluksi pimeässä nurkassa, mutta näytti niin sinnikkäälle, että siirsin sen ikkunan eteen. On nyt alkanut valloittaa ikkunaa valon toivossa, eikä edes kylmä ikkunapinta tunnu haittaavan.

Tepin Guatemala national park of Tikal saattaisi olla hyvä bonchi aihio, mutta leikkaaminen on taas jäänyt...
On alkanut rullaamaan lehtiään, ehkä kylmän ikkunan takia tai jokin muu häikkä, kun kasvatus olosuhteet on ollut tämmöset...
Sen vieressä Tobago sweet ja Cajamarja.

Huomiona tässä se, että villichilit on pirun sitkeitä ja menestyy huonekasveina siinä, missä muutkin normaalit viherkasvit. Nyt taas päivä pitenee hiljalleen, joten parempaa vaan luvassa...

Täti-E

Uskomattoman komeet rungot kasveissa! En ymmärrä miten Lance voi tehä tuollaisen kun omani on-on-on vaan joka vuosi tuollainen ohut vaikka olen sitä pistokkaaksi uusinut useamman kerran, ruokkinut ja valoittanut :) eli perus kommentti: Hyvältä näyttää!!

SK

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - tammikuu 13, 2013, 12:48:15 ip
Uskomattoman komeet rungot kasveissa! En ymmärrä miten Lance voi tehä tuollaisen kun omani on-on-on vaan joka vuosi tuollainen ohut vaikka olen sitä pistokkaaksi uusinut useamman kerran, ruokkinut ja valoittanut :) eli perus kommentti: Hyvältä näyttää!!

Kiitos. Olen tehnyt yhden havainnon, millä lienee positiivistä vaikutusta rungon kasvatukseen. Mutta en voi sitä täällä kertoa, kun se on vastoin yleisiä uskomuksia ja
kaikki gurut hyökkäisi verbaalisesti kimppuuni. Ehkäpä näemmme jossain miitissä joskus, niin kerron sinulle. ;)

jaolsten

Se, mikä jääköön tässä sanomatta, voi olla vain yhden lampputyypin/kasvattajan huomio.  ;)

Itse uskon edelleen vakaasti, että punapainotteisilla ledilläni on myönteisiä vaikutuksia rungon paksuuteen ja haarautumiseen. Ihan sama, miten verbaaliset gurut tuon kieltäisivät!  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Täti-E

Mä en aio ostaa rungon kasvatuslamppua todellakaan  ;D !! Odottelen siis pyhän sylvin jysäystä kasvuun... Joka tapauksessa kadehdittavan näköisiä.

SK

Ei minulla ollut viime kaudella kovinkaan punasävyistä valaistusta. Eli tuosta en tiedä mitään...

Mutta eilen oli selvästikin jokin mielenhäiriö, kun tollasta sontaa kirjottelin ja unohdin oikean päivytys asian.

13.1 laitoin baccatumit ja annuumit itämään. Sekä tälle kaudelle ainoan uuden villin C. galapagoensen. Kiitos tästä Rähinä-Reetalle.

perminna

Kysymys Pluggboxista: mihin asti vettä pitäisi alakaukaloon laittaa, että kastelu tapahtuisi onnistuneesti?

Minulla on ensimmäistä kokonaista kautta Pluggbox käytössä enkä ole hoksannut altakastelusysteemiä sen kanssa. Järki sanoisi, että vettä pitää olla vähintään yläkaukalon alareunaan asti -- miten muuten vesi kulkeutuisi multaan ja kasville? Ei kai vesi kulje pystysuuntaa muovia pitkin? Jos vettä pitää laittaa yläkaukalon alareunaan asti, sitä pitää laittaa (ala)kaukaloon melko paljon, ainakin 3-4 cm siivu.

SK

Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 15, 2013, 12:39:13 ip
Kysymys Pluggboxista: mihin asti vettä pitäisi alakaukaloon laittaa, että kastelu tapahtuisi onnistuneesti?

Minulla on ensimmäistä kokonaista kautta Pluggbox käytössä enkä ole hoksannut altakastelusysteemiä sen kanssa. Järki sanoisi, että vettä pitää olla vähintään yläkaukalon alareunaan asti -- miten muuten vesi kulkeutuisi multaan ja kasville? Ei kai vesi kulje pystysuuntaa muovia pitkin? Jos vettä pitää laittaa yläkaukalon alareunaan asti, sitä pitää laittaa (ala)kaukaloon melko paljon, ainakin 3-4 cm siivu.

Olen kastellut ainoastaan alakaukaloon. Kun täytän kolot mullalla, (multa ollut melko kuivaa johtuen aiemmin avatusta pussista) sitten painan kannella multaan pienet kuopat, joihin siemenet. Siemeniä en ole edes peittänyt ollenkaan. Sitten ensimmäinen kastelu alakaukalon kautta. Alakaukalo "täyteen" vettä, niiden alakaukalon tappien yläreunaan. Kyllä vesi tuntuu hyvin kulkeutuvan kapilaarisesti ylöspäin tuossa.
Koska tunnin päästä jo kuivakin multa on jokaisessa kolossaan märkää.
Paljoa enempää vettä tuo ei tarviakkaan, kun kasvit täytyy jo siirtää isompaan astiaan. Kuitenkin olen pitänyt vettä ainakin hieman alakaukalossa, jos sinne olisi kasvanut juuria, niin eivät pääse kuivumaan.
Päälle voisi sumutella vettä, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi.

Eli lyhyesti: Laita alakaukaloon vettä ja muuta et tarvitse. Näkeehän sen sitten, jos multa alkaa kuivahtamaan.

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 09, 2012, 09:54:31 ap
Lainaus käyttäjältä: SK - joulukuu 09, 2012, 09:03:09 ap

Hyvä määritelmä. Noin minäkin sen lasken. Chilin "syntymäpäivä" on se, kun se aukaisee sirkkalehtensä.
Vaalean pilkistäminen siemenen sisältä ei vielä riitä. Siemenessä saattaa olla virheitä, jotka estävät normaalin kehityksen. Liiallinen kuivatus tai kovakourainen käsittely (vaikkapa postissa) voi katkaista juuren kehityksen.

Minulle tälläinen määritelmä on liian rajoittunut. Nytkin minulla kasvaa viitisen villichiliä ja yksi jalostettu jotka eivät ole koskaan saaneet sirkkalehtiään vapaaksi siemenestä. Eli kun "sirkkalehdet vapautuvat" määrityksellä ne eivät olisi koskaan syntyneet. Varsinaiset lehdet ovat kuitenkin taistelleet itsensä varren ja siemenen välistä esille ja sirkkalehtien kuivuttua myös siemenkuori tippuu ja vapauttaa kasvin. Itse idätän kivivillassa ja chilivaarin lanseeraamalla lautalla. Lasken siemenen itäneeksi kun itu putkahtaa kuoresta ulos. Ei ne kaikki selviä aikuiseksi, mutta oli se imeväiskuolleisuus ihmisilläkin varsin suuri ennen nykyaikaa.